Eigen onderzoek voor componenten van een multiuse-pc

Pagina: 1
Acties:

• vaporitraha
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Volgens dit topic (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1502267) zou ik eigen onderzoek moeten doen voor ik hier een aankoopadvies aan jullie vraag. Uiteraard doe ik dat natuurlijk graag. Wat ik hier vaak zie is dat aankoopadviezen zijn voor een pc die een bepaald doeleinde heeft. Ook heb ik het idee gekregen dat dat doeleinde nogal wat uitmaakt in bepaalde keuzes voor componenten.

Aangezien ik een multiuse pc zou willen samenstellen, loop ik een beetje vast in het eigen onderzoekdeel voor een aankoopadvies van jullie. Ik zou graag een pc willen samenstellen voor gaming, studie, programmeren, film kijken (op een groter scherm), virtualiseren van machines ed en een dualboot os (linux en windows).

Maar hoe zorg ik dan dat componenten passen bij de verschillende soorten gebruik?
Bij voorbaat dank.

je mag me nickname afkorten (vapori bv)

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Kijk is bij dit [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen topic.

Of eventueel bij andere topic's in dezelfde prijsklasse.

[ Voor 25% gewijzigd door MichaelvD op 03-01-2016 14:26 ]

• vaporitraha
  • Niet online
Heb ik gedaan, daar kom ik dan bijvoorbeeld voor het kiezen van een processor dit lijstje tegen:
Budget
Dagelijkse dingen (office, internet, films, muziek etc) zonder enige games
Dagelijkse dingen (office, internet, films, muziek etc) met games op lage kwaliteit
Gamen met aparte grafische kaart met een laag budget

Mainstream & High-End
Gamen met aparte grafische kaart zonder overklokken
Gamen met aparte grafische kaart met overklokken

Naast gamen ook programma's zoals bv. renderen, photoshop etc. die weinig voordeel hebben van hyperthreading
Naast gamen ook programma's zoals bv. renderen, photoshop etc. die voordeel hebben van hyperthreading
Concrete vragen voor mij hierbij zijn dan: Waar valt developping in? Heeft developping baat bij hyperthreading? Hoe moet ik rekening houden met bijvoorbeeld mijn wens voor dualboot, of virtualiseren? (Ik heb wel iets van een idee hiervan, maar ik verwacht niet direct de antwoorden op deze vragen. Maar op deze manier krijg je misschien een beeld van waarom ik vast zit.)

[ Voor 6% gewijzigd door vaporitraha op 03-01-2016 15:36 ]

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Developing als in programmeren, als je bijv. een lokale SQL server wilt draaien kan je heel veel hebben aan een snelle processor met hyperthreading. Wat voor virtual machines wil je draaien? En wat is je budget, dat is ook een belangrijke vraag, het zou namelijk kunnen zijn dat we met het budget niet boven een i5 uitkomen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Het is vrij simpel met multi-use pc's en niet verschrikkelijk spannend. Bepaal wat het zwaarste is wat je wilt gaan doen (en waar je ook veel tijd mee bezig gaat zijn: een uurtje per jaar wat virtualiseren zou ik niet meenemen in je beslissing) en ga daar mee aan de slag. Een pc waar je op kan gamen, is immers ook geschikt om mee tekst te verwerken en films te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 03-01-2016 15:45 ]

• vaporitraha
  • Niet online
Rick, bedankt voor je tips. Echter was ik niet direct opzoek naar de antwoorden, maar meer naar de manier waarop ik op een goede manier de componenten voor mijn nieuwe desktop moest zoeken.

br00ky, dat is volgens mij informatie waar ik wat mee kan. Echter het zwaarste uitzoeken wat ik ga doen, dat bijvoorbeeld developpen zwaarder is dan tekst verwerken, kan ik nog bedenken, maar is (wat meer dan gemiddeld) gamen zwaarder dan gemiddeld virtualiseren? En is dat lijstje voor alle componenten hetzelfde?

Als jullie vinden dat ik meer zelf moet nadenken/uitzoeken, mag je dat best zeggen hoor.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
vaporitraha schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:39:
maar is (wat meer dan gemiddeld) gamen zwaarder dan gemiddeld virtualiseren? En is dat lijstje voor alle componenten hetzelfde?
Dat ligt er maar heel erg aan wat je onder "wat meer dan gemiddeld" gamen en "gemiddeld" virtualiseren verstaat.

Over het algemeen zijn die lijstjes immers nagenoeg hetzelfde. Pas als je echt stevige VM's gaat draaien willen meer cores en meer geheugen zin hebben. Met de informatie die je nu verstrekt is daar precies niks over te zeggen. Vragen die dan bij mij opkomen zijn, welke games op welke instellingen op welke resolutie, hoeveel VM's, wat doe je precies etc.

[ Voor 15% gewijzigd door br00ky op 03-01-2016 17:54 ]

• vaporitraha
  • Niet online
Nja dat is misschien het deel wat het moeilijk maakt, ik doe die dingen op dit moment nog niet echt. Wat ik wel weet is dat ik zelf een desktop in elkaar zou willen zetten, waarmee ik de komende, pak'm beet, 5 jaar uit de voeten kan, eventueel een kleine upgrade kan best.

En wat ik liever niet wil is dat ik een desktop heb die vandaag precies kan wat ik vraag en dat ik elke maand bezig ben met een upgrade, omdat ik net iets meer wil dan hij aankan. Begrijp je wat ik bedoel? (Niet dat ik nu verlang dat je nu wel al mijn vragen kunt beantwoorden.)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan is het vrij simpel, dan kan je af met een pc zoals beschreven in het mainstream gamesysteem van deze maand. Kom je bij VM'en RAM te kort, prik je dat eenvoudig bij (of je koopt het direct erbij voor een paar tientjes extra). Dat zijn upgrades van niets.

Twijfel je echter erg, koop dan nu niets, maar pas op het moment dat je wel precies voor ogen hebt wat je wilt.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 03-01-2016 18:06 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
Gooi er dan gewoon 5000 euro tegenaan, dan weet je zeker dat je goed zit. |:(

Nogal een wazig topic natuurlijk. Feitelijk vraag jij: "wat heb ik nodig voor mijn toekomstige werk, wat ik nog niet doe en waarvan ik nog niet weet hoe zwaar het gaat zijn". Hoe kunnen wij dat nou beantwoorden?

Misschien gewoon beginnen met die dingen te doen op je huidige hardware en dan er vanzelf achter komen waar je bottlenecks tegenkomt?

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon op 03-01-2016 18:06 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• vaporitraha
  • Niet online
Ramon schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:06:
Gooi er dan gewoon 5000 euro tegenaan, dan weet je zeker dat je goed zit. |:(

Nogal een wazig topic natuurlijk. Feitelijk vraag jij: "wat heb ik nodig voor mijn toekomstige werk, wat ik nog niet doe en waarvan ik nog niet weet hoe zwaar het gaat zijn". Hoe kunnen wij dat nou beantwoorden?

Misschien gewoon beginnen met die dingen te doen op je huidige hardware en dan er vanzelf achter komen waar je bottlenecks tegenkomt?
Wazig misschien wel, maar ik vraag ook niet om een boodschappenlijstje. Wat ik eigenlijk vraag is, hoe stel ik een beetje tactisch mijn boodschappenlijstje samen? Hoe moet ik de wensen voor mijn pc combineren? Dat is de feitelijke vraag, zijhet wellicht wat onhandig geschreven.

Je laatste zin, is dus wat ik juist niet wil, dan moet ik dus een aantal keer per jaar mijn desktop openen en upgraden, om door te kunnen met wat ik moet doen (altijd op die momenten dat het niet uitkomt). Tenminste dat is mijn beeld.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:53

3DDude

I void warranty's

vaporitraha schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:00:
Nja dat is misschien het deel wat het moeilijk maakt,ik doe die dingen op dit moment nog niet echtt. Wat ik wel weet is dat ik zelf een desktop in elkaar zou willen zetten, waarmee ik de komende, pak'm beet, 5 jaar uit de voeten kan, eventueel een kleine upgrade kan best.

En wat ik liever niet wil is dat ik een desktop heb die vandaag precies kan wat ik vraag en dat ik elke maand bezig ben met een upgrade, omdat ik net iets meer wil dan hij aankan. Begrijp je wat ik bedoel? (Niet dat ik nu verlang dat je nu wel al mijn vragen kunt beantwoorden.)
No offence, bedenk een beetje hoe of wat je wilt gaan doen. Mijn glazen bol is niet toereikend genoeg voor jouw vraag.
En 5 jaar uit de voeten; wat bedoel je daarmee, moet het nieuwste spel dan soepel draaien? of moet die het nog doen? Op welke instellingen dan?

Wil je virtualiseren? Wat dan? paar servertjes? SQL database ? Sharepoint? Product X of Y ? - Zoek de vereisten van X of Y is op.

Er is geen goed antwoord op de door jouw gestelde vraag, niemand kan in de toekomst kijken en bepalen wat jij 'nodig hebt als het ware'. Tenzij jij zegt Product X, Y en Z wil ik gaan gebruiken.
(maar dan kan je dat zelf ook opzoeken lijkt me)

Het beste wat je kunt doen is zelf opzoeken wat je denkt nodig te hebben, en met een voorstel te komen (vergeet linkjes naar wat je wilt gaan gebruiken niet bijvoorbeeld).
Dan willen de mensen op tweakers vast zeggen of hetgeen je hebt uitgezocht - voldoet!

In ieder geval succes.

[ Voor 12% gewijzigd door 3DDude op 03-01-2016 18:25 ]

Be nice, You Assholes :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
vaporitraha schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:21:
[...]
dan moet ik dus een aantal keer per jaar mijn desktop openen en upgraden
Dit scenario ga je sowieso niet krijgen, als je meteen een solide basis neerzet. Hoogstens 1 upgrade na x tijd. Dus, zoals al gezegd, ga eerst goed uitvinden wat je wil. Dan zijn er genoeg mensen die dit al doen, dus kan je bij hun afkijken wat je daarvoor nodig hebt.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Wat je uiteindelijk koopt hangt heel erg van je budget af. Vaak bij games wil je een i5 met een goede videokaart. Als je bijv. grote serverswilt draaien of een hele grote SQL database lokaal draait dan is een i7 aan te raden.

Qua videokaart is minimaal een GTX 960 / R9 380 aan te raden als je nog eventjes vooruit wilt, dan kan je nog ver in te toekomst alle games op medium spelen. Wil je ze graag op high/ultra? Dan zou je een stapje hoger moeten gaan. Wil je op een nog hogere resolutie? (4K) Ga dan voor een 980 ti maar die kost nogal wat.

Over het algemeen ben ik van mening dat de beste midrange systemen net zoiets als de BBG zijn; een i5 met een GTX 970 of een R9 390 als je nog een poosje door wil kunnen gamen op dat systeem.

Opslag ruimte en RAM geheugen is altijd makkelijk bij te prikken dus daar gewoon iets normaals voor pakken.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
vaporitraha schreef op zondag 03 januari 2016 @ 18:21:
[...]

Wazig misschien wel, maar ik vraag ook niet om een boodschappenlijstje. Wat ik eigenlijk vraag is, hoe stel ik een beetje tactisch mijn boodschappenlijstje samen? Hoe moet ik de wensen voor mijn pc combineren? Dat is de feitelijke vraag, zijhet wellicht wat onhandig geschreven.
Door te kijken naar de systeem vereisten van hetgeen wat je wilt gaat doen.....
Je laatste zin, is dus wat ik juist niet wil, dan moet ik dus een aantal keer per jaar mijn desktop openen en upgraden, om door te kunnen met wat ik moet doen (altijd op die momenten dat het niet uitkomt). Tenminste dat is mijn beeld.
Dan lees je niet goed wat ik zeg. Pak je huidige hardware en ga de taken doen die je wilt doen. Kijk waar de bottlenecks zitten. Zo leer je wat voor hardware je nodig hebt voor die taken. En ja misschien kan je je huidige hardware met een kleine injectie weer oppeppen en heb je helemaal geen nieuw systeem nodig. Dus is het handig om je huidige hardware even te delen.

Aangezien je hier niet eens kan vertellen of je 1 VM of 20 VM's gaat draaien, of dat je immense programma's gaat compilen of enkel een beetje webdev gaat doen, kunnen wij je niet helpen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• vaporitraha
  • Niet online
Oke ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden voor wat betreft hoe ik hiermee moet omgaan. (Ja ik loop in een voor mij best onbekend wereldje rond hier.)

Ik ga eerst mijn "toekomstige wensen" wat concreter maken en daarna zal een volledig topic openen voor een aankoopadvies.

Hartelijk bedankt voor de info en hulp iedereen.

[ Voor 13% gewijzigd door vaporitraha op 03-01-2016 18:52 ]

Pagina: 1