Hoe bereken ik het benodigde vermogen van de CV ketel?

Pagina: 1
Acties:

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 12:22
Hallo,

Mijn huidige CV ketel is aan het overlijden (warm water geeft steeds minder water af). Daarom ben ik opzoek naar een nieuwe ketel.Mijn probleem is dat ik zowat op iedere site een andere berekening vind met een andere uitkomst.

Mijn huidige ketel is een Agpo Ecoforte HWC23 (dus 23 kwh). Het huis word hier prima mee verwarmd, hij staat altijd maar kort aan. Wij zijn echter van plan om binnenkort zo'n 33m2 bij te gaan bouwen (verschillende ruimtes). De nieuwe CV ketel moet hier dus ook voor geschikt zijn.

Op dit moment is de oppervlakte van het huis (hoekhuis, bj 1998) +- 162m2 (510m3) het word 195m2 (590m3).
Als ik voor elke ruimte de volgende berekening uitvoer: m3 * temp * 3.84, dan kom ik uit dat ik ongeveer 27kwh aan vermogen nodig heb op dit moment. Na de verbouwing zal dit 32kwh zijn.
Echter vind ik ook genoeg sites waar de vuistregel anders is
- (0.1 * m2 waardoor ik dus op 16.2kwh en na de verbouwing op 19,5kwh uitkom).
- Alle verwarmingen optellen, wat logisch is, immers de verwarmingen kunnen toch niet meer warmte afgeven dan hun maximum (dan kom ik rond de 20 kwh uit na de verbouwing).

De zolder (puntdak) is ook hiermee meegenomen, alhoewel hier nooit de verwarming aan staat.

De CV die ik op het oog heb (Nefit Trendline II AquaPower Plus HRC 30) is een 30kwh ketel. Mijn vraag is of dit voldoende is of dat ik voor een krachtigere moet gaan zoeken?

Wat is nu een goede berekening?

Mess with the best, die like the rest

• HenkPiet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 19:23
Deze ketel lijkt een minimum van 9.9 KW te hanteren. Dat moet je wel kwijt kunnen anders gaat de ketel vaak in anti-pendel stand zodra de kamer eenmaal op temperatuur is. Over het maximum zou ik me niet al te veel zorgen maken. Dat is vaak alleen zinvol als het buiten -10 Celcius is.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat je meer gehoor zult vinden bij de collega's van energie. AZ -> DED

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met HenkPiet.

Je uitbouwen worden volgens de nieuwe normen gebouwd (hoop ik) en zijn dus beter geïsoleerd (hoop ik).
Ik verwacht dat daardoor de warmtevraag na verbouwen minder wordt.

Een vuistregel zonder context is vrij waardeloos; mogelijk dat die is gebaseerd op een jaren '60 doortochtwoning zoals ik die heb ;)

Een ketel wordt meestal gekozen op warmwatercapaciteit en doet dan het huis verwarmen op z'n sloffen er een beetje bij.
Zoals je aangeeft heb je maar 20 kW aan radiatoren/vloerverwarming hangen en elke combiketel trekt dat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 12:22
Oke bedankt voor de tips!
Bij een paar websites zag ik dat een Spirotrap MB3 vuilafscheider aangeraden werd, is dit serieus of een scam vergelijkbaar met de 'gouden' Monster kabels van 100€+?

Mess with the best, die like the rest