Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Buffervat/boiler houtkachel cv aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb op dit moment een houtkachel die ook mijn CV stookt, maar nog geen buffervat.
Werkt op zich prima, maar we moeten uitkijken met te lang douchen: dan kan de kachel de warmte niet meer kwijt en loopt de temperatuur te hoog op...

Nu wil ik een buffervat plaatsen van 200l om één de pieken uit de temperatuur te halen en, twee, mijn tapwater mee te verwarmen. Ook ga ik de ketel vervangen door een Intergas ketel zonder drieweg klep. Kunnen we hoe dan ook onbeperkt douchen met de kachel vol aan :P

Buffervat zgc200

Dit is het vat welke ik wil gebruiken.

Volgens het plaatje zou ik het hele vat gebruiken voor tapwater. Ik vraag me af of dat goed gaat komen met salmonella/etc.? Het is natuurlijk niet zo'n groot vat, maar toch...

Ook vraag ik me af of ik beide onderste spiralen door kan lussen als retour van mijn verwarming zodat ik meer oppervlakte heb. De bovenste wil ik dan gebruiken als warmwater aanvoer voor mijn cv, zoals ook in het plaatje staat.

Iemand hier ervaring mee/tips/trucs?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:52

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Enige waar ik je mee kan helpen is dat je Legionella bedoelt en niet Salmonella.
Lang stilstaand water tussen de 25-55 graden, dat is de ideale omgeving voor legionella. Maar, daarvoor moet het best lang stil staan, dus als jij gewoon dagelijks / meerdere keren per week douched etc, dan is er weinig aan de hand :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 19:35

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Vul het vat met glycerol, niet met water. Je laat je drinkwater/douchewater dan door de spiraal gaan waardoor het opwarmt...

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het is kerst..

Waarom kies je een vat met 3 spiralen? Het is trouwens een gesloten vat, dus legionella (salmonella zit in kip) is geen issue. Het klinkt alsof je niet heel veel van dit soort dingen weet? Misschien toch even een installateur vragen?
_Erikje_ schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 19:20:
Vul het vat met glycerol, niet met water. Je laat je drinkwater/douchewater dan door de spiraal gaan waardoor het opwarmt...
Wot? :o

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde inderdaad legionella. Ik ga er geen kip in koken :p

Het is geen gesloten systeem als je het tapwater zoals op het schema door het vat laat lopen. Gaat mij er dus om dat je bij normaal gebruik geen legionella zult krijgen.

En het water door de bovenste spiraal leek me ideaal, maar dat is een 1” aansluiting. Dan ga je dus van 15 naar ca 22 inch en weer terug. Ook is de oppervlakte van de buis misschien niet genoeg voor tapwater. Het is namelijk geen geribbelde buis zoals bij een hygiëne spiraal.

Reden dat ik dit vat met 3 RVS spiralen wil gebruiken is omdat het me meer dan 1000 euro scheelt. En het is vol RVS, veel vaten zijn gecoat een kunnen gaan roesten...

Ik ben in ieder geval iets gerustgesteld voor wat betreft de legionairsziekte. :)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:16
Laat je het water uit het buffervat nog wel door de CV heen stromen? Anders heb je in de zomer, als je de kachel niet stookt, geen warm water om te douchen.

Verwijderd

Topicstarter
ybos schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:54:
Laat je het water uit het buffervat nog wel door de CV heen stromen? Anders heb je in de zomer, als je de kachel niet stookt, geen warm water om te douchen.
Nou, ik laat het niet door de CV stromen. Bruin water om onder te douchen heb ik het niet zo op :P
Maar het wordt wel naverwarmd door de CV ketel inderdaad :)

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14

Milmoor

Footsteps and pictures.

Volgens mij zitten de experts in het Domitica gedeelte van het forum. Zoek daar maar eens op boiler, dan vindt je meerdere resultaten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:16
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:02:
[...]

Nou, ik laat het niet door de CV stromen. Bruin water om onder te douchen heb ik het niet zo op :P
Maar het wordt wel naverwarmd door de CV ketel inderdaad :)
Bedoelde inderdaad doorstromen door CV-ketel ;) Anders heeft douchen niet zoveel zin :P

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

AZ -> DED

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoek in de handleiding van je (beoogde) ketel of je hier een indirect gestookte boiler mee kan opwarmen en zo ja, hoe dan (vaak een extra sensor nodig). Dan zorgt de ketel voor het wekelijks opstoken van de boiler tot 60 graden, waarmee alle legionella dood is.
Als in de week (door de houtkachel) de boiler al zo heet is geweest, is de regeling vaak zo slim om het opstoken met gas achterwege te laten (check dit).

Alternatief is om de gasketel als naverbrander in te schakelen, ook dan moet de ketel vaak een extra sensor hebben om uit te blijven als de boiler al heet is. Dit wordt verkocht als 'zonneboiler aansluitset'. De boiler hoeft dan niet periodiek 'ontsmet' te worden.
Punten van aandacht:
Warmtewisselaar vermogen; dit moet voldoende zijn om de kachel te laten branden.
Pompsturing; wie regelt dat de circulatiepomp voor de houtkachel (met zijn eigen expansievat en warmtewisselaar) aan gaat? Wie regelt dat de circulatiepomp voor CV aan gaat?

Ga je de gasketel alleen voor naverwarming voor sanitairwater gebruiken of ook voor (naverwarming van) CV? Of samen met de houtkachel de boiler warmhouden?
Anders gezegd, kan je een hydraulisch schema maken van de gewenste situatie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Proton_

De bedoeling is om de ketel te gebruiken als naverwarming voor zowel de CV áls het tapwater.
De pomp van het houtkachel circuit heb ik zelf al geregeld dat deze automatisch aan gaat door middel van een sensor die de temperatuur van de kachel zelf meet. Beetje ruw, maar wel effectief. Een expansievat zit daar (nog) niet extra tussen, gebruikt gewoon die van de CV. Dit moet nog aangepast worden.

Voor de CV hoop ik eigenlijk dat er zo'n pomp in zit die "voelt" dat ie moet gaan pompen door de druk van de andere CV pomp. Dit ga ik nog even navragen bij Intergas. Op dit moment heb ik mijn CV op "winterstand" gezet en moet ik zorgen dat minimaal 1× per dag de CV ketel aanslaat (temperatuur hoger instellen, 1 minuut wachten, terugzetten). De pomp blijft dan gewoon 24u draaien totdat ik de CV uitzet.

Ik zal proberen binnenkort een schema te maken. Op zich is het volgens mij redelijk vergelijkbaar met het schema zoals hierboven. Het ging me eerst voornamelijk om het legionella stuk, maar wat verder onderzoek heeft me daar wel gerustgesteld bij een 200l boilervatje.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het schema hierboven ziet er uit als een Atag QSolar oid, daar zit dus een hele uitgebreide besturing bij die niet in elke ketel zit.
Zie bijvoorbeeld de modulerende driewegkleppen (9) en (19).
Dat kan je zelf maken, maar met alleen wat domme pompen ben je er dan niet :)

Let overigens op dat je rookgassen niet te ver afkoelen! Dan heb je in no time een schoorsteenbrand.
De CV houtkachel is zelf geklust?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:22:
Het schema hierboven ziet er uit als een Atag QSolar oid, daar zit dus een hele uitgebreide besturing bij die niet in elke ketel zit.
Zie bijvoorbeeld de modulerende driewegkleppen (9) en (19).
Dat kan je zelf maken, maar met alleen wat domme pompen ben je er dan niet :)

Let overigens op dat je rookgassen niet te ver afkoelen! Dan heb je in no time een schoorsteenbrand.
De CV houtkachel is zelf geklust?
Ik laat me over de regelingen nog wel goed informeren (en laat het ook aanleggen) door een bedrijf met uitgebreide ervaring met dit soort installaties. Heb gemerkt dat daar ook flink wat bedrijven tussen zitten die niet weten waar ze het over hebben...

De kachel is wel een officiële cv kachel, maar wel aangesloten door de vorige bewoners zelf. En niet helemaal volgens spec zeg maar. De thermostaat klep die er nu tussen zit gaat bijvoorbeeld open bij ca. 50 graden, die wil ik straks liever op 65 of iets dergelijks. Brandt het vuur ook wat mooier. Maar het is een grote kachel en ik stook hem af en toe flink op. Schoorsteenbrand krijgen we niet, ik zorg wel dat de pijp af en toe roodgloeiend is :)
Pagina: 1