Signaalstoring in huis?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• gerjanv18
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-07-2023
Betreft: Signaalstoring voor o.a. systeem t.b.v. vloerverwarming en alarmsysteem.

Hallo,

Sinds maandag heb ik, volgens de monteur, een signaalstoring in huis. Mijn vloerverwarming werkt op een systeem (Danfoss) waarbij de thermostaten communiceren met een bedieningspaneel (en vanuit daar wordt automatisch de temperatuur geregeld).

Mijn alarm (woonveilig) geeft ineens bij 2 sensoren geen bereik / verbinding meer.
Zowel mijn alarm als het vloerverwarmingssysteem werken op 868mhz.

Wat hebben we getest?
- Alle elektronica uit --> alle groepen van de meterkast uit
- Alle apparaten op batterijen uit
- Op diverse plekken verbinding proberen te maken, alleen woonkamer / keuken werkt
- Batterijen vervangen, alle componenten gereset
- 3 nieuwe bedieningspanelen geprobeerd

Wat weten we?
- In de woonkamer / keuken (is 1 ruimte) kan er wel verbinding gemaakt worden, verder in huis nergens.
- Het is zeer waarschijnlijk geen apparaat in huis dat stoort, naast het alarm is er geen apparaat aanwezig dat signaal zend (behalve de internet router maar die draait op een andere freq.).
- Het alarm heeft er minder last van dan het vloerverwarmingssysteem (komt volgende de monteur omdat signaal van alarm sterker verzonden wordt).
- Het is niet dat een afstand of iets dergelijks te groot is, zelfs als we het bedieningspaneel naast de thermostaten zetten werkt het niet.
- Alles heeft perfect gewerkt, al 2 jaar lang tot deze week.
- WiFi van internet werkt wel overal
- Ik kan de grens van verbinding (of storing) vinden met mijn bewegingsmelder van het alarm. Zodra ik de garage in loop of naar boven ga dan heeft die geen bereik meer. Dit was voorheen geen enkel probleem.

Heeft iemand een idee hoe we de bron van storing kunnen achterhalen? (eventueel met een bepaald soort gereedschap?).

[ Voor 9% gewijzigd door gerjanv18 op 17-12-2015 17:17 ]

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

Illusion

(the art of)

Buren met kerstverlichting? Goedkope chinese troep= slechte voedingen = veel storing.
Andere beruchte boosdoeners in dat gebied zijn babyfoons & draadloze weerstations. En die kunnen ook 2 huizen verderop staan..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan zo eentje proberen: \[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger. Dan kan je in ieder geval beginnen met kijken of er wat op die frequentie zit, en met rondlopen, en misschien een rudimentaire richtantenne, kijken of je kan vinden waar storing vandaan komt.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er zijn toch apparaten die bij een bijna lege batterij ineens continu gaan zenden? Dacht laatst iets vergelijkbaars gelezen te hebben bij CO.
edit: O.a. in http://www.circuitsonline.net/forum/view/129380/1 , is weliswaar 433, maar misschien gaat het ook op voor 868?

Kijk eens of je buren een weerstation/sensors buiten hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 17-12-2015 18:36 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 12:59
Heb je 4g op je telefoon?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• gerjanv18
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga eens in de straat kijken naar verlichting e.d.
@shure-fan: Ja, van Vodafone met een goed bereik ook binnen (zelfs beter dan me WiFi). Waarom?

[ Voor 19% gewijzigd door gerjanv18 op 17-12-2015 19:35 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 12:59
Omdat 4g gebruik maakt van de frequnties rond de 860 mhz, het kan best zijn dat je hiervan de storingen ondervind, ook harmonischen enzo

De frequenties rond de 860 waren tot voor kort vrij te gebruiken, tot den haag zich ermee ging bemoeien (door deze ruimte te verkopen aan telecom aanbieders)

Nu hebben mensen die deze frequenties gebruiken kans op storingen hiermee

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjanv18
Hoe is zoiets te testen? Of dit de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13
Dit is te doen met een signaal meter en een simpel stukje koperdraad. Koperdraadje in de meter en spectrum uitlezen. Dan kun je zien of er zich iets op de freqentie bevind. Wat zul je niet achter komen tenzij je gaat vragen bij buren en/of providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjanv18
Dankjewel. Heb je een linkje waar zoiets te koop is?
Als ik weet waar de storing zit (waar het vandaan komt) dan zou je het signaal kunnen 'volgen' toch? Door de juiste richting in te blijven lopen.

Overigens betreft het een vrijstaande woning, we zitten rondom ongeveer 10 tot 15 meter vrij. Dan moet het wel een apparaat met een sterk signaal zijn die de afstand overbrugt + in huis komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Die signaal meters zijn wel te koop, maar kosten al snel > €1000,-.Het is ook geen apparaat wat zomaar even uitgeleend wordt, ook omdat je wel moet weten hoe het werkt.

En zend apparatuur kan vreemde dingen doen. Een defect of onjuiste instelling op de zender en zijn bereik en vermogen schieten omhoog met alle gevolgen van dien. 10 tot 15 meter is daarbij niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gerjanv18 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:08:
Dankjewel. Heb je een linkje waar zoiets te koop is?
Ik heb al een link voor een goedkope optie hierboven gegeven...

Overigens vallen RF signalen kwadratisch af, dus 10-15m kan sowieso geen kwaad natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjanv18
@Sissors: Bedankt daarvoor, maar is dit ook eenvoudig in gebruik? Ik ben redelijk ervaren met hardware en software van een computer maar naast dat heb ik weinig ervaring. En is hiermee ook het signaal te 'volgen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik heb er zelf nooit één gebruikt. Maar in principe zover ik weet stop je hem in je USB poort, installeer je de juiste software, en kan je in ieder geval het spectrum laten zien rond de frequentie waarop hij werkt. Misschien kan je ook nog iets in de software gebruiken om korte bursts te kunnen zien, maar zoals ik schreef, zelf nooit gebruikt :).

Stap 1 zou in principe zijn om te checken of je signalen van jouw apparatuur kan opvangen, en stap twee of je kan kijken of je een stoorsignaal ziet, en waar die dan sterker is. Als je signaal van jouw apparatuur betrouwbaar kan opvangen, kan je ook kijken of je dat bij het bedieningspaneel nog kan. Ik weet dus niet of dit makkelijk te doen gaat zijn, omdat hij slechts een hele korte burst zal uitzenden.

Overall kan ik je absoluut geen garantie geven dat het werkt. Maar je hebt wel een kans voor 25 euro (of minder als je goede bij dealextreme/ebay kan vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik heb naar aanleiding van het topic wat Sissors noemde een paar dagen geleden deze binnen gekregen.

Gaat maar tot 1750Mhz, maar dat mag de $8,- pret niet drukken. Werkt super, volgens mij moet je best de bron kunnen vinden als je hem in een laptop steekt en aan de wandel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjanv18
@AllesKan: Is het mogelijk dat je kijkt of deze ook 868mhz opvangt?

Algemene vraag:
Moet de storingsbron ook op de 868mhz zitten om te storen of kan deze ook op een andere freq. zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Dat vangt ie zeer zeker op. Je kunt echt alles zien wat zich rond de frequentie bevindt die je instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjanv18
@AllesKan: Top, en je kan het signaal ook 'volgen'? In de zin van je loopt een richting in om te kijken of het sterker of zwakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Je kunt de signaalsterkte als cijfer aflezen, maar je zult ook de piek realtime zien stijgen en dalen al naar gelang het signaal harder of zachter wordt.

Edit:

Dan zie je dus zoiets (dit is maar een deel van je scherm, er staat nog veel meer 'info' op):

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-FCO4ZiLNddQ/U8X72qWSroI/AAAAAAAAhvs/40bx-ZiTI5E/s1600/CoiledGraph.png

[ Voor 43% gewijzigd door AllesKan op 18-12-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjanv18
Nice. Ik heb hem zojuist besteld. Kan helaas wel tot 5 weken duren (levertijd).
Mensen nog tips om in de tussentijd aan de slag te gaan om iets uit te vogelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansa0049
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-11-2020
Hoe is dit verhaal afgelopen?

Hier hetzelfde verhaal namelijk.

Metingen door een professioneel perssson geven storing aan door een nabij gelegen(politie)mast.

Hier waarschijnlijk daarmee einde verhaal intelligent systeem van Danfoss, en terug naar ouderwetse draden.

8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
hansa0049 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:20:
Hoe is dit verhaal afgelopen?

Hier hetzelfde verhaal namelijk.

Metingen door een professioneel perssson geven storing aan door een nabij gelegen(politie)mast.

Hier waarschijnlijk daarmee einde verhaal intelligent systeem van Danfoss, en terug naar ouderwetse draden.

8)7 8)7
Heeft die persoon ook gemeten waar de storing je installatie inkomt?

Want een echte prof kan je ook vertellen waar de oorzaak van instraling ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansa0049
Wat heerlijk om zelf de ontknoping van dit vraagstuk toe te mogen voegen, zodat anderen er ms iets aan hebben.

Het probleem werd veroorzaakt door de storing in de handbediening in de keuken van het ventilatiesysteem van de buren van de buren. Deze was kapot, stond nog onder stroom, en zond extreem harde signalen de wijk in. Dankzij een vriendelijke persoon van het meldpunt van de overheid voor dit soort problemen zijn we hier achter gekomen. Door middel van een meting kon hij zo het gestoorde element aanwijzen.

Het ontkoppelen van dit element loste alles op. Direct had het verwarmingssysteem weer verbindingen met al zijn draadloze componenten. (Goed) Meten is weten dus....

• hansa0049
Dank aan MediaZoo. Ik had een push bericht in mijn emailbox verwacht bij een reactie, maar dat werkt hier blijkbaar niet zo! Sorry dus voor de het niet reageren erop!

• hansa0049
Je had dus helemaal gelijk. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hansa0049 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:34:
Ik had een push bericht in mijn emailbox verwacht bij een reactie,
offtopic:
Ik wilde linken naar https://tweakers.net/instellingen/notificaties/ , maar daar zijn een aantal emailopties disabled :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• hansa0049
Tnx Raven, opgelost!
Pagina: 1