Trafo kapot, welke trafo heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxximus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-05-2024
De trafo voor mijn halogeen spotjes is kapot.

Mijn kennis van elektronica gaat niet verder dan dat ik weet dat ik mijn vingers niet het stopcaontact moet steken :+

Ik heb wel gezocht op internet naar de termen die op de trafo staan maar dan kom ik op verschillende soorten uit.

Als ik bijv zoek op de Uitgangsspanning dan krijg ik deze link https://www.conrad.nl/nl/...60-zwart-ip44-610270.html

Als ik zoek op trafo 105 W RCkrijg ik deze https://www.conrad.nl/nl/...-w-tl150s-wit-574225.html

Dit is de boosdoener

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/hl5eca43zpy.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:56
Trasfitalia Mouse 105W RC is volgens deze datasheet een elektronische trafo die minimaal 20W moet leveren en maximaal 105W kan leveren.
Deze van Conrad lijkt mij dan een prima (en betaalbare) vervanger, gezien hij evenveel vermogen (zowel min als max) kan leveren.

Wat heb je in totaal aan vermogen nodig? (aantal spotjes keer vermogen per lampje) Praxis heeft ook twee trafo's zie ik, maar die hebben andere vermogensbereiken. Als jij 5 spotjes van 20W elk hebt, dan heb je een trafo nodig die 100W kan leveren (liefst iets meer zodat hij niet op z'n tenen loopt, 105W dus).

Je kunt ook besluiten om de boel gelijk om te bouwen naar LED :P

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxximus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-05-2024
Er hangen 3 spotjes die af en toe aan moeten. Weet aantal watt niet moet ik gaan kijken straks. Is namelijk op zolder dus gebruiken we alleen als we de was moeten ophangen.

Is led verlichting dermate goedkoper in gebruik. Denk dat verlicjting4hoguit 1 á 2 uur per week aanstaat. En dat alleen met slecht weer als de was niet buiten hangt laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 15:24
Als je naar LED wilt dan kan je waarschijnlijk de zelfde soort aansluiting nemen als je nu hebt zodat het ombouwen niet meer is dan lampen vervangen en de benodigde led trafo (ook wel muis genoemd) te gebruiken.

BF1 Stats, GoT - System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:44
Je hebt aan de trafo van 105W voldoende, en voor 3 spotjes die maar 1 a 2 uur per week aan staan zou ik er geen LED-spotjes van maken.

Ik neem aan dat je er geen dimmer voor hebt zitten, de trafo die nu stuk is is dimbaar, maar dat hoef je dan niet weer te kopen.

Je hebt dus nodig een niet dimbare trafo van 105W.

[ Voor 40% gewijzigd door roches op 20-12-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je het goed wilt doen moet je juist besparen op de trafo, dus met wat led spotjes uit china op 230v.
Blijf je op 12v dan ga je de besparing (in geld) nooit halen.
Als bekabeling e.d. niet makkelijk te doen is gewoon de eerste optie (zoals ThinkPad aangeeft).
Bij de action kun je een compleet 220v inbouw frame halen voor €2.

n.b. die led spotjes uit china gevel wel 3000k/3200k licht i.p.v. 2700k wat nu je halogeen dingen doen, maar op een zolder voor 'werk' verlichting alleen maar beter.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 20-12-2015 13:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:56
Maxximus schreef op zondag 20 december 2015 @ 13:23:
Er hangen 3 spotjes die af en toe aan moeten. Weet aantal watt niet moet ik gaan kijken straks. Is namelijk op zolder dus gebruiken we alleen als we de was moeten ophangen.

Is led verlichting dermate goedkoper in gebruik. Denk dat verlicjting4hoguit 1 á 2 uur per week aanstaat. En dat alleen met slecht weer als de was niet buiten hangt laat.
Met zo weinig branduren ga je dat pas na 3 jaar terugverdienen ofzo, als het in de woonkamer was en elke avond 6 uur zou branden dan zou het een ander verhaal zijn ;) Ik heb er eens een Excel-document voor gemaakt (afkomstig uit Serieus elektriciteit besparen) om te berekenen wat de terugverdientijd (TVT) is van zo'n investering.

Het laagst verkrijgbare vermogen van die spotjes (MR16 fitting waarschijnlijk) is 10W dacht ik. Met 3 spotjes heb je dus een trafo nodig die minimaal 30W kan leveren. De meestverkochte spotjes zijn volgens mij de 20W modellen, dus dan zit je op 60W wat de trafo minimaal moet kunnen leveren. 90% zeker dat er bij jou ook 20W spotjes in zitten ;)
DukeBox schreef op zondag 20 december 2015 @ 13:30:
Als je het goed wilt doen moet je juist besparen op de trafo, dus met wat led spotjes uit china op 230v.
[...]
Doe maar niet, bedroevende kwaliteit vaak. Armatuur van de Action is prima, maar schroef er dan lekker LEDARE lampjes van IKEA in. Dat spul is tenminste veilig genoeg bevonden om in de EU verkocht te worden. En je hebt 2 jaar garantie, dat is bij die China meuk niet het geval.

China & 230V is een combinatie die er bij mij niet in komt, teveel spul voorbij zien komen in reviews wat gewoon erg onveilig was. Komt er hier alleen in als het uitgebreid getest is en veilig is bevonden. Of je moet #yolo gaan en een extra brandverzekering afsluiten :9

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
Ik zou het wel doen, en van een goed merk, Osram of Philips ofzo. Het is niet alleen terugverdienen, het blijft ook koud en je hoeft het niet meer te verwisselen. En met een beetje geluk scheelt het weer een gestookte kool in de centrale op jaarbasis :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1