Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24
Gegroet,

Ik ben op zoek naar de mening van mensen die enige of langere tijd werken of gewerkt hebben op lange afstand van huis.

Persoonlijk ben ik hier ook kundige in, ik werk nu op 110 km van huis. Het gaat er echter om dat ik nu oog heb op een interessante functie. Ik zou me echter moeten verbinden voor 5 jaar en daarmee verlies ik dus de mogelijkheid op een job dichter bij huis.

Door flexibele uren en carpooling heb ik dit het afgelopen jaar redelijk doorstaan. Er zijn echter ook dagen dat de afstand enorm slopend is, vooral na een drukke dag of door files onderweg. Ik ben niet zeker dat ik dit nog 5 jaar zou kunnen volhouden, maar dat betekent ook misschien dat ik deze kans moet laten liggen. Ik zit er nu al een tijdje mee en ik moet binnen enkele weken de knoop doorhakken, vandaar dat ik hier wat advies zoek.

Ter info, het traject doe ik met een privé-voertuig (OV verbinding is slecht) en er is wegens familiale redenen geen mogelijkheid tot verhuizen de komende jaren.

Alvast bedankt voor uw mening :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat is een lange afstand voor je, dwz wat is de reistijd waar we het over hebben?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
gambieter schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:42:
Wat is een lange afstand voor je, dwz wat is de reistijd waar we het over hebben?
De afstand is 110km en het traject is 90% autosnelweg en dat doe ik ongeveer in 1 uur, al neem ik meestal 30 minuten marge met het oog op files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat valt toch wel mee qua reistijd? Zat mensen doen dat soort afstanden/reistijden. Ik heb zelf OV-en gedaan voor 9 jaar, eerst 2 uur per dag, later 2.5-3 uur per dag gemiddeld. Niet leuk maar echt wel te doen als het een leuke baan is.

Het hangt er echter vanaf of jij het te lang vind, niet of anderen het te lang of niet te lang vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 16-12-2015 23:46 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 00:26
Hoeveel tijd zou het kosten om dit met het OV te doen? Ik werk ook ongeveer een uur rijden van m'n huis af, maar doordat ik dit met het OV doe kan ik gewoon nog een uurtje slapen/werken/lezen/etc. Daarmee is het geen verloren tijd, en gaat het prima.

Hiervoor werkte ik op 5 minuten fietsen van m'n werk en riep ik dat ik 't nooit op zou willen geven. Nu wil ik dat uurtje treinen niet meer opgeven :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Darks
Met het openbaar vervoer is de reistijd dubbel, 2 uur op en 2 uur af dus.

Het is inderdaad een beslissing die ik voor mezelf wil nemen, maar gezien het voor x jaren zou zijn ben ik op zoek naar meningen van anderen die dit misschien lange termijn hebben gedaan en hoe ze dit ervaren hebben.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:30

Fiber

Beaches are for storming.

Flatje huren in de buurt van je werk en dan daar door de weeks overnachten. *knip* hou het een beetje serieus*

[ Voor 40% gewijzigd door Rukapul op 17-12-2015 08:50 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:13
Werktijden aanpassen zodat het echt bij dat uurtje reistijd blijft? Heb zelf ook zoiets gedaan. Ging om 6:45u weg 's ochtends maar wel om 16u weer naar huis als het kon. Als je collegas/baas de reden weten is het vaak geen probleem. Nog steeds heb je dan 10u reistijd per week.. kost een hoop energie.

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik reis al meer dan 10 jaar 1+ uur enkele reis.

Het vraagt wat energie. Maar als je niet in randstad wilt wonen maar graag wel werk doet wat alleen daar te vinden is, dan "moet" je wel.

Zelf ervaar ik dat als het werk leuk genoeg is, je er genoeg energie voor terug krijgt.

Mocht het echt niet meer te doen zijn kun je ook ontslag nemen en wat dichterbij zoeken.

Is het je "droom"baan. Dan zou ik t altijd proberen. 1 uur enkel is echt wel te doen dan.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
Het gaat om een functie binnen hetzelfde bedrijf als ik het goed begrijp? Kan je de flexibele uren aanhouden? Wellicht een of twee dagen thuis werken? Dat zijn afwegingen die je moet maken en misschien erbij kan onderhandelen.

Roomba E5 te koop

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hoe hard is dat verbinden van 5 jaar? En wat houdt het exact in als je je er niet aan houdt?

Want ik neem toch aan dat er vanwege allerlei redenen (worst case scenario : Jij wordt ziek, je vrouw wordt ziek en vereist verzorging etc) er toch wel een mouw aan te passen is.

Of wat nu als er over 2 jaar een ander bedrijf komt die jouw salaris bereid is te verdubbelen wat dan? Kan je dan weg?

Reden dat ik dit vraag is dat ik me eigenlijk geen enkele harde verbintenis van 5 jaar kan voorstellen die er echt toe doet, als puntje echt bij paaltje moet komen geef jij aan bij je leidinggevende dat je weg wilt en voer je daarna zo min mogelijk uit dat zij ook asap van jou afwillen.

Oftewel als ik het nu niet erg zou vinden, dan zou ik de gok voor 5 jaar wagen en wel zien waar het schip strandt (bijv je familiare omstandigheden kunnen ook veranderen in 5 jaar).
Alleen als ik van jou al lees dat je het maximaal na 1 jaar kan omschrijven als "redelijk doorstaan" met uitschieters enkel naar beneden dan zou ik zeggen laat maar gaan, ik hoef geen vooruitzicht te hebben dat het maximale goede is dat ik de komende 5 jaar 10 uur per week "redelijk kan doorstaan".

Maar wellicht dat je ook de weg van sig69 kan bewandelen en kan opteren voor bijv 3 dagen thuiswerken en 1 hotelovernachting per week. Alleen ik zou het je niet geven voor een reistijd van 2 uur per dag.

Maarja, ik vind een reistijd van 2 uur per dag eigenlijk niet zo bijzonder en ook niet echt lang

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08
Mijn reisafstand is 145 km enkele reis. Heen praten we dan over 1:25 uur. Terug meestal over 10 minuten meer. Ik overnacht 2x per week op locatie en werk een dag in de week thuis. Meestal op woensdag. Dat breekt de week. Je moet je wel realiseren dat reistijd ten koste gaat van eigen tijd en dus hobby's, gezin, etc. Heb je dat er voor over?

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

De afweging is vind je het werk leuk genoeg voor de reistijd?
Blijft dat werk 5 jaar lang zo leuk of wordt het routine?

Eerlijk gezegd vind ik een reistijd van een uur allersinds acceptabel, maar dat is persoonlijk.
Ik werk 45 km verderop, maar doe daar in de file ook 1-1,5 uur over.
Kwestie van vroeg weg.
Misschien kun je 1 of 2 dagen thuis werken, dat scheelt ook al flink.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:20

Theo

moederbord

Een uur reistijd is niet niks; dat is 10 uren per week.Gezien de afstand van 100+ KM valt er niet veel te winnen met eerder/later beginnen om de spits te ontwijken. Al kan het wel erg pretttig zij om echt vroeg te beginnen (0700 uur). Je kan dan ook weer voor de spits naar huis (1530 uur) waardoor je voor de spits thuis bent. DAn heb je ook nog iets aan je avond.

Mijn persoonlijke ervaring is dat die uur reistijd je op den duur tegen gaat zitten. Wat je wel kunt proberen is:
- 1 dag in de week thuiswerken
- 4 werkdagen van 10 uur te nemen
- In het contract vast laten leggen dat je een salaris krijgt voor 40 uur en maar 36 uur werkt. Die 4 uren zijn dan ter compensatie voor de enorme reistijd (netto heb je dan nog maar 6 uren reistijd per week)

Maar kijk ook eens naar wat de reiskosten kunnen opbrengen. Als je een zuinige auto hebt en je laat deze op LPG rijden dan zijn de maandelijkse kosten (totaal inc afschrijving en alles 500 euro) veel minder dan je reiskostenvergoeding (800 euro ongeveer) waardoor je 300 euro per maand verdient op je reiskosten. Met jouw reistijden is dit toch nog een 7.50 euro per uur netto wat je met reizen verdient.

7400 Wp op het dak

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:20
Zelf reis ik 100 KM met iets meer dan een uur reistijd (enkele reis) waarbij ik over de A6/A27 moet maar moet zeggen dat ik dat geen enkel probleem vind. Zoals je aangeeft mag je flexibele uren maken, dat doe ik ook en daardoor begin ik vroeg en vertrek ik ook weer op tijd om voor de files over te zijn. (Zoals hierboven aangegeven begin ik om 07:00 en rij ik om 15:30 weer weg) Soms lukt dit niet door externe afspraken maar so be it, mijn wekelijkse thuiswerkdag maakt dat weer goed. :P (Heb mijn vorige baan op 15 KM afstand ervoor opgegeven en nog steeds geen spijt van gehad :) )

Ik denk dat het misschien beter iso m te kijken of de functie echt is wat je wilt en zo ja waarom dan twijfelen als je het nu ook al op en neer gaat? Als je zeker bent dat je er 5 jaar komt te zitten is verhuizen dan echt geen optie? (al vraag ik mij af hoe ze je nu al voor 5 jaar willen vastleggen, wil je weg ga je weg met opzegtermijn)

[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 17-12-2015 08:31 ]

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-05 07:07
Ik reis momenteel 2-maal per week van Zwolle naar Sassenheim. dit is een traject van +/- 240 km retour. De nav zegt dat ik 1u15m onderweg ben, maar dit is eerder het dubbele. Ik zit soms meer dan 5 uur per dag in de auto, en dat sloopt echt, bovendien ga je verschrikkelijk veel kilometers maken (ik zit op 80k in m'n eerste jaar).

Ik kan dit een ieder afraden, zorg dat er door de weeks een hotel is waar je terecht kunt, of 1-2 dagen thuis-werken als daar de mogelijkheden voor zijn, anders ga je stuk...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Autorijden, ongeacht of het voor werk of vakantie is, moet je kunnen doseren en aan wennen. Het ligt er ook zeker aan welk traject je moet rijden en hoe zeker je reistijd is.

Woon je in Rotterdam en moet je elke dag naar Zaandam, dan weet je natuurlijk als geen ander dat de kans op file 100% is dagelijks. Maar woon je in Hoogeveen en je moet elke dag naar Groningen, dan is de kans op file aanzienlijk kleiner. En hiermee beinvloed je dus direct je reistijd. Persoonlijk kan ik non-stop van Amsterdam naar Milaan rijden (tank/plas-stops daargelaten) als het nacht/rustig is in Duitsland. Maar ik heb ook wel eens 3 uur in gedaan over een stukje van 14km bij Stuttgart; dat loop je nooit meer in dus vaak zoek ik dan meteen een hotel om te overnachten.

Daarnaast, maar dat kan ik niet beoordelen voor jouw situatie (fysiek en financieel), heb ik persoonlijk heel veel baat bij een enorm goede auto-stoel en dat is voor mij vaak een zeer harde stoel van een wat luxere uitvoering van de auto (Audi Pro-Line of een Aziatische race-stoel/bucket). Hierdoor is het zitten in de auto sowieso fijner en kan ik ook na anderhalf uur file rijden (en maar 60km afleggen) nog fit uitstappen.

Verder geef je nu al aan dat sommige dagen op werk slopend kunnen zijn en dat je dat al als twijfel opgeeft om wel/niet te tekenen onder het contract omdat je na zo'n dag nog naar huis moet. Bedenk goed dat het dan niet zozeer is/wordt "hoe laat ben ik dan wel niet thuis" maar "kom ik ooit nog wel thuis"; een moeie bestuurder is een gevaar op de weg. Dit wordt natuurlijk erger als je een bizar zware week hebt en 3 dagen lang je de poten uit het lijft rent/werkt en toevallig ook nog 2x in een fikse file terecht komt. Om Mythbusters even aan te halen; als je een nacht wakker blijft (nog niet eens feesten ofzo maar gewoon slapeloosheid) en je stapt daarna in de auto, is jouw rij-vermogen minder goed dan als je 3 a 4 bier op hebt.

Probeer inderdaad een oplossing te vinden dat je dichter bij werk blijft een paar dagen of uiteindelijk dichterbij gaat wonen. Overleg eens met collega's waar je goed mee omgaat of je niet kan blijven slapen; kost minder dan een redelijk hotel, als je een vergoeding wil/moet betalen en misschien helpt het ook om bepaalde werksfeer/teamspirit te versterken.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 17-12-2015 07:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159174

Heb het zelf jaren gedaan (als in 15), tot een periode van 1 1/2 uur enkele reis. Op het moment zelf ging het wel, vooral als je stukken OV kon. Maar dan vergeet ik de momenten dat er een file van hier tot Tokio stond, en me in die auto zat op te vreten.

Nu ik wat ouder ben (ahem), en erop terugkijk, denk ik serieus dat een reistijd van gemiddeld meer dan drie kwartier tot een uur het niet waard is. Zolang je jonger bent, en het allemaal niet tegen zit, kan het. Maar alles is anders als er iemand ziek wordt, de stress toeneemt, of je bijvoorbeeld ineens een demente ouder bij je in de buurt hebt. Kort door de bocht: je kunt de reistijd ook gebruiken door in de avond een uurtje op de racefiets te kruipen, en ik kan je dit zeggen: de waarde daarvan wordt steeds hoger in de loopt van de tijd.

Je geeft zelf "familiale" redenen aan om niet te verhuizen. Als die je harder in de staart bijten, wordt die reistijd een molensteen.

Zeker als het nu "redelijk" af gaat, niet doen. Of wel doen en die vijf jaar periode die wordt genoemd ter kennisgeving aannemen. Doe je dat niet en wil je die baan: verhuizen!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 10:04

Basszje

Reisvaap!]

Zou me sowieso nooit vaststellen voor vijf jaar. Het klinkt kort, maar dat is het zeker niet voor werk vandaag de dag. Het kan toch saai blijken op langere termijn, of ontwikkelingen in het bedrijf staan je wellicht tegen. Of er komt een enorme kans die je niet kan laten liggen voorbij.

Je kan wel een intentie overeenkomen, maar niet iets wat bindend is. Tenminste dat zou ik aanraden.

Ik heb jarenlang 3-4 uur reistijd per dag gehad ( trein om 7:04 - 19:15 thuis ). Dat gaat je wel behoorlijk tegenstaan op een gegeven moment. Alhoewel ik het OV prefereer ( zeker als een lang stuk hebt waar je kan zitten ) want dan kan je lezen / dingen doen / bijslapen. Auto kost gewoon constant wat energie om op te letten etc.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Reistijd van een uur, tjá, ik vind het nogal wat. Ik ben behoorlijk gesteld op m'n vrije tijd en ik zou het vreselijk vinden om voor en na een dag van 9 uur werken nog te moeten reizen. Dat betekent dat je op den duur 11 tot 12 uur per dag van huis bent. Nou, liever niet. Ik heb tijdens mijn stageperiode een keer privé-ov gereisd, voor een half jaar of zo. Op zich te doen, maar veel langer dan dat had het niet moeten worden.

Stel dat je nou iets kan regelen dat je bijvoorbeeld iedere dag nog een uurtje of twee thuiswerkt of bijvoorbeeld een dag in de week, dan is het misschien wel beter te doen.

It's dogged that does it

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
reis ook ruim een uur, over een afstand van ruim 75km. Maar 4 op de 5 keer carpoolen met twee collega's.

Financieel erg aantrekkelijk, en dat uurtje went snel, het helpt inderdaad dat je je werk leuk vindt!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik zou me sowieso niet binden voor 5 jaar; je kan er best 5 jaar leuk werken, maar wat nou als je bijvoorbeeld na anderhalf jaar slaande ruzie krijgt met je baas of collega (of iets anders), en daar moet je dan verplicht zonder uitweg nog 3.5 jaar elke dag naast gaan zitten. Ik zou me net een gevangene voelen als je niet weg kan. De mogelijkheid, zelfs als je dat niet wilt, om van de ene op de andere dag te kunnen roepen "I quit!" werkt toch wel bevrijdend.

Reistijd is ook relatief trouwens, Ik werkte in dezelfde stad, 15km afstand oid, en was ook 45-60min onderweg... maar persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan reistijd: ik zou dit nooit doen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Twee uur reistijd per dag kan te doen zijn, maar het ligt nogal aan de persoonlijke factoren. Ik had eens een vrouw ontmoet die redelijk vrolijk bleef onder dagelijks Antwerpen-Aken retour, ongeveer 280km met regelmatig vervelende verkeerssituaties en met werk van acht tot half zeven. Mij niet gezien, maar goed... Zij vond het geloof ik zelfs best ontspannend. Het ligt aan jezelf en factoren zoals werkdruk, familiedruk, allerlei behoeftes, etc spelen natuurlijk ook mee. Maar ik zou zeggen dat het zoeken van een alternatieve oplossing doorgaans beter zal zijn.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 15:23

Bergie

Lekker belangrijk...

Heb heb ook een paar jaar gedaan (Steenwijk-Enschede). Eerst met de trein; dat was goed te doen. Later werd de dienstregeling aangepast en zou ik in Zwolle een half uur moeten wachten. Dus toen de auto gepakt; dat is veel vermoeiender. Met name in de winterperiode. Nu woon ik op ca 15 minuten rijden en ik vind het heerlijk zo :) Begin lekker op tijd (meestal voor 8 uur) en ga dus ook voor 17 uur meestal weer naar huis.

Mocht je met het OV een goeie verbinding hebben is dit echt wel prettiger. Dan kan je nog wat lezen/werken/slapen/serie kijken/etc Met de auto gaat het je op een gegeven moment wel opbreken denk ik; al is dat ook afhankelijk van hoe het traject eruit ziet. Lekker doorrijden op de snelweg is natuurlijk relaxer dan provinciale wegen met stoplichten, rotondes etc.

Yamaha MT-09

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:49
Ik vind 10 uur reistijd in de week heel normaal, ik geloof niet dat ik ooit minder reistijd gehad heb. Daarnaast kan je altijd je ogen en oren open houden voor werk dichterbij.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 17:04
Ik werk op 90 km afstand van mijn huis en leg dit dagelijks met de trein af (Roermond - Den Bosch). Ik ervaar hier eigenlijk geen problemen mee. In de trein kijk ik mijn serie en als ik mijn aflevering is afgelopen ben ik bijna op het station van bestemming. Reistijd van deur tot deur is ongeveer een uur en een kwartier mits ik geen vertraging heb.

Mijn Cardmarket-profiel

• Cybje
  • Laatst online: 07-05 16:18

Cybje

First Post!

Ik hoef zelf niet zo'n afstand te rijden, maar ik ken een paar mensen die wel veel rijden en daarom luisterboeken onderweg luisteren. Dat maakt het een stuk ontspannender en je gebruikt je tijd ook wat leuker.

Mijn ervaring is dat het type auto echt verschrikkelijk veel helpt. Ik heb zelf een Tesla met auto pilot en dat maakt het rijden echt veel minder intensief. Uiteraard moet je nog steeds opletten, dus je kunt niet de krant gaan lezen, maar doordat de auto zelf remt als het verkeer voor je remt (eventueel zelfs tot stilstand bij een file), zelf stuurt op de snelweg en de auto ook erg comfortabel is, kost het bijna geen energie meer om te rijden. Zelfs filerijden is niet meer vermoeiend. Nou weet ik niet of een Tesla financieel een optie voor je is natuurlijk, maar er zijn tegenwoordig heel erg veel andere auto's die een groot deel van de rijfuncties overnemen, zoals auto's met adaptive cruise control (de auto versnelt/vertraagt dan aan de hand van je voorligger, in files erg fijn).

Ik had hiervoor een Alfa Romeo MiTo en die was niet oncomfortabel, maar door het sportievere karakter koste je het toch meer energie, doordat je ook meer zo gaat rijden.

Verder kun je ook nog even met je werkgever overleggen of hij/zij misschien een goed idee heeft, zoals het eerder genoemde thuiswerken. Of je gaat een uur per dag minder werken, wat dan op zich natuurlijk ten koste gaat van je inkomsten, maar je als dat financieel te doen is, kan dat wel prettiger zijn qua energie levels.

Hopelijk heb je iets aan deze tips :)

Wat ruist er door het struikgewas

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
Enerzijds ook gekozen voor reistijden - aangezien ik buiten de randstad woon en het werk over het algemeen in de randstad zal zijn. Anderzijds kies ik wel werkgevers waar flexibiliteit bij de mogelijkheden behoren - zodat je ook een dag op adem kunt komen of files kunt mijden. 10 uur reistijd in de week zou voor mij en mijn gezin waarin ik niet de enige werkende ben niet kunnen. Overigens heeft mijn partner ook flexibel werk, moet ook veel reizen, maar heeft ook veel vrijheid.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:44
Hoewel veel regeerders de reistijd niet zo'n probleem vinden vind de topicstarter dat wel. Het is in ieder geval een aardig struikelblok. Door te vertellen dat ik (of wie dan ook) 1 uur (of 3 uur) reistijd niet zoveel vind, daar schiet de topicstarter niets mee op. Het geeft hooguit een indicatie.

Het is heel erg persoonlijk om deze beslissing te maken, hoe zwaar weegt de reistijd tegen de nieuwe functie op? Levert de functie misschien een comfortabele(re) auto op? Dat kan al een hoop schelen. Is er nog meer flexibiliteit mogelijk m.b.t. de te werken uren, bijvoorbeeld thuiswerken? Kijk naar wat de reistijd dragelijk kan maken en weeg de kosten tegen de baten af.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik kan veel mensen hier wel een motor aanraden ;) Mijn reistijd met de auto zal 30 minuten heen zijn hier in Amsterdam, want de A10 staat altijd vast. En terug 40 minuten, want dan staat het nog vaster. Met OV (van Amsterdam oost naar Amsterdam zuid) ben ik 50 minuten onderweg.

En op de motor 10 tot 12 minuten heen en 12-15 minuten terug. Een file kan ik gewoon tussendoor rijden. En het is hoe dan ook een leuke rit om je dag mee te beginnen :7

Reistijden van een uur of langer per rit zou ik niet willen, tenzij ik minimaal 2 dagen per week thuis kan werken.

Pas als wij die zelfrijdende auto's hebben wil ik best lang onderweg zijn, mits dat autootje is uitgerust met een comfortabele ligstoel waar ik nog even in kan :z Of kan gamen. Of in ieder geval internet heb. Of gewoon kan werken.

Maar tot dan: motor :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 08:33

SeatRider

Hips don't lie

Ik zie om mij heen genoeg mensen met een reistijd van 2 uur enkele reis, maar ik zou dat niet trekken. Ja, met een 50% salarisverhoging (want 12 uur per dag ipv 8 uur aan werk kwijt. Ik heb nu 30-35 minuten enkele reis, en dat vind ik wel de limit.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

Cyphax

Moderator LNX
Mijn huidige klant is voor mij 120km ver weg, 'k moet van oost naar west en weer terug en dat kost met per dag 3,5 tot 4 uur. De oplossing is voor mij een paar dagen per week thuis werken. :)
Als ik wel naar kantoor ga vertrek ik om 5:30 van huis. Dan ben ik zonder noemenswaardige vertraging om 7:00 op kantoor dus dan kan ik ook weer op tijd naar huis zodat ik zelfs met de vertraging die ik zeker op ga lopen niet zo laat thuis ben. Het is niet perfect, maar voor mij is het wel goed te doen.

Saved by the buoyancy of citrus

• ptholemy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-05 16:54
Conclusie: zeer persoonlijk wat veel is en ver. Ik vind 35 min (45 km) lang zat en meer zou ik ook niet willen (onderwijs en kilometervergoeding = zelf toeleggen). aan de andere kant: als je km-vergoeding goed is zou ik een langere afstand minder problematisch vinden.

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Ik heb 1,5 jaar woon/werk verkeer gedaan tussen Weesp en Tilburg met de auto (110 km enkele reis). Maar na die 1,5 jaar was ik er dan ook helemaal klaar mee.

Ben dan ook heel blij dat ik na die 1,5 jaar de beslissing heb genomen om naar Noord-Brabant te verhuizen.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

begintmeta schreef op donderdag 17 december 2015 @ 08:47:
Twee uur reistijd per dag kan te doen zijn, maar het ligt nogal aan de persoonlijke factoren. Ik had eens een vrouw ontmoet die redelijk vrolijk bleef onder dagelijks Antwerpen-Aken retour, ongeveer 280km met regelmatig vervelende verkeerssituaties en met werk van acht tot half zeven. Mij niet gezien, maar goed... Zij vond het geloof ik zelfs best ontspannend. Het ligt aan jezelf en factoren zoals werkdruk, familiedruk, allerlei behoeftes, etc spelen natuurlijk ook mee. Maar ik zou zeggen dat het zoeken van een alternatieve oplossing doorgaans beter zal zijn.
Zo'n soort vrouw ben ik ook. Ik ga meestal pas na de spits van huis en dan werk ik door tot de beveiliging me wegstuurt. Maar doordat ik avondmens ben, hoef ik niet per se om 17:30 uur thuis te zijn om "nog wat aan mijn avond te hebben".
Na tien jaar vind ik een uur in de auto nog steeds een uur ontspanning. Files doen me niets, dat betekent vooral meer tijd om muziek te luisteren.
Ik begrijp dat het voor iedereen anders is. Zelf zou ik het jammer vinden als ik nog maar weinig reistijd heb. Toen ik een jaar in mijn woonplaats werkte, miste ik de reistijd. Ik kwam altijd veel minder ontspannen aan op werk of thuis.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 10:05

BTU_Natas

Superior dutchie

Nouja, hier dan ook maar even de andere kant.

Ik heb 10min reistijd, lopend! Op de fiets 3min. En ik had een paar jaar terug. 1 uur heen en 1 uur terug. Dus ik kan goed vergelijken.
De bak aan vrije tijd is zalig.
Als ik om 09:00 begin, sta ik om 08:15 op. En als ik om 17:30 klaar ben, ben ik kwartier later thuis, en staat het eten om 18:00 op het fornuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

En vandaag was het weer feest; 60.9km in een whopping 1u53m met de auto... :X

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 15:19

krazzer

Tijd is een illusie

Ik heb 5 jaar lang op 10 minuten fiets afstand van m'n werk gehad. Dit vond ik heerlijk en ik besloten nooit verder te willen reizen.

Nu is mijn reistijd 45-60 minuten, ik heb er echt een hekel aan, maar ik moet zeggen dat het wel steeds meer went, en de reden dat ik het nog doe is omdat mijn werk leuker is nu :)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik heb zelf ook ervaring met lange reistijd. Destijds moest ik voor een opdracht elke dag minsten vier uur in de auto zitten op een dag. Een ritje duurde al snel twee uur, zo niet meer. Kans op file was inderdaad 100%. Voor mij viel dat na een tijd behoorlijk zwaar. Ik stond al behoorlijk vroeg op om de ergste spits te vermijden, maar zelfs dat was niet een garantie om filevrij over te komen.

Na acht uur gewerkt te hebben valt een rit van twee uur terug dan best zwaar, ongeacht hoe fijn je auto wel of niet is. Je bent al moe van het werken en dan nog moeten concentreren op filerijden is lastig dan.

Overigens hou ik van autorijden, ik vind het leuk om te doen. Maar in combinatie met bovenstaande was het toch te veel.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb zelf half uur tot een uur reistijd. Afhankelijk van locatie, wind en of ik de auto mee kan. Hoewel 5 dagen per week fietsen slopend is vind ik het over het algemeen heerlijk om echt even afstand te nemen van mijn werk. Letterlijk en figuurlijk.
Ik zou niet graag dergelijke afstanden met de auto willen afleggen, ik vind het stukje wat ik nu soms met de auto doe (35km) soms al dodelijk vermoeiend, zeker nu het donker is buiten. Dan zit ik liever met mijn kop in de wind.
Tijdens een vorige job zat ik soms tot 7 uur in de auto op een dag (kleine serviceklusjes verspreid over nijmegen - amsterdam en alles daarboven). Wel in een bus met alle gemakken (airco, cruisecontrol). In zo'n bus kijk je vrij snel over de file heen wat het filerijden echt 10x aangenamer maakt.
Als verhuizen geen optie is dan zou je dus een andere auto kunnen overwegen. Of de functie het waard is kan je het beste zelf beoordelen.

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Kun je niet wat regelen via Airbnb? Of een vakantiepark in de buurt? Bij mijn huidige klant zit ik op 170 kilomter enkele reis (reistijd +2 uur, enkel). Dat was in het begin nog wel te doen, maar met het verwachte winterse weer toch maar liever dicht in de buurt van kantoor.

What's a cube to you?

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 11:18
Vandaag was het weer een drama op de weg inderdaad. Ik moet sinds een jaar vanaf Zoetermeer naar Amsterdam, dan pak ik meestal de N206 -> A4 of A12 -> A4. Afstand is circa 80 kilometer enkele reis en daar doe ik meestal zo'n 60 minuten over (met een beetje geluk).

Het is voor mij wel wennen gezien ik 4 jaar lang max 10 minuten reistijd heb gehad. Uiteindelijk went het wel, een goede stoel en een comfortabele auto helpt zeker. Als je de reis in een Passat maakt of in een Up! is nogal een verschil naar mijn inziens.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Canaria schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:57:
[...]

Zo'n soort vrouw ben ik ook. Ik ga meestal pas na de spits van huis en dan werk ik door tot de beveiliging me wegstuurt. Maar doordat ik avondmens ben, hoef ik niet per se om 17:30 uur thuis te zijn om "nog wat aan mijn avond te hebben".
Na tien jaar vind ik een uur in de auto nog steeds een uur ontspanning. Files doen me niets, dat betekent vooral meer tijd om muziek te luisteren.
Ik begrijp dat het voor iedereen anders is. Zelf zou ik het jammer vinden als ik nog maar weinig reistijd heb. Toen ik een jaar in mijn woonplaats werkte, miste ik de reistijd. Ik kwam altijd veel minder ontspannen aan op werk of thuis.
Voor haar was het ook vooral muziektijd, maar er is wel een verschil tussen een rit van 1u een een rit van ~2u (als alles redelijk goed gaat, want bij Antwerpen en ook bij Aken (of er tussenin) is wel eens wat aan de hand), zeker als daarnaast nog ongeveer 10,5u op de werkplek wordt doorgebracht. Maar het ligt uiteindelijk vooral aan de behoeften die hje hebt (of in hoeverre je die kan sturen), hoe meer je behoeften niet binnen de auto kunnen worden bevredigd, hoe vervelender die reistijd wordt, en als de werktijd ook al ten koste van de behoeften gaat, wordt het krap. Wat dat betreft hoeft bijvoorbeeld een hotel natuurlijk ook niet altijd beter te zijn, als je daar verder ook je behoeften niet kan bevredigen.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 17-12-2015 11:03 ]

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 16:47
denk dat het belangrijk is om te af te wegen wat de baan voor je betekent en hoe zich dat afzet tegen de reistijd die je hebt.

Wil je op korte termijn korter bij huis gaan werken? Of zijn er wel mogelijkheden om deels thuis te werken of de spits te mijden...

Als het bij een uurtje blijf mag je niet klagen over een afstand van 110 km. Er zijn mensen die er ook een uur over doen en slechts 30-40 km hoeven af te leggen. Maar als daar een leuke uitdagende baan tegenover staat dan zou ik niet weten waarom dat je tegen zou moeten houden.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hier ook iemand die langere reistijden heeft (1,5 uur enkele reis, van deur tot deur). Ik heb vanwege mijn gezin ervoor gekozen om een andere baan dichter bij huis te zoeken (en heb deze gelukkig inmiddels gevonden).

Probleem is niet zozeer het in de auto zitten zelf, hoewel dat op sommige dagen ook errug vermoeiend kan zijn. Het is meer omdat ik geen ochtendmens ben ik mezelf maar niet in een ritme van heel vroeg opstaan krijg. Meestal zit ik daarom rond 7 uur in de auto (mijn kinderen worden dan ook wakker dus die kan ik nog even een fijne dag wensen) en ben dan om 8.30 uur op het werk. Dan kan ik 8,5-9 uur later weer naar huis en ben dan tussen 18.30-19 uur weer thuis. Vaak nét op tijd om de kinderen nog een nachtzoentje te geven. Vervolgens eten en de boel even opruimen enzo en voor je het weet is het 20 uur en begint je vrije tijd. Dat zijn korte avonden kan ik je vertellen (bedtijd is tussen 22 en 23 uur meestal, ik heb minimaal 7 a 8 uur slaap echt wel nodig), ook voor mijn vrouw omdat die de hele dag druk is met werk en de kinderen (zij werkt ook gewoon fulltime maar gelukkig een stuk dichterbij huis). Alle 'to-do' dingen verschuiven naar het weekend waardoor ook dat keidruk is vaak.

Ik ga nu naar een situatie waarin ik 8 uur per week minder reistijd heb (!), dat scheelt toch wel een hele hoop hoor.

Advies aan TS: er zijn al genoeg mensen die dagelijks in de file staan, wil jij daar ook bij gaan horen? Voor de komende 5 jaar sowieso? Bereken eens de tijd die je dat kost en die je ook anders kunt gaan besteden. Leuk werk is leuk, maar er zijn meer werkgevers in den lande, óók bij jou in de buurt! Durf ervoor te gaan!

• HaskoF
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik lees uit je post dat je het reizen eigenlijk al zat bent, maar doordat er (nog) niks anders, geen alternatief is voor je huidige baan je de kans niet wil laten gaan om de nieuwe functie te accepteren.
Zet voor jezelf alle Pro en Cons op een rij: (aannames:) )
Pros Nieuwe functie accepteren:
Hoger Salaris
Meer verantwoordelijkheid
Iets waar je al op zat te wachten en je hebt er plezier in
Cons:
5 jaar vast waarschijnlijk als je weggaat een boete(Overigens betaalt meestal de partij die jou overneemt de resterende boete wel)
Je verliest elke dag 2-3 uur van je tijd op weekbasis is dat 10 uur,maandbasis is dat 40 uur en jaarbasis... uur
Je noemt Familiale redenen en ik kan niet zien wat het dan precies is. Maar als er thuis wat gebeurt en je moet er met spoed heen dan heb je elke keer een reistijd van 2 uur eerdat je thuis kan zijn?
Je sociale leven is naar de tering. Uitgaand van 8 uur werken op een dag plus 2-3 reistijd zo hou je weinig over om nog in de avond wat leuks te doen.

Zijn er Alternatieven beschikbaar? Kan je niet een werk zoeken/vinden dicht bij huis?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:12:
Leuk werk is leuk, maar er zijn meer werkgevers in den lande, óók bij jou in de buurt! Durf ervoor te gaan!
Je bent mooi gek. Hoe gespecialiseerder het werk, hoe minder werkgevers er zijn.
Mijn werkgever zit op 250km van thuis, alles in de directe buurt zit op 1 uur reisafstand.
Als je dan toch moet reizen dan maar meteen goed en voor het beste aanbod gaan.

Ik rijd dus zondagavond (winter) / maandagmorgen (lente, zomer, herfst) naar het werk en we beginnen mooi om 09.00.En dan werken we rustig door tot net voor sluitingsuur van de frituur en ga ik naar mijn kleine huurwoning. Vrijdag om 16.00 gaan we mooi terug naar het gezin en hebben we quality time.

Voorheen heb ik ook dagelijks in totaal 2,5 uur in de auto doorgebracht en nu is dat 6 uur in totaal in de week. Maar ik zou het nu niet meer kunnen om dagelijks zolang in de auto te zitten.

Vanaf 1,5 uur enkele reistijd kan je beter overwegen om een kleine woning te huren. En om dagelijks zoveel te rijden, ik heb dat gedurende 2 weken gedaan omdat familie in ziekenhuis lag, dan heb je een week nodig om enkel te bekomen.

Maar niet elke partner wil zo een soort leven ;)
Darks schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:41:
Door flexibele uren en carpooling heb ik dit het afgelopen jaar redelijk doorstaan. Er zijn echter ook dagen dat de afstand enorm slopend is, vooral na een drukke dag of door files onderweg. Ik ben niet zeker dat ik dit nog 5 jaar zou kunnen volhouden, maar dat betekent ook misschien dat ik deze kans moet laten liggen. Ik zit er nu al een tijdje mee en ik moet binnen enkele weken de knoop doorhakken, vandaar dat ik hier wat advies zoek.
Je wekt nu al de indruk dat je het nu al opbreekt na een lange dag. Dus dan kan je het beter niet doen.
Can't stand the heat? Get out of the kitchen ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Chevy454 op 17-12-2015 11:35 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 10:26

Glabbeek

Dat dus.

Ik werk momenteel op zo'n 40km van huis, en ben met de auto tussen de 30 minuten en 2 uur onderweg per enkele rit vanwege structurele files op de A2. Meestal is het ongeveer zo'n 1 a 1.5 uur, tenzij ik 's ochtends voor 7:00 van huis vertrek en 's avonds pas na 19:00 van het werk weg ga.

Met het OV is het in het beste geval anderhalf uur, dus dat is niet echt een alternatief. Als ik een uur reistijd zou hebben en daar weinig files in zou hebben zou ik ervoor tekenen.

En zo is het maar net.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ghengis schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:09:
Hoewel veel regeerders de reistijd niet zo'n probleem vinden vind de topicstarter dat wel. Het is in ieder geval een aardig struikelblok. Door te vertellen dat ik (of wie dan ook) 1 uur (of 3 uur) reistijd niet zoveel vind, daar schiet de topicstarter niets mee op. Het geeft hooguit een indicatie.
Hij vraagt daar specifiek om :)

Voor mijzelf hebben die 9 jaar wel er in geresulteer dat ik dat niet meer wilde, en ik bij mijn emigratie doelbewust op minder dan 30 min fietsafstand wilde wonen. Het is nu 10-15 minuten fietsen naar het werk, heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Een leuk idee misschien :+

A 23-year-old Google employee lives in a truck in the company's parking lot and saves 90% of his income

Waarom ook niet. Gewoon een auto kopen met laadbak achterin. Die mag je overal parkeren. Isoleer het ding, zet er een bed in, klaar. Iedere dag (behalve vrijdag) "overwerken" tot 22:00, dan lekker slapen. Heerlijk!

• M_V
  • Laatst online: 07-05 12:39

M_V

Het zou er voor mij echt vanaf hangen of je 1 of 2 dagen thuis zou kunnen werken. Ik ben zelf ervaringsdeskundige met 250km enkele reis. Als je gebruik maakt van de combinatie overnachten, om de spits heen rijden en hotel, kom je een heel end. Als je bijv. een combinatie weet je maken van 2 blokken van 2 dagen incl. AirBNB/hotel dan kan je voor de volgende truc gaan:
1. Maandagochtend na de spits vertrekken, lang doorwerken en in hotel slapen
2. Dinsdag vroeg beginnen en voor de spits weg
3. Woensdag thuiswerkdag
4. Donderdag als maandag
5. Vrijdag als dinsdag

Problemen/uitdagingen
1. je bent 2 avonden per week van huis, vervelend voor gezin etc. Is wat mij betreft overkoombaar, want als je iedere dag om 6:30 wegrijdt en om 8 uur weer thuis bent blijft er van die avonden ook niets over, en dat heb je dan 4 of 5 dagen per week. In mijn voorbeeld kan je 2x per week lekker laat vertrekken en ben je 3 avonden per week vroeg thuis.
2. Het kost geld. Pensions vanaf 35 euro per nacht, via AirBNB (en dan als het bevalt via de mensen zelf), en zelfs een goedkoop hotel van 50 euro is bijna te betalen van je uitgespaarde kilometers. 2x100 km*0,19=38 euro. Bij mij is het overigens 2x250km*0,19=76 euro dus helemaal een nobrainer.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij onze organisatie is 1 uur reistijd met de auto redelijk standaard. Er zijn ook uitschieters naar minimaal 2 uur enkele reis. Is het misschien mogelijk om dit met de werkgever te bespreken? Onze werkgever huurt voor deze reden een appartement in Groningen. Deze wordt betaald met de besparing van reiskosten.

Overigens vind ik het not done om zo een afstand in je privé auto te rijden en helemaal niet tegen 19 cent per km.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:56
Ik heb deze week ontslag genomen bij mijn stagebedrijf waar ik een reistijd had van ruim anderhalf uur. Ik vond het de werkzaamheden die ik daar kreeg het totaal niet waard. Misschien niet de slimste zet mbt opleiding, maar heel veel keus had ik niet aangezien ik het niet vol hield.
Ik mag dan om 5:45 aanlopen vanuit mijn huis om dan daar om 7:35 aan te komen. Om 16:15 was ik klaar met werken en dan kwam ik rond 18:05 thuis.
Ik maakte gebruik van het ov, afstand met de auto is maar 25 kilometer 8)7.

Ik persoonlijk zou niet snel een baan nemen met een lange reistijd.
Je maakt extra uren waar je niet (of slecht) voor betaald krijgt.
Die uren in de auto kosten geld, wat dus nog meer werktijd kost.
Sporten/bewegen moet je toch elke dag. Dus tenzij er geen baan op fiets afstand is moet je alsnog tijd van sportschool eventueel erbij tellen.

• MAX3400

MAX3400

Blue-eagle schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:34:
Een leuk idee misschien :+

A 23-year-old Google employee lives in a truck in the company's parking lot and saves 90% of his income

Waarom ook niet. Gewoon een auto kopen met laadbak achterin. Die mag je overal parkeren. Isoleer het ding, zet er een bed in, klaar. Iedere dag (behalve vrijdag) "overwerken" tot 22:00, dan lekker slapen. Heerlijk!
Commuting from Barcelona: a London worker who makes it pay
Er zijn inderdaad meerdere wegen die leiden naar een fijn leven waarbij het geld beter wordt besteed ten opzichte van de reistijden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Chevy454 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:25:
[...]

Je bent mooi gek. Hoe gespecialiseerder het werk, hoe minder werkgevers er zijn.
Mijn werkgever zit op 250km van thuis, alles in de directe buurt zit op 1 uur reisafstand.
Als je dan toch moet reizen dan maar meteen goed en voor het beste aanbod gaan.

Ik rijd dus zondagavond (winter) / maandagmorgen (lente, zomer, herfst) naar het werk en we beginnen mooi om 09.00.En dan werken we rustig door tot net voor sluitingsuur van de frituur en ga ik naar mijn kleine huurwoning. Vrijdag om 16.00 gaan we mooi terug naar het gezin en hebben we quality time.

*knip*
Oh, ík ben gek ja? Jij ziet je gezin de hele week niet en dan moet er ineens in het weekend allerlei 'quality time' dingen gedaan worden? Wanneer heb jij dan tijd voor huishouden/boodschappen/klusjes in en rond huis/hobby's? Sorry dat ik dát juist een beetje 'gek' vind...

Kijk ik vind het prima als jij je leven zo wilt inrichten, maar nu komt het over alsof je dat aan anderen per se wilt opdringen en dat lijkt me niet goed. Iedereen maakt zijn eigen keuzes, en de keuze van TS klinkt al wel een beetje door in zijn openingspost.

[ Voor 11% gewijzigd door Icephase op 17-12-2015 12:02 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:25:
[...]

Waarom is hij in hemelsnaam gek? 99% doet niet bijzonder gespecialiseerd werk. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar zelfs dan nog. Ik doe behoorlijk gespecialiseerd werk, en ik ken uit mijn hoofd bijvoorbeeld geen werkgevers in Groningen, dus ja, dan wordt het reizen. Maar nog steeds kan ik zo een reeks opties over het hele land voor mijn werk noemen. En zoals ik zei, er zijn altijd uitzonderingen, maar dat zijn er echt niet veel.

Het probleem met dit is dat het zo persoonlijk is. Als je kijkt in het wat verdient de GOT'er topic, zitten er velen op >1 uur enkele reis. Zelf zit ik op 10 minuten fietsen, en moet er echt niet aan denken om 10 uur per week van mijn vrije tijd in een auto te zitten (+files). Effectief zijn diegene een dag van mijn weekend in de auto aan het zitten, elke week weer. Mij niet gezien. Zelf ben ik daarom wel bewust ook dicht bij mijn werk gaan wonen. (En ook nog eens in de regio waar ik de meeste alternatieven heb op redelijke afstand).

Maar goed, zoals je hier ook kan lezen, genoeg hebben er geen enkel probleem mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

712641

Sowieso heb ik nooit begrepen waarom het normaal is geworden om +1 uur reistijd (enkele reis) te hebben. Mensen zouden eens wat dichter bij huis werk moeten zoeken, want er zijn écht niet zoveel specialistische functies dat het gros zover weg moet werken.

Meest hilarische vind ik altijd nog dat je in de trein in de spits elke ochtend en avond dezelfde mensen naar en van jouw vertrekstation ziet reizen. Beetje stuivertjewisselen dus. Volgens mij is dat economisch niet zo heel erg goed plan.

[ Voor 32% gewijzigd door 712641 op 17-12-2015 12:11 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 07:15
Dit is een vraag die ik ook wel vaker aan mezelf stel. Ik werk als software engineer bij een bedrijf in Groningen. Ik woon zelf in Zwolle. De eerste paar weken waren best slopend, tot mij werd mede gedeeld dat op kantoor komen toch echt niet hoefde. Het viel me al op dat de meeste mensen nooit op kantoor kwamen.

Dus sindsdien 95% van de tijd thuis, of ja, 1 tot 2 dagen per maand op kantoor. De rest is gewoon vanuit huis en heb ik dus 22 seconden reistijd (moet toch naar beneden lopen, helemaal.... 2 trappen).

Nu is mijn werkgever niet de best betalende van Nederland (maar ook absoluut niet slecht) en heb ik in de tussentijd wel andere aanbiedingen gehad, maar wat er bovenop mijn salaris zou moeten voor ik weer 5 dagen in de week in de auto (en op kantoor) ga zitten? Geen idee, maar met 1000 euro per maand is het voor mij nog niet geregeld.

Paar overwegingen die ik zou moeten maken tijdens een switch van werkgever.
  • Heb nu een lease-auto (A3), welke mijn vrouw gebruikt voor haar woon/werk, die moet dan haar eigen auto gaan rijden, die ik nu gebruik voor de boodschappen (Fiat 500). Daarnaast rijden we veel prive kilometers, aangezien de schoonfamilie 180km verderop woont.
  • Kinderopvang gaan regelen, voor overblijven en buitenschoolse opvang
  • Flexibele werktijden zijn vaak al een beetje een probleem bij werkgevers, laat staan een vaste (of 2) thuiswerkdag.
De afweging is voor iedereen anders en ik stel op dit moment enorm veel prioriteit aan mijn gezin en kinderen (8 en bijna 11 jaar oud). Dit zou ik niet willen missen en met een aantal jaar zitten ze beiden op de middelbare, dan maar eens weer kijken. Ook zou ik dan geen probleem meer hebben met 30 tot 60 minuten reistijd waarschijnlijk, maar alleen omdat ik dan mijn carriere eventueel weer voorrang geef op mijn gezin.

Natuurlijk is leuk werk 1 van de belangrijkste dingen die er is, maar dat zit eigenlijk ook wel snor.

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Volgens mij moet je jezelf de vraag stellen, is het mij het 10-15 uur per week waard om in de auto te zitten.
Ik heb zelf 9 maanden lang van Lisse naar Tilburg gereden (140km enkel) voor een leuke klus en ik kreeg de helft van de reistijd uitbetaald (in uren) en heb een leaseauto. Met eigen auto en zonder vergoeding zou ik het nooit hebben gedaan.

Het ligt natuurlijk ook aan je thuissituatie. Ben je vrijgezel, dan is zo'n stap makkelijker. Heb je een vriendin/vrouw? Hoe kijkt zij er tegenaan, want het is gewoon een impact op je gezinsleven. Ik paste mijn leven er op aan (s'ochtends af en toe hardlopen, ontbijten in auto etc), in plaats van s'avonds sporten. Hoe dan ook heeft het impact op je gezondheid (ff snoepjes halen bij het tankstation etc) en zeker in de winter is de kans op in slaap vallen in de auto aanzienlijk. Zoals ergens eerder aangehaald, zet gewoon alle plussen en minnen en kijk wat er onder aan de streep overblijft. Is er onder aan de streep een negatieve waarde (elke 2 jaar eigen auto kopen bijvoorbeeld, of magere vergoeding voor 10-15 uur in de auto, zou je dit kunnen uit onderhandelen met je werkgever (lease auto)), of zegt je vrouw ik zie het niet zitten.

In mijn situatie was het na 9 maanden:
+ 8% extra salaris
+ veel ervaring op gedaan in een groot bedrijf
+ veel overuren (10-12 uur per week extra).
+ was een leuke klus, met leuke mensen

-Zware impact persoonlijk (minder sporten, ben geen ochtend mens, zag mijn vrienden niet meer, geen tijd voor verhuizing).
-Zag mijn collega's niet meer, voelde me niet meer echt onderdeel van het bedrijf.

Mijn conclusie is dat ik het nooit meer zou gaan doen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
712641 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:09:
Sowieso heb ik nooit begrepen waarom het normaal is geworden om +1 uur reistijd (enkele reis) te hebben.
Het lijkt mij toch wel dat als je op een vaste plek werkt je toch enigszins dicht bij je werk woont. Nou ken ik ook wel een paar gevallen die elke dag meer dan honderd km vrijwillig rijden op deze manier.

Bij detachering is dat dan weer anders. Je krijgt een auto van de zaak omdat je veel moet reizen, maar eigenlijk stimuleert die auto van de zaak dat ook weer. Je krijgt dan juist dat je moet reizen omdat je die auto hebt. En reistijden van 1 uur of meer daar blikt of bloost geen enkele planner van. Ze hoeven het immers niet zelf te doen elke dag.

• Darks
Bedankt voor de vele reacties,

Zonder mijn hele sitautie uit de doeken te doen, betreft een job bij de overheid en als ik mij voor een nieuwe betrekking vacant stel en deze krijg, dien ik in te tekenen voor een periode van 5 jaar. Hier wordt niet van afgeweken behoudens extreme situaties. Ik kan ook op zoek naar een meer landelijke afdeling maar hier zijn de carrièremogelijkheden beperkter/

Met 'familiale' redenen bedoel ik niets ernstig, maar mijn wederhelft werkt lokaal, al mijn familie en vriendin wonen in de buurt en het is zeker de bedoeling om hier te blijven wonen.

Momenteel gaat het op de dagen dat ik buiten de file zit en kan carpoolen goed, maar dat is ook weer onzeker naar de toekomst hoe goed dat gaat blijven lukken. Het klopt wat ik hier al las dat een vlotte grote afstand beter te doen is dan een kort stuk in de file.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:28
Zelf heb ik net een opdracht achter de rug waarbij ik iedere ochtend een reistijd had van 1,5 uur en 's middags door files en drukte 2 uur. Ik heb dit gedaan van de periode van begin juni tot eind november. In de ochtend vertrok ik om 06:15 uur en 's avonds was ik pas rond 19:00 uur thuis (werkdagen van 08:00 tot 17:00 uur).

In het begin vond ik het wel meevallen, maar uiteindelijk begon de reistijd me toch echt op te breken. Dit had helaas ook effect op mijn thuis situatie. Ik was iedere dag enorm moe en had 's avonds totaal nergens geen energie meer voor. Ook voor sporten kon ik geen energie meer opbrengen.

Ik heb voor mezelf besloten om geen opdrachten meer aan te nemen waarbij ik, zonder files, 1,5 uur reistijd heb.

Op dit moment een opdracht waarbij ik binnen 25 minuten op mijn werk kan zijn. Heerlijk _/-\o_

• Chevy454
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:01:
Waarom is hij in hemelsnaam gek? 99% doet niet bijzonder gespecialiseerd werk.
Je zegt het zelf al: 99% doet niet bijzonder gespecialiseerd werk. De kans dat je dan lokaal in de buurt werk kan vinden is dan ook groot. Als je tot die 1% behoort, dan is het niet zo eenvoudig om "even" een andere werkgever te vinden, je zult snel overgekwalificeerd zijn of het werk kan je niet lang interesseren.
Icephase schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:58:
Oh, ík ben gek ja? Jij ziet je gezin de hele week niet en dan moet er ineens in het weekend allerlei 'quality time' dingen gedaan worden? Wanneer heb jij dan tijd voor huishouden/boodschappen/klusjes in en rond huis/hobby's? Sorry dat ik dát juist een beetje 'gek' vind...
Hoewel het gek klinkt hebben we nu juist veel meer tijd over.

Stel je werkt van 08.00 tot 17.00 en je moet dagelijks 2x 1 uur rijden en hebt 30 minuten file.
Dan ben je van 07.00 tot 18.30 niet thuis.
Dan kom je thuis en moet iemand gaan koken terwijl de andere de was doet.
Dan is het 20.00 voordat je kan gaan relaxen.
Je partner wilt show A zien en jij wilt serie B zien op 1 TV, wie mag er dan kijken?

De winkels hier gaan open om 09.00 en sluiten om 18.00. Geen van beiden kan door de week boodschappen doen, en dat doen we dan ook gezellig samen. En doordat je "klaar" bent met je eigen dingen kijk je ook enorm uit naar de dingen om samen te doen.

Maar zoals ik al zei: niet iedere partner kan hiermee omgaan. En situaties als deze komen alleen voor als je echt lang moet reizen. Als je dagelijks +3 uur aan het reizen bent na 8+1 uur op het werk gespendeert te hebben dan rest er sowieso weinig tijd voor klusjes of hobby of sport (been there, done that)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Blue-eagle
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:53:
[...]

Commuting from Barcelona: a London worker who makes it pay
Er zijn inderdaad meerdere wegen die leiden naar een fijn leven waarbij het geld beter wordt besteed ten opzichte van de reistijden ;)
Wat gaaf! Van een gedeeld appartement voor een hoofdprijs in London, naar een appartement met meerdere kamers helemaal voor jezelf + dakterras in Barcelona :D

Ik zie wel vaker van die ex-collega's die in London gaan werken. Groot geld, dure en kleine woningen. En vaak kunnen ze 3 dagen per week ook vanuit huis werken als ze willen. Dan zou ik het ook op die manier doen:

Optie 1: wonen en werken in London (0/5 thuiswerken)
Net buiten London natuurlijk, want het centrum is veel te bizar duur. Kosten huur voor 40 vierkante meter helemaal voor jezelf: 2000 tot 2500 Euro per maand. Reistijd enkele trip: 1 tot 2 uur.

Optie 2: wonen in Nederland en werken in London (3/5 thuiswerken)
Lekker dichtbij Schiphol natuurlijk, maar niet hartje Amsterdam. Kosten huur 90 vierkante meter net buiten Amsterdam helemaal voor jezelf: 1200 Euro per maand. Reistijd enkele trip: 2 tot 3 uur.

Scheelt je over het algemeen zo'n 800 tot 1300 Euro per maand, en als je thuis bent heb je in ieder geval een fatsoenlijke leefomgeving.

Hmm. Dat is op zich best een interessant idee om eens beter naar te kijken :D Zeker gezien de salarissen in London...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:52
Met 'familiale' redenen bedoel ik niets ernstig, maar mijn wederhelft werkt lokaal, al mijn familie en vriendin wonen in de buurt en het is zeker de bedoeling om hier te blijven wonen.
Dat doe je ook niet handig: je moet je wederhelft thuis hebben en een vriendin in de buurt van je werk. >:)

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:05
Mijn reistijd is maar 38km maar daar doe ik meestal al 1 uur over. Vorig jaar nog loonde het om 15 minuten eerder te vertrekken, nu niet meer ik kan elke dag aansluiten op langzaam rijdend/stilstaand verkeer. Begin of eind van de week maakt niet meer uit. Er is hier (omgeving Weert, richting Eindhoven) gewoon enorm veel verkeer bijgekomen. Wie weet is dat komende jaren op jouw traject ook. Want bij mij is het van ca. 35 minuten dus al een uur geworden. Houd daar ook rekening mee. Wat nu redelijk is kan nog flink verslechteren. En dan is het wellicht teveel ook voor de leuke functie...

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-05 19:25
Bij mijn vorige werkgever fietste ik elke werkdag naar werk. Dit was van Rotterdam naar Den Haag en weer terug. Pittig, maar de faciliteiten (douches) waren beschikbaar, maar bovenal goed voor de conditie en geen nood voor de sportschool. Begin november heb ik een nieuwe functie bij een andere werkgever geaccepteerd met als voornaamste reden de doorgroeimogelijkheden.

Helaas is fietsen naar werk niet mogelijk omdat ik niet op werk kan douchen. De afstanden zijn ook te ver. Gemiddeld zit ik drie dagen op standplaats. Dat is 85KM voor een enkeltje. De resterende twee dagen zit ik meestal op het hoofdkantoor. Deze bevindt zich slechts op 20KM afstand.
Wat mij vooral dwars zit is dat ik zes uur opsta, om alsnog elke dag in de file te staan. Daarnaast ben ik 3 uur per dag aan het reizen en dan kom je thuis en dan moet ik nog koken en sporten etcetc. Tegen 21.00 uur ben ik klaar met alle verplichtingen en kan ik een uurtje tot max twee uurtjes relaxen/socialisen. Daar tegenover staat een hogere salaris en doorgroeimogelijkheden.

3 loze uren per dag in de auto, bovendien kan ik niet wennen aan filerijden, wil dat ook niet. Ik word er ongelukkiger door en dus moet het veranderen, want ik heb het wel naar mijn zin op werk.
De verwachting is dat ik vanaf januari ook één dag in de week kan thuiswerken en een dag extra op hoofdlocatie. Daarnaast ben ik van plan te verhuizen naar een gunstigere plek nabij station Rotterdam Centraal. Mijn reistijd met OV wordt 45 min en is gunstiger i.v.m. reisvergoeding.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:39

Typhone

Who Dares Wins

Ik denk dat ik geen goed voorbeeld ben om op de openingsvraag van het topic terug te komen (jij vroeg een mening en die krijg je).

Ik heb een enkele reisafstand van 186km en doe daar 1uur15min over op de heenweg en 2,5 uur op de terugweg. Vanuit regio Eindhoven naar Dortmund. Ik vind dat persoonlijk geen probleem maar ik heb wel wat zaken geregeld om dat zo optimaal mogelijk te doen.

- Goede en snelle auto met veel luxe aan boord waardoor ik eigen muziek kan luisteren, goed kan navigeren, goede stoelen heb (!!!). Dat maakt de lengte van de rit veel draaglijker en na fileleed stap ik ook nog steeds lichamelijk uitgerust uit.

- Ik rij erg vroeg weg om de files zoveel mogelijk te vermijden. Op de terugweg ben ik echter standaard 'het bokje' omdat ik door het Ruhrgebied moet. Egaal welke kant je oprijdt er rijden auto's. En veel ook!

- Twee maal per week blijf ik in een hotel om de klappen van het vroege opstaan (en vroege slapen) op te vangen.

Mijn vorige baan was 112km rijden enkele reis. Vond ik totaal geen probleem. Het enige wat ik altijd echt klote vond waren klanten die eisten dat je er om 09:00 was en verder niet flexibel waren. Moet je om 09:00 in Zoeterwoude staan komend vanaf Eindhoven. Probeer dat maar eens in te plannen zodat je 15min ervoor of maximaal 15min erna bent. Onmogelijk. Daar heb ik gelukkig geen last meer van. Dagen van 07:00 tot 18:00 en dat is cruciaal voor het gebied waar ik nu werk. Geen files op dat moment, niet in de ochtend en niet in de avond.

OV ken ik niet en haat ik. Onrendabelenvervoer wordt het door een bekend weblog wel genoemd maar ik weiger om plaats te nemen tussen schreeuwende bijstandsmoeders, stinkende dronken studenten, schreeuwerige bellers en andere asocialen die in mijn ogen het gros van de spits uitmaken in Nederland. Met OV bedoel ik dan de trein. In de regio Eindhoven hoef je geen bussen te verwachten na 22:00 's avonds. Dat zal een behoorlijke generalisatie zijn vanaf mijn kant maar zo heb ik het OV de laatste 3 keren die ik me herinneren kan wel ervaren.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:35:
[...]

Je zegt het zelf al: 99% doet niet bijzonder gespecialiseerd werk. De kans dat je dan lokaal in de buurt werk kan vinden is dan ook groot. Als je tot die 1% behoort, dan is het niet zo eenvoudig om "even" een andere werkgever te vinden, je zult snel overgekwalificeerd zijn of het werk kan je niet lang interesseren.
Er is ook niemand die ontkent dat er geen enkele uitzondering is, maar de vraag is waarom jij hem gek noemt voor een volkomen terechte opmerking.

En als je tot die 1% behoort kan je kiezen tussen verhuizen of het accepteren.
[...]

Hoewel het gek klinkt hebben we nu juist veel meer tijd over.

Stel je werkt van 08.00 tot 17.00 en je moet dagelijks 2x 1 uur rijden en hebt 30 minuten file.
Dan ben je van 07.00 tot 18.30 niet thuis.
Dan kom je thuis en moet iemand gaan koken terwijl de andere de was doet.
Dan is het 20.00 voordat je kan gaan relaxen.
Je partner wilt show A zien en jij wilt serie B zien op 1 TV, wie mag er dan kijken?

De winkels hier gaan open om 09.00 en sluiten om 18.00. Geen van beiden kan door de week boodschappen doen, en dat doen we dan ook gezellig samen. En doordat je "klaar" bent met je eigen dingen kijk je ook enorm uit naar de dingen om samen te doen.
Paar twijfelachtige redenaties daar, maar belangrijker: Stel je werkt van 8:30 tot 17:00, en je hebt 15 minuten reistijd. Dan ben je van 8:15 tot 17:15 weg, en heb je verder compleet de tijd om te doen wat je wil doen.

Zijn punt ging niet per sé of je nou een tweede huis huurt voor je werk of heen en weer gaat, maar dat onafhankelijk van de optie die je kiest het gewoon heel veel tijd van je gezin/familie weg kost.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 22:29
Typhone schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:16:
Ik denk dat ik geen goed voorbeeld ben om op de openingsvraag van het topic terug te komen (jij vroeg een mening en die krijg je).

Ik heb een enkele reisafstand van 186km en doe daar 1uur15min over op de heenweg en 2,5 uur op de terugweg. Vanuit regio Eindhoven naar Dortmund. Ik vind dat persoonlijk geen probleem maar ik heb wel wat zaken geregeld om dat zo optimaal mogelijk te doen.
Dus smorgens rijd je gemiddeld 140-160?

Je woont net aan een autosnelweg en je bedrijf ook ofzo? anders kan je dat gemiddelde toch nooit halen?

Btw, hier 45km van m'n werk en ik doe er ook een uur over. Maar ik mag dan ook elke dag E17 + kennedytunnel doen. Ik ben jaloers op de mensen met een gemiddelde van 1u op 100km.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Tarkin schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:21:
[...]

Je woont net aan een autosnelweg en je bedrijf ook ofzo? anders kan je dat gemiddelde toch nooit halen?

Btw, hier 45km van m'n werk en ik doe er ook een uur over. Maar ik mag dan ook elke dag E17 + kennedytunnel doen. Ik ben jaloers op de mensen met een gemiddelde van 1u op 100km.
Boven de 200 tot Kreuz Hilden. Vanaf dan rijdt het niet meer zo hard door. Ik woon 6km van de snelweg af en bedrijf zit er 8km vanaf :). In de avond is het echter niet zo'n feest pas vanaf ná de Rijnbrug bij Duisburg. Dan ben ik meestal binnen 10 minuten in Venlo.

• Chevy454
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:19:
Er is ook niemand die ontkent dat er geen enkele uitzondering is, maar de vraag is waarom jij hem gek noemt voor een volkomen terechte opmerking.

En als je tot die 1% behoort kan je kiezen tussen verhuizen of het accepteren.
Ik noem hem gek omdat passend werk niet zo zeer gemakkelijk te vinden is.
Al moet ik wel heel eerlijk zijn: Sinds de overname van VNU tesamen met de grote mediacampagne is het publiek wat hier op GoT komt wel veranderd, er komen meerdere soorten verschillende mensen als 10 jaar terug. Dus is mijn referentiekader van de gemiddelde tweaker hier niet meer geldig.
Tarkin schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:21:

Even op de kaart gekeken en eens je voorbij Venlo bent kan je lekker doorrijden op de 40, daar geldt geen begrenzing. Kan je makkelijk Vmax rijden totdat je bij Duisburg komt, daar geldt weer een limiet van 80km/h wegens een gammele brug en op de ring kan je 130km/h rijden.

Dat is doenbaar
Met dat klote belgisch wegdek wil ook niet harder als gemiddeld 100km/h halen ;)
* Chevy454 is al blij als de tanden nog erin zit op de E25/E411/N4.
Het is heel moeilijk om boven de 120km/h gemiddeld te halen.
Typhone schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:29:
Boven de 200 tot Kreuz Hilden. Vanaf dan rijdt het niet meer zo hard door. Ik woon 6km van de snelweg af en bedrijf zit er 8km vanaf :). In de avond is het echter niet zo'n feest pas vanaf ná de Rijnbrug bij Duisburg. Dan ben ik meestal binnen 10 minuten in Venlo.
Hoe laat vertrek je dan?

[ Voor 65% gewijzigd door Chevy454 op 17-12-2015 15:50 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Chevy454 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:29:
[...]

Even op de kaart gekeken en eens je voorbij Venlo bent kan je lekker doorrijden op de 40, daar geldt geen begrenzing. Kan je makkelijk Vmax rijden totdat je bij Duisburg komt, daar geldt weer een limiet van 80km/h wegens een gammele brug en op de ring kan je 130km/h rijden.

Dat is doenbaar
Yesss :). De A40 tot Duisburg is sinds er geen baustellen meer zijn een koningsweg. Daar win ik altijd zeer veel tijd in de ochtend en avond. Alleen die brug is klote inderdaad. Voor 06:10 moet je daar weg zijn anders sta je in de file en dan sta je via de A3 tot Breitscheid wederom in de file. Als het echter rijdt heb je dat hele stuk een fijne weg ter beschikking.

@Chevy

Ik vertrek om 04:45 vanuit Nederland.

Afstand is niet zo'n ramp in mijn ogen. Tijd vind ik veel erger. Als ik om 17:00 in Eindhoven van de NL vestiging naar huis rijdt kost me dat 45 minuten. In die 45 minuten ben ik normaal al heel ruim in Duitsland. Een vriend van mij heeft een project gehad in Den Haag vanuit Tilburg en die reed elke dag 2,5uur. Dan mag je 95km moeten rijden maar als je daar net zo lang over doet als mij over 190km dan ga je toch met een ander gezicht ernaar kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Typhone op 17-12-2015 15:36 ]

• Chevy454
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:32:
@Chevy

Ik vertrek om 04:45 vanuit Nederland.
Dat verklaart.

• Icephase

Icephase

Typhone schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:29:
[...]

Zo! Hartstikke off-topic misschien en ik wéét dat dit bij de meesten gevoelig ligt (85% van de chauffeurs vindt zichzelf beter dan gemiddeld... daar zit dus zéker 35% bij met een verkeerd zelfbeeld), maar vind je het zelf wel veilig om dat soort snelheden zo vaak te rijden? Adviessnelheid in DLD is niet voor niets 130. En ik weet niet hoe wakker je bent 's ochtends zo vroeg maar ik neem aan dat je gezin je liever -wat later- heelhuids thuis heeft dan op tijd maar in de kreukels? Ik zou het wat rustiger aan doen!

En @Chevy454: jij doet dus ook (in mijn ogen forse) concessies aan de tijd met je gezin. Dat moet je zelf weten, maar er zijn dus genoeg mensen die dat niet willen en dan maar genoegen (moeten) nemen met iets minder 'gespecialiseerd' werk. En laten we heel eerlijk zijn, échte specialisaties zijn er eigenlijk niet en daarnaast kun je vaak zelf de invulling van je werk voor een groot deel vormgeven. Ja ook in loondienst! Zo zwart-wit als jij het schetst is het dus allemaal niet.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 22:29
Chevy454 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:29:
[...]

Ik noem hem gek omdat passend werk niet zo zeer gemakkelijk te vinden is.
Al moet ik wel heel eerlijk zijn: Sinds de overname van VNU tesamen met de grote mediacampagne is het publiek wat hier op GoT komt wel veranderd, er komen meerdere soorten verschillende mensen als 10 jaar terug. Dus is mijn referentiekader van de gemiddelde tweaker hier niet meer geldig.

[...]

Dat is doenbaar

[...]

Met dat klote belgisch wegdek wil ook niet harder als gemiddeld 100km/h halen ;)
* Chevy454 is al blij als de tanden nog erin zit op de E25/E411/N4.
Het is heel moeilijk om boven de 120km/h gemiddeld te halen.
toon volledige bericht
Ja, dat is dan doenbaar. Of het veilig is laat ik in het midden (hangt ook veel af met welke bak je rijd, hoe je je voelt op dat moment.).

Wegdek in BE is veel verbeterd en je kan gerust hogere snelheden halen. Niet aan de grens want daar laten ze het opzettelijk er zo slecht bijliggen denk ik, maar eens daarvoorbij gaat het goed.

Het is meer een probleem dat er 2 rijen vrachtwagens zijn en mensen die vinden dat het veilig is om net voor jou vanachter een vrachtwagen op het 3e vak te knallen. Dan mag je nog 120 rijden dat is nog 30km/u verschil en letterlijk soms levensgevaarlijk.

Nu ja, volgend jaar start ik op een nieuw project en hoop ik het op 30m enkele reis te klaren. Dan heb ik letterlijk 1u per dag extra vrije tijd, ik kijk er al naar uit!

• Chevy454
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:55:
En @Chevy454: jij doet dus ook (in mijn ogen forse) concessies aan de tijd met je gezin. Dat moet je zelf weten, maar er zijn dus genoeg mensen die dat niet willen en dan maar genoegen (moeten) nemen met iets minder 'gespecialiseerd' werk. En laten we heel eerlijk zijn, échte specialisaties zijn er eigenlijk niet en daarnaast kun je vaak zelf de invulling van je werk voor een groot deel vormgeven. Ja ook in loondienst! Zo zwart-wit als jij het schetst is het dus allemaal niet.
Ik denk dat het gewoon hoort bij het soort werk wat je doet. Sommigen werken maanden aan een stuk offshore, anderen komen in het weekend terug en anderen komen niet eens het huis uit.
En van elkaar kunnen ze niet begrijpen hoe ze het gebolwerkt krijgen.

We hebben alle varianten gedaan en we vinden het weekend systeem voor ons veruit het prettigste.
En als ik naar mijn collega's kijk, haast iedereen doet het zo. Dus het moet wel werk gebonden zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 17-12-2015 16:35 ]

• Icephase

Icephase

Chevy454 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:27:
[...]

Ik denk dat het gewoon hoort bij het soort werk wat je doet. Sommigen werken maanden aan een stuk offshore, anderen komen in het weekend terug en anderen komen niet eens het huis uit.
En van elkaar kunnen ze niet begrijpen hoe ze het gebolwerkt krijgen.

We hebben alle varianten gedaan en we vinden het weekend systeem voor ons veruit het prettigste.
En als ik naar mijn collega's kijk, haast iedereen doet het zo. Dus het moet wel werk gebonden zijn.
En soms is het ook gewoon gewenning. Maar ik kan het een heel stuk met je eens zijn; immers is in mijn ogen het werk dat je leuk vindt verbonden met je karakter. Ik zou bijvoorbeeld niet de hele dag fysieke of monotone arbeid willen doen, terwijl een ander een kantoorbaan niks vindt. Dat zit voor een groot deel gewoon in je aard. Dus dat het bij jullie veel voorkomt, is vanuit beide invalshoeken wel te verklaren.

Het kan ook een keerzijde hebben; zo ken ik het voorbeeld van een vrachtwagenchauffeur die doordeweeks van huis was (internationaal transport), maar door een ziekte of blessure langdurig thuis kwam te zitten. Binnen een half jaar was zijn huwelijk eraan, omdat bleek dat hij en zijn vrouw eigenlijk totaal niet met elkaar konden opschieten als ze zo vaak en veel bij elkaar waren. In zo'n situatie is een baan waarbij je veel van huis bent wel handig natuurlijk (even los van de discussie of die twee sowieso bij elkaar hadden moeten blijven) dus er is voor beide 'voorkeuren' wat te zeggen natuurlijk.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
In het algemeen denk ik dat we met zijn allen moeten kunnen werken 32u voor hetzelfde salaris (en even productief blijven).

Een uur enkele reistijd vind ik net acceptabel, echter, gaan we met zijn allen heel ver om aan de 'standaarden' te voldoen. (zit nu op 75min)

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Icephase schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:55:
[...]

Zo! Hartstikke off-topic misschien en ik wéét dat dit bij de meesten gevoelig ligt (85% van de chauffeurs vindt zichzelf beter dan gemiddeld... daar zit dus zéker 35% bij met een verkeerd zelfbeeld), maar vind je het zelf wel veilig om dat soort snelheden zo vaak te rijden? Adviessnelheid in DLD is niet voor niets 130. En ik weet niet hoe wakker je bent 's ochtends zo vroeg maar ik neem aan dat je gezin je liever -wat later- heelhuids thuis heeft dan op tijd maar in de kreukels? Ik zou het wat rustiger aan doen!
De vraag of ik dit veilig vind is een vraag die retorisch is. Niet alleen is het net zo veilig als 130 km/h rijden de stelling dat je de adviessnelheid in Duitsland erbij gaat halen is vaak gevaarlijker. Het zijn vrijwel altijd en alleen de gele kentekens uit Nederland die slecht of helemaal niet spiegelen. Ik ben altijd zeer beducht op Nederlandse kentekens die in Duitsland rijden. Als ik wakker ben, ben ik wakker. In de ochtend, in de avond. Als ik moe ben rijd ik nooit en neem een hotel. Ik ben me terdege bewust wat slaperigheid in combinatie met hoge snelheid kan veroorzaken en dan neem ik andere weggebruikers inclusief mezelf in bescherming. Guess where I am now ;)

De 130 theorie kun je echter beter in de prullenbak gooien. Ik rij zelden tot nooit alleen hard en de gemiddelde Duitser rijdt tot 190-200 km/h probleemloos mee. Ken ik de weg minder goed of is het drukker dan sluit ik altijd in dat treintje aan zonder te gaan lopen drukken. Jaar geleden eens om 22:00 in Hannover vertrokken en met een CLS 63 AMG (die 220km/h reed hele weg) meegereden tot hij er bij Viersen afging (puur toeval). Als je dan respect voor die automobilist hebt en hem voor je duldt en dat op je eigen manier duidelijk maakt dan is er totaal niks mis met deze snelheid. De Autobahn is ervoor ontworpen ondanks dat het niet alitjd zo'n biljartlaken is als bij ons. De mensen die met 130 km/h (want dat mag en is geadviseerd) rijden zijn onbewust een gevaar voor zichzelf wanneer ze die snelheid op 3-baans wegen op de meest linkerbaan aanhouden. Want lang niet iedereen rijdt regelmatig op de Autobahn en de 'hoe-snel-kan-mijn-auto-types' zie ik regelmatig langskomen. Een vriend van mij mocht ook de eerste de beste Raststätte op nadat hij geen idee had hoe een auto als de mijne te rijden en zichzelf de hele tijd met hoge snelheid in de ankers dwong.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Harm_H schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:22:
In het algemeen denk ik dat we met zijn allen moeten kunnen werken 32u voor hetzelfde salaris (en even productief blijven).

Een uur enkele reistijd vind ik net acceptabel, echter, gaan we met zijn allen heel ver om aan de 'standaarden' te voldoen. (zit nu op 75min)
Waarom zou iedereen evenveel moeten verdienen? Daarmee verkwansel je al het potentieel wat je hebt (die emigreren). Ik kijk vooral wat ik terugkrijg voor die reistijd in mijn geval. Een leuke baan, veel uitdaging, veel internationale contacten, geen enkele dag hetzelfde waar gelukkig een gigantische vergoeding tegenover staat (inclusief onkosten!).

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 09:49
Ik werk in de detachering, heb een prettige 308SW als leasebak en houd van autorijden. Een uur is mn max en dat is tot nu toe altijd uitgekomen.

Daarnaast is het voor mij persoonlijk een ideale manier om op de terugweg t werk letterlijk en figuurlijk achter me te laten.

Ik heb misschien zelfs wel behoefte aan een beetje reistijd :)

• T.login
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 15:58

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 18:34

liberque

Vrijzinnig!

Ik vraag me af of je hebt overwogen om je dagelijkse reis te combineren met het OV. Dus niet met de auto van A naar B, maar met de auto van A naar een treinstation met goede/directe verbinding en vandaar verder naar B. Er is immers vast wel een collega bereid je op te pikken / af te zetten bij het station.

Het heeft als voordeel dat je na een dag lang werken even een half uurtje ofzo een krantje kan lezen in de trein en dus een beetje bij kan komen voordat je het laatste stuk met de auto afleg plus je snijdt een behoorlijk stuk in de tijd dat je gefocussed op de weg moet letten. Het nadeel is dat je wel langer onderweg bent, maar dan wel een stuk comfortabeler.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

1 uur enkele reis daar zou ik 2 jaar geleden voor hebben getekend.
Toen begon ik bij een baan waar ik 2,5 uur enkele reis per dag had. Jaar geleden kreeg ik een auto toen werd het 1,5 uur.

Leuk? Nee, absoluut niet, maar het werk is super.

Nu gelukkig op 10 minuten enkel, als de stoplichten meezitten.
Nu maak ik echter weer weken van 60 uur voor dezelfde werkgever.

In the end is de vraag simpel: is dit de baan waar ik meer of evenveel energie van krijg dan ik er in stop? Zo ja: nemen. Zo nee: gaan.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06
Heb een jaar of acht één tot anderhalf uur enkele reis gedaan met de auto (lease) over een afstand van 65km. Geen mogelijkheid tot thuis werken of verschoven werktijden (waar ik overigens ook geen interesse in zou hebben) en werkdagen van 08:30 tot 17:00

Gedurende de zomertijd was het zo'n beetje één uur, gedurende de wintertijd anderhalf en met slecht weer uitschieters tot (ruim) boven de twee uur. Vertrek van huis rond 06:45, iedere later minuut betekende (vooral in de wintertijd) echter wel meerdere minuten extra reistijd door het snel groeien van de dagelijkse file(s), en ergens rond 18:15 - 18:30 was ik dan weer thuis als alles redelijk mee zat.

In het begin had ik daar totaal geen problemen mee en vermaakte me prima met de radio aan en die files waren er nu eenmaal. Na de zomer ineens langer onderweg omdat iedereen terug was van vakantie en het weer wat slechter werd was een paar dagen vervelend maar dan was ik er weer aan gewend en was er weer niks aan de hand.
Het begon echter vervelend te worden en aan me te knagen toen er een periode aanbrak dat ik het wat minder naar m'n zin kreeg op het werk. Vanaf dat moment hakte de reistijd er plotseling keihard in, zat ik vooral te malen als ik stil stond in de file en was ik voor m'n gevoel ineens vele uren langer onderweg.
Toen kwam ook ineens het besef dat de avonden wel heel erg kort waren en voor m'n gevoel al half voorbij waren als we gegeten en de boel opgeruimd hadden.

Heb het ongeveer een jaar aangekeken en bij de eerstvolgende overgang van dagelijks weinig file tot een enorme file omdat de winterperiode weer aangebroken was besloten dat het genoeg was geweest. Ben op zoek gegaan naar een werkgever dichter bij huis en ook besloten dat ik best een stap terug wilde doen in salaris en dergelijke.
Werk nu op 25km van huis en ben ongeveer 20 a 25 minuten met de auto (lease) onderweg zonder file.
Vertrek rond 07:50 van huis en ben rond 17:30 weer thuis maar het voelt alsof ik uren eerder thuis ben. Dat ene uurtje eerder thuis geeft mij gewoon het gevoel dat ik nog een hele avond voor me heb hoe vreemd het ook mag klinken.

Weet nu ondertussen wel wat de waarde van mijn vrije tijd is en die is bij wijze van spreken onbetaalbaar, voor mij persoonlijk is drie kwartier enkele reis de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-05 11:49
Blue-eagle schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:36:
[...]
Optie 1: wonen en werken in London (0/5 thuiswerken)
Net buiten London natuurlijk, want het centrum is veel te bizar duur. Kosten huur voor 40 vierkante meter helemaal voor jezelf: 2000 tot 2500 Euro per maand. Reistijd enkele trip: 1 tot 2 uur.

Optie 2: wonen in Nederland en werken in London (3/5 thuiswerken)
Lekker dichtbij Schiphol natuurlijk, maar niet hartje Amsterdam. Kosten huur 90 vierkante meter net buiten Amsterdam helemaal voor jezelf: 1200 Euro per maand. Reistijd enkele trip: 2 tot 3 uur.

Scheelt je over het algemeen zo'n 800 tot 1300 Euro per maand, en als je thuis bent heb je in ieder geval een fatsoenlijke leefomgeving.

Hmm. Dat is op zich best een interessant idee om eens beter naar te kijken :D Zeker gezien de salarissen in London...
Je onderschat de tijd die vliegen kost behoorlijk. Ik heb de afgelopen drie jaar in Oslo gewerkt, en ga nu in UK werken vanaf 1 januari. Ik woon in Amsterdam centrum, 7 minuten lopen vanaf centraal station en het kost me deur tot deur ongeveer 4.5 uur om op kantoor te komen (Oslo), naar nieuwe kantoor ongeveer 4 uur.

5:30 weg van huis
5:43 trein naar Schiphol
6:00 aankomst, door naar de security, moet je sowieso Privium aanschaffen anders kan het lang duren.
6:20 kop koffie in de lounge
6:30 richting gate
6:40 boarden (ik ben wel heel goed in dit timen, zit nooit naast de gate te wachten)
7:00 de lucht in
8:50 gate arrival
9:10 airport express train
9:45 station, ff de bus pakken voor 4 stops
10:00 binnen

Naar de UK is het vliegen iets korter (45 minuten), maar je moet bijna wel op City vliegen (en in de city werken), anders ben je nog een uur onderweg naar centrum. En alle gates voor low-cost carriers zijn echt f* ver weg, dus veel later kan je ook niet op het vliegveld aankomen.

Mijn werk zit gelukkig buiten Londen en we hebben chauffeur-service, maar het kost me alsnog 45 minuten van landen (op Stansted) tot ik op kantoor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179216

Wat voor jou aanvaardbaar is, moet je natuurlijk vooral zelf uitmaken.

Zelf ben ik jarenlang 1 - 1,5 uur onderweg geweest (enkele richting). Op zich vond ik dat [b][toen/b] niet zo erg. Het stoorde me vooral dat ik niet altijd wist wanneer ik ging aankomen: onverwachte ongevallen, regenweer, ....

Maar: nu zijn we alweer een heel aantal jaren later, en woon ik op nog geen kwartier fietsen. Het is nu pas dat ik besef wat ik mezelf al die jaren heb aangedaan. Niet alleen is de tijd die je wint enorm, ook mentaal doet zo lang in de auto zitten best wat met je (of althans toch, met mij). Ik heb nu veel minder stress, ben 10kg lichter en een pak gezonder. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar ik zie rondom mij toch vaak hetzelfde gebeuren.

Zeg nooit nooit, maar ook voor een hoger loon wil ik niet meer terug naar > 1 uur enkele richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
Ik wou iedereen nog even bedanken voor zijn ervaring te delen, ik leer er vooral uit dat het voor iedereen anders is, maar dat een grote afstand moeilijk te compenseren valt en na verloop van tijd toch wel vrijwel altijd de doorslag geeft.

Ik heb voor mezelf beslist om het niet te doen, gewoon al omdat ik er teveel aan twijfel. Als het nu zonder verbintenis was, zou ik er nog wel voor gaan. Maar ik wil mezelf niet in een vervelende situatie brengen.

Voor het financiële moet ik het ook niet doen, ik heb eens in detail berekend wat de kosten zijn van de verplaatsing en deze zijn hoger dan het loonvoordeel. Dan heb ik het nog niet over vrije tijd die over blijft.

Nee dan blijf ik nog wel even in m'n huidige functie, ook ver, maar zonder verbintenis en waar ik momenteel zeker ben dat ik goed kan carpoolen en spitsuren kan ontwijken. Misschien doet er zich binnen x maand of jaar in mijn regio wel een mooie vacature voor en dan zal ik daar voluit voor gaan.

De discussie hoeft hierom niet gesloten te worden, als er nog mensen hun ervaring willen delen, laat maar horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 14:08

avotar

P0werd by Black Coffee

Darks schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 01:19:
Ik wou iedereen nog even bedanken voor zijn ervaring te delen, ik leer er vooral uit dat het voor iedereen anders is, maar dat een grote afstand moeilijk te compenseren valt en na verloop van tijd toch wel vrijwel altijd de doorslag geeft.

Ik heb voor mezelf beslist om het niet te doen, gewoon al omdat ik er teveel aan twijfel. Als het nu zonder verbintenis was, zou ik er nog wel voor gaan. Maar ik wil mezelf niet in een vervelende situatie brengen.

Voor het financiële moet ik het ook niet doen, ik heb eens in detail berekend wat de kosten zijn van de verplaatsing en deze zijn hoger dan het loonvoordeel. Dan heb ik het nog niet over vrije tijd die over blijft.

Nee dan blijf ik nog wel even in m'n huidige functie, ook ver, maar zonder verbintenis en waar ik momenteel zeker ben dat ik goed kan carpoolen en spitsuren kan ontwijken. Misschien doet er zich binnen x maand of jaar in mijn regio wel een mooie vacature voor en dan zal ik daar voluit voor gaan.

De discussie hoeft hierom niet gesloten te worden, als er nog mensen hun ervaring willen delen, laat maar horen. :)
Mooi overwogen besluit.
Zelf ben ik al 15 jaar veel heen en weer aan het rijden. De eerste 6 jaar hiervan ben ik vanuit Bergen op Zoom naar (in random order) Utrecht, Baarn, Groningen, Schiphol-Rijk, Den Haag, Rotterdam en Amersfoort (dat laatste bijna 3 jaar).
Thuiswerken was geen optie, flexibele werktijden gelukkig wel, waar door ik zelf een hoop files en vertragingen heb kunnen vermijden. Ruim 60k km per jaar tikte ik weg.
Daarna ben ik zelfs verhuisd naar Zeeland (de provincie, niet het plaatsje), maar heb ik mijn inzet gebied kunnen inperken en heb ik structureel nooit verder weg een klus gehad dan Rotterdam.

Indertijd wel een aantal keer overwogen te verhuizen, maar ik zag in dat ik moest blijven reizen gezien mijn werkgever en ik er niet gelukkig van zou worden om boven de grote rivieren te gaan wonen.

Tegenwoordig werk ik (op een vast contract) in de Botlek, wat nog steeds een reistijd van minimaal een uur en een kwartier enkele reis betekent (85 km via alleen provinciale wegen, 145 via alleen snelwegen). Gelukkig kan ik inmiddels ook deels thuiswerken en maak ik nog maar iets van 50k km per jaar.

Het is nog steeds vol te houden, maar ik herken je gevoel helemaal. Soms heb je er geen erg in en soms lijkt er geen einde aan te komen. Het gaat om een mindset. Iedereen die nu al dekt, bah, een hele week zo lang in de auto zitten lukt me niet, moet het ook vooral niet doen.
Lijkt het je niet zo boeiend, ga het vooral proberen. Het is echt zo erg niet als het lijkt.

Eén ding moet je niet doen en dat is uitrekenen hoeveel tijd je al kwijt bent geweest met reizen. Aan de andere kant, als je je bedenkt dat de aarde een omtrek heeft van 40.000 km, ben ik haar de laatste paar jaar van mijn werkzame leven al een flink paar keer rondgegaan. 8)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 12:45
Wat ik ga aangeven is al gezegd, maar ik wil gewoon even een extra oplossingsduit in het zakje doen in het kader van 'ervaring delen' :).

Ik heb in totaal iets van 2jaar+ op 100 km van mijn huis gewerkt (consultancy). Vroeg beginnen (half 7 in de auto, half 8 op kantoor) en dan om 16:00 weg heb ik altijd als prima ervaren. Je bent eerder thuis dan de rest van Nederland :+ namelijk om 17:00.

Het enige wat ik nog wel lastig daaraan vond (en vind) is het zorgen dat je 23:30 in bed ligt. Dat gaat met name op de sportavonden nog wel eens lastig omdat je dan nog zo alert bent door het sporten.

Momenteel zit ik bij 1 klant op fietsafstand en 1 klant 30 minuten per enkele reis en ik begin eigenlijk nog steeds altijd zo vroeg. Ik vind het zalig. Laat thuiskomen heb ik echt een hekel aan omdat je dan nog moet eten, dat met sporten altijd verkeerd uitkomt etc.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Canaria schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:57:
Dat heb ik ook (minus het vrouw-zijn dan). In de auto naar kantoor of klant kan ik mijn gedachten ordenen voor de dag, op weg naar huis is een stukje rijden lekker om 'de knop om te draaien'. Ik werk nogal eens van huis (reistijd = de tijd om m'n boxer aan te trekken en de PC aan te doen :+ ), dan mis ik dat beetje reistijd eigenlijk wel...

Een halfuurtje vind ik perfect en eens in de paar weken van Rotterdam naar Maastricht, Den helder of Groningen vind ik stiekem wel lekker. Vijf dagen per week een uur per rit zou ik wel het max vinden voor mezelf. Eerder is al genoemd de optie om om 7u te beginnen (dus 6u van huis). Misschien is ook 4 dagen van 9 a 10 uur bespreekbaar (incl. pauze 7.30 beginnen, 18.30 naar huis en zo files te ontwijken). Zo deed een vriend van me het vele jaren - maar toen het tweede kind kwam werd dat te veel en is hij dichterbij gaan werken. Wat dat betreft is de 5 jaar vast 'eng'..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Korvaag schreef op maandag 21 december 2015 @ 07:45:
Wat ik ga aangeven is al gezegd, maar ik wil gewoon even een extra oplossingsduit in het zakje doen in het kader van 'ervaring delen' :).

Ik heb in totaal iets van 2jaar+ op 100 km van mijn huis gewerkt (consultancy). Vroeg beginnen (half 7 in de auto, half 8 op kantoor) en dan om 16:00 weg heb ik altijd als prima ervaren. Je bent eerder thuis dan de rest van Nederland :+ namelijk om 17:00.
Daarover verschillen de meningen dus :)
Ik hecht er bijvoorbeeld meer waarde aan dat ik pas hoef op te staan op het moment dat andere mensen al een uur reistijd achter de rug hebben.
Het enige wat ik nog wel lastig daaraan vond (en vind) is het zorgen dat je 23:30 in bed ligt. Dat gaat met name op de sportavonden nog wel eens lastig omdat je dan nog zo alert bent door het sporten.

Momenteel zit ik bij 1 klant op fietsafstand en 1 klant 30 minuten per enkele reis en ik begin eigenlijk nog steeds altijd zo vroeg. Ik vind het zalig. Laat thuiskomen heb ik echt een hekel aan omdat je dan nog moet eten, dat met sporten altijd verkeerd uitkomt etc.
Ik slaap nooit voor 01:00 uur en sporten was voor mij prima te combineren. Tussen werktijd en reistijd een paar rondjes Vondelpark bijvoorbeeld. Of direct uit werk sporten en daarna boodschappen doen en eten (AH tot 22:00 uur open is ideaal). Of om 19:30 thuiskomen, even eten en van 22:15-23:30 sporten.

Gelukkig maar dat voorkeuren verschillen. Dat zorgt voor spreiding op de weg :)

Het voordeel van mijn reistijden is nog dat ik op de terugweg bijna altijd 130 kan rijden. Niet vanwege tijdwinst, maar omdat het fijner rijdt.

[ Voor 4% gewijzigd door Canaria op 21-12-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Canaria schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:59:
[...]

Daarover verschillen de meningen dus :)
Ik hecht er bijvoorbeeld meer waarde aan dat ik pas hoef op te staan op het moment dat andere mensen al een uur reistijd achter de rug hebben.

[...]

Ik slaap nooit voor 01:00 uur en sporten was voor mij prima te combineren. Tussen werktijd en reistijd een paar rondjes Vondelpark bijvoorbeeld. Of direct uit werk sporten en daarna boodschappen doen en eten (AH tot 22:00 uur open is ideaal). Of om 19:30 thuiskomen, even eten en van 22:15-23:30 sporten.

Gelukkig maar dat voorkeuren verschillen. Dat zorgt voor spreiding op de weg :)
Knap dat je die tijden red moet ik zeggen.
Zelf ben ik nog niet zolang op de arbeidsmarkt (4 jaar) maar rijd in die 4 jaar elke week 1000km woon-werk (daarnaast nog naar klanten). Enkele reis is 90 minuten (incl. file, dus buiten de spits om soms 75~80, bij geluk). Dat maakt gemiddeld een 12~15 uren in de week. Tel daarbij een job op waar ik geen 9-5 mentaliteit heb (50 uur per week+) dan ben ik toch echt wel kapot op de avond.
Dan kom je om 20:00 thuis, hapje eten (of nog koken, afhankelijk van de tijden van mijn vriendin), afruimen, douchen, en dan is het 21:30, opgestaan om 6:30.

We willen in de toekomst misschien kinderen, maar dan zou ik toch echt wel dichterbij willen werken. Ik ben nog jong en kan het dus nog redelijk volhouden, maar het word wel steeds minder makkelijk. Geluk hierbij wel is: switchen van baan is makkelijk (dichterbij in de regio), heb momenteel een hele leuke baan, krijg goed betaald, en leaseauto. Hobby's daarnaast gewoon simpelweg geen tijd voor (ga ervanuit dat ik elke zaterdagavond wel een vriend heb die jarig is of ergens een biertje ga drinken).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402534

Kecin schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:06:
Knap dat je die tijden red moet ik zeggen.
Als je geen gezin hebt zoals de meeste Tweakers werken die vreemde werktijden wel. Heb je kinderen of een partner met normale werktijden, dan wil je net als de meesten hier ze ook weleens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja het went :)
Moet zeggen dat ik het ook wel zwaar vond toen ik in Utrecht woonde en drukke projecten had in Noordwijk, Delft, Rijswijk en Den Haag. Elke dag om 7:00 van huis en op z'n vroegst om 19:00 uur thuis. Scheelde dat mijn toenmalige vriend een collega was. Een sociaal leven buiten de dingen met het projectteam en familie in het weekend was er niet echt. Mijn vriendinnen hebben ook drukke banen en wonen niet in de buurt.

Mijn vriend heeft ook een drukke baan en toch zien we elkaar genoeg. We hebben inderdaad geen kinderen.

Tegenwoordig woon ik in Leiden en heb ik projecten in onder andere Amersfoort :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 12:45
Of direct uit werk sporten
Dat werkt niet met teamsporten :+

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 14:50

DSK

boeiend...

Hier ook een 7-tal jaar lange reistijden gedaan. Meestal was dit 4 dagen op 5 naar Brussel (van regio Kortrijk), 1 dag thuis en het laatste jaar dat ik er werkte ook wekelijks wel naar Luxemburg stad of het noorden van NL (Arnhem) of Leeuwarden.

De afstand op zich vond ik niet het meest vermoeiende maar vooral het verkeer op de weg. Naar Brussel reed ik (met de auto) gemiddeld wel een 2-tal uur in de spits. Naar Luxemburg was het een 3 uur maar ik kwam even vermoeid aan door het drukke/nerveuze/file-verkeer naar Brussel.

In een poging om de tijd te verminderen, heb ik zelfs elders gaan wonen, dichter naar Brussel toe. Het werk vond ik zeer interessant dus ik had het er wel voor over. Alleen zit je dan al de hele werkweek in de wagen en ook nog eens in het weekend om naar vrienden/familie te rijden. Ook zijn de huizenprijzen daar direct een stuk hoger, waardoor het loonvoordeel (ik noem het de Brussel-compensatie) teniet wordt gedaan. Bovendien is de filedruk naar Brussel zo hoog in de helft gaan wonen slechts een klein voordeel geeft.

Zoals hier ook al een paar keer gemeld is ook het onzekere van dergelijke afstanden/trajecten vervelend. Ik herinner me heel goed dat ik echt veel heb moeten melden dat ik te laat ging zijn, niet meer ging komen of dat men alvast zonder mij kon beginnen. Ik haat(te) het als mensen te laat kwamen en plots krijg je dan zelf die stempel opgedrukt. Bijna dagelijks begon ik mijn traject naar huis met een heleboel plannen voor de avond in mijn hoofd. Maar na (weeral) extra lang in de file gestaan te hebben, is de zin daarvoor volledig over tegen het moment dat je thuiskomt.

Zolang we geen kinderen hadden was het nog redelijk te doen, zeker icm. het thuiswerk en motor. Bovendien heb ik best wel weinig slaap nodig. Eenmaal we een dochter hadden en vooral ook in de eerste winter was het toch echt zwaar. Zowel voor mij (weinig slaap) als voor mijn vrouw (huishouden bijna alleen runnen). Op zo'n momenten begin je jezelf meer en meer af te vragen waarom je het ook alweer doen. Als je voor de zoveelste keer doodmoe in de file staat met uitzicht op nog minstens een uur in de wagen, dan heb je het wel gehad. Zeker toen ik meer naar het buitenland moest, waren er weken dat ik mijn dochter alleen in het weekend (of al huilend 's nachts) te zien kreeg. Meestal was ik al weg voor ze wakker was en pas thuis als ze al in bed zat.

Na een tijd ben ik op zoek gegaan naar een andere werkgever en ook ander werk. Probleem was, zoals ook al aangehaald, mijn specialisatie. Die is/was enkel te vinden bij hele grote bedrijven en al helemaal niet in de regio waar ik woon. Ik deed mijn werk graag en had een goede werkgever, anders had ik het ook nooit zolang kunnen volhouden. Uiteraard heb ik bij die stap moeten inleveren op salaris maar het was het dubbel en dik waard.

Zoals, alweer ook hier reeds gemeld, weet je pas wat je gemist hebt, als je eenmaal een korte reistijd hebt. Ik merkte dat ik het altijd had goedgepraat voor mezelf en dacht dat het thuiswerk het wel kon compenseren en het tijdsverlies niet zo groot was.

Helaas was het werk wel een stuk minder interessant en was ik er helemaal op uitgekeken na een jaar. Dat was eigenlijk waar ik voor gevreesd had bij de overstap. Ondertussen heb ik een nieuwe werkgever waarbij ik nog dichter van huis kan werken en meerdere keren per week van thuis kan werken zonder de toegeving in loon en oninteressant werk.

Ik ga nog wel af en toe eens richting Brussel en dat is leuk maar ik ben toch zo blij dat ik het niet meer dagelijks moet doen en ik apprecieer des te meer mijn korte reistijd. Als ik nu vrienden hoor (groot deel nog zonder kinderen) dat ze carrière maken met de opoffering van hun familie/privétijd en lange dagen reizen, dan zie ik mezelf van een aantal jaar geleden terug. Elk zijn prioriteiten natuurlijk maar bij mij is de balans wat gewijzigd :)

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:11
Zeer interessante discussie. Ik ben benieuwd hoe de mede-tweakers tegen de volgende situatie aankijken. Ik zit namelijk zelf te dubben over een eventuele overstap:

Werkgever A
Op 20 KM van huis, reistijd bedraagt 20 tot maximal 30 minuten. De KM-vergoeding is zéér goed (ca. €0,30 netto). In de zomer ga ik zelfs regelmatig op de fiets, wat ik heerlijk vind.

Werkgever B
Reisafstand circa 80 KM waar ik ca. 60 minuten over doe. De KM-vergoeding bij deze werkgever is normaal (€ 0,19 netto). Uiteraard behoort het fietsen dan tot het verleden.

Laten we verder even gemakshalve zeggen dat secondaire arbeidsvoorwaarden gelijk zijn. Salaris bij werkgever B is uiteraard wel hoger, maar de vraag is natuurlijk hoeveel salaris de extra reistijd en KMs moet compenseren.

Mijn eerste indruk:
Als ik zelf een snel rekensommetje maak dan blijkt dat ik bij werkgever B per week minstens 5 uur langer van huis ben, wat neerkomt op ruim 12% extra tijd. Dus in mijn ogen zou het salaris sowieso 12% hoger moeten zijn (of is dit niet meer een logische redenatie in deze tijd?)
Daar komt nog bij dat de vergoeding voor de extra KMs niet dekkend is. Iedere maand zou je dus dus een klein beetje bij moet leggen om bij werkgever B te mogen werken.

Welke werkgever geniet de voorkeur? Vinden jullie iets meer salaris belangrijker dan reistijd, of neem je de reistijd wellicht helemaal niet mee in je beschouwing?
Pagina: 1 2 3 Laatste