Vraag

• Lietske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-01-2022
Hallo allemaal,
Wij zijn op zoek naar een Canon of Nikon spiegelreflex camera van rond de 300 euro. Nu zijn wij helemaal niet thuis in deze materie, dus ben ik benieuwd of jullie ons kunnen vertellen wat een goede optie is in deze prijsklasse. Alvast bedankt.

Alle reacties

Verwijderd

We kunnen nu alle kanten op met het advies.

Kun je nog wat meer vertellen? Waar wil je de camera voor gebruiken? Mag het ook een 2de hands zijn? Waarom een Canon of Nikon spiegelreflex?

Verwijderd

Bij Canon heb je de 1200D en bij Nikon de D3200 als starters DSLR's. Maar een DSLR levert de beste resultaten, als men genoeg weet welke instellingen men moet gebruiken, anders zijn er betere camera's om mee te starten.
Wat is Uw ervaring met fotografie en welke onderwerpen wil je fotograferen? Als we dit weten,
kunnen er meer gerichte keuzes worden voorgesteld.
Rudi

• Lietske
Bedankt voor jullie reacties. Wij willen een dergelijke camera omdat we van vrienden hebben gezien wat voor mooie foto's je er mee kunt maken. Ik ben geen fotograaf, ik wil alleen betere foto's dan met een mobiel of digitale camera.

Wij willen naar Costa Rica en daar mooie foto's maken. Tevens heb ik een aquarium die ik graag zou fotograferen. Hopelijk kunnen jullie hier iets meer mee.

Bvd.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Helaas kunnen we er niet erg veel mee zo. Op Tweakers wordt ook wat eigen inzet verwacht: wat heb je zelf al gevonden? Wat heb je nu, wat moet er "beter" (dat is, zoals je zelf waarschijnlijk al merkt, nogal aspecifiek en subjectief) dan je telefoon of "digitale camera"? Wat zijn je vereisten?

Probeer anders eens het verzameltopic door te lezen, waar vele mensen met soortgelijke vragen worden geholpen: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6. Ik vermoed dat je daar al genoeg informatie uit zou kunnen halen en eventuele vragen daar best in kwijt kan. Mocht je toch een eigen topic willen starten, dan is het standaard vragenlijstje een goed uitgangspunt en eigenlijk ook het absolute minimum om je een goed advies te kunnen geven.

Los daarvan: besef dat een fotocursus van €100 je wellicht veel mooiere foto's op gaat leveren dan een nieuwe camera dat zou doen. Een duur penseel staat immers ook niet garant voor een Van Gogh of Rembrandt!

[ Voor 41% gewijzigd door tobiasvs op 28-12-2015 17:16 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Gezien je reactie raad ik een DSLR al af. Voor jouw doeleinden zou een zogeheten "travelzoom" een stuk geschikter zijn. Een DSLR kopen betekent zoals reeds beschreven niet zomaar betere foto's op.

Daarnaast zul je met een DSLR ook meerdere lenzen moeten kopen, want met de standaardlens ga je bijvoorbeeld geen kikker fotograferen die 20 meter verderop op een boomstam zit.

Als je toch per se een DSLR wilt, koop maanden van tevoren al de camera. Oefen veel en volg eventueel een cursus. Verdiep je in (auto)focus, diafragma, sluitertijd en ISO.
tobiasvs schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:09:
Los daarvan: besef dat een fotocursus van €100 je wellicht veel mooiere foto's op gaat leveren dan een nieuwe camera dat zou doen. Een duur penseel staat immers ook niet garant voor een Van Gogh of Rembrandt!
Dit dus!

[ Voor 23% gewijzigd door TKroon op 28-12-2015 17:16 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Verwijderd

Een DSLR kopen om dan alleen de auto mode te gebruiken heeft geen zin. Zoals aangeraden, is een travelzoom zoals de Panasonic TZ70 een mogelijke keuze. De Panasonic's maken in auto mode meestal meer dan aanvaardbare foto's.
Een camera is een instrument. Een goede fotograaf maakt met een goedkope compact mooie foto's, terwijl iemand die geen ervaring heeft, zelfs met de duurste camera zelden goede resultaten zal bekomen.
Rudi

• Lietske
Nou bedankt allemaal.

Hoopte op een simpel antwoord, maar kennelijk is het zo simpel nog niet. Ik ga eerst maar eens verder verdiepen. Die travelzoom lijkt mij ook wel wat. Ik kom er op terug.

Verwijderd

Een camera kiezen is compromissen maken, elk toestel heeft zijn voor- en nadelen. Echt slechte camera's zijn er niet meer.(alhoewel ik een camera van minder dan €150, niet zou aanraden, daar de kans dat iets niet goed werkt groter is).
Rudi

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:31
Ik ben persoonlijk ook een leek op fotografie gebied, echter ik heb een aantal maanden geleden toch besloten een Dslr te kopen, omdat ik het als hobby wilde beginnen. Ik ben begonnen met een instap Dslr van Nikon, de d3200, met de 18-55mm kitlens. Ondertussen al wat mooie kiekjes gemaakt en dwing mezelf steeds meer om niet de auto modus te gebruiken maar zelf de instellingen te bepalen om te zien wat de effecten hiervan zijn op je foto's.

Ik kan je echt aanraden om veel tips, tricks en uitleg video's te kijken op YouTube van bekendere mensen in de fotografie, alvorens zelf een Dslr aan te schaffen. Het is niet zomaar wijzen en klikken, dan ben je beter af bij goedkope travelzooms.

Ikzelf bekijk graag Jared Polin op YouTube, die gast heeft een aantal fotoshoots gefilmd waarbij hij vanalles uitlegd over compositie, diafragma, iso waardes en sluitersnelheid. Ook doet hij foto editing in Adobe lightroom.

Al met al, bezint eer ge begint, maar het is wel een ontzettend leuke hobby die veel diepgang bied, en mooie herinneringen aan leuke momenten, zoals die mooie vakantie!

Succes met je keuze

Do more

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11 18:23
RetroHead schreef op woensdag 30 december 2015 @ 01:16:
Ik ben persoonlijk ook een leek op fotografie gebied, echter ik heb een aantal maanden geleden toch besloten een Dslr te kopen, omdat ik het als hobby wilde beginnen.
Maar dat is bij Lietske dus niet het geval ;)
Lietske schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:02:
Ik ben geen fotograaf, ik wil alleen betere foto's dan met een mobiel of digitale camera.
Ik vermoed ook hier dat Lietske met bijvoorbeeld een Travelzoom beter af is.
Lees dit artikel anders eens door:
reviews: Travelzooms vergelijkingstest
Conclusie:
Travelzooms staan niet bekend om de allerbeste beeldkwaliteit of hun lichtsterke objectieven, maar het zijn wel ideale allround-camera's voor op vakantie.
[...]

Dankzij dit enorme zoombereik zijn de camera's zeer veelzijdig en bieden ze zeker meerwaarde ten opzichte van een smartphone.
Is wel van 2014, maar het geeft je wel een startpunt wat je kan verwachten van Travelzooms en de diverse modellen. Laat je overigens niet afschrikken door de eerste zin in mijn quote. De kwaliteit is echt niet zo slecht als dit in eerste instantie doet overkomen. Sterker nog, ik heb foto's gezien van travelzooms waar menig DSLR amateur jaloers op wordt.

Van de modellen in deze test zijn overigens inmiddels enkele opvolgers op de markt die vaak weer net even wat beter presteren dan degene in deze test.

Uiteindelijk komt het er wel op neer dat je gewoon naar de winkel moet gaan en daar de diverse modellen in de hand moet houden en uitproberen. Model A kan er nog zo mooi uit zien, als hij niet lekker in de hand ligt ga je al nat. En zo ook de bediening. Een camera kan nog zo'n goede sensor hebben en mooie foto's maken. Als je niet bij de functies komt die daarvoor zorgen, maak je nooit zo'n mooie foto.

Succes! :)

[ Voor 16% gewijzigd door PdeBie op 30-12-2015 08:07 ]

Pagina: 1