• Matsooh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-03 21:21
Hallo!

Als workstation gebruik ik voornamelijk Macs, maar thuis heb ik nog een oude (2010) gamecomputer, waar ik graag nog verder mee ga. Omdat ik deze enkel nog gebruik om te Gamen zou ik graag de aankoop van een nieuwe uitstellen. Ik heb reeds enkele upgrades aan dit systeem gedaan, en ik hoop met een nieuwe processor nog even door kan.

Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe Intel CPU die past in de socket 1366. Deze processor moet een I7-920 vervangen. Hoewel kloksnelheid niet alleszeggend is zoek ik toch een zware processor qua kloksnelheid, liefst 4core. Waarom hoge kloksnelheid? Ik speel tot hiertoe voornamelijk een oud spel dat niet geoptimaliseerd is voor meerdere kernen. Het spel gebruikt dus enkel de main core voor de uitvoering. Mits het spel meer processing power gebruikt dan video power is voornamelijk de processor de bottleneck. Liever ook een model dat standaard hoge kloksnelheid heeft en niet zelf te overklokken, tenzij deze er echt goed tegenkan.

Wat is je budget?
Ik heb geen vast budget, als het mij een goede oplossing biedt wil ik hier gerust wat voor neertellen. Natuurlijk mag dit ook niet te veel van het goede zijn, ik probeer de aankoop van een nieuwe game PC op deze manier uit te stellen, dus geen processors van €600 :) Indien in goede staat mag het 2de hands.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mits het in een oude Intel socket moet, terug een Intel uiteraard :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De processor zal gebruikt worden in een pricewatch: Acer Aspire Predator G7710 Sharpshooter. Het is een oud systeem maar zelf heb ik al enkele updates uitgevoerd. De HDD is vervangen door een 1TB SSD van Samsung & de GTX285 is vervangen door een GTX660. Het systeem is uitgerust met waterkoeling.

Eigen bedenkingen:
Ik weet dat het niet heel gebruikelijk is om een CPU te vervangen, dus had toch zelf al enkele bedenkingen:
  • In hoeverre is het mogelijk om een CPU up te graden en hoeverre is het aan te raden?
  • Kan ik een systeem met waterkoeling makkelijk, zonder schade upgraden?
  • Zijn er dingen waar ik op moet letten? Zo ja wat dan? (Voeding bijvoorbeeld ?)
Alvast bedankt voor het advies en de hulp! :D

[ Voor 5% gewijzigd door Matsooh op 31-12-2015 17:20 ]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:14
In de pricewatch zie ik niets nieuws wat geschikt is, alleen Xeon processoren.
Dus het zal tweedehands worden, maar dan weet ik niet welke.

• Matsooh
Ik heb zelf ook even in de pricewatch gekeken en inderdaad ook niet direct iets gevonden wat momenteel op de markt is. Misschien dat ik ergens nog een ouder model nieuw kan vinden, maar dan moet ik eerst weten wat ik precies moet zoeken :)

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 16:42
V&A aangeboden: Intel Xeon X5670 voila, sneller wordt het niet voor dat socket voor een redelijke prijs. Controleer wel even nog of je moederbord geschikt is. socket 1366 wordt al heel lang niet meer ondersteund (geen nieuwe processoren meer) dus dan is een 2.93-(3.33 turbo) Ghz 6-core zeker nog wel een nuttige upgrade. Er zijn vast ook nog wel 4-core processoren met een iets hogere kloksnelheid, maar dat kun je zelf even opzoeken op de intel site :)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Gewoon overklokken, met een upgrade valt er weinig te behalen op dat platform.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-07 19:11

Thomg

Aww yiss

Overklokken of upgraden naar 1150/1151/2011-3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Voor een 6 jaar oude pc moet je geen nieuwe processor meer zoeken in de winkel. Je koopt die best tweedehands. Er zijn er hier op V&A momenteel maar een paar te koop met een kloksnelheid van 2,9GHz of hoger http://tweakers.net/categ...DkGhZYo6SVbSSkaGZUmxtbS0A. Dat zijn nu toevallig hexacores en die 980X is nog stevig aan de prijs. De X5670 is op vlak van kloksnelheid dan weer nauwelijks een upgrade.

Er zijn ook wel andere plaatsen om een andere processor te zoeken, je kunt altijd eens kijken op eBay.

Dit zijn alle quadcore Core i7's die er voor socket 1366 verschenen zijn: Wikipedia: List of Intel Core i7 microprocessors. Daarvan zijn de Core i7 950 en hoger sneller dan 3 GHz. Zo'n Core i7 950 vind ik op eBay voor rond de €80 inc verzending.

Maar ik moet unfor ook wel bijtreden, met overklokken kun je voor veel minder geld, veel hogere prestaties halen. Ik overklokte deze week nog de oude Core i7 920 van een vriend van me naar 3,6GHz, dat was een paar uurtjes werk. Die had al wel een goede koeler (Scythe Mugen 2), het kan zijn dat er in jouw Acer niet zo'n goede koeler zit en dat er mogelijk ook geen grote past. Moet je de kast eens voor open doen. Het kan ook dat je moederbord niet zo goed overklokt (of gewoon niet overklokt).

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je kan overclocken dan is een goedkope x5650 een goedkope upgrade..Alleen bij zo'n oem bak heb je zo maar kans dat deze moeilijk doet met "andere" cpu's dan de originele..?

specs

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-07 21:16
:X deze cpu's vreten stroom,als je gaat overclocken.Persoonlijk zou ik gaan voor een mobo en cpu van een nieuw platform.Ik ben van een i7 920 naar een 4790k gegaan vorig jaar en het verschil is groot :) .

Maar voor games wil je ook graag een goede gpu,dat is de 660 helaas niet :X ,maarf welke games speel je?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:45
Misschien is dit het overwegen waard?

V&A aangeboden: ASRock B75 Pro3 nieuw
V&A aangeboden: Intel Core i5 2400 Boxed

Plus eventueel een nieuw setje 2x4GiB DDR3-1600 geheugen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Dan zou ik eerder de overclockbare versie nemen van de 2 serie

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:45
Ja, maar dan moet je 'm wel te koop vinden voor een redelijk prijsje ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsooh
Bedankt allen! :)

Overclocken is inderdaad misschien de beste optie, maar helaas ben ik hier absoluut niet in thuis. Ik wil ook niet gaan overclocken tot je de laatste mhz eruit hebt gehaald, moest er een goede manier zijn om deze stabiel rond de 3,2-3,4 GhZ te laten draaien ben ik al heel blij! :) Natuurlijk moet het wel stabiel zijn, en ook de processor niet killen op een week tijd. Het is een oud systeem, dus het kan niet veel kwaad, maar toch. De aanwezigheid van waterkoeling is natuurlijk altijd positief :) Het tweede waar ik dan wel tegen aanloop, hoe zit het met de voeding en hoeveel stroom gaat dit vreten?

Nu qua overclocken ben ik niet thuis dus dan moet ik daar eerst nog grondig naar gaan kijken...

Om nog op enkele vragen te antwoorden:
Over de GTX 660: Ik kom origineel van een GTX285, dus het verschil is enorm groot. Deze kaart zit er nu ongeveer 3 jaar in, en tot hiertoe nog geen problemen mee gehad. Ik wil voornamelijk Flightsim draaien, daarvoor heb ik ook die zware processor nodig, omdat die eigenlijk bijna enkel op een enkele core draait en houdt van leuke processor snelheden. Daarbuiten speel ik sporadisch BF4 en GTA5, maar daar heb ik eigenlijk weinig problemen mee, dat draait zeer vlot!

Nieuwe socket (mobo upgrade): De voornaamste reden dat ik aan mijn processor wil sleutelen is om met een klein bedrag nog een tijd voor te kunnen met deze PC, en dus de aankoop van een nieuwe even uit te stellen. Helaas vrees ik met een mobo upgrade ten eerste al problemen te hebben met de installatie in de kast (door aanwezigheid van waterkoeling etc), maar misschien ook tegen problemen aan te lopen met andere hardware componenten. Evt ram bijsteken in deze kast behoort ook nog tot de mogelijkheden, maar het gaat vooral om tijdelijk een aankoop uit te stellen, anders kijk ik beter naar een nieuw systeem :)

Bedankt allen voor de reacties, als je meer info hebben over het stabiel overclocken van de 920 mag je die altijd delen :+ Andere tips en info is natuurlijk ook zeer gewenst! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 19:34
Voor het overclocken zou je hier kunnen beginnen:
[OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2

Weliswaar geen drukke topic meer, maar er staan iig nuttige links in de TS!

En als je je goed inleest is overclocken niet iets wat je CPU extreem snel laat slijten. Zelf heb ik ook tijden met een CPU die stock 2.66 draaide laten draaien rond de 3.6 zonder enig probleem. Zolang je niet het extreme gaat opzoeken en je temps/voltages niet te hoog zijn is dit nog wel een interessante manier om je systeem wat langer mee te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Een Core i7 920 overklokken naar die 3,2-3,4 GHz is makkelijk en maakt je systeem niet onstabiel, je moet wat spelen met de uncore spanning maar de vcore moet bijna niet gewijzigd worden. De limiet opzoeken zou zijn wanneer je naar de 4GHz gaat

Ik gebruik deze gids voor het overklokken van Bloomfield systemen: http://www.techreaction.n...-bloomfield-and-gulftown/. Meer had ik niet nodig voor het overklokken van de Core i7 920 van een vriend van me naar 3,6GHz. Als 3,6GHz jou te hoog lijkt, kun je makkelijk richten op 3,4GHz door een bclk van 170MHz te gebruiken in plaats van 180MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsooh
Het is zeker niet de bedoeling om de laatste mhz uit het blokje te halen, gewoon een beetje extra power eruit krijgen zou wel fijn zijn :) 3,6 ghz is ook nog perfect voor mij, zolang ik het goed gekoeld krijg en het stabiel draait. Het is niet de bedoeling om de processor in een week stuk te draaien natuurlijk, maar als 3,6 gewoon stabiel draait, met een ok verbruik en mijn koeler houdt hem koel genoeg is dat nog beter dan 3,4 natuurlijk :)

Bedankt voor de bijdragen, ik ga zeker eens goed lezen voor ik er aan begin, maar deze lijken inderdaad goede bronnen :)
Pagina: 1