Ledspot knippert in combi met PIR sensor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-05 22:08
Ik reeds gezocht naar een passend antwoord, maar ik heb nog niets kunnen vinden.
Ik zit namelijk met het volgende probleem.

Ik heb mijn Halogeen spot vervangen voor een LED spot. Alleen als ik deze aansluit op een Steinel Bewegings- en schemersensor, dan begint de LED spot met een vaste interval te knipperen.

Bij beweging schakelt de sensor netjes in en brand het licht. Schakelt de sensor weer uit en begint de LED spot weer te knipperen. Net alsof je naar een zeer trage stroboscoop zit te kijken.

Mijn vraag

Is het mogelijk dat dit makkelijk kan worden opgelost. Ik heb het vermoeden dat ik de PIR scannings interval zie.
Of moet ik een nieuwe kopen die geschikt is voor deze LED Spot?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik gok dat je een PIR-melder hebt met een triac in plaats van eentje met een relais.
Die heeft waarschijnlijk last van een lekstroompje, waar je met een normale halogeenlamp weinig van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Een andere optie is dat de PIR niet de fase maar de nul schakelt, dan kan je hebben dat er genoeg capaciteit tussen de aarde en uitgeschakelde nul heb om de ledlamp iets te laten doen.

LED's hebben maar weinig vermogen nodig om op te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
SA007 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:57:
Een andere optie is dat de PIR niet de fase maar de nul schakelt, dan kan je hebben dat er genoeg capaciteit tussen de aarde en uitgeschakelde nul heb om de ledlamp iets te laten doen.

LED's hebben maar weinig vermogen nodig om op te lichten.
In dat geval kan het nog helpen om de aansluitdraden naar de LED om te draaien. Ik had hetzelfde probleem met een LED-lampje (E14) die zwak bleef gloeien als hij uit werd gezet. Stekker andersom in het stopcontact en het was over.

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-05 22:08
De PIR is een redelijk goedkope Steinel van de praxis. Rond de €35 was ie volgens mij. En dat was een jaartje of 8 geleden....
Ik zal eens proberen om de stekker om te draaien, maar ik vermoed dat Kaj. gelijk heeft.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Of het triac of relais is weet je zo.
Doet hij duidelijk hoorbaar 'klik' als je het bereik inloopt is het een relais.
Is hij compleet stil, dan is het een triac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Kaj. schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:51:
Ik gok dat je een PIR-melder hebt met een triac in plaats van eentje met een relais.
Die heeft waarschijnlijk last van een lekstroompje, [..]
Niet zozeer de triac zelf, maar de weerstand + condensator die er overheen staat om te voorkomen dat de triac bij de eerste de beste spanningspiek sneuvelt.
Maargoed, PIR sensor openschroeven en een fatsoenlijke foto van de printplaat zegt al meer dan 1000 woorden. :/

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:30
Het is al een ouder draadje, maar ik zit met hetzelfde probleem :)

Ik heb een simpele Goobay 96007 gekocht voor een bergkast, welke volgens de doos geschikt zou moeten zijn voor een LED peertje. Het peertje is trouwens 6W, en de schakelaar een relais-sensor met een duidelijk hoorbare "klik" bij het schakelen.

Alles aangesloten zoals het volgens de handleiding moest, en toen werkte het niet. De schakeldraad aangesloten op de "N" (nul) van de sensor, en nu blijft het peertje knipperen als een stroboscoop.

Ik heb helaas geen normale peertjes, maar met LED peertjes van 4W, 6W en 10W blijft hij telkens knipperen als een gek. Hebben jullie toevallig een idee waardoor dat zou kunnen komen? Ik ben een beetje ten einde raad met die manual en de Goobay tutorials die ik online kan vinden namelijk :)

Hieronder een schematje van hoe ik 'm had/heb aangesloten:
Goobay 69007 LED sensor

[ Voor 19% gewijzigd door Kapotlood op 01-04-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Klopt ook niet.
L(ast) en N(ul) dienen op ~ 230V aangesloten te zijn.
Verbind je LED-lamp met één draad aan de A(usgang) en de andere draad verbind je ook aan de N(ul) vast.
Dus: aan N(ul) komen 2 draden te zitten.
Zie pagina 9, rechtsonder kopje 96007
PDF file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Och da's stom inderdaad... ik heb 'm verkeerd getekend! :)

Ik heb op het schakelpunt waar voorheen een touw-schakelaar zat een bruine + zwarte draad, en bij het lichtpunt een blauwe + zwarte draad. Zo heb ik 'm 2x aangesloten met de bovenstaande problemen:
Goobay 69007

[ Voor 24% gewijzigd door Kapotlood op 01-04-2017 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PE4000
Je denkt verkeerd... het is geen dimmer waarvan je maar één draad van de dimmer hoeft te gebruiken.
Ik heb wel een andere volgorde gebruikt dan de pdf, maar de benamingen/kleuren zijn identiek.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D0gEenT.png

[ Voor 23% gewijzigd door PE4000 op 01-04-2017 13:52 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, maar in de touw-schakelaar zat ook alleen een bruine+zwarte, waarvan de zwarte naar de lamp ging. Vandaar dat ik dacht dat als ik deze sensor op dezelfde manier aan sluit, het zaakje goed zou moeten werken.

In de inbouwdoos in de muur waar de lamp op wordt gemonteerd komt alleen een blauwe en een zwarte draad, dus dan zou ik als ik je tekening goed begrijp, een blauwe draad door de buis in de muur moeten doortrekken zodat ik 'm vanaf de sensor kan doorleggen naar de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Ja klopt helemaal. En die sensor moet gewoon met bruin en blauw weer aan de ~ 230V kant worden gemonteerd.

[ Voor 70% gewijzigd door PE4000 op 01-04-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik ga 't gelijk even proberen, bedankt! Als 't werkt zal ik even een update geven hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:50:
Oh, maar in de touw-schakelaar zat ook alleen een bruine+zwarte, waarvan de zwarte naar de lamp ging. Vandaar dat ik dacht dat als ik deze sensor op dezelfde manier aan sluit, het zaakje goed zou moeten werken.
Het verschil is dat de trekschakelaar een mechanisch contact is. Er wordt op een mechanische manier een verbinding gemaakt of verbroken tussen de fasedraad (bruin) en de schakeldraad (zwart). Er komt geen elektronica aan te pas, dus een blauwe draad is daar niet nodig.

Je sensor heeft wel electronica aan boord en heeft daarom een bruine en een blauwe draad nodig om zelf te kunnen functioneren. Daarnaast wil jij er een lamp op aan kunnen sluiten. Daarom zit er IN die sensor (simpel gezegd) een mechanische schakelaar *) die door de elektronica wordt aangestuurd. Die maakt en verbreekt, net als je trekschakelaar, een verbinding tussen de bruine fase draad en de zwarte schakeldraad.

*) zoals al door anderen was aangegeven kan er in plaats van een mechanische schakellaar ook een triac in zitten in, maar dat maakt voor het aansluiten verder geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Gelukt!

Het is een huis van de jaren '80 met wel érg rommelige elektra in de muren, maar dat is iets om eens goed aan te pakken als de spaarrekening het toe laat. :) Vooralsnog betekende 't dat ik geen extra blauwe draad door de aanwezige buis heen kreeg, dus ik heb 't iets anders opgelost door de schakeldraad te vervangen voor een Fase, en dan in de inbouwdoos van de lamp de benodigde blauwe draad te splitsen.

Al met al weer wat geleerd, en hij werkt als een zonnetje. Bedankt voor 't meedenken en de hulp allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:20:
Gelukt!

Vooralsnog betekende 't dat ik geen extra blauwe draad door de aanwezige buis heen kreeg, dus ik heb 't iets anders opgelost door de schakeldraad te vervangen voor een Fase, en dan in de inbouwdoos van de lamp de benodigde blauwe draad te splitsen.

Al met al weer wat geleerd, en hij werkt als een zonnetje. Bedankt voor 't meedenken en de hulp allemaal! :)
Fijn dat het gelukt is, al begrijp ik niet precies wat je nu gedaan hebt.

Het is inderdaad niet makkelijk om een draadje extra te trekken in een reeds bedrade buis. Wat ik in zo'n geval meestal doe is simpelweg alle aanwezige draden vervangen. Ik trek dan op 1 na alle draden er uit. Die ene draad gebruik ik dan om de nieuwe draden er in te trekken.

Je bent dan wel meer kwijt aan materiaal, maar het is in 1x goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@RiDo78 Klopt, dat doe ik normaal gesproken ook, maar het buisje waar nu al 2 draden doorheen lopen is best smal. En ik kan totaal niet uitvinden waar de bruine draad naartoe gaat, dus die eruit trekken met de kans dat ik die opnieuw moet doortrekken was een risico wat ik nu niet wilde lopen :) Vandaar dat ik zei dat ik álle elektra eens opnieuw aan laat leggen zodra de spaarrekening het toe laat... ik liep namelijk al eerder tegen het euvel van de rommelige bedrading aan hier.

Maar ik heb nu de bruine draad wel door kunnen trekken m.b.t. een lasdoos naar de inbouwdoos van de lamp: daar had ik namelijk al een zwarte en blauwe draad, dus met het doortrekken van de bruine heb ik daar alle 3 de benodigde draden. Het schakeldoosje is nu afgedekt met een plaatje (zat toch op een nagenoeg onzichtbare hoek), en de sensor hangt nu direct naast de lamp. Zo scant hij de omgeving ook wat beter dan wanneer hij half achter een plank verborgen zit.
Pagina: 1