RAM niet compatible? / display driver stopped responding

Pagina: 1
Acties:

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-12-2025
Hey Tweakers, ik heb af en toe een error op mijn pc: "display driver stopped responding and has recovered" en nou zag ik net op Youtube een filmpje waarin wordt gezegd dat deze error vaak door het RAM geheugen wordt veroorzaakt.

Toen ben ik gaan kijken op internet en ik kwam deze lijst tegen van mijn moederbord: http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88M%20Extreme4+/?cat=Memory

Ik heb er een pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16N11/8 in zitten, maar deze staat voor zo ver ik kan zien niet op de lijst. Betekend dit dan dat het 100% door deze RAM stick komt, of zijn er meer RAM sticks ondersteund door mijn moederbord zonder dat ze op de lijst staan vermeld? 8)7

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Verwacht eerder dat het aan je videokaart / drivers en/of voeding zal liggen. Problemen met het geheugen uiten zich vaker in crashes en bluescreens.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Beste Larkinzzz,

Als je dat soort lijsten leest van fabrikanten staat er ook meestal bij dat ze onmogelijk alles kunnen testen. Dat het in die lijst staat betekent dat het moet werken maar als het er niet in staat betekent dat niet dat het niet werkt.

★ What does that mean? ★

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar VB gezien de aard van je foutmelding.

• Larkinzzz
MrMonkE schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:04:
Beste Larkinzzz,

Als je dat soort lijsten leest van fabrikanten staat er ook meestal bij dat ze onmogelijk alles kunnen testen. Dat het in die lijst staat betekent dat het moet werken maar als het er niet in staat betekent dat niet dat het niet werkt.
Dit dacht ik dus ook, maar ik wist het niet zeker. Ik had wel die RAM stick in het 1e slot zitten terwijl volgens zo'n ander filmpje hij in slot 2 zou moeten. Zou dat dan het probleem kunnen zijn, of maakt het niks uit in welk slot die stick zit?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Slot maakt soms uit maar niet altijd, als je mobo al die tijd al heeft opgestart met het latje in het 1ste slot lekker laten zitten. Je zou voor het testen natuurlijk het latje kunnen versteken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Larkinzzz
Nou lekker, dacht eindelijk na 4 maanden gezeik mijn problemen te hebben opgelost door het moederbord te vervangen (die ook echt stuk was). Crasht mijn pc blijkbaar nog steeds: YouTube: pc crash honderdmiljoenmiljard

Alle onderdelen zijn nieuw, behalve de videokaart, die is naar Asus geweest omdat ik dacht dat die dus stuk was, bleek dus niet zo te zijn. Ook bij Azerty de videokaart uitgebreid getest en niks kunnen vinden.

Zou het aan het RAM geheugen kunnen liggen? Dat is het enige onderdeel wat ik nog niet heb getest om de oorzaak te vinden.

Onderdelen:

Cpu = AMD Athlon X4 860K Boxed = gloednieuw
mobo = ASRock FM2A88M Extreme4+ = gloednieuw vorige week kapotte vervangen
gpu = Asus GTX780-DC2OC-3GD5 = uitgebreid getest door Asus en bij Azerty, niks mis mee(?)
voeding = Corsair RM750x = gloednieuw
RAM = Kingston ValueRAM KVR16N11/8 = gloednieuw maar nog niet getest/vervangen

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ligt voor 90% aan videokaart of drivers ervan. Qua ram heb ik nog nooit voor een upgrade of wijziging naar compatibiliteitskaarten gekeken en nooit problemen. Dat er heel af en toe een combinatie niet (lekker) werkt is mogelijk natuurlijk, maar zeer incidenteel.

Een onstabiele of te krappe voeding kan hier ook voor zorgen.

EDIT: probeer eens andere drivers (eerdere of beta). Je hebt niet de PCI-E bus onbedoelt overgeclocked ofzo, die meeloopt op de CPU-busrate (volgens mij is dit tegenwoordig niet meer aan de orde)? Het geheugen kan je testen met memtest 86 (als dat errors geeft kan je proberen 0.1 -0.2volt extra te geven)

[ Voor 31% gewijzigd door ToFast op 19-12-2015 20:51 ]

• Larkinzzz
ToFast schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:46:EDIT: probeer eens andere drivers (eerdere of beta). Je hebt niet de PCI-E bus onbedoelt overgeclocked ofzo, die meeloopt op de CPU-busrate (volgens mij is dit tegenwoordig niet meer aan de orde)? Het geheugen kan je testen met memtest 86 (als dat errors geeft kan je proberen 0.1 -0.2volt extra te geven)
Heb bijna alles al geprobeerd, heb al 4~5 topics op Tweakers open gehad omdat hij maar bleef crashen. Bleek dus dat het moederbord niet goed was (oververhitting/sensors niet goed), maar blijkbaar is dat niet de reden geweest voor deze crashes. Soms kon ik 2 dagen spelen zonder problemen en soms crashte hij meerdere keren per uur.

Zal die memtest86 zometeen wel eens proberen, bedankt.

Zie ook eventueel mijn vorige topic van een maand geleden ofzo: PC blijft crashen ondanks nieuwe onderdelen

[ Voor 13% gewijzigd door Larkinzzz op 19-12-2015 20:59 ]

• ToFast
Succes, maar heb je nu ook wel zeker weten de CPU koeler goed gemonteerd en koelpasta die contact maakt met zowel het koelblok als de CPU? Dit kan je visueel controleren. Anders maak het spul schoon met alcohol of parfum en een wc-papiertje en doe koelpaste ter grootte van een erwt op de CPU en druk de koeler erop. Het zou toch kunnen dat je hierdoor problemen hebt.

• Larkinzzz
ToFast schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:07:
Succes, maar heb je nu ook wel zeker weten de CPU koeler goed gemonteerd en koelpasta die contact maakt met zowel het koelblok als de CPU? Dit kan je visueel controleren. Anders maak het spul schoon met alcohol of parfum en een wc-papiertje en doe koelpaste ter grootte van een erwt op de CPU en druk de koeler erop. Het zou toch kunnen dat je hierdoor problemen hebt.
Het is in elkaar gezet door een bevriende computer winkel van mij dus dat is zeker niet het probleem.

• ToFast
Larkinzzz schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:09:
[...]
Het is in elkaar gezet door een bevriende computer winkel van mij dus dat is zeker niet het probleem.
Nou ja, wellicht is er iets met de koeler of de bevestiging ervan dat hij toch niet goed contact maakt. Alle onderdelen, die ik heb gezien geen baggerkwaliteit zijn, moeten nu toch in orde zijn. Dus of de CPU wordt veel te heet of de drivers gooien roet in het eten. Zijn op dit moment de 2 meest waarschijnlijke oorzaken. De heatpipes horen juist wel warm/heet te zijn, dat houdt in dat deze goed contact maakt en warmte afvoeren!

Het RAM geheugen kan je nog controleren, maar wanneer dit stuk is of net niet genoeg voltage zou krijgen (of te ver overgeclocked etc) is mijn ervaring dat je blauwe schermen krijgt of spontane reboots/vastlopers.

En dan vooral qua videokaart. Je geeft aan in het andere topic dat je met een andere videokaart hebt geprobeerd en dat ging goed. Dus er is iets niet snor met de drivers vermoed ik. Zoals al eerder aangegeven, probeer eens een van een aantal versies terug of een beta driver.

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 19-12-2015 21:17 ]

• Larkinzzz
ToFast schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:12:
[...]

Nou ja, wellicht is er iets met de koeler of de bevestiging ervan dat hij toch niet goed contact maakt. Alle onderdelen, die ik heb gezien geen baggerkwaliteit zijn, moeten nu toch in orde zijn. Dus of de CPU wordt veel te heet of de drivers gooien roet in het eten. Zijn op dit moment de 2 meest waarschijnlijke oorzaken.

Het RAM geheugen kan je nog controleren, maar wanneer dit stuk is of net niet genoeg voltage zou krijgen (of te ver overgeclocked etc) is mijn ervaring dat je blauwe schermen krijgt of spontane reboots/vastlopers.
Hij crashte 2 maanden terug ook tijdens de installatie van GTA V, dus aan de CPU temperatuur ligt het ook niet lijkt me. Het zou toch RAM/videokaart/drivers moeten zijn lijkt me. Zijn ook aantal mensen op internet met dezelde "display error blabla" die er een nieuwe videokaart in deden en toen was het probleem weg. Daarnaast heb ik ook een paar weken met mijn oude videokaart (9800 GT) gespeeld op dit systeem en toen heb ik geen crashes gehad. Alleen ik heb met die oude kaart niet echt zware games kunnen testen. Maar bij Asus en Azerty hebben ze niks kunnen vinden, mijn videokaart haalt wel normale FPS en dergelijke. 8)7
ToFast schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:12:
[...]
En dan vooral qua videokaart. Je geeft aan in het andere topic dat je met een andere videokaart hebt geprobeerd en dat ging goed. Dus er is iets niet snor met de drivers vermoed ik. Zoals al eerder aangegeven, probeer eens een van een aantal versies terug of een beta driver.
Heb al een keer oude drivers geïnstalleerd volgens een paar "fix guides" en dat werkte niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Larkinzzz op 19-12-2015 21:21 ]

• ToFast
Larkinzzz schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:18:
[...]

Hij crashte 2 maanden terug ook tijdens de installatie van GTA V, dus aan de CPU temperatuur ligt het ook niet lijkt me. Het zou toch RAM/videokaart/drivers moeten zijn lijkt me. Zijn ook aantal mensen op internet met dezelde "display error blabla" die er een nieuwe videokaart in deden en toen was het probleem weg. Daarnaast heb ik ook een paar weken met mijn oude videokaart (9800 GT) gespeeld op dit systeem en toen heb ik geen crashes gehad. Alleen ik heb met die oude kaart niet echt zware games kunnen testen. Maar bij Asus en Azerty hebben ze niks kunnen vinden, mijn videokaart haalt wel normale FPS en dergelijke. 8)7
Goed dan ligt het aan de drivers lijkt me. Alle powerkabels zijn wel aangesloten voor de videokaart neem ik aan? Misschien kan je je pci-e bus/kaart wat extra voltage (paar tienden slechts hoor) geven misschien dat de kaart toch instabiel is ivm stroomvoorziening op de kaart zelf..

• Larkinzzz
"Het zou ook kunnen helpen om de drivers een totaal te clearen met DDU en daarna nieuwe drivers erop te zetten."

Met dit programma heb ik toen 2x mijn drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Mijn CPU was net tijdens GTA V een graad of 81 volgens HWMonitor trouwens. Nou heb ik al meedere keren op internet gezocht naar wat normaal is, maar geen antwoord op kunnen krijgen. Die AMD cpu's worden sowieso wel vrij warm geloof ik.

• Larkinzzz
Laat die memtest86 maar zitten, krijg dat niet werkend verdomme. Doe alles wat er staat, heb zelfs deamontools gedownload om die iso te mounten en krijg nonstop "windows cant acces this disc".

• ToFast
Larkinzzz schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:47:
Laat die memtest86 maar zitten, krijg dat niet werkend verdomme. Doe alles wat er staat, heb zelfs deamontools gedownload om die iso te mounten en krijg nonstop "windows cant acces this disc".
Maak dan even een bootable usb-stick hiermee: http://www.memtest86.com/downloads/memtest86-usb.zip

Hoef je volgens mij alleen maar de .exe voor te gebruiken en hij maakt hem geschikt met memtest als bootable usb.

• Larkinzzz
ToFast schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 22:03:
[...]

Maak dan even een bootable usb-stick hiermee: http://www.memtest86.com/downloads/memtest86-usb.zip

Hoef je volgens mij alleen maar de .exe voor te gebruiken en hij maakt hem geschikt met memtest als bootable usb.
Lukt niet, en nu is mijn USB stick ineens 49mb ipv. 8Gb en ik krijg dat niet meer teruggedraaid :'(

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:06

Thomg

Aww yiss

Dat kan je zo repararen in disk management.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 19-12-2015 22:21 ]

• Larkinzzz
Thomg schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 22:21:
Dat kan je zo repararen in disk management.
Ik zie wel staan bij diskmanagement "7,31 GB unallocated" maar ik zie nergens hoe ik dat weer normaal krijg.

• ToFast
Larkinzzz schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 22:25:
[...]

Ik zie wel staan bij diskmanagement "7,31 GB unallocated" maar ik zie nergens hoe ik dat weer normaal krijg.
Download anders even de gratis tool minitool parition wizard. http://download.cnet.com/...rt=dl-&subj=dl&tag=button

Partities verwijderen van usb_stick en opnieuw aanmaken en formatteren.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Waarom meteen een tool?

Delete gewoon alle partities en creëer een nieuwe. Als het goed is pakt ie meteen 8GB.

• Larkinzzz
ToFast schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 22:28:
[...]

Download anders even de gratis tool minitool parition wizard. http://download.cnet.com/...rt=dl-&subj=dl&tag=button

Partities verwijderen van usb_stick en opnieuw aanmaken en formatteren.
Duurt wel lang, 20 minuten scannen om een 8gb usb te recoveren :o

EDIT: 1 uur verder en niks opgeschoten, dat programma kan niks.

[ Voor 6% gewijzigd door Larkinzzz op 19-12-2015 23:32 ]

• Larkinzzz
Thomg schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 22:30:
Waarom meteen een tool?

Delete gewoon alle partities en creëer een nieuwe. Als het goed is pakt ie meteen 8GB.
Hoe dan? ik heb geen opties, alles is grijs. Het enige wat niet grijs is is "Properties" en "Help".

EDIT: heb het opgelost op deze manier http://geekswithblogs.net...of-a-usb-flash-drive.aspx

Wat een gedoe 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Larkinzzz op 19-12-2015 23:47 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je kan de partitie niet gewoon verwijderen?

Als last resort heb je altijd nog het befaamde HP Usb disk storage tool.

Je kan ook nog diskpart proberen, maar dat lijkt me iets te ver gegrepen.

Waar gaat het nou precies fout?

Dat bedoelde ik ja ;)

Probeer dat memtest toch nog maar wel even, al is het de windows memory diagnostics tool.

Dit soort crashes komen me wel bekend voor bij faulty RAM.
Check ook nog even of de timings ed. kloppen in de bios.

[ Voor 34% gewijzigd door Thomg op 20-12-2015 00:03 ]

• Larkinzzz
Thomg schreef op zondag 20 december 2015 @ 00:00:
[s]

Probeer dat memtest toch nog maar wel even, al is het de windows memory diagnostics tool.

Dit soort crashes komen me wel bekend voor bij faulty RAM.
Check ook nog even of de timings ed. kloppen in de bios.
Windows memory diagnostics tool kon geen problemen vinden zo te zien, op 99% stond er no errors found en toen startte de pc weer op.

In de bios staat: "Kingston 8192MB 800MHz (DDR3-1600) 11-11-11-28" bij die RAM stick informatie. Dat klopt gewoon dacht ik?

Zou het toch kunnen dat mijn moederbord die RAM niet goed ondersteund? ik kan deze wel weer inleveren en iets wat op de lijst staat ervoor terug krijgen. Dan kan ik ook beter 2x 4GB doen voor dual channel lijkt me?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Klopt de spanning ook?

Ik zou het gewoon omwisselen voor wat anders.

Het kost je niet veel en is waarschijnlijk de boosdoener.

• Larkinzzz
Thomg schreef op zondag 20 december 2015 @ 00:52:
Klopt de spanning ook?

Ik zou het gewoon omwisselen voor wat anders.

Het kost je niet veel en is waarschijnlijk de boosdoener.
Waar kan ik de spanning checken? Heb het nergens zien staan in de BIOS en heb dacht ik overal gekeken.

EDIT: bij CPU-Z staat als voltage: 1.50 V

[ Voor 6% gewijzigd door Larkinzzz op 20-12-2015 00:58 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je kan nog proberen de timings wat losser in te stellen en de snelheid te verlagen.
Pagina: 1