Ventilatie inductiekookplaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Beste allemaal.
Mijn opa zijn inductiekookplaat werkte niet meer. De ventilatie Was kaduuk. Nu heeft hij een nieuwe ventilator er in laten zetten, maar deze gaat niet aan. Hij heeft een nieuwe plaat gekocht en de oude (kapotte) aan mij gegeven.
Nu heb ik hem open gemaakt en ben ik gaan kijken bij de bedrading (ik heb foto's maar weet niet hoe ik die moet toevoegen via mijn mobiel)

De rode draad van de ventilatie Is de + en gaat ook braaf in de 24v;
De zwarte draad Is de - kabel, maar die gaat in de GND (ik weet niet of dit hoort);
De witte kabel Is de S (? Geen idee wat dit is) en die gaat naar de RC0 (ook geen idee wat dit is).

Zou de ventilatie wel aan gaan als de zwarte - kabel naar de rc0 gaat en de witte S kabel naar de ground?

Verder heb ik ook niet een goed idee hoe ik die kabels zou moeten verwisselen (ik weet de naam van zo'n connector uiteinde niet)
Zou iemand kunnen helpen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

- = zwart = ground
+= rood = 24volt e.d.
S = data = RC0

RC0 wordt waarschijnlijk geswitched. lijkt mij dus een dieper liggend probleem.=

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:36
Ik vermoed dat de witte kabel is om het toerental te regelen, danwel uitlezen. rood naar de + en zwart naar de - (gnd) is zoals het hoort.

edit, te laat :+

[ Voor 7% gewijzigd door Maverick op 28-12-2015 17:07 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-08 12:28

SA007

Moderator Tweaking
Wat heb je aan meet/testgereedschap?

Als je een multimeter heb kan je die eens op VDC stand tussen de +24V en GND hangen en kijken of je daar (ruwweg) 24V meet.
Al hoeft het gebrek aan spanning niet direct een defect te zijn, wellicht staat die ventilator neit continue aan of probeert de plaat even kort of de ventilator werkt en schakelt weer uit als die het niet doet.

Als je een voeding hebt die 24V kan leveren kan je die natuurlijk ook aan de ventilator hangen om te kijken of die aangaat.

De witte kabel is waarschijnlijk alleen een signaal om aan de electronica aan te geven of de ventilator werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
Ga morgen de boel proberen door te meten. Maar ben inderdaad bang voor een onderliggend probleem.
Op zich zou het niet heel erg zijn om de ventilator meteen hard te laten draaien als de kookplaat aan gaat (weet niet hoeveel geluid het maakt, maar zal wel te overzien zijn). Waar ik meer mee zit Is hoe ik dat handig kan aansluiten.
Morgen ga ik eerst eens kijken of er überhaupt spanning staat op de connectors.
Alvast dank voor jullie reactie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
Alle glaszekeringen heel? Foto's hebben we sowieso hard nodig en geen vage 64x48 aub :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
Ik zal morgen ochtend meteen de foto's uploaden. Vandaag de hele dag in de weer geweest. Heb wel de boel gemeten. Maar ik meet maar 2.4 volt met dc stroom. Heb ook de plaat opgewarmd en terwijl die aan stond maar dan blijft die maar 2.4 volt geven. Ik zie alleen geen andere aansluiting waar die anders op had gemoeten.
Ook heb ik de plaat aan proberen te zetten als de ventilator stekker er uit lag maar dan begint die allemaal piep signalen geven dat er iets niet goed Is.
Als die dus oververhit raakt schakelt die zichzelf uit en na een aantal seconden herstart die dan om verder te proberen gaan met verhitten, waarna die zichzelf vrijwel direct uitschakelt en dan begint de cyclus weer opnieuw.
Ik zal morgen kijken op mijn oude desktop computer of ik hem daar aan kan aansluiten om te testen of de (nieuwe) ventilator het überhaupt doet als ik stroom weet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
met 2.4v gaat dat inderdaad niet werken.

Ik zou denken dat dat aan de voeding zelf ligt, maar als je een 24v voeding hebt kun je ook even testen of de fan zelf werkt en of hij geen kortsluiting maakt (dat zou namelijk ook de voeding laten inkakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
Zou ik dat via de voeding van de pc goed kunnen testen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Die zal geen 24v lijn hebben. Misschien dat de fan ook al een beetje wil op 12v, maar daar om je maar op 1 manier achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Een pc voeding heeft wel -12V en +12V, daar heb je 24V tussen, maar meestal kan die -12 maar heel weinig vermogen leveren, denk niet dat dat genoeg is voor zo'n ventilator.

Op 12V zal zo'n ventilator het denk ik wel willen doen, al heeft ie wellicht een zetje nodig om te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
Ik heb de ventilatie getest op mijn pc en dan werkt die gewoon. Ik heb de connector pinnetjes van de ventilator los gehaald en op enkele andere 24v of 12v aansluiting op de inductie kookplaat proberen aan te sluiten. Probleem is echter dat als de inductiekookplaat aan staat, en ik heb hem verbonden met andere uitstekende connector pinnetjes (die dus niet voor de ventilator bedoeld zijn) dan valt de plaat uit, alsof die reset of een soort kortsluiting maakt.
Dus de huidige status:
De stroomaansluiting die bedoeld is voor de ventilator geeft geen (of te weinig) stroom.
Andere stroomaansluitingen die rond de 24v zitten werken niet als ze aangesloten zijn op de ventilator.
Stiekem hoop ik dat jullie nog wat oplossingen of mogelijke ideen hebben.
Ik weet niet of het lastig is om een soort transformator te maken voor 24 volt en een schakelaar, maar ik denk dat ik dat niet ga doen (niet dat ik elke keer een schakelaar moet om halen als ik even wil koken).

Foto van het toetspaneel en de aansluitingen (links bovenin, is hetzelfde als die van rechtsboven in, als de kabel rechtsboven in verplaats naar links boven werkt de plaat, alleen als die oververhit raakt gaat die flippen (allemaal rare getallen en letters springen te voorschijn, zit geen logica in voorzover ik zag, correspondeert ook niet met een fout code oid) Als ik de ventilator hierop aansluit (er staat 24 volt) dan schakelt de kookplaat zichzelf direct uit.
Rechtsonder zit een klein brandplekje van de inductieplaat, maar weet niet of dit een oorzaak kan zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KthzRuc.jpg

Nog wat andere foto's

Ventilatoraansluiting waar geen stroom uit komt.
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/ZCLiBvP.jpg

Overview van de kookplaat moederbord (printplaat, oid)
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/KthzRuc.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Rolucious op 30-12-2015 13:39 . Reden: Verkleinen foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Die brandplek op de print kan wel veroorzaakt zijn door slecht contact op dat punt. Misschien is die schroefverbinding een beetje los of de soldering op de print slecht.

De fan aansluiten op een "rare" aansluiting zou ik niet doen. Daar zijn ze waarschijnlijk niet voor bedoeld. Heb je de oude fan ook nog? Misschien is de nieuwe fan wel gewoon te zwaar voor de voeding.

Kun je de 24v aansluiting op de fan connector ook meten zonder ventilator eraan? is hij dan wel gewoon 24v? Die 2.4 die je had gemeten was ook op de fan aansluiting toch? En hoe bedoel je DC stroom? Je hebt toch spanning gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
Ik ben niet zo ervaren op dit gebied, vandaar dat ik verkeerde termen gebruik misschien. Ik meet de aansluiting pinnen die op de plaat zitten als de plaat aan staat en heet Is, en dan komt er geen spanning op meet ik. Ik meet met een voltmeter en heb hem op de gelijkstroom stand gezet (aangezien er 24v dc op de ventilator staat) maar ik zie nu helemaal geen spanning ontstaan als die aan gaat.
Ik heb aan mijn opa gevraagd of die de oude ventilator nog heeft, maar die heeft hij weg gedaan en heeft geen foto's meer helaas.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Gelijkstroom meten en gelijkspanning meten zijn 2 hele andere dingen.

Als je spanning meet op de stroomstand gaat er wat stuk (in de meter of het apparaat).
Het is wellicht beter om de stand te noemen hoe die ook op je meter heet.
Daar zal VDC bijstaan.
[/offtopic]

Die slechte/verbrande aansluiting is iets waar je zeker naar moet kijken als je 'm weer in gebruik wil nemen, maar verwacht niet dat daar de huidige problemen vandaan komen.

Ik zie 2 NTC's zitten, dit zijn temperatuursensors, die kan je doormeten met de ohm stand van je multimeter, en zouden beide ongeveer dezelfde waarde moeten geven (gezien de temperatuur op beide hetzelfde is).
Als je er 1 opwarmt zou de weerstand/ohm waarde merkbaar omlaag moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
Edit:
Ik heb een draadje uit mijn handen laten glippen en die heeft vervolgens ergens kortsluiting gemaakt. Ik hoorde een plop en rook een brandlucht en nu gaat de plaat helemaal niet meer aan. De stoppen zijn niet doorgeslagen, bij het open schroeven van de stekker bleek dat de grond draad niet meer in de stekker zat, dus dit Is einde verhaal in mijn ogen.

Op mijn meetapparaat staat een V~ en een V- (met puntjes er onder, zelfde teken staat ook op de ventilator). Omdat hetzelfde teken op de ventilator staat gebruik ik die om te meten.

Ik heb de ntc doorgemeten en die werken volgens mij ook gewoon goed (als de plaat heet Is geeft die ook nog een signaal dat die heet is) ik zag Ook een ntc op de plaat staan (op de foto helemaal rechts bij die grote rode spiraal en rood blokje, zwart dingetje) die gaf ook verschillende waardes aan nadat die heet en afgekoeld was. Dat lijkt mij allemaal wel goed te gaan.

Heeft iemand nog suggesties waar ik kan zoeken naar het probleem? Zelf weet ik inmiddels niet meer waar ik moet kijken.

Zag op de plaat rechts, net onder dat verbrande stukje wel een mogelijke aansluiting waar een ventilator aansluiting geplaatst zou kunnen worden. Alleen die gaatjes zijn te klein om goed te meten. Zou dit überhaupt zin hebben?

[ Voor 20% gewijzigd door Rolucious op 02-01-2016 12:46 . Reden: Verduidelijking welke v ik heb gemeten ]

Pagina: 1