"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
ik zou wat meer info toevoegen. Hoeveel scheelt het qua salaris en is er meer uitdaging/mogelijkheid voor doorgroeien bij B?Ardbeg10 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:41:
Zeer interessante discussie. Ik ben benieuwd hoe de mede-tweakers tegen de volgende situatie aankijken. Ik zit namelijk zelf te dubben over een eventuele overstap:
Werkgever A
Op 20 KM van huis, reistijd bedraagt 20 tot maximal 30 minuten. De KM-vergoeding is zéér goed (ca. €0,30 netto). In de zomer ga ik zelfs regelmatig op de fiets, wat ik heerlijk vind.
Werkgever B
Reisafstand circa 80 KM waar ik ca. 60 minuten over doe. De KM-vergoeding bij deze werkgever is normaal (€ 0,19 netto). Uiteraard behoort het fietsen dan tot het verleden.
Laten we verder even gemakshalve zeggen dat secondaire arbeidsvoorwaarden gelijk zijn. Salaris bij werkgever B is uiteraard wel hoger, maar de vraag is natuurlijk hoeveel salaris de extra reistijd en KMs moet compenseren.
Mijn eerste indruk:
Als ik zelf een snel rekensommetje maak dan blijkt dat ik bij werkgever B per week minstens 5 uur langer van huis ben, wat neerkomt op ruim 12% extra tijd. Dus in mijn ogen zou het salaris sowieso 12% hoger moeten zijn (of is dit niet meer een logische redenatie in deze tijd?)
Daar komt nog bij dat de vergoeding voor de extra KMs niet dekkend is. Iedere maand zou je dus dus een klein beetje bij moet leggen om bij werkgever B te mogen werken.
Welke werkgever geniet de voorkeur? Vinden jullie iets meer salaris belangrijker dan reistijd, of neem je de reistijd wellicht helemaal niet mee in je beschouwing?
Voor mij moet het echt wel HEEL VEEL schelen wil ik B kiezen over A. Weinig reistijd en kunnen fietsen zijn voor mij erg belangrijk, ook voor mijn geestelijke gezondheid zeg maar. Dus om dan over te stappen naar iets wat 80km verderop is, dan moet het wel echt heel goed betalen of heel veel interessanter zijn (en dan nog zou ik het denk ik niet doen, maar dat ben ik)
Zoals iets verder terug in het topic gezegd, zou ik blind tekenen voor "maar" een uur reistijd.Ardbeg10 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:41:
Zeer interessante discussie. Ik ben benieuwd hoe de mede-tweakers tegen de volgende situatie aankijken. Ik zit namelijk zelf te dubben over een eventuele overstap:
Werkgever A
Op 20 KM van huis, reistijd bedraagt 20 tot maximal 30 minuten. De KM-vergoeding is zéér goed (ca. €0,30 netto). In de zomer ga ik zelfs regelmatig op de fiets, wat ik heerlijk vind.
Werkgever B
Reisafstand circa 80 KM waar ik ca. 60 minuten over doe. De KM-vergoeding bij deze werkgever is normaal (€ 0,19 netto). Uiteraard behoort het fietsen dan tot het verleden.
Laten we verder even gemakshalve zeggen dat secondaire arbeidsvoorwaarden gelijk zijn. Salaris bij werkgever B is uiteraard wel hoger, maar de vraag is natuurlijk hoeveel salaris de extra reistijd en KMs moet compenseren.
Mijn eerste indruk:
Als ik zelf een snel rekensommetje maak dan blijkt dat ik bij werkgever B per week minstens 5 uur langer van huis ben, wat neerkomt op ruim 12% extra tijd. Dus in mijn ogen zou het salaris sowieso 12% hoger moeten zijn (of is dit niet meer een logische redenatie in deze tijd?)
Daar komt nog bij dat de vergoeding voor de extra KMs niet dekkend is. Iedere maand zou je dus dus een klein beetje bij moet leggen om bij werkgever B te mogen werken.
Welke werkgever geniet de voorkeur? Vinden jullie iets meer salaris belangrijker dan reistijd, of neem je de reistijd wellicht helemaal niet mee in je beschouwing?
Maar goed, buiten of het uiteindelijk beter betaald... want laten we wel wezen, vind jij een uur werken net zo veel waard als een uur niet werken, bepaal of in hoeverre je denkt dat het reizen je gaat tegenstaan.
En als tegenargument, wat zou je nu daadwerkelijk doen met dat ene uurtje wat je langer onderweg bent als je niet voor B zou kiezen? Daarbij, hoger salaris betekent aan het einde gewoon meer pensioen, betere hypotheek mogelijkheden, etc.....
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Sindsdien altijd dicht bij werk gewoond. Eerst op ca 5km later op ca 10km. De 35-40min die dat laatste duurde op de fiets (door de stad...) voelde al enigszins bezwarend. Ik moet productief bezig kunnen zijn en transport valt daar niet onder.
M'n partner is nu ook van een standplaats op 30km en opdrachten door het hele land naar een vaste werkplek op 10km komen te werken en als je ziet wat dat voor een rust brengt
Het verbaast me ook hoe weinig mensen daadwerkelijk actie ondernemen en dichterbij hun werk gaan wonen of dichterbij werk zoeken.
Ik heb dit in het laatste jaar dat ik bij dat bedrijf werkte veelvuldig aangekaart, waarbij ik ook aangaf dat ik doodongelukkig was. Ik heb met een app weken lang bijgehouden hoe lang ik onderweg was iedere dag en dit aangekaart bij mijn manager. Ik heb zelf oplossingen voorgedragen waarbij ik zelf uit ben gaan zoeken waar overnachting mogelijk was, hoeveel dit zou kosten en hoeveel dit mij zou schelen in de reistijd. Ik heb zelfs opdrachten in de regio gevonden, maar ook dat was geen optie omdat ik bij die verre klus meer opbracht.
Verhuizen was geen optie omdat dat zou betekenen dat ik naar de randstad zou moeten verhuizen en daarbij woongenot in zou moeten leveren.
Uiteindelijk ben ik simpelweg elders werk gaan zoeken. Nu zit ik bij een werkgever waarbij ik 2,5 dag thuis kan werken, en de rest verdeeld bij de klant en op kantoor, naargelang wat handig is. De afstand tussen kantoor en woonplaats is 100 km, maar ik hoef deze afstand dus maar 1-2 keer in de week te maken. De klanten zitten nu dus wél in de regio (max 30 km). Ik heb zeeën van tijd over, ben veel gelukkiger en gezonder. Sterker nog, ik maak (vrijwillig) meer dan 40 uur voor deze werkgever omdat ik lekkerder in mijn vel zit.
Als ik terug kijk op mijn periode van zes jaar bij mijn vorige werkgever heb ik spijt dat ik niet eerder ben weg gegaan. Lange tijd doorbrengen in de auto sloopt je en komt niet ten goede aan je relatie met je familie. Ik breng liever mijn tijd door met mijn gezin dan (onbetaald) voor mijn werkgever in de auto te moeten zitten.
Blijkbaar vinden veel mensen (of ik dan toch in elk gevalRukapul schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:57:
Het verbaast me ook hoe weinig mensen daadwerkelijk actie ondernemen en dichterbij hun werk gaan wonen of dichterbij werk zoeken.
Op zich is het wel goed te doen voor de periode van 5 maanden die mijn afstuderen duurt, maar als ik hier vast zou moeten werken zou ik toch gaan nadenken over verhuizen. Je bent toch minstens 2 uur van je vrije tijd per dag onderweg, kan gelukkig wel 2 dagen per week thuiswerken. Dat scheelt al een hoop. Ik woon ook alleen en ben vrijgezel dus heb geen partner waarmee ik rekening moet houden.
Het helpt ook niet echt mee dat ik nu intern zit maar het grootste deel van het werk bij externe klanten is en in de regio Brussel/Antwerpen is. Daar wordt ik waarschijnlijk ingezet als ik in-dienst kom. In NL blijven wonen is dan bijna onmogelijk door de files. Met een partner zou het ook een ander verhaal zijn, dan zou ik het toch eens eerst goed moeten doorspreken voor ik een baan als deze zou nemen.
Wanneer je werk zoekt dichterbij huis dan neemt het woongenot niet af natuurlijk... Sterker nog, doordat je meer tijd thuis te besteden hebt zou je zelfs kunnen beargumenteren dat het woongenot toe neemt.avotar schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:10:
[...]
Blijkbaar vinden veel mensen (of ik dan toch in elk geval) de plek waar ze wonen en het woongenot belangrijker dan een korte(re) reistijd.
Reageerde meer op de andersom.... dichterbij het werk gaan wonen.Ardbeg10 schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:58:
[...]
Wanneer je werk zoekt dichterbij huis dan neemt het woongenot niet af natuurlijk... Sterker nog, doordat je meer tijd thuis te besteden hebt zou je zelfs kunnen beargumenteren dat het woongenot toe neemt.
Soms is werk op niveau dichtbij huis niet (of nauwelijks) te vinden.
Klopt. Gelukkig heb ik ondertussen een contract waar het opzich niet uitmaakt hoeveel uren ik maak. Ik heb een klokpas (soort fabriek), maar een functie waarbij het inschatting is naar eigen inzicht. Dit brengt ook gelijk de vele uren met zich mee, want je wil je niet laten kennen.avotar schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:48:
[...]
Ik geef toe dat het wat off topic gaat, maar als vroege starter (en hopelijk krijg ik hier wat bijval) is dit de grootste valkuil.
"Hey, halve dagen?" als je om half 4 of 4 uur naar huis gaat, terwijl ze niet zien dat jij om 7 uur (of eerder) al je eerste bezoek aan de koffie automaat van kantoor brengt.
Waardoor je geneigt bent langere dagen te maken dan de collega's die "uitslapen" en om half 9 (of 10 of 11) binnen komen.
Door het klokken zien mensen wel dat je 10 uren per dag op de werkvloer loopt, verder weten mijn directe collega's en hoger management van mijn hoge reistijd af. Ik krijg er dan gelukkig wel een soort van goodwill mee, vooral omdat er elke week wel een aanbieding is van een bedrijf dichterbij (reistijd 20 min), voor meer loon. Ik vind het echter erg leuk op de huidige plek.
[ Voor 6% gewijzigd door Kecin op 21-12-2015 13:19 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Beetje off-topic (veel meegelezen overigens), maar dit is toch helemaal niet meer van deze tijd? Ik ben ook een starter (1.5 jaar ervaring), maar ik wordt afgerekend op enthousiasme, prestaties, hoe snel je leert etc etc. Mijn teamleider boeit het in principe echt geen flikker of hij me 20 of 40 uur achter mijn bureau ziet zitten. Hij gaat er vanuit dat ik netjes mijn uren maak en zolang ik goed presteer en alles netjes op tijd oplever is hij dat ook niet aan het controleren.Kecin schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:18:
[...]
Klopt. Gelukkig heb ik ondertussen een contract waar het opzich niet uitmaakt hoeveel uren ik maak. Ik heb een klokpas (soort fabriek), maar een functie waarbij het inschatting is naar eigen inzicht. Dit brengt ook gelijk de vele uren met zich mee, want je wil je niet laten kennen.
Door het klokken zien mensen wel dat je 10 uren per dag op de werkvloer loopt, verder weten mijn directe collega's en hoger management van mijn hoge reistijd af. Ik krijg er dan gelukkig wel een soort van goodwill mee, vooral omdat er elke week wel een aanbieding is van een bedrijf dichterbij (reistijd 20 min), voor meer loon. Ik vind het echter erg leuk op de huidige plek.
Om ook een duit in het zakje te doen. Ik werk bij een IT-detacheerder en reis op en neer van Rotterdam naar Eindhoven. Ik woon in Rotterdam gelukkig vrij gunstig dus ben er vaak in 1:15. Terugweg soms iets langer. Het voordeel is dat je nauwelijks file rijdt wat de reis psychologisch een stuk korter en minder frustrerend maakt. Wel begin ik er steeds meer tegenop te kijken. Niet zozeer het reizen zelf, maar de tijd die het kost. Het vroege opstaan vind ik ook wel een nadeel. Even doordeweeks iets leuks doen sloopt je al gauw omdat je de slaap moeilijk kan inhalen.
Het is nu ook niet de beste tijd van het jaar, over een paar maanden is het alweer een stuk beter, maargoed ik ben nu wel op gesprek bij een andere werkgever dat 15-20 min fietsen is.
Het zoeken naar een nieuwe baan heeft overigens niks met reistijd te maken, meer met mijn ambities. Ik zou zo voor deze (hopelijk) nieuwe job ook zo weer een uur in de auto zitten. Maar het lijkt me wel genieten om op de fiets naar het werk te kunnen
Ik ben in principe altijd een liefhebber van auto's en autorijden geweest. Vroeger was ik dan ook op een vrije dag vaak er op uit met de wagen en zelfs een zondags ritje voor het plezier was geen uitzondering.
Sinds ik echter 50.000 km woon/werk doe op jaarbasis merkte mijn vriendin op dat bovenstaande vrijwel nooit meer gebeurt. En inderdaad, ik ben het autorijden zo beu dat ik in mijn vrije tijd liefst zo weinig mogelijk verre verplaatsingen doe. Als ik dan eens thuis ben, want op werkdagen kom ik enkel thuis om te eten/slapen en even Tv kijken, ben ik ook gewoon graag op rust of wil ik sporten om te ontspannen.
Hoe breder ik het bekijk hoe meer ik merk dat ik op vlak van levenskwaliteit op termijn echt beter iets dichter bij huis zoek. Zeker als ik dat hier zo lees als je iets ouder bent en er komen kindjes van. Dat zijn dingen waar je als jonge twintiger allemaal geen oren naar hebt maar het telt uiteindelijk wel allemaal mee op langere termijn.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Anoniem: 179216
Uiteraard zijn ambities belangrijk en moet je ze nastreven! Maar ik garandeer je dat, als je voor een werkgever zou gaan waar je naar toe kan fietsen, je al héél veel extra loon of kansen zou moeten krijgen om ooit nog terug te willen schakelen.EJPostema schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:35:
[...]
Het zoeken naar een nieuwe baan heeft overigens niks met reistijd te maken, meer met mijn ambities. Ik zou zo voor deze (hopelijk) nieuwe job ook zo weer een uur in de auto zitten. Maar het lijkt me wel genieten om op de fiets naar het werk te kunnen
Je maakt jezelf iets wijs als je zegt dat elke dag lang onderweg zijn je niets doet (goed bedoeld hoor, ik deed het zelf immers jarenlang). Je hebt dat pas door als je de switch maakt. Als ik nu naar een klant moet waar ik wat verder voor moet reizen vraag ik me nog steeds af hoe ik dat vroeger ooit elke dag hebt overleefd ...
Ik denk dat je hier zeker gelijk in hebt. Overigens zie ik nu ook dat mijn tekst wat verwarrend is... Mijn hopelijk nieuwe baan is op 15 min fietsen.Anoniem: 179216 schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:34:
[...]
Uiteraard zijn ambities belangrijk en moet je ze nastreven! Maar ik garandeer je dat, als je voor een werkgever zou gaan waar je naar toe kan fietsen, je al héél veel extra loon of kansen zou moeten krijgen om ooit nog terug te willen schakelen.
Je maakt jezelf iets wijs als je zegt dat elke dag lang onderweg zijn je niets doet (goed bedoeld hoor, ik deed het zelf immers jarenlang). Je hebt dat pas door als je de switch maakt. Als ik nu naar een klant moet waar ik wat verder voor moet reizen vraag ik me nog steeds af hoe ik dat vroeger ooit elke dag hebt overleefd ...
Anyway, het hangt ook een beetje af in welke fase je zit in je bestaan. Nu ben ik nog jong, trek ik het allemaal wat makkelijker. Als je ouder wordt, wordt dat misschien wat minder of heb je het er al helemaal niet meer voor over met kinderen etc
Werkgever A, no doubt about it. Ik vind vrije tijd heilig namelijkArdbeg10 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:41:
Werkgever A
Werkgever B
Mijn eerste indruk:
voor mij persoonlijk vind ik 2 a 3 uur reizen per dag geen groot bezwaar mits de werkzaamheden voldoende voldoening geven.
als de werkzaamheden leuk en uitdagend zijn dan kom je vaak een heel eind.
maar denk dat het voornamelijk ieder voor zich is.
sommige vinden een enkele reis van 20 min lang en ander vinden een reis van 2 uur lang
> There is no Real Life, It's just Away From Keyboard! <
1 uur vind ik nog heel schappelijk. Als je in een grote stad woont en naar een andere grote of middelgrote stad moet ben je soms over 25-50 km al meer tijd kwijt. Zo rij ik dagelijks heen en weer tussen Utrecht en Amersfoort (25km) waarbij ik gemiddeld genomen 40 a 45 per rit kwijt ben.Darks schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:43:
[...]
De afstand is 110km en het traject is 90% autosnelweg en dat doe ik ongeveer in 1 uur, al neem ik meestal 30 minuten marge met het oog op files.
Andere vraag: kan je überhaupt verplicht worden om je 5 jaar ergens aan te binden? Als het niet meer klikt of goed werkt, en je wilt er vanaf, dan willen zij neem ik aan toch ook niet langer dat jij daar met tegenzin werkt?
Werkgever A.Ardbeg10 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:41:
Werkgever A
Werkgever B
Mijn eerste indruk:
Had zelf laatst een aanbieding gekregen waarmee ik per maand 350euro bruto meer kon verdienen, voor de rest een beetje van hetzelfde. Uiteindelijk toch de stap niet gemaakt omdat vrije tijd/tijd met de fam mij gewoon veel meer waard is. Heb nu een reistijd van 10min met de scooter (lekker voor in de zomer), 5min met de auto en 15min met de fiets. Ben dan ook regelmatig thuis te vinden tijdens de lunch pauze om gezellig met de fam een hapie te doen, half uurtje langer pauze houden..half uurtje langer door werken. Perfect.
The first casualty in war is always the truth...
Echter reis ik met de auto, ik heb een reistijd van ongeveer 35 a 50 minuten. Persoonlijk te lang.
Gelukkig is van het weekend de nieuwe A4 open gegaan wat mijn reistijd ong. reduceert tot 30 minuten.
Aan het OV heb ik een hekel, kan niet tegen de drukte en het wachten op een trein(die soms niet komt).
Voor de verhuizing zat ik op een reistijd van 20 a 30 minuten.
Afgelopen jaar is voor mij een korte reistijd essentieel geweest, mijn vrouw is (erg) ziek geweest waardoor ik soms onverwachts met spoed naar huis moest.
Een korte reistijd is ook voor mij nu nog belangrijk, ik begin om 7.00 uur dus ik reis voor de spits en ben rond 16.00 uur weer tijd. Daarnaast werk ik ongeveer 3 dagen per week thuis.
Dit biedt mij zoveel extra tijd met gezin en voor andere zaken. Lekker vroeg eten en daarna nog even tijd met me kinderen zonder gehaast of dat je moe uit de file komt.
Kortom ik vind als vader een korte reistijd een zeer waardevolle investering.
Aanvulling:Voordat mijn vrouw ziek werd konden we door de korte reistijden ook heel mooi spelen met elkaars werktijden. Ik was op tijd thuis zodat ik de zorg voor de kinderen kon overnemen en zij kon gaan werken. Hierdoor hadden we nauwelijks opvangkosten, hierdoor hoefde we allebei niet fulltime te werken en konden we gewoon nog flink sparen.
Ik werk 36 uur en zij werkte 24 uur per week.
[ Voor 15% gewijzigd door Ewoudb op 21-12-2015 22:01 ]
Zeker als dat onbetaalde uren zijn.
Besef me dan ook ineens wel dat ik een behoorlijke luxeposietie heb wat dat betreft. Woon - wek is voor mij 15-20 minuten met de auto.
Daarnaast een Sales functie, dus met leasewagen.
Vak begin/eindig ik de dag met een externe afspraak die wegens verkeer vaak na de ochtendspits beginnen of voor de avondspits eindigen waardoor je een stuk thuis werkt. Het woon-werkverkeer bestaat dan uit betaalde uren, op de tripjes naar kantoor toe na die max 15-20 min zijn.
Aan de andere kant komen er ook veel onbetaalde overuren in de avonden etc bij kijken die ik er zonder morren bij neem (is indirect ook bonus natuurlijk). Voor mij is de flexibiliteit, vrijheid en het feit we onze eigen agenda beheren ook wat waard.
bijvoorbeeld 3 uur per dag 'onbetaald' met OV onderweg zijn zou ik zonde vinden, al kan je dan natuurlijk best even tijd voor jezelf nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Skimovic op 21-12-2015 22:57 ]
Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache
Op dit moment heb ik een reistijd van 40-45 minuten (in de spits); mijns inziens al net wat te lang.
Wat veel mensen vergeten is dat niet iedereen een flinke reistijd hetzelfde verwerkt en zelf iemand die het als twintiger goed kon opbrengen kan er als dertiger zomaar steeds slechter tegen kunnen.
Of het kan is dus heel persoonlijk. Dat het sloopt en er een hoge prijs aan zit m.b.t. beperkingen in je sociaal leven zie ik als feit.
Als ik het topic doorlees zijn de meeste langreizers (> 60 minuten enkele reis) daar tevreden mee omdat er thuiswerk mogelijk is of langere werkdagen. Krijg je dat niet, twijfel ernstig aan het aanbod.
Cetero censeo Dynalogic delendam esse.
Ben van mening dat als je een hier in de regio ook een baan wil hebben dit vaak niet in je eigen dorp is, is dit erg? Ik zou persoonlijk niet snel gaan verhuizen als ik een koophuis had, wat zegt een vastcontract? Als je te duur bent voor een baas ben je de eerste die er bij een reoganisatie eruitvliegt.
Salaris is leuk als het bruto is, de kilometervergoeding is niet brutoArdbeg10 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:41:
Werkgever A
Werkgever B
Het is maar hoe ambitieus je bent, wat de doorgroei mogelijkheden zijn en je sociale situatie.
Maar het heeft ook gevolgen natuurlijk: door te snel te stijgen in salaris word je al heel snel te duur.
En dan vind je gepast werk (wat in lijn ligt met salaris) niet zo makkelijk of je komt op een "dood spoor".
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Van Rotterdam naar iets boven Zwolle....
NOOIT MEER!! Ik dacht dat het mijn droombaan was, echter was hetgeen me vooraf verteld was niet in overeenstemming met de werkelijkheid.
Ik had wel de luxe om 1 nacht per week (of soms 2) daar te overnachten in een hotel, echter was de afstand killing.
Destijds het snelst er 1 uur en 32 min over gedaan, en de langzaamste keer was 4 uur en 52 minuten.
Voor mij reden om destijds mijn baan op te zeggen. Ik trok het niet meer...
Denk er goed over na voordat je zoiets doet!
ik hoop dat die 4 uur en 52 minuten de terugweg was, anders was ik allang omgedraaitpeterrrr schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 21:43:
Ik kan er over meepraten. Meer dan 1,5 jaar gewerkt met reisafstand enkele reis van 146km.
Van Rotterdam naar iets boven Zwolle....
NOOIT MEER!! Ik dacht dat het mijn droombaan was, echter was hetgeen me vooraf verteld was niet in overeenstemming met de werkelijkheid.
Ik had wel de luxe om 1 nacht per week (of soms 2) daar te overnachten in een hotel, echter was de afstand killing.
Destijds het snelst er 1 uur en 32 min over gedaan, en de langzaamste keer was 4 uur en 52 minuten.
Voor mij reden om destijds mijn baan op te zeggen. Ik trok het niet meer...
Denk er goed over na voordat je zoiets doet!
Anoniem: 35872
Eerste 6 jaar van mijn carriere kon ik fietsend naar mijn werk. (20 minuutjes). 17:30 thuis.
Daarna 2 banen gehad op 25 en 45 auto minuten.. Telkens rond 17:45 thuis.
Vanwege comfortabele leaseauto etc geen enkel probleem mee gehad.
Daarna weer dichterbij gaan werken (20 minuten fietsen). En door flexibele tijden vaak om 17:00 thuis.
Ik heb kleine kinderen (5 en 3) en vind het fijn om samen thuis te eten met het gezin en nog even quality time te hebben.
Ook heb ik veel tijd in de avond wanneer de kinderen in bed liggen.
Echter zit ik me soms wel af te vragen wat ik in de toekomst zou willen doen. Ik werk reeds bij een groot bedrijf, maar die zijn schaars in deze regio. Dus overstappen naar een gelijkwaardig of groter bedrijf is lastig.
In de randstad (Utrecht en verder naar het westen) zijn er genoeg mogelijkheden, maarja zit ik wel gelijk aan minimaal 1u15 aan reistijd zonder files.
Verhuizen naar de randstad is not done voor mij, ik heb echt helemaal niets met deze regio, geef mij het rustige oosten maar
Misschien dat ik er over 4-5 jaar toch anders overdenk, zeker wanneer de kinderen wat ouder zijn. Maar voorlopig blijf ik mooi in het oosten werken en wonen.
Maar het "rustige" oosten (tegenover het "wilde" westen?) is een stereotype waar ik ook helemaal niets mee kan. Je kan namelijk prima in de randstad wonen maar alsnog het gevoel hebben alsof je in the middle-of-nowhere woont. Soms is dat heel duur wonen (waardoor een eventueel hoger salaris direct weer in woonlasten gaat zitten) maar dat hoeft niet perse.
Anoniem: 35872
Familie, vrienden vind ik niet iets wat me bind met deze regio, het is meer de locatie en het "goedkopere" leven.
Net buiten de randstad is natuurlijk genoeg te vinden, als ik kijk boven Amsterdam (Alkmaar, Hoorn etc) dan is daar ook nog wel wat rustigs te vinden, maar zit je ook zo een uur op de A9 naar Amsterdam.
Recent een nieuwe werkgever gevonden, werkgever C. Reistijd is ca. 10 minuten op fiets. Meteen ook een van onze heilige koeien weggedaan.Ardbeg10 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:41:
Werkgever A
Werkgever B
Moet zeggen dat ik het heerlijk vind te weten dat ik elke dag bijna een uur meer tijd voor mezelf heb. En daarbij ook natuurlijk ook een paar honderd euro per maand erop vooruit gaan, alleen al doordat we een auto minder hebben (los van het financiele voordeel dat de nieuwe job sowieso biedt).
Moet zeggen dat ik er erg naar vooruit kijk om hier te gaan beginnen.
Daar had ik dan geen last van. Dat was nog extra tijdverlies en 1.5u enkele rit was al genoeg.PLAE schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:32:
Principieel gezien heb ik geen enkel probleem met reizen, ik hou van autorijden (moet ik wel door kunnen rijden). Toch werk ik nu heel even dicht bij huis (was tot 1 jan altijd meer dan 1 uur enkele reis) en zie ik wel ineens hoe fijn het kan zijn om wat meer vrije uren op je dag te hebben. Daarnaast ga ik wanneer ik lang moet reizen erg snaaien onderweg. Het valt me op dat niemand daar nog niks over heeft geschreven? Tankstations zijn bij mij onderweg niet veilig qua koeken/snoep et cetera.
Nu zit ik op een half uurtje enkele rit en dat is echt een openbaring. Veel minder filegevoelig ook (ik kan dus gewoon tijdens de volle spits vertrekken en er maar 10m langer over doen ipvv 1uur).
Ik kom gewoon ook veel frisser uit mijn auto en dat vertaalt hem weer naar meer focus op het werk en kwalitatieve avonduren (iets wat de laatste 5 jaar niet echt meer het geval was)
Daar heb ik helemaal geen last van, maar ik ben sowieso niet zo van snoep en koek, zeker niet wat er bij Shell in de schappen ligt. Bovendien kom ik niet dagelijks bij een tankstation.PLAE schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:32:
Daarnaast ga ik wanneer ik lang moet reizen erg snaaien onderweg. Het valt me op dat niemand daar nog niks over heeft geschreven? Tankstations zijn bij mij onderweg niet veilig qua koeken/snoep et cetera.
Toen ik een tijdje op de fiets naar werk ging in de stad waar ik ook woonde, kwam ik dagelijks twee keer langs de traiteur en andere delicatessenwinkels. En de dure AH To Go. Met de auto ga ik makkelijker op de terugweg naar AH XL.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Dat was op zich nog niet zo heel erg een probleem, want met de brommer is het een prachtige rit (ik kwam op dagelijkse basis kuddes reehertjes, jagende haviken, hazen en houtsnippen tegen). Maar de werktijden waren slopend. Ik ben totaal geen ochtendmens, maar tussen 8 en half 9 ter plaatse moeten zijn maakt dat je dag- nachtritme dusdanig af gaat wijken dat je een compleet ander leven dan je vrienden gaat leiden.
Wat Darks eerder schreef liep ik op een gegeven moment ook tegenaan. Zeker als je een paar avonden te laat naar bed was gegaan, en je dus op een week een nacht slaap in totaal hebt gemist. Mijn weekenden vulden zich op een gegeven moment ook met in bed series bingewatchen (hier hangt de breedbeeld in de slaapkamer, iets wat ik niet iedereen aan kan raden).
Mijn nieuwe baan is 40 minuten met de auto of 60 met de brommer, en kantoortijden beginnen daar 'tussen 9 en 10' ("..maar als je een ruige avond hebt gehad, hebben we daar alle begrip voor"), dus dat is al een immens verschil wat er vooral voor zal zorgen dat ik, als ik thuis kom, ook nog wat aan de avond zal hebben.
Mwoah soms kan een cultuurverschil ook veel uit maken. Ik heb een jaar 'boven de rivieren' (niet-Randstad) gewerkt, en de cultuurverschillen waren dusdanig dat ze me op een gegeven moment ook tegen zijn gaan staan, en ik me voorgenomen heb om nooit meer boven de rivieren (muv de Randstad) te gaan werken.FreakNL schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:19:
Maar het "rustige" oosten (tegenover het "wilde" westen?) is een stereotype waar ik ook helemaal niets mee kan.
Bij tankstations durf ik niets te eten. Maar na een lange dag wil ik nog wel eens 'schuilen voor de avondspits', bij een Chinees restaurant, Subway, BK of pizzaria, of wat maar een beetje langs de route ligt.PLAE schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:32:
Daarnaast ga ik wanneer ik lang moet reizen erg snaaien onderweg. Het valt me op dat niemand daar nog niks over heeft geschreven? Tankstations zijn bij mij onderweg niet veilig qua koeken/snoep et cetera.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Wel heb ik voor mijzelf bepaald dat ik mijn CV weer ga afstoffen op het moment dat ofwel het reizen enorm tegen gaat staan, op het moment dat ik mijzelf niet meer zeker voel in de auto, op het moment dat er flink aan de (arbeid)voorwaarden gezaagd wordt, of wanneer ik echt het gevoel heb klaar met mijn werk te zijn.
In de basis vind ik het primate doen, maar nu met een gezin wordt het wel een stuk zwaarder. Ook sociaal gezien is het wat lastiger, ik ben vaak rond 20.00 thuis en dan plof ik op de bank en de kleine slaapt al. :-)
Ik zou zelf een afweging maken is de baan het waard voor die periode icm jouw prive leven.
Ik heb nu gelukkig de deal kunnen maken dat ik één vaste dag heb en de rest aanwezig ben wanneer nodig. Dat kan zijn 5 dagen in een bepaalde week maar ook gewoon 1 dag.
[ Voor 0% gewijzigd door Kees_frl op 15-01-2016 15:50 . Reden: typfoutjes ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Jeetje, dat is een beste afstand.Kees_frl schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:02:
Ik woon in Leeuwarden en werk in Zaltbommel. Dat is een kleine 400 KM op een dag dus wel een stukje rijden.
In de basis vind ik het prioma te doen, maar nu met gezin wordt het wel een stuk zwaarder. Ook sociaal gezien is het wat lastiger, ik ben vaak rond 20.00 thuis en dan plof ik op de bank en de kleine slaapt al. :-)
Ik zou zelf een afweging maken is de baan het waard voor die periode icm jouw prive leven.
Ik heb nu gelukkig de deal kunnen maken dat ik één vaste dag heb en de rest aanwezig ben wanneer nodig. Dat kan zijn 5 dagen in een bepaalde week maar ook gewoon 1 dag.
Ik neem aan dat je het wel heel erg naar je zin moet hebben om dit te kunnen opbrengen. Misschien is het wel aan te rijden zonder files, maar als er een ongeluk gebeurd en/of file onderweg ben je wel zwaar de sjaak?
Ik heb een woon-werk afstand van 121 km, bijna puur snelweg. Dat kost mij afhankelijk van de drukte op de weg tussen de 1 uur en 5 minuten (snelst) tot 2.5 uur (langzaamst). Ik ben op dit moment gemiddeld 4 tot 5 dagen per week op kantoor. Dat resulteert in een jaarlijks kilometrage van zo'n 70K.
Dit houd ik vol door;
- Goed op te letten waar file staat. File vind ik echt verschrikkelijk, dus dit probeer ik te allen tijde te ontlopen.
- Sportschool vinden nabij werklocatie, als er file is daar sporten, en/of overwerken totdat file voorbij is
- Vroeg beginnen
- Zo nu en dan thuis werken
- Flexibele werktijden helpen hier ook bij
- Leuk en afwisselend werk met fijne voorwaarden
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Duik je dan nooit een hotel in? Doe ik wel als ik het laat maak en de volgende dag vroeg ben (en dan gaat het om 150km maar vaak met files en dus ben je dan zo 2/2,5 uur verder.Kees_frl schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:02:
Ik woon in Leeuwarden en werk in Zaltbommel. Dat is een kleine 400 KM op een dag dus wel een stukje rijden.
In de basis vind ik het primate doen, maar nu met een gezin wordt het wel een stuk zwaarder. Ook sociaal gezien is het wat lastiger, ik ben vaak rond 20.00 thuis en dan plof ik op de bank en de kleine slaapt al. :-)
Mijn reistijd is in theorie 35 minuten enkele reis buiten de spits, maar loopt in de spits vaak op tot een uur of langer. Ik probeer steeds vaker vroeg te beginnen (7:30) om vóór de spits te rijden, dat helpt gelukig wel vel.
Die 35 minuten, daar kan ik overheen komen maar als ik toch onverhoopt in een file beland (en daar niet aan kan ontsnappen, want de sluiproutes die er zijn ook nogal druk en onvoordelig qua reistijdwinst), dan baal ik enorm. Ik heb een schakelauto en elke keer optrekken, gas geven, remmen, koppeling intrappen en dat tig keer vind ik best wel inspannend, vooral na een lange werkdag.
Ik kan mij voorstellen dat filerijden met met een automaat en een lekker muziekje erbij wel als minder inspannend ervaren kan worden. OV is voor mij ook geen optie, want dan ben ik 3x zo lang onderweg en moet ik 3x overstappen en thuiswerken daar wordt bij mijn bedrijf helaas niet aan gedaan (ook al zou mijn functie in finance zich daar goed voor lenen). Ik ben dus veroordeeld tot mijn auto.
Al met al, bedenkend wat ik met minimaal 2 x 35min x 5dgn (= bijna 6 uur) aan extra vrije tijd zou kunnen doen, dan vind ik mijn reistijd toch wel erg zonde van mijn vrije tijd.
Begrijp me niet verkeerd, ik mag eigenlijk niet zeuren gezien de reistijden van anderen die ik lees, maar ik vraag me echt af hoe de mensen met meer dan 1,5u reistijd enkele reis tijd overhouden voor de belangrijkere zaken in het leven.
Dat gezegd hebbende, toen ik nog in Almere woonde ben ik altijd met het OV gegaan en was mijn reistijd deur<-->deur 1 uur en 20 minuten. Doordat we andere wensen hebben gekregen over waar wij willen wonen en leven, gekozen om naar het "platteland" te verhuizen en vandaaruit met de auto naar Amsterdam te rijden. Dagelijks een enkele trip van 100KM. Dit betekent voor mij zonder file 1 uur rijden en met file 1 uur 30.
Als ik de tijden vergelijk (en nu weet ik wel dat het appels, peren is) zit ik liever 1 uur 30 in de auto dan dat ik 45 minuten als een haring in een ton moet staan(!) Daarbij zijn de huizen in die regio goed betaalbaar en is de mentaliteit van de mensen aldaar ook wat (vind ik) normaler dan in Almere. Ik heb het er in ieder geval graag voor over. Kinderen die nog opgroeien in een omgeving waar ze lekker hun gang kunnen gaan etc etc.
Ik ben gezegend met een 36 uur contract met 9 uur per dag. Ik hoef de trip gelukkig maar 8 keer te doen en heb daarnaast ook nog de mogelijkheid om thuis te werken. Hoewel ik hier geen voorstander van ben is het op de dagen dat het druk op de weg kan zijn wel erg fijn om te weten dat de mogelijkheid er is.
Ik begin om 7 uur in de ochtend en mijn uren zijn klaar om 16:30. 's morgens voor de file aan in Amsterdam aankomen en weer lekker voor de meest erge drukte al op de a1/a6. Nu dat ik in Lelystad woon merk ik al dat ik rustiger ben in mijn lijf doordat ik me niet meer met het OV hoef te vervoeren. Heerlijk om om 16:30 uit je werk te lopen en om 17:15 al thuis te zijn. Voorheen deed ik naar Almere Buiten hetzelfde tripje en was dan gemiddeld om 18:00 uur thuis. Ik zie de auto echt wel een beetje als een verlengstuk van mijn huis. Met het instappen ben je al anders bezig dan vergeleken met het OV waar alles in het teken staat van, haal ik mijn Metro en mijn treinaansluiting, zijn er geen problemen op het spoor, kan ik nog ergens zitten, weer overstappen in Weesp?? Echt... dit had ik jaren eerder moeten doen!
ik heb in 2012 ook een maand in canada gewerkt en daar maakte ik 100 uur plus per week in de nachtdienst. We gingen dan altijd rond 18.00 weg en waren dan 8 uur smorgens weer terug op de zaak. Als er dan wat kapot was vroegen ze mij om dat te repareren of er bij te helpen of onderdelen te halen. En dan gebeurde het zomaar dat ik dan pas rond het middaguur in bed lag en om 17.30 ging de wekker dan weer. Voordeel was hier dat ik in een appartement in de werkplaats woonde dus hier was reistijd nvt
met het werk wat ik nu doe zijn werkweken van 80 uur ook geen uitzondering gelukkig zit ik nu een kwartier van mn werk af
Ieder toch zijn heug & meug?zeeg schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:09:
Je vertelt het alsof het de normaalste zaak van de wereld is? Neem aan dat je van zulke werkweken toch niet gelukkig wordt?
Ik heb wel eens werkweken gemaakt van 24 uur tegen 160% salaris. Ja, het waren enorme vervelende tijden die direct doorwerkten in je prive-uren. Het werk was niet leuk/interessant/uitdagend maar op dat moment was zowel het geld als de mogelijkheid voor mij goed mogelijk.
En tegenwoordig werk ik gewoon 40uur/week op een kantoor. Plus 10 tot 12 uur reistijd per week. Plus 130 standby-uren per maand. Plus onbekend aantal uren daadwerkelijk werken/helpen tijdens standby.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Verhuizen voor je werk is meestal geen goed idee. Ik ken weinig mensen die jarenlang hetzelfde werk doen bij dezelfde werkgever. Als de markt tegenzit is niemand onmisbaar. Dan kun je beter centraler gaan wonen dan dicht bij je werk. Mocht je je baan kwijtraken dan hoef je niet opnieuw te verkassen.
Laat zeggen dat je teruggaat naar een half uur per enkele reis. Dat is een uur per dag winst wat je thuis kunt doorbrengen. Dat zijn 20 uur extra per mand (een werkweek aan vrije uren). In mijn ervaring is elke minuut reistijd compleet verloren tijd en zonde van je leven.
Misschien zijn er ook nog alternatieven zoals een dag thuiswerken of inderdaad verschoven werktijden hanteren om te compenseren.Denk ook eens aan bijvoorbeeld 4x9 en een halve dag per week eerder naar huis, of eens in de twee weken een dag vrij. Afhankelijk van je werk is hier vaak wel iets mee te doen.
[ Voor 14% gewijzigd door Nibble op 25-01-2016 09:31 ]
T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.
Als ik naar kantoor zou rijden, iets dat ik 3 tot 4 keer per week doe, kost me dat in totaal tussen de 2,5 en 3,5 uur, afhankelijk van de route.
Ik kan een route rijden van 89 kilometer, volledig over provinciale wegen of een route over snelwegen van 138 kilometer. Qua tijd scheelt het een minuut of 7 bij normaal verkeer (dat de reis van 138 kilometer langer duurt).
Ik moet zeggen dat je na een tijdje toch wel wat vereenzaamd. Een zware term, ietwat overtrokken, maar maakt wel duidelijk wat ik bedoel. Ondanks mail, skype en whatsapp.
Ik merk ook dat ik bepaalde frustraties ook langer met me meedraag. Normaal reageer ik ze af op de muziek, spreek ik ze in de auto gewoon uit (tijd zat) of maak ruzie met een Mercedes of BMW bestuurder of Duitser die weer eens a-sociaal rijdt (je komt ze elke rit wel tegen).
Ik heb in elk geval geleerd dat ik toch graag die tijd in mijn dag werkdag steek.
Wel moet ik hierbij opmerken dat ik dit soort ritten, op een periode van jaar door een klus letterlijk 3 straten verder, al sinds 1999 doe. 60k per jaar is voor mij normaal geen uitzondering. Bij mijn vorige werkgever was het een running gag dat ik een aanvraag indiende voor een benzine auto.
Hoe zou je het vinden denk je als je 30 min moet rijden? Dan heb je in ieder geval nog wel contact met je collega's.
Nu ik in dezelfde stad werk en 15-20 min kan fietsen naar mijn werk, merk ik wel hoe fijn het is. En hoe fris je aankomt. Denk dat het fietsen hier ook mee te maken heeft ipv de auto. Maar hier kan ik in ieder geval wel aan wennen
Eerst moest ik op en neer naar Einhoven (1.5 uur enkele reis).
Moet trouwens zeggen dat OV een stuk relaxter is dan met de auto. In de trein kan ik even ontspannen, in de auto moet je toch nog wel goed opletten als het druk is. Autorijden vind ik leuk, met de auto op vakantie naar Oostenrijk o.i.d. is dan ook niet erg, maar om dagelijks een uur of meer enkele reis (dus twee uur op een dag) in de auto te zitten? Nee bedankt.
Vrije tijd is niet in geld uit te drukken.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2016 09:00 ]
Al die losse 'fragmentjes' maken mij juist moe en doen mij het enthousiasme van OV verliezen. Ik heb ongeveer dezelfde reistijd als jij maar ga toch liever met de auto, file of niet. Misschien komt het ook omdat ik in een grote stad woon, bij mij ziet een fiets + ov reisje er zo uit:ThinkPadd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 08:58:
Als ik dit zo lees voel ik mij vrij gezegend als Noorderling. 5 minuten fietsen naar het station, 20 minuten in de trein, <10 minuten fietsen naar het werk. 30-35 min. reistijd van deur tot deur dus. Heb wel eens banen aangeboden gekregen in het westen, maar daar moet ik niet aan denken, elke dag meer dan een uur enkele reis aan reistijd, pff...
- alle sloten van fiets halen (staat op straat in een grote stad)
- 10 min fietsen door vervelend druk stuk van de stad en veel smog inademen
- 5 min plek zoeken op centraal station en alle sloten weer erop leggen
- 5 min lopen van fietsenstalling naar juiste perron (inclusief marge om de trein een beetje relaxed te halen
- 15 min trein
- 5 min lopen naar werk
Of: +/- 40 min (even lang dus) in de auto, van parkeren voor de deur tot parkeren voor deur bij werk.
Mijn woon-werk afstand is 25km en ik woon nog geen 2km van een centraal station, en werk zit op een paar honderd meter van een centraal station. Maar de rompslomp die OV+fiets met zich mee brengt zorgt er toch voor dat ik lekker dagelijks in de auto stap...
Ik werk tegenwoordig een dag per week thuis. En ik heb Waze ontdekt. Geniale navigatie app die me feilloos om onverwachte files heen stuurt. Ik ben ondertussen gewend aan dat uur reistijd en ik vind het leuk om te rijden dus ik heb er geen problemen mee.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Een kwartier reistijd lijkt me ook heerlijk hoor, maar met mijn huidige situatie kan ik prima leven.
Een prima reistijd dus
Ik heb met erg veel plezier m'n leaseauto ingeleverd
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
en 110km en gemiddeld 1uur, dat is best vlot.
Ligt eraan. Ik heb een baan waarbij de 40-urige werkweek (incidentele uitzonderingen daargelaten) ook echt een 40-urige werkweek is. Dan liever dat met een relatief lange reistijd dan een baan waarbij je eigenlijk 60 uur per week werkt die dichterbij is. Bovendien werk ik woensdags thuis en dan pas ik ook op de kleine.demichel schreef op donderdag 21 april 2016 @ 07:38:
Eens er kinderen zijn, is dit een absolute no no. Ze zijn maar een paar jaar "klein" en dat is kostbare tijd die je niet in de file wil doorbrengen.
Mijn vriendin is ondernemer dus zij werkt standaard 9-18, donderdags 9-21, maar maandags is ze vrij en laat ze haar werknemers de zaak volledig reilen en zeilen en dan heeft zij dus een dag quality time met de kleine.
Dus vanuit het oogpunt van de kleine gezien, is hij maandags thuis met mama, dinsdags bij zijn vader, woensdags thuis met "papa Appie", donderdags bij zijn vader, waar hij dan blijft slapen en die hem vrijdagsmorgens naar de oppas brengt, zaterdags thuis met "papa Appie" en zondags is de echte familiedag want dan zijn we allemaal thuis en is zijn grote zus er ook (die maandag-zaterdag bij haar vader woont). Het is aardig wat heen en weer, maar hij komt geen aandacht tekort en hij krijgt de kans om volledig te "bonden" met zijn moeder, met zijn vader en met mij (papa Appie).
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dat is natuurlijk heel persoonlijk of mensen dat genoeg vinden.Mx. Alba schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:56:
[...]
Het is aardig wat heen en weer, maar hij komt geen aandacht tekort en hij krijgt de kans om volledig te "bonden" met zijn moeder, met zijn vader en met mij (papa Appie).
Vele mensen vele wensenzeeg schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:09:
Je vertelt het alsof het de normaalste zaak van de wereld is? Neem aan dat je van zulke werkweken toch niet gelukkig wordt?
Voorkeuren kunnen zelfs per persoon per periode wisselen.
Zo vind ik het met een lekker zonnetje en 20 graden in de zomer echt niet erg om heel relaxt met de raampjes open te cruisen. Andere tijden irriteer ik me weer aan file's en de reistijd.
Voor sommige is het een uitlaatklep, of een rust moment om zaken van het werk te laten bezinken of tot rust te komen.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik van forenzen dood- en doodongelukkig zou worden, al helemaal als het langer dan heel kort in de auto zitten zou inhouden.
Ik ben bewustgaan wonen in een dorpje vlakbij de grote stad waar ik werk. Met de racefiets in <30 min naar kantoor. Word ik erg, erg blij van. Zeker op een dag als vandaag, heerlijk weer, langs het water door de weilanden. En nog sport ook. Jeej!
Omgekeerd door omstandigheden vorig jaar een tijd elke dag de A4 en nog wat N-wegen moeten bereizen naar het werk. Toen is bevestigd, wat ik al dacht zoals ik hierboven schrijf: het scheelde weinig, of ik wilde dood. 2 uur per dag van mijn leven verspillen in een auto op een snelweg, terwijl ik toch al een drukke baan heb en mijn overige tijd dus wil besteden aan alles wat waardevol is...
[ Voor 8% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 21-04-2016 13:33 ]
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Voor afstanden tot ~25 km zou ik trouwens ook gewoon de fiets pakken. Dat doen hier wel meer collega's. Gezond, geen irritatie door de file, en het scheelt bakken met geld. Die paar keer natregenen wegens ruimschoots op tegen als een filekoe anderhalf uur naar de bumper van je voorganger turen. En ach, het is maar water, daar kun je je goed tegen wapenen.
[ Voor 25% gewijzigd door nare man op 21-04-2016 15:05 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Anoniem: 101094
Dit is wat wij hebben gedaan. We zijn van het oosten van het land juist gaan wonen naar net buiten de Randstad. Zo kan mijn vrouw in 3 kwartier in Zwolle zijn en ik in ongeveer dezelfde tijd in Amsterdam. Dat was 'vroeger' een rit van meer dan 4 uur per dag (2 uur heen en 2 uur terug) teruggebracht naar driekwartier.
Wat een verademing!
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 101094 op 21-04-2016 16:20 ]
nare man schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:04:
Wat een reistijden zeg. Ik heb bewust gekozen om dicht bij mijn werk te wonen, dwz in het centrum van de tweede stad van Nederland. Dan heb je bepaalde voordelen niet (o.a. geen tuin), maar wat is het lekker om 's ochtends om 08.30 je bed uit te kunnen rollen, lekker op de fiets te stappen en om 09.00 je computer aan te kunnen zetten...en 's avonds om 18.00 weg, 18.15 thuis, hele avond vrije tijd. Heerlijk. Soms lunch ik tussen de middag zelfs thuis met mijn vriendin, het is vijf minuten fietsen...
Voor afstanden tot ~25 km zou ik trouwens ook gewoon de fiets pakken. Dat doen hier wel meer collega's. Gezond, geen irritatie door de file, en het scheelt bakken met geld. Die paar keer natregenen wegens ruimschoots op tegen als een filekoe anderhalf uur naar de bumper van je voorganger turen. En ach, het is maar water, daar kun je je goed tegen wapenen.
Sommige worden daar juist weer enorm ongelukkig van, midden in het centrum. Veel geluid 's avonds, druk, lastig met auto en visite. Even wandelen in een park is vaak ook lastig.
Tja, bij ons was het niet echt een keuze... Mijn vriendin woonde in Malden en had daar haar eigen zaak aan huis dus toen we gingen samenwonen "moest" ik wel bij haar gaan wonen want anders zou ze haar hele klantenkring kwijtraken. Na verloop van tijd verhuisde ze haar zaak naar het centrum van Arnhem en daarna zijn wij naar Nijmegen verhuisd; veel verder komen we ook niet want de vaders van haar kinderen wonen daar. En omdat we nu dicht bij een station wonen kan mijn vriendin met het OV naar haar zaak dus kan de tweede auto de deur uit (die is vanmorgen verkocht).Anoniem: 101094 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:11:
Ik zie hier veel over lange afstanden, maar niemand die oppert om in het midden te gaan wonen, zodat jij en je vrouw ongeveer evenveel reistijd kwijt zijn.
Dit is wat wij hebben gedaan. We zijn van het oosten van het land juist gaan wonen naar net buiten de Randstad. Zo kan mijn vrouw in 3 kwartier in Zwolle zijn en ik in ongeveer dezelfde tijd in Amsterdam. Dat was 'vroeger' een rit van meer dan 4 uur per dag (2 uur heen en 2 uur terug) teruggebracht naar driekwartier.
Wat een verademing!
We zouden eventueel in Ede kunnen gaan wonen om "halverwege" te gaan zitten... Maar serieus, wie wil er nou in Ede wonen?
Ik zou het logischer vinden dat een van de twee ander werk zoekt. Het probleem van halverwege wonen is dat alsnog een baan dichterbij zoeken een vreemde puzzel wordt, want waar moet je dan dichtbij gaan wonen? De woonplaats waar je eigenlijk geen binding mee hebt?Anoniem: 101094 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:11:
Ik zie hier veel over lange afstanden, maar niemand die oppert om in het midden te gaan wonen, zodat jij en je vrouw ongeveer evenveel reistijd kwijt zijn.
Wat een verademing!
Reistijd spreiden over twee personen is ook niet per se voordelig. Met bijvoorbeeld schooltijden en opvang zit je alsnog gebonden aan de lange reistijd.
Klaarblijkelijk heb je geen flauw benul dat de banen op HBO/WO niveau in het Noord Oosten van het land niet bepaald voor het oprapen liggen... Als jij 4 tot 5 uur reizen per dag normaal vind is dat jouw goed recht. Ik geef hier alleen weer wat wij hebben gedaan om het dragelijk te maken. Bovendien zijn we beiden niet gebonden aan de streek waar wij woonden en wonen we nu zelfs dichterbij onze kennissen en vrienden dan voorheen.Rukapul schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:42:
[...]
Ik zou het logischer vinden dat een van de twee ander werk zoekt. Het probleem van halverwege wonen is dat alsnog een baan dichterbij zoeken een vreemde puzzel wordt, want waar moet je dan dichtbij gaan wonen? De woonplaats waar je eigenlijk geen binding mee hebt?
Reistijd spreiden over twee personen is ook niet per se voordelig. Met bijvoorbeeld schooltijden en opvang zit je alsnog gebonden aan de lange reistijd.
Bovendien is de reistijd voor mijn vrouw nu met slechts 5 tot 10 minuten per dag toegenomen. Voor ons lag de keuze voor de hand en zijn wij blij dat we deze keus afgelopen jaar hebben gemaakt.
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 101094 op 21-04-2016 16:55 ]
Tja, in mijn geval zou ik dan een andere baan dichterbij moeten zoeken, want mijn vriendin is ondernemer en zo'n zaak met een lokale klantenkring is niet te verkassen. Wat dus dan juist aan de zekerste kant van ons gezinsinkomen een grote onzekerheid aanbrengt. Ik werk al ruim 11 jaar bij mijn huidige werkgever, met een ruim salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden (o.a. leaseauto, telefoon, laptop, relatief flexibele werktijden, 1 dag per week thuiswerken). Als ik dichterbij ga werken zal dat maximaal een jaarcontract zijn, hoogstwaarschijnlijk geen leaseauto, lager salaris, waarschijnlijk minder flexibel qua werktijden... How about no. Ik kachel wel lekker de A1, A30, A12 en A50 af hoor!Rukapul schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:42:
Ik zou het logischer vinden dat een van de twee ander werk zoekt. Het probleem van halverwege wonen is dat alsnog een baan dichterbij zoeken een vreemde puzzel wordt, want waar moet je dan dichtbij gaan wonen? De woonplaats waar je eigenlijk geen binding mee hebt?
[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 21-04-2016 16:52 ]
Wij komen uit Gelderland/Overijssel en wonen en werken in Brabant. Beiden werken we binnen 10km afstand. Beide WO en werkzaam in de kern van het eigen vakgebied. Die afstand is over de jaren voor mijn partner steeds kleiner geworden.Anoniem: 101094 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:50:
[...]
Klaarblijkelijk heb je geen flauw benul dat de banen op HBO/WO niveau in het Noord Oosten van het land niet bepaald voor het oprapen liggen... Als jij 4 tot 5 uur reizen per dag normaal vind is dat jouw goed recht. Ik geef hier alleen weer wat wij hebben gedaan om het dragelijk te maken. Bovendien zijn we beiden niet gebonden aan de streek waar wij woonden en wonen we nu zelfs dichterbij onze kennissen en vrienden dan voorheen.
Mijn betoog is dus juist om zo min mogelijk te reizen in totaal, maar twee banen en woonruimte te zoeken binnen een kleine straal
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 21-04-2016 16:59 ]
Als dat kan - Ja.Rukapul schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:56:
[...]
Mijn betoog is dus juist om zo min mogelijk te reizen in totaal, maar twee banen en woonruimte te zoeken binnen een kleine straal
Maar, om een baan met vast contract en goed inkomen op te zeggen voor een onzeker schamel contract van maximaal telkens 2 jaar, wat tegenwoordig heel gebruikelijk is. Dat doe je misschien als je nog relatief jong bent. Maar boven de 45 kijk je wel uit om een vaste baan met vast inkomen zomaar te grabbel te gooien.
Wij hebben het overigens ook bijna gedaan in een ver verleden. Gaan wonen in Oss o.i.d. en werken in Eindhoven en Arnhem. Ik ben nog elke dag blij dat dat uiteindelijk niet is doorgegaan.
Nu woon ik ook op fietsafstand van mijn werk, en heb dat ook bewust gedaan (overigens voor veruit de meeste werkgevers hoef je daarvoor niet in het centrum te wonen). 10 minuutjes op de fiets is heerlijk.nare man schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:04:
Wat een reistijden zeg. Ik heb bewust gekozen om dicht bij mijn werk te wonen, dwz in het centrum van de tweede stad van Nederland. Dan heb je bepaalde voordelen niet (o.a. geen tuin), maar wat is het lekker om 's ochtends om 08.30 je bed uit te kunnen rollen, lekker op de fiets te stappen en om 09.00 je computer aan te kunnen zetten...en 's avonds om 18.00 weg, 18.15 thuis, hele avond vrije tijd. Heerlijk. Soms lunch ik tussen de middag zelfs thuis met mijn vriendin, het is vijf minuten fietsen...
Maar als je voor 25km in de auto er ander half uur voor nodig hebt is het wel een hele extreme situatie. In veruit de meeste gevallen zal dat niet zo zijn. Persoonlijk vind ik dat tever om op de fiets te doen (ja het kan wel, maar dan ben je alsnog ruim een uur onderweg uitgaande van weinig stoplichten).
En ook niet op het station omdat de trein weer eens is uitgevallen of te laat is waardoor je de aansluiting mist... Het ligt er maar net aan waar je woont welke het meeste voor komt.demichel schreef op donderdag 21 april 2016 @ 07:38:
Eens er kinderen zijn, is dit een absolute no no. Ze zijn maar een paar jaar "klein" en dat is kostbare tijd die je niet in de file wil doorbrengen.
Voor mij is het bijvoorbeeld een no-brainer om met de auto te gaan, 1 uur reistijd met kans op een kwartier vertraging vs. standaard 2.5 uur aan reistijd met het OV als alles goed gaat (beide enkele rit).
[ Voor 18% gewijzigd door SECURITEH op 22-04-2016 00:27 ]
Ik werk nu in Bunschoten, 22km direct langs de snelweg, door ploegendienst hoef ik nooit door de spits en ben ik er in een kleine 20 minuten.
Voor mij nooit meer anders
Bunschoten, place to bedouwe.nl schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 07:42:
Ik heb een paar maanden in Amsterdam gewerkt, vanuit Hilversum vaak 1,5 uur enkele reis over 40km. Doodongelukkig werd ik er van, zo vreselijk zonde van m'n tijd.
Ik werk nu in Bunschoten, 22km direct langs de snelweg, door ploegendienst hoef ik nooit door de spits en ben ik er in een kleine 20 minuten.
Voor mij nooit meer anders
Zelf ben ik van 5 minuten reistijd naar ongeveer 40 min gegaan. Reistijd zegt echter niet alles!
Overstap hield in: (veel) meer salaris, veel minder stress,meer buitenwerk ipv 8 uur kantoor en veel flexibeler. Dit heeft mij na 2,5 jaar zekerheid gegeven dat ik een gouden overstap heb gemaakt!
Nou... haha. Ken het verder niet hoor
Andere voorwaarden waren overigens ook een stukje beter met een veel beter toekomstbeeld bij dit bedrijf, ben natuurlijk niet enkel voor de reisafstand overgestapt maar dat was wel een motivatie om iets anders te zoeken destijds.
Moet zeggen dat het me wel redelijk zwaar valt. Jaarlijks ga ik nu van 40k p/j naar over de 60k p/j. In het gunstigste geval doe ik het binnen een uur, maar tegen de 2 uur is geen uitzondering. Gelukkig werk rijd ik 2/3 van de dagen buiten de spits om.
Rond de spits zou de reistijd met de trein ongeveer vergelijkbaar zijn. Moet nog even overleggen of mijn werkgever het ziet zitten om naast mijn lease auto een NS Business card wil verstrekken. Kosten voor het OV zijn ongeveer gelijk aan 19 cent per km. Iets wat vermoedelijk wel in de buurt ligt van overschrijden van leasecontract plus brandstof. Voordeel van mij is dat ik in de trein meer kan doen dan in de auto.
Het is extreem, maar het kan wel. Ons kantoor zit in Rotterdam vlakbij het station, dus redelijk noordelijk in de stad, en veel collega's wonen in dorpen ten zuiden van Rotterdam. Dat is hemelsbreed misschien 15, maximaal 20 km maar je moet vrijwel uitsluitend door stedelijk gebied, heel Rotterdam-Zuid, die bruggen of tunnels waar altijd wat mee is...met de fiets zijn ze dikwijls zelfs sneller dan met de auto.Sissors schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:45:
[...]
Nu woon ik ook op fietsafstand van mijn werk, en heb dat ook bewust gedaan (overigens voor veruit de meeste werkgevers hoef je daarvoor niet in het centrum te wonen). 10 minuutjes op de fiets is heerlijk.
Maar als je voor 25km in de auto er ander half uur voor nodig hebt is het wel een hele extreme situatie. In veruit de meeste gevallen zal dat niet zo zijn. Persoonlijk vind ik dat tever om op de fiets te doen (ja het kan wel, maar dan ben je alsnog ruim een uur onderweg uitgaande van weinig stoplichten).
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Mijn reistijd enkele reis ligt rond de 50 minuten en mijn effectieve uurloon wordt bijna 3 euro lager.
Dit geeft ook een objectievere vergelijkingsbasis om te kiezen tussen een minder betaalde baan dichtbij en een beter betaalde baan maar wat verder weg.
Mijn enkele reistijd ligt rond de 2 uur...Ik kijk liever dan nog uit naar een beter betaalde baan én dichter bij het werk gaan wonen. Maar ja...verzot op het Noorden hè? En bij mij in de regio is inderdaad maar bar weinig goed betaald werk te vinden in mijn vakgebied.Arno E schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:04:
Hebben jullie al eens het effect van reistijd op je uurloon bekeken rekening houdend met vakantiedagen, reiskostenvergoeding, reiskosten etc.?
Mijn reistijd enkele reis ligt rond de 50 minuten en mijn effectieve uurloon wordt bijna 3 euro lager.
Dit geeft ook een objectievere vergelijkingsbasis om te kiezen tussen een minder betaalde baan dichtbij en een beter betaalde baan maar wat verder weg.
What's a cube to you?
Want nu lunch je niet?merauder schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:01:
Inmiddels werk ik zo'n 10 jaar op 5 kwartier rijden van mijn werk. Dat ik dit nog vol houd komt doordat ik een flexibele werkgever heb waarbij ik 2/3 dagen in de week vanuit huis werk en een 36-urige werkweek is. Gemiddeld komt er dan zo'n 5 uur per week bij voor de reistijd. Een hoeveelheid die je bij een lokale werkgever ook al kwijt bent aan bijvoorbeeld lunchtijd
Anders is het nogal een rooskleurige weergave van de werkelijkheid als je bij de ene wel tijd meeneemt die je bij de ander weglaat
Nope. Ik eet meestal een broodje achter mijn bureau terwijl ik bijvoorbeeld de mail doorneem. Ook hebben we geen aanwezigheidsplicht zolang we onze targets voor een week maar halen. Targets afgetikt betekend prettig weekend, heel soms zit het tegen, en is het zaterdag pas prettig weekend.Napo schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:06:
[...]
Want nu lunch je niet?
Anders is het nogal een rooskleurige weergave van de werkelijkheid als je bij de ene wel tijd meeneemt die je bij de ander weglaat
Mijn werkgever stelt mij in de gelegenheid om thuis te werken als mijn werk dat toelaat, gemiddeld is dat ongeveer 1x per week.
Ik vind autorijden op zich niet erg, maar persoonlijk zou het mij super lijken om wat dichter bij te werken en gewoon in de ochtend een kwartiertje op de fiets te zitten.
Ik heb echter een specialisatie gekozen waarbij werkgevers in mijn straatje helaas niet voor het oprapen liggen. En op dit moment woon ik prima op de plek waar ik woon.
Advanced sheep-counting strategies
Ik had het over reistijd in het algemeen, of dat nu in de file is of op de trein of wat dan ook. Langer dan 20 minuten enkele reis is voor mij persoonlijk een dikke grote "nee" ongeacht de mogelijke verdiensten. Tijd met het gezin is belangrijker.SECURITEH schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 00:25:
[...]
En ook niet op het station omdat de trein weer eens is uitgevallen of te laat is waardoor je de aansluiting mist... Het ligt er maar net aan waar je woont welke het meeste voor komt.
Voor mij is het bijvoorbeeld een no-brainer om met de auto te gaan, 1 uur reistijd met kans op een kwartier vertraging vs. standaard 2.5 uur aan reistijd met het OV als alles goed gaat (beide enkele rit).
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Ik heb (nog) geen gezin, maar ik ben er recentelijk ook achtergekomen wat een werkplek dicht bij huis doet met je privé-leven.
Ik zit al mijn hele werkende leven in de detachering (sinds 2006) en had altijd 1 uur enkele reistijd als stelregel. Dat is redelijk gelukt door de jaren heen;
2006-2009 -> 2 uur per dag reistijd 5x per week
2010-2013 -> 2 uur per dag reistijd 3x per week (2 thuiswerkdagen)
2014-2015 -> 1.75 uur reistijd per dag 5x per week
2015-heden -> 8 minuten reistijd per dag, 5x per week.
Ik ben dus (bij mijn laatste switch) van 105 minuten per dag naar 8 minuten per dag gegaan. Waarbij die 8 minuten dus ook gegarandeerd is (geen file). Da's omgerekend grofgezegd een hele werkdag per week die ik er op vooruit gegaan ben aan gewonnen tijd. En dat merk ik ook, in alles. Het is allemaal veel relaxer geworden. Ofwel je kan 's ochtends veel meer tijd pakken (dus niet om 6:00 in de auto) ofwel je begint lekker vroeg en je ben om 15:00/15:30 al thuis (als je dingen moet regelen).
Ik wil niet meer anders. Ik besef me dat dit een luxe is (ook dit is een detacheringsklus) maar recentelijk heeft de klant me laten weten dat ze me intern in dienst willen nemen. Ik ga mijn leaseauto verliezen, dat is jammer, maar het is een offer wat ik graag breng. Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik wil niet meer terug naar die eeuwige files en reistijden...
+1FreakNL schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:46:
Ach,
Ik ben dus (bij mijn laatste switch) van 105 minuten per dag naar 8 minuten per dag gegaan. Waarbij die 8 minuten dus ook gegarandeerd is (geen file). Da's omgerekend grofgezegd een hele werkdag per week die ik er op vooruit gegaan ben aan gewonnen tijd. En dat merk ik ook, in alles. Het is allemaal veel relaxer geworden. Ofwel je kan 's ochtends veel meer tijd pakken (dus niet om 6:00 in de auto) ofwel je begint lekker vroeg en je ben om 15:00/15:30 al thuis (als je dingen moet regelen).
Ook al verdien je dan meer bij die verdere locatie, dat verschil van die hele werkdag per week, het moet zelfs meer dan 20% extra zijn om maar break even te spelen.
En dan mag je dan dus zelf kiezen of je liever 40 of 48 uur per weerk werkt voor hetzelfde uurloon.
Same here. Ik heb de detachering enige tijd geleden ook vaarwel gezegd voor een vaste baan. Het is erg aangenaam om altijd een vaste reistijd te hebben die behapbaar is.FreakNL schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:46:
Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik wil niet meer terug naar die eeuwige files en reistijden...
Ik vind autorijden erg leuk, maar die pret vergaat mij erg snel als ik in de file sta en dat als mijn eigen tijd moet beschouwen. Ik heb in het verleden wel eens opdrachten gehad waarbij ik 4 uur per dag in de auto zat om heen en terug te rijden. Als je dan nog eens 8 uur per dag moet maken ben je na een paar maanden goed gesloopt.
Gelukkig werk ik nu ook nog een of twee dagen in de week bij klanten in een andere stad, want een uur in de auto is voor mij nog steeds ontspanning. Fietsen is dat voor mij niet, dat is inspanning.
Als ik bij m'n klant hier in de stad werk ben ik van 8:45 tot 18:00 uur van huis, als ik naar een andere klant ga is dat van 8:30 tot 20:00 uur. In theorie zou ik dus enorm veel tijd over moeten houden, in de praktijk valt dat eerlijk gezegd wel mee.
Wel merk ik het aan parkeerkosten. Nu ik nog maar een dag in de week in het centrum van Amsterdam hoef te parkeren, scheelt me dat zo honderd euro per week. Oh en ik krijg geld terug van de leasemaatschappij, want ik rijd nog maar een paar honderd in plaats van paar duizend km per maand.
Ik ben zelfstandige en kies liever een leuke opdracht op anderhalf uur rijden dan een iets minder leuke opdracht hier in de stad. Uurtarief, afstand en parkeerkosten zijn voor mij allemaal ondergeschikt aan de sfeer bij de klant en de inhoud van het werk.
Om 6 uur al in de auto, lees ik hierboven. Dat is echt een absolute no-go voor mij. Incidenteel wil ik dat wel doen (dan neem ik wel een hotel) maar structureel echt niet. Om 8 uur de deur uit vind ik al vroeg. Anderhalf uur enkele reis is niet zo erg zolang ik ergens tussen 9:30 en 10:00 uur kan beginnen.
[ Voor 10% gewijzigd door Canaria op 23-04-2016 00:09 ]
Grappig dat je dat blijkbaar vroeg vindt... Mensen genoeg die standaard om vijf uur aan tafel gaan en om zes uur de afwas gedaan hebben om nog wat aan hun avond te hebben.Canaria schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 00:01:
Ik werk nu drie dagen in de week voor een klant hier in de stad, dat is een kwartier fietsen. Hoewel ik het nu na twee maanden nog steeds grappig vind dat ik om 18:00 thuis ben, vind ik het niet echt heel belangrijk...
(Lukt mij ook niet hoor, ik ben ook een avondmens...)
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Een uur autorijden zonder files valt mee (maar is wel echt het maximum imho), maar in Nederland is dat meestal niet het geval. Zeker in het randstad gebied zijn de files een dagelijks ritueel wat je nauwelijks kan ontsnappen. Persoonlijk heb ik bij in de file staan altijd zo'n zinloos gevoel. Het maakt dan weinig uit hoeveel entertainment er ingebouwd zit in mijn auto, die file blijft voor mij een onnodig iets. Het werd altijd aangemerkt als je eigen tijd ongeacht hoe lang je bezig was om bij je opdracht te komen.Canaria schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 00:01:
Gelukkig werk ik nu ook nog een of twee dagen in de week bij klanten in een andere stad, want een uur in de auto is voor mij nog steeds ontspanning.
Zoiets als pas om 20.00 thuis zijn vind ik vreselijk. Je hele avond is naar de knoppen, immers moet je er ook tijdig naar bed omdat je de volgende dag er opnieuw vroeg uit mag om in diezelfde file te gaan staan.

Natuurlijk is dat belangrijker maar volgens mij hebben de meeste mensen die luxe niet. TS klaagt over een uur reistijd maar ik denk dat dat dus geen uitzonderlijke situatie is, eerder iets wat heel veel voorkomt.demichel schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:12:
[...]
Langer dan 20 minuten enkele reis is voor mij persoonlijk een dikke grote "nee" ongeacht de mogelijke verdiensten. Tijd met het gezin is belangrijker.
Ik heb in Utrecht gewoond en woon sinds kort in Leiden en heb altijd in de Randstad gewerkt (Amsterdam, Amersfoort, Hoofddorp, Den Haag, Rijswijk, Delft, Rotterdam) maar heb daarbij zelden file.CMD-Snake schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 11:59:
[...]
Een uur autorijden zonder files valt mee (maar is wel echt het maximum imho), maar in Nederland is dat meestal niet het geval. Zeker in het randstad gebied zijn de files een dagelijks ritueel wat je nauwelijks kan ontsnappen.
Als je niet te vroeg vertrekt kun je meestal prima doorrijden. 's Avonds heb je dan het voordeel dat de files al weg zijn. Doordat iedereen vroeg wil beginnen en vroeg thuis wil zijn, sta je tussen 15:30 en 18:30 in de file.
Daarna is het weer rustig op de weg en daar maak ik graag gebruik van. Op de wegen waar ik vaak rijd, gaat om 19:00 uur ook nog de maximumsnelheid omhoog, ideaal!
Mijn avond begint inderdaad veel later, maar is echt niet korter. Ik hoef niet om 6:00 uur op te staan of zelfs van huis en kan dus wat later gaan slapen voor dezelfde nachtrust. Scheelt dat we hier geen kinderen hebben, daardoor kan ik de dag makkelijk 2 tot 2,5 uur verschuiven en de meeste files ontwijken. Supermarkten zijn tegenwoordig vaak ook nog tot 22:00 uur open.
Ook is het natuurlijk waar dat ik 's avonds vaker in het donker naar huis rijd. Daar staat tegenover dat ik 's ochtends pas van huis ga als het al licht is, ook in de winter, en daar hecht ik persoonlijk iets meer waarde aan.
Voor sommige mensen is het inderdaad niet mogelijk, maar voor heel veel die het doen is het ook gewoon een afweging geweest. Waarbij ze bijvoorbeeld 20% meer wilde verdienen (en die 20% in de file staan), of dat ze in plaats A willen blijven wonen vanwege vrienden terwijl ze in plaats B een baan hebben die ze ook niet kwijt willen. Allemaal goede redenen, maar het blijft een keuze.D-e-n schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:09:
[...]
Natuurlijk is dat belangrijker maar volgens mij hebben de meeste mensen die luxe niet. TS klaagt over een uur reistijd maar ik denk dat dat dus geen uitzonderlijke situatie is, eerder iets wat heel veel voorkomt.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Daar ben ik nu ook achter. Werkte 2 jaar lang van 0700 tot 1630 en dan zat ik gemiddeld 3 tot 3.5 uur per dag in de auto.Canaria schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:44:
[...]
Ik heb in Utrecht gewoond en woon sinds kort in Leiden en heb altijd in de Randstad gewerkt (Amsterdam, Amersfoort, Hoofddorp, Den Haag, Rijswijk, Delft, Rotterdam) maar heb daarbij zelden file.
Als je niet te vroeg vertrekt kun je meestal prima doorrijden. 's Avonds heb je dan het voordeel dat de files al weg zijn. Doordat iedereen vroeg wil beginnen en vroeg thuis wil zijn, sta je tussen 15:30 en 18:30 in de file.
Daarna is het weer rustig op de weg en daar maak ik graag gebruik van. Op de wegen waar ik vaak rijd, gaat om 19:00 uur ook nog de maximumsnelheid omhoog, ideaal!
Nu van 930 tot 1900 en de reistijd is nu 2 tot 2.5 uur per dag, locatie is niet veranderd
Komt nog bij dat ik een avondmens ben dus voel me veel fitter.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Helaas heb ik die "sweetspot" nooit kunnen vinden, het leek altijd wel file te zijn. Je moet ook de mogelijkheid hebben om je werktijden te verschuiven. Ik heb situaties gehad dat je in diensten bent ingedeeld. Dan zit je echt vast aan wanneer je begint en klaar bent met werken.Canaria schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:44:
Ik heb in Utrecht gewoond en woon sinds kort in Leiden en heb altijd in de Randstad gewerkt (Amsterdam, Amersfoort, Hoofddorp, Den Haag, Rijswijk, Delft, Rotterdam) maar heb daarbij zelden file.