Hallo,
Mijn naam is Ronald en ben net nieuw op het forum.
Ik doe de opleiding HBO bouwkunde en hiervoor wil ik een andere computer.
Ik heb een account aan gemaakt omdat ik me eerste pc wil gaan bouwen.
Een maat van mij heeft het vaker gedaan en kan me wel helpen de pc in elkaar te zetten, echter heeft hij het te druk om mij mee te helpen om onderdelen bij elkaar te zoeken.
En voordat ik veel te enthousiast begin wil ik het project goed voorbereiden en goed informatie inwinnen.
De reden dat ik wil gaan doen is om een stille pc te maken die af en toe nieuwere games kan draaien en die vooral als workstation voor mijn teken programma's gebruikt wordt.
Ik teken veel al met archicad en autocad.
Programma's voor 3d ontwerpen en maken van bouwtekeningen.
Ik heb al een beetje research gedaan en ben met de volgende lijst gekomen:
Processor Intel Core i5 4460 € 183
De i5 ben ik minimaal nodig voor mijn teken programma's en denk dat deze ook wel krachtig genoeg is voor games
GPU Club 3D Radeon R9 270 royalQueen €164,95
De video kaart heb ik aan de hand van benchmarks gekozen. En ik heb zelf ook een lichte voorkeur voor AMD. Ik vind de prijs gunstiger als die van Nvidea.
'
Case Cooler master K280 €37
De kast heb ik ook heel bewust gekozen. De cooler master k280 is simpel en niet te groot. Ik zal wel een "mod" doen en zelf een nieuwe plaat voor in de kast maken waardoor ik 2 140mm ventilatoren kan plaatsen.
CPU cooler
Cooler Master Hyper TX3 Evo €18,95
Wil eigenlijk alleen de koeltoren gebruiken, de ventilator van noctua gebruiken.
weet alleen niet of deze dan dat hij genoeg koelt voor de i5. Ga niet overclocken
Fans
De ventilatoren zijn allemaal van noctua (samen €80 2x140mm intace, 2x120mm exhaust en 1 92mm cpu cooler) heb hiervoor gekozen omdat deze erg werden aanbevolen. Liever zou ik ventilatoren van cooler master gebruiken. Deze zijn een stuk goedkoper dan noctua alleen zijn deze net zo goed? En net zo stil?
RAM
Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8 € 42
Ik heb nu ddr3 ram. Is het beter om naar ddr4 te gaan? Voor mijn toepassing? Veel renderen doe ik niet... komt bijna nooit voor. En zo als ik al zei gebruik ik de pc meer voor tekenen en af en toe games.
De duurdere prijs van ddr4 lijkt mij niet af te wegen tegen de voordelen die ddr4 geeft. Graag hoor ik wat jullie er van vinden
Moederbord
Gigabyte GA-B85-HD3 € 66
Past gewoon goed samen met cpu en ram. verder geen bijzonderheden of reden dat ik hem gekozen heb
HDD
Seagate 7200.14 ST1000DM003 1TB € 45
SSD vind ik nog wat te prijzig daarom deze oplossing
Voeding
Cooler Master G500 €52,95
gewoon omdat het voldoende is?
Monitor
AOC e2250Swdak Zwart €108,95
Ik zou jullie mening graag weten van deze set up..
-is het beter om naar DDR 4 over te schakelen? maakt het geheel €150-200 duurder
-Kan ik de koeling ventilatoren van Cooler master gebruiken, zijn deze stil genoeg?
-is de CPU cooler krachtig genoeg?
-Is de voeding krachtig genoeg?
-en wat is jullie mening over het algemeen over dit project.
Mijn naam is Ronald en ben net nieuw op het forum.
Ik doe de opleiding HBO bouwkunde en hiervoor wil ik een andere computer.
Ik heb een account aan gemaakt omdat ik me eerste pc wil gaan bouwen.
Een maat van mij heeft het vaker gedaan en kan me wel helpen de pc in elkaar te zetten, echter heeft hij het te druk om mij mee te helpen om onderdelen bij elkaar te zoeken.
En voordat ik veel te enthousiast begin wil ik het project goed voorbereiden en goed informatie inwinnen.
De reden dat ik wil gaan doen is om een stille pc te maken die af en toe nieuwere games kan draaien en die vooral als workstation voor mijn teken programma's gebruikt wordt.
Ik teken veel al met archicad en autocad.
Programma's voor 3d ontwerpen en maken van bouwtekeningen.
Ik heb al een beetje research gedaan en ben met de volgende lijst gekomen:
Processor Intel Core i5 4460 € 183
De i5 ben ik minimaal nodig voor mijn teken programma's en denk dat deze ook wel krachtig genoeg is voor games
GPU Club 3D Radeon R9 270 royalQueen €164,95
De video kaart heb ik aan de hand van benchmarks gekozen. En ik heb zelf ook een lichte voorkeur voor AMD. Ik vind de prijs gunstiger als die van Nvidea.
'
Case Cooler master K280 €37
De kast heb ik ook heel bewust gekozen. De cooler master k280 is simpel en niet te groot. Ik zal wel een "mod" doen en zelf een nieuwe plaat voor in de kast maken waardoor ik 2 140mm ventilatoren kan plaatsen.
CPU cooler
Cooler Master Hyper TX3 Evo €18,95
Wil eigenlijk alleen de koeltoren gebruiken, de ventilator van noctua gebruiken.
weet alleen niet of deze dan dat hij genoeg koelt voor de i5. Ga niet overclocken
Fans
De ventilatoren zijn allemaal van noctua (samen €80 2x140mm intace, 2x120mm exhaust en 1 92mm cpu cooler) heb hiervoor gekozen omdat deze erg werden aanbevolen. Liever zou ik ventilatoren van cooler master gebruiken. Deze zijn een stuk goedkoper dan noctua alleen zijn deze net zo goed? En net zo stil?
RAM
Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8 € 42
Ik heb nu ddr3 ram. Is het beter om naar ddr4 te gaan? Voor mijn toepassing? Veel renderen doe ik niet... komt bijna nooit voor. En zo als ik al zei gebruik ik de pc meer voor tekenen en af en toe games.
De duurdere prijs van ddr4 lijkt mij niet af te wegen tegen de voordelen die ddr4 geeft. Graag hoor ik wat jullie er van vinden
Moederbord
Gigabyte GA-B85-HD3 € 66
Past gewoon goed samen met cpu en ram. verder geen bijzonderheden of reden dat ik hem gekozen heb
HDD
Seagate 7200.14 ST1000DM003 1TB € 45
SSD vind ik nog wat te prijzig daarom deze oplossing
Voeding
Cooler Master G500 €52,95
gewoon omdat het voldoende is?
Monitor
AOC e2250Swdak Zwart €108,95
Ik zou jullie mening graag weten van deze set up..
-is het beter om naar DDR 4 over te schakelen? maakt het geheel €150-200 duurder
-Kan ik de koeling ventilatoren van Cooler master gebruiken, zijn deze stil genoeg?
-is de CPU cooler krachtig genoeg?
-Is de voeding krachtig genoeg?
-en wat is jullie mening over het algemeen over dit project.