• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:58
Hallo,

Ik heb componenten gekocht en een pc in elkaar gezet, dit heb ik voor de 1e keer gedaan en de volgorde gehanteerd van handleidingen op YouTube. Nu heb ik de pc proberen op te starten en het werkt niet. Het beeldscherm geeft aan geen VGA, ik krijg dus niks te zien op het beeldscherm en BIOS etc kan ik niet zien omdat het beeldscherm verder zwart blijft.

Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,80€ 212,80
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 369,24€ 369,24
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwerty)€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,31€ 80,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 970,05

Stappenplan wat ik heb gehanteerd:
- Alle kabels/stekkers na lopen of ze goed vast zitten.
- Videokaart losgekoppeld en opnieuw geprobeerd.
- Toetsenbord/muis aangesloten, de lampjes hiervan gaan niet aan.
Wat doet de pc nu:
- De pc start op zonder piepje.
- Het beeldscherm blijft zwart.
- De led verlichting van het moederbord/videokaart gaan wel aan.
- De ventilatoren van de cpu/kast/videokaart gaan wel aan.

Ik heb alle onderdelen op internet besteld, niets is 2e hands of niet nieuw. Verder ben ik niet in de gelegenheid om even snel een onderdeel te vervangen/verwisselen om uit te testen. Ik weet momenteel niet meer wat ik er aan kan doen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Indien iets niet duidelijk is hoor ik het graag, alvast bedankt!
- De ventilatoren blijven vervolgens een paar seconde aan en gaan dan weer uit en vervolgens weer aan.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
-probeer eens je monitor op je mobo aan te sluiten en je gpu eruit te laten.

( of bedoelde je dat met stap 2 die je geprobeerd hebt?)

-probeer eens te booten met 1 reepje geheugen, en in alle sloten proberen

[ Voor 22% gewijzigd door Elmo_b op 28-12-2015 14:21 ]

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Wat voor een beeldscherm heb je aangesloten en met welke connector?

Heb je de videokaart wel in het juiste PCI slot (PCIex16) zitten?

[ Voor 33% gewijzigd door Tanooki op 28-12-2015 14:35 ]

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:31
ondersteund je moederbord de cpu? Ofwel herkent de bios je cpu of moet je je bios nog flashen?

• Maukie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-01 22:12
Je kan testen wat Elmo_b zegt. Je hebt onboard VGA en DVI zo kan je de VGA kaart uitsluiten deze moet er dan wel uit zijn.
Heeft je VGA kaart ook de aparte voeding stekker nodig die op de kaart zelf zit? Is vaak 6 of 8 pins.

• Elmo_b
  • Laatst online: 29-01-2025
danjan2411 schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:29:
ondersteund je moederbord de cpu? Ofwel herkent de bios je cpu of moet je je bios nog flashen?
Ja die ondersteund ie, op de giga site staat dat ie ondersteund wordt vanaf de eerste bios serie.

• kevin12
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VX279H Zwart€ 206,50€ 206,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 206,50

Dit is mijn beeldscherm, ik heb de blauwe kabel van mijn beeldscherm aangesloten aan de achterkant van de kast. In het moederboard gedeelte. Dus niet verder op de videokaart aangezien die niet past.

Flashen of iets ben ik niet bekend mee, dus ook niet gedaan zelf.

edit: 1 reepje geheugen=ram?
videokaart heb ik momenteel niet meer aangesloten. Deze zat in 16x. Ik had de videokaart aangesloten in het moederboard met zon grote strip en een 8 pin kabel vanuit de voeding

[ Voor 7% gewijzigd door kevin12 op 28-12-2015 14:49 ]

• Tanooki
  • Niet online
kevin12 schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:43:
Dit is mijn beeldscherm, ik heb de blauwe kabel van mijn beeldscherm aangesloten aan de achterkant van de kast. In het moederboard gedeelte. Dus niet verder op de videokaart aangezien die niet past.
Wat bedoel je met dat dit niet past?
Je beeldscherm heeft toch een HDMI aansluiting, net als de videokaart? Heb je al een hdmi kabel geprobeerd?
kevin12 schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:43:

videokaart heb ik momenteel niet meer aangesloten. Deze zat in 16x. Ik had de videokaart aangesloten in het moederboard met zon grote strip en een 8 pin kabel vanuit de voeding
Volgens mij heeft jouw videokaart zowel een 6-pins als een 8-pins aansluiting (pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming)
Op beide moet een voedingsstekker aangesloten zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Tanooki op 28-12-2015 14:56 ]

• kevin12
Tanooki schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:52:
[...]

Wat bedoel je met dat dit niet past?
Je beeldscherm heeft toch een HDMI aansluiting, net als de videokaart? Heb je al een hdmi kabel geprobeerd?
ik heb er geen hdmi kabel bij zitten. Alleen een kabel met die schroefjes die je vast moet draaien, deze zijn blauw(weet niet of kleur wat uit maakt) VGA kabel als ik het op zoek op internet.

Deze zit in de monitor en bij het moederboard gedeelte achter in de pc kast aangesloten momenteel. Deze is te klein om direct aan te sluiten op de videokaart.

ik had beide de 6 en 8 pins aangesloten

[ Voor 3% gewijzigd door kevin12 op 28-12-2015 14:57 ]

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-01 23:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Voeding naar je moederbord voor de CPU aangesloten? Dat is er wel eentje die over het hoofd wordt gezien. Maak eens een paar foto's van hoe alles in de kast is aangesloten. Met name van je mobo.. kletter ze op imgur, twitter oid en zet de links hier..

Geen piep - Heb je de piezo speaker wel aangesloten?
Geen beeld - Staat je scherm aan? Heb je de goede input geselecteerd? Kan je in het menu van je scherm komen?

[ Voor 5% gewijzigd door Point.Flare op 28-12-2015 15:04 ]

• Tanooki
  • Niet online
Die VGA kabel geeft een analoog signaal, die wil je eigenlijk niet gebruiken. Waarschijnlijk heb je wel een hdmi kabel in huis om mee te testen. Dat zou ik eerst eens proberen. In eerste instantie op de hdmi poort op je moederbord, dan die op je videokaart.

NB waarom de VGA aansluiting geen beeld geeft, blijft dan onbeantwoord.. maar zul je waarschijnlijk nooit meer gebruiken..

• kevin12
ik heb geen hdmi kabel, die ga ik nu meteen even aanschaffen. Zal ook proberen foto's te uploaden dat maakt het wat makkelijker

Edit: http://imgur.com/a/1r6Ks

Hopelijk zijn ze duidelijk genoeg zo niet hoor ik het graag, ik be in de tussentijd een hdmi kabel aanschaffen

Edit 2: Heb een hdmi kabl gekocht, deze in het moederboard en videokaart aansluiting aangesloten. beide gevallen nog steeds hetzelfde. Geen scherm. Ik kom overigens niet op het menu van mijn scherm. Hij gaat aan, dan komt er asus te staan gevolgd door geen vga. Meer krijg ik er nog niet op ook als ik op het menu knopje klik. Geen idee of het te maken heeft met het probleem of niet.

[ Voor 77% gewijzigd door kevin12 op 28-12-2015 16:45 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:50
kevin12 schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:25:
Edit 2: Heb een hdmi kabl gekocht, deze in het moederboard en videokaart aansluiting aangesloten. beide gevallen nog steeds hetzelfde. Geen scherm. Ik kom overigens niet op het menu van mijn scherm. Hij gaat aan, dan komt er asus te staan gevolgd door geen vga. Meer krijg ik er nog niet op ook als ik op het menu knopje klik. Geen idee of het te maken heeft met het probleem of niet.
Klinkt alsof je even de handleiding van de monitor moet doorlezen, kijken hoe je op dat ding een andere bron kan selecteren. Zo te lezen staat 'ie nu vast naar de VGA input te kijken en niet naar de HDMI input - ofwel, monitor anders instellen en dan nogmaals de HDMI outputs van je moederbord en videokaart proberen.

• kevin12
update: ik had de speaker niet aangesloten. Nu wel gedaan en kreeg 3 lange piepjes. Zou momenteel betekenen dat ram niet is aangesloten. Ga dit nu eerst fixen

edit: ik heb mijn ram er uit gehaald, pc opnieuw aangezet en krijg 5 piepjes achter elkaar vervolgens gaat de pc uit en start weer op en weer 5 piepjes.

[ Voor 33% gewijzigd door kevin12 op 28-12-2015 18:24 ]

• kevin12
vanaalten schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:29:
[...]

Klinkt alsof je even de handleiding van de monitor moet doorlezen, kijken hoe je op dat ding een andere bron kan selecteren. Zo te lezen staat 'ie nu vast naar de VGA input te kijken en niet naar de HDMI input - ofwel, monitor anders instellen en dan nogmaals de HDMI outputs van je moederbord en videokaart proberen.
Monitor staat nu op hdmi, dit heb ik nu gevonden dus dat zou goed moeten staan.

Verder heb ik onderhand alles los gekoppeld en opnieuw er in gezet. Blijft nu hetzelfde verhaal als hierboven. Ik start op en krijg 5 piepjes van ongeveer 1 seconde en dan gaat de stroom er af en begint weer met lopen en 5 piepjes. Iemand die weet wat dit kan zijn ik word er nu niet meer wijs uit.

Verwijderd

Let wel, als je überhaupt je videokaart wilt gebruiken dat je de HMDI kabel wel op je videokaart aansluit en niet op je moederbord.

Verder kun je nu eerst proberen of 1 reepje ram wel werkt. Probeer ook ieder ram slot.
Doe daarna hetzelfde met het andere reepje.

• kevin12
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:46:
Let wel, als je überhaupt je videokaart wilt gebruiken dat je de HMDI kabel wel op je videokaart aansluit en niet op je moederbord.

Verder kun je nu eerst proberen of 1 reepje ram wel werkt. Probeer ook ieder ram slot.
Doe daarna hetzelfde met het andere reepje.
hdmi zit in de videokaart. heb alle ram slots geprobeerd met 1 reep er in, blijft piepen en uit gaan.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:50
kevin12 schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:56:
edit: ik heb mijn ram er uit gehaald, pc opnieuw aangezet en krijg 5 piepjes achter elkaar vervolgens gaat de pc uit en start weer op en weer 5 piepjes.
Zonder RAM hoef je sowieso geen werkende PC te verwachten. Probeer dus zoals JVRadeon schrijft eerst eens met 1 RAM module.

En ook: weet je zeker dat de module er goed in zit? De palletjes naast de module horen goed dicht te klikken.

Verwijderd

Topic van iemand met hetzelfde probleem en hetzelfde moederbord:
Nieuwe pc start niet op

Had ook 2400Mhz ram en in zijn laatste post lees je dat nadat hij het heeft verwisseld voor 2133Mhz ram het wel weer werkt.

• kevin12
vanaalten schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:54:
[...]

Zonder RAM hoef je sowieso geen werkende PC te verwachten. Probeer dus zoals JVRadeon schrijft eerst eens met 1 RAM module.

En ook: weet je zeker dat de module er goed in zit? De palletjes naast de module horen goed dicht te klikken.
ram klikt echt vast dus die moet er goed in zitten. Ik heb eerst 1 reep in slot 1-2-3-4 geprobeerd. Werkte allemaal niet. Hierna in slot 1 en 2, 3 en 4 en alle keren kwamen de piepjes weer.

zal het topic eens doorlezen JV, dankje!

[ Voor 3% gewijzigd door kevin12 op 28-12-2015 18:58 ]

Verwijderd

Maar heb je nu ook het andere reepje geprobeerd in alle slots?

• kevin12
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:59:
Maar heb je nu ook het andere reepje geprobeerd in alle slots?
ik denk dat ik wel alle combinaties geprobeerd heb. eerst 1 in in een vd 4 plaatsen. Daarna 2 etc etc. blijft hetzelfde.

Eventueel nieuwe ram kopen en dit proberen dan maar? Als ik op internet zoek naar ander oplossingen vind ik dat mogelijk de cpu niet goed zit, of niet goed is aangesloten. Nu denk ik zelf niet dat dit het probleem is aangezien ik alle kabels er in heb.

Verwijderd

Ja of je moet ergens een een reepje van iemand kunnen lenen ofzo zodat je het kunt testen. Als je nieuw geheugen koopt zou ik op z'n minst kijken naar geheugen dat op de QVL lijst staat van het moederbord:
http://www.gigabyte.com/p...1#memory%20support%20list

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2015 19:32 ]

• kevin12
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:31:
Ja of je moet ergens een een reepje van iemand kunnen lenen ofzo zodat je het kunt testen. Als je nieuw geheugen koopt zou ik op z'n minst kijken naar geheugen dat op de QVL lijst staat van het moederbord:
http://www.gigabyte.com/p...1#memory%20support%20list
staat er bij, dus het zou moeten werken. Ik zou het kunnen proberen om 2133 ram te kopen. Dit kost wel wat extra voor verzending. En de oude terug sturen. Of het helpt geen idee

• Tanooki
  • Niet online
Volgens de Gigabyte website duidt 5 beeps op een CPU probleem:

http://www.gigabyte.com/s...ads/faq-page.aspx?fid=816

Ik zou dus niet direct het geheugen omruilen, maar misschien eerst de montage van de CPU nog eens inspecteren

• kevin12
Tanooki schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:01:
Volgens de Gigabyte website duidt 5 beeps op een CPU probleem:

http://www.gigabyte.com/s...ads/faq-page.aspx?fid=816

Ik zou dus niet direct het geheugen omruilen, maar misschien eerst de montage van de CPU nog eens inspecteren
Zal dit eens proberen, na dit heb ik onderhand alles wel los gehaald en opnieuw vast gemaakt dus hopelijk is dit de oplosing. Ik laat zsm weten of het heeft gewerkt

• Tanooki
  • Niet online
Succes, check ook even of er geen pinnetjes krom zijn

• kevin12
cpu zag er goed uit, en zat er niet verkeerd in. Opnieuw los gehaald en vastgekoppeld en het probleem blijft hetzelfde. Zou het kunnen dat er iets defect is aangezien nu alles wel gedaan is voor zover ik het weet?'

omdat de muis is ingeplugd aan het moederbord maar de laser niet komt als ik de pc aan zet. Dit zou volgens mij wel moeten gebeuren.

[ Voor 24% gewijzigd door kevin12 op 28-12-2015 20:21 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je moet naar de socket kijken niet naar de CPU, als je met het plaatsen van de CPU een foutje hebt gemaakt kan het zijn dat de socket zelf defect is geraakt.

En bij het bouwen heb je ook de spacers gebruikt tussen het moederbord en de behuizing?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• kevin12
prutser001 schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:24:
Je moet naar de socket kijken niet naar de CPU, als je met het plaatsen van de CPU een foutje hebt gemaakt kan het zijn dat de socket zelf defect is geraakt.

En bij het bouwen heb je ook de spacers gebruikt tussen het moederbord en de behuizing?
moederboard en cpu hebben 1151 en dat hoekje heb ik gebruikt voor het plaatsen dus die zit niet verkeerd. De spacers zijn die klipjes? ik heb dat klipje omhoog gedaan, het plastic kapje verwijderd, de cpu geplaatst, het ijzere klipje omlaag gedaan en vast geklikt. Hier heb ik een YouTube filpje voor gebruikt en de handleiding. enige wat ik anders heb is dat ik een andere cpu koeler heb dan de bijgeleverde koeler.

• Kser
  • Laatst online: 19-01 18:59
Er zijn verschillende threads hier met dezelfde probleem. Bios flashen naar laatste versie kan werken: http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=5491#bios

Anderen hebben andere ram modules moeten halen.

Bios flashen op zich is ook een probleem, gezien het helemaal niet opstart. Misschien terug naar de winkel ermee, ze kunnen het vast wel oplossen.

• kevin12
Kser schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:30:
Er zijn verschillende threads hier met dezelfde probleem. Bios flashen naar laatste versie kan werken: http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=5491#bios

Anderen hebben andere ram modules moeten halen.

Bios flashen op zich is ook een probleem, gezien het helemaal niet opstart. Misschien terug naar de winkel ermee, ze kunnen het vast wel oplossen.
ik zal er eens naar kijken, bedankt alvast :).

Ik heb alles op internet gekocht, van 3 verschillende sites nogwel. Terugbrengen gaat lastig worden, zou evt naar een pc winkel gaan en hopen dat zij het kunnen oplossen een idee zijn. Of is dit zonde geld aangezien dat snel erg prijzig wordt

• kevin12
ik kan wel huilen, heb heel veel combinaties geprobeerd met de ram. Blijkbaar steeds de verkeerde kaart als 1e er in gestoken ofzo. Ik heb ze omgedraaid en ik heb een bios... natuurlijk super stom dat het toevallig ineens lukt aangezien ik dacht dat ik dit eerder ook had gedaan. Blijkbaar heb ik ze verkeerd omgewisseld en dus steeds dezelfde gebruikt van de twee.

Tot zo ver werkt het nu allemaal. Ik wil dus iedereen heel erg bedanken! Helaas door mijn eigen toedoen heeft het langer geduurd dan zou moeten. Nogmaals bedankt, mocht er toch nog iets aan mankeren laat ik het weten maar we gaan er even van uit dat het allemaal blijft werken.

[ Voor 199% gewijzigd door kevin12 op 28-12-2015 22:21 ]

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-01 23:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Hoe krijg je het RAM er verkeerd in. Er zit toch een notch die dat voorkomt. Of hebben ze er nooit helemaal in gezeten? Blij dat het is opgelost! Overigens, als je twee reepjes RAM gebruikt gaan ze er als volgt in: Reepje, leeg, reepje, leeg. Of andersom, al naargelang hoe jouw bord ze nummert. :)

Je VGA kabel zit overigens in de videokaart van je moederbord. Zorg er even voor dat je scherm met de DVI op je externe videokaart wordt aangesloten. Als dat is gelukt, dan moet je in de bios echt even je interne GPU uitschakelen om problemen te voorkomen.

[ Voor 64% gewijzigd door Point.Flare op 28-12-2015 22:39 ]

• Tanooki
  • Niet online
Mooi dat het uiteindelijk gelukt is! Vond het al zo sneu voor je dat je eerste eigen build niet wilde lukken :)

• kevin12
Point.Flare schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:36:
Hoe krijg je het RAM er verkeerd in. Er zit toch een notch die dat voorkomt. Of hebben ze er nooit helemaal in gezeten? Blij dat het is opgelost! Overigens, als je twee reepjes RAM gebruikt gaan ze er als volgt in: Reepje, leeg, reepje, leeg. Of andersom, al naargelang hoe jouw bord ze nummert. :)

Je VGA kabel zit overigens in de videokaart van je moederbord. Zorg er even voor dat je scherm met de DVI op je externe videokaart wordt aangesloten. Als dat is gelukt, dan moet je in de bios echt even je interne GPU uitschakelen om problemen te voorkomen.
nou wat heb ik gedaan, 1 reepje aangesloten in ieder slot en kreeg steeds die piepjes. daarna heb ik het reepje omgeruild en kreeg hetzelfde. Ik denk dat ik dus niet heb omgeruild maar 2x hetselfde reepje heb gebruikt. super dom natuurlijk want net bij het opnieuw installeren heb hetzelfde gedaan en toen ging het in een keer goed.

• kevin12
Pc werkt helemaal, alles klopt nu. Bij deze wil ik dus nog iedereen bedanken voor de hulp! zonder jullie zat ik nu wss nog te kloten haha. bedankt!! :)
Pagina: 1