[Veilingen] Hoe "echte" prijs benaderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 10:18

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Ik heb een 37" LCD TV aangeboden ter veiling met een startprijs van €50. Eigenlijk was ik niet van plan om de TV voor minder dan €100 te verkopen, en als ik naar de concurrentie kijk lijkt mij zelfs €150 realistisch. Aangezien ik echter niet goed kan inschatten wat de TV daadwerkelijk waard is dacht ik dat een veiling de "juiste" prijs wel zal benaderen.

Niets is minder waar. Wat er daadwerkelijk gebeurt is dat gebruikers elkaar met hele en zelfs halve euro's zijn gaan overbieden. De veiling zorgt er dus niet voor dat ik het maximale krijg wat kopers ervoor over hebben.

Ik heb twee voorstellen om dit te verbeteren:

Ten eerste zou een optie om een gesloten veiling te starten handig zijn. Dan gaan bieders niet proberen met een zo laag mogelijk bod te winnen, maar zullen zij aangeven wat het hen waard is.

De tweede optie is om bieders een minimum verhoging (absoluut of relatief) te laten kiezen. Bij een artikel van €50 bijvoorbeeld zou de bieder dan kunnen kiezen dat er ten minste €5 tussen boden moet zitten, of misschien 10% van de startprijs.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:10
Wat is er mis met de startprijs hoger zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Dat kan natuurlijk, maar het gaat voorbij aan het (of in elk geval mijn) idee van een veiling, namelijk dat de verkoper het maximaal haalbare eruit sleept. Valt dat tegen (€50 in mijn geval) dan is dat vette pech, maar het kan ook meevallen.

Een veiling is een instrument om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Dat zie ik hier niet terug. In praktijk komt het nu neer op vraagprijs + enkele euro. (Overigens met als mogelijk gevolg dat bieders gaan snipen, dus op het laatste moment een euro meer gaan bieden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Veiling werkt alleen bij populaire producten of je moet (zoals eerder aangegeven) de minimale prijs die je wilt hebben opgeven als startbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

Dat is niet lang niet bij alles zo. Bij producten waar veel vraag naar is werkt het vaak in het voordeel van de verkoper inderdaad. Met ouder spul of producten waar gewoon niet veel vraag naar is werken veilingen inderdaad in het voordeel van de koper en zorgt het voor een lekker lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:24

MsG

Forumzwerver

Ben je er bewust van dat de veiling sowieso geheel niet bindend is? Je bekijkt het heel erg vanuit verkopersperspectief, maar andersom wil de koper natuurlijk zo min mogelijk bieden, en als het bod tot het einde laag is dan is dat juist vanuit de koper goed. Gelukkig is de veiling helemaal niet bindend, dus als de biedingen laag blijven kan je het gerust eens opnieuw proberen, of met een ander soort advertentie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou ik 100 euro p je TV bieden als ik ook 51,50 kan bieden op dat ding? Als het ding meer waard is stijgt de prijs meestal wel, anders is er gewoon geen vraag naar.

Mijn ervaring met veilingen is overigens heel anders, vaak genoeg dingen aangeboden voor 1 euro, en dan uiteindelijk toch nog 40 of 50 euro geboden zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik ben het ermee eens dat het huidige model (in sommige/veel gevallen) voordelig is voor de koper. Gesloten veilingen zijn dat zeker niet, omdat de hoogste bieder waarschijnlijk met een lager bod ook had kunnen winnen. Dat is dan ook een goede reden om deze optie niet in te voeren.

@MsG Wat het bindende karakter betreft vind ik het niet netjes om een veiling te staken, maar misschien heb ik ook de verkeerde indruk over wat wel en niet beleefd is.

@TERW_DAN ik begrijp natuurlijk dat de koper minimale stappen neemt. Maar op deze manier hoeven de potentiële kopers niet het achterste van hun tong te laten zien.

Nogmaals: ik ben op zoek naar een instrument om een realistische prijs te bepalen is voor dit product, omdat ik dat zelf niet kan inschatten. Misschien zou de veiling uiteindelijk wel zijn uitgelopen op €100, maar dat betwijfel ik, zolang mensen €1 meer kunnen bieden.

Pak ik veilingen verkeerd aan en is er simpelweg geen probleem dat een oplossing nodig heeft? Of zouden de opties wel degelijk nuttige toevoegingen kunnen zijn? Dat is de vraag van dit topic wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:24

MsG

Forumzwerver

Als je wilt weten wat je er voor kan krijgen kan je hem misschien beter óók op Marktplaats gooien, óf bijvoorbeeld in een van de waardetopics posten. Op Tweakers heeft iedereen al wel een hippe tv, dus dan krijg je een enkele bieder die het leuk vind een paar euro te bieden. Ik denk dat de veiling gewoon niet per se je instrument gaat zijn voor een realistische prijs.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Het probleem met Martplaats is natuurlijk dat ik geen reputatie heb en er zoveel eikels rondlopen die niet op komen dagen etc.

Maar ik ben het wel eens met jouw argument dat tweakers niet de ideale markt zijn voor dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor de waardebepaling zou je ook nog Howto: prijsbepaling (oude) hardware eens door kunnen nemen om je een idee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
@TERW_DAN goede tip, dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:17
En anders toch echt je veiling starten met het minimale bedrag wat je er voor wil hebben. Dan gaat het artikel in ieder geval niet weg voor een lagere prijs dan jij beoogd hebt. En ja, zoals je aangeeft, bestaat er dan een kans dat er helemaal niet geboden wordt, wanneer dat minimale bedrag te hoog is. Keuzes :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TRON schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:28:
En anders toch echt je veiling starten met het minimale bedrag wat je er voor wil hebben. Dan gaat het artikel in ieder geval niet weg voor een lagere prijs dan jij beoogd hebt. En ja, zoals je aangeeft, bestaat er dan een kans dat er helemaal niet geboden wordt, wanneer dat minimale bedrag te hoog is. Keuzes :)
Maarja, dan zou je het ook niet verkocht hebben als je het op de normale manier aanbood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:17
TERW_DAN schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:39:
[...]

Maarja, dan zou je het ook niet verkocht hebben als je het op de normale manier aanbood.
True. Dus wees vooral realistisch en gok op een beetje geluk :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 13:22
Ander woord voor wat je zoekt: T.E.A.B.

Zo kunnen mensen een bod doen via mail, zonder dat je de veilig gebruikt en kunnen ze van elkaar dus niet zien wat er is geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 21:10
Gadgeteer schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:22:
Ander woord voor wat je zoekt: T.E.A.B.

Zo kunnen mensen een bod doen via mail, zonder dat je de veilig gebruikt en kunnen ze van elkaar dus niet zien wat er is geboden.
En dan niet zeuren als mensen te weinig bieden. Ik snap niet wat er zo lastig is aan een richtprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Deveon schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:01:
Veiling werkt alleen bij populaire producten of je moet (zoals eerder aangegeven) de minimale prijs die je wilt hebben opgeven als startbod.
Eventueel kan je ook een veiling bij afslag doen, lijkt me best een leuke optie voor V&A
JayVee schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:13:
...
Nogmaals: ik ben op zoek naar een instrument om een realistische prijs te bepalen is voor dit product, omdat ik dat zelf niet kan inschatten. ...
Realistisch is de prijs die wordt betaald. Er kan natuurlijk best een verschil zitten tussen dat en wat je zelf zou willen hebben, en er kan ook een verschil zitten tussen de prijs op de Tweakers V&A en de prijs op eBay of Marktplaats of de prijs in NL/B en de prijs in een buitenland. Als je de prijs wil bepalen voor hij wordt betaald, kan je het beste met geinteresseerden direct onderhandelen.

[ Voor 55% gewijzigd door begintmeta op 28-12-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Je zou in je advertentie kunnen zetten dat niet wordt gegund aan bieders die onzinbiedingen' doen (ook als ze later alsnog het hoogste bod doen). Zulke principes kosten wel geld, al zijn het meestal gelukszoekers die afhaken zodra de biedingen ergens op beginnen te lijken.

Ik verkoop zelf regelmatig spullen op marktplaats en gun nooit aan bieders die een ander met (relatief) verwaarloosbare bedragen overbieden. Ik gun liever aan de persoon die zijn voorganger met 5 euro overboden heeft, dan aan degene die telkens 50 cent bovenop het bod van zijn voorganger doet..
Dit 'beleid' vermeld ik overigens niet in mijn advertenties >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 22:37
418O2 schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:24:
[...]

En dan niet zeuren als mensen te weinig bieden. Ik snap niet wat er zo lastig is aan een richtprijs...
Volledig mee eens als ik iets aanbied doe ik mijn prijs wat ik minimaal wil ontvangen + 20% zo heeft de potentiële koper ook nog ruimte om wat van de vraagprijs te halen en is iedereen blij...

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Misschien had je de veiling af moeten wachten. Er zijn altijd veiling snipers op de kust.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal! Die kan ik de volgende keer proberen toe te passen.

De TV is inmiddels trouwens verkocht voor €100.

Pagina: 1