Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. Ten eerste, ik ben nieuw op het forum. Volg het al een tijdje en dan met name de onderwerpen omtrent mobiele telefoons. Ten tweede, ik zoek een nieuwe telefoon! Eén van de mooiste momenten van het jaar. Ik kan echter alleen geen keuze maken en ik denk dat ik door verschillende ervaringen van jullie wel tot een goede keuze kan komen.

Wat zoekt MurdenFacts?
High-end smartphone, en dan ook écht high-end. Met de reden dat ik met de telefoon 2 á 3 jaar wil doen. De telefoon moet snel in gebruik zijn, apps moeten geen belemmering gaan vormen en de camera moet goed zijn. Tevens moet het updatebeleid oké zijn. Niet dat na 1,5 jaar de fabrikant stopt met updates.

De volgende telefoons overweeg ik:
- iPhone 6s Plus
- Huawei Nexus 6P
- Microsoft Lumia 950 XL

Ik ben ook wel benieuwd naar minder bekende merken, mits de prijs aantrekkelijk is. OnePlus Two bijvoorbeeld. Echter is deze telefoon niet voordeliger (voor mij) dan een Huawei Nexus 6P. Daarom kies ik toch liever voor de Huawei Nexus 6P. Ik ben echter wel zeer benieuwd naar andere wat onbekendere merken. Hier kunnen namelijk prima toestellen tussen zitten.

Deze discussie heb ik in het forum al gelezen, maar dat ging specifiek over de Nexus 6P vs iPhone 6s Plus.

Budget van de smartphone
Geen echt budget. iPhone 6s Plus heeft even mijn voorkeur gehad, duurste van de duurste, maar deze telefoon is mij toch iets te duur gebleken. Alhoewel ik 'm niet helemaal uitsluit om te kopen. Eigenlijk is elk budget dus goed.

Wat wilt MurdenFacts met het apparaat doen?
De smartphone gebruik ik vaker dan mijn laptop, ook voor allerlei school- en werkzaken. WhatsAppen, Facebook checken, e-mails verzenden en (hele) simpele spelletjes. De voordelen van Android, iOS en Windows 10 Mobile al met elkaar afgewogen. Geen specifieke voorkeur, al maak ik me zorgen om het tekort aan apps op Windows 10 Mobile (anders was ik al voor de Lumia 950 XL gegaan). Ik wil namelijk wel met een groepsspelletje kunnen meedoen als mijn vrienden/familie het spelen.

Voordelen Android:
- Lekker open;
- Stock android is uitgebreid en eenvoudig (Nexus 6P);
- Ik heb altijd al Android gehad, dus voor mij is het niet nieuw;
- Veel apps.

Voordelen iOS:
- Zeer eenvoudige, professionele en mooie vormgeving;
- Werkt altijd vloeiend en apps crashen weinig (tenzij je een update gaat draaien die het systeem eigenlijk niet meer aankan);
- Apps zijn (altijd) geoptimaliseerd voor de iPhone. Apps draaien dus vaak beter op iOS dan op Android;
- Veel apps.

Voordelen W10M:
- Vertrouwde software, omdat computers er ook op draaien;
- Eenvoudige en lichte OS;
- Office-applicaties.

Wat wilt MurdenFacts van jullie horen?
Ik wil graag advies hebben over welke smartphone ik moet kopen. Er zullen vast meer tweakers zijn die zich over deze vraag hebben gebogen bij het kopen van een nieuwe smartphone.

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ikzelf ben recentelijk na 2.5 jaar geswitched van Windows 10 Mobile (Lumia 920/925/535) naar iOS (iPhone 6 64GB) en ik moet zeggen dat het goed bevalt. Het werkt gewoon, en geeft een stuk minder frustraties, alle apps zijn gewoon beschikbaar, etc.

Met een iPhone 6S kun je zeker nog 2-3 jaar vooruit, waarschijnlijk ook 4-5 jaar. (Zie iPhone 4S uit 2011 waar nog velen mee rondlopen)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:54:
Wat zoekt MurdenFacts?
High-end smartphone, en dan ook écht high-end. Met de reden dat ik met de telefoon 2 á 3 jaar wil doen. De telefoon moet snel in gebruik zijn, apps moeten geen belemmering gaan vormen en de camera moet goed zijn. Tevens moet het updatebeleid oké zijn. Niet dat na 1,5 jaar de fabrikant stopt met updates.
Anderhalf tot twee jaar is bij de meeste fabrikanten al in je handjes knijpen. Waarom wil je per se een high end en er dan twee of drie jaar mee doen? Tegen die tijd loop je met een afgeragd en oubollig ding met allerlei mankementen.

Waarom dan niet een leuke midranger en over anderhalf jaar weer een nieuwe telefoon voor bij elkaar hetzelfde geld? Het midrange-spul is tegenwoordig ontzettend volwassen en dan kan je twee keer de blits maken met een nieuwe telefoon.

• Whatson
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:02:
[...]

Anderhalf tot twee jaar is bij de meeste fabrikanten al in je handjes knijpen.

[...]
Bij Android ja. Apple en Microsoft doen het daarentegen een stuk beter. Lumia 920 uit 2012 en iPhone 4S uit 2011 krijgen nog steeds op de meest recente versie van hun OS.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:02:
[...]

Anderhalf tot twee jaar is bij de meeste fabrikanten al in je handjes knijpen. Waarom wil je per se een high end en er dan twee of drie jaar mee doen? Tegen die tijd loop je met een afgeragd en oubollig ding met allerlei mankementen.

Waarom dan niet een leuke midranger en over anderhalf jaar weer een nieuwe telefoon voor bij elkaar hetzelfde geld? Het midrange-spul is tegenwoordig ontzettend volwassen en dan kan je twee keer de blits maken met een nieuwe telefoon.
Dat is een typisch voorbeeld van een voorkeur hebben (of handicap zoals je het ook kunt noemen). Ik heb extra geld over voor betere performance, camera en feeling. Vandaar wil ik een high-end smartphone. Ja, ik weet dat midranger tegenwoordig goed genoeg zijn voor de meeste mensen. Ik persoonlijk zal er niet zo snel voor kiezen.

Verwijderd

Whatson schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:07:
Bij Android ja. Apple en Microsoft doen het daarentegen een stuk beter. Lumia 920 uit 2012 en iPhone 4S uit 2011 krijgen nog steeds op de meest recente versie van hun OS.
Je bedoelt dat Apple onomkeerbare upgrades laat uitvoeren, zodat mensen zich gedwongen voelen een nieuwe telefoon te kopen?

nieuws: Aanklacht: Apple misleidde iPhone 4S-gebruikers met iOS 9-update

Verder had ik het over de meeste fabrikanten, niet alle fabrikanten :)
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:07:
Dat is een typisch voorbeeld van een voorkeur hebben (of handicap zoals je het ook kunt noemen). Ik heb extra geld over voor betere performance, camera en feeling. Vandaar wil ik een high-end smartphone. Ja, ik weet dat midranger tegenwoordig goed genoeg zijn voor de meeste mensen. Ik persoonlijk zal er niet zo snel voor kiezen.
Ik weet niet of je me helemaal begrijpt. Je snapt dat je na anderhalf jaar effectief met een gammele mid- tot lowranger zit die niet lang meer met een accu doet en er ook niet fraai meer uitziet? Dan is van die betere performance, camera en feeling niets meer over en dan moet je er nog een jaar of wat mee doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 20:13 ]

Verwijderd

Whoeps.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 20:11 ]

• Whatson
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:07:
[...]

Dan zou ik eerlijk gezegd de Lumia 950 op dit moment nog niet kopen zie ook:
[W10M] Ervaringen met de Microsoft Lumia 950 en 950 XL

Algehele tendens is dat de software nog niet af is en de telefoon te vroeg is gereleased.

Verwijderd

Topicstarter
Whatson schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:11:
[...]

Dan zou ik eerlijk gezegd de Lumia 950 op dit moment nog niet kopen zie ook:
[W10M] Ervaringen met de Microsoft Lumia 950 en 950 XL

Algehele tendens is dat de software nog niet af is en de telefoon te vroeg is gereleased.
Precies, dat heb ik ook gelezen. Dit is ook een reden dat ik hierover twijfel. Echter heb ik dit niet genoemd bij de opening. Velen zeggen ook dat het reuze meevalt. Meestal zitten de x.0 versies van iOS en Android ook vol met bugs.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:08:
[...]

Ik weet niet of je me helemaal begrijpt. Je snapt dat je na anderhalf jaar effectief met een gammele mid- tot lowranger zit die niet lang meer met een accu doet en er ook niet fraai meer uitziet? Dan is van die betere performance, camera en feeling niets meer over en dan moet je er nog een jaar of wat mee doen.
Dat begrijp ik zeker, maar een high-end smartphone is vaak na een jaar nog high-end te noemen en na twee jaar kun je het een midranger noemen. Een midranger is naar een jaar misschien nog net een midranger, maar na twee jaar moet je hem simpelweg vervangen. In de tussen tijd heb ik mijn telefoon al tien keer uit het raam gegooid wegens frustraties. Daar zit ik niet op te wachten. Ja, ik heb vaker een midranger gebruikt. Deze bevallen mij gewoon simpelweg niet.

Voorbeeld: mijn HTC One M7 was na 1,5 jaar nog retesnel. Niks op aan te merken. De Samsung Galaxy S4 mini kon naar een jaar al de deur uit. Verschrikkelijk traag.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:20:
Dat begrijp ik zeker, maar een high-end smartphone is vaak na een jaar nog high-end te noemen en na twee jaar kun je het een midranger noemen. Een midranger is naar een jaar misschien nog net een midranger, maar na twee jaar moet je hem simpelweg vervangen. In de tussen tijd heb ik mijn telefoon al tien keer uit het raam gegooid wegens frustraties. Daar zit ik niet op te wachten. Ja, ik heb vaker een midranger gebruikt. Deze bevallen mij gewoon simpelweg niet.
Dat was vroeger inderdaad zo, tegenwoordig veel minder. Maar goed, ik zie dat je wat dit betreft niet te overtuigen bent. Ik wens je succes met je keuze.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:22:
[...]

Dat was vroeger inderdaad zo, tegenwoordig veel minder. Maar goed, ik zie dat je wat dit betreft niet te overtuigen bent. Ik wens je succes met je keuze.
Helaas door slechte ervaringen inderdaad. Hierdoor heb ik er simpelweg geen vertrouwen meer in. Bedankt voor je betrokkenheid!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:13
Persoonlijk denk ik dat de Lumia 950 (XL) een te groot risico is als je er langere tijd mee wil doen. Het platform mist (goede) apps en je kunt niet zeker weten of dat de komende jaren sterk verbeterd (ik hoop het, want Windows 10 Mobile trekt me)

Voor jouw bezigheden denk ik dat je met zowel de iPhone 6S Plus, als de Nexus 6P goed zit, waarbij iOS het voordeel heeft dat apps eerder voor dat platform ontwikkeld worden. Persoonlijk ben ik van Android (HTC One) naar iOS (iPhone 6 Plus) gegaan en ik ben niet ontevreden over die switch. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik dit op een MacBook Air type en ik ook gebruik maak van een iPad. De iPhone zou ik het snelst inruilen voor een alternatief. Ik ben voor de 6 Plus 64 GB gegaan, omdat ik ook 3 jaar met mijn aankoop wilde doen. Daar ben ik nog niet van teruggekomen.

Verwijderd

Topicstarter
DwightKSchrute schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:50:
Persoonlijk denk ik dat de Lumia 950 (XL) een te groot risico is als je er langere tijd mee wil doen. Het platform mist (goede) apps en je kunt niet zeker weten of dat de komende jaren sterk verbeterd (ik hoop het, want Windows 10 Mobile trekt me)

Voor jouw bezigheden denk ik dat je met zowel de iPhone 6S Plus, als de Nexus 6P goed zit, waarbij iOS het voordeel heeft dat apps eerder voor dat platform ontwikkeld worden. Persoonlijk ben ik van Android (HTC One) naar iOS (iPhone 6 Plus) gegaan en ik ben niet ontevreden over die switch. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik dit op een MacBook Air type en ik ook gebruik maak van een iPad. De iPhone zou ik het snelst inruilen voor een alternatief. Ik ben voor de 6 Plus 64 GB gegaan, omdat ik ook 3 jaar met mijn aankoop wilde doen. Daar ben ik nog niet van teruggekomen.
Kijk, hier heb ik wat aan. Dank! Ik kan mij helemaal vinden in jouw argumentatie omtrent Windows 10 Mobile. Wellicht is dit voor mij een te groot risico. Zeker omdat ik me al kan ergeren aan performance, laat staan een onderontwikkeld besturingssysteem.

Nu trekt de iPhone mij het meeste vanwege het besturingssysteem, maar ik heb nooit ervaringen gehad met stock Android (Nexus-smartphone). Nu vraag ik me af, vond jij het extra geld voor de iPhone gerechtvaardigd? De iPhone 6s Plus 64GB (in jouw geval non-S) heeft namelijk geen mals prijsje.

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:13
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:49:
[...]

Kijk, hier heb ik wat aan. Dank! Ik kan mij helemaal vinden in jouw argumentatie omtrent Windows 10 Mobile. Wellicht is dit voor mij een te groot risico. Zeker omdat ik me al kan ergeren aan performance, laat staan een onderontwikkeld besturingssysteem.

Nu trekt de iPhone mij het meeste vanwege het besturingssysteem, maar ik heb nooit ervaringen gehad met stock Android (Nexus-smartphone). Nu vraag ik me af, vond jij het extra geld voor de iPhone gerechtvaardigd? De iPhone 6s Plus 64GB (in jouw geval non-S) heeft namelijk geen mals prijsje.
Goede vraag. Ik moet eerlijk bekennen dat ik via een actie van Gsmwijzer (dacht ik) de iPhone een stuk goedkoper kon krijgen; toen was de keuze makkelijk gemaakt. Nu ik een jaar verder ben denk ik wel dat ik het geld er voor over heb (in het geval van een iPhone 7S later bijvoorbeeld). De redenen zijn weer puur persoonlijk. Mijn gehele schoonfamilie heeft een iPhone en met de geboorte van mijn eerste dochter vorig jaar moesten er natuurlijk veel foto's worden gemaakt en gedeeld. Ik weet dat er prima third-party oplossingen zijn, maar dan moet ik mijn gehele schoonfamilie daar aan weten te krijgen en daar had ik weinig behoefte aan. iCloud-fotodeling for the win.

Daarnaast is de integratie met de Foto's app op de Mac en iPad ook erg prettig. Ik maak ook veel gebruik van iMessage, dus dat werkt ook in het voordeel van de iPhone. Dus ja, voor mij is het het geld wel waard geweest. Maar dat is ook wel makkelijk gezegd, want ik heb er geen 950 euro voor hoeven betalen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Stock Android is alleen 'beter' door gebrek aan vendor-bloat. Je gaat er dus niet een totaal andere telefoon van krijgen, maar eerder wat snellere updates, minder apps die je standaard meegeleverd krijgt die je toch niet gaat gebruiken en minder 'extra' UI elementen.

Ik zou voor het iOS toestel gaan en dan kan je over 4 a 5 jaar weer eens kijken wat je dan wil doen. De Windows toestellen van nu zijn qua software niet 'af', de Android toestellen (ook normale stock Android) hebben nog steeds problemen met hun opslag, stabiliteit en consistente bruikbaarheid. Dat het 'open' is kan je ook maar beter met een korreltje zout nemen, het is erg relatief.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
Als je gaat rekenen, en je wil 2 a 3 jaar met een telefoon doen, zou ik geen iPhone 6 nemen, maar een 6S, waarom, de 4S heeft met de laatste update ook allerlei traagheid klachten, en tussen iPhone 6 en 6S zit wezenlijk verschil in hardware plus de 6 is al meer dan een jaar oud qua hardware. Verder kun je iPhone stoppen te upgraden (tegen je wens in van updates), maar die notificatie dat de update er is en geinstalleerd wil worden irriteerd mij in ieder geval mateloos.

Ga je kijken naar High End Androids, dan kun je bijvoorbeeld ook een Sony Z5 Premium mee nemen in het vergelijk. Die krijgt geheid 2 jaar updates, en in het 3de jaar misschien niet meer (buiten custom roms), maar heel eerlijk, ondanks dat de huidige Android versie 6 is, werkt mijn Android 4.2 TV box nog steeds met alle apps die ik er op zet en updates van die apps, etc.

Windows 10 Mobile heb ik nu op mijn prive telefoon. Het is prima als basis telefoon (internet, bellen, messaging, bankieren), maar minder als je er veel mee wilt met allerlei apps, domotica aansturen, etc.

Dan nog een algemeen groot verschil, de navigatie met terug knop onderin mist bij iOS, maar is aanwezig op Android en Windows. Ik heb zakelijk een iPhone en prive nu een Windows (daarvoor Android), en elke keer als ik van prive naar de zakelijke telefoon ga irriteer ik me aan het missen van die knop en hoe de terug functie niet in alle apps hetzelfde gebouwd zit (of niet er in gebouwd zit) op iOS.

Verder nog een simpel advies, reken de value for money uit. Zeg je doet er 3 jaar mee, wat kost de telefoon per maand, en wat is de restwaarde na 3 jaar als je hem verpatsen wil (kan), via marktplaats.
En doe hetzelfde voor 2 jaar. Je komt dan uit dat je elke 2 jaar een nieuwe High End Android kunt kopen en voor hetzelfde geld elke 3 jaar een nieuwe iPhone. Vindt je het leuker vaker een nieuwe te kopen, is Android de betere keuze.
Pagina: 1