Nieuwe build start niet; CPU-error GA-Z170XP-SLI / i7-6600K

Pagina: 1
Acties:

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-01 22:40
Hallo allemaal,

Mijn 3e PC build geeft wat problemen. Met jullie hulp _/-\o_ (Desktop voor een architect (2D en 3D CAD) voor ~1700EUR) heb ik de volgende configuratie samengesteld en gekocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 388,-€ 388,-
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 134,95€ 134,95
1PNY NVIDIA Quadro K2200 4GB€ 471,-€ 471,-
1WD AV GP WD30EURX, 3TB€ 113,99€ 113,99
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 45,80€ 45,80
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14€ 230,51€ 230,51
1be quiet! System Power 7 500W€ 57,95€ 57,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 161,-€ 161,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.705,15

Nu gaan alle fans wel draaien en de lampjes op het mobo gaan aan.
Echter is krijg geen beeld. Ook USB sticks in de achterkant van het mobo geven geen oplichtende lampjes. ;(

Nu heb ik een speaker aangesloten en ik krijg daarbij 5 piepjes. Dit zou duiden op een CPU error volgens een Q&A op de Gigabyte website. Er staat niks over in de handleiding. |:(

De CPU socket ziet er goed uit zonder gebreken. Ook de onderkant van de processor vertoond geen gebreken.

De aftermarket cooler heb ik aandraaid met een kleine schroevendraaier d.m.v. de meeleverde klemplaat. M.i. zeker niet te strak voor een koeler van dat formaat. Ik werd hiervoor (achteraf) getriggerd door dit artikel.

Ik vermoed dat het het moederbord is die niet goed is. Of het kan de i7-6600K zijn. Beide zijn nieuw.

Wat denken jullie? Beide terugsturen?

[ Voor 4% gewijzigd door MWDKing op 26-12-2015 19:55 ]

Verwijderd

5 korte of lange piepjes?

Waarom heb je trouwens zo'n matige voeding genomen, voor zo'n systeem wil je toch wel iets wat goed presteert en van goede kwaliteit is lijkt mij. Goede voeding kost ook nog eens niks meer pricewatch: Seasonic G-series 360 watt. De be quiet! System Power 7 500W is trouwens ook niet Haswell/Broadwell/Skylake C6 en C7 power state compatibel.

• MWDKing
5 piepjes van ongeveer 1 seconde per piep. Dus totaal duurt het ongeveer 10 seconden. Daarna gaat de PC uit en "start" die opnieuw. Vervolgens komen er geen piepjes meer.

Ik heb de CPU teruggesplaatst en de kast op zijn kant met koeler er met zijn eigen gewicht op gezet. Issues blijft.

Wat betreft de voeding; voor mijn eigen build (niet deze maar met een i5) werd een BQ geadviseerd. Daarom heb ik die hier ook gekozen.

Wat is de reden waarom je over de voeiding spreekt? Denk je dat de voeding het probleem is?

• MWDKing
Ik lees hier over eenzelfde soort probleem:
Skylake i5 6500 start niet op

• MWDKing
Inmiddels ben ik er ook achter dat de Corsair modules die ik heb (cmk32gx4m2a2400C14) niet op de supported RAM lijst staat van Gigabyte.
Ik wist niet dat dat een probleem kon zijn. Denken jullie dat dat de oorzaak is?

[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 26-12-2015 20:50 ]

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Al vaker gehoord. Klinkt als een ram compatability probleem met mobo. Erg vervelend want vaak heb je niet extra ram achter de hand en je komt niet in de bios.

Voor zover ik me kan herinneren kan het zijn dat ander ram (uit de support list) niet de oplossing is maar heb je een bios update nodig. Geen eigen ervaring mee maar heb het eens een keer opgezocht om iemand mee te helpen.
Makkelijkste is waarschijnlijk contact opnemen met de webshop, je verhaal doen en dan zal waarschijnlijk mobo+ram(+evt cpu) terug moeten. afhankelijk van webshop DOA/rma of ze lossen het zelf op met ander ram/flashen bios.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• MWDKing
Super bedankt voor je reactie!
Maandag neem ik contact op met de shop. Hopelijk zijn ze bereid te helpen met het zoeken naar een oplossing.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

Nyarlathotep

Crawling Chaos

En blijkbaar alweer een RAM issue op een Z170 moederbord....

Ik had problemen met een setje Crucial Balltistix Sport op mijn Asus Pro Gaming Z170 moederbord. Soms startte de machine gewoon niet op. En na een bios update helemáál niet meer.
Er gingen twee post-leds branden: die van de cpu en het geheugen. Uiteindelijk met een setje Corsair de boel weer aan de gang gekregen.

Lang verhaal kort: Ook al lijkt het mobo aan te geven dat de CPU de boosdoener is, probeer te testen met een ander setje geheugenreepjes...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• MWDKing
Hierbij een update.

Eergisteren had ik met beide enkele reepjes stuk voor stuk getest, zonder succes.

Nu vandaag heb ik een andere Corsair module geprobeerd (uit een andere PC, ook DDR4). Toen deed de PC het!

Daarna de BIOS geupdate naar F6e (Beta) in de hoop dat het Mobo dan wel de origineel gekochte RAM zou pakken. Wat bleek; Slechts bij één reepje deed de PC het.

Bottomline;
1. Flashen van de BIOS naar een nieuwe versie zorgde voor ondersteuning van het type RAM.
2. Één reepje RAM is DOA.

Ongelukkige samenloop van omstandigheden lijkt het...
Pagina: 1