Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 10:22
Hallo Tweakers,

Het onderstaande systeem ben ik aan het bouwen. Helaas wil het systeem niet starten. Ik krijg bij het opstarten 5x een piep uit de systeem speaker.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,70€ 214,70
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5€ 212,-€ 212,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 60,95€ 60,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FB/8€ 52,95€ 52,95
1be quiet! System Power 7 400W€ 41,95€ 41,95
1Crucial BX200 240GB€ 72,95€ 72,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,40

Wat heb ik gedaan
Voor het opbouwen van de pc heb ik processor, moederbord en geheugen buiten de kast op de doos van het moederbord getest. Als videokaart gebruik ik de in de CPU geïntegreerde GPU.
Verder is alleen de voeding aangesloten en de powerswitch.

Wat gebeurt er bij opstarten
Bij het indrukken van de power button op de kast, begint de cpu fan te draaien en de led verlichting op het moederbord gaat aan. Na circa 10 seconden hoor ik 5x een lange piep uit de systeem speaker.

Wat heb ik zelf al gecontroleerd
Beep error code opgezocht
Uit verschillende bronnen vind ik diverse antwoorden
Gigabyte zelf zegt dat 5x kort een CPU error is. http://www.gigabyte.com/s...ads/faq-page.aspx?fid=816
Ik denk zelf dat het piepen wat ik hoor niet 5x kort is. De piep codes duren meer dan een seconden per piep.

Op de website van AMI vind ik dat 5x lang een "No Console Input or Output Devices are found"error is
https://www.ami.com/?Apti...des_(beep_checkpoint).pdf
https://www.ami.com/?Aptio_V_Status_Codes.pdf

Socket gecontroleerd
Omdat de socket erg kwetsbaar is en omdat er bij beschadiging problemen onstaan heb ik de pinnen in de socket gecontroleerd. Er zijn geen pinnen beschadigd in de socket op het moederbord.

Geheugen in ander slot gezet
Het RAM geheugen heb ik in verschillende slots gehad. Dit maak geen verschil.

CPU opnieuw geplaatst
De CPU heb ik uit de socket gehaald en (na controle van de socket) terug geplaatst in de socket. De positie in de socket is goed, de inkepingen zitten op de juiste plaats en het driehoekige pijltje komt overeen met de markering op de socket.

Wat vermoed ik dat er mis is?
Ik vermoed afgaande op de beep codes dat er een CPU probleem is of een GPU probleem. Omdat de GPU in de CPU zit is dat dus ook een CPU probleem.

Een defecte CPU heb ik echter zelf nog nooit meegemaakt. Ik twijfel dus ook of het moederbord wel goed is.

Bij eerdere systemen die ik heb gebouwd (5 stuks) waaronder een i5 6400 met hetzelfde type moederbord heb ik altijd 2 geheugen reepjes gebruikt. Nu slechts 1. Volgens mij moet dit gewoon kunnen, maar ik heb het nog niet eerder gedaan.

Wat wil ik graag weten?
- Wat betekenen de beep error codes ik kan geen eenduidig antwoord vinden?
- Kan het systeem met slechts 1 reepje geheugen gewoon werken?
- Waarom start het systeem niet op?

Alle hulp is welkom.
Er zit enige druk op omdat het systeem 5 december klaar moet zijn. Ik zou de kindertjes niet graag teleurstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
nvm.

[ Voor 99% gewijzigd door aminam op 29-11-2015 11:46 ]

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:28
Zit de cpu power stekker goed?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 19:21
Heb je eventueel een externe videokaart liggen? Dan kan je zowiezo al kijken of het een gpu-probleem (iGPU) is of niet.

Startte het systeem correct op aan de testbench die je eerst had gemaakt?

De betekenis van de beep-error codes moeten normaal in de handleiding van je moederbord te vinden zijn. Hier vind je het ook (Award bios moet je kijken):
http://www.gigabyte.com/s...ads/faq-page.aspx?fid=816

Een korte beep duurt nog geen halve seconde, een lange beep duurt inderdaad ongeveer een seconde. Kan je eens een geluidsfilmpje maken van de beep codes?

CPU-fail lijkt mezelf vrij onlogisch, gezien je systeem dan zelfs geen beep kan geven. Daar dit niet het geval is, lijkt me de errorcode toch van iets anders te komen. Vaak is er iets fout met het ramgeheugen dat ofwel in het verkeerde slot wordt geplaatst, ofwel niet compatibel is met je moederbord, ofwel niet goed in de sleufjes wordt gedrukt (klikgeluid is noodzakelijk). Ik zou daar dus eerst eens naar kijken (moederbord QVL, qualified vendor list, bekijken en kijken of jouw serienummer ram aanwezig is. Zoniet is er inderdaad kans dat het moederbord je ram niet ondersteunt.)

Herhalen de beep-codes zich, of is het slechts 1x dat je de 5 beepcodes hoort bij het aanzetten van je systeem?

Systeem kan prima werken met 1 geheugenlatje, die combinatie heb ik zelf ook :) (H97-D3H met corsair vengeance lp geheugenlatje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user121
Hieronder de antwoorden op de gestelde vragen

Het systeem starte niet goed in de test situatie. Omdat het testen niet goed ging heb ik het niet ingebouwd in de kast.

Een losse videokaart heb ik geprobeerd. Dit lost het probleem niet op. Het probleem blijft hetzelfde. Goede vraag. Ik was vergeten te vermelden dat ik dit had getest.

De error codes blijven zich herhalen. 5x piep dan lijkt het systeem te herstarten de fan stop en start en daarna weer 5x een piep.

De cpu voeding zit goed. Het lipje van de stekker zit over het nokje van de connector op het moederbord.

Het ram reepje zit volledig in het geheugen slot. Het nokje sluit zich en zit het de inkeping van het ram printje.

Net heb ik met een failure analyses engineer van NXP naar het moederbord gekeken hem viel het op dat er enkele soldeer verbindingen van het geheugen niet helemaal mooi gesoldeerd zijn.

Ik zal nog controleren of het geheugen compatible is met het moederbord

[ Voor 6% gewijzigd door user121 op 29-11-2015 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Je huidige geheugen staat niet in de QVL, wellicht een ander reepje mem proberen?

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
user121 schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:54:
De error codes blijven zich herhalen. 5x piep dan lijkt het systeem te herstarten de fan stop en start en daarna weer 5x een piep.
Dan ben ik vrijwel zeker dat het om een ram issue gaat. Ik zou zoals Viper72 ook al zei zeker eens andere latjes proberen die zeker in de qvl-lijst van je moederbord staan. De qvl-lijst kan je op de productpagina van je moederbordfabrikant vinden/downloaden. Als deze ook niet werken, ben je vrij zeker dat het aan het moederbord ligt.

Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een compatibility issue zijn met het moederbord, of zoals je zelf al aangaf een issue aan het moederbord waardoor de ram-latjes niet werken. Ik veronderstel dat je nog garantie hebt op de onderdelen? Dan zou ik het moederbord of de ramlatjes DOA claimen en een RMA-aanvraag doen. De grootste Nederlandse webshops doen meestal niet moeilijk bij een DOA/RMA-aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user121
Het gebruikte geheugen staat inderdaad niet in de compatability list va Gigabyte.

Het kan wel werken maar het is dus niet gecontroleerd of dit ook echt zo is. 3 weken geleden heb ik op hetzelde type moederbord corsair CMK4GX4M1A2400C14 gebruikt. Dit staat ook niet in de compatability list Dit ging toen goed. Blijkbaar heb ik toen geluk gehad. Hier zal ik voortaan beter op gaan letten.

Ik ga overleggen met de webshop. De onderdelen zijn gisteren opgehaald ik kan alles dus in principe nog retour sturen. (Koop op afstand) Ik verwacht dat ik er wel uitkom met de winkel.

Als ik meer weet zal ik het hier weer melden

*** update ***
Net heb ik contact gehad met de webshop. Erg goede service dat ze op zondag via chat te bereiken zijn! De afspraak is gemaakt om voor moederbord, CPU en geheugen rma aan te vragen. Ze zullen de spullen testen en kijken wat het probleem is. Morgen de spullen afgeven en dan even afwachten maar.

[ Voor 43% gewijzigd door user121 op 29-11-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user121
Inmiddels zijn het moederbord ram en cpu terug van de winkel waar ze gekocht zijn. Afgelopen maandag de spullen er heen gebracht. Gelukkig is het hier erg dichtbij

Weer erg goede service want er kon op gewacht worden. _/-\o_ Na enige tijd wachten bleek dat er inderdaad een compatibiliteitsprobleem was. Gelukkig bleek er een bios update beschikbaar. Na flashen was het probleem volgens de medewerker opgelost.
De spullen weer mee naar huis genomen en daar natuurlijk gelijk zelf getest. En inderdaad het systeem start nu goed op.

Bij deze dank aan 4launch voor de goede service en de zeeer snelle afhandeling. De positieve shop survey komt eraan! Het systeem is inmiddels klaar en gelukkig ruim op tijd voor de goedheiligman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Leuk te horen dat het probleem verholpen is, ik wens je veel succes met je setje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39
Hmmm, hier even op aanhakend... Zit nu namelijk met hetzelfde gedoe. Een gigabyte GA-H170N-wifi icm een i5-6500.

Zelfde verhaal, boot steeds opnieuw... Geeft 5 piepen, valt uit en herstart. Eindeloos herhaald. Ik heb de ram-modules ook los geprobeerd, in elk slot. Volgens de manual en gigabyte faq is 5 piepen een cpu-error (als ik de cpu er helemaal uit haal geeft hij geen piepen en herstart hij op een hoger tempo), maar als ik de info uit de thread lees hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn?

Volgens de site van gigabyte is de i5-6500 vanaf bios versie F2 ondersteund, maar volgens mij is dat de bios die er al standaard op staat. Er is een F3 versie uit, maar updaten (of uberhaupt checken welke versie je hebt) is lastig als je niet eens in de bios komt ;)

Hoop begin volgende week een ander setje ram (heb nu Kingston Fury HyperX) te krijgen, de officially supported list is nogal klein van dit moederbord maar als het goed is zou dat setje moeten werken. Helaas geen winkels in de buurt die echt wat op voorraad hebben. Ondertussen ook afuture gemailed hierover... Dit moederbordje past ook niet goed in mijn mini-itx kast, beetje jammer.

Voor zover ik kan zien zit het RAM er gewoon goed ingeprikt verder, hopen dat het andere setje een oplossing kan bieden (en anders overwegen ff langs de paradigit oid te gaan om te kijken of zij wat kunnen updaten/fixen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
user121 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:00:
Inmiddels zijn het moederbord ram en cpu terug van de winkel waar ze gekocht zijn. Afgelopen maandag de spullen er heen gebracht. Gelukkig is het hier erg dichtbij

Weer erg goede service want er kon op gewacht worden. _/-\o_ Na enige tijd wachten bleek dat er inderdaad een compatibiliteitsprobleem was. Gelukkig bleek er een bios update beschikbaar. Na flashen was het probleem volgens de medewerker opgelost.
De spullen weer mee naar huis genomen en daar natuurlijk gelijk zelf getest. En inderdaad het systeem start nu goed op.

Bij deze dank aan 4launch voor de goede service en de zeeer snelle afhandeling. De positieve shop survey komt eraan! Het systeem is inmiddels klaar en gelukkig ruim op tijd voor de goedheiligman.
Vraagje; bleek het RAM niet compatibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
MWDKing schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:45:
[...]

Vraagje; bleek het RAM niet compatibel?
In mijn geval lijkt het er idd op... Ander ram en geen probleem. Erg gevoelig blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
OK, dus RAM was niet compatibel en toen kreeg je een CPU error? Best raar eigenlijk. Zou na een BIOS update je eerder gebruikte RAM wel werken?

en bij user-121, wat was de oplossing van Afuture?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustyrick
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 08:22
Ik zit met bijna precies de setup. Ik heb alleen een i5 6400 en ervaar hetzelfde probleem.

De oplossing Is dus het updaten van de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Het had dus niks met de F* versie van de CPU te maken, maar met het RAM?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Er worden op het internet veel problemen gemeld met vooral Gigabyte Z170(X) moederborden en Kingston HyperX Fury geheugen (ook die op de QVL lijst staan!), maar ook met bijvoorbeeld geheugen van Corsair. Vooral met 2 of 4 modules gaat het vaak mis (error code 55, memory not found) en vooral bij geheugen met een frequentie >2133 MHz. Het terugklokken van het geheugen tot 2133 MHz 'lost' dit probleem vaak op, maar dan moet je natuurlijk wel eerst in de BIOS kunnen komen. Ook met een enkele module is het soms mogelijk te booten. Mogelijk dat deze problemen te maken hebben met het feit dat Skylake standaard maar DDR4-2133 aan kan.
Bij recente beta bios-updates lijken wat problemen opgelost te zijn; bij mij werkt nu 4x8GB FuryX op 2666MHz _/-\o_ . Net voor de kerst heeft Gigabyte veel beta-updates uitgebracht van de BIOS van een aantal borden. Ook op TweakTown kun je de meest recente versies vinden.
Mogelijk dat dit probleem ook speelt voor B150 moederborden, want het lijkt meer een probleem te zijn van Skylake in combinatie met Gigabyte moederborden.
Het installeren van een beta-bios kan wel problemen geven met een (upgrade) Windows 10 licentie; de activatie kan vervallen. Met retail/OEM licenties lijkt dit niet te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
In mijn geval was het dus icm een B170 moederbord, nu heb ik net wel een nieuwe bios geflashed dus zou het geheugen nog eens kunnen proberen... Aan de andere kant kan de B170 chipset niet meer dan 2133 aan dus veel zin zal het niet hebben (niet helemaal goed opgelet bij het bestellen zullen we maar zeggen).

En het was bij mij ook icm Kingston HyperX Fury ram... Maar idd, een cpu error bij incompatible RAM... Het was nogal verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Mijn corsair geheugen is 2133, maar werkt ook niet in de Gigabyte Z170.

Dat flashen naar een nieuwe versie kan ik zeker niet doen zonder beeld en werkend RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustyrick
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 08:22
MWDKing schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:23:
Mijn corsair geheugen is 2133, maar werkt ook niet in de Gigabyte Z170.

Dat flashen naar een nieuwe versie kan ik zeker niet doen zonder beeld en werkend RAM?
Nee, dat kan niet. Je zal een werkend setje RAM moeten vinden en hiermee de bios updaten of terug naar de winkel en daar een oplossing zoeken. RAM omruilen of door hun bios updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Het probleem is verholpen. Zie dit topic:hier
1. Flashen van de BIOS naar een nieuwe versie zorgde voor ondersteuning van het type RAM.
2. Één reepje RAM is DOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wow, blijkbaar heb ik geluk met pricewatch: Kingston HyperX Fury HX424C15FBK4/32 in een pricewatch: MSI Z170A KRAIT GAMING. Geheugen staat ook niet in de compatibiliteitslijst maar ik dacht dat het wel los zou lopen. Ik heb het twee maanden geleden gekocht en op kleur gekozen :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Er staan op dit moment 4 topics met problemen met Skylake en Gigabyte-borden (en geen andere merken!). Ze hebben gewoon hun bios nog niet op orde. Erg slecht natuurlijk.

Wel zijn ze op dit moment in hoog tempo beta-biossen aan het releasen, maar ja, hoe ga je die flashen als je bord helemaal niet start. Vaak lukt het wel om met één Dimm op 2133 MHz te starten.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 28-12-2015 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
White Feather schreef op maandag 28 december 2015 @ 08:43:
Er staan op dit moment 4 topics met problemen met Skylake en Gigabyte-borden (en geen andere merken!). Ze hebben gewoon hun bios nog niet op orde. Erg slecht natuurlijk.

Wel zijn ze op dit moment in hoog tempo beta-biossen aan het releasen, maar ja, hoe ga je die flashen als je bord helemaal niet start. Vaak lukt het wel om met één Dimm op 2133 MHz te starten.
Het is meer een chipset issue dan een probleem van 1 fabrikant. Het net staat vol met Z170 RAM issues, van verschillende fabrikanten.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Answer
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-10-2024
Hier hetzelfde probleem met een Asrock Z170 Pro4S icm met een i5 6500 en 8gb DDR4 Crucial geheugen.

Alles werkte op 2400mhz bij de standaard BIOS, maar toen ik de uefi van 1.4(?)naar 2.9 had geüpdatet starte de computer niet meer op; kwam zelfs BIOS niet meer in.
Met één reepje werkte het wel, maar kon het tweede 4gb reepje pas werkend krijgen als ik de geheugen snelheid op 2166mhz had gezet.

Werkt nu dus weer, maar wel vreemd dat ik geen 2400mhz meer kan draaien.

XPS 9500 | Sony A7RIII

Pagina: 1