Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyMe91
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de pc gebruiken voor een aantal dingen. Allereerst zal hij dienen als primaire pc in huis. Dus dit betekent alle zaken die je normaal op een pc doet, niet zo heel spannend. Voor de rest ga ik de pc gebruiken naast mijn xbox voor gaming. De pc hoeft echt niet op 4k te kunnen gamen maar belangrijk is wel dat hij een paar jaartjes mee kan zonder dat ik aan upgraden hoef te denken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Met de huidige componenten zit rond de 850,-, en dan ontbreekt de voeding en de aftermarket cpu koeler nog als dit noodzakelijk is. Mijn doel is zeker om onder de 1000 euro te bijven dus tips om te besparen op onderdelen zijn zeker welkom.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, monitor(s) en andere randapparatuur schaf ik apart aan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn onderdelen lijst is al vrij compleet. Alleen de voeding is op dit moment voor mij een groot vraagteken. Tips hierin zijn zeer zeker welkom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast dat het ik mik op futureproof, zou het ook fijn zijn als het systeem zo stil mogelijk kan zijn,
Ik ga hier geen drastische maatregelen voor nemen maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden bij het kiezen van een voeding of een aftermarket CPU koeler. Als extra fans nodig zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag..

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf altijd al een pc in elkaar willen zetten dus ik heb de nodige research al gedaan.
Er zijn echter nog een paar punten waar ik vastloop.
Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn onderstaande vragen zodat ik mijn onderdelenlijstje compleet kan maken. Het in elkaar zetten van de pc zal ik samen doen met een vriend van mij die hier al ervaring in heeft.

Vragen:
- Welke voeding kan ik het beste kiezen (met verbruik en geluidsproductie in het achterhoofd)?'
Hier loop ik zelf momenteel namelijk echt op vast.

- Is het nodig om bij mijn systeem in aftermarket CPU koeler te installeren of is de standaard geleverde koeling voldoende? Zo ja, welke zouden dan het best in aanmerking komen?

- Is het nodig om nog extra fans te plaatsen in mijn systeem voor extra koeling?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Asus GTX970-DCMOC-4GD5€ 355,95€ 355,95
1Fractal Design Define Mini€ 84,95€ 84,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 45,95€ 45,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,89€ 80,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 842,64

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 37% gewijzigd door OnlyMe91 op 20-12-2015 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

Tribits

Onkruid vergaat niet

Qua voeding is het vooral de afweging of je een 80plus bronze of gold voeding wilt hebben, scheelt een paar tientjes in aanschaf en een paar procent in verbruik. Afhankelijk van de omstandigheden haal je dat er op termijn wel weer uit. Verder is de keuze tussen modulair en niet modulair, dat is een beetje persoonlijk. Voor dit systeem voldoet alles vanaf 450 watt eigenlijk wel. Er doen wat theorieën de rondde dat zwaardere voedingen zuiniger zijn, maar zelf geloof ik daar eigenlijk weinig van. Ik heb er in mijn lijstje eentje opgenomen die 80plus gold gecertificeerd is en bekend staat om zijn lage geluidsproductie. Voor alternatieven zie [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen.

Processor is een i5-6500 een betere keuze. De i5-6400 is slechts iets goedkoper maar een stuk langzamer. Dat zorgt ervoor dat je systeem een stuk minder toekomstbestendig wordt. Verder de kast vervangen door een iets goedkopere model dat ook bekend staat om zijn goede demping. De Define mini is geen slechte kast, maar ook niet echt iets bijzonders.

De videokaart in je lijst is een type dat toegespitst is op compacte systemen. Nadeel daarvan is dat ze met één fan gekoeld worden en daardoor doorgaans wat meer geluid produceren dan de grotere modellen. Daarnaast zijn ze vaak wat langzamer dan hun grotere soortgenoten. Daarom vervangen door de Asus Strix uitvoeringen die onder lage belasting passief is en ook onder volle belasting nog relatief stil.

Geheugen opgetrokken naar 16GB, misschien niet direct nodig maar maakt het geheel wat meer toekomstbestendig en er zijn steeds meer games die het wel prettig vinden om meer dan 8GB te hebben. Daarnaast een gangbare aftermarket cooler toegevoegd. De stock cooler werkt op zich ook wel, maar een after market cooler koelt het systeem wat beter en is wat stiller.

Futureproof is verder nog al lastig te definiëren en relatief. Er zijn stukken snellere kaarten dan de GTX970 maar de vraag is in hoeverre je die als meer futureproof kan bestempelen. Het probleem met high end videokaarten is dat je er vooral veel op afschrijft en ze effectief gezien dus eigenlijk ook sneller verouderen in plaats van zich beter overeind te houden op termijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,80€ 212,80
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,80€ 359,80
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 83,50€ 83,50
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 73,-€ 73,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,89€ 80,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 979,79

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyMe91
Hoi !

Bedankt voor de tijd die je hebt genomen om me te voorzien van dit super uitgebreide advies!
Hier kan ik echt wat mee!

Omtrent de voeding is het nu ook een stuk duidelijker.
Ik ben ook zeer positief over de verandering die je hebt aangebracht in de kast en de videokaart.

Het enige waar ik nog over twijfel is dat ik eventueel begin met 8GB RAM en later wellichtnog 8GB erbij prik.

Nogmaals bedankt! Hier kan ik echt wat mee!

[ Voor 3% gewijzigd door OnlyMe91 op 21-12-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 13:23
De Cooler Master V450 Semi-Modular is slecht leverbaar. Je zou eventueel voor de Cooler Master GM G450M kunnen gaan. Ik heb hem zelf ook en is gewoon erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyMe91
Dank!
Ik neem de tip zeker mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Nemm schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:24:
De Cooler Master V450 Semi-Modular is slecht leverbaar. Je zou eventueel voor de Cooler Master GM G450M kunnen gaan. Ik heb hem zelf ook en is gewoon erg stil.
Naja, is niet echt een super goede voeding. De voeding is best oke, niet slecht, niet echt goed.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

Tribits

Onkruid vergaat niet

Inderdaad slecht leverbaar. De pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is wat beter leverbaar maar gelijk ook 15 euro duurder. De pricewatch: Seasonic G-series 450 watt is waarschijnlijk een beter alternatief.

[ Voor 20% gewijzigd door Tribits op 23-12-2015 22:11 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Of direct voor een luxe RM 550X gaan - pricewatch: Corsair RM550x
Pagina: 1