Laptop voor opleiding en gamen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Voor mijn opleiding aankomend jaar wil ik graag een laptop kopen. In principe is die dan ook voor schoolwerk bedoeld, maar ik wil er graag ook wel op gamen. Nu moet ik eerst zeggen dat ik 0,0 verstand heb van alles wat in laptop/pc gaming omgaat, dus als het al een beetje technisch begint te worden qua praat dan snap ik er waarschijnlijk niet veel van.

Maargoed. De laptop die ik zoek is dus bedoeld voor schoolwerk, maar ik wil er ook op gamen. Geen blockbusters (daar heb ik mijn console voor), maar gewoon leuke, typische PC games van een aantal jaren geleden of niet al te zware. Een Total War, Cities Skylines en New Vegas bijvoorbeeld. Totaal niet zwaar dus. Mijn budget is ongeveer tussen de 500 en 600 (al is dat echt het maximale) euro.

Zijn er laptops voor die prijs (€500 - €600) die geschikt zijn voor school én games zoals hierboven beschreven? Had ooit iets gehoord over HP Pavillion G6, maar dat ken ik verder niet echt. Is die geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020

archi_wouter

Weebee

Als je een topic maakt krijg je zo'n mooie autotekst met vraagjes, waarom gebruik je die niet?
Ook is het normaal de bedoeling dat je zelf al even op zen minst enkele voorstellen geeft zodat wij ermee verder kunnen. Geef in de pricewatch je voorwaarden in (budget, schermgrootte etc) en kijk al eens naar wat er tevoorschijn komt.

Form follows whatever the f*ck I want

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Je kunt voor die prijs best een laptop kopen die kan wat jij wilt. Met een intel i5 procssor ofzo. Maar dan heb je een vrij grote logge laptop van 15-17 inch denk ik. Asus heeft leuke. Het maakt dan niet zo uit welke je neemt. Afgezien van je evt extra wensen dan. Is mobiliteit wellicht ook belangrijk voor je? Of is een laptoptas sjouwen geen probleem?

Wil je kleiner dan gaat rekenkracht achteruit en schermresolutie ook. Gamen kan dan ook nog wel. Maar de titels die jij noemt ken ik niet. De asus t100ta is een 10" laptop/tablet. Op youtube vind je reviews die zeggen dat je er best op kunt gamen. Wel lage resolutie en minder rekenkracht. Prijs rond de 300-

[ Voor 35% gewijzigd door SoundByte op 27-12-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Ik beschrijf grotendeels toch wat er in die vragen staat? Ik heb gewoon niet zoveel eisen; Niet duurder dan €600, geschikt voor school en het spelen van niet al te zware (pc)-games. Ik heb al gekeken op Pricewatch, maar ik werd daar gewoon niet wijzer uit. (@archi_wouter)

@SoundByte:

Ik moet hem wel meenemen naar school en aangezien je daar wel wat meters maakt moet 'ie het liefst niet al te zwaar zijn. Maar zoveel maakt het niet uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Soccer98 op 27-12-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
In de tweakers pricewatch staan geen prijzen bekend voor de Pavilion G6. Mischien een verouderd model. Zoek ik op Pavilion en neem voor t gemak de goedkoopste van 489-
pricewatch: HP Pavilion 15-n056ed
Dan zie ik dat de resolutie niet zo hoog is wellicht niet ok voor ganes. En de peocessor is een AMD en die is ook niet denderend. Naar ervaring ga je met die processor gauw en vaak tegen vertraging aanhikken. Dus mij geen 500 euro waard. Wellicht kun je zelf even kijken welk model het beste bij je past. Minstens full-hd (1920x1080) scherm. En intel i3-i5 dan zit je goed. Verder hebben ze allemaal wel een hdd met 500gb opslag of een kleine SSD (soort flashram) schijfje met 128-256 gb.

[ Voor 10% gewijzigd door SoundByte op 27-12-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Bedankt SoundByte. Ik ga even kijken.

Weet iemand misschien een concreet model/laptop van die prijsklasse die prima games draait?

[ Voor 56% gewijzigd door Soccer98 op 27-12-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
De Lenovos zijn populair;
pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59442525
529,- euro

Lenovo yoga, 639 - (lichter)
pricewatch: Lenovo Yoga 2 13-59439873

Blijf iig weg van
AMD, intel celeron processors
En resoluties van 1200x768

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -World-
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 18:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
pricewatch: Asus X555LA-DM1677T

(-world- is mij voor)

[ Voor 9% gewijzigd door SoundByte op 27-12-2015 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

SoundByte schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:05:
De Lenovos zijn populair;
pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59442525
529,- euro

Lenovo yoga, 639 - (lichter)
pricewatch: Lenovo Yoga 2 13-59439873

Blijf iig weg van
AMD, intel celeron processors
En resoluties van 1200x768
Mwoah, weg blijven van AMD is ook een beetje overdreven, niet?
Qua iGPU hebben ze meestal nog een paar streepjes voor, en aangezien dit budget (met alle respect) zich niet leent voor een dedicated GPU van enige betekenis denk ik dat je AMD niet direct moet afschepen.

Daarnaast zijn Total War, Fallout New Vegas en Cities Skylines echt niet de minste games om te runnen, de eerste en laatste zijn vooral CPU intensief en de tweede zal sowieso ruk draaien op een geïntegreerde GPU. Dat in combinatie met 1920x1080, en niet te vergeten 4GB RAM waar je al een aanzienlijke hoeveelheid van kwijt bent voor je GPU en Windows maakt het er absoluut niet makkelijk op.

Wil je een beetje fatsoenlijk kunnen gamen op een laptop ben je 800+ euro kwijt, klaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Kuusj op 27-12-2015 16:17 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

kuusj98 schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:13:

Wil je een beetje fatsoenlijk kunnen gamen op een laptop ben je 800+ euro kwijt, klaar.
Dit dus. Voor 600 euro vind je geen laptop waar je goed op kan gamen. Staan hier en daar in de PW nog wel wat oude modellen met een GT840M e.d., maar daar kom je ook niet echt ver mee, en die zijn voor de rest ook aardig verouderd. Een integrated GPU heb je geen flikker aan, dan kun je wat arcade games spelen maar daar houdt het ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-07 19:00
Voor die prijs zal je eerder bij AMD moeten aankloppen qua games, echter ook dan krijg je niet een laptop die deze games super draait, tenzij je geen problemen hebt met lagere tot lage instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
pricewatch: Asus F552WE-SX071H

Games die jij wilt spelen ken ik niet maar het is een, voor mij, prima ding om af en toe een spelletje op te spelen ;) Aangezien ik hem zelf heb haha

Hoewel ik weinig verstand heb van de laatste hardware eisen en veranderingen vind ik het jammer dat er snel gezegd word: verhoog je budget maar. Maar goed dat komt vanuit mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Mrjraider op 27-12-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Een dikke twee maanden nadat ik dit topic gestart heb, maar ik heb denk ik een oké laptop gevonden voor mijn eisen (opleiding en gamen). https://www.bol.com/nl/p/...-laptop/9200000049917791/ (Ik heb geen idee of dit soort linkjes mogen, anders verwijder ik hem wel)

De specs zijn:
Intel Core i5 5200U
6 GB RAM
Intel HD Graphics 5500

Klinkt niet al te goed, maar volgens Game Debate kan deze laptop games als New Vegas, elke Total War en Hitman Absolution (om maar wat te noemen) draaien op medium en/of high en meer verlang ik ook niet naar.

Raden jullie deze aan voor dit soort games en is Game Debate een betrouwbare site om dit te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cwookie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-07 15:33
Soccer98 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 07:02:
Een dikke twee maanden nadat ik dit topic gestart heb, maar ik heb denk ik een oké laptop gevonden voor mijn eisen (opleiding en gamen). https://www.bol.com/nl/p/...-laptop/9200000049917791/ (Ik heb geen idee of dit soort linkjes mogen, anders verwijder ik hem wel)

De specs zijn:
Intel Core i5 5200U
6 GB RAM
Intel HD Graphics 5500

Klinkt niet al te goed, maar volgens Game Debate kan deze laptop games als New Vegas, elke Total War en Hitman Absolution (om maar wat te noemen) draaien op medium en/of high en meer verlang ik ook niet naar.

Raden jullie deze aan voor dit soort games en is Game Debate een betrouwbare site om dit te checken?
Je kan voor dit budget simpelweg niet verwachten dat dit soort grote titels goed zullen draaien. De 5500 is alles behalve een fatsoenlijke videochip wanneer het om gamen gaat. Bekijk deze website eens en scroll wat naar onderen. Daar zul je zien op welke resolutie en instellingen je verschillende spellen zou kunnen spelen. Oftewel, Hitman Absolution ga je niet kunnen spelen, de Total War uit 2013 ga je alleen kunnen spelen op de laagste instellingen op een erg lage resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badboy2161
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:29
Met de laptop die jezelf heb uitgezocht kan je prima gebruiken voor je opleiding, als het gaat om gebruik van Word en Excel etc. Maar zodra je op deze laptop Photoshop of videobewerking en gamen gaat dan zal je al gauw kracht te kort komen. En zoals iedereen al aangeeft zou ik je budget verhogen als je er zo graag op wilt gamen. Vooral de onboard HD Graphics 5500 is echt een ruk videochip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Je kunt niet of nauwelijks gamen met een onboard graphic card zoals bovenstaande posts al vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Oh. Dat is balen. Ik dacht dat die Intel HD Graphics 5500 echt niet zo'n dramatische kaart was. Ik had allerlei video's op YouTube gezien van games die op een laptop met deze specs draait en die games zagen er gewoon prima uit. Dus dacht ik dat deze laptop ook goed genoeg zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:31

Tahref

God bless you

Wow je bent al 2 maanden opzoek naar een laptop?

In ieder geval ga je voor dit geld geen betere opties vinden als deze twee:

https://www.bol.com/nl/p/...laptop/9200000023719019/#

https://www.bol.com/nl/p/...-laptop/9200000046136570/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-07 15:22
Gebruikte workstation laptops zijn wel prima. Die dingen zijn nieuw 1500-2000 euro, maar zijn nu te vinden voor 500-600 euro. Ik heb bijvoorbeeld een 8560w te koop staan: V&A aangeboden: HP EliteBook 8560w i7-8GB-500GB (evt SSD)

Intel Core i7-2720QM (Quadcore, tot 3.3 GHz)
8GB werkgeheugen
500GB harde schijf (7200rpm)
nVidia Quadro 1000M 2GB
15,6" Full HD LED scherm (1920x1080)

En ik heb ze ook met Quadro 2000M, die vrijwel gelijk is aan de GTX 560M. Dat is bij mijn weten een stuk vlotter dan een HD5500

Zie verder de review van Kid Jansen wat betreft de overdreven goede bouwkwaliteit van deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Ja. Ik ben zo vroeg mogelijk begonnen met zoeken, zodat ik alle tijd heb om dé perfecte laptop te vinden. Lange tijd leek dat dus die Acer te zijn, maar als die schijnbaar geem simpele games en, belangrijker, geen photoshop kan draaien, houdt het op.

Die andere drie zien er trouwens prima uit, maar ik ben niet zo'n fan van tweedehands.

Wat als ik nou het budget omhoog gooi naar max €700. Is er dan een laptop te vinden die Photoshop goed kan draaien en tevens games als Total War, Hitman Absolution en New Vegas aankan?

EDIT: ik denk dat ik nu een geschikte laptop gevonden heb. pricewatch: Asus X555LJ-XX1042T Is dit een goede denken jullie?

[ Voor 25% gewijzigd door Soccer98 op 06-03-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
Die processor is niet goed genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Nee? Dat is balen. Wat voor een, zo goedkoop mogelijk, model moet ik hebben om Photoshop op z'n minst draaibaar te maken? Want ik lul wel over games, maar Photoshop is het allerbelangrijkst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
hoeveel inch wil je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Maakt mij niet uit. Gewoon een die te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
en wil je bluetooth, 5ghz ondersteuning, numeriek toetsenbord dan kan ik goed kijken wat voor een het moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Ik heb daar totaal geen verstand van. Zou mooi meegenomen zijn als het erbij zit, maar als het niet erbij zit is het ook niet erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
dan zou deze goed genoeg zijn 'http://tweakers.net/pricewatch/468629/msi-gaming-series-gp62-2qe-239nl.html' maar voor photoshop kan je gewoon beter apple nemen en total war is er ook voor OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Ziet er goed uit. Alleen dit is ver boven mij budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
als je bij landstede komt kan je bij sommige winkels korting krijgen op de laptop en je moet dan gewoon ff je ouders overhalen dat het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:47
En waarom zou een i5 niet goed genoeg zijn? Daar ben ik nu wel nieuwsgierig naar.

Voor normaal werk, als internet en office, is die meer als voldoende. Voor simpel photoshoppen is dat ook wel te doen, dit draaide hier ook prima op een oudere generatie i5 met 8gyg geheugen.

Puntjes van kritiek die ik op de asus heb:
- Scherm: glanzend en 1366x768. Zelf zou ik eerder gaan voor een full hd scherm.
- Trage harde schijf, maar deze is prima te vervangen voor een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
En wat voor grafische kaart raden jullie aan voor 'simpel photoshoppen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
Maar evoluzione je hebt een quad cor nodig anders ben je echt kapot lang bezig met de simelpelste dingen. Tuurlijk je kan het zelfs draaien met een single core maar als je met de lesstof mee wilt komen heb je gewoon een quad core nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
En van i5 zijn er ook wel quad cores maar ik zie ze eigenlijk nooit hier op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

chris99 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:02:
dan zou deze goed genoeg zijn 'http://tweakers.net/pricewatch/468629/msi-gaming-series-gp62-2qe-239nl.html' maar voor photoshop kan je gewoon beter apple nemen en total war is er ook voor OS X.
Nee, nee, nee....
Waarom bestaat deze drogreden überhaupt nog? Photoshop werkt exact hetzelfde op een laptop van Apple als een laptop waar Windows op staat. Enige verschil is 99/100 keer het prijskaartje en het foute gevoel dat het beter is omdat er Apple op staat. Een Golf R met een 300 PK sterke TFSI is even snel als een Audi S3 met dezelfde motor, toch is de Audi duurder. Ra, ra...

Nou goed, weg met scheve vergelijkingen. Wat je wil:
- AMD APU als het een GPU in de CPU moet worden, deze zijn simpelweg stukken beter dan de opties van Intel.
- Intel CPU welke GEEN "U" achter het type heeft, dit zijn low-power en dus low-performance chips die iedere laptop boer zo veel als mogelijk probeert te slijten als iets wat het niet is. Dit i.c.m. een dedicated GPU, maar dat wordt moeilijk in dit budget.
- 1080P scherm, IPS als dat in budget past en sowieso geen glanzend scherm.

Voer deze dingen in de Pricewatch in en je krijgt dit:
http://tweakers.net/categ...cE8pV0lCyNjMCUsbElUFVtLQA

Waarvan deze de beste is performance wise: pricewatch: Acer Aspire V5-591G-58Z3

Hier kun je nog een redelijk spelletje mee spelen, niet te lang wachten met bestellen aangezien EOL of iets anders waardoor hij bij weinig winkels te krijgen is.
- HQ i5 CPU
- 8GB DDR4
- GTX950m
- 1080p IPS 15,6"
- 799 euro
- Wifi AC met 5Ghz

Wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-07 12:48
Altijd die keuze, ik wil een laptop waarop ik mijn huiswerk kan maken en kan gamen. Wat is je prio? precies school. Koop een laptop waarop je goed kan werken en eventueel een spelletje kan doen. En daarnaast een PS4/XboxOne. Of ben ik de enige die er zo overdenkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
Kuusj98 het is ook niet dat de hardware veel beter is maar de software is meestal wel beter en als je een iphone of ipad hebt is het nog handiger.

Inbedrijf spellen zoals total war zijn er niet voor console en als je reist of op school heb je ook wel eens zin in gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
inbedrijf schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:50:
Altijd die keuze, ik wil een laptop waarop ik mijn huiswerk kan maken en kan gamen. Wat is je prio? precies school. Koop een laptop waarop je goed kan werken en eventueel een spelletje kan doen. En daarnaast een PS4/XboxOne. Of ben ik de enige die er zo overdenkt?
Omdat games die ik niet op de PS4 kan spelen, wel op de laptop zou kunnen/willen spelen.

Dit zijn letterlijk mijn enige eisen:
- Photoshop kunnen draaien
- Total War, Fallout New Vegas kunnen draaien. Liefst medium settings.
- Word, Excel kunnen draaien.

That's it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
Maar tussen kunnen draaien en fatsoenlijk er mee kunnen werken is een groot verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

chris99 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:09:
Kuusj98 het is ook niet dat de hardware veel beter is maar de software is meestal wel beter en als je een iphone of ipad hebt is het nog handiger.

Inbedrijf spellen zoals total war zijn er niet voor console en als je reist of op school heb je ook wel eens zin in gamen
Wat is het wat je aan mijn bericht niet snapt? De software (in deze dus Photoshop) is 100% identiek aan de oppervlakte, zeg het GUI level. Dat het low-level anders is zal haast moeten omdat Windows nu eenmaal Windows is en OSX een afleiding van een Linux based kernel is met een andere structuur in zowat alles.

Als je een iPad of iPhone hebt, is dat heel fijn omdat iOS zo simpel is, maar het is alsnog compleet anders dan OSX. De mobile apparaten hebben nu eenmaal de kracht niet wat een zeer uitgebreid programma als Photoshop nodig heeft. Lijkt me trouwens ook vrij logisch dat er een groot verschil tussen een iPad en e.g. Macbook zit, als het hetzelfde zou zijn zou het geen andere naam hebben ;).

De laptop die ik heb aangedragen voldoet aan alle eisen, je kunt er mee gamen, op school is hij rap genoeg voor dingen die je normaal gezien op een school doet, Photoshop doet het uiteraard gegarandeerd en nog redelijk goed/rap ook gezien de non-low power chip die erin zit.

Superveel eisen kun je (jammer genoeg) toch niet stellen aan een laptop in deze prijsklasse, het blijven laptops en een gelijk geprijsde desktop staat garant voor vele malen de performance van said laptop. Als het dan toch moet, moet je gewoon tussen vele kwaden kunnen kiezen. In mijn opinie is deze pricewatch: Acer Aspire V5-591G-58Z3 laptop in ieder geval meer dan capabel.
chris99 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:30:
Maar evoluzione je hebt een quad cor nodig anders ben je echt kapot lang bezig met de simelpelste dingen. Tuurlijk je kan het zelfs draaien met een single core maar als je met de lesstof mee wilt komen heb je gewoon een quad core nodig
Een goede dual-core doet je werk even snel (in de categorie programma's opstarten e.d.) als een octa-core. Performance op dit gebied is gewoon 95% afhankelijk van het type storage dat je gebruikt. Is dit een HDD? Jammer, maar dan zul je af en toe iets meer geduld moeten hebben, maar nogmaals: een SSD is niet echt iets wat je kan verwachten in een laptop van <800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
Ik zeg ook niet dat ios en OS X het zelfde is maar het kan wel heel goed samenwerken.

En ik ben geen appel faggot zoals je nu denkt maar elke it er en mensen bij landstede die ik heb gesproken zeggen dat de software van apple beter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
Voor dat doel einde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

chris99 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:37:
Ik zeg ook niet dat ios en OS X het zelfde is maar het kan wel heel goed samenwerken.

En ik ben geen appel faggot zoals je nu denkt maar elke it er en mensen bij landstede die ik heb gesproken zeggen dat de software van apple beter is
En ik denk niet dat je een Apple faggot bent, ik denk dat je je gewoon verkeerd laat informeren door personen bij Landstede (wat dat ook moge zijn). "Photoshop is beter bij Apple" is een pure drogreden, het zegt namelijk iets zonder het te onderbouwen. Het probleem is dat heel veel mensen beweren dat iets zus of zo is, en als iemand A 20x hoort en B 1x zal die persoon sneller neigen A door te vertellen aan andere mensen terwijl B misschien wel de enige is die het goed had.

Ik wil niet beweren dat ik altijd en overal gelijk heb, maar wil enkel te vaak gebruikte drogredeneringen doorbreken omdat het gewoon misinformatie is. Ik citeer: "There is no real difference in performance, the prevalence of Macs in the creative sector is due to tradition/inertia (and an affinity for the design) more than anything else." https://www.reddit.com/r/..._mac_or_windows_superior/

Het is gewoon iets wat inderdaad ooit misschien zo was omdat de versies op het ene platform anders waren dan het andere platform. Dit is echter al jaren niet meer zo, en het komt er gewoon op neer wat je het fijnste vind werken. Als iemand die al sinds dag 1 Microsoft besturingssystemen gebruikt en kent, zit ik wel vaker met de handen in mijn haar als het op een Apple PC aankomt. Wellicht is OP bekender met Apple's besturingssystemen, in dat geval zal OP een heel stuk dieper in de buidel moeten tasten om dezelfde hardware te krijgen, waarna OP zal concluderen dat veel van de games niet op OSX werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
Landstede is een mbo school. En daar zeggen ze dat grootste deel zonder apple het tweede jaar overstapt naar apple dus dan zal er toch een rede zijn. En van total war weet ik zeker dat je het kan spelen op mac van de andere spellen weet ik het niet maar anders kan hij ook nog counter strike go doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
De reden is simpel, bij een macbook heb je de hele dag geen oplader nodig. Een macbook air is licht past makkelijk in je tas. Daarnaast kun je prima op een macbook windows installeren. Het is alleen voor het budget wat jij hebt zoals kuusje98 ook al geeft geen game machine, maar een werk machine.

Photoshop draait tegenwoordig op elke machine prima, ik weet niet wat je precies van plan bent. Maar zolang je geen RAW afbeeldingen van een Canon 5D gaat bewerken gaat het allemaal prima.

Ik zou zeggen koop iets wat je budget toelaat met de beste specs. En je zal dan inderdaad niet de beste van alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
pricewatch: Asus F555LJ-XX1093T

Ik heb me oog laten vallen op deze en dit wordt hem ook waarschijnlijk. Jammer van de 'U'-processor, maar iets beters laat het budget niet toe. De Geforce 920M is naar mijn wensen een prima kaart (er zit ook gewoon een intel hd graphics 5500 bij) en de 4GB RAM is uit te breiden naar 12 GB.

Alles zou gewoon moeten werken op dat ding. Schooltaken, Photoshop, Total War op medium/high. Prima voor mij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Let wel: de meeste laptops die je nu aandraagt hebben 1366x768 schermen. Naast het feit dat die resolutie gewoon rottig werkt, zijn de kleuren van zo'n scherm meestal ook flut. Als je gaat photoshoppen lijkt me dat niet handig.

En processors met een -U aanduiding zijn Ultra Low Voltage modellen, niet geschikt voor zwaar werk. Als je een sterke processor wil, heb je een -HQ, -MQ of -QM nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
hjkv schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:19:
Let wel: de meeste laptops die je nu aandraagt hebben 1366x768 schermen. Naast het feit dat die resolutie gewoon rottig werkt, zijn de kleuren van zo'n scherm meestal ook flut. Als je gaat photoshoppen lijkt me dat niet handig.

En processors met een -U aanduiding zijn Ultra Low Voltage modellen, niet geschikt voor zwaar werk. Als je een sterke processor wil, heb je een -HQ, -MQ of -QM nodig.
I know, maar dan overscheid ik gewoon mijn budget ruimschoots en dat is gewoon niet de bedoeling. Jammer voor mij dan, maar dan doe ik het met dit model. Het is geen verrot ding of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ik denk niet dat je daar prettig op zult kunnen werken. Zoals genoemd is de processor niet afdoende voor photoshop. Zoals ik al meldde is het scherm ondermaats en daarnaast zit er maar 4GB RAM in en een langzame 5400rpm harde schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
ik ben het in deze volledig eens met hjkv. Die resolutie en 4gb geheugen ga je echt spijt van krijgen. is een paar maanden doorsparen niet een optie?
hjkv schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:26:
Ik denk niet dat je daar prettig op zult kunnen werken. Zoals genoemd is de processor niet afdoende voor photoshop. Zoals ik al meldde is het scherm ondermaats en daarnaast zit er maar 4GB RAM in en een langzame 5400rpm harde schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Wij van WC eend ( :$ )werken al dik 3 jaar op een HP EliteBook 8560w. Simulaties, VM's, CAD, Photoshop, maakt niet uit. Ding walst overal overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Ik heb hem zeer binnenkort nodig voor schoolexamens en ik heb op het moment geen laptop. Dus dit wordt hem gewoon denk ik. Of ik moet echt op een goede optie van minder dan €600,- komen, maar daar ga ik niet van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Je hebt ondertussen 3 pagina's aan advies gekregen in dit topic en je negeert het nu allemaal? De laptop die Kuusj98 aandraagt is vele malen beter voor jouw eisen. Regel ergens 200 euro extra en koop die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Ja, precies. Regel ergens 200 euro extra. Was dat maar zo makkelijk. Al helemaal omdat het grotendeels niet mijn eigen geld is. Zonder dat advies van hier was ik überhaupt niet bij een laptop uitgekomen, maar had ik waarschijnlijk een 'dingetje' van 400 euro gekocht. Dus ik negeer het niet allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Soccer98 op 06-03-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Een 'dingetje' van 400 euro is dan misschien nog wel beter, zij het als tijdelijke oplossing. Regel dan een gebruikt workstation (voor 400 euro heb je een 8540w/M4500 oid) en spaar ondertussen door.

Als je genoeg geld hebt, verkoop je die laptop weer en koop je bijvoorbeeld die van Kuusj98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Ja. Misschien heb je wel gelijk, ja, en moet ik dat doen. Als dat uiteindelijk het meest verstandig blijkt. Dan doe ik dat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Wat dacht je hiervan:
V&A aangeboden: Dell Latitude E6430 (Intel Core i7, zonder geheugen)
Quadcore i7, zelf ff 2x4GB geheugen regelen

Ik zie zo snel op Tweakers geen eerste generatie workstations staan. Je kunt een 2e generatie halen (M4600/8560w). Die kosten een dikke 500 euro, maar daar heb je makkelijk 2 jaar plezier van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Soccer98 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:08:
pricewatch: Asus F555LJ-XX1093T

Ik heb me oog laten vallen op deze en dit wordt hem ook waarschijnlijk. Jammer van de 'U'-processor, maar iets beters laat het budget niet toe. De Geforce 920M is naar mijn wensen een prima kaart (er zit ook gewoon een intel hd graphics 5500 bij) en de 4GB RAM is uit te breiden naar 12 GB.

Alles zou gewoon moeten werken op dat ding. Schooltaken, Photoshop, Total War op medium/high. Prima voor mij,
Spaar dan desnoods een tijdje door of leen 200 euro van je ouders, het is echt een verschil van dag en nacht en terug. Oordeel zelf maar:
pricewatch: Acer Aspire V5-591G-58Z3
- 1080P IPS 15.6" mat scherm
- Intel Core i5 6300HQ
- nVidia Geforce GTX 950M
- 8 GB DDR4 RAM
- Wifi AC met 5Ghz
- 1TB HDD

VS pricewatch: Asus F555LJ-XX1093T
- 768P TN 15.6" glanzend scherm
- Intel core i5 5200u
- nVidia Geforce GT 920M
- 4GB DDR3L RAM
- Wifi BGN op 2.4Ghz
- 1TB HDD

Redelijk "goede" snelle performance compare site:
http://cpu.userbenchmark....e-i5-5200U/m38166vsm22169

http://www.notebookcheck....eForce-920M.138763.0.html
http://www.notebookcheck....ce-GTX-950M.138026.0.html

Scroll ver naar onderen voor game-resultaten. Wat ik wel erg grappig vind is dat ik niet overdrijf als ik zeg dat de GPU in de i5 6300HQ even snel is als de 920M, zo niet sneller. http://www.notebookcheck....raphics-530.148358.0.html

Het ding is gewoon zwaar en zwaar ondermaats voor wat je wil doen, trage CPU, trage GPU, te weinig RAM, niet vooruit te branden WLAN en een scherm waarvan ik oprecht kan zeggen dat het uit het stenen tijdperk komt qua resolutie en techniek. Een oude netbook uit 2010 die ik heb liggen heeft dezelfde resolutie op 12,1" en dat is qua resolutie al ronduit gezegd klote om ook maar een tekstdocument mee te typen.

Maar goed, ik heb denk ik meer dan genoeg mijn mening laten horen over zowat alles wat er te bespreken valt. Zelfs meer dan 3 maanden geleden al, en toen is ook al aangeraden meer budget vrij te maken. Ik wil je nogmaals op het hart drukken dat er in dit segment gewoonweg niks te vinden is wat een beetje vooruit komt op welk gebied dan ook. Ik neem aan dat je de laptop niet á la minute nodig hebt gezien de drie maanden die al verstreken zijn. Je begint dat neem ik aan na de zomervakantie, net als ik (als het goed is, lol) aan je vervolgopleiding. Als dat het geval is moet je vooral niks gaan kopen, dat heeft namelijk geen enkel nut omdat tegen die tijd alweer nieuwe videokaarten worden gereleased die waarschijnlijk aardig krachtiger worden dan huidige gezien het 14nm procede.

Zelf weten, ik verzeker je echter dat je nogal teleurgesteld gaat zijn op het gebied van games en dingen als Photoshop van een laptop met de specs die je wil gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Ik waardeer echt je hulp. Alleen het ding is, is dat ik hem binnenkort echt nodig heb ivm examens. Die 200 euro valt dan niet te lenen, aangezien mijn ouders hem gaan betalen (kan je van vinden wat je wil, maar dat is nu niet aan de orde). Die willen niet voor een tweedehands laptop betalen (wtf) en ook niet meer dan €600,- uitgeven. En omdat ik hem zo snel nodig heb, wilde ik voor die Asus gaan. Alleen diegene die jij aanbied is zoveel beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:13
Ik zou eens denken over een gesprek met je ouders. En dan niet over het feit dat ze je laptop gaan betalen maar puur over het verschil tussen de tweedehands laptops die hier worden aangeraden en wat je nieuw voor die 600,- kan krijgen.
Laat ze misschien eens dit topic doorlezen, gebruik de argumenten die hier ook aangedragen worden en laat het totaal-plaatje zien. Gebruik ook zeker de benchmarks van notebookcheck.net en lees in FPS wat het verschil is tussen een iets oudere goede videokaart en een 920m, makkelijker kan je het verschil niet zien :)

Daarnaast, een minder scherm merk je misschien niet direct, tot je beter wordt in het photoshop-verhaal en je echt iets gaat missen. Al is het maar ruimte op een lager-resolutie scherm, dat zou gewoon zonde zijn, helemaal met iedereen die je hier advies geeft.

Dus kortom, denk er nog eens goed over na en ga zeker in gesprek met je ouders over de juiste besteding van 600 euro. Het is ook zonde om 600,- van je ouders uit te geven aan iets waarvan nu veel mensen zeggen dat het niet de juiste keus is. Laat ze de waarde van tweedehands inzien, ga hem samen met je pa/ma ophalen en desnoods uitgebreid testen voor je geld laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 23:47
Zet gamen uit je hoofd als je onder de 1000 gaat zitten. Waar je echt blij van gaat worden als het om productiviteit aan gaat komen is een goed scherm, SSD, fijn toetsenbord, goede bouwkwaliteit en bovenal dat het ding draagbaar is. Je gaat je laptop iedere dag bij je dragen. Zorg dan dat hij gewoon niet te dik en te groot is. Onderschat puntje, en durf wat snelheid in te leveren voor die punten. Bij Tweakers is men snel geneigd het snelste te kiezen voor de prijs, maar in alledaags gebruik moet de beleving van het ding ook kloppen, anders ga je je er toch aan irriteren. En dan kijk je niet meer naar de snelheid :)
Mijn advies zou dan zijn dat je je blikveld moet vergroten, kijken naar wat er echt toe doet en dan nog eens een aantal laptops voor te stellen hier.

Een aantal laptops:
http://www.dell.com/nl/p/...9-laptop#secondaryContent
http://shop.lenovo.com/nl...a/500-series/yoga-500-14/
https://www.bol.com/nl/p/hp-probook-440-g3/9200000051397373/
http://store.hp.com/Nethe...d=T1F39EA&opt=ABH&sel=NTB
https://www.bol.com/nl/p/...-laptop/9200000052992466/

Bij ieder van deze laptops maar je compromissen. Een SSD kan je altijd nog aanschaffen. In dit lijstje heeft dan ook maar één van de laptops een SSD. Helaas zijn ze ook niet onder de 600 euro.
Wat gamen betreft, je kan op elk van deze laptops een moba spelen of iets oudere games. Er zijn zat leuke games te vinden die op dit soort hardware draait. De Dell is het krachtigst wat grafische power betreft. (vergelijkbaar met een 930m)

[ Voor 7% gewijzigd door QErikNL op 07-03-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
De laptops die je aandraagt hebben allemaal -U processors, sommige zelfs i3. Voor photoshoppen, wat het hoofddoel van de TS lijkt te zijn, is dat gewoon ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
hjkv schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:15:
De laptops die je aandraagt hebben allemaal -U processors, sommige zelfs i3. Voor photoshoppen, wat het hoofddoel van de TS lijkt te zijn, is dat gewoon ongeschikt.
Waar haal je die wijsheid vandaan? Je kan prima photoshoppen op een Core M, dus op een Core iX-U processor ook. Ja, het gaat niet altijd met de snelheid die je wil, maar het kan zeker zonder problemen. Vergeet ook niet dat een core i3 Hyperthreding heeft, en een i5 weer niet.
Edit: klopt niet, ze hebben alle twee hyperthreading tegenwoordig.

[ Voor 6% gewijzigd door QErikNL op 07-03-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:48
Leg zelf iets bij. Deze Asus F556UB-DM139T kost bij Bobshop € 664,05 ( incl. verzenden )
mbv kortingscoupon ZAL5PR2016 ( i5-6200u / 8GB / 1TB / 940M / FullHD screen / DVD-drive )

Dit ; http://www.bobshop.nl/nl/...56ub-dm139t-laptop/p89096

[ Voor 25% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 07-03-2016 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
Met die theorie kan je op een Intel Atom ook nog wel photoshoppen. Een Core M heeft al nauwelijks voldoende power voor office-werk. Als je lang genoeg wacht, kun je op elke processor wel zwaar werk doen. Het gaat er echter om dat het enigszins fatsoenlijk werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36

FlyEragon

Alien Monkeys

4 jaar terug heb ik voor 700 euro een ASUS K70SV laptop gekocht waar ik prima op heb kunnen gamen. i5 2410m + GT540M 2GB. Kon toendertijd alles op high draaien op de native resolutie van 1600x900, nu met iets lagere settings gaat het ook nog prima.

Laptop landschap is dus niet bijster veel opgeschoten. Vaak ULV of andere zuinige cpu's met beperkte kracht en ook niet echt een goede videokaart. De Intel alleenheerschappij doet de consument uiteindelijk niet veel goeds. Had wel verwacht dat in de tussentijd meer verschil zou zijn in performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
hjkv schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:54:
Met die theorie kan je op een Intel Atom ook nog wel photoshoppen. Een Core M heeft al nauwelijks voldoende power voor office-werk. Als je lang genoeg wacht, kun je op elke processor wel zwaar werk doen. Het gaat er echter om dat het enigszins fatsoenlijk werkt
Imo onzin. Je hebt duidelijk nog nooit iets gedaan op minder krachtige processors :) Advies: kijk eens naar gebruik in plaats van benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

QErikNL schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:06:
[...]

Imo onzin. Je hebt duidelijk nog nooit iets gedaan op minder krachtige processors :) Advies: kijk eens naar gebruik in plaats van benchmarks.
Niet helemaal mee eens, heb zelf een kleine netbook van Medion met een quadcore atom van de nieuwste generatie Z3735E, ja je kan er mee photoshoppen. Maar een 500MB bestand inladen en vervolgens een filter overheen duurt een minuut minimaal. Niet echt werkbaar dus, zelfs het scrollen gaat met grote moeite.

Redelijk off topic allemaal though..

[ Voor 3% gewijzigd door FlyEragon op 07-03-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
FlyEragon schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:17:
[...]

Niet helemaal mee eens, heb zelf een kleine netbook van Medion met een quadcore atom van de nieuwste generatie Z3735E, ja je kan er mee photoshoppen. Maar een 500MB bestand inladen en vervolgens een filter overheen duurt een minuut minimaal. Niet echt werkbaar dus, zelfs het scrollen gaat met grote moeite.

Redelijk off topic allemaal though..
Niet echt offtopic. We hebben het over een geschikte laptop voor de topicstarter right?

Daarnaast heb ik het over een core M wat een stukje sneller is dan Atoms. Ik zie niet in waarom er geen core i3 wordt aangeraden, vanwege het budget. Een i3 is weer sneller dan een core M, dus als je redelijk kan photoshoppen op een core M (wat echt kan), dan kan dat zeker ook op een i3. Een goed scherm heb je meer aan dan een upgrade naar een i5. En 8GB werkgeheugen zie ik ook als minimum voor Photoshop.
Voor 600 euro kan je een veel degelijkere laptop kopen met een i3, dan een laptop met i5. Zie bv die HP ProBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

QErikNL schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:55:
[...]

Niet echt offtopic. We hebben het over een geschikte laptop voor de topicstarter right?

Daarnaast heb ik het over een core M wat een stukje sneller is dan Atoms. Ik zie niet in waarom er geen core i3 wordt aangeraden, vanwege het budget. Een i3 is weer sneller dan een core M, dus als je redelijk kan photoshoppen op een core M (wat echt kan), dan kan dat zeker ook op een i3. Een goed scherm heb je meer aan dan een upgrade naar een i5. En 8GB werkgeheugen zie ik ook als minimum voor Photoshop.
Voor 600 euro kan je een veel degelijkere laptop kopen met een i3, dan een laptop met i5. Zie bv die HP ProBook.
Ja dat ben ik zeker met je eens. Interperdeerde jou stukje van minder krachtige processor verkeerd waarschijnlijk, ook vanwege een andere opmerking over Atom cpu en photoshop. Triggerde een trauma-herinnering bij mij |:(

[ Voor 5% gewijzigd door FlyEragon op 07-03-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
jakob558 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:29:
Ik zou eens denken over een gesprek met je ouders. En dan niet over het feit dat ze je laptop gaan betalen maar puur over het verschil tussen de tweedehands laptops die hier worden aangeraden en wat je nieuw voor die 600,- kan krijgen.
Laat ze misschien eens dit topic doorlezen, gebruik de argumenten die hier ook aangedragen worden en laat het totaal-plaatje zien. Gebruik ook zeker de benchmarks van notebookcheck.net en lees in FPS wat het verschil is tussen een iets oudere goede videokaart en een 920m, makkelijker kan je het verschil niet zien :)

Daarnaast, een minder scherm merk je misschien niet direct, tot je beter wordt in het photoshop-verhaal en je echt iets gaat missen. Al is het maar ruimte op een lager-resolutie scherm, dat zou gewoon zonde zijn, helemaal met iedereen die je hier advies geeft.

Dus kortom, denk er nog eens goed over na en ga zeker in gesprek met je ouders over de juiste besteding van 600 euro. Het is ook zonde om 600,- van je ouders uit te geven aan iets waarvan nu veel mensen zeggen dat het niet de juiste keus is. Laat ze de waarde van tweedehands inzien, ga hem samen met je pa/ma ophalen en desnoods uitgebreid testen voor je geld laat zien.
Weet je wat het is. Zonder ze af te vallen natuurlijk (want als ik hun dit topic laat lezen, dan lezen ze dit natuurlijk ook), maar mijn pa en ma hebben niet bijster veel verstand van een laptop. De basisdingen wel natuurlijk, maar met termen als i5 processor of Nvidia grafische kaart of 8 gb RAM moet ik niet aankomen.

Die twee Lenovo laptops op Bol.com, die iemand op de vorige pagina's postte, zijn erg goed naar mijn mening en passen in het budget, maar tweedehands (en Windows 8, maar dat is toch gratis te upgraden?).

https://www.bol.com/nl/p/...-laptop/9200000023719019/

Ik liet die laptops zien, maar ze stuitten echt heel erg op het woord tweedehands. Dus een van die twee laptops worden het sowieso niet, puur om dat woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Je wordt sws niet blij van die laptops vanwege het scherm. Beide TN panelen, waarvan de één zelfs niet 1080p is. Power is leuk, maar je gaat je werk niet gedaan krijgen op die schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Soccer98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:26:
[...]

Weet je wat het is. Zonder ze af te vallen natuurlijk (want als ik hun dit topic laat lezen, dan lezen ze dit natuurlijk ook), maar mijn pa en ma hebben niet bijster veel verstand van een laptop. De basisdingen wel natuurlijk, maar met termen als i5 processor of Nvidia grafische kaart of 8 gb RAM moet ik niet aankomen.

Die twee Lenovo laptops op Bol.com, die iemand op de vorige pagina's postte, zijn erg goed naar mijn mening en passen in het budget, maar tweedehands (en Windows 8, maar dat is toch gratis te upgraden?).

Ik liet die laptops zien, maar ze stuitten echt heel erg op het woord tweedehands. Dus een van die twee laptops worden het sowieso niet, puur om dat woord.
Dan is het toch simpel? Ik denk dat je ouders n.a.v. dit topic wel snappen dat een nieuwe laptop gewoon niks is voor dit geld. Geef ze dan de keuze, ofwel een tweedehands laptop binnen budget of een nieuwe die gewoon duurder moet zijn. Met 800 euro kom je zoals ik al heb aangegeven echt een heel stuk verder dan 600 euro, we hebben het niet over enkele procenten maar gewoon over tientallen procenten. In het geval van de CPU ongeveer 80%, en op GPU gebied als het goed is een aardig stuk over de 100% meer performance heen.

Zoals anderen ook aangegeven hebben, performance is niet alles, maar ik zou echt geen goede performance opofferen voor een kleine SSD. Een SSD kost tegenwoordig nagenoeg geen drol meer i.t.t. 5 jaar geleden en kun je binnen 10 minuten in je laptop hebben. Een andere CPU of GPU gaat vaak niet, dus mijn advies is je ruwe performance bovenaan te zetten, en kort daaronder zaken als gewicht/accuduur/SSD. Ja, je moet met de laptop heen en weer sjouwen, maar 200 gram meer of minder zal het verschil niet maken. Sowieso, je gaat het ding toch niet aan z'n scherm vasthouden en continue verplaatsen dus dat lijkt me geen issue.

Ik kan natuurlijk niet in andermans beurs kijken, en weet niet in hoeverre je ouders 200 euro extra kunnen ophoesten, maar het is echt de moeite waard. Wellicht spreek ik wat te veel onder het mom "wat ik zou doen", maar ik leg komend jaar gewoon zelf bij vanaf 500 euro wat ik wil, en dat wordt een laptop van om en rond de 1000 euro. Zo heb ik hopelijk een goede balans tussen performance voor de aankomende HBO ICT opleiding en durability qua constructie.

Bied anders aan dat je zelf wel wil bijleggen vanaf die 600 euro, dan weet ik opnieuw niet of dat in jou persoonlijke situatie financieel mogelijk is, maar het zou wel ideaal voor jezelf als voor je ouders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Wat de 'onderhandelingen' moeilijk maakt is dat zijn ouders wss niks geven om dat hij op zijn laptop kan gamen. En ik geef ze groot gelijk, als je geen opleiding doet waar je grafische kracht echt nodig hebt, waarom zou je?
De ProBook (https://www.bol.com/nl/p/hp-probook-440-g3/9200000051397373/) geeft flink waar voor je geld, vind ik. Het is praktisch binnen het budget, en met een Intel 520 kan je ook best een spelletje spelen. Maar bovenal is hij geschikt voor productiviteit en zit er ook een degelijke accu in. Het enige wat je een keer zou moeten doen is 4gb ram erbij prikken, maar dat is niet duur en kan wanneer je het geld ervoor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
Soccer98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:26:
[...]

Ik begrijp dat je ouders schrikken van het woord tweedehands, ze geven 600 euro uit, dan wil je natuurlijk graag iets nieuws wat zo uit de doos werkt met garantie en alles. Echter lees ik op de bol.com sites dat je garantie krijgt (2 jaar) en het product als nieuw is. Nu kan een verkoper op marktplaats zoiets ook schrijven en dan compleet uit z'n nek lullen, maar een partij als bol.com zal dan toch zeker de waarheid spreken. Volgens mij is het daarom echt zaak dat je met je ouders in gesprek gaat hierover, je mag ze op je blote knieën danken dat ze 600 euro voor een laptop willen geven aan je, maar toch kun je voorzichtig iets in de richting van tweedehands bol.com acties voorstellen. Probeer hierbij ook je technische motivatie in simpele begrijpelijke woorden te omschrijven zodat zij de keus voor tweedehands begrijpen.
kuusj98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:46:
[...]

Dan is het toch simpel? Ik denk dat je ouders n.a.v. dit topic wel snappen dat een nieuwe laptop gewoon niks is voor dit geld. Geef ze dan de keuze, ofwel een tweedehands laptop binnen budget of een nieuwe die gewoon duurder moet zijn. Met 800 euro kom je zoals ik al heb aangegeven echt een heel stuk verder dan 600 euro, we hebben het niet over enkele procenten maar gewoon over tientallen procenten. In het geval van de CPU ongeveer 80%, en op GPU gebied als het goed is een aardig stuk over de 100% meer performance heen.
Je kunt ze natuurlijk niet zo voor die keus stellen, ze zijn al heel genereus, dus aangeven dat een nieuwe duurder moet zijn lijkt me niet helemaal de juiste manier ;)

Overigens geef ik je verderop in je bericht wel gelijk, en zou ik ook wat bijleggen als je ouders 600 de max vinden en niet tweedehands willen. Echter kunnen wij niet de financiële situatie inzien en daarom wil ik ook niet blind zoiets voorstellen. Voor 600 euro moet je tweedehands heel ver komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
QErikNL schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:03:
Wat de 'onderhandelingen' moeilijk maakt is dat zijn ouders wss niks geven om dat hij op zijn laptop kan gamen. En ik geef ze groot gelijk, als je geen opleiding doet waar je grafische kracht echt nodig hebt, waarom zou je?
De ProBook (https://www.bol.com/nl/p/hp-probook-440-g3/9200000051397373/) geeft flink waar voor je geld, vind ik. Het is praktisch binnen het budget, en met een Intel 520 kan je ook best een spelletje spelen. Maar bovenal is hij geschikt voor productiviteit en zit er ook een degelijke accu in. Het enige wat je een keer zou moeten doen is 4gb ram erbij prikken, maar dat is niet duur en kan wanneer je het geld ervoor hebt.
Maar denk je dat je op een Intel HD Graphics echt tof kunt photoshoppen? Laatst was ik nog met mijn pa (die bij wijze van net weet wat een spatiebalk is) naar zo'n typisch computerwinkeltje geweest, waarbij die medewerker uitlegde dat je voor Photoshop, mijn grootste prioriteit, een (nvidia) kaart nodig voor hebt. Nou, naar dat advies luister ik dan, en als je dan nog eens een leuke game daarop kan spelen, is dan mooi meegenomen.

Dus eens grafische kaart is ook een must. Dat heeft niet eens zozeer met gamen te maken (al denken mijn ouders van wel), maar ook met photoshop.

[ Voor 5% gewijzigd door Soccer98 op 07-03-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Soccer98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:06:
[...]

Maar denk je dat je op een Intel HD Graphics echt tof kunt photoshoppen? Laatst was ik nog met mijn pa (die bij wijze van net weet wat een spatiebalk is) naar zo'n typisch computerwinkeltje geweest, waarbij die medewerker uitlegde dat je voor Photoshop, mijn grootste prioriteit, een (nvidia) kaart nodig voor hebt. Nou, naar dat advies luister ik dan, en als je dan nog eens een leuke game daarop kan spelen, is dan mooi meegenomen.

Dus eens grafische kaart is ook een must. Dat heeft niet eens zozeer met gamen te maken (al denken mijn ouders van wel), maar ook met photoshop.
Photoshop heeft geen dedicated grafische kaart nodig, misschien vroeger. Voornamelijk rekenkracht en geheugen zijn belangrijk. Een 520 is een prima chip waarmee je alles kan doen wat je wil wat productiviteit betreft.
Edit: en ja, een i3 is voldoende rekenkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Het moeilijke van alles is, dat er nu heel veel verschillende dingen gezegd worden. Voor iemand als mij, die niet veel verstand heeft van dit al, wordt het echt enorm verwarrend. Ook al bedoelen jullie het goed natuulrlijk.

De één zegt dat ik een V5 moet kopen van 800 euro. De ander zegt Apple laptops. De ander zegt weer dat een i3 en integrated graphics voldoende moet zijn. En iemand anders zegt weer dat het scherm 1080p moet zijn, terwijl daar eerst geen woord over gerept werd. Of dat ik weg moet blijven van alles wat AMD is.

Wat is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Ik denk dat iedereen nogal grof overdrijft over wat jij ''nodig'' zou moeten hebben. Je kunt altijd meer, duurder en beter krijgen. Ik denk dat je met jouw beperkte eisen gewoon een budget moet zetten en daarbij de tweaker kan vragen om daaruit een keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Wouter lucassen schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:26:
Ik denk dat iedereen nogal grof overdrijft over wat jij ''nodig'' zou moeten hebben. Je kunt altijd meer, duurder en beter krijgen. Ik denk dat je met jouw beperkte eisen gewoon een budget moet zetten en daarbij de tweaker kan vragen om daaruit een keuze te maken.
Ik weet niet. Het zal denk ik wel.

Ik dacht dat een laptop met deze specs prima photoshop, word en een Total War kunnen draaien:
i5 5200U
4 GB RAM (uitbreidbaar naar 12 GB, dus dat lijkt geen probleem)
GT 920M

Alleen geen 1080p scherm, maar is dit echt een enorm belangrijk iets voor de programma's die ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
QErikNL schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:12:
[...]

Photoshop heeft geen dedicated grafische kaart nodig, misschien vroeger. Voornamelijk rekenkracht en geheugen zijn belangrijk. Een 520 is een prima chip waarmee je alles kan doen wat je wil wat productiviteit betreft.
Edit: en ja, een i3 is voldoende rekenkracht.
Dit klopt natuurlijk, met een i3 en de 520 chip moet het kunnen. Een iets oudere i5/7 en dedicated videochip zou toch mijn persoonlijke voorkeur hebben (met dezelfde 600 euro aan budget).

Maar het klopt, als je eisen zijn: 600 euro en niet tweedehands, dan kom je uit bij mindere laptops waar je in principe ook mee kan photoshoppen en dagelijkse internetfratsen mee kan uithalen. Dan moet je je game-eis helaas laten varen.
EDIT: Tenminste, veeleisende games. Ken Total War niet.

[ Voor 3% gewijzigd door jakob558 op 07-03-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
Soccer98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:31:
[...]

Ik dacht dat een laptop met deze specs prima photoshop, word en een Total War kunnen draaien:
i5 5200U
GT 920M

Alleen geen 1080p scherm, maar is dit echt een enorm belangrijk iets voor de programma's die ik wil?
Zijn redelijke specs voor dat geld. 1080P is echt heel fijn, maar als je het budget niet hebt zou ik het iets lager op de wishlist zetten en dus laten varen voor betere andere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Soccer98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:31:
[...]

i5 5200U
GT 920M

Niet alleen 1080p, maar je wil ook een IPS paneel als je een beetje serieus bent met Photoshop. Waarom kopen mensen een Mac? Ook om het scherm!

Op een Intel 520 gpu moet Total War kunnen lijkt me. Cities Skylines is CPU heavy, dat gaat niet lukken. Op een desktop i7 kan je zelfs stotters krijgen.
De i5 5200U is nauwelijks beter te noemen dan een i3 6100U ( http://cpu.userbenchmark....e-i3-6100U/m22169vsm37381 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Is dit niks? MEDION® AKOYA® P6660

http://aldi.medion.com/md99790/be_nl/?refPage=medion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

jakob558 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:34:
[...]

Zijn redelijke specs voor dat geld. 1080P is echt heel fijn, maar als je het budget niet hebt zou ik het iets lager op de wishlist zetten en dus laten varen voor betere andere specs.
Bedenk je wel dat het scherm het gene is waar je uiteindelijk alle zaken op moet doen. Of dit nu een internetpagina is, een Word-document of een foto in Photoshop: dit is gewoon zeer belangrijk.

Probeer dan (als) je op een U-CPU uitkomt eentje van de Skylake generatie te pakken. De iGPU is dermate veel beter dat het echt wel een stuk uitmaakt, daarnaast is de RAM snelheid vrij belangrijk in Photoshop en daar zit je met Skylake en DDR4 vrij goed mee. Zoals eerder in een benchmark aangegeven is de GT920M even sterk als de iGPU van de Skylake's, namelijk de HD530. Kies dan voor een beter scherm (1080p IPS non-glare) en wellicht andere handige dingen als een Wifi AC 5Ghz WLAN kaart.

Edit: blijkbaar is Skylake toch pittig veel duurder dan die 5200U en valt zowat alles buiten budget, ruim buiten budget... Je zit dan nog meer compromissen te maken dan met de 5200U op het gebied van RAM en andere zaken, want blijkbaar zijn laptops onder de 649 euro niet te krijgen met DDR4 of überhaupt een basale 8GB RAM.
Buiten de CPU en het RAM zou het wel een mooie optie zijn. Ik zou wel met klem willen aanraden nog 4GB RAM erbij te prikken, je iGPU is er zeer afhankelijk van en je wilt natuurlijk meer dan 1 Chrome tab en 1 Word documentje tegelijk open kunnen hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Kuusj op 07-03-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
kuusj98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:46:
[...]

Bedenk je wel dat het scherm het gene is waar je uiteindelijk alle zaken op moet doen. Of dit nu een internetpagina is, een Word-document of een foto in Photoshop: dit is gewoon zeer belangrijk.

Probeer dan (als) je op een U-CPU uitkomt eentje van de Skylake generatie te pakken. De iGPU is dermate veel beter dat het echt wel een stuk uitmaakt, daarnaast is de RAM snelheid vrij belangrijk in Photoshop en daar zit je met Skylake en DDR4 vrij goed mee. Zoals eerder in een benchmark aangegeven is de GT920M even sterk als de iGPU van de Skylake's, namelijk de HD530. Kies dan voor een beter scherm (1080p IPS non-glare) en wellicht andere handige dingen als een Wifi AC 5Ghz WLAN kaart.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ikzelf zou nooit besparen op een scherm (eenmaal goed gewend zijn..) maar dat verschilt per persoon. Ik ken ook mensen die het niet zoveel uitmaakt dat ze naar een slecht scherm kijken (zien het gewoon niet ofzo ;)) maar het belangrijker vinden dat de hardware ietsjes sneller is. Het is maar net waar je eigen prioriteiten liggen. Verder heb je ook compleet gelijk, de lagere nVidia (mobiele) kaarten doen nauwelijks meer dan onboard-graphics, dus geef daar vooral niets extra's aan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
kuusj98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:46:
[...]

Edit: blijkbaar is Skylake toch pittig veel duurder dan die 5200U en valt zowat alles buiten budget, ruim buiten budget... Je zit dan nog meer compromissen te maken dan met de 5200U op het gebied van RAM en andere zaken, want blijkbaar zijn laptops onder de 649 euro niet te krijgen met DDR4 of überhaupt een basale 8GB RAM.

[...]

Buiten de CPU en het RAM zou het wel een mooie optie zijn. Ik zou wel met klem willen aanraden nog 4GB RAM erbij te prikken, je iGPU is er zeer afhankelijk van en je wilt natuurlijk meer dan 1 Chrome tab en 1 Word documentje tegelijk open kunnen hebben.
pricewatch: Medion Akoya E6421 (30019572, Qwerty)

Deze?

EDIT: Oh, ik zie nu pas je edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Deze ;

Leg zelf iets bij. Deze Asus F556UB-DM139T kost bij Bobshop € 664,05 ( incl. verzenden )
mbv kortingscoupon ZAL5PR2016 ( i5-6200u / 8GB / 1TB / Geforce 940M / FullHD screen / DVD-drive )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

WiLLoW_TieN schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:52:
Deze ;

mbv kortingscoupon ZAL5PR2016 ( i5-6200u / 8GB / 1TB / 940M / FullHD screen / DVD-drive )

Deze zou inderdaad wel een goede kandidaat zijn. De 6200U is ongeveer 10 tot 20% beter dan zijn voorganger, de 5200U. Wel jammer dat het ding maar een enkele RAM-slot heeft, maar goed, 8GB is goed genoeg. Je hebt dan ook nog een redelijke dedicated GPU, en een 1080P scherm. Vrij mooi dus imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
Is zoiets niets?
pricewatch: Medion Akoya E6421 (30019784)

Full-HD, skylake.
Wel zsm RAM bijprikken (4GB... 8)7).

Verder zodra je het budget hebt een SSD inbouwen, daar word je wel vrolijk van.
Weet niet hoe het met Medion staat nu, ze waren nooit het beste in laptops (duurzaamheid..), maar misschien is deze reeks wel beter geworden.
Deze ;

mbv kortingscoupon ZAL5PR2016 ( i5-6200u / 8GB / 1TB / Geforce 940M / FullHD screen / DVD-drive )

Dat is ook een goede optie, met die kortingscoupon. En je hoeft niet ondragelijk veel bij te leggen.

[ Voor 37% gewijzigd door jakob558 op 07-03-2016 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
kuusj98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:57:
[...]

Deze zou inderdaad wel een goede kandidaat zijn. De 6200U is ongeveer 10 tot 20% beter dan zijn voorganger, de 5200U. Wel jammer dat het ding maar een enkele RAM-slot heeft, maar goed, 8GB is goed genoeg. Je hebt dan ook nog een redelijke dedicated GPU, en een 1080P scherm. Vrij mooi dus imho :)
Dat. Maar de vraag is of het een IPS paneel is, en die Medion met de i3 heeft het in ieder geval wel. Ben persoonlijk geen fan van de bouwkwaliteit van goedkopere Asus laptops, iets om ook te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Deze ;

Ik meen gelezen te hebben dat je bij die site twee weken na bestelling kan betalen? Dat zou wel mooi meegenomen zijn. Is namelijk één van de redenen waarom mijn laptops het liefst bij Bol besteld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Er werd eerder genoemd dat deze laptop maar 1 RAM slot heeft. Als dit zo is dan is dat een ( kleine ) beperking. Wat mij net opvalt is dat hij geen ac Wifi heeft...zelf zou ik dat ook een beperking vinden.
Blijft een net ding voor die prijs van € 664,05 incl. verzenden. Mede door de specs.

i5-6200u
Full HD ( 1080p )
Geforce 940M
8 GB ram
1000 GB HD
BT4.0
DVD-drive
Wifi 802.11 b/g/n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Ik heb het geprobeerd. Ik heb geprobeerd mijn ouders te overtuigen van dit topic en de laptop die als laatste werd 'aangeboden' en ze willen er niet aan, helaas. Het maximale budget blijft €600 en daar heb ik me bij neer te leggen. Waarschijnlijk wordt het deze laptop (pricewatch: Asus F555LJ-XX1093T).

Ik wil iedereen die me geholpen heeft bedanken en ondanks dat ik door het budget niet op jullie aanbevelingen heb kunnen ingaan (natuurlijk wil ik die Asus van Bobshop) heb ik erg veel aan jullie adviezen gehad. Ook al was het alleen maar om de kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Dan maybe ; FullHD / i3-5005u / 4GB / 128 GB SSD / Geforce 920M / Wifi-ac / BT4.0 / DVD-drive @ € 599,--

Zo ; pricewatch: Acer Aspire E5-573G-35QT

Kijk ; reviews: Laptop Best Buy Guide - December 2015

[ Voor 33% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 07-03-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
misschien is deze wat:

pricewatch: Acer Aspire E5-573-55XQ

hij heeft 4gb ram maar dat is zo omhoog te werken naar 8gb.
ssd van 128gb
een mat beeldscherm met 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
chris99 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:04:
misschien is deze wat:

pricewatch: Acer Aspire E5-573-55XQ

hij heeft 4gb ram maar dat is zo omhoog te werken naar 8gb.
ssd van 128gb
een mat beeldscherm met 1080p.
Wel een 4de generatie i5 maar geen DVD drive en geen Geforce 920M.

CPU's ; http://www.cpubenchmark.n...php?cmp[]=2259&cmp[]=2484

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris99
dat hij geen dvd drive heeft zou niet uit moeten maken je kan tegenwoordig alles op een usb stick kopen of gewoon online. en die videokaart is niet het belangrijkste op de wereld de resolutie zal hij het meeste van merken en anders kan hij later nog als hij zelf meer geld heeft een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Soccer98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:34:
Ik heb het geprobeerd. Ik heb geprobeerd mijn ouders te overtuigen van dit topic en de laptop die als laatste werd 'aangeboden' en ze willen er niet aan, helaas. Het maximale budget blijft €600 en daar heb ik me bij neer te leggen. Waarschijnlijk wordt het deze laptop (pricewatch: Asus F555LJ-XX1093T).

Ik wil iedereen die me geholpen heeft bedanken en ondanks dat ik door het budget niet op jullie aanbevelingen heb kunnen ingaan (natuurlijk wil ik die Asus van Bobshop) heb ik erg veel aan jullie adviezen gehad. Ook al was het alleen maar om de kennis.
Echt, neem nou de ProBook...
https://www.bol.com/nl/p/hp-probook-440-g3/9200000051397373/
Dat ding is even snel als die laptop die jij aangeeft, maar heeft een SSD(!) dus voelt veel rapper aan, je hebt een véél beter (maar echt.) scherm, een accu die 8 uur mee gaat én een goede bouwkwaliteit.

- Die i5 is slechts 7% sneller dan deze i3, maar deze i3 is veel zuiniger én je kan upgraden ooit als je wil tot 32gb ram, en die i5 kan max 16.
- De i3 heeft een goede onboard videochip die even snel is als de 920M. Omdat hij onboard is, betekend het opnieuw dat het zuiniger is, dus langere accu duur.
- Die i5 heeft een crappy onboard videochip, waar hij gebruik van maakt tijdens het niet-gamen.

De ProBook is daadwerkelijk een héél degelijke laptop, in tegenstelling tot de Asus.

Edit: dat is nou jammer, hij was vanmiddag nog 603 euro, en nu gestegen naar 800. Dat zegt ook wel wat over de kwaliteit van dat ding.
Misschien als Bol hem weer in voorraad heeft dat hij naar 603 gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door QErikNL op 07-03-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:13

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik denk dat de best buy van december 2015 best een goede kan zijn. Hier meer informatie. En houd dit topic even in de gaten: [LBBG] Basislaptop april 2016

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1 2 Laatste