Hallo mede-fotografen 
Onlangs heb ik een paar leuke lenzen gekocht voor mijn Olympus MFT toestel en aangezien ik flabbergasted was hoeveel verschil goed glas maakt (weten is één, maar ervaren heel wat anders), ben ik sindsdien weer opnieuw besmet met het foto-virus.
Dus sparen en aan het GAS (u allen vast bekend).
Om bij te houden welke lenzen ik al heb, heb ik ze in Excel gezet.
En daaruit volgde een overzicht van hoe snel de lenzen waren, hoe goed en bij welke focal length.
En dat zag er best leuk uit!
Deed me een beetje denken aan van die ribbons die militairen op de borst hebben.
Bij deze, mijn "lensribbon" ™ ® © ℗ ℠ etc.

Uitleg:
Lenzen ingevuld op 35mm equivalent (en desnoods afgerond naar boven).
- Ik een cropfactor camera heb (een Micro Four Thirds camera), want aan de wijde kant heb ik geen lenzen.
- Ik me focus op primes (al mijn betere lenzen zijn primes, dus 1 blokje per lens ipv een streep blokjes)
- Dat ik nog een lange weg te gaan heb
Het doel is natuurlijk om vooral rij 1 zo (donker/licht)groen mogelijk te krijgen 
Nou ben ik natuurlijk ook benieuwd naar jullie lensribbons.
Ik heb het Excel bestandje hier:
http://www.filedropper.com/lensribbon-v11
Het is nog ingevuld met mijn lenzen, bij wijze van uitleg hoe je het moet invullen.
Bij het "optellen" van de lenzen die overlappen in focal length, kies je de beste aperture.
Ja, dat kan zorgen voor een oneerlijk beeld van de kwaliteit in totaal, maar hey: het is voor de lol
Nou ben ik natuurlijk niet verantwoordelijk voor spontane inzichten in gaten in de collectie en bijhorende aanschaf
En voor de rest is het natuurlijk niet heel serieus bedoeld
UPDATE:
Ik heb de Excel van de grond af opnieuw gemaakt (geïnspireerd door mrc4nl
).
Commentaar, bughunting en kritiek welkom.
En weet iemand een goede plek om een Excel te hosten?
UPDATE 2:
Ik heb de cropfactor verrekening er in gestopt
UPDATE 3:
Ventieldopje heeft een online versie gemaakt
:
Onlangs heb ik een paar leuke lenzen gekocht voor mijn Olympus MFT toestel en aangezien ik flabbergasted was hoeveel verschil goed glas maakt (weten is één, maar ervaren heel wat anders), ben ik sindsdien weer opnieuw besmet met het foto-virus.
Dus sparen en aan het GAS (u allen vast bekend).
Om bij te houden welke lenzen ik al heb, heb ik ze in Excel gezet.
En daaruit volgde een overzicht van hoe snel de lenzen waren, hoe goed en bij welke focal length.
En dat zag er best leuk uit!
Deed me een beetje denken aan van die ribbons die militairen op de borst hebben.
Bij deze, mijn "lensribbon" ™ ® © ℗ ℠ etc.

Uitleg:
Lenzen ingevuld op 35mm equivalent (en desnoods afgerond naar boven).
- Bovenste rij 1: Beste lenzen (hoge scherpte, snelle AF)
- Rij 2: Normale kwaliteit lenzen (denk bv aan kitlenzen)
- Rij 3: Okay-ish lenzen (bv een onscherpe legacy lens)
- Donkergroen: t/m f/1.2
- Lichtgroen: f/1.2 t/m f/1.8.
- Geel: f/1.8 t/m f/2.8.
- Oranje: f/2.8 t/m f/4.
- Rood: vanaf f/4.
- Ik een cropfactor camera heb (een Micro Four Thirds camera), want aan de wijde kant heb ik geen lenzen.
- Ik me focus op primes (al mijn betere lenzen zijn primes, dus 1 blokje per lens ipv een streep blokjes)
- Dat ik nog een lange weg te gaan heb
Nou ben ik natuurlijk ook benieuwd naar jullie lensribbons.
Ik heb het Excel bestandje hier:
http://www.filedropper.com/lensribbon-v11
Het is nog ingevuld met mijn lenzen, bij wijze van uitleg hoe je het moet invullen.
Bij het "optellen" van de lenzen die overlappen in focal length, kies je de beste aperture.
Ja, dat kan zorgen voor een oneerlijk beeld van de kwaliteit in totaal, maar hey: het is voor de lol
Nou ben ik natuurlijk niet verantwoordelijk voor spontane inzichten in gaten in de collectie en bijhorende aanschaf
En voor de rest is het natuurlijk niet heel serieus bedoeld
UPDATE:
Ik heb de Excel van de grond af opnieuw gemaakt (geïnspireerd door mrc4nl
Commentaar, bughunting en kritiek welkom.
En weet iemand een goede plek om een Excel te hosten?

UPDATE 2:
Ik heb de cropfactor verrekening er in gestopt
UPDATE 3:
Ventieldopje heeft een online versie gemaakt
Meh, ik verveelde mij ... er is dus nu ook een online variant:
https://mdeboer.github.io/lensribbon/index.html
Mocht je de originele auteur zijn van het excel sheetje of er flink aan meegeholpen hebben, laat het mij even weten via een privé berichtje, dan zorg ik dat je naam er bij komt te staan.
De broncode is hier te vinden en voel je vrij om er aan te sleutelen, pull requests zijn welkom!
https://github.com/mdeboer/lensribbon
[ Voor 16% gewijzigd door Twhomp op 23-03-2020 13:16 ]
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!