intel chipset H110-H170-B150-Z170 welke te kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.747 views

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
hallo,

ik ben op zoek naar een goede MOBO voor mijn skylake built.
de processor is een i5-6500 Skylake van intel.
Dit is een niet overclockbare ddr 4 processor in LGA 1151 socket.

nu kan ik zelf heel snel hier voldoende MOBO's bij vinden.
Echter zit ik nu een beetje met welke chipset moet toepassen.
een Z170 lijkt me al niet nodig omdat ik niet kan overclocken.

dus blijft er H110 ,H170 en B150 over
ff 2 minuten googlen en je vind een overzicht met de verschillen.
Echter dit betekend niks voor mij in mijn dagelijks gebruik.

Ik gebruik de PC ook niet extreem zwaar, gebruik em voor CAD teken software en af en toe een game om lekker te ontspannen.

Wie kan mij advies geven welke voordelen de verschillende chipset voor mij als casual gebruiker?

• KappaRoss
  • Laatst online: 01-03-2025
B150 gewoon nemen.. Niks mis mee..

H170 is voor RAID en CFx..
Z170 is voor overklokken, SLI/CFx en RAID...

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kijkt toch eerst naar de mogelijkheden van de chipset, bijvoorbeeld hoeveel USB poorten je krijgt, wat de SATA controller doet, etc.? Aan de hand van die criteria kies je dan een moederbord. Of daar nou een H110, H170 of B150 in geprikt is, maakt dan toch niet uit? Je kan nog voor een Z170 gaan in geval je in de toekomst de CPU gaat vervangen voor een die wel over te clocken is. Maarja, dat is aan jou. Waar hecht je waarde aan?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• ronald92
  • Niet online
Ik ben maar 3 usb's nodig achter de pc op het moederbord en 2 voor in de computer kast.
daar doen alle moederbords aan (ook kwa aansluiting mogelijkheden)

En kwa sata kan ik ook niks zeggen. Volgens mij voldoen alle moederbords aan mijn eisen.
Een sata 600 aansluiting is alles wat ik nodig ben op dit moment.

alleen ik heb gelezen dat de chipset nog al uit maakt betreft de extra's met extra ondersteuning voor pci-e ect. (dit is alleen vage info)
daarom vraag ik of iemand het kan verduidelijken.

Persoonlijk denk ik dat een standaard budget bord al wel meer dan voldoende is. Echter heb ik niet alle kennis om het zeker te zeggen

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga je een losse videokaart aanschaffen en die mogelijk later uitbreiden met meer? Zoja, dan moet je opletten hoeveel PCI-e lanes je hebt en hoe die verdeeld zijn. Let ook op wat de CPU doet hiermee, want een moederbord met de mogelijkheid om 2x volledig x16 te geven heeft wening nut als je CPU maar 24 lanes aan kan bijvoorbeeld.

• ronald92
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:08:
Ga je een losse videokaart aanschaffen en die mogelijk later uitbreiden met meer? Zoja, dan moet je opletten hoeveel PCI-e lanes je hebt en hoe die verdeeld zijn. Let ook op wat de CPU doet hiermee, want een moederbord met de mogelijkheid om 2x volledig x16 te geven heeft wening nut als je CPU maar 24 lanes aan kan bijvoorbeeld.
ja 1 videokaart. nooit meer. Voor het budget waar ik mee werk is het altijd nog beter om een duurdere single kaart te gaan dan sli of crossfire.
ben een mid built aan het plannen.
probeer budget vrij te maken dat ik een gtx 970 kan gebruiken maar lijkt me op het moment nog niet nodig

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je meer vragen hebt, check dan Desktop Aankoopadvies en post daar je hele configuratie. Je zit hier namelijk een beetje op de verkeerde plek. ;)

• ronald92
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:26:
Als je meer vragen hebt, check dan Desktop Aankoopadvies en post daar je hele configuratie. Je zit hier namelijk een beetje op de verkeerde plek. ;)
nee dat niet or. heb de pc al wel redelijk goed uitgezocht.
echter kwam ik de volgende afbeelding tegen
Afbeeldingslocatie: http://www.pcfrm.com/wp-content/uploads/2015/04/Intel-H110-H170-Z170-compare.jpg

alleen snap ik niet wat de verschillen inhouden voor mij als gebruiker.

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Van duurste naar goedkoopste:
Z170: Overclocking/enthausiast/RAID/SLI/CFX en meer fasen stroomtoevoer voor de CPU dan alle andere chipset
H170: Non-OC/RAID verder gelijk aan Z170 qua aansluitingen op SLI na.
B150: Non-OC Basic DDR3/4 waarvan 2 tot 4 RAM geheugen sloten, vaak de beste keuze.
H110: Non-OC Budget en maar 2 geheugen sloten en over het algemeen de minste aansluitingen/flexibiliteit.

Alle chipsets hebben ondersteuning voor Intel VT-d (voor virtualisatie toepassingen).
Hoe lager je gaat des te minder SATA en USB 3.0 poorten.

Hier een nog uitgebreider lijstje en omschrijving: https://www.pugetsystems....at-is-the-Difference-635/
Wikipedia: LGA 1151

[ Voor 3% gewijzigd door uname -r op 03-01-2016 13:34 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ronald92 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:08:
[...]

nee dat niet or. heb de pc al wel redelijk goed uitgezocht.
echter kwam ik de volgende afbeelding tegen
[afbeelding]

alleen snap ik niet wat de verschillen inhouden voor mij als gebruiker.
Je topic begin je met "welke moet ik hebben", dat is toch echt een aankoopadvies. En je had dus Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) moeten lezen daarvoor, dan zou je naar Componenten Aankoopadvies gaan met je vraag. Dat is mijn punt.

Maar ik ben hier niet van het beleid, dat zijn Dion en Ed. Mijn focus ligt meer bij de zachtere waren. ;)

• ronald92
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:16:
[...]

Je topic begin je met "welke moet ik hebben", dat is toch echt een aankoopadvies. En je had dus Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) moeten lezen daarvoor, dan zou je naar Componenten Aankoopadvies gaan met je vraag. Dat is mijn punt.

Maar ik ben hier niet van het beleid, dat zijn Dion en Ed. Mijn focus ligt meer bij de zachtere waren. ;)
Dan is het een verkeerde woordkeuze geweest van mijn kant.

Wou alleen graag weten wat nu de verschil is en niet later spijt krijg van een aankoop omdat een chip set een functie niet ondersteund die ik graag wil.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Is het dan niet alsnog beter gewoon je hele pc onder de loep te nemen? Dan kan je je later in ieder geval niet verwijten dat je er niet nog eens goed over nagedacht hebt :). Bump anders Eerste zelfbouw PC ,maar wat nu? nog eens, daar kan je nog prima op verder borduren.

• ronald92
  • Niet online
zeadope schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:28:
Van duurste naar goedkoopste:
Z170: Overclocking/enthausiast/RAID/SLI/CFX en meer fasen stroomtoevoer voor de CPU dan alle andere chipset
H170: Non-OC/RAID verder gelijk aan Z170 qua aansluitingen op SLI na.
B150: Non-OC Basic DDR3/4 waarvan 2 tot 4 RAM geheugen sloten, vaak de beste keuze.
H110: Non-OC Budget en maar 2 geheugen sloten en over het algemeen de minste aansluitingen/flexibiliteit.

Alle chipsets hebben ondersteuning voor Intel VT-d (voor virtualisatie toepassingen).
Hoe lager je gaat des te minder SATA en USB 3.0 poorten.

Hier een nog uitgebreider lijstje en omschrijving: https://www.pugetsystems....at-is-the-Difference-635/
Wikipedia: LGA 1151
Bedankt voor je antwoord.
Na jou bericht te gelezen hebben is de h110 al voldoende voor mij.
Echter zal ik nog kijken naar een mobo met de b150 chip set.
Deze lijkt me dan net ff beter met een blik op de toekomst.

• ronald92
  • Niet online
br00ky schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:14:
Is het dan niet alsnog beter gewoon je hele pc onder de loep te nemen? Dan kan je je later in ieder geval niet verwijten dat je er niet nog eens goed over nagedacht hebt :). Bump anders Eerste zelfbouw PC ,maar wat nu? nog eens, daar kan je nog prima op verder borduren.
Zal in die topic wel ff een update plaatsen

• brogamma
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-11-2024
Eerlijk is eerlijk. Ik zou gaan voor de Z170 chipset. Waarom? Je krijgt simpelweg meer features. Het Overclocken van skylake Cpu's zonder -k achtervoegsel is al mogelijk. En vaak is de kwaliteit van de borden wat beter dan een low end bord maar dat maakt tegenwoordig niet veel meer uit. Ik zou persoonlijk een z170 Moederbord kopen en dan sorteren wat je daadwerkelijk op je moederbord wilt hebben, maar 2 keer x16 of misschien wel 3, wel PCI of geen, Wel m.2 of geen m.2. Sorteren van deze moederborden kan gewoon in de pricewatch. Dan heb je een moederbord die alle toeters en bellen heeft die jij wilt en eventueel nog wat meer.

• ronald92
  • Niet online
is met een b150 chip set wel mogelijk om je videokaart te overclocken ?
weet dat cpu niet kan

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-01 18:02
Je gpu overklokken kan met elk bord.

Een h110 bord is niet per definitie van mindere kwaliteit dan een z170 bord, het gaat puur om verschil in features. Zit op een h110 bord elke feature die je nodig hebt dan is dat een prima bord voor je.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:47
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, dus hoop dat dit mag, kon het zo gauw niet terugvinden namelijk.
*knip* niet hier, maar ik zie dat je inmiddels hebt gevonden hoe je een eigen topic aanmaakt.

[ Voor 78% gewijzigd door br00ky op 28-05-2016 22:29 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.