Er is een warmtewisselaar op de markt die tussen de CV ketel en de pijp op het dak wordt geïnstalleerd. De koud water leiding daarop aangesloten, en het water wordt voorverwarmd door de rookgassen als er vraag is naar warm tapwater (bad, douche, scheren). De uitgaande leiding wordt aangesloten op de CV-ketel voor een verdere opwarming tot 60 graden. Bij de meeste ketels worden de rookgassen niet teruggekoeld bij warm tapwater vraag.
Er is een klein opslagvaatje van 2,8 liter. Deze hoeveelheid heeft een starttemperatuur die gelijk is aan de retour van de CV (bij mij meestal max 30 graden).
http://www.burgerhout.nl/...-Montagehandleiding-1.pdf
Stel nu dat je de leiding niet naar de CV doorvoert, maar naar de ingang van de zonneboiler. Zou dat werken? Het koud water dat daar nu ingaat is ongeveer 15 graden. NB een douchewarmtewisselaar kan bij mij niet redelijkerwijs worden geïnstalleerd.
Aanvulling:
Op jaarbasis wordt 110 m3 drinkwater verbruikt.
Tussen september en mei wordt geschat 35 m3 door de CV verwarmd.
Gemiddelde uitgangstemperatuur na warmtewisseling wordt geschat op 45 graden.
Gemiddelde ingangstemperatuur voor warmtewisseling wordt geschat op 18 graden.
Dan: 35000 liter * (45-18) *1,6 Wh = 1.512.000 Wh = 1512 kWh = ca 190 m3 gas = ca € 122,-
Er is een klein opslagvaatje van 2,8 liter. Deze hoeveelheid heeft een starttemperatuur die gelijk is aan de retour van de CV (bij mij meestal max 30 graden).
http://www.burgerhout.nl/...-Montagehandleiding-1.pdf
Stel nu dat je de leiding niet naar de CV doorvoert, maar naar de ingang van de zonneboiler. Zou dat werken? Het koud water dat daar nu ingaat is ongeveer 15 graden. NB een douchewarmtewisselaar kan bij mij niet redelijkerwijs worden geïnstalleerd.
Aanvulling:
Op jaarbasis wordt 110 m3 drinkwater verbruikt.
Tussen september en mei wordt geschat 35 m3 door de CV verwarmd.
Gemiddelde uitgangstemperatuur na warmtewisseling wordt geschat op 45 graden.
Gemiddelde ingangstemperatuur voor warmtewisseling wordt geschat op 18 graden.
Dan: 35000 liter * (45-18) *1,6 Wh = 1.512.000 Wh = 1512 kWh = ca 190 m3 gas = ca € 122,-
[ Voor 28% gewijzigd door joepie de p op 27-12-2015 14:55 ]