Computer crasht vaak, moederbord of videokaart schuldig?

Pagina: 1
Acties:

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
Hallo beste mede tweakers,

Een paar maand geleden heb ik een nieuwe game pc gebouwt en voldeed volgens wens.

Specificaties
Mobo = MSI 970 Gaming
Videokaart = MSI Gtx 960 gaming 2Gb
Processor = AMD fx 8350
Ram = Crucial Ballistix sport 2x8Gb
Voeding = Sharkoon WPM600
OS = Windows 10

Nou heb ik hier al vaker een topic over geopend maar sinds ik volledig overgestapt ben naar tweakers wil ik het hier nogus proberen. link naar oude topic: http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=125857

Het probleem

Na ongeveer 3/4 weken kreeg ik problemen met mijn pc, in games werd mijn beeld dan spontaan zwart of geen signaal met een beetje geluk kwam het beeld terug en zei hij dat de drivers zijn hersteld. Soms word het beeld zwart gaat, knippert het hdd lichtje niet meer en moet ik een hard reset doen. Na een hoop gegoochel zijn we er toen uit gekomen dat het de ram was die heb ik laten omruilen en ongeveer een maand geen problemen meer gehad. Sinds de laatste week komt dit probleem steeds weer terug en begint weer erger te worden, van 1/2 crash per dag tot nu niet eens meer een game kunnen spelen voor een half uurtje.

Wat heb ik geprobeerd?
- Bios reset
- Windows opnieuw geïnstalleerd
- Drivers meerdere malen met DDU geherinstalleerd
- Met driver verifier van windows de driver die niet van microsoft getest (BSOD bij bijna allemaal)
- Memtest86+ 5.0.1 voor 10,5 uur laten lopen (4 passen en geen errors)
- Prime95 tijdje laten lopen Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1601/133118/ZEn26MXc.png
- Pc aan een geaard stopcontact gehangen
- Benchmark test van Bioshock Ifinite haalt hij de ene keer wel de andere keer crasht ie ook 8)7
- Nou dat ik Furmark wil testen crasht ie ook per direct..

Wat verwacht ik van jullie

Mij een schopje de goeie richting geven over wat er stuk zou kunnen zijn videokaart, voeding of moederbord? Zal ik me hele pc een keer opnieuw bouwen? En tot slot zit ik in het goeie sub forum?

In iedergeval alvast bedankt alle hulp is welkom! _/-\o_

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zie dat je een MSI Nvidia GTX 960 2Gb hebt. Heb je deze met MSI Afterburner OC't?

Wat je kan doen is in NVidia control panel bij 3d instellingen bij "Energiebeheermodus" naar "Optimale performance" zetten. Ook in eventuele game profielen. Daarnaast met MSI Afterburner je core power langzaam in stapjes omhoog zetten (stapjes van 20mv) en eventueel met stapjes van 25Mhz je base core van je GPU omlaag zetten.

Sinds jaar zijn er nogal wat issues met diverse kaarten die instabiel zijn met recentere NVidia drivers.

[ Voor 104% gewijzigd door Wim-Bart op 04-01-2016 20:43 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 01:25

Felyrion

goodgoan!

De details uit events uit de eventviewer (systeemlogboek) die horen bij de melding:
met een beetje geluk kwam het beeld terug en zei hij dat de drivers zijn hersteld
kunnen interessant zijn, daar staat vaak in wat er precies gecrashed is qua driver.

Deze kun je vinden door in de eventviewer op zoek te gaan naar meldingen onder "windows logs" en dan "system" of "systeem". en dan kijken naar events op het (zo exact mogelijke) tijdstip van crashen die te maken kunnen hebben met hardware of driver events.

In eerste instantie zou ik aan de videokaart denken, maar dat is zo nog lastig te zeggen.
En je hebt bij mobo je videokaart staan lijkt me? ;)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
@Wim-Bart Ik had hem al op optimale performance staan omdat hij anders niet uit zijn idle stand komt maar heb hem op het moment niet overgeclockt.. wat drivers betreft heb ook al een paar ouderen geprobeerd maar die doen hetzelfde..

@Felyrion Haha ja moest videokaart zijn heb al ff veranderd..
Wat de logs betreft dit is het enigste wat word vermeld:
Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld.

Maar als ik met driver verifier de drivers testen crashde de eset, geluid en logitech webcam driver, hier heeft de Nvidea nog niet gefaald...

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-01 07:40
Heb je toevallig een reserve voeding waarmee je kan testen? De klachten lijken namelijk erg op een brakke voeding. Zeker aangezien de klachten optreden tijdens heavy load.

Ik weet niet wat de reputatie van Sharkoon is qua voedingen, maar lijkt me niet direct een A-merk hiervoor.

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
@timmie78 Ik heb geen reservere voeding liggen die sterk genoeg is voor dit systeem, het schijnt een goeie voeding te zijn gemaakt door Channel Well
http://www.tomshardware.c...ly-psu-brands,3762-9.html

Wonder boven wonder draait furmark nu opeens wel al 10 min zonder te crashen...
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pvspdh6jviv.png
Wat me hier opvalt is die PerfCap Reason, waar staat die Pwr voor dat hij te weinig stroom krijgt?

EDIT: Hij crashde al in furmark.. zwartbeeld voor een halve minuut toen herstelde hij weer met de error: Unable to recover from a kernel exception. The application must close. Error code 3 (subcode 2) Zou dit dan betekenen dat mijn drivers crashen of de voeding het niet trekt?

[ Voor 23% gewijzigd door Genius-General op 04-01-2016 21:29 ]

• timmie78
Ook goede voedingen kunnen kapot gaan, ik vermoed nog steeds dat hier het probleem zal zitten. De enige manier echter om het zeker te weten is om toch te testen met een andere voeding. Wellicht een vriend in de buurt van wie je een voeding zou kunnen lenen?

Edit: overigens ook vreemd dat GPU-Z aangeeft dat je GPU fan niet draait (0 RPM). Gezien de temperatuur van de kaart ga ik er van uit de fans wel gewoon draaien?

Kijk daar naast ook zeker nog even naar de eventviewer, zoals eerder aangegeven. Als het toch een driver probleem is, kan je hier meer informatie uit halen.

[ Voor 41% gewijzigd door timmie78 op 05-01-2016 07:18 ]

Verwijderd

De WPM600 is geen goede voeding. Sharkoon heeft een aantal goede voedingen laten maken. Dat waren de Rush Power C/M en de huidige pricewatch: Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W. De rest kan je maar beter vanaf blijven en voor een ander merk met betere kwaliteit kiezen.

Het zou dus heel goed aan je voeding kunnen liggen zeker met een stroomvreter als een FX 8350 al zou het mij ook wel weer tegen vallen als deze voeding niet eens de benodigde 300w zou kunnen leveren.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

MSI heeft geen geweldige reputatie op AM3+ moederbordjes, wat voor temps halen je VRM's? als je een ventilator boven die VRM's hangt, blijft 't dan wel? (al zou ik 't vreemd vinden, als prime95 wel blijft lopen, throttled ie niet?)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
@Timmie78 Het klopt dat me fans pas gaan draaien als hij 60 graden word

@ACB2401 Oké zal ik dan toch ff ergens een voeding weg snuffele en teste

@NLBUURMAN Dat klopt die vrm's worden loeiheet na 5 uur prime95 tikken ze de 80 graden aan maar worden niet veel warmer

En nou mijn vraag, ik las op veel forums dat ik de TDR timeout moet verhogen van 2 naar 30. Dat betekend dus dat als hij een error oid ziet hij pas naar 30 seconden ingrijpt, is dit verstandig om te doen?

• Fresno
  • Laatst online: 30-01 20:57
Ook ik had veel problemen, waarbij ik telkens verschillende meldingen kreeg. Doordat bepaalde processen niet tijdig reageerde, kreeg ik telkens andere foutmeldingen of freezes gedurende allerlei taken. Voeding vervangen, videokaart gewisseld, geheugen getest en gewisseld. niets hielp. Was hopeloos, totdat ik de unattended ESET er af haalde. Gevolg pc draait weer zonder ook nog maar 1x een probleem te hebben gehad. Laat nu een collega ook vage vastlopers hebben op zijn laptop en ook dezelfde ESET hebben draaien. Ook deze er af en probleem weg.
Wel een virusscanner gekocht, deze werkt probleemloos.

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
@Fresno ik had gelukkig een proefversie van eset maar naar verschillende BSOD's van eset heb ik het heel snel weer verwijdert, draai nu geen virusprogramme hoop dat windows 10 genoeg zelf tegenhoud

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
Ff een kleine update..
Ik heb nu een voeding van een maat geleend precies dezelfde Sharkoon WPM600, tot nu toe geen crash meer gehad. Wat me ook opvalt is dat de videokaart nu minder voltage vraagt als eerst... Normaal gesproken nam hij rond de 1,3/1,4V en nu nog maar 1,1V.
Nou lijkt het mij dus dat die andere voeding te brak is om deze videokaart te trekken, heb ik hier garantie op? En zo ja hoe toon ik het aan?
M.vg

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Je heb garantie als je de aanschafbon nog hebt en aankaart wat er aan de hand is. Volgende keer geen B merk voeding kopen. Goedkoop is duurkoop ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
Ik zal zo Alternate ff emailen over de garantie.
Zou de Cooler Master G550M wel een goeie voeding zijn? Lees allemaal goede reviews erover maarja dat las ik ook bij de sharkoon :)

Verwijderd

De pricewatch: Cooler Master GM G550M is een goede voeding voor die prijs net als de pricewatch: Fractal Design Integra M 550W waarbij de laatste mijn voorkeur zou hebben. Intern vergelijkbaar maar ziet er extern net wat beter afgewerkt uit.

• timmie78
Voor echte voeding specifieke vragen kan je het beste kijken in het Voeding advies topic, daar zitten de experts op dit gebied en staat zeer veel informatie in de topicstart.
Pagina: 1