Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rookgas warmtewisselaar op CV als voorverwarmer zonneboiler

Pagina: 1
Acties:

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:05
Er is een warmtewisselaar op de markt die tussen de CV ketel en de pijp op het dak wordt geïnstalleerd. De koud water leiding daarop aangesloten, en het water wordt voorverwarmd door de rookgassen als er vraag is naar warm tapwater (bad, douche, scheren). De uitgaande leiding wordt aangesloten op de CV-ketel voor een verdere opwarming tot 60 graden. Bij de meeste ketels worden de rookgassen niet teruggekoeld bij warm tapwater vraag.
Er is een klein opslagvaatje van 2,8 liter. Deze hoeveelheid heeft een starttemperatuur die gelijk is aan de retour van de CV (bij mij meestal max 30 graden).

http://www.burgerhout.nl/...-Montagehandleiding-1.pdf

Stel nu dat je de leiding niet naar de CV doorvoert, maar naar de ingang van de zonneboiler. Zou dat werken? Het koud water dat daar nu ingaat is ongeveer 15 graden. NB een douchewarmtewisselaar kan bij mij niet redelijkerwijs worden geïnstalleerd.

Aanvulling:
Op jaarbasis wordt 110 m3 drinkwater verbruikt.
Tussen september en mei wordt geschat 35 m3 door de CV verwarmd.
Gemiddelde uitgangstemperatuur na warmtewisseling wordt geschat op 45 graden.
Gemiddelde ingangstemperatuur voor warmtewisseling wordt geschat op 18 graden.

Dan: 35000 liter * (45-18) *1,6 Wh = 1.512.000 Wh = 1512 kWh = ca 190 m3 gas = ca € 122,-

[ Voor 28% gewijzigd door joepie de p op 27-12-2015 14:55 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Daar is de Ecoflo weer :)

http://gathering.tweakers...rumId[]=71&keyword=ecoflo

Antwoord op je vraag: ja, dat zou werken.

Maar als je aangeeft dat je rookgas nu 30 graden is kan het water natuurlijk niet warmer dan dat voorverwarmd worden.
Proton_ in "Ecoflo tapwater warmtewisselaar voor rookgasafvoer?"

[ Voor 41% gewijzigd door Proton_ op 27-12-2015 15:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:05
Euh, nu had ik wel gezocht, maar even op de naam zoeken ....... :F
Ik ga de draadjes doorlezen.

NB. Als de CV warm tapwater levert, dan zijn de rookgassen 60 graden.

Toevoeging:
Ecoflow wat mij betreft toch nog ff te prijzig. Naast het apparaat zelf zijn er ook nog hulpstukken enzo nodig waarmee de installatieprijs ongeveer gelijk komt aan de nieuwprijs van de CV ketel.........

Zit er over na te denken om flexibele buis te wikkelen rondom de warme rookgaspijp. Die lengte is ca 45 cm. Daaromheen dan een dikke isolatiedeken. De uitwisseling is wellicht niet echt goed (gelet op de 8 cm dikte van de pijp zelf en het beperkte contactoppervlak. Heeft iemand DIY ervaring?

[ Voor 60% gewijzigd door joepie de p op 28-12-2015 10:22 ]

• pbor1234
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04-2024
Oude topic maar hierdoor niet minder actueel ;-)

Bij een zoektocht kwam ik lamellen rookgaswarmtewisselaars tegen. Je hebt dan welliswaar de warmte niet omgezet naar "water" tbv CV maar naar lucht buiten de leiding. Voor ons zou dat al iets opleveren; mits de leiding langs een te verwarmen ruimte loopt kun je zelf gewoon een luchtcirculatie tot stand brengen met lage aanvoer en hoge warmte terugvoer.... Je bent dan voor ca 200 euro klaar; geen moeilijke/complexe onderdelen nodig ;-)

Paul