Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Duurzaam investeren in het huis, welke volgorde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15-06 20:04
Beste lezers,

Sinds oktober beschikken mijn vriendin en ik over onze eerste (koop)woning!

We zijn er erg gelukkig mee en hebben al het een en ander er aan gedaan omdat het een vrij ouderwetse woning is/was en willen aankomend jaar nog extra investeren en zoeken advies betreft het investeren in duurzaamheid (Gas/Stroom verbruik)

Allereerst wil ik vermelden dat voorheen de voorkant van het huis (noord) en achterzijde (zuid) van het huis volledig van oud hout was met aan de voorzijde nog slechte kozijnen met enkel glas (dus geen beton/spouw etc)
De oude houten gevels zijn dus momenteel volledig vervangen voor HR++ kozijnen, deuren en Keralit.beplating met daarachter steenwol isolatie, folie etc.

De tussenmuren zijn van +/- 30cm dik beton en dragende muren. Het huis loopt ook in een Z vorm en hebben daarom ook nog een kleine dragende buitenmuur van 4x6meter waar met dampdicht verf over de stenen is geverfd (grenst aan woonkamer op de begane grond en hoofdslaapkamer op de 1e).

Om te beginnen wat informatie over het huis:

Type huis:

- Bouwjaar: 1972
- Tussenwoning met plat dak
- Begane grond: Hal/entree van +/- 7m2
Begane grond: Woonkamer+Keuken en hobbykamer +/- 50m2
Begane grond: aanpandige ongeisoleerde schuur die (nog) niet vanuit binnen te bereiken is.
- Eerste verdieping: +/- 50m2 met

- HR Ketel Vaillaint uit 2009
- 3640kwp zonnepanelen van JA Solar met SolarEdge systeem (14x260wp met geschatte opbrengt van 3400kwh)
- Volledige woning is recent voorzien van kunststof kozijnen en deuren met HR++ Beglazing met een U=1,0 waarde
- Tijdens het vervangen van de kozijnen is er steenwol isolatie geplaatst met een R waarde van (tenminste) 1,85 geplaatst met folie (evt later fotos) met daar bovenop Keralit beplatingen.

Mogelijke verbeteringen?:

- Geen vloerverwarming, verwarming via radiatoren
- Geen spouwmuur isolatie, (is slechts een enkele muur van 4x6 meter met dampdichte verf en afgeraden door isolatiebedrijf)
- Geen vloerisolatie, betonnen broodjesvloer. Wij hebben offertes voor TonZon en PUR (1900-2000euro 57m2)
- Geen dakisolatie (voor zover bekend), 30cm dik beton dak met bitumen afdekking
- Afdichten kieren/gaten bij leidingwerk en meterkast (kit?)
- Mechanische (WTW?) ventilatie laten aanbrengen dit kan mogelijk makkelijk boven de ''open trap'' met erboven een opbergruimte, centraal gelegen en aangesloten op alle kamers behalve de badkamer
- Het pand heeft inpandige regenpijpen en (tenminste) een natuurlijke ventilatie in de badkamer
- Indien er nog plek is: zonneboiler of iets anders gesubsideerd?

In februari kunnen wij 2000-4000 euro investeren en willen graag weten of het voor de mensen die hier op het forum komen makkelijk te zeggen is wat we het eerst aan kunnen pakken?
Ik heb helaas geen indicatie van ons stroomverbruik maar sinds ik op het DED forum veel aan het lezen ben hebben wij alle verlichting al vervangen voor LED en Philips Hue lampen en houden alles bij met een verbruiksmeter! Het word een aangename hobby!

Hier enkele foto's van de recent vervangen kozijnen(hier nog niet volledig):

De Zonnepanelen en dakindeling (en ook een stuk van de 4x6M wit geverfde muur):

Stef87 wijzigde deze reactie 27-12-2015 03:26 (7%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16-06 13:35
Goed bezig hoor. Ik zou geloof ik alleen de vloer nog isoleren en er dan eens een jaar gaan wonen. Kun je in dat jaar mooi meten aan verbruik, warmtebeelden maken van de woning, zien hoe en waar je de woning het meest gebruikt en waar je het meeste comfort wilt. Daarna kun je denk ik een goed plan opstellen.
Voor de vloer isolatie is dat denk ik niet nodig. Dat is altijd zinvol. Welk systeem je toepast is dan erg smaak afhankelijk. Ik ben zelf voor zelfdoen met eps, maar pur en tonzon is zeker ook een goed systeem. De uiteindelijke kwaliteit is bij alle systemen wel sterk afhankelijk van de installateur. Daar moet je wel de nodige aandacht aan besteden.

• Fornax445
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:54
quote:
- Geen vloerisolatie, betonnen broodjesvloer. Wij hebben offertes voor TonZon en PUR (1900-2000euro 57m2)
- Geen dakisolatie (voor zover bekend), 30cm dik beton dak met bitumen afdekking
Ik ben het met Blissard eens dat de vloer isoleren zeker zin heeft, vooral omdat die nu helemaal niet geisoleerd is.

Je hebt een offerte voor pur, wat betekent dat er genoeg hoogte in de kruipruimte is om dat aan te brengen, dan is er dus ook genoeg ruimte om zelf EPS aan te brengen. Pur is een goede optie, zeker als ze een stukje van de fundering meenemen. Van Tonzon ben ik persoonlijk niet overtuigd, dat ga ik dus niet aan- of afraden.
Zelf EPS aanbrengen is een behoorlijke klus maar goed te doen en een stuk voordeliger en zeker ook effectief. Van het bedrag dat je bespaart kun je ongeveer de hele WTW-ventilatie betalen, een apparaat dat ik zeker wel kan aanraden (mits goed uitgevoerd en onderhouden). Bedek sowieso de kruipruimtevloer met folie, dat werkt erg prettig en scheelt een hoop vocht.

Heel leuk is ook kijken naar de leeftijd van de gasmeter en de stand en daarmee het jaarverbruik tot nu toe berekenen. Afhankelijk van de gezinssamenstelling van de vorige bewoners heb je dan een leuke startwaarde.

Het dak is nog een uitdaging...
In principe kun je dat aan de binnenkant isoleren maar dat gaat ten koste van de hoogte. Je kunt ook aan de buitenkant isoleren maar dan wordt je dak iets hoger, en je moet je PV-installatie even leeg laten lopen en oprollen. Waarschijnlijk houdt je ook een koudebrug bij de overgang naar het niet geisoleerde dak van de buren. (Of je moet de buren zo ver krijgen dat meerdere daken in een keer geisoleerd worden).

De gevel en het glas heb je al aangepakt. De vloer is heel gemakkelijk en voordelig zelf te isoleren en dat is niet ingrijpend omdat je niets hoeft te verplaatsen en je niet in je woonruimte bezig bent. Het verschil in komfort was bij ons goed te merken en wij hadden sinds de bouw 4cm EPS, zelf 6cm bijgeplakt.
Bedenk ook dat daar waar geen isolatie zit de eerste centimeters die je aanbrengt een enorm verschil maken.

Kijk ook even naar het inregelen van je CV-systeem, zorg dat alle radiatoren in de woonkamer gelijktijdig warm worden en dat bijvoorbeeld de radiator in de badkamer dan allang niet al lang loeiheet is, zie het betreffende toppic.

www.wigle.net

• Stef87
quote:
Fornax445 schreef op zondag 27 december 2015 @ 14:50:
[...]

Ik ben het met Blissard eens

Heel leuk is ook kijken naar de leeftijd van de gasmeter en de stand en daarmee het jaarverbruik tot nu toe berekenen. Afhankelijk van de gezinssamenstelling van de vorige bewoners heb je dan een leuke startwaarde.

Het dak is nog een uitdaging...
In principe kun je dat aan de binnenkant isoleren maar dat gaat ten koste van de hoogte. Je kunt ook aan de buitenkant isoleren maar dan wordt je dak iets hoger, en je moet je PV-installatie even leeg laten lopen en oprollen. Waarschijnlijk houdt je ook een koudebrug bij de overgang naar het niet geisoleerde dak van de buren. (Of je moet de buren zo ver krijgen dat meerdere daken in een keer geisoleerd worden).

Kijk ook even naar het inregelen van je CV-systeem, zorg dat alle radiatoren in de woonkamer gelijktijdig warm worden en dat bijvoorbeeld de radiator in de badkamer dan allang loeiheet is, zie het betreffende toppic.
Bedankt voor de reacties en het advies..!

De vloer isoleren lijkt dus de eerstvolgende logische stap? (Voelt ook altijd fris aan op het laminaat)

Met pur zouden er dan ventilatiegaten worden gemaakt en ook een stukje van de fundering mee worden gepakt.

Wel zit er wat "matig" leidingwerk in de kruipruimte waar ik ook eventueel rekening mee wil houden.
Alles vervangen lijkt me ook zonde als het gewoon dicht is op het moment.

Bij de offerte voor tonzon krijgen we er (via greenchoice) nog een 200 euro ikea waardebon voor en word ook de bodem met folie afgedekt.

Zelf EPS plakken gaat helaas niet lukken (... Ik kan niet zo goed tegen spinnen, haha) anders had ik dit zeker overwogen!

Is EPS laten plaatsen in verhouding duurder dan 8cm PUR bijvoorbeeld??

Er is me verteld dat er wel iets meer dan gemiddeld leidingwerk aanwezig was door de meneer van de PUR offerte (iets meer werk dan normaal). De kruipruimte is wel ongeveer 60-80cm hoog.

Heel erg leuk om hulp te krijgen via tweakers, jullie hebben mij aangestoken!

**edit**

Het dak laten we dan denk ik voor later, er zijn ook inpandige regenpijpen en/of ventilatiegaten voor de kruipruimte (geen dakgoten rondom het huis!)

Mocht iemand daar ook ervaring mee hebben gehad dan hoor ik dat uiteraard graag :)

Stef87 wijzigde deze reactie 28-12-2015 00:31 (5%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22:47
Houdt er wel rekening mee dat het dak de grootste invloed heeft op warmteverlies en de vloer het minste. Desalniettemin goed de vloer aan te pakken.

Je zou gebruik kunnen maken van onderstaande website om snel een berekening te maken van eventuele isolatie invloeden:

http://www.isso-digitaal....teverliesberekening-schil

• Fornax445
In mijn bericht had ik een storende fout staan:
... en dat bijvoorbeeld de radiator in de badkamer dan allang niet al lang loeiheet is
quote:
Zelf EPS plakken gaat helaas niet lukken (... Ik kan niet zo goed tegen spinnen, haha) anders had ik dit zeler overwogen!

Is EPS laten plaatsen in verhouding duurder dan 8cm PUR bijvoorbeeld??
EPS plaatsen is bewerkelijk en daardoor erg duur in uurloon. De vraag is vaker gesteld maar ik heb nog van geen enkel bedrijf gehoord dat dit doet.
Even uitrekenen op de achterkant van een forumberichtje: 50m2 vloer, 2 lagen van 5cm dik is ongeveer 40 pakken EPS van de bouwmarkt a 8,- per stuk. Dat is meerdere keren rijden wegens ruimte en uitverkocht. Bevestigingsmateriaal: 100,- ruim gerekend (voordelig bij de Action). Je eigen arbeidkosten 0,-. Totaal wordt dan 500,- maar reken er even minimaal 2 weekenden voor.

Als een bedrijf dat moet doen is dat met 2 personen vanwege kruipruimte is een besloten ruimte (Veiligheidsregels). Reken dan dus op 700,- aan uurloon per werkdag. Je kruipluik is bepalend voor de maat platen die naar binnen kunnen dus dat blijft bewerkelijk. Materiaalkosten zullen ook iets hoger zijn dan de eerder berekende 500,- en het volume van het EPS is nog steeds 5m3, er zal dus iets van vervoer in de prijs zitten.
Zo kom je al gauw in de buurt van of over de 2000,- van je andere offerte voor pur, dus dit is heel moeilijk tegen concurrerende prijzen aan te bieden als bedrijf.

Als je minimaal 60cm hoogte hebt heb je erg goed de ruimte om het zelf te doen. Als spinnen echt een probleem voor je zijn kun je misschien iemand vragen om de kruipruimte goed spinvrij te maken voor je, eventueel tegen betaling?

www.wigle.net

• Stef87
Ook bedankt voor de tip betreft bouwjaar gasmeter en stand vergelijken, dit heb ik gelijk ook gedaan voor de analoge elektriciteitsmeter met de standen die ik had gefotografeerd bij oplevering afgelopen oktober.

Afgelopen jaar bijna volledig leeg gestaan het huis, tot dat jaar geleden was voor/achter nog enkel glas:

Gasmeter uit 1983: 2000 m3 gas gemiddeld tot nu toe per jaar.

Elektra meter uit 1993: bijna 2000kwh gemiddeld per jaar.

Voor zover bekend heeft een oude man er lang alleen gewoond, die laatste jaren invalide was en een jaar geleden overleden.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

met een vloer oppervlakte van 60m2 zou ons isolatie met eps ongeveer 1000,- kosten (zelf plaatsen)

Met elke verbetering merk je vooruitgang, met kit/pur tochtstrips je kieren dichten merk je relatief snel(ler) ..

Ons huis uit 1976 heeft nog niet overal kunstof maar sinds bewoning en vervanging door kunstof op strategische plekken merken we het warmte verschil. Ook kieren afdichten heeft erg veel effect.

hoewel onderzoek zeker handig is, zou ik zeker na jaar bewoning evalueren zoals eerder gezegd is of het daadwerkelijk nut heeft.

Ik richt me op de begane grond, met investeren daar leven we het meest.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Stef87
quote:
vso schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:19:
met een vloer oppervlakte van 60m2 zou ons isolatie met eps ongeveer 1000,- kosten (zelf plaatsen)

Met elke verbetering merk je vooruitgang, met kit/pur tochtstrips je kieren dichten merk je relatief snel(ler) ..

Ons huis uit 1976 heeft nog niet overal kunstof maar sinds bewoning en vervanging door kunstof op strategische plekken merken we het warmte verschil. Ook kieren afdichten heeft erg veel effect.

hoewel onderzoek zeker handig is, zou ik zeker na jaar bewoning evalueren zoals eerder gezegd is of het daadwerkelijk nut heeft.

Ik richt me op de begane grond, met investeren daar leven we het meest.
Bedankt, ik verdiep me nog iets meer in de isolatie verschillen tussen tonzon en PUR, en zal een van die twee dan kiezen.

PUR lijkt me makkelijker/beter omdat ook de wanden etc meegespoten worden, plus het afdichten van kieren zou makkelijker moeten zijn.

Na een jaar kijken we dan wel weer verder denk ik dan :)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
Stef87 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 19:18:
[...]

Bedankt, ik verdiep me nog iets meer in de isolatie verschillen tussen tonzon en PUR, en zal een van die twee dan kiezen.

PUR lijkt me makkelijker/beter omdat ook de wanden etc meegespoten worden, plus het afdichten van kieren zou makkelijker moeten zijn.

Na een jaar kijken we dan wel weer verder denk ik dan :)
Ik zou met die keuze eerder voor pur gaan, sneller en lijkt me effectiever.. met tonzon als het verkeerd gelegd word heb je nog steeds problemen.
Maar ben je al onder je huis geweest? alle buizen die onder je huis lopen (aan/afvoer en elektra) zal je vooraf klaar moeten hebben.

Ik ga zelf denk ik voor tempex, dit omdat we een kwaaitaal (bogen) vloer hebben en de holle ruimtes als extra isolatie zal dienen. Hiervoor ga ik eerst dampdichte folie aanbrengen, en de nodige voorbereiding voor leiding werk aanleggen denk aan:
- water voor/achter (kraantje binnen + buiten + en leegloop mogelijkheid
- elektra voor/achter (via schakelaar in meterkast aan/uit te zetten)
- eventueel geforceerde ventilatie aanbrengen ..

Even snel ingeschat 1900 voor PUR laten doen en 1100 voor diy vind dat hoop geld.
vandaag even wat glaswol in de schoorsteen gemikt (nu nog niet bruikbaar) en openingen langs de zijkant v.d trap .. pff scheelt enorm .

• Stef87
quote:
vso schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:51:
[...]

Ik zou met die keuze eerder voor pur gaan, sneller en lijkt me effectiever.. met tonzon als het verkeerd gelegd word heb je nog steeds problemen.
Maar ben je al onder je huis geweest? alle buizen die onder je huis lopen (aan/afvoer en elektra) zal je vooraf klaar moeten hebben.

Ik ga zelf denk ik voor tempex, dit omdat we een kwaaitaal (bogen) vloer hebben en de holle ruimtes als extra isolatie zal dienen. Hiervoor ga ik eerst dampdichte folie aanbrengen, en de nodige voorbereiding voor leiding werk aanleggen denk aan:
- water voor/achter (kraantje binnen + buiten + en leegloop mogelijkheid
- elektra voor/achter (via schakelaar in meterkast aan/uit te zetten)
- eventueel geforceerde ventilatie aanbrengen ..

Even snel ingeschat 1900 voor PUR laten doen en 1100 voor diy vind dat hoop geld.
vandaag even wat glaswol in de schoorsteen gemikt (nu nog niet bruikbaar) en openingen langs de zijkant v.d trap .. pff scheelt enorm .
Al het leiding werk is in principe klaar, de bekabeling ook het enige wat nog zou kunnen is:

- rioolbuis die sinds 1972 op stenen steunt eventueel aan vloer bevestigen (hangend)
- cv leidingen isoleren met buizen (kan ook na purren?)
- sommig leidingwerk ziet er "matig" uit heb ik me laten vertellen, maar alles zomaar vervangen lijkt me ook onzin? Immers is het bij een kapotte leiding toch vrij makkelijk een stukje uit te snijden in het PUR? En dan voor dat kleine stukje weer wat er bij PURren

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
Stef87 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:56:
[...]

Al het leiding werk is in principe klaar, de bekabeling ook het enige wat nog zou kunnen is:

- rioolbuis die sinds 1972 op stenen steunt eventueel aan vloer bevestigen (hangend)
- cv leidingen isoleren met buizen (kan ook na purren?)
- sommig leidingwerk ziet er "matig" uit heb ik me laten vertellen, maar alles zomaar vervangen lijkt me ook onzin? Immers is het bij een kapotte leiding toch vrij makkelijk een stukje uit te snijden in het PUR? En dan voor dat kleine stukje weer wat er bij PURren
Rioolbuis lijkt me hangend inderdaad beter, bij verzakking zou je kans hebben op breuk (en dan is het niet prettig .. want je komt er (te) laat achter .. wanneer de geur al aanwezig is.

Ik zou er niet voor kiezen om pur om de leiding werk te hebben zitten minimaal 10cm "speel ruimte" rondom zodat men met gereedschap werkzaamheden kan verrichten. maar goed een goeie installateur bereid zijn werk voor en markeert de belangrijke punten ..

Stel dat er een zwakke plek in de leiding zit, die klapt, wat gebeurt er dan met het pur er omheen ?

Wat misschien wel handig is om te weten is dat richt op een R waarde van 5+ wat mijn tempex aanschaf duur maakt bij een R van 3,5 zouden mijn kosten maar rond de 500-750 liggen . (ik wil vloerverwarming misschien ooit) ..

ps
Tocht is de grootste boosdoener kwa "kou" en als je die weghaalt zal je merken dat je bepaalde veranderingen minder nodig zijn. De temperatuur in huis is huis redelijk constant hoewel de verwarming na 22:00 naar 15 graden springt, komt het niet meer voor dat de verwarming aanspringt en is het nog 19 graden als we in de ochtend in de woonkamer arriveren.

• Btcaelum
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 10-09-2017
quote:
Stef87 schreef op zondag 27 december 2015 @ 02:59:
Beste lezers,

Sinds oktober beschikken mijn vriendin en ik over onze eerste (koop)woning!

We zijn er erg gelukkig mee en hebben al het een en ander er aan gedaan omdat het een vrij ouderwetse woning is/was en willen aankomend jaar nog extra investeren en zoeken advies betreft het investeren in duurzaamheid (Gas/Stroom verbruik)

Allereerst wil ik vermelden dat voorheen de voorkant van het huis (noord) en achterzijde (zuid) van het huis volledig van oud hout was met aan de voorzijde nog slechte kozijnen met enkel glas (dus geen beton/spouw etc)
De oude houten gevels zijn dus momenteel volledig vervangen voor HR++ kozijnen, deuren en Keralit.beplating met daarachter steenwol isolatie, folie etc.

De tussenmuren zijn van +/- 30cm dik beton en dragende muren. Het huis loopt ook in een Z vorm en hebben daarom ook nog een kleine dragende buitenmuur van 4x6meter waar met dampdicht verf over de stenen is geverfd (grenst aan woonkamer op de begane grond en hoofdslaapkamer op de 1e).

Om te beginnen wat informatie over het huis:

Type huis:

- Bouwjaar: 1972
- Tussenwoning met plat dak
- Begane grond: Hal/entree van +/- 7m2
Begane grond: Woonkamer+Keuken en hobbykamer +/- 50m2
Begane grond: aanpandige ongeisoleerde schuur die (nog) niet vanuit binnen te bereiken is.
- Eerste verdieping: +/- 50m2 met

- HR Ketel Vaillaint uit 2009
- 3640kwp zonnepanelen van JA Solar met SolarEdge systeem (14x260wp met geschatte opbrengt van 3400kwh)
- Volledige woning is recent voorzien van kunststof kozijnen en deuren met HR++ Beglazing met een U=1,0 waarde
- Tijdens het vervangen van de kozijnen is er steenwol isolatie geplaatst met een R waarde van (tenminste) 1,85 geplaatst met folie (evt later fotos) met daar bovenop Keralit beplatingen.

Mogelijke verbeteringen?:

- Geen vloerverwarming, verwarming via radiatoren
- Geen spouwmuur isolatie, (is slechts een enkele muur van 4x6 meter met dampdichte verf en afgeraden door isolatiebedrijf)
- Afdichten kieren/gaten bij leidingwerk en meterkast (kit?)
- Mechanische (WTW?) ventilatie laten aanbrengen dit kan mogelijk makkelijk boven de ''open trap'' met erboven een opbergruimte, centraal gelegen en aangesloten op alle kamers behalve de badkamer
- Het pand heeft inpandige regenpijpen en (tenminste) een natuurlijke ventilatie in de badkamer
- Indien er nog plek is: zonneboiler of iets anders gesubsideerd?

In februari kunnen wij 2000-4000 euro investeren en willen graag weten of het voor de mensen die hier op het forum komen makkelijk te zeggen is wat we het eerst aan kunnen pakken?
Ik heb helaas geen indicatie van ons stroomverbruik maar sinds ik op het DED forum veel aan het lezen ben hebben wij alle verlichting al vervangen voor LED en Philips Hue lampen en houden alles bij met een verbruiksmeter! Het word een aangename hobby!

Hier enkele foto's van de recent vervangen kozijnen(hier nog niet volledig):
[afbeelding]

[afbeelding]

De Zonnepanelen en dakindeling (en ook een stuk van de 4x6M wit geverfde muur):
[afbeelding]

[afbeelding]
ik zou hier niet zoveel meer in investeren je hebt meer dan zat gedaan gas is al vele malen goedkoper.
echte koude winters gaan wij waarschijnlijk niet meer krijgen. wellicht dat je het geld opzij kunt zetten voor in de toekomst(offgrid systeem bijv.)
wat je zou kunnen doen is inderdaad nog vloerisolatie. je zou apparaten ouder dan 5 jaar kunnen vervangen voor 'n A+++.
zonneboiler heeft weinig zin aangezien je de warmte in de winter nodig hebt en er dan juist weinig zon is.
Energieverbruik koelkast per jaar
1990 2000 2010 2015
425 kWh 283 kWh 140 kWh 75 kWh

Btcaelum wijzigde deze reactie 30-12-2015 04:43 (3%)

• Stef87
quote:
Btcaelum schreef op woensdag 30 december 2015 @ 04:38:
[...]

ik zou hier niet zoveel meer in investeren je hebt meer dan zat gedaan gas is al vele malen goedkoper.
echte koude winters gaan wij waarschijnlijk niet meer krijgen. wellicht dat je het geld opzij kunt zetten voor in de toekomst(offgrid systeem bijv.)
wat je zou kunnen doen is inderdaad nog vloerisolatie. je zou apparaten ouder dan 5 jaar kunnen vervangen voor 'n A+++.
zonneboiler heeft weinig zin aangezien je de warmte in de winter nodig hebt en er dan juist weinig zon is.
Energieverbruik koelkast per jaar
1990 2000 2010 2015
425 kWh 283 kWh 140 kWh 75 kWh
Bedankt..! In februari wil ik denk ik voor tonzon gaan..!

Wij hebben een oude (geverfde) keuken met apparatuur uit ik schat de jaren90.

Vaatwasser, oven met nog analoge schakelaar, elektrische kookplaat en oude (vrij kleine:/ te kleine) koelkast.

En ook een oud klein mini vriezertje meegenomen die ik nu aan een emergiemeter heb gekoppeld (net aan het net aangesloten, 384W piek verbruik op "normale" stand, er is ook "turbo" voor wat het waard is.

Wasmachine is +\- 8/9 j oud, geen droger

Omdat we binnen een paar jaar een nieuwe keuken willen vinden we het ook wel enigzins zonde om ze te vervangen , maar ik ga het verbruik wel even bijhouden..!

Nogmaals bedankt voor de tips ik ga kijkem of het loont al toch de koelkast te vervangen voor een met hetzelfde formaat (te klein, vriendin wilt geen losse:p)

Stef87 wijzigde deze reactie 31-12-2015 01:50 (4%)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 14-06 10:59

Erasmo

Laadpaaljager

Piekverbruiken moet je niet naar kijken met koelkasten en vriezers. Over hoeveel jaar ben je van plan de keuken te vervangen?
Dikke kans dat als je nu een nieuwe koelkast en vriezer aanschaft ze dan al terugverdiend zijn, of als je het goed plant je ze gewoon kan meenemen in de nieuwe keuken.

Doet iets met stroom en motors

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
Erasmo schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:37:
Piekverbruiken moet je niet naar kijken met koelkasten en vriezers. Over hoeveel jaar ben je van plan de keuken te vervangen?
Dikke kans dat als je nu een nieuwe koelkast en vriezer aanschaft ze dan al terugverdiend zijn, of als je het goed plant je ze gewoon kan meenemen in de nieuwe keuken.
Oftewel een senseo (1800w) is goedkoper dan een koffiezet met filter (800w) puur omdat de senseo maar kort veel vermogen gebruikt en de filterversie lang pruttelt en "warmhoud" .. vaak ruim 10 minuten ..

Wij hebben dit gedaan, en we zijn van A+ appratuur (toen) naar nu A+++ gegaan
Als we onze koelkast en vriezer hadden vervangen door gelijk waardig zouden we inderdaad goedkoper uit zijn geweest hoewel de besparing pas tussen 5 en 10 jaar terug verdiend zou zijn. Dus we hebben gekozen voor "meer ruimte" (ook wegens gezins uitbreiding van 2 kids)
Doordat we minder "winkelen" besparen we effectiever meer geld dan bezuinigen op apparatuur.

BTW keukenrenovatie kan ook interessant zijn, nieuwe deurtjes en keukenblad enzo kan bakken met geld besparen.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
Wij hebben tonzon. Bevalt heel goed. En geen risico van pur allergie. Plastic op de bodem zou ik ziezo doen. Houdt de lucht in de kruipruimte droger

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
vso schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 03:24:
[...]

Oftewel een senseo (1800w) is goedkoper dan een koffiezet met filter (800w) puur omdat de senseo maar kort veel vermogen gebruikt en de filterversie lang pruttelt en "warmhoud" .. vaak ruim 10 minuten ..
Je vergelijkt appels met peren, het gebruik is gewoon anders. Uiteindelijk moet je beide evenveel water verwarmen voor 1 kopje, dus dat kost grofweg evenveel energie. Als je je filterapparaat gewoon direct uitzet 'bespaar' je energie, en als je niet oplet bij Senseo gaat íe alvast je volgende hoeveelheid water verwarmen die je wellicht nooit nodig hebt...

Keukenapparatuur vervangen is nog een optie, maar zo enorm snel is het ook niet terugverdiend, is compleet afhankelijk van wat je nu hebt staan natuurlijk. Zeker als je binnen een paar jaar je keuken gaat vervangen zou ik het er gewoon mee doen, volgens mij heb je toch opwek genoeg?

Maar je kan ook simpel denken: wellicht een regenton om de tuin te bewateren? Een composthoop en een moestuin vallen ook onder besparen, moet je wel leuk vinden. :)

• Stef87
quote:
Aikon schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 16:43:
[...]

Je vergelijkt appels met peren, het gebruik is gewoon anders. Uiteindelijk moet je beide evenveel water verwarmen voor 1 kopje, dus dat kost grofweg evenveel energie. Als je je filterapparaat gewoon direct uitzet 'bespaar' je energie, en als je niet oplet bij Senseo gaat íe alvast je volgende hoeveelheid water verwarmen die je wellicht nooit nodig hebt...

Keukenapparatuur vervangen is nog een optie, maar zo enorm snel is het ook niet terugverdiend, is compleet afhankelijk van wat je nu hebt staan natuurlijk. Zeker als je binnen een paar jaar je keuken gaat vervangen zou ik het er gewoon mee doen, volgens mij heb je toch opwek genoeg?

Maar je kan ook simpel denken: wellicht een regenton om de tuin te bewateren? Een composthoop en een moestuin vallen ook onder besparen, moet je wel leuk vinden. :)
Er zou 3400 kwh per jaar moeten worden opgewekt (zoals te zien in de fotos hebben de buren direct op het westen een dakopbouw) en 3200kwh opbrengstgarantie van de installateurs. Dit zal voor 2 personen vast wel genoeg zijn, zelfs met wat oudere apparatuur en elektrische kookplaat?

Van de eerder genoemde keukenapparatuur en/of witgoed kunnen we ook dingen vervangen die vrij oud zijn. De keuken zal voorlopig nog wel blijven, denk aan een aantal jaar.

Het nadeel is dat de huidige inbouw-koelkast vrij klein is en we dan ook een aparte vriezer moeten kopen. Het liefst zou ik i.v.m. Energiekosten direct voor een A+++ koelkast/vriezer combinatie gaan, maar dan moet de huidige keuken worden aangepast en kunnen we de (inbouw)oven die nu boven de te kleine koelkast zit ook een plek krijgen (is er niet echt)

Op het moment hangt de oude kleine vriezer aan een energiemeter om naast het (eerder genoemde) piekverbruik ook te zien wat die in een week ongeveer gebruikt. Deze vriezer staat momenteel in de aanpandige schuur.

Echt super om zoveel mensen hier te hebben die zo leuk reageren! Ik heb ook nog een heel aardig prive berichtje gekregen :)!

Nu even ons verbruikt blijven nakijken om te zien wat er allemaal nog beter kan..!

Een echte aanrader voor minder stroomverbruik zijn de digitale master slave stekkerdozen van het merk brennenstuhl!

Ik heb de pc met randapparatuur op zo'n stekkerdoos aangesloten en ook de tv+ randapparatuur zodat er altijd maar 1 apparaat in standby staat. In ons geval is de samsung smart tv al energiezuinig (standby verbruik is iets van 0.5w) en het werkt heel gemakkelijk omdat je er zelf niets extra voor hoeft te doen..!!

Tweakers maakt dit mijn nieuwe hobby =)

• Aikon
  • Niet online
quote:
Stef87 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 18:48:
[...]

Er zou 3400 kwh per jaar moeten worden opgewekt (zoals te zien in de fotos hebben de buren direct op het westen een dakopbouw) en 3200kwh opbrengstgarantie van de installateurs. Dit zal voor 2 personen vast wel genoeg zijn, zelfs met wat oudere apparatuur en elektrische kookplaat?
De helft kan ook genoeg zijn voor 2 personen... Het is maar net wat je ermee doet (koken/verwamen/etc.).
quote:
Van de eerder genoemde keukenapparatuur en/of witgoed kunnen we ook dingen vervangen die vrij oud zijn. De keuken zal voorlopig nog wel blijven, denk aan een aantal jaar.
Een aantal jaar is vrij ruim. 2? 20? Zelf wil ik over een jaar of 5 een nieuwe keuken, recent ging mijn nog goede koelkast kapot. Zelf heb ik besloten om een middenklasser qua prijs/zuinigheid te kopen toen. Lastige keuze, want ik weet al dat ik de koelkast niet ga hergebruiken. Zelf met de vaatwasser: die ontbrak. Toch maar een nieuwe gekocht die ook niet in de nieuwe keuken zal komen omdat het een afwijkende maat is.
quote:
Het liefst zou ik i.v.m. Energiekosten direct voor een A+++ koelkast/vriezer combinatie gaan
Energietechnisch kan je juist het best voor aparte apparaten gaan.
quote:
Nu even ons verbruikt blijven nakijken om te zien wat er allemaal nog beter kan..!
Goed plan, hou het bijv. maandelijks bij zodat je in de toekomst de effecten van bijv. vloerisolatie kan beoordelen (mbv mindergas.nl bijv).

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

@Aikon:
hieronder is geen afbrand reactie, maar ter info.

Ik heb bv een 840 watt voeding in mijn "server", deze verbruikt maar 220W daarmee zit ik op de sweet spot van de efficientie curve van de voeding. Als ik deze zou vervangen door de meest recente voeding A+++++ en daar ook op de "sweet spot" zou zitten zou de winst pas na 30 jaar terug verdient worden.. tegen die tijd is de PC al 6x vervangen.

Iets wat 24/7 draait of heel vaak is meer waard om direct te vervangen dan incidenteel, gebruik je je vaatwasser dagelijks dan is een nieuwe efficienter in water en stroom verbruik.
Ik heb nu een close-in boiler kwa gemak zeer prettig, maar als het aan mij ligt is hij weg ..
quote:
Aikon schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 16:43:
[...]

Je eigen feiten verdraai je .. , een senseo is automagisch voor 1 of 2 koppen koffie goedkoper per design dan de filter, de senseo slaat af na gebruik de filter apparaat niet. daarnaast verlies je veel warmte bij een filter apparaat aan onnodige/overbodige verhitting. maar de duur van koffiezetten met filter heb je al meer energie verbruikt dan de senseo doet voor 2 of zelfs 4 koppen koffie.
en als je de 1ne tijdig uitzet doe je dat natuurlijk ook bij de ander waarbij je je eigen punt teniet doet ;)
quote:

Besparen zit hem eerder in warmere kleding in huis, bevroren voedsel in de koelkast ontdooien en op tijd iets aan/uit zetten.

Water besparing helpt niet in NL, regenton klinkt leuk maar je wint er niks mee .. de waterprijs is te laag om zelf "grijs" water opslag rendabel te maken. misschien als de kub water 1,- word ?
quote:
Energietechnisch kan je juist het best voor aparte apparaten gaan.
En dat baseer je op ?

Veel mensen plaatsen vriezers/koelkasten in de buiten-schuur/berging dit is super slecht omdat ze gemaakt zijn met minimale temperatuur schommelingen te werken. ze werken dan minder efficiënt.

• Aikon
  • Niet online
quote:
vso schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 22:18:
@Aikon:
hieronder is geen afbrand reactie, maar ter info.
Same here :)
quote:
Ik heb bv een 840 watt voeding in mijn "server", deze verbruikt maar 220W daarmee zit ik op de sweet spot van de efficientie curve van de voeding. Als ik deze zou vervangen door de meest recente voeding A+++++ en daar ook op de "sweet spot" zou zitten zou de winst pas na 30 jaar terug verdient worden.. tegen die tijd is de PC al 6x vervangen.
Ik ken jouw voeding niet, maar de sweet spot ligt doorgaans een stuk hoger dan 25%, denk aan 50%+.
quote:
Iets wat 24/7 draait of heel vaak is meer waard om direct te vervangen dan incidenteel, gebruik je je vaatwasser dagelijks dan is een nieuwe efficienter in water en stroom verbruik.
Wat je zegt klopt niet, maar je gedachte wel. Iets waar je veel op kan bespraren is meer waard om te vervangen, en meestal kan je meer besparen op iets wat 24/7 aan staat. De relatie tussen hoe vaak je je vaatwasser gebruikt en hoe zuining een nieuwe is ontbreekt uiteraard. Maar heb je een oude vaatwasser die je frequent gebruikt, dán is een nieuwe vaak zuiniger.
quote:
Je eigen feiten verdraai je .. , een senseo is automagisch voor 1 of 2 koppen koffie goedkoper per design dan de filter, de senseo slaat af na gebruik de filter apparaat niet. daarnaast verlies je veel warmte bij een filter apparaat aan onnodige/overbodige verhitting. maar de duur van koffiezetten met filter heb je al meer energie verbruikt dan de senseo doet voor 2 of zelfs 4 koppen koffie.
en als je de 1ne tijdig uitzet doe je dat natuurlijk ook bij de ander waarbij je je eigen punt teniet doet ;)
Ter info: mijn ervaring met Senseo is zeer beperkt, maar het viel me op dat als je hem niet uitzet dat hij alvast water voor het volgende kopje ging verwarmen. Wellicht dat dat nu niet meer zo is.

Hoe dan ook; mijn punt is niet dat een filterapparaat een lager wattage heeft en dus zuiniger is, maar dat er nu eenmaal een x hoeveelheid water moet worden verwarmd uiteindelijk. Beide apparaten hebben hiervoor grofweg evenveel energie nodig. Een filterapparaat kent vast wat meer verlies inderdaad. Echter het grootste bespaarpotentieel in energieverbruik ligt niet in het apparaat maar in het gebruik ervan. Uiteindelijk zal het heel weinig schelen, wellicht enkele tientallen kWh in een huishouden/jaar.

Puur één kopje zetten en gelijk opdrinken is een Senseo zuiniger ja. Maar nu ik deze post aan het tikken ben, ben ik blij dat mijn kopje warm blijft en ik geen hele nieuwe hoef te zetten ;)
quote:
Besparen zit hem eerder in warmere kleding in huis, bevroren voedsel in de koelkast ontdooien en op tijd iets aan/uit zetten.
Wederom een voorbeeld van gebruik. Ín de koelkast ontdooien scheelt altijd energie, hoe (on)zuinig je koelkast ook is.
quote:
Water besparing helpt niet in NL, regenton klinkt leuk maar je wint er niks mee .. de waterprijs is te laag om zelf "grijs" water opslag rendabel te maken. misschien als de kub water 1,- word ?
In dit geval bespaar je voornamelijk water, geen geld nee. Dan moet je regenton wel erg goedkoop en duurzaam zijn en je hem vaak gebruiken. Overigens kost een kuub water al heel lang een euro op de meeste plekken en soms richting de twee al. Wel met de feiten werken.
quote:
En dat baseer je op ?
Je mag ook wel iets aannemen hoor ;) Losse aparaten zijn per stuk efficiënter dan een combinatie (qua koelvriescombinatie dan). Sluit niet uit dat ze in totaal samen meer kunnen verbruiken dan de combinatie, maar dat ligt aan hoeveel koelruimte je nodig hebt --> wederom gebruik. Daarom zei ik specifiek energietechnisch.
quote:
Veel mensen plaatsen vriezers/koelkasten in de buiten-schuur/berging dit is super slecht omdat ze gemaakt zijn met minimale temperatuur schommelingen te werken. ze werken dan minder efficiënt.
Weet ik, wederom een voorbeeld van gebruik. Als je je onzuinige diepvries buiten zet, doe je dat ook met je nieuwe zuinige. Overigens kan je gewoon een model uitzoeken op geschiktheid voor een bepaalde omgevingstemperatuur.

• Stef87
Helaas is de huidige koelkast niet in topstaat: de flessen en pakken zijn lauw terwijl boven op de plank hij wel goed koelt, ook is de lampschakelaar half kapot en werkt niet altijd bij het openen van de deur.

Ik heb jullie advies opgevolgd en voor het formaat een van de zuinige modellen besteld!

Kon het niet laten om ook een leuke aanbieding bij coolbleu te laten schieten en we hebben ook een a+++ -30/40% wasmachine gekocht voor een leuke prijs! De oude werkte niet alles meer en het duurde ook bijna 3uur voor een was :)

En de oude keuken die we in een leuke kleur geverft hebben zal minimaal 2/3jaar blijven maar misschien ook wel 5jaar? Alleen het keukenblad is "lelijk" marmer.

Nogmaals bedankt ik ben helemaal enthousiast geworden ^^

• Aikon
  • Niet online
Is een douche WTW al genoemd? Moet maar net uitkomen, maar wel efficiënt.

• Stef87
quote:
Aikon schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:54:
Is een douche WTW al genoemd? Moet maar net uitkomen, maar wel efficiënt.
Binnen nu en 6 maanden moet ook de badkamer worden aangepakt. Een douche WTW behoort hoop ik tot de mogelijkheden? :)

Cv ketel is op de begane grond en de badkamer is een verdieping hoger.

Momenteel bestaat de badkamer (uit 1972) uit oude matige tegels en een sproeikop en niet te vergeten de zeer oude wc met halfgare spoelbak en een wastafel in dezelfde staat 😜

Vanuit een verbouwdepot kunnen we ook maximaal 5000 besteden aan een badkamer (indien nodig)

Wij willen een "inloopdouche" en voor zover ik onderzoek heb gedaan lijkt de relatief kleine meerprijs voor een douche wtw zeker de investering waard als de badkamer toch al volledig gerenoveerd moet worden :)!

Zijn er ook redenen waarom je geen douche wtw zou moeten nemen betreft onderhoud (in de praktijk?)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:22

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Lijkt me een ideale situatie, de douche boven de cv.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
Aikon schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 09:58:
[...]

Same here :)

[...]

Ik ken jouw voeding niet, maar de sweet spot ligt doorgaans een stuk hoger dan 25%, denk aan 50%+.
tussen 25% en 50% ;) ... in iedergeval voordat de curve naar beneden duikt
quote:
[...]

Wat je zegt klopt niet, maar je gedachte wel. Iets waar je veel op kan bespraren is meer waard om te vervangen, en meestal kan je meer besparen op iets wat 24/7 aan staat. De relatie tussen hoe vaak je je vaatwasser gebruikt en hoe zuining een nieuwe is ontbreekt uiteraard. Maar heb je een oude vaatwasser die je frequent gebruikt, dán is een nieuwe vaak zuiniger.
Huh ? de gedachte klopt wel maar wat ik zeg niet ? .. mis de verklaring ;)
maar snap je wel hoor.
quote:
[...]

Ter info: mijn ervaring met Senseo is zeer beperkt, maar het viel me op dat als je hem niet uitzet dat hij alvast water voor het volgende kopje ging verwarmen. Wellicht dat dat nu niet meer zo is.

Hoe dan ook; mijn punt is niet dat een filterapparaat een lager wattage heeft en dus zuiniger is, maar dat er nu eenmaal een x hoeveelheid water moet worden verwarmd uiteindelijk. Beide apparaten hebben hiervoor grofweg evenveel energie nodig. Een filterapparaat kent vast wat meer verlies inderdaad. Echter het grootste bespaarpotentieel in energieverbruik ligt niet in het apparaat maar in het gebruik ervan. Uiteindelijk zal het heel weinig schelen, wellicht enkele tientallen kWh in een huishouden/jaar.

Puur één kopje zetten en gelijk opdrinken is een Senseo zuiniger ja. Maar nu ik deze post aan het tikken ben, ben ik blij dat mijn kopje warm blijft en ik geen hele nieuwe hoef te zetten ;)
Een senseo heeft 1 verwarmings element, een filter apparaat zowel water als koffie pot verwarming.
dus hierin zit "enorm" energie verlies. zeker als je het aan de hand van (opwarm) tijd van het water berekend.

Misschien zijn er modellen die niet de 2de ronde verwarmen, die van mij doet dat automagisch nog wel. maar slaat uit na 5 minuten, maar aangezien we erbij blijven zetten we hem meteen uit.

Een usb beker verwarmer, is zuiniger en heeft zelfde functie :) sterker nog je kan de beker verwarmen voor gebruik :)

In ieder geval mijn Punt is / was niet alles wat zuiniger lijkt = zuiniger en andersom .. na het testen van een airfryer van vrienden gaan we deze ook aanschaffen. even duur als frituur, maar gezonder
quote:
In dit geval bespaar je voornamelijk water, geen geld nee. Dan moet je regenton wel erg goedkoop en duurzaam zijn en je hem vaak gebruiken. Overigens kost een kuub water al heel lang een euro op de meeste plekken en soms richting de twee al. Wel met de feiten werken.
De stelling dat het onrendabel is lijkt me meer belangrijk(er) dan verkeerd cijfertje ..

Nu zou ik een hout-cv kunnen en willen hebben maar de investering ga ik er nooit uit halen .. maar als ik toch een nieuwe Openhaard bestel ga ik het zeker wel laten monteren voor later. maar goed

Besparen is groot gedeelte zelf bewust worden van je leefgedrag en dat combineren met de mogelijkheden van vandaag.

zo is de senseo goedkoper maar ik geef je 100% gelijk als de filter beter smaakt ;)
quote:
Je mag ook wel iets aannemen hoor ;) Losse aparaten zijn per stuk efficiënter dan een combinatie (qua koelvriescombinatie dan). Sluit niet uit dat ze in totaal samen meer kunnen verbruiken dan de combinatie, maar dat ligt aan hoeveel koelruimte je nodig hebt --> wederom gebruik. Daarom zei ik specifiek energietechnisch.

[...]

Weet ik, wederom een voorbeeld van gebruik. Als je je onzuinige diepvries buiten zet, doe je dat ook met je nieuwe zuinige. Overigens kan je gewoon een model uitzoeken op geschiktheid voor een bepaalde omgevingstemperatuur.
ik wil best iets aannemen, maar hoeveel is "stuk" efficienter soms is de uitleg wel prettig.
Anderzijds zijn fabrikanten niet dom, hoe zuiniger hun apparatuur hoe meer kans dat het ge/ver-kocht word
Toen alles nog op kolen liep tja dan was dat best zo, nu kan een fabrikant zich dat niet meer veroorloven

• Stef87
Verder heb ik nog de vraag of iemand verschillende testresultaten heeft betreft verschillende douche WTW systemen? Voor zover bekend maakt het niet echt uit welke thermostaatkraan je er bij wilt gaan gebruiken =)?

Op de begane grond met de open keuken en onze woonkamer (40 a 50m2) zit ook 1 hele oude radiator, deze is vrij dun maar wel erg lang, helaas zit er op de rand bovenop roest dat van binnenuit de radiator lijkt te komen.

Hoe en waar kan ik precies verschillende radiatoren vergelijken? Het ziet er namelijk uit dat het misschien slim is om die te gaan vervangen in het aankomende jaar.

Helaas ben ik een echte leek betreft radiatoren en als ik de zoekfunctie van tweakers gebruik kom ik uit op topics uit 2001/2002 kan ik er van uit gaan dat dat nog relevant is :)?*

*Helaas is er geen specifiek topic of een gelijke vraag

Stef87 wijzigde deze reactie 04-01-2016 17:16 (4%)

• aardvark
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 09-10-2016

aardvark

Stormkök Duossal 27 Adept

quote:
Stef87 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:14:
Verder heb ik nog de vraag of iemand verschillende testresultaten heeft betreft verschillende douche WTW systemen? Voor zover bekend maakt het niet echt uit welke thermostaatkraan je er bij wilt gaan gebruiken =)?
Leesvoer: Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?.

Paalkamperen - Bivakzones (B) - Staatsbosbeheer (NL)

• Fornax445
quote:
Stef87 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:14:
Hoe en waar kan ik precies verschillende radiatoren vergelijken? Het ziet er namelijk uit dat het misschien slim is om die te gaan vervangen in het aankomende jaar.
Plaatradiatoren van verschillende fabrikanten zijn in principe heel erg vergelijkbaar, er zijn op internet genoeg tabellen te vinden met type/afmetingen/vermogen. Alleen moet je wel even kijken bij welk temperatuursregime het vermogen opgegeven is.

Hier is wel het een en ander te vinden: http://www.radson.com/nl/...m#tab-technische-gegevens , dit bij 75/65/20 (75 graden aanvoer, 65 graden retour, kamertemperatuur 20). Je weet wat T0, T21, T22 enzo betekent?

Sommige andere fabrikanten geven veel uitgebreidere tabellen waar van 25 tot 90C aanvoertemperatuur staat met ook weer verschillende retour- en kamertemperaturen.

Er zijn ook radiatoren te koop die veel fraaier zijn dan de standaard geribbelde plaatradiatoren, die kosten uiteraard wel een stukje meer.

www.wigle.net

• Stef87
quote:
Fornax445 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 00:01:
[...]

Hier is wel het een en ander te vinden: http://www.radson.com/nl/...m#tab-technische-gegevens , dit bij 75/65/20 (75 graden aanvoer, 65 graden retour, kamertemperatuur 20). Je weet wat T0, T21, T22 enzo betekent?
Dit zegt mij nog niet heel veel :) ik zal eens gaan googelen! Ook neem ik nog eens contact met je op! Ik weet wel dat de HR ketel op hoge temperaturen ingesteld staat (verbrandde laatst bij het leggen van laminaat mijn hand aan een leiding.)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True