Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverZeven
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 13:13
Probleem:

Vriend van me heeft pas een nieuw (game)systeem samengesteld met grofweg volgende onderdelen:
  • i7 6700k (Skylake)
  • Maximus VIII Ranger (Mobo, Asus)
  • Kingston DDR4 (16GB)
  • GTX980 Ti (Asus)
  • 550 Watt PSU (Seasonic)
  • Koeling en airflow is prima (Silent Base 800 / Kraken x61)
  • Geen overclock...
Systeem werkte prima, maar crashte na 4 dagen tijdens een gamesessie (zonder opvallende temps etc.).
Sindsdien regent het bluescreens en is het niet meer mogelijk Windows op te starten of clean te installeren.

Nu komt het: Het systeem draait wél wanneer er slechts 1 core van de CPU is ingeschakeld.
Méér dan 1 core en het is weer BSOD feest...
Ander geheugen, videokaart eruit, etc. Geen verschil.

Het blijkt dat deze situatie niet bepaald uniek is, zie de volgende links:De 6700k sterft bij bosjes en opvallend genoeg heeft iedereen in bovenstaande topics een Maximus VIII moederbord...

Wellicht kan iemand hier enig licht op werpen, zo niet, dan ben je weer wat wijzer geworden :o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:28
Volgens Asus moet je BIOS boven versie 0401 zitten al wil je dat de CPU support wordt. Sowieso een BIOS update kan geen kwaad bij dit soort problemen.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:54
Hmm vaag, probeer de bios update eens, werkt dit niet dan is je CPU dood, dit kan niet aan de software liggen wel raar dat anderen dit dan ook hebben! Dit mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rngew
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-08 21:49
Heb voor kennis ook een i6700k gebouwd.
Ook last van bluescreens gehad tijdens de windows installatie.
Bios update gedaan, nooit meer problemen gehad...

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:46
Als er twee BIOS chips aanwezig zijn zou ik 1 / A flashen, B lekker laten staan. Eerst proberen of de nieuwe BIOS het probleem oplost, vervolgens switchen baar BIOS 2 / B. Waarschijnlijk staat hier ook een stock BIOS op (dezelfde). Op deze manier kan je er meer wijsheid uit krijgen en eventueel het probleem herleiden. :D

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

• Matthias87
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-08 10:30
Ik ben benieuwd of het met een bios flash is opgelost. Ik heb vrijwel dezelfde setup maar tot op heden geen problemen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mocht je er niet uitkomen, dan kan je de onderdelen tot 14 dagen na aanschaf retour melden. Krijg je je geld terug :) (er vanuit gaande dat je bij betrouwbare winkels hebt gekocht)

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
eL_Jay schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:32:
Mocht je er niet uitkomen, dan kan je de onderdelen tot 14 dagen na aanschaf retour melden. Krijg je je geld terug :) (er vanuit gaande dat je bij betrouwbare winkels hebt gekocht)
Dit is niet helemaal juist.
De consument heeft inderdaad het recht om de cpu te proberen en retour te sturen.
Maar aangezien deze cpu wellicht defect is (nog niet zeker??) heeft de verkoper het recht om te bekijken of het niet door de consument zelf komt, (slechte montage, niet goed gekoeld, te hoge stroombelasting etc..)
En dan gaat retour recht niet op.
Als inderdaad je cpu dood is dan zou ik eerder netjes een rma aanmaken en in overleg gaan, i.p.v zomaar terugsturen en hopen dat ze het niet merken. :) :)

• SilverZeven
De BIOS was up-to-date genoeg voor de CPU (versie 0501), inmiddels de laatste versie geflasht, maar geen verschil. Systeem heeft ook vier dagen prima gedraait, dus onwaarschijnlijk dat er in eerste instantie iets mis was.

Vanmiddag komt er een nieuwe 6700k in. Er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn, maar naar aanleiding van de gelinkte topics verwacht ik dat het daadwerkelijk aan de CPU ligt...

[ Voor 21% gewijzigd door SilverZeven op 24-12-2015 14:45 ]

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
SilverZeven schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:17:

De 6700k sterft bij bosjes en opvallend genoeg heeft iedereen in bovenstaande topics een Maximus VIII moederbord...
Bijzonder verdacht iig, nog geen hard bewijs maar dit maakt het mobo natuurlijk wel verdachte #1.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverZeven
Nieuwe CPU erin, alles draait weer prima!

Wellicht een brakke CPU, óf het mobo is de boosdoener...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30
Skylake heeft geen FIVR meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Hou het in de gaten. Het kan zijn het moederbord de boosdoener is. Heb het niet vaak meegemaakt, maar ik heb een keer in de PC zaak waar ik werkte vroeger een ogenschijnlijk goed werkend mobo teruggestuurd naar de leverancier nadat het drie CPU's kapot had gemaakt.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Diverse koelerfabrikanten hebben al aangegeven dat hun koelers de CPU's mogelijk stuk kunnen maken wegens teveel gewicht/druk op de CPU.
Schijnbaar is de Skylake serie van zwakker/dunner materiaal gemaakt dan z'n voorlopers.

Misschien is dat het probleem wel geweest.
Check ook even of je koelerfabrikant toevallig een recall actie heeft. Scythe stuurt in ieder geval op aanvraag nieuwe setjes montagemateriaal die het probleem moeten verhelpen.

Aanschouw ook deze nieuwsberichten:
nieuws: Enkele Skylake-koelers van Scythe kunnen hardware beschadigen - update
nieuws: Fabrikanten reageren op claims dat koelers Skylake-chips kunnen besch...
nieuws: MSI komt met cpu-beschermer voor Skylake-processors

AMD Core Crush all over again :P

Edit: come to think of it, het zou ook best samen kunnen hangen met een dikker moederbord.
Als er gebruik is gemaakt van een paar extra layers (wat niet heel vreemd is voor een high end board), heb je een iets dikker board. Combineer dat met een koeler die erg strak zit en een CPU die fysiek zwakker is... Dan trek je de boel al gauw stuk, eventueel onder een beetje thermische stress (uitzetting e.d.)

[ Voor 58% gewijzigd door McKaamos op 25-12-2015 10:33 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Als die combo van moederbord plus processor de oorzaak is, gaat het de komende weken nog fors wat klachten meer opleveren: de buren van HWI adviseren deze combinatie namelijk voor een 4K gamesysteem. En van degenen die nu een pc gaan bouwen zullen er toch wel een aantal zijn die zich daardoor laten leiden...

het is te hopen dat dit met een biosupgrade te verhelpen is, dat is vrij simpel en snel genoeg te doen :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Pietervs schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 10:59:
Als die combo van moederbord plus processor de oorzaak is, gaat het de komende weken nog fors wat klachten meer opleveren: de buren van HWI adviseren deze combinatie namelijk voor een 4K gamesysteem. En van degenen die nu een pc gaan bouwen zullen er toch wel een aantal zijn die zich daardoor laten leiden...

het is te hopen dat dit met een biosupgrade te verhelpen is, dat is vrij simpel en snel genoeg te doen :)
Met een BIOS upgrade wordt het bord niet opeens dunner hoor.

Gewoon niet zo hard aandraaien of de correcte mounting screws gebruiken. Bij de meeste fabrikanten kun je dat zo aanvragen voor Skylake.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jeroenneman schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 11:02:
[...]

Met een BIOS upgrade wordt het bord niet opeens dunner hoor.

Gewoon niet zo hard aandraaien of de correcte mounting screws gebruiken. Bij de meeste fabrikanten kun je dat zo aanvragen voor Skylake.
Als de oorzaak ligt in het buigen van de processor door het plaatsen van de koeler zal een bios-update inderdaad niet helpen. Maar anderen suggereren dat het daar niet aan ligt, maar aan incompatabiliteit van de bios-versie met de processor. En daar helpt het wel weer voor. En DAAR had ik het over :)
SilverZeven schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 08:41:
Nieuwe CPU erin, alles draait weer prima!

Wellicht een brakke CPU, óf het mobo is de boosdoener...
Even afwachten: de vorige keer draaide hij toch ook 4 dagen goed?

Hoop voor je dat het is opgelost!

[ Voor 20% gewijzigd door Pietervs op 25-12-2015 13:14 . Reden: Aanvulling ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik draai hier nu een weekje met een i7 6700k en Maximus Hero 8 moederbord. Tot nu toe geen problemen. Ik draai dan ook wel met een EK Monoblock dus dat scheelt wel wat gewicht. Het moederbord draait met de nieuwste 1202 BIOS. Ik flash altijd de BIOS bij een nieuwe setup.

Als ik het zo lees vermoed ik toch eerder een probleem met de CPU dan met moederbord. Het zou mij niets verbazen als dit toch een probleem met gewicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjah
  • Laatst online: 29-06 13:14
Hier een i7 6700k i.c.m. Asus Z170 Pro Gaming, draai nu een week en nog geen problemen. Erg stabiel.

Had wel problemen tijdens de installatie Windows 10 bleef de volgende melding geven:

We kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaande systeempartitie vinden. Raadpleeg de logboekbestanden van setup voor meer informatie.

Niet weg te krijgen tot ik uiteindelijk een biosupdate uitvoerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverZeven
Na een paar dagen gebruik is het systeem voor de tweede keer overleden!...
Excact dezelfde problemen als voorheen, al zijn de bluescreens anders.
Wederom draait alles wél op een enkele core.

Naar alle schijn heeft het moederbord inmiddels twee CPU's om zeep geholpen, óf ik zie iets gigantisch over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zou mij niets verbazen als dit moederbord of zelfs dit type moederbord een fout heeft waardoor er teveel voltage naar de CPU gaat of iets dergelijks en de boel daardoor kapot gaat. Ik zou dit moederbord in ieder geval niet meer gebruiken en zelfs dit type niet meer.

Andere mogelijkheden zijn natuurlijk je voeding en koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Begrijp er niet veel van, maar volgens de reacties is het een vooruitgang. :P
http://wccftech.com/intel...kylake-microarchitecture/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:26
Kan je eens goed kijken of het voetje van zowel de cpu als het moederbord nog in orde is? Gezien de hierboven al opgemerkte problemen dat "koelers cd cpu stukmaken" (was het nou de cpu, underfill, fcpga pcb of voet...) http://arstechnica.com/ga...some-third-party-coolers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
SilverZeven schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:15:

Naar alle schijn heeft het moederbord inmiddels twee CPU's om zeep geholpen, óf ik zie iets gigantisch over het hoofd.
ASUS staat niet echt bekend als 'budget' merk.
Heb je een paar BIOS-screens? Ik zou al gaan denken aan een foutieve voltage (auto/manual), overclock settings of iets met de koeling (die bijvoorbeeld niet goed sluit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
HollowGamer schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:21:
[...]

Begrijp er niet veel van, maar volgens de reacties is het een vooruitgang. :P
http://wccftech.com/intel...kylake-microarchitecture/
Komt er op neer dat er geen spanningsregelaars in de CPU ingebouwd zitten maar dat het moederbord meerdere spanningen moet aanleveren. Voor overlokkers is dit een groot voordeel omdat ze moederborden met zwaardere (meerfase)voedingsregelaars kunnen gebruiken en deze vanuit het moederbord kunnen regelen. Ik meen dat ook het energieverlies en dus de warmteproductie in de CPU iets lager wordt (niet zeker, is nogal wat discussie over geloof ik), die skylakes hebben het al zwaar genoeg om alle warmte af te voeren vanuit die kleine chip die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:48

VIPER2001

[GOT]The Source

Guusjah schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:15:
Hier een i7 6700k i.c.m. Asus Z170 Pro Gaming, draai nu een week en nog geen problemen. Erg stabiel.

Had wel problemen tijdens de installatie Windows 10 bleef de volgende melding geven:

We kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaande systeempartitie vinden. Raadpleeg de logboekbestanden van setup voor meer informatie.

Niet weg te krijgen tot ik uiteindelijk een biosupdate uitvoerde.
met USB-stick geïnstalleerd zeker.
eerst usb stick verwijderen ,dan verversen ,usb stick erin weer verversen en dan wil het wel.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverZeven
HollowGamer schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:26:
[...]
Heb je een paar BIOS-screens? Ik zou al gaan denken aan een foutieve voltage (auto/manual), overclock settings of iets met de koeling (die bijvoorbeeld niet goed sluit).
Kan niet zo snel aan screens komen, heb de PC niet thuis staan en de eigenaar is niet echt handig met computers... :D
Anyway, alles staat gewoon op auto en de temperaturen komen niet boven de 50 graden.

Interessant is dat in één van de gelinkte topics wordt gesproken over een CPU die regelmatig meer dan 1,4 volt voor zijn kiezen krijgt op auto-settings (op een Maximus VIII mobo). Wellicht is dit hier ook gaande met als gevolg dat de CPU kapotbakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
SilverZeven schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:43:
[...]

Kan niet zo snel aan screens komen, heb de PC niet thuis staan en de eigenaar is niet echt handig met computers... :D
Anyway, alles staat gewoon op auto en de temperaturen komen niet boven de 50 graden.

Interessant is dat in één van de gelinkte topics wordt gesproken over een CPU die regelmatig meer dan 1,4 volt voor zijn kiezen krijgt op auto-settings (op een Maximus VIII mobo). Wellicht is dit hier ook gaande met als gevolg dat de CPU kapotbakt.
Ik vertrouw die auto voltage niet altijd, bedenk trouwens ook dat ASUS tools aanbiedt waarmee je kan overclocken, wellicht staat deze ook op de PC geïnstalleerd en op een bepaald profiel?

Hopelijk krijg je nog een vervangend exemplaar, na 2x wordt er toch iets anders gekeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverZeven
HollowGamer schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:26:

Ik vertrouw die auto voltage niet altijd, bedenk trouwens ook dat ASUS tools aanbiedt waarmee je kan overclocken, wellicht staat deze ook op de PC geïnstalleerd en op een bepaald profiel?

Hopelijk krijg je nog een vervangend exemplaar, na 2x wordt er toch iets anders gekeken. ;)
Het waren clean installs.

Gelukkig hebben we de 2e CPU bij een andere winkel gehaald. B)
Alsnog een kudtsituatie, inmiddels gaat er bijna €1000 RMA... Altijd de vraag wat ervan terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
  • Laatst online: 26-08 10:30
SilverZeven schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:43:
[...]

Bij mij was dit ook het geval. Ik zag via cpu-z dat mijn proc ook draaide op 1.4v terwijl alles op stock staat. Waanzin natuurlijk zulke hoge voltage. Het stond in de bios nog op auto. Ik heb dit veranderd naar adaptive en nu staat voltage static op 1.265. PC heeft 2 weken op die hoge voltage gedraaid, ik hoop niet dat de schade al gedaan is.

Ik heb 6700k in combinatie met maximus ranger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
SilverZeven schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:41:
[...]

Het waren clean installs.

Alsnog een kudtsituatie, inmiddels gaat er bijna €1000 RMA... Altijd de vraag wat ervan terugkomt.
Dat scheelt inderdaad, hopelijk heb je snel de oplossing gevonden. :)
Kijk inderdaad eens naar de volt-settings, probleem ook gehad bij een oud MB van GB, maar die CPU kon er gelukkig tegen (Q6600).
base_ schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:34:
[...]

Komt er op neer dat er geen spanningsregelaars in de CPU ingebouwd zitten maar dat het moederbord meerdere spanningen moet aanleveren. Voor overlokkers is dit een groot voordeel omdat ze moederborden met zwaardere (meerfase)voedingsregelaars kunnen gebruiken en deze vanuit het moederbord kunnen regelen. Ik meen dat ook het energieverlies en dus de warmteproductie in de CPU iets lager wordt (niet zeker, is nogal wat discussie over geloof ik), die skylakes hebben het al zwaar genoeg om alle warmte af te voeren vanuit die kleine chip die.
Weer wat geleerd. :)

Alleen voorzie ik hier dan ook weer nadelen, en in theorie zou dit dus ook hier het probleem kunnen zijn.
Als ik het dus goed begrijp geeft de CPU aan welke spanning hij wilt hebben, maar nu zijn de rollen omgedraaid en geeft het MB de CPU een bepaalde spanning. waardoor het MB bij een verkeerde spanning de CPU kan slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
De CPU regelde in de vorige generatie zijn eigen spanning via de ingebouwde regelaars. Nu levert en regelt het moederbord dit inderdaad. Hoe dit precies zit met BIOS/UEFI etc weet ik niet maar ik vermoed dat de BIOS de CPU wel moet herkennen en de juiste spanningen moet bepalen inderdaad.

edit:
Hier nog wat info m.b.t. de behuizing van de CPU, die skylakes zijn vrij klein en het plaatje onder de chip is vrij dun (met reden), hierdoor kan deze veel makkelijker vervormen. Ik zou in ieder geval extra voorzichtig en nauwkeurig zijn met het monteren van de cooler (mag niet te hard drukken op die CPU). En check het voetje nog eens extra goed ;)

[ Voor 38% gewijzigd door base_ op 30-12-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
SilverZeven schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:15:

Hmja.. wat ik helaas al vermoedde. De hele meuk terugsturen :)

Doe er een briefje bij met wat er tot nu toe gebeurd is en wat je gedaan hebt. Het is namelijk erg makkelijk dit met een 'probleem niet geconstateerd' terug naar de consument te sturen na een dagje testen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

SilverZeven schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:41:
[...]
Vraag me af waarom je vriend niet gewoon garantie heeft geclaimd op die eerste? Nu geef je twee keer geld uit, en zit je met twee CPU's opgescheept?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adehaan968cs
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 22:00
Ik heb mijn 6700k met een Hero Viii lopen op 4.6 GHz. Asus zette via de auto voltage doodleuk het voltage op 1.43. Heb hem zelf stabiel op 1.33 gekregen. Waarom zet het moederbord het in de eerste instantie zo hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
LankHoar schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:18:
[...]

Vraag me af waarom je vriend niet gewoon garantie heeft geclaimd op die eerste? Nu geef je twee keer geld uit, en zit je met twee CPU's opgescheept?
Terugsturen RMA en geld terugeisen, je hebt als consument (meestal) 14 dagen te tijd alles terug te sturen.

Alleen is deze al gebruikt.. Inderdaad TS kan je het toelichtten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
adehaan968cs schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:58:
Ik heb mijn 6700k met een Hero Viii lopen op 4.6 GHz. Asus zette via de auto voltage doodleuk het voltage op 1.43. Heb hem zelf stabiel op 1.33 gekregen. Waarom zet het moederbord het in de eerste instantie zo hoog?
Geen idee, maar niet alleen bij ASUS gebeurd dit overigens. Dit was ook het geval bij GB en heb ik dit ook bij andere gezien.

Waarschijnlijk een fout in de table/calculatie ergens in de BIOS?
De meeste borden willen doorgaans de V-core wat hoger zetten voor meer stabiliteit (bij overclock), maar nu schijnt dat toch voor problemen te zorgen bij de nieuwe generatie?

[ Voor 15% gewijzigd door HollowGamer op 30-12-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverZeven
Korvaag schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:17:
Doe er een briefje bij met wat er tot nu toe gebeurd is en wat je gedaan hebt. Het is namelijk erg makkelijk dit met een 'probleem niet geconstateerd' terug naar de consument te sturen na een dagje testen.
Goed idee idd.
LankHoar schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:18:
Hij kan zich geen leven zonder PC voorstellen, dus heeft meteen een nieuwe besteld. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

SilverZeven schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:07:
Hij kan zich geen leven zonder PC voorstellen, dus heeft meteen een nieuwe besteld. 8)7
Pff ongeveer 400 euro daar voor uitgeven.. Had ie nog beter tijdelijk een laptop kunnen kopen en dan terugsturen zodra het andere gefikst is, haha :p

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

OF de goedkoopste cpu dat op dat bord past.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat is er toch met die Skylake moederborden aan de hand? Het regent CPU / Memory issues...

Over die voltages: Ik merkte ook op dat wanneer ik mijn geheugen op 3000Mhz zet in de bios (Asus Pro Gamer Z170) hij het voltage automatisch verhoogt naar iets van 1.50 volt :o
Terwijl de specs zeggen max. 1.35 volt.
Het geheugen draait nu op 2133Mhz zonder issues en keurig op 1.25 volt. Ik durf er niet meer aan te zitten...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik denk ik ga eens kijken wat mijn Hero 8 doet qua voltage op mijn 6700K. Ding draait standaard zonder enige aanpassingen of overklok op 1.408v. Nogal lekker hoog voor een CPU die op standaard snelheden loopt.

Edit: RAM hetzelfde verhaal. Staat hier ook op 1.5 ipv 1.35. Dit ook gelijk even aangepast.

Het zou mij niets verbazen als er ook borden zijn die standaard 1.45 of zelfs hoger op de CPU zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 30-12-2015 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Elmo_b schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:06:
[...]

Dit is niet helemaal juist.
De consument heeft inderdaad het recht om de cpu te proberen en retour te sturen.
Maar aangezien deze cpu wellicht defect is (nog niet zeker??) heeft de verkoper het recht om te bekijken of het niet door de consument zelf komt, (slechte montage, niet goed gekoeld, te hoge stroombelasting etc..)
En dan gaat retour recht niet op.
Beetje late reactie, maar wat jij zegt is juist is helemaal niet juist. Je hebt altijd retourrecht, zelfs als je (bij wijze van spreken) de CPU met een hamer in het verkeerde socket zou hebben geprobeerd te installeren. Als de winkelier dat constateert zou hij mogelijk jou voor de schade aansprakelijk kunnen stellen, maar je mag altijd binnen 14 dagen retour sturen en de koop ontbinden. Dat neemt niet weg dat het onhandig is om een defect object onder KOA terug te sturen want dan krijgt de volgende klant gewoon weer jouw defecte CPU toegestuurd, maar het mag wel.

• base_
Tom-Z schreef op donderdag 31 december 2015 @ 00:03:
[...]
Beetje late reactie, maar wat jij zegt is juist is helemaal niet juist. Je hebt altijd retourrecht, zelfs als je (bij wijze van spreken) de CPU met een hamer in het verkeerde socket zou hebben geprobeerd te installeren.
Onverantwoord omgaan met producten valt altijd buiten retourrecht en garantie wat mij betreft. RTFM, het plaatsen van een CPU met een wollen trui aan zonder ESD voorzorgsmaatregelen is bijvoorbeeld ook een een no-go. Dat een fabrikant 700.000.000 transistors/mosfets in een cpu van 2x2cm propt en deze foutloos aan elkaar aansluit vind ik al een wonder, als een idioot (met een wollen trui aan?) deze met een hamer in een verkeerde socket propt vindt ik op zijn zachts gezegd onverantwoord. Die wollen triu genereert met gemakt 10.000 V, een processor draait op 1,3V... Retourneren mag altijd maar of je je geld terug krijgt hangt af van de reden en de toestand van het geretourneerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Retourrecht geldt alleen als het product in 'nieuwstaat' wordt geretouneerd. Als je dus je CPU met hamer in een socket probeert te rammen, kun je deze niet via retourrecht terug zenden. Je kunt. Een RMA proberen, maar daar kom je ook niet ver mee.

Retourrecht is er om producten terug te sturen die niet aan je verwachting voldoen. Die verwachting dient echter wel in lijn te liggen net waar het product voor bedoeld is en je dient het product ook op die manier te gebruiken waar het voor bedoeld is.

• SilverZeven
Maar een CPU die onder normale omstandigheden de geest geeft is toch wat anders dan een CPU die met een sloophamer en een 10.000 volt wollen trui wordt geïnstalleerd.

Anyway, voordat we spullen RMA hebben gestuurd heb ik nog wat gespeeld met het voltage van de CPU...
En op 1,3 volt (manual) lijkt het systeem wederom stabiel te lopen. 8)7

De situatie is dus als volgt:
  • CPU #1: Geeft na aantal dagen 'de geest', het is niet meer mogelijk te booten/installeren etc. zonder instant BSOD's, op 1 core loopt de CPU nog wel, inmiddels is deze RMA (nog geen bericht status).
  • CPU #2: Geeft na aantal dagen ook problemen, booten/installeren soms nog mogelijk, maar na aantal uren weer BSOD's. Na het instellen van een manual voltage lijkt de CPU weer stabiel te lopen.
Opvallend feit is dat beide CPU's faalden tijdens de eerste harde gamesessie op de betreffende CPU.
Vermoedelijk zet het mobo het voltage véél te hoog tijdens een maximale boost-frequentie.

Ik kan er weinig tabak meer van maken iig, wellicht dat CPU #1 ook wel prima loopt op een lager voltage.
Maar het kan net zo goed zijn dat beide CPU's tóch beschadigd zijn.

Het is nu vooral de vraag wat te doen met CPU #2 als deze stabiel blijft lopen, er vanuitgaan dat het dan maar 'goed' is?

[ Voor 3% gewijzigd door SilverZeven op 31-12-2015 12:19 ]

• base_
Als de CPU enige tijd stabiel op op 100% loopt (even prime95 draaien oid) kan je er van uit gaan dat deze nog in orde is, als een halfgeleider kapotgaat door overspanning dan slaat er bijna altijd iets permanent door zeg maar.
Van de skylakes is wel bekend dat de print waarop de cpu zit vrij dun is, en aangezien er tot zo'n 90A aan stroom naar de CPU gaat is het belangrijk dat er geen pinnetjes slecht contact maken. Vandaar mijn opmerking om de contactjes te controleren (niets verbogen of verkleurd).

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:40:
Wat is er toch met die Skylake moederborden aan de hand? Het regent CPU / Memory issues...

Over die voltages: Ik merkte ook op dat wanneer ik mijn geheugenop 3000Mhz zett in de bios (Asus Pro Gamer Z170) hij het voltage automatisch verhoogt naar iets van 1.50 volt :o
Terwijl de specs zeggen max. 1.35 volt.
Het geheugen draait nu op 2133Mhz zonder issues en keurig op 1.25 volt. Ik durf er niet meer aan te zitten...
Maar goed, dan ben je ook aan het overklokken, als je dan voltages op 'auto' laat staan is het niet zo vreemd dat het mobo aan de hoge kant gaat zitten qua voltage.

Maar dat je mobo op STOCK settings 1,4v door je cpu gaat jagen, ja, dat is vrij hoog en lijkt me ook niet gezond...

Specs

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 20:22
(jarig!)
Hier ook even nagekeken. Bij een run Cinebench krijgt mijn 6700K maximaal 1.28v voor zijn kiezen. Ik heb wel de 'Asus Multicore Enhancement' uitgeschakeld in de BIOS. Deze zet alle cores op 4.2GHZ en gaat daarom zelf ook aan het voltage klooien. Scheelde ook aardig in temperatuur (Corsair H105). Mijn moederbord is een Z170 Deluxe.
Ik houd niet van al die Auto OC zooi die je er tegenwoordig bij krijgt. Overklokken is voor mensen die er verstand van hebben en weten wat ze doen.

Vind dat er wel erg veel problemen lijken te zijn met Skylake. Ik heb ook 2 BSOD's gehad gerelateerd aan het RAM. Clean install van Windows 10 en XMP uitschakelen zijn daarvoor de oplossing gebleken. Sindsdien 0,0 problemen met mijn systeem gehad.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Naluh! schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:41:
[...]

Maar goed, dan ben je ook aan het overklokken, als je dan voltages op 'auto' laat staan is het niet zo vreemd dat het mobo aan de hoge kant gaat zitten qua voltage.

Maar dat je mobo op STOCK settings 1,4v door je cpu gaat jagen, ja, dat is vrij hoog en lijkt me ook niet gezond...
Het is geen echte OC, want het geheugen is onwikkeld voor die snelheid. En dat het moederbord dan doodleuk ruim over de maximale voltages heengaat is niet goed te praten.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjah
  • Laatst online: 29-06 13:14
VIPER2001 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:36:
[...]

met USB-stick geïnstalleerd zeker.
eerst usb stick verwijderen ,dan verversen ,usb stick erin weer verversen en dan wil het wel.
Nee nog oldschool met de dvd. Had geen grote USB bij de hand. Bij mij werkte bios update. Oplossing die jij zegt ben ik idd ook tegen gekomen. Wel rare bug als je mij vraagt.

Inmiddels weer wat verder maar systeem draait super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunisDokter
  • Laatst online: 23-01-2022
Late reactie, maar ik heb ook een Skylake mobo+cpu combinatie gekocht. Nog niet geassembleerd, maar ik ben erg benieuwd naar de standaard voltage instellingen die het moederbord zal toewijzen. In ieder geval bedankt voor het opmerken dat dit waarschijnlijk niet goed gaat en manueel moet worden ingesteld.

Aandachtspunt dus, voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sui785
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-09 11:03
TeunisDokter schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 19:23:
Late reactie, maar ik heb ook een Skylake mobo+cpu combinatie gekocht. Nog niet geassembleerd, maar ik ben erg benieuwd naar de standaard voltage instellingen die het moederbord zal toewijzen. In ieder geval bedankt voor het opmerken dat dit waarschijnlijk niet goed gaat en manueel moet worden ingesteld.

Aandachtspunt dus, voor iedereen.
Al samengesteld? We hebben hier gelijkaardig probleem. Telkens bsod bij windows installatie. Met slechts 1 core actief alles probleemloos verlopen. Hadden al het moederbord vervangen aangezien deze defect was geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunisDokter
  • Laatst online: 23-01-2022
sui785 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:18:
[...]
Al samengesteld? We hebben hier gelijkaardig probleem. Telkens bsod bij windows installatie. Met slechts 1 core actief alles probleemloos verlopen. Hadden al het moederbord vervangen aangezien deze defect was geworden.
Sinds zaterdag geassembleerd en loopt sindsdien (afkloppen) goed. Ik ben vandaag begonnen met overklokken. Ik moet zeggen dat de instellingen in de BIOS (auto) niet correct waren, deze heb ik direct bij de eerste boot na het updaten van de BIOS aangepast. Verder geen gekke dingen meegemaakt met het moederbord noch CPU. Hopelijk b lijft dat zo.

Edit: Ik heb een i5 6600k + Maximus VIII Ranger

[ Voor 3% gewijzigd door TeunisDokter op 03-03-2016 17:59 ]

• t0byman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-08 11:52
CPU: 6700K
MOBO: ASUS Z170 Pro

1.5 maand geleden geassembleerd, liep tot vorige week als een zonnetje.

Toen opeens afwisselend de "CRITICAL PROCESS DIED" en "CRYPTO INTERNAL LIBRARY ERROR" bsod's. Ik kon Windows niet meer starten.

Vandaag troubleshooting gedaan. Blijkt dat ook bij mij de 3e core (en misschien ook de 4e) defect is, dus ik heb voor nu maar 2 cores actief staan. Heb een RMA gedaan, let's hope for the best.

Het gekke is dat bij mij de voltages al die tijd gewoon normaal waren 8)7 !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
t0byman schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 23:09:
CPU: 6700K
MOBO: ASUS Z170 Pro

1.5 maand geleden geassembleerd, liep tot vorige week als een zonnetje.

Toen opeens afwisselend de "CRITICAL PROCESS DIED" en "CRYPTO INTERNAL LIBRARY ERROR" bsod's. Ik kon Windows niet meer starten.

Vandaag troubleshooting gedaan. Blijkt dat ook bij mij de 3e core (en misschien ook de 4e) defect is, dus ik heb voor nu maar 2 cores actief staan. Heb een RMA gedaan, let's hope for the best.

Het gekke is dat bij mij de voltages al die tijd gewoon normaal waren 8)7 !!!
Dat is niet best, had je voltages ingesteld of alles op 'auto'?
Heb na deze berichten de voltages alles vastgezet en de overclock (in voltages) uitgezet.
Stom vraag, maar is undervolten wel veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

HollowGamer schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:18:
[...]

Dat is niet best, had je voltages ingesteld of alles op 'auto'?
Heb na deze berichten de voltages alles vastgezet en de overclock (in voltages) uitgezet.
Stom vraag, maar is undervolten wel veilig?
Undervolten kan hoogstens tot gevolg hebben dat de cores onvoldoende spanning krijgen en daardoor niet starten of niet stabiel zijn. Schade vindt pas plaats als er meer spanning doorheen gaat dan de fabrieksspecificatie. Er komt dan meer stress op de cores te staan waardoor de levensduur afneemt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 22:19
Hmmm ik begin me vragen te stellen, sinds ik overweg om volgende config te bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 358,90€ 358,90
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 183,95€ 183,95
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 75,02€ 75,02
1G.Skill Ripjaws V F4-3000C14D-32GVR€ 233,-€ 233,-
1Samsung 960 Pro 512GB€ 296,50€ 296,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.147,37

Is dit wel een goed idee als ik dit allemaal lees?

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit topic stamt uit 2015.. De 6700K is uiteraard een zeer goede CPU, bovendien krijg je 3 jaar garantie. Heb zelf nog nooit een kapotte CPU meegemaakt, dan moet je wel echt goed pech hebben. Als je advies wil over je build kan je beter een eigen topic starten met wat meer informatie.

[ Voor 19% gewijzigd door stin00 op 16-11-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

kazzzdafke schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:21:
Hmmm ik begin me vragen te stellen, sinds ik overweg om volgende config te bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 358,90€ 358,90
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 183,95€ 183,95
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 75,02€ 75,02
1G.Skill Ripjaws V F4-3000C14D-32GVR€ 233,-€ 233,-
1Samsung 960 Pro 512GB€ 296,50€ 296,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.147,37

Is dit wel een goed idee als ik dit allemaal lees?
Of je wacht gewoon tot Kaby Lake beschikbaar is. Het is om de hoek. Ben je gelijk af van de zogenaamde zwaktes in Skylake. Kaby Lake chips zijn weer wat dikker en sterker geworden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
nelizmastr schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:01:
[...]

Of je wacht gewoon tot Kaby Lake beschikbaar is. Het is om de hoek. Ben je gelijk af van de zogenaamde zwaktes in Skylake. Kaby Lake chips zijn weer wat dikker en sterker geworden.
En wat is om de hoek?
Ik las pas 2de deel van 2017 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
stin00 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:38:
Dit topic stamt uit 2015.. De 6700K is uiteraard een zeer goede CPU, bovendien krijg je 3 jaar garantie. Heb zelf nog nooit een kapotte CPU meegemaakt, dan moet je wel echt goed pech hebben. Als je advies wil over je build kan je beter een eigen topic starten met wat meer informatie.
heb ik ook gedaan al... :)

wiLLius in "Game + LR/PS pc"

[ Voor 6% gewijzigd door kazzzdafke op 16-11-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan deze weer slapen.