Over de top game pc voor vriend €1700+

Pagina: 1
Acties:

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-10 01:45
Goedenavond allemaal,

Graag jullie hulp bij het samenstellen voor een game pc voor een vriend van mij. Over sommige dingen hoor ik graag jullie mening!

Maar eerst even onderstaande vragen invullen ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Zoals ik al zei, het is een pc voor een vriend van mij.
Hij wilt dit puur en alleen als game pc gaan gebruiken. Spel wat hij wilt spelen is GTA 5. Daarnaast moet de pc Oculus Rift ready zijn (haalt hij direct als die uit komt) en moet de pc veel jaartjes mee gaan.

De pc moet stil zijn en een mooi design hebben. Geen windows in de behuizing en geen leds alsof het op een landingsbaan van Schiphol lijkt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
De pc mag rond de €1700 kosten. Meer vindt hij ook niet erg, maar van mij moest hij een getal geven waar ik mee kon werken. Als het meer is en de pc is er beter van dan geeft hij dat met alle liefde uit. €2000 maar als max gebruiken hier?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee, helemaal niets. Hij heeft thuis al een mooi beeldscherm staan en verder is bij hem alles van Apple (waar hij bij zweert). Dit wordt echt zijn spelletjes pc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Tja, ik heb al gezegd dat hij met minder uit de voeten kan, maar hij wilt toch graag alles een stukje meer hebben om voor de toekomst safe te zitten.

Oculus Rift heeft als recommended een nvidia 980, daarvoor voor een 980 ti gekozen om er stukje boven te zitten.
Voor gamen is momenteel een i5 voldoende, toch maar een i7 gekozen, weer wat meer future proof :p
16 GB RAM, zelfde argument, nu niet nodig, toekomst miss wel?

Gewone hdd naast de ssd hoeet hij niet, hij heeft een externe hdd.
Dvdspeler ook niet nodig (wie gebruikt dat ding nog?).

In het overzicht geen Windows 10 meegenomen, die haal ik wel voor twee tientjes via een grijze site.

Hier een overzichtje van wat mij een mooie pc lijkt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 387,-€ 387,-
1MSI Z170A TOMAHAWK€ 134,14€ 134,14
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 717,95€ 717,95
1be quiet! Silent Base 800 Zwart€ 111,95€ 111,95
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 52,95€ 52,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 86,95€ 86,95
1Corsair RM650€ 117,80€ 117,80
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.772,74

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Voor meeste onderdelen zoals behuizing en koelers gaat voorkeur uit naar Be Quiet! omdat hij een stille pc wilde hebben.
Verder mogen de onderdelen alle merken zijn en ik sta voor alles open, zolang het maar beargumenteerd is en geen MS-TECH is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Future proof. Liefst wat meer geld om een betere pc te hebben. Daarom denk ik ook over een i7 zodat die langer mee kan en alleen videokaart geüpdate hoeft te worden.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Eerste instantie niet, maarja zit geen koeler bij de processor standaard dus waarom niet een goede erop zetten?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Voor deze pc heb ik veel van de meest recente best buy gelezen.

Wat ik mij af vroeg:

- Is in de best buy dit moederbord alleen voor de looks gekozen? Is er een andere voor hetzelfde geld die meer biedt als de looks toch niet uitmaken? Msi heeft wel weer leuke cash back momenteel :).

- Geheugen in de best buy is voornamelijk ook op looks gebaseerd, daarvoor andere gekozen. Degene waar ik naar kijk heeft de 8gb variant goede reviews, maar dezelfde stickjes 16gb niet. Is er ander ddr4 geheugen wat beter is? Er zijn nog weinig reviews over ddr4 geheugen.

- Als behuizing, silent base 800 of een silent base 600 doen? Heeft de 800 veel meerwaarde ten opzichte van de 600? Allebei krijgen goede reviews.

- Is de corsair rm650 ook stil net zoals in de best buy over de corsair rm550x wordt gezegd? Of is er een andere 80 gold modulaire voeding die ik beter kan gebruiken?

Als jullie feedback of andere aanvullingen hebben, schiet maar!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
pricewatch: Corsair RM650x
Dit is de nieuwe versie van de rm650!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een RM650 is duidelijk minder "safe" als een RM550x, kwaliteit is waar het om gaat, niet nutteloos vermogen.

Komt er nog een tweede videokaart en wordt er overgeklokt?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• sanderinozie
-The_Mask- schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 00:55:
Een RM650 is duidelijk minder "safe" als een RM550x, kwaliteit is waar het om gaat, niet nutteloos vermogen.

Komt er nog een tweede videokaart en wordt er overgeklokt?
Overclocken misschien wel, tweede videokaart komt er niet bij.

Ik ben een van de mensen die altijd een te zware voeding neemt :$
Bedankt! Die had ik nog niet gezien, voeding ga ik daarin wijzigen.

[ Voor 28% gewijzigd door sanderinozie op 05-01-2016 01:00 . Reden: Andere quote in edit meegenomen ]

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
sanderinozie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 00:35:

Wat ik mij af vroeg:

- Geheugen in de best buy is voornamelijk ook op looks gebaseerd, daarvoor andere gekozen. Degene waar ik naar kijk heeft de 8gb variant goede reviews, maar dezelfde stickjes 16gb niet. Is er ander ddr4 geheugen wat beter is? Er zijn nog weinig reviews over ddr4 geheugen.

Als jullie feedback of andere aanvullingen hebben, schiet maar!
Wat ik lees in de reviews hier op tweakers is dat de xmp waardoor deze niet (of instabiel) op z'n standaard clockspeed draait. Een paar euro meer maar dan doe je het gelijk goed. Crucial is toch wel een beetje het budgetmerk als het draait om geheugen.

Je zou kunnen kijken naar pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14

• sanderinozie
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:28:
[...]

Wat ik lees in de reviews hier op tweakers is dat de xmp waardoor deze niet (of instabiel) op z'n standaard clockspeed draait. Een paar euro meer maar dan doe je het gelijk goed. Crucial is toch wel een beetje het budgetmerk als het draait om geheugen.

Je zou kunnen kijken naar pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14
Wat houdt het precies in? Ik lees op internet dat het geheugen niet standaard wordt gepakt in de bios van het moederbord maar zelf moet worden ingesteld. Is dat alleen DDR op 2400 zetten? Of houd het meer in?

Waarschijnlijk zet ik toch al die speedstep dingen uit op de i7 waardoor die op max blijft draaien. Gaat de FSB ook niet omlaag, dan zou het voor het geheugen geen probleem moeten zijn toch?

Op basis van bovenstaande tips (bedankt!) een nieuw lijstje gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 52,95€ 52,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 92,50€ 92,50
1Corsair RM650x€ 104,54€ 104,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.765,03

Zijn er nog mensen die tips hebben over het moederbord? Of mij kunnen helpen met de twijfels tussen de behuizingen?

• sanderinozie
Hmmm... Ik denk dat je volledig gelijk hebt dat een 550 op dit moment voldoende is, maar de 550x en 650x schelen op dit moment maar ongeveer €9 met elkaar. Ik denk dat ik in dit geval lekker eigenwijs ben en de 650x erin houd :9 Wel bedankt voor de tip! _/-\o_

Ps: Excuses iedereen, ik had mijn vorige reactie moeten wijzigen en deze erin zetten :$

[ Voor 10% gewijzigd door sanderinozie op 05-01-2016 09:59 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja en de RM750x is ook maar een tientje duurder en de RM850x is maar twee tientjes duurder als RM750x, maar dat maakt het geen betere keuze. Voor namelijk dat kleine bedrag kun je ook gewoon een nog betere voeding halen, dat is nuttiger dan nutteloos vermogen wat je toch niet gebruikt. Zorgt alleen maar voor een slechter rendement en dus hoger verbruik van de PC.

AMD Nieuwsdiscussie

• sanderinozie
-The_Mask- schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:06:
Ja en de RM750x is ook maar een tientje duurder en de RM850x is maar twee tientjes duurder als RM750x, maar dat maakt het geen betere keuze. Voor namelijk dat kleine bedrag kun je ook gewoon een nog betere voeding halen, dat is nuttiger dan nutteloos vermogen wat je toch niet gebruikt. Zorgt alleen maar voor een slechter rendement en dus hoger verbruik van de PC.
Ah, bedankt voor de tip. Deze serie van voedingen kwam in de best buy als goed naar voren, ik dacht dat ik hiermee wel één van de beste had O-) Wat zou jij als betere voeding kiezen?

Verwijderd

Nou kies je onderdelen met mooie kleurtjes en stop je ze in een dichte kast. Waarom mag er geen raampje in de zijkant? pricewatch: be quiet! Silent Base 800 Zwart Window of pricewatch: be quiet! Silent Base 600 Zwart Window.
Die koeler is leuk voor een non k cpu. Als je wil gaan overklokken heb je wel iets zwaarders nodig pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3

• sanderinozie
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:10:
Nou kies je onderdelen met mooie kleurtjes en stop je ze in een dichte kast. Waarom mag er geen raampje in de zijkant? pricewatch: be quiet! Silent Base 800 Zwart Window of pricewatch: be quiet! Silent Base 600 Zwart Window.
Die koeler is leuk voor een non k cpu. Als je wil gaan overklokken heb je wel iets zwaarders nodig pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3
Ben ik helemaal met je eens en ik heb zelf ook een kast met een window erin :).
Maar hij heeft uitdrukkelijk tegen mij gezegd dat hij er geen window in wilt hebben ;).

Ik lees het nu idd weer in de best buy. Bedankt voor het advies! Heb ik er direct in meegenomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 72,95€ 72,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 92,50€ 92,50
1Corsair RM650x€ 104,54€ 104,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.785,03

• -The_Mask-
  • Niet online
pricewatch: Palit GTX 980 Ti Super JetStream 6 GB is een veel stillere GTX 980 Ti, komt door de veel betere en ook dikkere drie slots koeler.

Wat betreft de voeding, dat is afhankelijk van wat hij zoekt.

AMD Nieuwsdiscussie

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Hier nog een review van de silent base 600 waarin hij uiteraard ook vergeleken wordt met de 800. Reviewers zijn een stuk minder enthousiast over de 600 dan de 800:
http://nl.hardware.info/r...ede-versnelling-conclusie

En als koeler kun je ook nog denken aan de scythe fuma, krijgt overal zeer goede recenties tegen een schappelijke prijs.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

sanderinozie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:09:
[...]

Ah, bedankt voor de tip. Deze serie van voedingen kwam in de best buy als goed naar voren, ik dacht dat ik hiermee wel één van de beste had O-) Wat zou jij als betere voeding kiezen?
pricewatch: Antec Edge 650W ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• sanderinozie
Bedankt voor de aanrader. Op welk punt is deze beter dan de Corsair RM650x?
Philpend schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:16:
Hier nog een review van de silent base 600 waarin hij uiteraard ook vergeleken wordt met de 800. Reviewers zijn een stuk minder enthousiast over de 600 dan de 800:
http://nl.hardware.info/r...ede-versnelling-conclusie

En als koeler kun je ook nog denken aan de scythe fuma, krijgt overal zeer goede recenties tegen een schappelijke prijs.
Top! Laat ik de 800 in de build zitten.
Koeler ziet er goed uit, maar de dark Rock heeft meer RPM en iets minder decibel volgens mij. Prijs inderdaad aantrekkelijker maar dat is hier niet echt een issue ;).

[ Voor 54% gewijzigd door sanderinozie op 05-01-2016 13:11 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Betere kwaliteits condensators (vooral de tweede lijn).

• -The_Mask-
  • Niet online
Madrox schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:11:
Betere kwaliteits condensators (vooral de tweede lijn).
Betere condensators? Tweede lijn?
sanderinozie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:09:
[...]

Bedankt voor de aanrader. Op welk punt is deze beter dan de Corsair RM650x?
Geen één

AMD Nieuwsdiscussie

• sanderinozie
-The_Mask- schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:13:
[...]

Betere condensators? Tweede lijn?

[...]

Geen één
Dank voor het antwoord. Ik blijf denk ik bij de Corsair :) Ik vertrouw op jou ervaringen moet voedingen na het lezen van al een aantal van je reviews ;).

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je hebt gelijk, ik ben in d ewar met een andere serie.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/463792;413710/
De Antec komt echter wel uit de Seasonic stal, wat dat aangaat toch een streepje voor bij mij.
TS: beide zijn goede voedingen, denk dat er bar weinig verschil tussen zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 05-01-2016 13:42 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zijn wel meer dan tientallen OEM's te vinden welke een betere voeding kunnen maken als de Antec Edge serie gebaseerd op de Seasonic G-series.

Andyson, Acbel, ATNG, CWT, Chicony, Delta, Etasis, Enhance, etc en dit zijn alleen nog maar de eerst vijf letters van het alfabet van OEM's welke zo even in mijn hoofd opkomen. Seasonic een streepje voorgeven is dan ook onzin.

AMD Nieuwsdiscussie

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-12 18:50
Als ik een pc ging samen stellen om rift ready te zijn zou ik er 1 kopen als de rift al 1 maand beschikbaar is.
Vooral met zo'n bedrag wil ik niet met een naar verassing komen omdat bepaalde onderedelen tekort schketen.
Daarbij zou amd niet met een nieuwe videokaart komen tegelijkertijd met vr headsets?

• -The_Mask-
  • Niet online
Is idd de bedoeling dat AMD met Fury X2 komt over ongeveer een half jaar. Fury X2 is een videokaart met twee Fury X (Fiji) GPU's op één PCB. Doordat je twee GPU's hebt, heb je de beschikking over één GPU per oog. De prijs zal echter wel wat hoger liggen dan de huidige gekozen videokaart. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• sanderinozie
-The_Mask- schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:07:
Is idd de bedoeling dat AMD met Fury X2 komt over ongeveer een half jaar. Fury X2 is een videokaart met twee Fury X (Fiji) GPU's op één PCB. Doordat je twee GPU's hebt, heb je de beschikking over één GPU per oog. De prijs zal echter wel wat hoger liggen dan de huidige gekozen videokaart. ;)
Dat klinkt wel als een hele dure...
Maar als recommended stelt Oculus op hun blog van mei 2015 dat voor die versie (zou de latere versie zoveel zwaarder worden?) een Nvidia 970 genoeg is.

https://www.oculus.com/en...and-mobile-vr-jam-voting/

• -The_Mask-
  • Niet online
Tja wanneer noem je iets genoeg? Volgens Wikipedia is de resolutie van dat ding 1080×1200 per oog en hebben de schermen een refreshrate van 90Hz. Dit is dus ongeveer twee maal zo zwaar als 1920x1080 bij 60Hz.

Als je dus reviews van videokaarten leest moet je uitkomen op zo'n 120 frames per seconde bij een resolutie op 1920x1080 om op twee keer 1080x1200 90 frames per seconde te halen.

Een moderne zware game op het hoogst zit er dus niet in met een GTX 970, daarvoor moeten de instellingen wel wat terug.

AMD Nieuwsdiscussie

• Necros
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01 20:13
Ik ga binnenkort een pc bouwen met de Define R5 wellicht nog een leuke optie om te overwegen.

• sanderinozie
Necros schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:50:
Ik ga binnenkort een pc bouwen met de Define R5 wellicht nog een leuke optie om te overwegen.
Zat ik ook naar te kijken, maar uit te reviews begreep ik dat de silent base 800 toch net iets stiller was. Wel bedankt voor de tip!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een behuizing maakt van zichzelf geen geluid en kan alleen maar het geluid van de andere onderdelen zeer beperkt dempen. Enige waar je last van kan hebben is resonantie of andere onderdelen welke luidruchtig zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• Necros
sanderinozie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:05:
[...]

Zat ik ook naar te kijken, maar uit te reviews begreep ik dat de silent base 800 toch net iets stiller was. Wel bedankt voor de tip!
Heb je een link met eventueel een vergelijkende review?
-The_Mask- schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:10:
Een behuizing maakt van zichzelf geen geluid en kan alleen maar het geluid van de andere onderdelen zeer beperkt dempen. Enige waar je last van kan hebben is resonantie of andere onderdelen welke luidruchtig zijn.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een goed dempende case met de juiste padding en fans kan wel degelijk een verschil maken. Zo zijn er cases die plek bieden aan grotere fans die op lagere rpm kunnen draaien. Daarnaast zijn er mogelijkheden om de case verder te customizen met extra padding en stillere fans. Zo heb ik in mijn Cooler Master acts 840 alle fans vervangen en de nieuwe bevestigd met "rubbere pinnen". Daarnaast heb ik extra padding aangebracht. Ook de standaard fan van de Mugen 3 heb ik vervangen voor een stillere variant. Hier is best wat winst te behalen maar ideaal is natuurlijk om al een goede stille case als startpunt te hebben.

• sanderinozie
Necros schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:59:
[...]

Heb je een link met eventueel een vergelijkende review?
Even nagekeken, maar ik had het verkeerd geïnterpreteerd :z

Waarom dan toch voor de be quiet! Silent Base 800 kiezen zou je denken? Puur vanwege de stilte en bouwkwaliteit? Jazeker. Nou ja, dat en een duidelijk eigen karakter van de behuizing want het is zeker geen dertien in een dozijn model. Wat bouwkwaliteit betreft staat hij zeker een trede hoger dan de Cooler Master 652S en de Fractal Design R5, twee logische concurrenten (die goedkoper zijn). - Uit Foritain zijn review gekopieerd.

Op het moment maar €9 verschil, daarom dat mij de Silent base 800 een logische optie leek nu er bijna geen prijsverschil is.

• Necros
sanderinozie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:31:
[...]

Waarom dan toch voor de be quiet! Silent Base 800 kiezen zou je denken? Puur vanwege de stilte en bouwkwaliteit? Jazeker. Nou ja, dat en een duidelijk eigen karakter van de behuizing want het is zeker geen dertien in een dozijn model. Wat bouwkwaliteit betreft staat hij zeker een trede hoger dan de Cooler Master 652S en de Fractal Design R5, twee logische concurrenten (die goedkoper zijn). - Uit Foritain zijn review gekopieerd.

Op het moment maar €9 verschil, daarom dat mij de Silent base 800 een logische optie leek nu er bijna geen prijsverschil is.
Thanks hier nog 1 review van de Define R5 waar ook gerefereerd wordt aan de Silent Base 800 van hardware.info

Zeer onlangs bespraken we de Silent Base 800, de eerste behuizing van Be quiet! die uitblinkt door een extreem stille werking en prima koelprestaties. De Fractal Design Define R5 kan die behuizing niet evenaren qua pure stilte, maar met de fans op 7V is het verschil welgeteld 0,3 dB(A) en op volle draaisnelheid is de R5 zelfs stiller.

Bij Hardware.info zijn ze iets enthousiaster over de Silent Base en bij Tweakers (cijfer 8 vs. 9) is het net andersom. Maakt de keuze niet echt makkelijker ;)

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
sanderinozie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:54:
[...]
Waarschijnlijk zet ik toch al die speedstep dingen uit op de i7 waardoor die op max blijft draaien. Gaat de FSB ook niet omlaag, dan zou het voor het geheugen geen probleem moeten zijn toch?
Begin daar nou niet mee, je wilt hem toch stil hebben? Waarom zou die pc continu op vol vermogen warmte moeten maken? Met de ventilatoren ook lekker op max? Doe dat pas als hij voor iets te traag blijkt te zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
onetime schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:03:
[...]

Begin daar nou niet mee, je wilt hem toch stil hebben? Waarom zou die pc continu op vol vermogen warmte moeten maken? Met de ventilatoren ook lekker op max? Doe dat pas als hij voor iets te traag blijkt te zijn.
Hoe bedoel je vol vermogen? mijn 4790k draait ook ALTIJD op 4.7 GHz en klokt niet terug ding is idle gewoon +- 30 graden hoor. Dat hij op 4.7 blijft hangen wilt niet zeggen dat het ook gebruikt wordt. En mijn Mugen 4 met 2 fans is fluister stil, zal het nog gekker zeggen er wordt zelfs 1 fan uitgeschakeld in idle en de standaard fan gaat maar op 300 rpm draaien waardoor hij gewoon onhoorbaar is.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

sanderinozie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:31:
[...]

De SB800 is een dijk van een behuizing, maar begrijp mij echter niet verkeerd in het bovenstaande, want ook de R5 is gewoon dik in orde natuurlijk. Beide zijn gewoon een prima koop. Als je een voorkeur hebt voor het design van de één, dan zal dat genoeg zijn om je daar door te laten leiden. Onderlinge verschillen wat betreft geluidsproductie zullen, zeker met stille componenten en de ventilatoren op bescheiden toerentallen, praktisch niet te merken zijn. Het onderscheid is al lastig te maken als je beide kasten in huis hebt, dus laat je vooral niet -te- gek maken door reviews. Ik heb de Silencio 652S hier ook nog staan, ook NZXT H440's (new editons), en vandaag de Antec P380 review online gezet, en zolang je een beetje stille componenten uit zoekt kan je in praktisch elke half degelijke kast wel een onhoorbaar systeem bouwen (in idle) en zelfs een goede GTX 980 Ti in een beetje stille case merk je weinig van tijdens gamen.

• sanderinozie
Foritain schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:46:
[...]

De SB800 is een dijk van een behuizing, maar begrijp mij echter niet verkeerd in het bovenstaande, want ook de R5 is gewoon dik in orde natuurlijk. Beide zijn gewoon een prima koop. Als je een voorkeur hebt voor het design van de één, dan zal dat genoeg zijn om je daar door te laten leiden. Onderlinge verschillen wat betreft geluidsproductie zullen, zeker met stille componenten en de ventilatoren op bescheiden toerentallen, praktisch niet te merken zijn. Het onderscheid is al lastig te maken als je beide kasten in huis hebt, dus laat je vooral niet -te- gek maken door reviews. Ik heb de Silencio 652S hier ook nog staan, ook NZXT H440's (new editons), en vandaag de Antec P380 review online gezet, en zolang je een beetje stille componenten uit zoekt kan je in praktisch elke half degelijke kast wel een onhoorbaar systeem bouwen (in idle) en zelfs een goede GTX 980 Ti in een beetje stille case merk je weinig van tijdens gamen.
Bedankt voor je reactie! Dat is goed om te weten.
Ik laat het denk ik bij de silent base 800, die vriend vond het een mooi design, dus ik ga het maar niet moeilijker voor hem maken ;).

Waow, dat zijn een stel behuizingen :/ benieuwd naar, schaf je die allemaal zelf aan of wordt je gevraagd om er reviews voor te maken?

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

sanderinozie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:37:
[...]

Bedankt voor je reactie! Dat is goed om te weten.
Ik laat het denk ik bij de silent base 800, die vriend vond het een mooi design, dus ik ga het maar niet moeilijker voor hem maken ;).

Waow, dat zijn een stel behuizingen :/ benieuwd naar, schaf je die allemaal zelf aan of wordt je gevraagd om er reviews voor te maken?
Soms cases voor onszelf, soms voor anderen, soms enkel voor een review.

En SB800, prima keus, bq kan echt keurige productjes maken, veel plezier alvast :D Wel een grote bak voor één SSD en één GPU, een setup die je met een andere mobo bij wijze van spreken in een kast van ~25% het formaat kwijt kan :D

• sanderinozie
Foritain schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:45:
[...]

Soms cases voor onszelf, soms voor anderen, soms enkel voor een review.

En SB800, prima keus, bq kan echt keurige productjes maken, veel plezier alvast :D Wel een grote bak voor één SSD en één GPU, een setup die je met een andere mobo bij wijze van spreken in een kast van ~25% het formaat kwijt kan :D
Helaas niet voor mezelf, maar aan het bouwen ga ik ook al zat plezier hebben :).

Daar zat ik ook al mee... Ik overwoog daarom de silent base 600, maar ik begreep dat de 800 toch wel stuk beter was. Heb jij misschien nog een aanrader?

Het is wel zo dat hij persee de Oculus Rift wilt hebben als die uit is, het zou dus nog kunnen dat misschien in de toekomst er twee videokaarten in komen (oculus 2 schermen, twee kaarten, iets in die geest is mijn redenatie :p).

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

4.7Ghz is zowiezo al een slechte overklok, die laatste 100mhz kost je maar liefst 30watt!
4.6Ghz is de ideale sweetspot voor de Skylake cores.

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat is toch echt volledig afhankelijk van de CPU zelf en de ingestelde spanningen.

AMD Nieuwsdiscussie

• sanderinozie
Madrox schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 02:33:
4.7Ghz is zowiezo al een slechte overklok, die laatste 100mhz kost je maar liefst 30watt!
Maar 4.6? :| Is dat normaal bij Skylake modellen?
Ik heb zelf nog een oude Q8200, maar die draait op 3,3 in plaats van 2,3 zonder dat ik ook maar iets van voltages hoefde aan te passen. Ik had wel verwacht dat een Skylake toch minimaal wel naar 5 kon...

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
sanderinozie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:52:
[...]

Helaas niet voor mezelf, maar aan het bouwen ga ik ook al zat plezier hebben :).

Daar zat ik ook al mee... Ik overwoog daarom de silent base 600, maar ik begreep dat de 800 toch wel stuk beter was. Heb jij misschien nog een aanrader?

Het is wel zo dat hij persee de Oculus Rift wilt hebben als die uit is, het zou dus nog kunnen dat misschien in de toekomst er twee videokaarten in komen (oculus 2 schermen, twee kaarten, iets in die geest is mijn redenatie :p).
Ik heb de SB800 zelf als PC case, dus misschien heb je wel wat aan mijn ervaring ermee:

Heb de kast nu een goede 9 maanden denk ik, en ben er uiterst tevrede over! Naast de mooie maar toch strakke uitstraling (eigen mening) is de kast ook gebouwd met een goede, stevige kwaliteit. Weliswaar is de bovenkant plastic fantastic, maar het is zeker niet slap zoals je bij mindere merken als zalman en sharkoon wel merkt. De behuizing is echt merkwaardig stil. Ik denk dat mijn eigen slikken duidelijker te horen is dan de kast. Zelf heb ik er een 290 Tri-X in zitten die ook de nodige herrie kan maken, maar zelfs dan vslt mijn inziens het geluid reuze mee. Heb afgelopen maand ook het zijpaneel vervangen voor de window en ook die is echt vreselijk goed met het dempen van geluid.

Ben niet bekend met de R5 ( niet goed genoeg in ieder geval) maar kan je zeker de SB800 aanraden, zeer go3de en mooie case met genoeg inbouwmoegelijkheden!

-

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:51:
Dat is toch echt volledig afhankelijk van de CPU zelf en de ingestelde spanningen.
Ja, het kan een beetje verschil maken maar de trend is gezet:
http://overclocking.guide...tion-and-voltage-scaling/
Net als dat je met een G3258 ook ineens tegen "een muur" aanloopt en 4.8Ghz praktisch niet haalbaar is op lucht/waterkoeling. Toevallig ook al Skylake cores.

http://www.corsair.com/en...ust/overclocking_i7-6700k
Gaat ook lekker tot 4.6Ghz, 4.7Ghz is lastiger.
http://www.kitguru.net/co...00k-skylake-cpu-review/9/
Ook al 30watt verschil tussen 4.6Ghz en 4.7Ghz.
http://www.guru3d.com/art...w_desktop_skylake,18.html
toont hetzelfde beeld, 4.8Ghz heeft veel voltage nodig, zou me niks verbazen als 4.7ghz ook nog aardig slurpt.

Overal zie ik echter hetzelfde beeld; 4.8ghz heeft bij alle reviews die ik lees Vcore nodig van over de 1.4v.
(als ze de 4.8Ghz al halen).

[ Voor 37% gewijzigd door Madrox op 07-01-2016 11:11 ]

• sanderinozie
PAHvandam schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:15:
[...]

Ik heb de SB800 zelf als PC case, dus misschien heb je wel wat aan mijn ervaring ermee:

Heb de kast nu een goede 9 maanden denk ik, en ben er uiterst tevrede over! Naast de mooie maar toch strakke uitstraling (eigen mening) is de kast ook gebouwd met een goede, stevige kwaliteit. Weliswaar is de bovenkant plastic fantastic, maar het is zeker niet slap zoals je bij mindere merken als zalman en sharkoon wel merkt. De behuizing is echt merkwaardig stil. Ik denk dat mijn eigen slikken duidelijker te horen is dan de kast. Zelf heb ik er een 290 Tri-X in zitten die ook de nodige herrie kan maken, maar zelfs dan vslt mijn inziens het geluid reuze mee. Heb afgelopen maand ook het zijpaneel vervangen voor de window en ook die is echt vreselijk goed met het dempen van geluid.

Ben niet bekend met de R5 ( niet goed genoeg in ieder geval) maar kan je zeker de SB800 aanraden, zeer go3de en mooie case met genoeg inbouwmoegelijkheden!
Bedankt voor de ervaring! Klinkt alsof ik een goede kast voor hem heb gekozen :) .

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 14:25

MarvinJames

Theatermaker

raro007 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:02:
Als ik een pc ging samen stellen om rift ready te zijn zou ik er 1 kopen als de rift al 1 maand beschikbaar is. [...] Daarbij zou amd niet met een nieuwe videokaart komen tegelijkertijd met vr headsets?
sanderinozie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:33:
Maar als recommended stelt Oculus op hun blog van mei 2015 dat voor die versie (zou de latere versie zoveel zwaarder worden?) een Nvidia 970 genoeg is.
Wat een toeval dat EVGA zojuist zijn VR-edition 980 Ti lanceert.
EVGA onthult Nvidia GTX 980 Ti VR Edition-videokaart

[edit toevoeging]
Of het spec technisch nou echt veel uitmaakt weet ik niet. Ik zie alleen maar een videokaart met een frontje waardoor je gemakkelijker een VR bril kan connecten, maar goed. Officieel draagt hij het label VR-Ready :) Welke waarde dat heeft laat ik even in het midden.

[ Voor 15% gewijzigd door MarvinJames op 07-01-2016 11:28 ]

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 01:39
Heeft je vriend ook al rand apparatuur ? Als je zoveel uitgeeft maar de randapperatuur is wat mager (mager shermpje, membraam toetsenbordje ect) kan je ook daar een deel van het geld uitgeven.

Verder ziet er naar mij weten alles prima uit. Je zou kunnen kijken of je nog plek kan maken voor een NVM SSD, maar op dat na is er niks wat je PC veel sneller maakt voor een redelijke prijs, nu alleen de looks nog :)

TIME TO UPGRADE !!!

• sanderinozie
rickboy333 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:55:
Heeft je vriend ook al rand apparatuur ? Als je zoveel uitgeeft maar de randapperatuur is wat mager (mager shermpje, membraam toetsenbordje ect) kan je ook daar een deel van het geld uitgeven.

Verder ziet er naar mij weten alles prima uit. Je zou kunnen kijken of je nog plek kan maken voor een NVM SSD, maar op dat na is er niks wat je PC veel sneller maakt voor een redelijke prijs, nu alleen de looks nog :)
Heeft hij staan, ik geloof dat hij deze heeft:
LG beeldscherm

Iedereen bedankt voor alle input! Hij heeft zojuist de pc besteld en morgen mag ik er aan gaan knutselen :).

Uiteindelijk, dankzij jullie feedback, is dit hem geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A TOMAHAWK€ 134,95€ 134,95
1Palit GTX 980 Ti Super JetStream 6 GB€ 728,95€ 728,95
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 72,95€ 72,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 93,-€ 93,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Corsair RM650x€ 104,95€ 104,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.813,12

• -The_Mask-
  • Niet online
Madrox schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:43:
[...]

Overal zie ik echter hetzelfde beeld;
Je linkjes en bewoording laten toch echt iets heel anders zien dan dat je eerst beweerde.

Voor de duidelijkheid dit is wat jij zei:
Madrox schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 02:33:
En dit was mijn antwoord:
-The_Mask- schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:51:
sanderinozie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:53:
[...]
Maar 4.6? :| Is dat normaal bij Skylake modellen?
Ik heb zelf nog een oude Q8200, maar die draait op 3,3 in plaats van 2,3 zonder dat ik ook maar iets van voltages hoefde aan te passen. Ik had wel verwacht dat een Skylake toch minimaal wel naar 5 kon...
Vergeet niet dat een Skylake quadcore CPU op 4GHz sneller zal zijn dan een Q8200 op 5GHz.
sanderinozie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:47:
Uiteindelijk, dankzij jullie feedback, is dit hem geworden:
De gekozen voeding heb je niet zoveel aan. Twee van die videokaarten en overklokken wordt een beetje krap en één videokaart maakt de voeding weer overdreven.
Necros schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:59:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Dat mag, maar het is wel een keihard feit. :p

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 07-01-2016 19:31 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:30:
[...]

Je linkjes en bewoording laten toch echt iets heel anders zien dan dat je eerst beweerde.
Vind je? Wat ik zie, ook bij al die linkjes is dat 4.6Ghz de sweetspot is. Soms kan 4.7Ghz dat zijn maar dan is het al snel afgelopen. Vcore van 1.32 tot 1.34 gaat nog, daarboven word het al rap slurpen.

• Necros
-The_Mask- schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:30:
[...]

De gekozen voeding heb je niet zoveel aan. Twee van die videokaarten en overklokken wordt een beetje krap en één videokaart maakt de voeding weer overdreven
Ik zit toevallig met mijn eigen te bouwen pc te twijfelen tussen de RM650x en de RM750x. Is er buiten de meerprijs een nadeel om een relatief zware voeding te plaatsen wanneer je bijvoorbeeld maar 400 à 500 wat verbruikt? Prijsverschil is circa €9 en met het oog op de toekomst wellicht handiger om voor de 750 te gaan.

Qua verbruik wordt toch enkel wattage verbruikt wat de pc daadwerkelijk vraagt ongeacht formaat voeding?

• Necros
Imposant stukje tekst, waarvoor dank!
Gelet op mijn verwachte piekverbruik van circa 540W is de RM650x een prima keus. Echter aangezien het prijsverschil met de RM750x minder dan € 10 bedraagt, de extra uitbreidingsmogelijkheden en dat de voeding wellicht iets stiller draait ga ik voor de RM750x.

[ Voor 10% gewijzigd door Necros op 08-01-2016 19:23 ]

Pagina: 1