Toon posts:

Z906 op laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om een Logitech Z906 speaker systeem te kopen. Alleen zie ik nu door de bomen het bos niet meer.
Ik heb dus op mijn laptop 1 audio uitgang, standaard 3.5mm jack. Als ik nou 5.1 surround sound wil, dan moet ik dus een externe geluidskaart kopen(?). Maar nu is de vraag, welke?
De ene heeft 6 in/uit gangen, de ander 3, weer een andere met SPDIF en optical.
Welke is het handigst? En is het per se nodig om een merk geluidskaart te kopen?
ONder andere had ik deze gevonden:
pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro

Alvast bedankt,

Farezz

Edit:
Mijn laptop: pricewatch: HP Pavilion 17-f035nd

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2023 09:48 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 11:04

FeaR

In GoT we trust

Lees [FAQ] Audio eens door, dan krijg je al een idee van de verschillen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, snap er nu wat van. 1 vraagje:
als ik deze koop: pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro
Dan vanuit de kabel gebruiken van logitech, zwart naar zwart(geluidskaart), oranje naar oranje(geluidskaart), en dan de groene in de Toslink->3.5mm jack.
En dan heb ik dus 5.1?
Of zou t ook veel goedkoper kunnen met als voorbeeld dit:
http://www.amazon.co.uk/C...-Sound-Card/dp/B005M19I0K

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2016 16:22 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Zwart naar zwart en oranje naar oranje klopt. Daarna gaat het fout. De rode en witte RCA op de Creative zou je nog moeten omzetten van RCA (2x) naar 3,5mm jack (1x) deze kabel, die gaat dan in de groene jack van de Logitech Z906. Dan heb je alles analoog aangesloten.

Als je die Creative zou kopen zou ik niet analoog aan gaan sluiten. De Creative beschikt over Dolby Digital Live! waardoor je met een optische kabel (dus één kabel) tussen de Creative en Z906 al 5.1 geluid kan krijgen. De Creative doet dan het decodeerwerk naar een 5.1 track waarna de Z906 de track als het ware weer uitpakt. Als je die goedkopere optie pakt dan moet je wel met 3 x 3,5mm jack kabels gaan werken en doet de laptop het decodeerwerk en heb je geen digitaal 5.1 maar meerkanaals analoog (wat voor de uiteindelijke werking overigens niets uitmaakt).

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Weet je zeker dat er geen SPDIF (optical) aansluiting in je 3.5mm jack zit? Dat gebeurt op laptops nog wel eens. Dan zou je alleen een kabeltje hoeven kopen en dan heb je ook gelijk 5.1 audio.

Zo'n kabel zou je dan gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://images.cecompass.com/productimages/C/CBL_TOS_MINI_35_12FT/CBL_TOS_MINI_35_12FT_B.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag dat je bij de creative ook een female 3,5mm -> dubbel RCA kreeg. Dus dat is dan meteen opgelost.
En als ik deze koop: http://www.amazon.co.uk/C...-Sound-Card/dp/B005M19I0K dan heb ik dus wel zo'n toslink kabel nodig. Zouden deze 2 geluidskaarten in kwaliteit veel uitmaken?
Ik snap nu al veel meer van alle termen van audio :D

Verwijderd

Topicstarter
Tk55 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:46:
Weet je zeker dat er geen SPDIF (optical) aansluiting in je 3.5mm jack zit? Dat gebeurt op laptops nog wel eens. Dan zou je alleen een kabeltje hoeven kopen en dan heb je ook gelijk 5.1 audio.

Zo'n kabel zou je dan gebruiken:
[afbeelding]
Ik had het even opgezocht. https://www.123pc.nl/prod...-1000-gb-17-3-windows-8-1
Er staat dat het er is, dus deze kabel kan dan gewoon in mijn 3.5mm jack? Want mijn aansluiting zijn, usb 2.0x3, hdmi, RJ45 en dan een audio/mic jack gecombineerd.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Even terug: wat ga je met de laptop doen? Games spelen of alleen films/series kijken?

Films en series hebben een vaste track ingebakken, neem een Dolby Digital dan wel DTS. Als de laptop dit signaal passthrough naar de Z906 kan sturen (met een kabel genoemd door Tk55) dan zal de Z906 deze track herkennen, decoderen en afspelen. Moet de laptop natuurlijk wel een optische uitgang hebben.

Games zijn interactief en kunnen daarmee geen vaste audiotrack hebben. 5.1 geluid moet in games on the fly gemaakt worden. Daar zijn stukjes software voor nodig in de vorm van Dolby Digital Live! dan wel DTS: Connect. Dat stukje software moet de laptop dan wel externe geluidskaart ondersteunen. Of je laptop dat ondersteunt moet je even uitzoeken. De Creative ondersteunt het wel. Die goedkope van Amazon niet. Let dat deze alinea alleen geldt voor digitaal aansluiten. Als je analoog aan gaat sluiten - dus met 3 x 3,5mm jack - doet de laptop al het decodeerwerk (er komt dan niet eens iets van Dolby Digital dan wel DTS aan te pas) en voldoet de goedkopere van Amazon ook. De Creative kan ook analoog aangesloten worden, maar je betaalt dan voor dingen die je niet gaat gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Voornamelijk films. Dus als ik hem met die kabel van Tk55 aansluit geeft die 5.1 op films/series, en dan stereo of dubbel stereo op games. Maar die kabel kan dus wel als ik het zo zie via de 123pc.nl site.
En als ik dus ook 5.1 op games wil hebben moet kan ik die goedkope van Amazon kopen. (Als mijn laptop dat decoderen ondersteunt, wat ik nog moet uitzoeken :P)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De Site van 123PC geeft bij "S/PDIF-uitgang" een vinkje, dus daar op afgaande zou dat moeten werken. Met games en 5.1 moet je dan dus analoog aansluiten als je die goedkopere neemt. Je kan ook die Creative nemen en dan meteen klaar zijn en voor alles.

Verwijderd

Topicstarter
Snap t nu helemaal! Bedankt voor de hulp, FeaR en Tk55
Pagina: 1