Skylake 980ti build (voor ±3k)

Pagina: 1
Acties:

• teunisg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na een kleine 5 jaar met veel plezier een Sandy Bridge systeem te hebben gehad, is het denk ik nu een mooi moment om over te gaan op Skylake. Nieuwe systeem wil ik met name gebruiken voor productiviteit en gamen. Veel Office applicaties, mail, surfen. En wat gamen betreft gaat het met name om strategische titels en maar weinig weinig actie/fps spellen etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ca 3k.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
GPU en HDD heb ik nu al in gebruik. Monitor en andere ransapoparatuur ook.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In eerste instantie 1 GPU en 2 reepjes RAM, later komt er een GPU bij (in SLI) en wordt RAM verdubbeld Mogelijk komt er ooit ook nog een extra SSD. Overclocking gaat ook gebeuren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor mobo waarschijnlijk wel een Asus, voor RAM G.Skill of Corsair, voor SSD Intel/Samsung, waterkoeling NZXT of Corsair.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Future proofness, met deze onderdelen wil ik zeker 5 jaar verder kunnen. Goede balans tussen temperatuur en geluid.

Ga je overklokken?
Zeker zal ik gaan overklokken, zo lang temperatuur, gelduidsniveau en stabiliteit goed blijven.

Wat verwacht je van ons?
1) Zit deze configuratie logisch in elkaar? Passen alle onderdelen bij elkaar?
2) Welke behuiziging adviseren jullie hierbij? Heb veel behuizingen bekenen en zag nog niet de meest geschikte. Een venster vind ik niet zo belangrijk, hij komt toch onder tafel te staan. Als alles er maar goed in past!
3) Wat is in die behuizing de beste plek voor radiator waterkoeler. Aan de voorkont of aan de bovenkant?
4) Wat moederbord betreft, heeft de Maximus Ranger meerdere beperkingen t.o.v. de Hero dan alleen 2x Sata 6Gb port, of is er ook een verschil bij het gemak van overklokken??
5) Wat betreft RAM, maakt het veel uit of je 2666 of 3000 snelheid neemt? Latency 15 in beter dan 16, niet?
6) Bij de snelle SSD's zal er nog eentje afvallen. De prijs per Gb voor de 800 Gb Intel SSD vind ik acceptabel. Maar kun je deze wel op maximale snelheid krijgen als je 2 GPU's in SLI hebt? De Samsung 950 zal gaan afvallen als de Intel maximaal kan draaien. Deze 800 Gb is genoeg voor mijn belangrijke programma's. De minder belangrijke komen op de Samsung 850 Evo en de Barracuda is zuiver voor storage.
7) zal de 850W voeding afdoende zijn bij SLI en redelijk overklokken? Over kan ik beter gelijk een 1000W nemen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 388,-€ 388,-
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 213,95€ 213,95
1EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ ACX 2.0+€ 721,-€ 721,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 92,95€ 92,95
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Zwart€ 166,95€ 166,95
1Microsoft Windows 10 Home EN 32/64bit, USB€ 116,95€ 116,95
1NZXT Kraken X61€ 142,95€ 142,95
1G.Skill TridentZ F4-3000C15D-16GTZB€ 130,-€ 130,-
1EVGA SuperNOVA 850 G2€ 145,95€ 145,95
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 800GB€ 624,95€ 624,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 161,-€ 161,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.904,65

[small]wijzigingen: m.2 ssd afgevoerd, windows 10 toegevoegd[/small]

Alvast bedankt voor jullie input!!!! :)

[ Voor 4% gewijzigd door teunisg op 27-12-2015 15:48 ]

• Clemens123
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-08 18:48
6) is geen probleem: bij Skylake heeft de chipset ook PCIe lanes. Dit zijn er 16 van de CPU, en tot 20 van de chipset (worden gedeeltelijk voor bv. sata express en zo gebruikt).
Er zijn er dus genoeg voor SLI + PCIe 3.0 * 4 SSD.
PCIe over PCIe slot of over M.2 maakt trouwens niet uit, want de M.2 SSD gebruikt dezelfde lanes.

7) is voldoende.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Is het bij een budget van €3000 niet verstandiger om voor het X99 platform te gaan?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Welke games wil je hiermee gaan spelen en op welke resolutie van je beeldscherm? En bedoel je met productiviteit wellicht meer dan gebruik van het office pakket en internetten? Als ik je topicstart namelijk goed lees en met name wat je met het systeem wilt kunnen doen lijkt het er op dat hier sprake is van het meest overkill systeem wat ik het afgelopen jaar op tweakers ben tegengekomen. Maar ik kan mij vergissen, derhalve de vraag.

[ Voor 12% gewijzigd door Philpend op 27-12-2015 12:54 ]

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 00:31

Frits Flits

SOUND! Designer

In een ander topic las ik dat er meerdere problemen zijn voorgevallen bij de combinaties i7 6700k en Asus Maximus VIII moederborden: 6700k Dood, en niet de enige...

specs

• teunisg
Clemens123 schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:37:
6) is geen probleem: bij Skylake heeft de chipset ook PCIe lanes. Dit zijn er 16 van de CPU, en tot 20 van de chipset (worden gedeeltelijk voor bv. sata express en zo gebruikt).
Er zijn er dus genoeg voor SLI + PCIe 3.0 * 4 SSD.
PCIe over PCIe slot of over M.2 maakt trouwens niet uit, want de M.2 SSD gebruikt dezelfde lanes.

7) is voldoende.
dank je, Clemens!

• teunisg
NitroX infinity schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:45:
Is het bij een budget van €3000 niet verstandiger om voor het X99 platform te gaan?
Hoi Nitrox, waarom zou X99 beter zijn? Wil je iets meer details geven? dank..

• teunisg
Philpend schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:47:
Welke games wil je hiermee gaan spelen en op welke resolutie van je beeldscherm? En bedoel je met productiviteit wellicht meer dan gebruik van het office pakket en internetten? Als ik je topicstart namelijk goed lees en met name wat je met het systeem wilt kunnen doen lijkt het er op dat hier sprake is van het meest overkill systeem wat ik het afgelopen jaar op tweakers ben tegengekomen. Maar ik kan mij vergissen, derhalve de vraag.
Dank je, Philpend,
resolutie: 3440*1440 op een UWQGD scherm (21:9). Poduktiviteit is inderdaad hoofdzakelijk ms-office toepassingen, websurfen met meerdere browsers (met tig open tabs). Ik mag graag veel programma's tegelijk open gebben staan.. Games vooral: Civ5, maar ook CoH2, Total War series, etc..
Overkill ja voor dit moment, maar ik wil er minimaal 5 jaar mee verder kunnen.

• teunisg
Frits Flits schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:48:
In een ander topic las ik dat er meerdere problemen zijn voorgevallen bij de combinaties i7 6700k en Asus Maximus VIII moederborden: 6700k Dood, en niet de enige...
Hoi Frits, dat bericht had ik inderdaad gelezen, maar ik dacht dat het nog niet heel veel voorkwam.
Was het steeds in combinatie met een Maximus mobo? Komt dir bij MSI en Gibabyte niet voor?
De cpu-bending was voor mij wel een extra reden om voor waterkoeling te kiezen, trouwens..

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
teunisg schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:06:
[...]

Hoi Nitrox, waarom zou X99 beter zijn? Wil je iets meer details geven? dank..
Het X99 platform heeft Core i7's met 6 en 8 cores, beide met hyperthreading. Dat is met het oog op de toekomst misschien beter.

Wat voor cpu heb je nu trouwens? Een i5 2500K voldoet nog prima en kun je het wel mee uithouden tot Cannonlake in 2017 (als die niet vertraagd is). Dan zit je op 10nm en ondersteuning voor hogere DDR4 snelheden en nog meer voordelen.

Sidenote; rechtsboven je post staat een linkje; 'wijzig'. Daarmee kun je je post aanpassen zodat je niet hoeft te dubbelposten (vinden we hier niet zo leuk ;) )

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Games maken nog geen gebruik van zoveel cores/threads, daarom is het x99 platform gezien de prijs alleen interessant voor zware videobewerking en andere programma's die wel volledig multicore zijn.

Als voorbeeld een van de nieuwste games: http://nl.hardware.info/r...22-gpus-cpu-core-schaling

En nog een: http://nl.hardware.info/r...t-met-31-gpus-invloed-cpu

[ Voor 12% gewijzigd door Philpend op 27-12-2015 17:19 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:27:
[...]

Het X99 platform heeft Core i7's met 6 en 8 cores, beide met hyperthreading. Dat is met het oog op de toekomst misschien beter.
Ik heb dit zelf ook overwogen. Ik denk dat het voor gaming juist een nadeel is. 4 core's met HT is meer dan zat voor nu en ik verwacht ook over 3 jaar ook nog wel. Ga je dan nu voor een 6 of 8 core zijn die allemaal per core langzamer dan een 6700K. Dan moet je gaan overklokken om per core even snel te zijn. Verder kost het een hoop geld extra terwijl geen enkel spel iets aan 6 of meer core's heeft. Ga je niet overklokken is het juist langzamer dan een normale 4 core i7, maar je betaald wel flink meer. Ga je renderen of photoshoppen word het anders. Voor gaming zie ik alleen nadelen en geen voordelen.

Wat betreft de SSD zie ik voor wat je ermee gaat doen weinig nut om zo enorm veel uit te geven. Dan zou ik eerder voor een 512GB of 1TB 2.5" inch SSD gaan. Leuk dat dit ding op papier sneller is maar je merkt er helemaal niets van. Je merkt al geen verschil tussen een eerste generatie SSD die 200MB/s doet of een huidige SSD die 500MB/s doet. Voor het laden van Windows of een spel hebben we het misschien of 1 seconde.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 27-12-2015 17:23 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:29
In dit geval lijkt het voornaamste voordeel van de grotere sockets (X99) tegenover de kleinere (Z170) mij dat X99 meer PCIe lanes kan hebben afhankelijk van de processor (tot 40). Maar dat voordeel lijkt me nu eigenlijk wel teniet gedaan nu Z170 beschikt over 20 PCIe 3.0 lanes naast de 16 van de processor zelf. De komende 5 jaar zie ik nog steeds quadcores de mainstream blijven voor gaming. Zolang 6 of meer cores exclusief voor de high-end processoren blijven, gaat niemand games maken die meer dan 4 cores vereisen (Crytek zou zoiets misschien durven). Een voordeel van socket 2011-3 kan wel zijn dat het platform langer ondersteund blijft. Voor socket 2011 zijn 3 generaties Intel processors verschenen, voor socket 1150 waren dat er 2 (en één daarvan, Broadwell, kun je eigenlijk zelfs niet meerekenen op desktop). Als je nu een socket 1151 moederbord koopt, zou ik er niet op rekenen dat er ooit een nieuwe processor voor zal verschijnen die echt sneller is dan een overgeklokte 6700K.

Ik zou SLI gewoon vergeten. Wanneer was je van plan die tweede GTX 980 Ti te kopen? Wanneer Pascal uit is? Dan doe je een veel slimmere upgrade door je GTX 980 Ti te verkopen en de opvolger te kopen, SLI werkt lang niet in alle games. SLI heeft alleen nut als je nu meer performance dan een enkele GTX 980 Ti kan leveren nodig hebt. Ik zou daarom dan ook die 850W voeding laten en in de plaats een 550W of 650W model nemen.

Je zegt te overklokken zolang temperatuur, geluidsniveau en stabiliteit het toelaten. Waterkoeling is echter niet stiller dan luchtkoeling en dient vooral voor extremer overklokken.Neem voor de langere termijn beter een goede luchtkoeler zoals een pricewatch: Noctua NH-U14S. Je zegt toch dat je niet door het raampje gaat kijken.

• teunisg
NitroX infinity schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:27:
[...]

Wat voor cpu heb je nu trouwens? Een i5 2500K voldoet nog prima en kun je het wel mee uithouden tot Cannonlake in 2017 (als die niet vertraagd is). Dan zit je op 10nm en ondersteuning voor hogere DDR4 snelheden en nog meer voordelen.

Sidenote; rechtsboven je post staat een linkje; 'wijzig'. Daarmee kun je je post aanpassen zodat je niet hoeft te dubbelposten (vinden we hier niet zo leuk ;) )
Dank je, Nitrox, nu heb ik inderdaad een 2500k (Sandy Bridge) maar deze pc schuift al door naar iemand anders. Vandaar dat ik op korte termijn iets nieuws zoek! Dubbelposten zal ik mijden, dank voor de tip!
Philpend schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:13:
Games maken nog geen gebruik van zoveel cores/threads, daarom is het x99 platform gezien de prijs alleen interessant voor zware videobewerking en andere programma's die wel volledig multicore zijn.
PilatuS schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:18:
[...]

Ik heb dit zelf ook overwogen. Ik denk dat het voor gaming juist een nadeel is. 4 core's met HT is meer dan zat voor nu en ik verwacht ook over 3 jaar ook nog wel. Ga je dan nu voor een 6 of 8 core zijn die allemaal per core langzamer dan een 6700K. Dan moet je gaan overklokken om per core even snel te zijn. Verder kost het een hoop geld extra terwijl geen enkel spel iets aan 6 of meer core's heeft. Ga je niet overklokken is het juist langzamer dan een normale 4 core i7, maar je betaald wel flink meer. Ga je renderen of photoshoppen word het anders. Voor gaming zie ik alleen nadelen en geen voordelen.
Dank Phil en Pilatus, inderdaad denk ik dat ik aan Skylake vast ge houden..
PilatuS schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:18:
[...]
Wat betreft de SSD zie ik voor wat je ermee gaat doen weinig nut om zo enorm veel uit te geven. Dan zou ik eerder voor een 512GB of 1TB 2.5" inch SSD gaan. Leuk dat dit ding op papier sneller is maar je merkt er helemaal niets van. Je merkt al geen verschil tussen een eerste generatie SSD die 200MB/s doet of een huidige SSD die 500MB/s doet. Voor het laden van Windows of een spel hebben we het misschien of 1 seconde.
Dat is misschien wel een idee, ik zou een tweede Samsung EVO 850 van 500 Gb in kunnen zetten.
De afweging is dan €786/1300 GB = €0,60 per GB t.o.v. €262/1000 = €0,32 per GB. Weet je nog ergens een website waar kan na kan lezen dat het niet veel verschil maakt qua snelheid? Thanks.

• teunisg
MacPoedel schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:53:

Ik zou SLI gewoon vergeten. Wanneer was je van plan die tweede GTX 980 Ti te kopen? Wanneer Pascal uit is? Dan doe je een veel slimmere upgrade door je GTX 980 Ti te verkopen en de opvolger te kopen, SLI werkt lang niet in alle games. SLI heeft alleen nut als je nu meer performance dan een enkele GTX 980 Ti kan leveren nodig hebt. Ik zou daarom dan ook die 850W voeding laten en in de plaats een 550W of 650W model nemen.

Je zegt te overklokken zolang temperatuur, geluidsniveau en stabiliteit het toelaten. Waterkoeling is echter niet stiller dan luchtkoeling en dient vooral voor extremer overklokken.Neem voor de langere termijn beter een goede luchtkoeler zoals een pricewatch: Noctua NH-U14S. Je zegt toch dat je niet door het raampje gaat kijken.
Dank voor je ractie, Mac, bij mijn huidige pc had ben ik later in crossfire gegaan en dat leverde inderdaad bij lange na niet 2x performance... Wel een goed idee om het voorlopig bij 1 GPU te houden en straks te kijken hoe de Pascal kaarten het gaan doen! Van alle pc onderdelen gaan de ontwikkelingen bij de grafische kaarten erg snel...

Wat betreft de koeling, waardoor ik mede over wil op water is het dat kuchtkoelers de processor kunnen beschadigen. Een waterkoeler is wel lastiger inbouwen en ik weet ook niet of alles het wel minimaal 5 jaar goed blijft doen. Lucht is sowieso goedkoper en schijnt evengoed te koelen. Ik zie me niet extreem gaan overklokken tot op het randje.... De Noctua U14s zal ik eens nader gaan bekijken, Deze had ik met de D14 en D15 al op mijn reserve-lijst staan. Moet ik bij deze koelers wel rekening houden met hoogte RAM?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:15

Thomg

Aww yiss

Is het misschien niet een beter idee om met zo'n budget het op te splitsen in iets van €2500 voor de pc en €500 voor een NAS?
Ordinaire HDD's zijn vrij lawaaiig zeker vergeleken met de rest van de build.

• teunisg
Thomg schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:19:
Is het misschien niet een beter idee om met zo'n budget het op te splitsen in iets van €2500 voor de pc en €500 voor een NAS?
Ordinaire HDD's zijn vrij lawaaiig zeker vergeleken met de rest van de build.
Hoi Thom, dat is een goede suggestie. Een NAS had ik wel op de planning staan voor ooit nog eens, maar ik kan hem nu ook wel mooi meenemen in de planning van deze kerstvakantie. Kan ik een Seagate Barracuda zo vanuit een pc overzetten in een NAS, of heb je voor een NAS dedicated HDD's nodig?

Even zitten surfen, is de [url="[url]http://tweakers.net/productreview/85617/synology-diskstation-ds214play.htmlhttp://[/url]"]Synology D214 play[/url] een leuk model voor met name streaming van films op een smart tv?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet dat het een gigantisch ruim budget is, maar toch vind ik de keuze voor de i7 eentje wat puur geld weggooien is. Zoveel performance verschil is er niet in gaming met een i7 tov een i5 en ook voor Office e.d. heb je het totaal niet nodig.

Hyperthreading zal nog lang niet voldoende ondersteund gaan worden in games (anders had het er allang geweest, de techniek bestaat al de nodige jaren immers), dat de meerwaarde ook echt gerechtvaardigd is. Ik weet dat de uitzonderingen op 1 hand te tellen zijn en dan is het nog maar de vraag of je die ook speelt.

Het geld wat je bespaard op de PC nu, kun je dan steken in andere zaken, of bewaren voor een upgrade over een paar jaar, daar schiet je veel meer mee op dan te kiezen voor overkill hardware nu omdat het 'beter futureproof' is.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 27-12-2015 22:39 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

teunisg schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:23:
[...]

Hoi Thom, dat is een goede suggestie. Een NAS had ik wel op de planning staan voor ooit nog eens, maar ik kan hem nu ook wel mooi meenemen in de planning van deze kerstvakantie. Kan ik een Seagate Barracuda zo vanuit een pc overzetten in een NAS, of heb je voor een NAS dedicated HDD's nodig?

Even zitten surfen, is de [url="[url]http://tweakers.net/productreview/85617/synology-diskstation-ds214play.htmlhttp://[/url]"]Synology D214 play[/url] een leuk model voor met name streaming van films op een smart tv?
Je link werkt niet helemaal ;)
Harde schijven kan je gewoon zo een twee drie overzetten.
Streaming naar smart tv is te tv afhankelijk, je zult zelf even moet uitzoeken wat er nodig is.
Of de NAS tegelijk is, daar wil ik geen uitsluitsel over geven. Ik zweer zelf gewoon bij goedkope pc + Debian ( of FreeNAS ) aangezien je veel meer keuzevrijheid krijgt en bang for the buck.
Die prebuilt nassen zijn wel compacter en plug n play, bij FreeNAS moet je je wel inlezen en bij Debian moet je de mouwen opstropen.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 28-12-2015 02:15 ]

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Wauw, super overkill onderdelen. Maar als je Virtual Reality wilt gaan gebruiken dan is een SLI 980Ti setup wel het beste voor een "immersive experience". Maar voor de rest kan ik geen verklaring vinden, behalve dat het het duurste is waar je uit kon kiezen om aan je 3K budget te komen. :P

• teunisg
CptChaos schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:37:
Ik weet dat het een gigantisch ruim budget is, maar toch vind ik de keuze voor de i7 eentje wat puur geld weggooien is. Zoveel performance verschil is er niet in gaming met een i7 tov een i5 en ook voor Office e.d. heb je het totaal niet nodig.
Dank je, Chaos, 5 jaar geleden nam ik een 2500k en later dacht achteraf dat een 2600k beter was geweest. Vandaar mijn keuze voor 6700k nu ipv 6600k.. Overkill is het zeker, maar hopelijk komt hij in de toekomst tot zijn recht.
zeadope schreef op maandag 28 december 2015 @ 02:32:
Wauw, super overkill onderdelen.
Dank je, zeadope... bij mijn oriëntatie vooraf heb ik me met name laten leiden (en lekker maken) door pcpartpicker website. hier zie je allemaal 'overkill' systemen voorbijkomen..... om je vingers bij af te likken!
Thomg schreef op maandag 28 december 2015 @ 02:13:
[...]
Je link werkt niet helemaal ;)
Harde schijven kan je gewoon zo een twee drie overzetten.
Streaming naar smart tv is te tv afhankelijk, je zult zelf even moet uitzoeken wat er nodig is.
Dank je Thom, heel mooi, ik zal me zeker in deze NAS materie gaan verdiepen.
nogmaals de link: Synology D214 play

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

teunisg schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:53:
Dank je, Chaos, 5 jaar geleden nam ik een 2500k en later dacht achteraf dat een 2600k beter was geweest. Vandaar mijn keuze voor 6700k nu ipv 6600k.. Overkill is het zeker, maar hopelijk komt hij in de toekomst tot zijn recht.
Met het gebruik die je hebt met de PC, denk ik niet dat je verschil gaat merken. Maar goed, je budget is érg ruim, ik acht de kans klein dat er in de toekomst wél hyperthreading support komt in games en overige tools, anders had het er nu al moeten zijn. ;) Ook met een i5 2500 vs i7 2600 is er weinig verschil in games e.d. ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik zie dat men al geopperd heeft dat een X99 build misschien verstandiger is.
Naar mijn mening is het het wel waard als je het geld voor een 6700K neer wilt leggen.
pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed
pricewatch: ASRock X99 Extreme3

Houdt er dan wel rekening mee dat overklokken dan een MOET is, niet een kan. Lijkt me sneu om te zien dat een 6500 de 5820K verslaat nee?

https://i.imgur.com/U3FqjBN.png
https://i.imgur.com/qnHMF8F.png

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 28-12-2015 16:08 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Thomg schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:05:
Ik zie dat men al geopperd heeft dat een X99 build misschien verstandiger is.
Naar mijn mening is het het wel waard als je het geld voor een 6700K neer wilt leggen.
pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed
pricewatch: ASRock X99 Extreme3

Houdt er dan wel rekening mee dat overklokken dan een MOET is, niet een kan. Lijkt me sneu om te zien dat een 6500 de 5820K verslaat nee?

https://i.imgur.com/U3FqjBN.png
https://i.imgur.com/qnHMF8F.png
X99 is leuk, maar biedt tov Skylake weinig voordelen. Leuk, die extra cores en die PCI-E lanes, maar in de praktijk heb je er weinig aan en gooi je geld weg als je het niet gebruikt, zeker voor het gebruik van de TS. Daarnaast zijn de Skylakes single core veel sneller dan de CPU's op het X99 platform. Wat dat betreft begint het X99 platform gewoon traag / oud te worden.

Het kan alleen nog voordelen bieden, als je echt zoveel cores nodig bent, wat in dit geval niet nodig is.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CptChaos schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:09:
[...]
X99 is leuk, maar biedt tov Skylake weinig voordelen. Leuk, die extra cores en die PCI-E lanes, maar in de praktijk heb je er weinig aan, zeker voor het gebruik van de TS. Daarnaast zijn de Skylakes single core veel sneller dan de CPU's op het X99 platform. Wat dat betreft begint het X99 platform gewoon traag / oud te worden.

Het kan alleen nog voordelen bieden, als je echt zoveel cores nodig bent, wat in dit geval niet nodig is.
Je ziet letterlijk in de afbeelding staan dat 5820K bijna gelijk is aan 6700K :?
Het helpt iig wel bij futureproofing.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Thomg schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:11:
Je ziet letterlijk in de afbeelding staan dat 5820K bijna gelijk is aan 6700K :?
Het helpt iig wel bij futureproofing.
Volgens CPU-Z zijn ze gelijk, maar genoeg reviews die anders laten zien, zeker met single threaded apps. Hoe CPU-Z dit meet, geen idee, in feite werkt het jouw bewering dan eigenlijk tegen; 4 cores (van de skylake) doen wat de 6 cores van X99 platform ook kunnen...

Futureproofing valt ook reuze mee, als je ziet hoe lang quadcore CPU's er al zijn en hoe weinig programma's (voor consumenten) er zijn die goed multi-threaded (en er dus baat bij hebben) zijn, laat staan dat ze hyperthreading ondersteunen. En om Office te draaien, heb je echt geen X99 nodig. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 28-12-2015 16:17 ]

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Natuurlijk is het je goed recht om je geld uit te geven waaraan je zelf wilt, maar het genoemde systeem plus budget is echt compleet onzinnig ten opzichte van wat je ermee wilt doen. Is het niet veel slimmer om nu voor € 1500 - 2000,- een heel mooi systeem neer te zetten en dan over 2-3 jaar met de resterende € 1000,- een nieuwe GPU en eventueel CPU/RAM/SSD ofzo te kopen? Lijkt mij veel slimmer (en zo te zien de andere reageerders ook)... Of je boekt van het verschil een mooie vakantie naar een ver en zonnig land. Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten.

[ Voor 6% gewijzigd door adamvansanten op 28-12-2015 16:40 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Thomg

Thomg

Aww yiss

CptChaos schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:14:
[...]
Volgens CPU-Z zijn ze gelijk, maar genoeg reviews die anders laten zien, zeker met single threaded apps. Hoe CPU-Z dit meet, geen idee, in feite werkt het jouw bewering dan eigenlijk tegen; 4 cores (van de skylake) doen wat de 6 cores van X99 platform ook kunnen...

Futureproofing valt ook reuze mee, als je ziet hoe lang quadcore CPU's er al zijn en hoe weinig programma's (voor consumenten) er zijn die goed multi-threaded (en er dus baat bij hebben) zijn, laat staan dat ze hyperthreading ondersteunen. En om Office te draaien, heb je echt geen X99 nodig. ;)
Voor office is inderdaad geen X99 nodig.
Ik verwachtte ook niet vaak 6 cores nodig te hebben, maar het vooruitzicht om dit ding eens lekker op zijn staart te trappen overtuigde mij om deze te halen boven de 4790K en tot zover heb ik hier geen spijt van gehad. Die 6 cores kwamen verrassend genoeg toch van pas zo nu en dan.

Naar mijn mening ben je stom bezig als je een 6700K over een 5820K verkiest aangezien de prijzen zo dicht bij elkaar liggen, 10% betere single core performance < 2 extra cores.

6600K is nog slimmer, veel scherper geprijsd.

• teunisg
Thom en Captain,

dank voor jullie input. Ik heb e.e.a. even bekeken maar wil het toch bij Skylake houden... Wat betreft de case heb ik m'n oog laten vallen op de stille Be Quiet 800. Waterkoeling zie ik van af, daarvoor in de plaats de Noctua U14S (best getest bij Nl Hardware Info). De Intel 750 van 800Gb is vandaag plotseling €150 duurder geworden, en daardoor niet interessant meer. Daarvoor doe ik dan maar een extra EVO 850. RAM heb ik vervangen door iets meer gangbare Corsair. De Barracuda HD zal in een NAS terecht gaan komen (dank voor de tip Thom). Al met al kom is nu duidelijk lager uit, dank voor jullie input!

In toekomst kan ik t.z.t de GPU vervangen door eentje van Pascal-architectuur. Ook kan ik eventueel makkelijk 16GB RAM bijplaatsen.

Hier de bijgewerkte lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 388,-€ 388,-
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 213,95€ 213,95
1EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ ACX 2.0+€ 721,-€ 721,-
1be quiet! Silent Base 800 Zwart€ 111,95€ 111,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 51,99€ 51,99
1Noctua NH-U14S€ 57,95€ 57,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 111,95€ 111,95
1EVGA SuperNOVA 850 G2€ 145,95€ 145,95
2Samsung 850 EVO 500GB€ 161,-€ 322,-
Bekijk collectie