Toon posts:

pc bouwen... tips?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee hoi :)
Zoals de titel zegt.. Ik wil graag een PC bouwen. Dit heb ik eerder gedaan en ik vind het prettig om zelf een pc samen te kunnen stellen, en het is leuk om te doen! Sinds een jaar heb ik een laptop die het heel goed doet, en ik kan er veel games wel op spelen. Het probleem is alleen dat hij veel te warm wordt. Er zit ook niet een hele goede videokaart in. Ik wil wel graag af en toe kunnen gamen zonder m'n laptop te slopen, dus ik overweeg om weer een pc in elkaar te zetten waarmee ik kan gamen :) m'n budget is tussen de 400 en 500 euro. Ik heb een 500gb SSD van 200 euro liggen die ik er in wil doen, dus dan hou is 200-300 euro over voor de overige onderdelen (exclusief muis, toetsenbord en monitor want die heb ik allemaal nog).

Hebben jullie misschien tips voor mij? Wat voor soort moederbord of processor ik het beste kan gebruiken, en welke echt niet? Er is namelijk zo veel keus, ik word er helemaal chaotisch van.

Edit: aangezien iedereen zegt dat max. 300 euro echt heel lastig word voor een pc om wat mee te gamen, heb ik besloten m'n budget omhoog te doen naar max. 400.. Ben heel benieuwd of dat een groot verschil kan maken :)

Groetjess

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 11:56 . Reden: budget gewijzigd ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:15

Thomg

Aww yiss

Met een budget van 200-300 euro kom je nergens, eerlijk.
Wat voor laptop heb je nu?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

Voor €200 - €300 kun je inderdaad wel een PC bouwen, maar je komt inderdaad niet erg ver. Ik weet niet wat voor een laptop je nu hebt, maar waarschijnlijk overtreft hij de performance van je laptop niet eens ;)

Het is überhaupt nogal absurd dat een SSD bijna de helft van je totale budget inneemt. Neem bij een krap budget dan een wat kleinere SSD, dan kun je het geld wat je overhoudt nuttiger besteden (aan een CPU en GPU).

[ Voor 34% gewijzigd door Compizfox op 27-12-2015 01:05 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best buy guides van juli, september en november.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje maken of naar je eigen profiel importeren en zelf gebruiken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik snap dat 200 a 300 euro wat weinig is.
Mijn laptop heeft een i5 processor, 2.5 gHz.. 8 gb werkgeheugen en een SSD. Maar er zit geen goede videokaart in. Als ik skyrim speel, wordt hij echt heel warm, en hapert het beeld af en toe even. De videokaart is gewoon een on-board videokaart, dus ik denk zelf dat dat een beetje de bottleneck is. Vandaar dat ik overweeg om een pctje in elkaar te zetten.

Ik heb een lijstje gemaakt:

moederbord: asus M5A78L-M
processor: AMD-FX-6300
videokaart: Sapphire R7 240 2gb
werkgeheugen: crucial 8gb ddr3 1600mhz
voeding: corsair VS 350W
kast: coolermaster elite 342

Ik zou graag weten wat jullie mening hier over is. Deze combinatie is samen een kleine 400 euro.

• rwbk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-12 07:30
Doorsparen tot je wel iets leuks kan bouwen. Wat hierboven al gezegd wordt het budget is te krap.

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-12 16:02

JesseMacaw

Electronicafanaat

Met dit budget kom je inderdaad niet veel verder dan met je laptop. Aangezien je al eerder een computer hebt gebouwd: Heb je al overwogen de koelpasta in je laptop te vervangen? Als je het rustig doet ben je een uurtje bezig, dan heb je geen last meer van hitteproblemen. Als je laptop een Acer is zou ik het alleen niet aanraden, daar heb ik slechte ervaringen mee ;)

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 77,80€ 77,80
1MSI A68HM-P33 V2€ 39,06€ 39,06
1Asus Republic Of Gamers STRIKER-GTX760-P-4GD5€ 113,99€ 113,99
1Zalman Z1€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT102464BA160B€ 34,95€ 34,95
1be quiet! System Power 7 400W€ 41,95€ 41,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,70

Iets als dit zou kunnen. Over budget maar dit is echt het minimale.

[ Voor 7% gewijzigd door rickbovenkamp op 27-12-2015 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel! :)

is een 4GB videokaart niet een beetje veel?

De koelpasta vervangen is misschien wel een goed idee... Ik moet m'n laptop toch nog open maken om er een nieuw toetsenbord in te zetten (2 knopjes doen het niet meer). het is een lenovo, dus dat moet zeker geen probleem zijn. Ik heb de laptop alleen nog maar een jaar, heeft koelpasta evrvangen dan veel zin?

Bij de aankoop van m'n laptop had ik de optie om te kiezen voor een betere videokaart, maar ik zat al tegen de duizend euro aan en wou hem alleen voor school gebruiken dus heb dat toen niet gedaan, ook ivm. accuduur. Achteraf heb ik daar een beetje spijt van, haha... Ik vroeg me ook af, als ik hem kon bestellen met een standaard onboard videokaart of een betere, of het dan ook te doen was om er zelf een betere in te zetten. maar als ik de fora op internet goed begrijp, komt daar soldeerwerk etc. aan te pas, dat lijkt me geen goed plan om te doen.

Dan is genoegen nemen met de prestaties van m'n laptop idd de beste keuze denk ik... Meer geld sparen voor een beter systeem is niet het dingetje, want ik heb op zich wel een groter budget beschikbaar. Het punt is gewoon dat ik niet 500+ euro wil uitgeven voor een pc waar ik maar 2 keer per week wat mee doe...

Hebben jullie ook ervaring met het aanschaffen van tweedehands pc's? Mijn broer raadde me dat aan, maar dan moet je mazzel hebben denk ik. Hij had het over een jongen die z'n nog vrij nieuwe pc weg moest doen van z'n vader omdat hij 'websites bezocht die niet oke waren' haha :P

In ieder geval bedankt voor jullie raad, ik ga er nog even goed over nadenken wat ik ga doen :)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:48:
Bij de aankoop van m'n laptop had ik de optie om te kiezen voor een betere videokaart, maar ik zat al tegen de duizend euro aan en wou hem alleen voor school gebruiken dus heb dat toen niet gedaan, ook ivm. accuduur.

[...]

Dan is genoegen nemen met de prestaties van m'n laptop idd de beste keuze denk ik... Meer geld sparen voor een beter systeem is niet het dingetje, want ik heb op zich wel een groter budget beschikbaar. Het punt is gewoon dat ik niet 500+ euro wil uitgeven voor een pc waar ik maar 2 keer per week wat mee doe...
Tja, dan moet je je PC misschien wat meer gaan gebruiken dan twee keer per week ;)

Ik heb zelf ook een vaste PC én een laptop (voor studie) maar thuis gebruik ik toch eigenlijk alleen maar m'n vaste PC. Het is gewoon veel fijner: fatsoenlijk toetsenbord en muis, twee schermen, enz. Een laptop kan wat dat betreft een vaste PC gewoon niet vervangen voor 'serieus werk'.

Je snapt hopelijk zelf ook wel dat het nogal lastig is om voor €300/€400 een PC te kopen die beter/sneller is dan je laptop van €1000. Laptops hebben dan wel een slechtere prijs/kwaliteit-verhouding dan vaste PCs, maar zo groot is het verschil ook weer niet ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 28-12-2015 13:11 ]

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

skoozie

SCSI

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 00:56:
Ik heb een 500gb SSD van 200 euro liggen die ik er in wil doen, dus dan hou is 200-300 euro over voor de overige onderdelen
Rare zin... Je wilt 400 a 500 euro uitgeven, je hebt al iets liggen dus gaat dat van je budget af. dan kan je beter voor 80 euro een kleinere SSD er in doen zodat je meer geld voor je PC overhoudt.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-11 23:27

Ultrapc

Anyone steak?

rickbovenkamp schreef op zondag 27 december 2015 @ 19:24:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI A68HM-P33 V2€ 39,06€ 39,06
1Asus Republic Of Gamers STRIKER-GTX760-P-4GD5€ 113,99€ 113,99
1Zalman Z1€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,70

Iets als dit zou kunnen. Over budget maar dit is echt het minimale.
Het verbaast me dat je niet gezien hebt dat je die kaart echt niet voor 114.- hebt, maar okay :X . Het beste wat je voor die prijs nieuw kan krijgen is een pricewatch: Palit GeForce GTX 750 Ti StormX OC waarbij je toch wel flink inlevert op performace, al zal het wss wel meer zijn dan een laptop. Andere optie is om bijvoorbeeld een HD7950 of R9 280 tweedehands op de kop te tikken, dan heb je nog best aardige prestaties hoor.

Als verder commentaar op deze setup, de CPU en het mobo zijn zeker in dit budget en tov menig laptop een verbetering maar de kast is peperkoek, en de voeding stelt kwalitatief niet zo heel veel voor...

Allround.

• rickbovenkamp
Er zijn al veel Tweakers die de videokaart hebben besteld en bol.com zegt te gaan leveren dus het is het proberen waard. De kast is idd niks en de voeding is gewoon adequaat, maarja je kan ook gewoon niks verwachten als je een PC voor 300 euro nieuw wil met videokaart.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:51

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

rickbovenkamp schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:35:
Er zijn al veel Tweakers die de videokaart hebben besteld en bol.com zegt te gaan leveren dus het is het proberen waard. De kast is idd niks en de voeding is gewoon adequaat, maarja je kan ook gewoon niks verwachten als je een PC voor 300 euro nieuw wil met videokaart.
Inmiddels is de kaart offline gehaald ;)

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• rickbovenkamp
AH damn, tja dan zou ts nog kunnen kijken voor een 2e hands kaart anders word het al helemaal een systeem van niks. Ook een mogelijkheid is om de ssd achterwege te laten wat die heeft ie al wel maar past niet in budget.

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Was toen ik het checkte ook al offline, daarom zei ik het ook xD. Anyway, ik snap sowieso van TS niet waarom hij een ssd al heeft en hem toch van zijn budget afhaalt, want hij past eigenlijk gewoon niet bij de build en bij zijn wensen.

Toch is het lijstje van rickbovenkamp zo gek nog niet, zeker niet als je een 7950 oid op de kop kunt tikken voor rond de 100.- euro. Je hebt dan ruim voldoende cpu power, veel meer gpu kracht dan je laptop en dan moet je maar genoegen nemen met single channel ram, een peperkoekkastje en een moederbord dat nou ook niet echt top-off-the-hill is. Dat hoort gewoon bij de concessies van een extreem laag budget ;)

Allround.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08
TS vroeg al een keer om een beoordeling van een lijstje met componenten door hem gemaakt ter waarde van 400 euro.. Dat aanhoudend zou ik zoiets als dit in elkaar zetten

V&A aangeboden: Intel Core i3 4330 Boxed

snelle i3 (stukkie krachtiger ook dan de athlon) die prima is om, mits je er geen kaarten als een r9 290/gtx 780 of hoger aan gaat hangen, prima is om mee te gamen. Je houdt dan tevens ook nog de optie open om een keer te upgraden naar een i5i7 indien nodig/gewenst.

met

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H81M-S2H€ 42,95€ 42,95
1BitFenix Comrade Zwart€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,80

Dan zou je wanneer je 400 als grens aanhoudt nog een leuk videokaartje uit kunnen zoeken op V&A (ik zou wel kaarten met garantie uitzoeken) of een nieuwe

Je zou bv hier een bod op kunnen doen : V&A aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 770 WindForce OC 2GB

Dan heb je bij elkaar toch een behoorlijk leuk gamebakkie waar je alle games op kunt spelen..

Als het wat goedkoper moet kun je ook gaan voor een videokaartje als deze :

V&A aangeboden: MSI Radeon R9 270X HAWK

al met al zul je met bovenstaande prima kunnen gamen en zal het een enorme verbetering zijn tov je laptoppie.

Nieuw heb je voor 170 euries een pricewatch: Gigabyte GV-N950WF2OC-2GD

Deze presteert vergelijkbaar met de r9 270x

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
maar waarom een GTX770 nemen als je ook een R9 280x kan krijgen voor €130?
V&A aangeboden: Gigabyte GV-R928XOC-3GD

• Baloes
Ik heb kaartjes genomen met ruime garantie... Das ook belangrijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi!
Heel erg bedankt voor jullie adviezen! :D

Ik snap dat het een beetje raar overkomt, dat ik 200 euro aan een SSD uitgeef en dan nog 300 overhou voor de rest. Maar de SSD heb ik al een paar maanden, en gebruik ik nu voor mijn laptop. Er zat een 500gb HDD in, en die heb ik verwisseld met een 500gb SSD :P maar dat kan ik weer verwisselen zodra ik een PC heb. Eerder had ik een 60GB SSD in m'n vorige PC zitten (en nog een harddisk van 300gig ofzo) maar ik vond dat echt veel te weinig.

Mijn vorige pc had een 3.1 ghz AMD athlon processor, en 8gb werkgeheugen.. en een asus M5A78L moederbord. Maar die vorige pc heeft me toendertijd ook niet heel veel gekost, 120 voor de SSD, en nog een kleine 300 voor een harddisk, moederbord, processor, geheugen en videokaart samen (kast en voeding had ik nog). En die pc was wel een stukje sneller dan de laptop die ik nu gebruik! Zou dat ook kunnen liggen aan de SSD? Dat die vorige bv. een betere kwaliteit had dan die ik nu in m'n laptop heb zitten?

Maar ik zal jullie adviezen overwegen en even nadenken of ik evt nog wat geld er bovenop wil gooien. Fijn om te kunnen horen wat kenners ervan vinden, ik heb er zelf toch vrij weinig verstand van vergeleken jullie mannen :P Ik wist niet eens waar cpu en gpu kracht voor stond tot ik het opzocht. hehe..

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Het maximale dat je kan krijgen voor €300:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 53,95€ 53,95
1ASRock H81M-HDS€ 49,95€ 49,95
1Palit GeForce GTX 750 Ti StormX OC€ 118,50€ 118,50
1BitFenix NOVA Zwart€ 27,50€ 27,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 19,46€ 19,46
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,31

Matige CPU, en slechts 4GB RAM. Maar meer kan je simpelweg niet krijgen voor dit budget.

• Baloes
Gewoon deels 2e hands gaan en letten op verkoper en garantie. Dan kun je nog steeds een leuk bakkie in elkaar flatsen :)

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Misschien is een AMD APU build iets? Zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 87,-€ 87,-
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 52,01€ 52,01
1Antec ESK3000B-U3€ 29,-€ 29,-
1G.Skill Ares F3-2133C10D-8GAB€ 46,-€ 46,-
1Crucial BX200 240GB€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,91

Het geld van de SSD kun je dan in een processor uit de A10 serie stoppen bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks thankss :) Maar zoals ik zei, de SSD heb ik al... Jullie stellen zo wel mooie lijstjes samen voor 300 euries zeg :) Is een processor uit de A10 serie veel beter?

@Johan: later upgraden met meer RAM kan ook toch?
En je zegt dat de CPU matig is... welke zou je aanraden als je bijv. 50 euro meer te besteden had..?

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:46:
Thanks thankss :) Maar zoals ik zei, de SSD heb ik al... Jullie stellen zo wel mooie lijstjes samen voor 300 euries zeg :) Is een processor uit de A10 serie veel beter?

En je zegt dat de CPU matig is... welke zou je aanraden als je bijv. 50 euro meer te besteden had..?
de APU's uit de a10 kunnen nog redelijke framerates halen in recente games, en ook op mooie graphics, je moet daarbij wel snel geheugen hebben, daar hebben APU's namelijk veel profijt van.
daarnaast ondersteunen ze dual graphics, wat leuk is als je later nog een externe videokaart koopt. (dat meot dan wel van AMD zijn.)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

wimjongil schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:39:
Misschien is een AMD APU build iets? Zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec ESK3000B-U3€ 29,-€ 29,-
1G.Skill Ares F3-2133C10D-8GAB€ 46,-€ 46,-
1Crucial BX200 240GB€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,91

Het geld van de SSD kun je dan in een processor uit de A10 serie stoppen bijvoorbeeld.
Ik heb laatst ook zo'n AMD APU build samengesteld, die best wel lijkt op die van jou:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Kingston HyperX Savage HX324C11SR/4€ 26,95€ 26,95
1Samsung 850 EVO 120GB€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,81

Inderdaad best wel bang voor buck, maar echt gamen gaat daarop niet lukken hoor. Qua grafische performance is het waarschijnlijk wel beter dan de gemiddelde laptop, maar het lijkt me niet dat dit beter presteert dan een laptop van €1000. Aan de andere kant, we weten nog steeds niet welke laptop van €1000 TS nou precies heeft...

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 29-12-2015 18:37 ]

• rickbovenkamp
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 50,95€ 50,95
1Zalman Z1€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 37,95€ 37,95
1be quiet! System Power 8 400W€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,75

Skylake, dus kan je nog altijd upgraden. Ook heeft skylake een redelijke geintegreerde videokaart (mss net wat langzamer dan AMD APU), maar is wel degelijk sneller in games etc. als een AMD met een echte videokaart erbij. Ook heb je bij dit lijstje de mogelijkheid er nog eens 8gb RAM erbij te zetten en kan er een (midrange) videokaart bij qua voeding zonder dat de processor gaat bottlenecken.

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Compizfox schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:23:
[...]
Aan de andere kant, we weten nog steeds niet welke laptop van €1000 TS nou precies heeft...
Niet exact, maar dit lijkt me een redelijke indicatie ;) .
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:02:
Mijn laptop heeft een i5 processor, 2.5 gHz.. 8 gb werkgeheugen en een SSD.
Verder moet je echt even duidelijk zijn denk ik: zover ik het begrijp wil je dus een gamesysteem voor rond de €300.- en haal je een ssd uit je laptop voor in het systeem. Nu weet ik niet of je beseft dat je laptop zonder ssd (er vanuit gaande dat er dan weer een 5200rpm schijfje in gaat) behoorlijk traag word he?

Nu maakt het voor de meeste games niet veel uit of je voor een i3 of Athlon zou gaan met dedicated gpu, maar ik zou een A10 (als APU, zonder ded gpu) als gamebak (want dat word eigenlijk zijn enige doel als ik het zo begrijp) echt laten liggen, je komt dan echt grafische kracht tekort.

Een zo goedkoop mogelijk systeem dus met een zo groot mogelijk grafische kaart lijkt me echt het doel, en aangezien een Athlon nog wat goedkoper is dan een i3 en games soms niet eens opstarten op dualcores* zou ik voor een Athlon gaan. De R7 240 uit je lijstje is eigenlijk nutteloos, grafisch geweld begint ergens rond de GTX 760/R9 280

Succes!

EDIT:
Nu stuur je hem van laptop igp naar desktop igp, absoluut een verbetering maar zeker niet game-proof :X

* Ik doel hiermee op de modellen onder i3's, zonder HT. Zie baloes hieronder ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ultrapc op 29-12-2015 19:32 ]

Allround.

• Baloes
Als alles nieuw moet zou een Athlon met een zo krachtig mogelijke GPU idd de beste optie zijn.

Er is geen enkele game die niet opstart op een i3. Dat was het geval bij de pure dualcores zoals de pentium/celeron processoren. Door z'n hyperthreading wordt de i3 gewoon gezien als quadcore.

Voor dit budget is 2e hands gewoon heul erg interessant omdat je dan voor relatief weinig geld nog steeds een behoorlijk krachtige bak in elkaar kunt zetten (zoals in m'n eerdere post al te zien was). De i3 heeft daarbij de voorkeur omdat je dan ook nog eens upgrademogelijkheden openhoudt.

APU zou ik iig zoals Ultrapc ook al aangeeft niet voor gaan.

Daarbij zie ik in sommige lijstjes, hoe goed bedoeld ook, een SSD staan. Wel ff de openingspost goed lezen jongens :) TS is al in het bezit van een 500GB SSD.

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:46:

Met 50 euro meer zou ik voor een AMD x4 860k gaan in combinatie met 8GB RAM, maar de videokaart ongewijzigd laten, of de videokaart via v&a aanschaffen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik vraag me eigenlijk af of het voor TS überhaupt wel zin heeft om €300 uit te geven aan een PC. Ik betwijfel of het voordeel boven z'n laptop (die hij al heeft) groot genoeg zal zijn.

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 14:25

MarvinJames

Theatermaker

Compizfox schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 19:46:
Ik vraag me eigenlijk af of het voor TS überhaupt wel zin heeft om €300 uit te geven aan een PC. Ik betwijfel of het voordeel boven z'n laptop (die hij al heeft) groot genoeg zal zijn.
^ dit

Volgens mij moeten we een eerlijk advies geven. Ik zie allemaal pogingen om een systeem van €300 samen te stellen, maar met welk nut? Dan moet onze topicstarter nu tussen de €300 - €500 uitgeven aan spullen, die nu al dik ondermaats zijn en dan ontbreekt er vaak nog een grafische kaart. Graag meningen van Tweakers die dit geen geld verspilling vinden.

Kunnen wij de topic starter niet beter adviseren om misschien een paar maanden lang geld opzij te zetten totdat deze een budget heeft van ongeveer €750? Dan kan er een bescheiden Skylake systeem gebouwd worden met een degelijke videokaart (GTX 960 of R9 380). Dat is een systeem om echt degelijk te kunnen gamen en een systeem dat toekomstbestendig is omdat je het nog kunt upgraden per losse component.

edit
Tenzij de topic starter natuurlijk zelf aangeeft een matig systeem te willen aanschaffen om op laag niveau games te kunnen spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door MarvinJames op 29-12-2015 20:07 ]

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Ik snap jullie punt, maar ik snap TS ook. Dat je niet teveel wilt uitgeven voor een pc die je sowieso alleen gaat gebruiken om te gamen kan ik best begrijpen, en voor 300 euro kan je toch echt iets bouwen wat serieus veel meer power heeft dan zijn laptop. Dat je vast zit aan budgetcomponenten en wat 2de hands spul lijkt me eigenlijk geen probleem.

[ Voor 52% gewijzigd door Ultrapc op 29-12-2015 21:26 ]

Allround.

• Baloes
Het gaat TS er alleen maar om dat je er beter op kan gamen dan de laptop. Daar hoef je niet echt topspul voor te hebben.

Er zijn iig genoeg opties aangedragen waarmee je prima mee kunt gamen.

Het is nu even aan de TS om te kijken wat ze er aan wil/kan spenderen en of ze wel of niet alles nieuw wil :)

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Baloes schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:57:
Het gaat TS er alleen maar om dat je er beter op kan gamen dan de laptop. Daar hoef je niet echt topspul voor te hebben.
Ultrapc schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:21:
Dat je niet teveel wilt uitgeven voor een pc die je sowieso alleen gaat gebruiken om te gamen kan ik best begrijpen, en voor 300 euro kan je toch echt iets bouwen wat serieus veel meer power heeft dan zijn laptop.
TS gaat van een 2.5GHz processor, 8GB RAM naar een 3GHz processor, 4GB RAM en een videokaart. Ja die videokaart helpt. Maar volgens mij val je niet van je stoel.
Als topicstarter een paar maandjes door spaart voor €300 extra, dan heb je een systeem wat hier rondjes omheen loopt en je wel van je stoel doet blazen.
Persoonlijk zeg ik: zonde van het geld.

Maar goed, het klopt wat jullie zeggen: als de topicstarter dit wil, dan is dat uiteraard prima. Maar de topicstarter komt hier natuurlijk ook voor advies. Mijn advies om gewoon nog heel even te sparen. :)

• Baloes
Nou ja.. Er staat nog niks vast natuurlijk en we kunnen niet in de portomennee van TS kijken.

TS gaat nog even nadenken over het uit te geven bedrag. Verder is 8GB idd wenselijk en er zijn al een aantal opties voorgesteld met 8GB. Een i3 met een r9 270x of gtx 770 of iets van die trand kan alle huidige games prima draaien. Het hoeft niet allemaal op ultra/ultra.

Ik heb genoeg van dit soort systeempjes voor 400 euro in elkaar geknutseld voor mensen met een klein budget en die hebben er nog steeds veel plezier van :)
Ze kunnen er echt alles op spelen en elke keer als ze weer wat euries hebben kunnen ze indien nodig/gewenst een upgrade aanbrengen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Baloes schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:46:
Ik heb genoeg van dit soort systeempjes voor 400 euro in elkaar geknutseld voor mensen met een klein budget en die hebben er nog steeds veel plezier van :)
Die honderd euro extra doet vrij veel hoor... Op het oorspronkelijke budget van €300 is dat wel 33% extra.

En als TS per se die SSD van €200 erin wil hebben (wat blijkbaar van het budget af gaat), heb je nog wel iets meer nodig dan €400 in totaal. Je houdt dan immers maar €200 over.

Vandaar ook juist het advies om nog even door te sparen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 29-12-2015 23:00 ]

• Baloes
True.. Maar wanneer TS de r9 270x zou nemen zou het bedrag op 330 komen. Ik nam even 400 als max omdat TS zelf al een keer met een lijstje van 400 kwam :)

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Laat ik nog eens een lijstje in de groep gooien :) .

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI A68HM-P33 V2€ 38,80€ 38,80
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 134,-€ 134,-
1Fractal Design Core 1000 USB 2.0€ 34,90€ 34,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,40

- Een cpu die wel wat onderdoet voor een i3, maar waar je zeker geen last van gaat hebben. Zeker in dit budget heer en meester.
- Het goedkoopste moederbordje op de markt voor FM2+, maar dat heeft ook geen prioriteit bij deze build.
- Een gpu die gehakt maakt van jouw laptop, maar als ik TS was zou ik voor +-120.- eens kijken wat er op V&A staat: nog veeeeel leuker speelgoed ;) .
- Een ooit zo beroemde kast, als je wat meer wilt uitgeven kan je voor de USB3 variant gaan
- 8GB geheugen, het kost niks en voor 4GB gaan is dus gewoon onzin in bijna elk budget
- Een simpelweg adequate voeding, met een leuk prijsje.

Eat your heart out, laptop ;)

Allround.

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:23:
[...]

Inderdaad best wel bang voor buck, maar echt gamen gaat daarop niet lukken hoor. Qua grafische performance is het waarschijnlijk wel beter dan de gemiddelde laptop, maar het lijkt me niet dat dit beter presteert dan een laptop van €1000. Aan de andere kant, we weten nog steeds niet welke laptop van €1000 TS nou precies heeft...
M'n laptop is niet een super high-end laptop. Hij was orgineel maar rond de 500 euro maar heb allerlei optionele dingen bijgevoegd bij de bestelling zoals een antiglare-display, betere accu, etc... en ik heb er een SSD in gedaan van 200 en extra werkgeheugen erin gezet, dus kwam ik op zo'n 950. Het is een Lenovo E540 met een Intel i5-4200M 2.5 ghz processor. De videokaart is een on-board intel graphics 4600.. niet veel soeps dus. Denk persoonlijk dat het voornaamste probleem daar zit met het spelen van games.

Maar mijn vorige pc was sneller dan deze laptop.. Was niet een hele dure pc ofzo. 8gb werkgeheugen, 1gb videokaart, asus m5a78L moederbord en AMD athlon II x4 645 processor.

Wat als ik m'n budget omhoog zou doen van 300 naar 400? Maakt dat een groot verschil? Ik zou het wel overwegen. :)

Nogmaals, bedankt voor al jullie reacties!

Verwijderd

Topicstarter
Ultrapc schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 19:04:
[...]

Verder moet je echt even duidelijk zijn denk ik: zover ik het begrijp wil je dus een gamesysteem voor rond de €300.- en haal je een ssd uit je laptop voor in het systeem. Nu weet ik niet of je beseft dat je laptop zonder ssd (er vanuit gaande dat er dan weer een 5200rpm schijfje in gaat) behoorlijk traag word he?
Hee :) Ja dat snap ik wel, haha... Ik wil dan de orginele harde schijf er weer in doen. Ik weet dat ie dan een stuk trager wordt, maar ik gebruik de laptop dan alleen op school en dat stelt echt heel weinig voor. Had ik verkeerd ingeschat omdat ik eerder dacht dat ik allerlei programma's nodig had voor school, blijkt uiteindelijk dat ik alleen microsoft office nodig heb 8)7

Ik wil de pc idd vooral gebruiken voor gamen.. daarnaast misschien wel wat voor dagelijks gebruik :)

Maar is het wel handig om voor een game-pc dan een zo groot mogelijke videokaart erin te zetten..? Want dat is toch niet het enige waar het om gaat bij games?

Verwijderd

Topicstarter
Tsux schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:27:
[...]

[...]

TS gaat van een 2.5GHz processor, 8GB RAM naar een 3GHz processor, 4GB RAM en een videokaart. Ja die videokaart helpt. Maar volgens mij val je niet van je stoel.
Als topicstarter een paar maandjes door spaart voor €300 extra, dan heb je een systeem wat hier rondjes omheen loopt en je wel van je stoel doet blazen.
Persoonlijk zeg ik: zonde van het geld.

Maar goed, het klopt wat jullie zeggen: als de topicstarter dit wil, dan is dat uiteraard prima. Maar de topicstarter komt hier natuurlijk ook voor advies. Mijn advies om gewoon nog heel even te sparen. :)
Ik snap jou punt heel goed hoor. Ik overweeg ook om dat te doen.. gewoon wat meer ervoor neer te legen. maar dan moet ik gewoon een overweging maken, HOE belangrijk gamen echt voor me is.. Ik doe het niet heel vaak, maarvind het wel tof om af en toe een paar dagen op de bank te kunnen zitten gamen :P Daarom vind ik het 'zonde' om 700-800 euro uit te geven aan een systeem dat ik niet intensief gebruik en dus niet optimaal van geniet, haha. Ik hoef op zich geen systeem wat me van mijn stoel af blaast, ik hoef niet alle games op de hoogste kwaliteit te kunnen spelen. Ik vind de gameplay met games altijd belangrijker dan de graphics. En dat het niet constant hapert natuurlijk. Waar ik nu met m'n laptop een beetje tegen aan loop... Als ik bv skyrim speel dan merk ik dat de grafische kaart er veel moeite mee heeft, en dat zal de levensduur van m'n laptop ook niet ten goede doen, haha. m'n vorige PC was ik ongeveer 400 euro aan onderdelen kwijt, en ik was erg tevreden met de kwaliteit. Maar dat is natuurlijk ook weer een jaartje of 3 terug :P
Maar in ieder geval erg bedankt voor je advies :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 12:21 ]

• rickbovenkamp
De videokaart is juist het belangrijkste bij games! Voor 500 euro heb je normaal een goed systeem voor dagelijks gebruik, maar dan zou je er nog een videokaart bij moeten doen om er een goede game PC van te maken. Daarom hebben we moeite met het budget van 300 euro, een redelijke videokaart kost al ~180, waarmee je alle games gewoon vloeiend kan spelen dan.

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:17:
[...]

Ik overweeg ook om dat te doen.. gewoon wat meer ervoor neer te legen. maar dan moet ik gewoon een overweging maken, HOE belangrijk gamen echt voor me is.. Ik doe het niet heel vaak, maarvind het wel tof om af en toe een paar dagen op de bank te kunnen zitten gamen :P Daarom vind ik het 'zonde' om 700-800 euro uit te geven aan een systeem dat ik niet intensief gebruik en dus niet optimaal van geniet, haha.

[...]
Logische afweging die je daar maakt hoor! Ik bedoel ook niet dat je per se X of Y moet doen.

Mijn suggestie is alleen iets meer toekomst gericht. Dat je geen die-hard gamer bent is helder. Ook dan zou je overigens met een meer toekomstgericht systeem baat kunnen hebben. Het zou zonde zijn als bijvoorbeeld volgend jaar een nieuwe Elder Scrolls uitkomt, die je dan misschien niet kunt spelen omdat je nu een te kleine stap maakt.

Maar misschien vind je dat helemaal geen issue en heb je zoiets van "dat zie ik dan wel weer" :)

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:11:
[...]
het wel handig om voor een game-pc dan een zo groot mogelijke videokaart erin te zetten..? Want dat is toch niet het enige waar het om gaat bij games?
Absoluut wel, zoals rickbovenkamp al aangeeft. Nu is het zo dat je van dualcores als een Celeron en Pentium wel eens last kan krijgen, maar van bijvoorbeeld de Athlon ga je weinig afgeremd worden met de grafische kaarten die nu voorbij gekomen zijn.

Verder moet je de keuze van je budget gewoon zelf maken natuurlijk, maar je moet de stap die je zou maken van laptop igp naar bijv. een tweedehands HD7950 oid niet onderschatten: dat is geen stap maar meer een enorme sprong met jetpack op je rug. Zeker als niet hardcore gamer kan je daar gewoon ontzettend lang mee vooruit. Dus of je kiest een goedkoop systeempje met een grote grafische kaart (liefst dus nog 2de hands omdat je rond de €100.- nieuw niets speciaals hebt, maar 2de hands echt leuk kan scoren) of je geeft aan dat je budget omhoog kan en dan kan er een i5 aan de pas komen enzo, maar die keuze moet je toch wel maken.

Verder word het hier op Tweakers niet gewaardeerd meerdere posts (van jezelf) achter elkaar te maken, probeer alles in 1 post te houden ;) .

Allround.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

rickbovenkamp schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:37:
De videokaart is juist het belangrijkste bij games!
Dat klopt, maar CPU en GPU moeten wel op elkaar gebalanceerd worden. Het overgrote deel van het budget uitgeven aan een videokaart waardoor je een goedkope prut-CPU overhoudt is natuurlijk ook niet slim.

@TS: Wat me opvalt is dat je bang bent dat je de nieuwe PC niet genoeg gaat gebruiken. Dat vind ik raar, want de PC is toch niet exclusief voor gamen? Als je een nieuwe PC koopt die beter en sneller is dan je huidige laptop, dan lijkt het mij dat je die PC verkiest boven je laptop voor 'alledaagse taken'?

Zoals ik ergens op de vorige pagina al noemde heb ik ook een laptop én een PC, maar ik moet er niet aan denken om m'n PC op te geven en om de hele dag op m'n laptop te moeten werken. En dan heb ik het nog niet eens over gamen.

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Meneer iCy

swarma

Waarom koop je dan niet een console ipv een gamepc als het gaat om af en toe te gamen op de bank? :)

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• Baloes
icy schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:36:
Waarom koop je dan niet een console ipv een gamepc als het gaat om af en toe te gamen op de bank? :)
TS heeft al een aantal spellen in het bezit en naar verhouding zijn games voor de console prijziger dan voor de pc. Denk aan steam holiday sales :)
rickbovenkamp schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:37:
De videokaart is juist het belangrijkste bij games! Voor 500 euro heb je normaal een goed systeem voor dagelijks gebruik, maar dan zou je er nog een videokaart bij moeten doen om er een goede game PC van te maken. Daarom hebben we moeite met het budget van 300 euro, een redelijke videokaart kost al ~180, waarmee je alle games gewoon vloeiend kan spelen dan.
Juist daarom is het zo interessant om op V&A te kijken. Genoeg te vinden om voor 400 euro een toekomstgericht krachtig systeem in elkaar te zetten..

Voor die 400 kun je echt wel wat leuks in elkaar knutselen waar je prima mee kunt gamen. Ik zou serieus es contact opnemen met die jongen van de i3 4330. Dat is zo'n beetje de krachtigste i3 van socket 1150, presteert stukken beter dan de athlon en de prijs is erg redelijk.

Als je dan zo'n lijstje aanhoudt dat ik had staan in m'n eerdere post dan heb je nog 170 euro over voor een videokaart.

deze : V&A aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 770 WindForce OC 2GB

Ben je voor 400 euro klaar, je houdt een eventuele upgrade naar i5/i7 open en je hebt nu al een hele krachtige combi waar je echt wel een paar jaar mee vooruit kunt.

Dat gezegd hebbende.. TS heeft een pc van 3 a 4 jaar oud. Misschien zitten daar nog onderdelen in die hergebruikt kunnen worden? Wat zijn de specs van dat systeem?

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Compizfox schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:35:
[...]

Dat klopt, maar CPU en GPU moeten wel op elkaar gebalanceerd worden. Het overgrote deel van het budget uitgeven aan een videokaart waardoor je een goedkope prut-CPU overhoudt is natuurlijk ook niet slim.
Natuurlijk niet, maar persoonlijk vind ik de Athlon 860K geen goedkope prut-CPU ;) . Absoluut niet de snelste hoor, maar zelf werk ik dagelijks veel met een systeem rond zijn oudere broertje: de 760K en moet zeggen dat naast een i7 6700K (3d modelling bak) in benchmarks de verschillen natuurlijk enorm zijn, maar dat die verschillen (wanneer ik in allebei de machines dezelfde gpu steek) ingame best wel meevallen.

Ik vind sowieso dat er tegenwoordig snel met retesnelle i5's en i7's gestrooid word omdat het kan en het budget het toelaat, maar veel mensen hebben ze echt niet nodig.
@TS: [..]
Dit is natuurlijk ook wel gek, je hebt dan wel een pc staan met een 500GB ssd, 8GB ram en een toch wel redelijke cpu. Daar kan je echt veel meer mee dan alleen wat gamen hoor ;)

Allround.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

icy schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:36:
Een console kan nog wel eens duurder uitkomen dan een PC als je de kosten voor games en abo (PSN/Xbox Live) meerekent.

En dan heb je natuurlijk nog alle voordelen die een PC heeft boven een console, voornamelijk wat betreft openheid van het platform en de vrijheid die je dat geeft. Denk aan mogelijkheid tot gebruiken keyboard+muis of juist een controller, mods, controle over grafische settings (helaas draaien veel games op console op 30 fps en daar heb als gamer niets over te zeggen), ga zo maar door. :)

Ultrapc schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:48:
[...]
Natuurlijk niet, maar persoonlijk vind ik de Athlon 860K geen goedkope prut-CPU ;) .
Ik reageerde ook niet specifiek op jouw build ;) Ik wilde alleen maar even aangeven dat het statement "de videokaart is het allerbelangrijkste voor games" maar tot een bepaalde hoogte geldig is.

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Compizfox schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:52:
[...]

Ik reageerde ook niet specifiek op jouw build ;) Ik wilde alleen maar even aangeven dat het statement "de videokaart is het allerbelangrijkste voor games" maar tot een bepaalde hoogte geldig is.
Ik snap hem, geef alleen aan dat je aan een Athlon of i3 eigenlijk sowieso genoeg hebt in deze klasse. Dat je die uitspraak van 'gpu het belangrijkste' niet moet doortrekken naar een setup met een Titan Z en €30.- Celeron is natuurlijk helemaal waar ;) .

Allround.

Verwijderd

Topicstarter
Wat een reacties! :)
Om op jullie reacties over m'n oude pc's terug te komen, ik heb die PC een jaar geleden verkocht. Ik kon er een fijn bedrag voor krijgen en ik moest een laptop voor school hebben, dus besloot toen om over te stappen op een laptop. Achteraf had ik het beter wat anders aan kunnen pakken (een goedkoop laptopje en m'n pc upgraden).
Tsux schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:11:
[...]

Logische afweging die je daar maakt hoor! Ik bedoel ook niet dat je per se X of Y moet doen.

Mijn suggestie is alleen iets meer toekomst gericht. Dat je geen die-hard gamer bent is helder. Ook dan zou je overigens met een meer toekomstgericht systeem baat kunnen hebben. Het zou zonde zijn als bijvoorbeeld volgend jaar een nieuwe Elder Scrolls uitkomt, die je dan misschien niet kunt spelen omdat je nu een te kleine stap maakt.

Maar misschien vind je dat helemaal geen issue en heb je zoiets van "dat zie ik dan wel weer" :)
Snap ik ook! Dat is wel een beetje een lastige kwestie inderdaad. Ik vraag me af wat dan de voornaamste reden zou zijn dat ik een bepaalde nieuwe game niet zou kunnen spelen. Ligt dat vaak aan de grafische kaart? Of juist aan de processor of het moederbord? Want vaak is een PC wel te upgraden toch?
Ultrapc schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:28:
[...]

Absoluut wel, zoals rickbovenkamp al aangeeft. Nu is het zo dat je van dualcores als een Celeron en Pentium wel eens last kan krijgen, maar van bijvoorbeeld de Athlon ga je weinig afgeremd worden met de grafische kaarten die nu voorbij gekomen zijn.

..

Verder word het hier op Tweakers niet gewaardeerd meerdere posts (van jezelf) achter elkaar te maken, probeer alles in 1 post te houden ;) .
Thanks, haha :P
Ik dacht zelf ook dat het een verbetering zou zijn om van mijn laptop naar een PC te gaan, ondanks een vrij laag budget. Vooral vanwege de videokaart, wat vooral het probleem is met mijn laptop, denk ik. Beelden die haperen en niet soepel gaan enzo, vrij frustrerend. Ik vind het prima om een game niet op de allerhoogste kwaliteit te draaien, als het beeld maar niet stottert.

Maar wat is dan het grote verschil tussen een AMD athlon processor of een i5 processor? De athlon processors lijken mij wat aantrekkelijker omdat ze minder prijzig zijn en bv. een quad core processor nog wel te betalen is.
Compizfox schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:52:
[...]

Een console kan nog wel eens duurder uitkomen dan een PC als je de kosten voor games en abo (PSN/Xbox Live) meerekent.

En dan heb je natuurlijk nog alle voordelen die een PC heeft boven een console, voornamelijk wat betreft openheid van het platform en de vrijheid die je dat geeft. Denk aan mogelijkheid tot gebruiken keyboard+muis of juist een controller, mods, controle over grafische settings (helaas draaien veel games op console op 30 fps en daar heb als gamer niets over te zeggen), ga zo maar door. :)

[...]
Ja precies dat eigenlijk. Heb wel overwogen om een xbox one aan te schaffen, maar daar kan je lang niet alle games op doen die je wilt, en de games zijn ook wel vrij prijzig. Plus met een pc kan je echt alles doen :)

Tweedehands onderdelen kopen is ook een optie inderdaad... Of een compleet systeem. Ik ben zelf alleen altijd wat huiverig geweest voor het aanschaffen van tweedehands pc-onderdelen... Je weet nooit of het onderdeel echt in goede staat is, en waarom degene het weg doet..

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 16:48 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:46:
Maar wat is dan het grote verschil tussen een AMD athlon processor of een i5 processor? De athlon processors lijken mij wat aantrekkelijker omdat ze minder prijzig zijn en bv. een quad core processor nog wel te betalen is.
Simpel, een i5 is sneller dan een Athlon X4. Maar ook duurder.
Tweedehands onderdelen kopen is ook een optie inderdaad... Of een compleet systeem. Ik ben zelf alleen altijd wat huiverig geweest voor het aanschaffen van tweedehands pc-onderdelen... Je weet nooit of het onderdeel echt in goede staat is, en waarom degene het weg doet..
Meestal is dat vrij voor de hand liggend: mensen verkopen onderdelen omdat ze zelf ook weer upgraden naar betere/nieuwere onderdelen.

• Baloes
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:46:

Daar hebben we nou dat beoordelingssysteem (sterren) voor. Je kunt de reviews over de desbetreffende verkoper lezen om te kijken hoe hij zich gedraagt in dun handel zogezegd.

Heb daar zelf zeer veel ervaring mee (zelfs op marktplaats) en je moet gewoon letten op de beoordelingen en garantie.
Voor een videokaart vind ik het zelf erg prettig om te kopen bij iemand met positieve reviews en er minstens nog een jaar garantie op te hebben.
Processoren zijn over het algemeen onderdelen die je echt moet slopen om ze kapot te krijgen. Ze zijn er op gebouwd om zeer lang mee te gaan. Heb zelf alleen maar 2e hands CPU's in alle pc's die ik gebouwd heb gezet (en dat zijn er ondertussen al heel wat) en nog nooit meegemaakt dat ie eerder kapot ging (hij doet ut of hij doet ut niet).

Meestal koop ik moederborden, harde schijven, voedingen en geheugen nieuw

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties :)
Ik zit nog een beetje in ducio haha...
Maar wat ik gek vind, een AMD processor met 6 cores is goedkoper dan een Intel processor met 4 cores... De hoeveelheid cores die een processor heeft, bepaalt dus niet de snelheid?

Ik wil ook wel een aantal onderdelen nieuw kopen en een aantal tweedehands. Ik vind het alleen lastig om te bepalen of onderdelen goed op elkaar aansluiten. Maakt het veel uit als je bv een nieuw moederbord hebt, een wat oudere processor, of juist andersom?

Er zijn ook wel erg veel verschillende videokaarten in dezelfde prijsklasses. Ik heb geen idee wat de ene beter maakt dan de ander, behalve de grootte en snelheid... Zijn er ook nog merken die ik beter niet kan aanschaffen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2016 16:42 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
De meeste games kunnen nog niet overweg met meer dan 4 cores, dus meer dan 4 is nutteloos. De kracht van een cpu wordt bepaald door het aantal 'instructies per clocktik' (ipc) die de processor kan verwerken x de klokfrequentie. Intel processors hebben een vele malen hogere ipc dan AMD processors, dus ondanks het feit dat veel AMD processoren hoger geklokt zijn (meer MHz) zijn ze toch minder krachtig dan Intel cpu's.

Voor de onderdelen moet je zorgen dat de socket van het moederbord past op de socket van de processor, dus alle twee 1151 of alle twee 1150. Videokaarten kun je op alle generaties moederborden kwijt, die hebben allemaal een pci-e 3.0 x 16 of 2.0 x 16 aansluiting

Als videokaarten ongeveer even duur zijn houd dat in dat de prestaties ook ongeveer gelijk zijn. De concurrentie is moordend, dus ze moeten wel. Door die moordende concurrentie zijn er eigenlijk ook geen slechte merken meer, die zijn allemaal al failliet.

En als je je keuzes hier voor legt dan zijn er voldoende tweakers met een goede en onderbouwde mening over de kwaliteit.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:41:
Bedankt voor jullie reacties :)
Ik zit nog een beetje in ducio haha...
Maar wat ik gek vind, een AMD processor met 6 cores is goedkoper dan een Intel processor met 4 cores... De hoeveelheid cores die een processor heeft, bepaalt dus niet de snelheid?
Nee, niet als enige specificatie. Die AMD processor heeft misschien meer cores dan een quad-core Intel processor, maar is per core weer langzamer. Bovendien heb je alleen iets aan meerdere cores als de software die je draait ze ook kan gebruiken; veel games bijvoorbeeld doen niets met meer dan 4 cores.
Ik wil ook wel een aantal onderdelen nieuw kopen en een aantal tweedehands. Ik vind het alleen lastig om te bepalen of onderdelen goed op elkaar aansluiten. Maakt het veel uit als je bv een nieuw moederbord hebt, een wat oudere processor, of juist andersom?
Ja, dat kan uitmaken. Waar je vooral op moet letten is de socket. Als de CPU en het moederbord dezelfde socket hebben, dan past het (fysiek). Meestal past het ook qua support, maar het wil nog wel eens voorkomen dat een heel oud bord een nieuwe CPU niet ondersteunt (of pas na een BIOS-update). Kijk hiervoor tussen de specificaties van het bord naar welke CPUs hij ondersteunt.
Er zijn ook wel erg veel verschillende videokaarten in dezelfde prijsklasses. Ik heb geen idee wat de ene beter maakt dan de ander, behalve de grootte en snelheid... Zijn er ook nog merken die ik beter niet kan aanschaffen?
Niet echt. Voor GPUs (en CPUs trouwens ook) heb je benchmark charts, waar je kan zien hoe processors zich onderling verhouden. Je kunt bij GPUs en CPUs niet direct aan de specificaties afleiden hoe snel hij is, dat moet je echt opzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 02-01-2016 19:49 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:53
Rek het op naar € 400,-- en ga voor Intel socket 1150.

Struin V&A af voor b.v een i5 4440 en een R9 280.

Koop een budget kast b.v de Coolermaster N300.

Verwijderd

Topicstarter
Philpend schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:53:
De meeste games kunnen nog niet overweg met meer dan 4 cores, dus meer dan 4 is nutteloos. De kracht van een cpu wordt bepaald door het aantal 'instructies per clocktik' (ipc) die de processor kan verwerken x de klokfrequentie. Intel processors hebben een vele malen hogere ipc dan AMD processors, dus ondanks het feit dat veel AMD processoren hoger geklokt zijn (meer MHz) zijn ze toch minder krachtig dan Intel cpu's.

Voor de onderdelen moet je zorgen dat de socket van het moederbord past op de socket van de processor, dus alle twee 1151 of alle twee 1150. Videokaarten kun je op alle generaties moederborden kwijt, die hebben allemaal een pci-e 3.0 x 16 of 2.0 x 16 aansluiting

Als videokaarten ongeveer even duur zijn houd dat in dat de prestaties ook ongeveer gelijk zijn. De concurrentie is moordend, dus ze moeten wel. Door die moordende concurrentie zijn er eigenlijk ook geen slechte merken meer, die zijn allemaal al failliet.

En als je je keuzes hier voor legt dan zijn er voldoende tweakers met een goede en onderbouwde mening over de kwaliteit.
Thanks voor de uitleg! Erg verhelderend :) Ik vroeg me het al een best lange tijd af. Zo leer ik nog wat van jullie :)
Ik was er inderdaad achter dat ik op de type sockets moet letten... Veel intel processors passen alleen op een moederbord met een 1150 socket, zag ik.

Oprekken naar 400 euro lijkt me inderdaad een goed plan. Denk dat ik een moederbord het liefst wel nieuw koop :) En dan even rondneuzen wat er tweedehands te vinden is :)

Ik merk net ook dat mijn laptop best wel moeite heeft met de adobe CS5 programma's. Nog een excuus om een PC in elkaar te zetten >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
rickbovenkamp schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 19:00:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 50,95€ 50,95
1Zalman Z1€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 37,95€ 37,95
1be quiet! System Power 8 400W€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,75

Skylake, dus kan je nog altijd upgraden. Ook heeft skylake een redelijke geintegreerde videokaart (mss net wat langzamer dan AMD APU), maar is wel degelijk sneller in games etc. als een AMD met een echte videokaart erbij. Ook heb je bij dit lijstje de mogelijkheid er nog eens 8gb RAM erbij te zetten en kan er een (midrange) videokaart bij qua voeding zonder dat de processor gaat bottlenecken.
Heb inmiddels wat geld opzij kunnen leggen :) Daarmee is mijn budget sowiso wel 400 euro.

Is het niet een idee om een systeem zoals deze te bouwen, en dan met een tweedehands i7 processor?
deze bijvoorbeeld V&A aangeboden: Intel Core i7 3770K Boxed
of deze V&A aangeboden: Intel Core i7 2600K Tray
Of is dit een slecht idee?

• rickbovenkamp
Nee hoor, 2e hands is the way to go met dit budget, maar persoonlijk zou ik dan eerder zoeken voor een (bijna) compleet 2e hands systeem zodat je kan testen of het echt allemaal werkt.
Pagina: 1