Hoog olieverbruik Mazda 6 1.8 Sportbreak 2006

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:43
Afgelopen septermber hebben we een vervanger voor onze Avensis gekocht, een mooie Mazda 6 uit SportBreak uit 2006 met 178.000 op de klok. Het gaat hier om een 1.8.

Alvorens we de auto kochten eerst een aankoopkeuring laten doen, alles was in orde en er was weinig reden om niet over te gaan tot aanschaf, er zaten ook nieuwe remblokken op en de auto verkeerde voor zijn leeftijd in een goede staat.

3 maanden later ging opeens het olielampje knipperen bij een stoplicht, na 5 seconden was het weer weg maar ik ben wel gelijk naar een tankstation gereden en heb er toen een half litertje bij gegooid. Maar na het peilen bleef de stok droog, zat me toch niet lekker dus ik ben naar de Mazda dealer gegaan om het voor te leggen. Daar bleek dus dat er ruim 3 liter olie in moest en dat de auto dus toch wel een probleem heeft.

Er werd mij aangeraden om een zogenaamde flush uit te laten voeren, dat zou dan ongeveer 350 euro moeten kosten en meestal zou dat het olieverbruik sterk moeten reduceren. Ik twijfel hier erg over, aangezien ik ook geen garantie heb dat dit mijn probleem wel oplost. Ben nu 600 km verder en bij het peilen van de olie zat hij weer net onder de min dus ik moest weer een halve liter bijvullen. Dat gaat een aardig kostenplaatje worden, die olie die ik had gekocht was Shell Ultimate 5W30 en dat kost aardig wat voor een litertje :(

Aangezien de auto verder in goede staat was heb ik ervoor gekozen om hem over te nemen voor de meeneemprijs zonder extra garantie. En zelfs als ik extra garantie had genomen was dat voor een maand en dat was alleen beperkt tot de motor en de versnellingsbak. Maar kan je een onverwacht hoog olieverbruik niet schuiven onder een verborgen gebrek? Dit kan ook niet worden vastgesteld tijdens een aankoopkeuring, op het moment van de keuring was het oliepeil goed.

Verder vraag ik me af wat wijsheid is, gewoon accepteren dat het een olieboot is en er om de 600 km een half litertje olie bij gooien of hem voor een aanzienlijk bedrag te laten reviseren als dat nodig is? De auto wordt verder niet intensief gebruikt, alleen voor familiebezoekjes en korte ritjes. Woon-werk doe ik op de fiets.

Heb er flink de balen van, onze Avensis stookte nagenoeg niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09
Wat staat er in het boekje wat er aan olie in mag? Als er bijv. ook 10W40 in mag dan heb je kans dat het daar al een stuk minder door wordt, omdat dat dikkere olie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Naar mijn weten staat er dat je er alleen 5W30 in mag gooien. Bij de Mazda dealer hebben ze er 3 liter Delexia 5W30 ingegooid.

Dus volgens mij is het wel aanbevolen om 5W30 bij te voegen, ik zal het even opzoeken.
Dit zegt de handleiding erover:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eo7PJDvFUKuYyIiAFoSKPwRy/full.png
Verder ben ik niet bekend met oliesoorten, wat houden die ACEA waardes precies in?

[ Voor 33% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-12-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 18:18
Het is niet normaal en ik zou proberen uit te vinden waar hij precies olie verbruikt. Plasje onder auto, olie pomp die nat is. Of via de uitlaat.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Er ligt geen plas onder de auto, ik heb dit meerdere malen gecontroleerd. Bij de garage werd ook geen lekkage vastgesteld. Als ik onder de motorkap kijk zie ik ook geen plekken die vettig zijn. Tijdens de keuring was alles onder ook droog.

Voor zover ik kan zien komt er ook geen rook uit de uitlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09
Aan dat plaatje te zien kan er ook gewoon 10W40 in. Die gaat 'maar' tot -25 °C, maar de laatste keer dat het die temperatuur was in NL kan ik mij niet herinneren :P

Die ACEA e.d. zijn specificaties waar de olie aan moet voldoen, maar dat is allemaal niet zo spannend. Zelfs olie van de Action zal daar nog aan voldoen. Dat zou ik er zelf dan weer niet in gooien, maar alleen dure olie van de dealer of Shell hoeft ook niet, genoeg keuze daar tussenin. Zie ook: Het 'kleine' Motorolie topic. en olie in het vervolg via internet bestellen, stukken voordeliger d:)b

Maar een 0,5L op 600KM is wel fors, dus dan moet er wel meer aan de hand zijn, met alleen een dikkere olie krijg je dat niet opgelost denk ik. Heb je je koelvloeistofreservoir al bekeken of daar olie in zit (koppakking lek in dat geval).

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn vrees is dat het verbruik alleen nog maar toe zal nemen, probleem kan verschillende oorzaken hebben. Stap 1 is dan toch naar een andere garage toe en kijken wat die zegt. Auto bevalt verder prima maar dit is wel even een domper.

Extra info: Bij een koude motor wil hij nog wel eens bokkerig optrekken, als de motor warmer is dan gaat dit vanzelf over. Weet niet of dit ermee te maken kan hebben maar ik gooi het er maar even bij.
Lambdasonde was door het bedrijf waar ik hem heb gekocht ook vervangen omdat die defect was, tijdens de proefrit ging hij nog veel erger bokken. Er zitten ook nieuwe bougies in.

[ Voor 45% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-12-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:08

SeatRider

Hips don't lie

Wat zegt de verkoper? Was dat een dealer/garage of een particulier?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
SeatRider schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:30:
Wat zegt de verkoper? Was dat een dealer/garage of een particulier?
Nog geen contact mee gehad, die zit hier niet bepaald om de hoek. Wil eerst weten wat er aan de hand kan zijn.

Daarnaast was het een meeneemprijs he, dus geen garantie...

[ Voor 9% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-12-2015 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Je hebt misschien geen aanvullende garantie genomen, maar BOVAG garantie heb je toch altijd zonder extra te betalen?

Uiteraard mits je de auto bij een BOVAG garage gekocht hebt, de auto meer gekost heeft dan € 4500, - of minder dan € 4500, maar meer dan 35% van de cataloguswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
FastFred schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:36:
Je hebt misschien geen aanvullende garantie genomen, maar BOVAG garantie heb je toch altijd zonder extra te betalen?

Uiteraard mits je de auto bij een BOVAG garage gekocht hebt, de auto meer gekost heeft dan € 4500, - of minder dan € 4500, maar meer dan 35% van de cataloguswaarde.
Nope, dat dacht ik dus eerst ook maar vanwege het internet zijn de zogenaamde meeneemprijzen ontstaan. Moest ook expliciet aangeven dat ik afzag van garantie bij de koop.

Aangezien de keuring verder goed was dus afgezien van garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-12-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Jammer, BOVAG garantie kost niks extra's en in dit soort gevallen kan dat klauwen met geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
FastFred schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:38:
Jammer, BOVAG garantie kost niks extra's en in dit soort gevallen kan dat klauwen met geld schelen.
Kost vaak honderden euro's extra, het is en blijft een afweging. Gezien mijn vorige ervaringen met andere auto's en de clean sheet van mijn oude Avensis blijkbaar de verkeerde keuze...

Vraag me verder af wat mijn rechtsbijstand over een hoog olieverbruik zegt, ik zou het schuiven onder een verborgen gebrek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Vlassie1980 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:31:
[...]

Nog geen contact mee gehad, die zit hier niet bepaald om de hoek. Wil eerst weten wat er aan de hand kan zijn.

Daarnaast was het een meeneemprijs he, dus geen garantie...
Nou tot op zekere hoogte. Als de garage je bewust belazert, zou dat nog wel eens anders kunnen zijn. Maar moet je wel een lange adem en/of rechtsbijstandsverzekering hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:40
Bij VW valt olieverbruik ook niet onder garantie (1L op 900km) bij de beruchte TFSI blokken (Al geloof ik dat het in Amerika nu anders is). Als de fabrikant in Nederland al haast niet aansprakelijk te stellen is voor olieverbruik dan vraag ik mij af in hoeverre een verkoper daar aansprakelijk voor gesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Vlassie1980 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:42:
[...]

Kost vaak honderden euro's extra, het is en blijft een afweging. Gezien mijn vorige ervaringen met andere auto's en de clean sheet van mijn oude Avensis blijkbaar de verkeerde keuze...

Vraag me verder af wat mijn rechtsbijstand over een hoog olieverbruik zegt, ik zou het schuiven onder een verborgen gebrek....
En dan? Hoe ga je bewijzen dat de verkoper wist of redelijkerwijs had moeten weten van dit gebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:42:
Uhm, nee. Een BOVAG garage mag geen geld vragen voor de standaard 6 maanden BOVAG garantie. Je betaald pas extra als je de BOVAG garantie langer dan 6 maanden wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
FastFred schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:45:
[...]

Uhm, nee. Een BOVAG garage mag geen geld vragen voor de standaard 6 maanden BOVAG garantie. Je betaald pas extra als je de BOVAG garantie langer dan 6 maanden wilt hebben.
Nee, dit is echt niet zo. Waar is je bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vlassie1980 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:20:
[...]

Nee, dit is echt niet zo. Waar is je bron?
Is niet waar:
In de algemene voorwaarden van BOVAG staat dat de garantie geldt voor álle gebruikte auto’s, vanaf een aankoopbedrag van € 4.500,-. Voor goedkopere auto’s geldt de garantie alleen als het aankoopbedrag minimaal 35% van de cataloguswaarde is.

Er is een uitzondering mogelijk. Een autobedrijf kan er voor kiezen om een auto aan te bieden voor een lage ‘meeneemprijs’, exclusief de garantie. Zeker in advertenties via internet is dat gebruikelijk in de branche. U kiest dan of u iets meer betaalt om de BOVAG Garantie wel te laten gelden. Anders ziet u af van de garantie. In dat geval moet dit in overleg met u expliciet op de koopovereenkomst vermeld worden.
Te vinden onder 'veel gestelde vragen -> auto -> garantie
http://bovag.nl/veelgestelde-vragen

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:10

Bommes

Capo del formaggio

Zo een motorflush kun je zelf ook uitvoeren voor 1 derde van wat het bij de dealer kost.
Google even op Forte motorflush.
Flesje er in kappen half uur stationair laten draaien, olie er uit, vers filter nieuwe olie en forte top end treatment er bij.

Het kan helpen of niet, blijft een gokje maar wel een gok die wat minder kost als je het zelf doet.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb wel vaker gezien dat mensen een auto kopen met een serieus defect en geen garantie. Het is extreem zuur om een auto met een vervelend defect te kopen, maar als je geen risico wilt lopen moet je ook de garantie kopen.

Persoonlijk zou ik de reparatie betalen of de auto wegdoen: in beide gevallen gaat het geld kosten, maar je moet jezelf afvragen of het juridische deel jouw tijd, moeite en stress waard is.

Wat betreft het probleem en reparatie: ik gok dat het probleem in de zuigerveren zit. Deze kunnen vastkoeken in de zuiger en/of de zuigerwanden verglazen. Waarschijnlijk is de beste oplossing het complete motorblok uitelkaar halen, de cilinders opnieuw honen, zuigers schoonmaken en nieuwe zuigerveren en klepseals installeren. Kosten daarvan zullen minimaal 1500 euro zijn gok ik. Mogelijk is een motorblok uit een sloopauto installeren even duur; dus ook een optie.

Als je het niet juridisch wilt aanvechten en die reparatiekosten niet wilt betalen zou nog e.e.a. kunnen experimenteren. Een motorflush uitvoeren kun je altijd proberen, dat is een kwestie van de motor een tijdje met een flushmiddel i.p.v. motorolie laten draaien. Zuigerveren krijgen niet heel veel olie, dus ik zou minstens een kwartier verhoogd stationair (2500 rpm) draaien met het flushmiddel. Ik zou zelf een zo aggresief flush middel gebruiken: speciale flush olie of dieselolie. Alleen een flushmiddel toevoegen aan de huidige olie is denk ik niet genoeg.
Na de flush gewoon met goedkope 10W40 olie gaan rijden, als het verbruik dan onder de 1L/2000 km blijft kun je nog een tijd met de auto doen imho

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Vlassie1980
Vandaag bij mijn eigen garage geweest, dus niet de merkdealer. Die gaf aan dat het flushen zeker het proberen waard is en dit zou ongeveer 180 euro kosten. Ze laten hem dan een hele dag stationair draaien om hem goed schoon te krijgen, er is een grote kans dat dit het probleem verminderd.

Verder ook het advies om wat dikkere olie (10W40) te gebruiken. Binnenkort een afspraak maken hiervoor en hopelijk wordt het probleem hiermee wat minder. Ik heb niet de illusie dat ik het helemaal op kan laten lossen en ga ook geen duizenden euro's spenderen, dan schuif ik die auto wel door en koop ik weer een oudere Avensis. Dat zijn volgens de ANWB de meest betrouwbare bakken die er zijn :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Koop dan niet een 1.8VTTI die lusten ook nog al eens olie, (zelfde oorzaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
GoldenSample schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:36:
Was ook wel wat rigoureus gezegd, auto bevalt buiten het olieverbruik verder prima en is heel wat luxer en moderner. Maar met die Avensis had ik geen omkijken naar olie, heb nog nooit hoeven bij te vullen, bij het peilen was het altijd goed :)

We gaan gewoon die flush eens proberen en ook 10W40 olie, kijken of het dan beter gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:34

-tom-562

Oliesjeik

Neem eens contact op met een zaak als MMTS (http://www.mmts-denekamp.nl/), die doen ook 'olieflush' behandelingen, maar dan niet alleen met 1 of ander flesje (wat overigens vaak gewoon kerosine o.i.d. is). Die spuiten (pulserend) een reinigingsmiddel direct in het inlaatspruitstuk (net voor de gasklep) en voegen een sterke reiniger toe aan de olie, en vervangen daarna je oude olie. Dit kost +/- rond de 250 euro voor een benzine auto.
Dat kán helpen (al geloof ik zelf niet zo in dat soort flushes bij extreem olieverbruik... of het moeten zoals eerder vermeld, vastgekoekte zuigerveren zijn).

Wat ik eerder denk dat het is, is b.v. versleten klepsteelrubbers. Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Qua materiaalkosten is het eigenlijk niks (die dingen kosten een paar cent per stuk), alleen het kost arbeid. Probeer er eens achter te komen waarom je auto olie verbruikt. Begint hij bijvoorbeeld heel erg te walmen als je lang op de motor afremt en dan ineens een flinke stoot gas geeft?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je geen vlekken ziet op de grond en de motor zweet niet, dan word de olie mee verbrand en dan moet je echt de oorzaak zoeken (te dunne olie, klepzitting die versleten is, klepsteel rubbers, olie afschraap veren).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19

Meneer aard

Porsche rulez!

Als je zoveel olie opstookt dan trek je een aardig rook gordijntje wat je moet zien in de spiegel..
Geen verstopte carter ventilatie wat onnodige hoge carterdruk veroorzaakt waardoor die alle via het inlaat traject weer verbrand?

Flushen kan helpen wanneer je zuigerveren vast zitten..Hele dag stationair is ook niet helemaal jovel..

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
De PCV (positive caterpressure valve) wil bij sommige mazda motoren inderdaad ook wel eens vast gaan zitten / verstoppen. Die kost vaak niet zo gek veel om te vervangen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Olieverbruik is nog steeds erg hoog. Laatst weer bij moeten vullen.

Hij gaat maandag naar de garage voor een flush, en ze gaan er dan ook dikkere olie in doen.
Ik blijf het vreemd vinden, hij lekt niet en ik zie ook geen blauwe pluimen uit de uitlaat komen. Hij wolkt wel een beetje maar dat doen andere auto's ook.

Het is te hopen dat die flush in combinatie met wat dikkere olie wat verschil gaat maken. Anders wordt het een dure hobby zo. Wil ook met een gerust hart op vakantie met die auto komende zomer. Verder ook wel erg te spreken over de rij-eigenschappen.

Als dit het niet oplost, wat voor maatregelen kunnen er dan nog meer worden genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Vlassie1980 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:51:
Olieverbruik is nog steeds erg hoog. Laatst weer bij moeten vullen.

Het is te hopen dat die flush in combinatie met wat dikkere olie wat verschil gaat maken. Anders wordt het een dure hobby zo. Wil ook met een gerust hart op vakantie met die auto komende zomer. Verder ook wel erg te spreken over de rij-eigenschappen.

Als dit het niet oplost, wat voor maatregelen kunnen er dan nog meer worden genomen?
Dure hobby valt wel mee, als je terugvalt op 15W40 koop je bij de Action 5 liter voor een paar euro, valt in het niet bij de kosten van een motorrevisie/reparatie, je tweede optie.

Als de auto verder prima rijdt, lekker zo laten?

* SeatRider heeft ook ooit een auto gehad die wat meer olie verbruikte. Moest officieel 5W30 in, maar daar loop je dan op leeg. Garage zei letterlijk "als het er met dat tempo doorheen gaat zou ik er ook gewoon 15W40 in gooien".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eo7PJDvFUKuYyIiAFoSKPwRy/full.png

Die goedkope olie is inderdaad ook een optie, maar als ik dit lees mag er alleen 5W30 of 10W40 in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Vlassie1980 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:20:
[afbeelding]

Die goedkope olie is inderdaad ook een optie, maar als ik dit lees mag er alleen 5W30 of 10W40 in?
Bij 15W40:

De 15 is de waarde van viscositeit bij koude motor, de 40 de viscositeit bij warme motor. Zie: Wikipedia: Motor oil

Oftewel: bij warme motor geen verschil, alleen dikker bij koude motor. En gezien 10W40 tot ~ -25 mag, mag 15W40 ook wel tot ongeveer -20.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ok, dat is dan ook weer duidelijk :)

Motorolie bij de Action / Lidl kost geen fluit dus dat is dan ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-07 09:58
GoldenSample schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:36:
IDD, 2,5 Liter per 1000KM ;)
Zolang je de olie op tijd bijvult geen probleem.
De katalysator moet wel jaarlijks vervangen worden om door de NCT (APK) te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vandaag is de auto geflushed, er zit nu ook 5W40 in plaats van 5W30 in. Nu maar hopen dat dit het verbruik enigszins doet verminderen. Verder niks te klagen over de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06
Dat is toch hetzelfde blok als in Fords en Volvo's?
125pk?? Indien ja, dan heb ik hetzelfde blok in mijn Volvo c30. Schijnt soms te gebeuren met deze blokken dat de olieschraapveren niet goed werken waardoor ze veel olie verbruiken.

Overigens doet die van mij dat (nog?) niet, halve liter per 20k.

Ik gebruik overigens Ford olie, 5w30. https://www.deolieconcurr...a-F-5W%252d30-5Liter.html

Ford en Volvo houden beide de Ford spec WSS-M2C913-B aan, en daar voldoet deze olie aan.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels 900 km gereden, hij staat weer net boven het minimum. Dus hij verbruikt nog steeds aardig wat olie.

Aangezien ik niet zo heel veel kilometers maak ga ik er ook niet verder aan laten sleutelen. Auto moet het nog minimaal 5 jaar uithouden. Gewoon goedkope olie erin doen en regelmatig peilen. En dan maar hopen dat het niet erger gaat worden of de katalysator of lambdasonde issues gaat geven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Olieverbruik is nog steeds aanzienlijk :(
Niet dat het me veel geld kost maar het begint irritant te worden om telkens maar weer die motorkap open te trekken en er dan weer wat in te gooien.

Als laatste mogelijkheid had ik nog Wynn's Supercharge in gedachten.
https://www.winparts.nl/f...d5YVy4NmVI7L-0aAqJa8P8HAQ

Heeft iemand daar ervaring mee?

Als dit ook niet zo werken dan houdt het op. Ik ga geen revisie/nieuw motorblok doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Wat is er precies gedaan bij de flush, gewoon olie verversen, of de hele motor gereinigd met een of andere toevoeging?

Als de olie gewoon ververst is heb je nu een mix van 5W30 en 5W40, dat is op bedrijfstemperatuur toch iets dunner dan pure 5W40 en heb je alsnog olieverbruik. Heb ik bij mijn auto ook gehad, na de laatste beurt waar voor de 2e keer 5W40 in is gegooid heb ik al 3500km geen olieverbruik meer.

Als je motor gereinigd is voordat er nieuwe olie in is gekomen heb je ook kans dat oude olieresten los zijn gekomen die voorheen voor afdichting zorgden. Het is dan niet heel vreemd dat je olieverbruik hoger is geworden dan voor de flush.

Verder, verbruikt je auto tijdens het rijden, of tijdens stilstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Tjonge, ik was toch allang naar een garage gegaan om uit te laten zoeken hoe die olie verdwijnt. Als hij niet lekt (wat al vast gesteld is neem ik aan), dan verbruikt hij dus. Komt dit langs zuigerveren dan zou ik er ook gewoon olie in blijven kiepen, maar als het bijvoorbeeld klepseals zijn ofzo, dan had ik het geld er wel voor over om het te laten verhelpen. Of de auto verkopen, want ik zou dan niet relaxed achter het stuur zitten, wetende dat dat lampje ieder moment kan gaan branden...

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 08-04-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
_JGC_ schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:46:
Wat is er precies gedaan bij de flush, gewoon olie verversen, of de hele motor gereinigd met een of andere toevoeging?

Als de olie gewoon ververst is heb je nu een mix van 5W30 en 5W40, dat is op bedrijfstemperatuur toch iets dunner dan pure 5W40 en heb je alsnog olieverbruik. Heb ik bij mijn auto ook gehad, na de laatste beurt waar voor de 2e keer 5W40 in is gegooid heb ik al 3500km geen olieverbruik meer.

Als je motor gereinigd is voordat er nieuwe olie in is gekomen heb je ook kans dat oude olieresten los zijn gekomen die voorheen voor afdichting zorgden. Het is dan niet heel vreemd dat je olieverbruik hoger is geworden dan voor de flush.

Verder, verbruikt je auto tijdens het rijden, of tijdens stilstaan?
De motor is gereinigd door Forte motorflush toe te voegen en de auto een langere tijd stationair te laten draaien. Vervolgens is alles afgetapt en is er nieuwe 5W40 olie ingedaan. Sindsdien is het olieverbruik niet verminderd.

Verder is het lastig vast te stellen wanneer hij verbruikt. Hij pluimt echt niet en ik ruik hem ook niet. Maar ik kan wel vaak olie bijvullen. Hij lekt ook niet want er ligt geen olie op mijn parkeerplaats. Ik vul hem nu geregeld bij met 10W40.
FastFred schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:48:
Tjonge, ik was toch allang naar een garage gegaan om uit te laten zoeken hoe die olie verdwijnt. Als hij niet lekt (wat al vast gesteld is neem ik aan), dan verbruikt hij dus. Komt dit langs zuigerveren dan zou ik er ook gewoon olie in blijven kiepen, maar als het bijvoorbeeld klepseals zijn ofzo, dan had ik het geld er wel voor over om het te laten verhelpen. Of de auto verkopen, want ik zou dan niet relaxed achter het stuur zitten, wetende dat dat lampje ieder moment kan gaan branden...
De eerste aanpak was de flush, die heeft dus niet geholpen. Om verder iets uit te sluiten moet de motor open. Dan gaan de kosten rap omhoog en daar heb ik geen trek in. En dan nog is het totaal gissen wat het wel kan zijn. Elke methode die goedkoper is om het olieverbruik tegen te gaan juich ik dan ook van harte toe. Vandaar mijn bovenstaande vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Carterventilatie nakijken kan je ook nog doen en dat is relatief goedkoop. Bij sommige auto's kan die verstopt raken en dan kan je ook hoog olieverbruik krijgen omdat het langs plekken perst waar het niet langs hoort te gaan of in de inlaat terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Radiant schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:13:
Carterventilatie nakijken kan je ook nog doen en dat is relatief goedkoop. Bij sommige auto's kan die verstopt raken en dan kan je ook hoog olieverbruik krijgen omdat het langs plekken perst waar het niet langs hoort te gaan of in de inlaat terecht komt.
Hier heb ik ook wel eens wat over gelezen, maar moet je dan niet een sludge vorming krijgen bij de olievuldop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Nee, dat hoeft niet. Die sludge en teertroep zit alleen in je carter ventilatie.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, dat is bij een lekke koppakking. Er komt dan koelvloeistof in je motorolie.

Overigens heb je wel kans dat je nu te laat bent als je er nu achter komt dat je ontluchting verstopt zit. Die zuigerveren en seals houden het niet eeuwig uit als er zich constant een overdruk in het carter vormt..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Kan ook zijn dat je geen olie verbrand, maar juist oliedampen die vanuit het kleppendeksel met een slang richting inlaattraject gevoerd worden om alsnog verbrand te worden.

Ik weet dat dit een probleem is bij de 1.8 16v en 2.0 16v in de oudere modellen van de Citroën C4 en C5. Iemand van het Citroën-forum heeft een restrictor ontworpen die in die slang geplaatst kan worden. Dat heeft hij intussen getest op een aantal auto's en heeft er ook al een aantal verkocht. Resultaten tot nu toe zijn een vermindering in olieverbruik van rond de 50% dacht ik.

Lange termijn effecten van zo'n oplossing zijn echter nog niet getest.

Long story short, zo kunnen we een eeuwigheid blijven discussiëren over wat de oorzaak kan zij, maar echt weten doe je het pas als je de motor openmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Glashelder schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:35:
Nee, dat is bij een lekke koppakking. Er komt dan koelvloeistof in je motorolie.

Overigens heb je wel kans dat je nu te laat bent als je er nu achter komt dat je ontluchting verstopt zit. Die zuigerveren en seals houden het niet eeuwig uit als er zich constant een overdruk in het carter vormt..
Hoeft niet. Sludge = vocht in de olie en dat kan een hoop verschillende oorzaken hebben. Net als dat een lekke koppakking niet altijd betekent dat je olie en koelwater gemengd wordt (de mijne ging kapot naar de buitenkant en daar kwam koelwaterdamp naar buiten, maar er kan ook koelwater of olie in de verbrandingskamer gaan lekken, afhankelijk van hoe hij kapot gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Mixen van viscositeit boeit sowieso niet echt. Zolang de olie maar aan de specs van de fabrikant voldoet, dat is het belangrijkste.
SeatRider schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:13:
[...]

Dure hobby valt wel mee, als je terugvalt op 15W40 koop je bij de Action 5 liter voor een paar euro, valt in het niet bij de kosten van een motorrevisie/reparatie, je tweede optie.
Totdat je auto toch echt de wat betere olie nodig heeft (andere specs) die de action uiteindelijk ook niet verkoopt.

[ Voor 61% gewijzigd door RodeStabilo op 08-04-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Friespeuk schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:08:
Mixen van viscositeit boeit sowieso niet echt. Zolang de olie maar aan de specs van de fabrikant voldoet, dat is het belangrijkste.

[...]
Totdat je auto toch echt de wat betere olie nodig heeft (andere specs) die de action uiteindelijk ook niet verkoopt.
Zoals ik al eerder zei, als je motor een paar liter verbruikt op 900 km, dan maakt de kwaliteit olie niet zo veel meer uit en gaat het kostenaspect van de dure olie meer wegen.

Pagina: 1