5.1 audioinstallatie - streamingmogelijkheid - 1700 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 19:35
Ik kreeg van mijn ouders de vraag een audioinstallatie voor hen te zoeken. Gezien het feit dat de TV in een andere ruimte staat en de audioinstallatie in de woonkamer, zijn er een aantal specifiekere eisen die het zoeken voor mij wat lastig maakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de ballen verstand heb van audio en dus ook niet echt weet waar ik moet beginnen met zoeken. Vandaar de keus om maar een aankoopadvies-topic te openen.

Ik zoek een?
5.1 audioinstallatie

Wat is je budget?
Budget ligt ergens tussen 1500 en 2000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het gaat alleen om het afspelen van muziek.

Vereisten
Gezien de grootte (90m2 bij ongeveer 3 meter hoog) en de vorm van de ruimte (woonkamer heeft een L-vorm) is een surround systeem een vereiste.

De receiver moet de volgende dingen in huis hebben: mogelijkheid tot afspelen van CD's, streamingmogelijkheid.

Hoe simpeler het systeem qua bediening is, hoe beter het is, het blijven oudere mensen :).
Speakers moeten klein zijn, de inrichting is klassiek, dus een paar supermoderne torenspeakers staat wat knullig.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals ik al zei, eerlijk gezegd geen flauw idee. Ik weet niet waar ik moet beginnen met kijken. Zat te kijken naar Harman Kardon systemen e.d. maar kreeg nogal het idee dat de prijs/geluidskwaliteit verhouding niet helemaal in verhouding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Ardj schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:00:
Zoals ik al zei, eerlijk gezegd geen flauw idee. Ik weet niet waar ik moet beginnen met kijken.
Dan gaat eigenlijk vooral op wat in Nieuw in de audio wereld gezegd is.
Een receiver met ingebouwde CD-speler zie je niet veel, ze zijn er wel maar over het algemeen heb je meer keuze met een losse receiver en losse CD-speler.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Ik snap je punt volledig, maar ik heb überhaupt geen idee in wat voor richting ik moet zoeken. Om nu een random hifi zaak binnen te lopen voelt ook verkeerd, krijg je hoogstwaarschijnlijk een verkooppraatje voor hun eigen favoriet. Daarom vraag ik liever hier om de mening van een aantal verschillende mensen.

Uitgaande van het feit dat ze vooral veel klassieke muziek luisteren (als achtergrondmuziek), heb je dan tips voor merken die logisch zijn om te gaan beluisteren?

Wat betreft de losse CD-speler, die hebben ze nu, willen ze graag van af. Een media-pc dan misschien net zo handig (scheelt weer dat de receiver zelf geen stream-mogelijkheden hoeft te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 11:13

Millennium

Bug free !!!

Misschien is SONOS iets, Zeker de eenvoud van bediening is ideaal.

(http://www.sonos.com/nl-n...-1-surround-sound-package)

of de playbar vervangen voor 2 play 5 gezien het om de muziek gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Millennium op 22-12-2015 16:16 ]

Rampen bak 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:06
Ik denk dat je een betere koop doet om die CD speler te houden en dan een aparte receiver met streaming mogelijkheid te kopen. Wat wil je streamen trouwens, spotify?

Dat receivergedeelte kun je prima vanuit thuis opzoeken, zeker met de pricewatch kun je handig filteren op wat een receiver moet hebben. De speakers zelf worden een ander verhaal. Ik zou zelf als je veel muizek gaat luisteren voor in ieder geval voor 2 grotere fronts gaan, zeker omdat het nogal een grote ruimte is. Eventuuel kan je ook eens op de site van Teufel kijken, daar kun je speakers bestellen en ze dan een tijdje zelf proberen eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Bartske schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:14:
Ik denk dat je een betere koop doet om die CD speler te houden en dan een aparte receiver met streaming mogelijkheid te kopen. Wat wil je streamen trouwens, spotify?

Dat receivergedeelte kun je prima vanuit thuis opzoeken, zeker met de pricewatch kun je handig filteren op wat een receiver moet hebben. De speakers zelf worden een ander verhaal. Ik zou zelf als je veel muizek gaat luisteren voor in ieder geval voor 2 grotere fronts gaan, zeker omdat het nogal een grote ruimte is. Eventuuel kan je ook eens op de site van Teufel kijken, daar kun je speakers bestellen en ze dan een tijdje zelf proberen eerst.
Dat is ook nog wel een idee, vervangen heeft in ieder geval weinig zin als er vervolgens een andere CD-speler voor terug moet komen.

Streamen ging om Spotify inderdaad, omdat het toch wat sneller en makkelijker werkt dan CD-tjes wisselen. Zit er in receivers nog erg veel verschil qua kwaliteit? Wat zijn de merken om naar te kijken/luisteren?
Millennium schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:14:
Misschien is SONOS iets, Zeker de eenvoud van bediening is ideaal.

(http://www.sonos.com/nl-n...-1-surround-sound-package)

of de playbar vervangen voor 2 play 5 gezien het om de muziek gaat.
Ik heb een tijdje terug eens staan luisteren naar Sonos, maar qua geluid was ik niet echt onder de indruk. Ik moet wel zeggen dat het bij een Mediamarkt was, dus echt de meest waardeloze ruimte, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Je geeft aan dat de TV in een andere kamer staat, alsnog wil je 5.1?

In elk geval denk ik dat je opzoek moet naar een leuke serround receiver en losse CD speler.
Middels bijvoorbeeld een spotify APP kun je muziek streamen of zelfs internet radio.

Qua speakers is over het algemeen, hoe groter de speaker hoe beter.
Over de volgende set lees ik veel positieve berichten:

http://www.teufelaudio.nl/home-cinema/cubycon-p15693.html
http://www.teufelaudio.nl...ycon-complete-p15696.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Ja, in de kamer waar de TV staat (beduidend kleiner) staat een surround setje wat relatief simpel is. Ouders kijken weinig films en voor de gemiddelde soapserie heb je geen duur systeem nodig :)

De 5.1 in de woonkamer is voornamelijk door de grootte van de ruimte zoals ik al aan gaf. Ze hebben eerder een 2.1 set gehad en dat was niet zo praktisch (1 hoek te luid om te praten, andere hoek amper geluid).

Wat betreft de speakers, ze willen het vooral onopvallend houden; 2 grote hoogglans towers vallen nogal op in een klassieke inrichting. Ik ga in ieder geval eens kijken naar Teufel, vooral die 8 weken uitproberen ziet er prettig uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:06
Voor receiver maakt het merk weinig uit, maar kijk vooral naar de opties die erop (moeten) zitten. Heb je wifi nodig of is bedraad alleen ook goed? Welke ingangen/uitgangen heb je nodig? Vul die dan in in de pricewatch en zie welke modellen dan het meest populair zijn. Bekende merken zijn bijv Onkyo, Denon of Marantz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Bedankt allemaal! Ik ga komende week eens even zoeken en luisteren, volgens mij moet ik een eind komen zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ardj schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:57:
Ja, in de kamer waar de TV staat (beduidend kleiner) staat een surround setje wat relatief simpel is. Ouders kijken weinig films en voor de gemiddelde soapserie heb je geen duur systeem nodig :)

De 5.1 in de woonkamer is voornamelijk door de grootte van de ruimte zoals ik al aan gaf. Ze hebben eerder een 2.1 set gehad en dat was niet zo praktisch (1 hoek te luid om te praten, andere hoek amper geluid).

Wat betreft de speakers, ze willen het vooral onopvallend houden; 2 grote hoogglans towers vallen nogal op in een klassieke inrichting. Ik ga in ieder geval eens kijken naar Teufel, vooral die 8 weken uitproberen ziet er prettig uit!
Ik denk dat het weinig zin heeft om een 5.1 set te kopen. Je geeft aan dat de gezochte set niet voor bij de televisie bedoeld is dus eventuele surround mogelijkheden zijn niet relevant. Het gaat je om geluid in alle hoeken. In principe heb je dat nooit als je muziek gaat spelen. Dit is alleen stereo dus als het geluid ook uit andere speakers dan de fronts moet komen, moet je gaan werken met DSP-settings.

Volgens mij zou je voor je ouders beter uit zijn met een versterker waarop je 2 speakersets (A+B) kan aansluiten. Daar kun je eventueel een cd-speler en bijvoorbeeld een Sonos Connect op aansluiten. Een andere optie is misschien pricewatch: Marantz M-CR611 Melody Media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
S1NN3D schreef op woensdag 23 december 2015 @ 07:23:
[...]

Ik denk dat het weinig zin heeft om een 5.1 set te kopen. Je geeft aan dat de gezochte set niet voor bij de televisie bedoeld is dus eventuele surround mogelijkheden zijn niet relevant. Het gaat je om geluid in alle hoeken. In principe heb je dat nooit als je muziek gaat spelen. Dit is alleen stereo dus als het geluid ook uit andere speakers dan de fronts moet komen, moet je gaan werken met DSP-settings.

Volgens mij zou je voor je ouders beter uit zijn met een versterker waarop je 2 speakersets (A+B) kan aansluiten. Daar kun je eventueel een cd-speler en bijvoorbeeld een Sonos Connect op aansluiten. Een andere optie is misschien pricewatch: Marantz M-CR611 Melody Media.
Bij de huidige installatie ging het inderdaad ook altijd om 'een extra knopje' om te upmixen naar 5.1. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit bij alle installaties kan? Is dat niet zo?

Zo ja, is er een extra reden om een A+B receiver neer te zetten?

Ook jij bedankt voor je input, ik word steeds wijzer zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Je kan inderdaad gewoon op de meeste surround receivers gewoon "all channel stereo" als modus selecteren.

Dan zou je in theorie alle receivers met spotify connect kunnen aanschaffen.

Wat had je zelf bedacht voor speakers? 1 sub & 5 satelliet speakers, of als je toch alleen muziek gaat luisteren hoef je het center kanaal niet te gebruiken, dus 4 satelliet zou prima werken.

Of toch iets van boekenplank speakers of vloerstaanders?
Pagina: 1