Passen deze boxen bij deze receiver/versterker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steensels
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:19
Ik zoek een?
Advies over het bij elkaar zetten van volgende hardware. Ik heb nog niks aangekocht (behalve computer ps4 en tv)

Wat is je budget?
1000-1200€ voor het totaal (kabels exclusief)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zowel voor films als games als muziek. Alle drie op computer, maar ook games via playstation 4. Optioneel later op TV. Alle apparaten hebben HDMI en Optische aansluitingen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf gevonden dat de boxen en de receiver/versterker dezelfde ohm waarde moet hebben, volgens de website hebben beide receivers/versterkers de mogelijkheid om 6 ohm boxen te gebruiken.

Denon AVR-X1200W: Power Output (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive) 120 W
Denon AVR-X2200W: Power Output (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive) 125 W
- Ik heb me laten vertellen dat dit geen bruikbaare waardes zijn.
- De waarde voor 8 ohm zou wel bruikbaar zijn:
Power Output (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) 80 W (voor de X1200W)
Power Output (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) 95 W (voor de X2200W)

Boxen (5.1 set)
Jamo S626 HCS set
- 2 zuilen (RMS 120 watt)
- 2 'boekenplankspeakers' (gemiddeld 80 watt)
- 1 center (gemiddeld 80 watt)
- Jamo J10 sub 150W/kanaal
- of jamo sub 210 als goedkopere oplossing (200 watt piek)
- nog geen 'dolby atmos' speaker gevonden

Welke vragen heb je hier nog over?
- Passen deze boxen bij een van deze twee receivers/versterkers?
- Zo ja, hoe ver kan ik het volume opendraaien zonder iets te beschadigen?
- Welke sub past hier goed bij?
- voorstellen voor een bijpassende 'dolby atmos' plafondluidspreker?

Eventuele voorstellen voor andere hardware kan interessant zijn, hoewel dit me al een tijdje heeft geduurd om bij elkaar te zoeken.

Alvast bedankt
Groetjes Glenn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Ik stel voor dat je [FAQ] Audio en AUD beleid eens door leest. Daar kan je twee lessen uit trekken.

Ten eerste dat je speakers (en volgens sommigen versterkers/receivers) niet koopt op plaatjes en specificaties. Speakers klinken allemaal anders en die koop je dan ook niet vanaf plaatjes of omdat ze op bepaalde sites er goed uit komen. Speakers koop je op gehoor. Idem met of de match met de versterker goed is. Als is dat laatste dus dubieus. Verschillen tussen speakers zal iedereen beamen, verschillen horen tussen versterkers heb je voor en tegenstanders van. Dat laatste idem met kabels, bronnen, et cetera.

Ten tweede dat je niet op specificaties hoeft te letten. Deze hoef je niet te matchen en dat is eigenlijk ook onmogelijk doordat fabrikanten - zoals je zelf al hebt ondervonden - op verschillende manieren meten. En dan heb je ook nog het feit dat er een groot verschil kan zijn tussen opgegeven specificaties en wat de apparatuur in het echt doet. Gelukkig heb je in de gemiddelde woonkamer aan een paar Watt meer dan genoeg. Dit door de redelijk hoge gevoeligheid van de hedendaagse speakers. Daarbij zullen jouw oren of die van de buren eerder de grens aangegeven dan de apparatuur het zal doen. Natuurlijk zijn er speakers die wel lastig aan zijn te sturen, maar in deze segmenten heb je daar geen last van. Dan kom je echt uit op de exotische speakers.

Dat van dezelfde impedantie (Ohm) is dus niet waar en is ook niet te doen. Een receiver is niet x Ohm, een receiver stuurt de speaker aan op wat deze vraagt. De weerstand van een speaker fluctueer namelijk over het gehele frequentiebereik van een paar Ohm tot tientallen. Doordat die waarde niet vast is kan matchen dus al niet. Nu is 4 Ohm in theorie lastiger aan te sturen dan 8 Ohm, maar ook dat zegt niets. Ten eerste omdat het gebruikte vermogen zo laag is dat die eventuele verdubbeling van vermogen (van 8 naar 4 Ohm) wel op te vangen is. Ten tweede omdat je het totaalplaatje moet zien: hoe vaak en diep dipt een speaker en dat dan ook weer in combinatie met het rendement. Helaas geven maar weinig fabrikanten de minimale impedantie op. Vandaar: vergeet de getallen, het maakt het onnodig lastig.

Lange verhaal kort: ga luisteren. Misschien vindt je de Jamo wel helemaal niet fijn qua klank en dan is dit hele lijstje voor niets. Nu zal de akoestiek thuis anders zijn dan in de winkel waardoor je niet hetzelfde geluid hebt. Maar de karakteristieke eigenschappen van een speaker kom je zo wel te weten. Een speaker met een felle hoorn als tweeter zal niet opeens zijdezacht worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Steensels
Bedankt voor de reactie, de enige reden dat ik kies op internet, is omdat er helaas geen winkels in de buurt zijn waar ik kan gaan luisteren, maar via de webwinkel waarvan ik bestel, kan ik 14 dagen proberen, niet goed, retouren. Ik heb met andere dingen dit al vaker gedaan bij deze winkel, werkt prima.

Plaatselijke winkels willen het laten zien, maar niet laten horen... wat natuurlijk ronduit belachelijk is.

En ik begrijp dus ook heel goed dat ik ze moet kopen op gehoor, maar omdat ik er niet zo in thuis ben wilde ik ook niet naar de klantendienst bellen dat men receiver is doorgebrand of een box is opgeblazen, vermoed dat ze dan wel even gaan nadenken als ik zomaar kan retouren :)

Maar aan uw uitleg te horen kan ik zowat alles bij elkaar zetten wat ik goed vind klinken, zonder te vrezen voor een te laag volume (het moet zeker niet heel hard staan, maar dit is voor iedereen ook weer gevoelsmatig...) maar af en toe eens een beetje volume kan geen kwaad.

Ik had reeds stukken van de door u vermelde artikelen gelezen, hier staat toch in dat er met volume moet worden opgelet, welke de bepalende factor is, en dit was deels ook mijn vraag, welke zou de bepalende factor zijn wanneer we spreken over volume? is dit wel te bekijken of ook al niet? :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Grenzen opzoeken doe je niet snel in de huiskamer. Dan moet je meer denken aan dat je een feest geeft. Dus veel mensen in een ruimte en de muziek die dat haast moet overstemmen. Dan moet je naar PA-apparatuur gaan en niet naar dit soort speakers en versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steensels
Ik heb ondertussen vernomen dat de 2200W meer als voldoende vermogen levert voor de boxen, en het is inderdaad zo dat de grenzen niet worden opgezocht, tenzij het volume natuurlijk te laag zou zijn uiteindelijk, wat zeer teleurstellend is.

Voorlopig gekozen voor:
Jamo S626 HCS (waarschijnlijk extra sub-woofer erbij)
Denon AVR-X2200W (iets meer vermogen en future-proofing)

Wat zou een betere opstelling zijn?
- Zuilen/vloerstaanders voor, boekenplankspeakers achter
- Boekenplankspeakers voor, zuilen/vloerstaanders achter

Eerlijk gezegd gaat er een redelijke balans zijn die richting 50%-50% gaat tussen muziek beluisteren en films/games.

Ben benieuwd hoe het gaat klinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:46
Zuil voor boekenplank achter, dat zou de beste opstelling zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steensels
Kort samengevat
- Denon AVR-X2200W
- Jamo S626HCS 3 set
- Jamo J12 subwoofer

Enkele HDMI-kabels
Een sub-kabel
En dan nog wat luidsprekerkabel...

- Bi-wiring of niet? Heb gelezen dat dit niet echt een voordeel geeft... Enige input?
- Merk van kabel, Zie al snel Oehlbach schiet qua prijs ruimschoots boven andere merken, is dit terecht of is dit naamsgebonden, ik vergelijk met Konig als middenklasse en Veripart als goedkoopste.

Las ergens dat 2x2.5 doorgaans zeer geschikt is voor home-cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
oef... kabels.... Gevaarlijk onderwerp. Iets met elfjes die van zilver iets smeden bij kaarslicht.

Ik ben geen believer wat kabels betredt, laten we het daar maar op houden. Die Jamo's: veel bang voor the buck. Zou de subwoofer nog even laten liggen, komt al redelijk wat bas uit.

Bi-wire: ook hier geldt: als je geen muziekpurist bent vraag ik me af of je verschil hoort. Ben je wel een muziekpurist, dan hoor je het wel. Maar met een blinddoek op vraag ik me af of je het bi-wired systeem van het non-bi-wired systeem onderscheidt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steensels
Bedankt voor de input ;)

Maar als ik het goed begrijp, zou ik een middenklasse moeten nemen, maar wat specifieert een middenklass buiten de prijs? :)

Bi-wiring lijkt mij op de schema's eenvoudigweg gezegd 2 kabels van 1 output naar 2 inputs in de boxen... Du s dit kan naderhand nog moest ik het willen overwegen?

[ Voor 16% gewijzigd door Steensels op 18-12-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

2 x 2,5mm² hoeft de wereld niet te kosten en ook in de lagere prijsklassen heb je gewoon OCF. Pak geen CCA, wat veelal voor dezelfde prijs gaat, dat is aluminium is met een laagje koper en de weerstand van aluminium is een stuk hoger.

Subwoofer zou ik er zeker wel bijnemen overigens. Deze Jamo ken ik niet, dus kan er niet veel zinnigs over zeggen. Maar elke speaker heeft baat bij een subwoofer. De lage tonen unit aan de zijkant van de Jamo ziet er imposant uit, maar het is niet te vergelijken met een subwoofer.

Bi-wire kan naderhand, maar er is ook speciale kabel voor. Als je twee losse kabels gaat gebruiken wordt het wel krap in de terminals van de receiver. Enige wat je dan anders hebt is dat de metalen brug tussen de terminals van de speakers niet wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
(psst.... ik heb gamma kabeltjes. Niet zeggen hoor!)

Dit is je eerste set. Laat het nou even. Gewoon, zoals het bedoeld is. Single wired. Als je audiofiel bent/wordt ga je later vanzelf wel een keer wat anders kopen. En dan begin je met andere speakers.

Gewoon eerst lekker zo beginnen. En genieten. Niet te veel zorgen maken. Prima setje. Meer dan prima, zeker wat versterker betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steensels
Ik wil het wel laten, maar de ene kabel is de andere niet, korte vergelijking:
60€ voor 100 meter, natuurlijk de meest interessante prijs... CCA
165€ voor 100 meter, bijna 3x zo duur... OPC => lijkt mij een valid gulden middenweg
55€ voor 20 meter, stel wat korting met grotere aankoop, zit het nog op 200€ voor 100 meter... met zilver?
Bi-wiring: niet van toepassing meer ;)

En inderdaad, ik heb zo een gevoel dat het waarschijnlijk allemaal geweldig klinkt, vergeleken met het huidige... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Heb je echt 100 meter nodig? Ik had een spindel van 50 meter besteld en daar was nog een meter of 8 van over en ik heb zeker niet zuinig gedaan. Maar €1,65 per meter valt mij alles mee voor OPC 2 x 2,5mm². Met zilver zou dan weer beter zijn voor de hoge tonen, maar dat is - zoals aangegeven door gysman11 - een gevoelig onderwerp: of je hoort het of je hoort het niet. En op Tweakers is het dat men het wil horen :P

Als je nog kabel over hebt kan je altijd nog voor "Bi-Amp" gaan. Dat is twee paar terminal op de receiver en op de speaker, dus het daadwerkelijk dubbel uitvoeren van de kabels. Ook daar is de meerwaarde (zeker van passief Bi-Amp) van discutabel overigens. Maar aangezien je Bi-Wire aanhaalde wilde ik deze vorm ook even noemen.

Voor de goede orde: ik heb wel elfjesluidspreker; elfjes RCA-; elfjes HDMI- en elfjes stroomkabel, maar ik geloof er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steensels
Nee ik heb geen 100 meter nodig, enkel even als referentie opgegeven.
50m rollen zijn dan wel weer duurder in verhouding

HDMI kabels heb ik volgens mij nog in overvloed liggen, heeft altijd prachtig beeld gegeven en ga dus dezelfde opnieuw gebruiken.
- Heb zelfs een 15m HDMI kabel van de action liggen, goedkoopste van de goedkoopste, deze werkt met een micro-usb naar HDMI voor men tablet op 42 inch full HDTV dus hier ga ik geen euro's aan uitgeven :)

Optische kabel ga ik niet nodig hebben volgens mij met de dual HDMI out, moet wel even kijken wat dit net inhoud maar dat zal ik wel vinden :)

Speakerkabel ga ik voor OPC, goede reviews, die de copper clad (met aluminium) regelmatig ontbreekt. Maar ben niet voor de kabels met 'zilver', goede reviews weliswaar maar zijn gewoon duur en het geluid gaat enorm hard verbeteren ten opzichte van nu. Binnen enkele maanden/jaren heb ik hier misschien meer interesse in, dan is dit budget ook alweer lang eruit gehaald aan plezier :)
Pagina: 1