Ik heb een modem met wifi van Ziggo. Daarnaast heb ik een wifi-router op een voor mij wat handiger plek gezet. Nu is mijn vraag, of het zin heeft of de wifi van mijn Ziggo modem uit te zetten. Dit ivm met evt. schaarste in de ether. Of verbruikt een modem geen bandbreedte in de ether als er geen verbinding mee wordt gemaakt?
Anoniem: 203842
Heel simpel: Zet de WiFi uit op de Ziggo modem, en kijk wat het resultaat is. Als je met het bereik van je wifi router kan leven, laat het zo.
Niet moeilijk doen.
Niet moeilijk doen.
Als je nieuwe router voldoende dekking geeft, zou ik WiFi van het Ziggo modem uitzetten. Anders ontstaan er plekken in je huis waar beide signalen ongeveer even sterk zijn, wat ertoe leidt dat je apparaten gaan 'hoppen' van de een naar de ander
Resultaat : regelmatig wegvallende verbinding
Resultaat : regelmatig wegvallende verbinding
Nadeel van 2 wifi punten is dat je apparaten dat niet leuk vinden, stel je zit in de woonkamer, loopt naar de keuken dan heb je bijv kans dat die switcht van je ziggo modem naar je eigen router, op dat moment heb je een korte downtime.TheMak schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:27:
Ik heb een modem met wifi van Ziggo. Daarnaast heb ik een wifi-router op een voor mij wat handiger plek gezet. Nu is mijn vraag, of het zin heeft of de wifi van mijn Ziggo modem uit te zetten. Dit ivm met evt. schaarste in de ether. Of verbruikt een modem geen bandbreedte in de ether als er geen verbinding mee wordt gemaakt?
Indien je net op zo'n plek zit waarbij je apparaat het niet weet heb je regelmatig dus die downtimes.
Indien jou eigen router voldoende vermogen geeft op je wifi waardoor je door je gehele woning ''snelle'' wifi hebt dan zou ik die van ziggo uitzetten.
Indien je merkt dat je op bepaalde plekken meer profijt hebt van je eigen router en op andere plekken van je ziggo modem dan zou ik beiden aan laten. Dit zodat je dan overal ''snel'' wifi hebt maar wel kans hebt op een reconnect / downtime
Stel je doet spelletjes op je pc / console en zit net op zo'n plek waarbij het regelmatig wisselt, ene moment is je ziggo modem sterker en het andere moment je eigen router (Ja dat kan) dan ga je natuurlijk slechte online gaming ervaringen hebben. Met gewoon browsen merk je er geen fluit van, met downloaden (indien je dat doet) zul je inkakkers zien dat die van bijv 20mB/s naar 0 zakt en weer terug omhoog.
Oftewel, de enige die antwoord kan geven op jou vraag ben jij zelf. Dit is iets dat moet je in de praktijk testen en daar kan je geen info over inwinnen ( ja de info die andere tweakers en ik gegeven hebben, maar dat zijn allemaal 'stel dit stel dat' antwoorden, je moet het echt zelf uittesten wat voor jou beter is. )
[ Voor 23% gewijzigd door LopendeVogel op 15-12-2015 23:26 ]
Dan moet je het echt vreemd/slecht uitgekiend hebben. Beetje moderne client hopt niet exact bij 50% signaal, maar pas als de verbinding bijna onbruikbaar wordt.JeroenC schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 23:18:
[...]
Nadeel van 2 wifi punten is dat je apparaten dat niet leuk vinden, stel je zit in de woonkamer, loopt naar de keuken dan heb je bijv kans dat die switcht van je ziggo modem naar je eigen router, op dat moment heb je een korte downtime.
Indien je net op zo'n plek zit waarbij je apparaat het niet weet heb je regelmatig dus die downtimes.
Grootste probleem dat mensen hebben qua WiFi in een gemiddeld NL huis (sinds 1970 gebouwde betonbunker in bloemkoolwijk) is te weinig dekking. Een modem in de meterkast kan het hele huis niet dekken, maar vaak een losse router ergens anders ook niet. Je wilt dus juist voor goede dekking overal zorgen voor meerdere AP's.
Exact waar je ze het handigste kunt plaatsen hangt af van je huis, maar daar waar signaal van je modem/router/AP het slechtst is, is meestal beste plek voor een tweede AP.
Kortom TS, ws is uitschakelen WiFi op de modem/router/AP kindje weggooien met badwater. Maar zorg wel voor paar dingen:
1) dat de 'router' die je gekocht hebt niet als router functioneert maar als AP (zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point )
2) dat je de extra AP die dan hebt zo ver mogelijk uit de buurt van de modem/router/AP zet. Dus als de modem/router/AP beneden staat, de andere minimaal op 1e verdieping, liefst op zolder.
3) dat je zowel boven als beneden de apparaten zo optimaal mogelijk neerzet, dus niet op de grond, tussen de kabels of ergens achterin een kast. Hoog aan de muur (beter: plafond) en vol in zicht is ideaal. Als je modem/router per se in de meterkast moet zitten, hang hem dan liefst aan de deur ipv tegen achterwand.
Zelfs als je overal in huis dekking hebt met je andere AP kan het nog handig zijn WiFi op de modem/router aan te laten staan. Dekking wil nog niet zeggen optimale snelheid
Oslik blyat! Oslik!
Stroomverbruik is een argument.
Wanneer je het wifisignaal van het ziggokastje niet nodig hebt zou ik het alleen daarom al uitzetten.
Wanneer je het wifisignaal van het ziggokastje niet nodig hebt zou ik het alleen daarom al uitzetten.
Die stroomkosten van een euro per jaar?ASW1 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 01:52:
Stroomverbruik is een argument.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Dacht dat het vaak wel om rond de 5 a 10 watt continu gaat.
Wanneer het 5 watt is kost dat ongeveer een tientje per jaar.
Als je het toch niet gebruikt zou ik het uitzetten.
Wanneer het 5 watt is kost dat ongeveer een tientje per jaar.
Als je het toch niet gebruikt zou ik het uitzetten.
[ Voor 49% gewijzigd door ASW1 op 16-12-2015 03:13 ]
445033
Wifi van Ziggo kan je niet zelf uitzetten. Je dient hen dan te bellen en je modem/router van Ziggo in "bridge mode" laten zetten. Je bent dan wel je hotspot functie/gebruik kwijt.
Ik heb het al jaren zo.
NB: wil je met deze combi toch gebruik willen maken van Hotspots, neem dan een mobiel abonnement bij Ziggo want dan krijg je het daar weer bij.
Ik heb het al jaren zo.
NB: wil je met deze combi toch gebruik willen maken van Hotspots, neem dan een mobiel abonnement bij Ziggo want dan krijg je het daar weer bij.
Maar hou er rekening mee ( jou constructie om het zo even te noemen klopt inderdaad helemaal ) dat deze AP's wel bekabelt aangesloten moeten worden.dion_b schreef op woensdag 16 december 2015 @ 01:17:toon volledige bericht
[...]
Dan moet je het echt vreemd/slecht uitgekiend hebben. Beetje moderne client hopt niet exact bij 50% signaal, maar pas als de verbinding bijna onbruikbaar wordt.
Grootste probleem dat mensen hebben qua WiFi in een gemiddeld NL huis (sinds 1970 gebouwde betonbunker in bloemkoolwijk) is te weinig dekking. Een modem in de meterkast kan het hele huis niet dekken, maar vaak een losse router ergens anders ook niet. Je wilt dus juist voor goede dekking overal zorgen voor meerdere AP's.
Exact waar je ze het handigste kunt plaatsen hangt af van je huis, maar daar waar signaal van je modem/router/AP het slechtst is, is meestal beste plek voor een tweede AP.
Kortom TS, ws is uitschakelen WiFi op de modem/router/AP kindje weggooien met badwater. Maar zorg wel voor paar dingen:
1) dat de 'router' die je gekocht hebt niet als router functioneert maar als AP (zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point )
2) dat je de extra AP die dan hebt zo ver mogelijk uit de buurt van de modem/router/AP zet. Dus als de modem/router/AP beneden staat, de andere minimaal op 1e verdieping, liefst op zolder.
3) dat je zowel boven als beneden de apparaten zo optimaal mogelijk neerzet, dus niet op de grond, tussen de kabels of ergens achterin een kast. Hoog aan de muur (beter: plafond) en vol in zicht is ideaal. Als je modem/router per se in de meterkast moet zitten, hang hem dan liefst aan de deur ipv tegen achterwand.
Zelfs als je overal in huis dekking hebt met je andere AP kan het nog handig zijn WiFi op de modem/router aan te laten staan. Dekking wil nog niet zeggen optimale snelheid
Indien jij een AP draadloos met je modem zou verbinden en je AP zover mogelijk plaatst, dan ontvangt de AP natuurlijk amper internet snelheid en kan op die manier zo goed als niks meer doorsturen. Resultaat = top bereik, half uur wachten op de pagina van google xd
Dit is dus puur en alleen even een kleine toevoeging op jou reactie, want ik ben het er volledig mee eens.
Jij haalt een AccesPoint en een 'Range Extender' door elkaar.JeroenC schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:25:
[...]
Maar hou er rekening mee ( jou constructie om het zo even te noemen klopt inderdaad helemaal ) dat deze AP's wel bekabelt aangesloten moeten worden.
Indien jij een AP draadloos met je modem zou verbinden en je AP zover mogelijk plaatst, dan ontvangt de AP natuurlijk amper internet snelheid en kan op die manier zo goed als niks meer doorsturen. Resultaat = top bereik, half uur wachten op de pagina van google xd
Dit is dus puur en alleen even een kleine toevoeging op jou reactie, want ik ben het er volledig mee eens.
Een AccesPoint dien je inderdaad bekabeld aan te sluiten. Dit is mijn inziens ook de enige echte oplossing om een goed WiFi netwerk in huis te krijgen.
Ubiquiti heeft prima AP's voor een mooie prijs. 1 x overal kabels naartoe trekken en je bent voor de komende jaren klaar. Verder klopt Dion_b's verhaal helemaal, je kan natuurlijk ook zoals hij zegt je router instellen als AP.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
445033
Ik heb al jaren een kabel van mijn modem naar router op eerste verdieping. Vanuit die router naar alle ruimtes bekabelde aansluitingen waartussen dan nog 2 switches zitten. Draadloze verbinding heb ik tot achter in mijn tuin, zonder range extenders, maar wordt alleen gebruikt voor telefoons/tablet/laptop. Dat prul ding van Ziggo heb ik onmiddelijk gedregradeerd tot alleen modem. Deze opstelling werkt perfect.Hammetje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:02:
[...]
Jij haalt een AccesPoint en een 'Range Extender' door elkaar.
Een AccesPoint dien je inderdaad bekabeld aan te sluiten. Dit is mijn inziens ook de enige echte oplossing om een goed WiFi netwerk in huis te krijgen.
Ubiquiti heeft prima AP's voor een mooie prijs. 1 x overal kabels naartoe trekken en je bent voor de komende jaren klaar. Verder klopt Dion_b's verhaal helemaal, je kan natuurlijk ook zoals hij zegt je router instellen als AP.
Je kan de wifi van de model zelf wel uitzetten. Zelf hebben wij ook een ziggo modem hangen (ubee) deze kun je instellen hoe je zelf wilt. Echter zoals je zegt je recht voor de hotspot functie vervalt zolang je de wifi uit hebt staan.445033 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 07:56:
Wifi van Ziggo kan je niet zelf uitzetten. Je dient hen dan te bellen en je modem/router van Ziggo in "bridge mode" laten zetten. Je bent dan wel je hotspot functie/gebruik kwijt.
Ik heb het al jaren zo.
445033
Als je het op jouw manier doet, wordt hij vrolijk weer op afstand aan gezet door Ziggo volgens mij. Gewoon bellen met Ziggo en in bridge mode laten zetten. Of het moet verandert zijn nu Ziggo geen Ziggo meer is maar eigenlijk UPC.lukeInl schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:30:
[...]
Je kan de wifi van de model zelf wel uitzetten. Zelf hebben wij ook een ziggo modem hangen (ubee) deze kun je instellen hoe je zelf wilt. Echter zoals je zegt je recht voor de hotspot functie vervalt zolang je de wifi uit hebt staan.
Als TS alle apparaten op de andere router heeft aangesloten en die goed geconfigureerd is kan dit wel werken, maar als de wifi router goed staat (als AP) gaat dit uiteraard niet werken...445033 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:33:
[...]
Als je het op jouw manier doet, wordt hij vrolijk weer op afstand aan gezet door Ziggo volgens mij. Gewoon bellen met Ziggo en in bridge mode laten zetten. Of het moet verandert zijn nu Ziggo geen Ziggo meer is maar eigenlijk UPC.
Wifi kan je gewoon aan en uit zetten afhankelijk van welke stemming je hebt, doet Ziggo niets mee
Hooguit een enkele keer een firmware update die per ongeluk wat settings reset.
Fixing things to the breaking point...
Definitie van een AP is een apparaat wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt. Als je het niet bedraad aansluit is het geen AP meer.JeroenC schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:25:
[...]
Maar hou er rekening mee ( jou constructie om het zo even te noemen klopt inderdaad helemaal ) dat deze AP's wel bekabelt aangesloten moeten worden.
Oslik blyat! Oslik!
Klinkt als een prima setup ;-). Niet iedereen heeft de 'luxe' dat één router overal in huis een behoorlijk signaal geeft. Dat jij dat dus wel hebt, daar bof je mee.
Ter illustratie: Ik woon ook in zo'n "betonbunker in een Bloemkoolwijk" en ik heb met 1 AP van Ubiquiti overal in huis bereik. Doch. de maximale snelheid van mijn ISP haal ik bij lange na niet in huis met 1 AP. Hang op elke etage 1 AP strategisch op en je zult 'beter' gebruik kunnen maken van jouw WiFi verbinding.
'Goed' en 'beter' zijn multi interpretabel. Waar de ene gebruiker genoegen neemt met een 3mbit DSL lijntje met dito WiFi snelheden zal de andere gebruiker klagen wanneer deze niet minimaal 80% van zijn internetsnelheid ook draadloos kan halen.
Steeds maar apparaten hebben WiFi, steeds meer mensen hebben WiFi en daarnaast worden wij steeds veeleisender. Stop dan met moeilijk doen en koop een fatsoenlijke set AP's, ram 1 x in een dag zuchten en schelden overal een kabel doorheen en je zit de komende jaren nooit meer te zeuren over slecht WiFi.
Ter illustratie: Ik woon ook in zo'n "betonbunker in een Bloemkoolwijk" en ik heb met 1 AP van Ubiquiti overal in huis bereik. Doch. de maximale snelheid van mijn ISP haal ik bij lange na niet in huis met 1 AP. Hang op elke etage 1 AP strategisch op en je zult 'beter' gebruik kunnen maken van jouw WiFi verbinding.
'Goed' en 'beter' zijn multi interpretabel. Waar de ene gebruiker genoegen neemt met een 3mbit DSL lijntje met dito WiFi snelheden zal de andere gebruiker klagen wanneer deze niet minimaal 80% van zijn internetsnelheid ook draadloos kan halen.
Steeds maar apparaten hebben WiFi, steeds meer mensen hebben WiFi en daarnaast worden wij steeds veeleisender. Stop dan met moeilijk doen en koop een fatsoenlijke set AP's, ram 1 x in een dag zuchten en schelden overal een kabel doorheen en je zit de komende jaren nooit meer te zeuren over slecht WiFi.
[ Voor 36% gewijzigd door Hammetje op 16-12-2015 11:49 ]
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
445033
Haal 30 Mbps draadloos met overal 5 streepjes in ook een betonbunker. Genoeg zelfs om te streamen maar desondanks zweer ik ook bij bekabeld met de volle mep van 120. Een goede router en kanaalkeuze doet overigens ook veel.Hammetje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:46:
Klinkt als een prima setup ;-). Niet iedereen heeft de 'luxe' dat één router overal in huis een behoorlijk signaal geeft. Dat jij dat dus wel hebt, daar bof je mee.
Overigens ook niet handig 2 wifisignalen want dan krijg je weer dat geswitch van je devices als ene signaal zwakker is dan de andere. Heb op onze telefoons daarvoor Wifi Priotirizer gezet zodat thuis onze router wordt gebruikt en niet de hotspot van Ziggo vd buren.
[ Voor 8% gewijzigd door 445033 op 16-12-2015 12:08 ]
Als je een eigen router hebt kun je Ziggo het beste vragen om je router in bridge-modus te zetten. Dan gaat zowel de wifi als de routerfunctionaliteit uit, het Ziggoding functioneert dan puur als modem.
We are shaping the future
445033
Helemaal eens!Alex) schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:07:
Als je een eigen router hebt kun je Ziggo het beste vragen om je router in bridge-modus te zetten. Dan gaat zowel de wifi als de routerfunctionaliteit uit, het Ziggoding functioneert dan puur als modem.
Goh, gaan we weer lekker "die modems zijn kut" napraten.
Domste wat je kunt doen is de helft van je potentiele WiFi dekking weggooien voordat je ook maar iets anders doet. Bovendien, als WiFi-dekking vanaf modemrouter zo slecht is, staat dat ding waarschijnlijk niet op goede plek voor WiFi. Maar je netwerkkabels komen daar wel uit, dus als je modem in bridge mode zet moet je de router op nagenoeg zelfde plek neerzetten, wat mogelijk iets beter gaat zijn - maar ook een beest van een router gaat vanuit meterkast geen goede dekking op zolder geven.
Twee AP's in huis is altijd beter dan een enkele, al is de een duidelijk superieur aan de ander. Zelfs al geeft je fantastische losse router voldoende dekking, met een tweede AP kun je met dezelfde dekking meer snelheid leveren.
Uiteindelijk kan je tot conclusie komen dat de AP op de modem/router weinig toevoegt, maar dat zou je laatste stap moeten zijn, niet je eerste.
Domste wat je kunt doen is de helft van je potentiele WiFi dekking weggooien voordat je ook maar iets anders doet. Bovendien, als WiFi-dekking vanaf modemrouter zo slecht is, staat dat ding waarschijnlijk niet op goede plek voor WiFi. Maar je netwerkkabels komen daar wel uit, dus als je modem in bridge mode zet moet je de router op nagenoeg zelfde plek neerzetten, wat mogelijk iets beter gaat zijn - maar ook een beest van een router gaat vanuit meterkast geen goede dekking op zolder geven.
Twee AP's in huis is altijd beter dan een enkele, al is de een duidelijk superieur aan de ander. Zelfs al geeft je fantastische losse router voldoende dekking, met een tweede AP kun je met dezelfde dekking meer snelheid leveren.
Uiteindelijk kan je tot conclusie komen dat de AP op de modem/router weinig toevoegt, maar dat zou je laatste stap moeten zijn, niet je eerste.
Oslik blyat! Oslik!
We gaan er nu gemakshalve vanuit dat TS zijn router als accesspoint ingesteld is, dat doen veel mensen in de praktijk echter niet. Dus mijn vraag aan TS is hoe zijn "tweede" router ingesteld staat.
Dit is exact de reden waarom ik die gecombineerde apparaten niet snap.dion_b schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:00:Maar je netwerkkabels komen daar wel uit, dus als je modem in bridge mode zet moet je de router op nagenoeg zelfde plek neerzetten, wat mogelijk iets beter gaat zijn - maar ook een beest van een router gaat vanuit meterkast geen goede dekking op zolder geven.
Je hoofdaansluiting zit een modern huis in de meterkast en dat ding is wegens veiligheid een bunker + veel electra-smog storing.
cq heel slecht wifi-signaal. Waarom ziggo dan niet gewoon modem-routers zonder wifi en een los AP uit deelt

445033
Vanwege de hotspots waar ze controle over willen hebben....hackerhater schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:19:
[...]
Dit is exact de reden waarom ik die gecombineerde apparaten niet snap.
Je hoofdaansluiting zit een modern huis in de meterkast en dat ding is wegens veiligheid een bunker + veel electra-smog storing.
cq heel slecht wifi-signaal. Waarom ziggo dan niet gewoon modem-routers zonder wifi en een los AP uit deelt
445033
Tussen mijn modem en router zit toch zeker zo'n 15 meter Cat5e kabel en haal gewoon de volle mep bedraad. Dus waarom jij stelt dat mijn router terug de meterkast in zou moeten is mij een raadsel.dion_b schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:00:
Goh, gaan we weer lekker "die modems zijn kut" napraten.
Router staat juist centraal in woning ivm verdeling bekabeling en bereik Wifi.
[ Voor 3% gewijzigd door 445033 op 16-12-2015 14:43 ]
dion_b doelt op het feit dat je je het Ziggo modem in bridge laat zetten je nog maar gebruik kunt maken van 1 poort op het modem, en hierop zit je eigen router. Doordat de bestaande bekabeling uitkomt bij de huidige router (= Ziggo modem in routed mode) moet je nieuwe router dus ook op / nabij die locatie geplaatst worden.445033 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:42:
[...]
Tussen mijn modem en router zit toch zeker zo'n 15 meter Cat5e kabel en haal gewoon de volle mep bedraad. Dus waarom jij stelt dat mijn router terug de meterkast in zou moeten is mij een raadsel.
Router staat juist centraal in woning ivm verdeling bekabeling en bereik Wifi.
Je kunt natuurlijk aan de gang gaan met switches etc...
www.google.nl
445033
..... niet dus. Mijn modem (bridgemode) staat in meterkast en router 15 meter verder op 1e verdieping, dus niet nabij modem. Vanaf router loopt kabel naar woonkamer, daaraan switch met devices en kabel naar zolder daaraan switch met devices en 1 kabel naar kamer zoon.MisteRMeesteR schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:48:
[...]
dion_b doelt op het feit dat je je het Ziggo modem in bridge laat zetten je nog maar gebruik kunt maken van 1 poort op het modem, en hierop zit je eigen router. Doordat de bestaande bekabeling uitkomt bij de huidige router (= Ziggo modem in routed mode) moet je nieuwe router dus ook op / nabij die locatie geplaatst worden.
Je kunt natuurlijk aan de gang gaan met switches etc...
Ehm, lees mijn post en die van dion_b anders nóg eens een keer...445033 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:05:
[...]
..... niet dus. Mijn modem (bridgemode) staat in meterkast en router 15 meter verder op 1e verdieping, dus niet nabij modem. Vanaf router loopt kabel naar woonkamer, daaraan switch met devices en kabel naar zolder daaraan switch met devices en 1 kabel naar kamer zoon.

www.google.nl
Het topic gaat dan ook niet over jouw opstelling, maar over die van de TS.445033 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:05:
[...]
..... niet dus. Mijn modem (bridgemode) staat in meterkast en router 15 meter verder op 1e verdieping, dus niet nabij modem. Vanaf router loopt kabel naar woonkamer, daaraan switch met devices en kabel naar zolder daaraan switch met devices en 1 kabel naar kamer zoon.
En aangezien de meeste huizen zo gebouwd zijn dat de installatiebuizen samenkomen in de meterkast waar de TS ook zijn modem heeft staan, is het waarschijnlijker dat hij die wél ook als router nodig heeft.
445033
Mijn huis is uit 1978, dus zonder loze installatiebuizen (kwestie van boren en kabels trekken en netjes wegwerken). Geef alleen maar aan wat de mogelijkheden zijn.mcDavid schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:15:
[...]
Het topic gaat dan ook niet over jouw opstelling, maar over die van de TS.
En aangezien de meeste huizen zo gebouwd zijn dat de installatiebuizen samenkomen in de meterkast waar de TS ook zijn modem heeft staan, is het waarschijnlijker dat hij die wél ook als router nodig heeft.
Mijn punt is dat een router in de meterkast niet nodig is, sterker meestal waardeloze ontvangst geeft en er betere oplossingen zijn.
Zo.........ga weer aan het werk.
Ontvangst van een router? Die kabels doen het gewoon ook al is het in de meterkast...
Verder gaat het er niet echt om hoe jij je huis ingericht hebt, ik kan beginnen over mijn managed wifi netwerk met een tiental AP's en redundante controllers en hoe goed dat werkt maar echt nuttig is het niet
Verder gaat het er niet echt om hoe jij je huis ingericht hebt, ik kan beginnen over mijn managed wifi netwerk met een tiental AP's en redundante controllers en hoe goed dat werkt maar echt nuttig is het niet
Fixing things to the breaking point...
Nog even over mijn setup. De relatieve luxe dat ik met een AP het hele huis aan kan komt doordat mijn huis vrij klein is. Ik woon in een flat op de bovenste etage. Mijn slaapkamer en woonkamer zitten naast elkaar, en het signaal van mijn meterkast moet circa vier muren voordat deze mijn slaapkamer of woonkamer bereikt. WC en badkamer zitten er tussen. Het voordeel van Wifi uit de modem zou dan vooral zijn dat ik op de WC wifi heb. Wel heb ik de echte luxe dat ik loze leidingen heb. Ik trek dus een kabel van de meterkast naar mijn woonkamer. Daarop sluit ik een switch aan en daarop weer een AP. Op die switch sluit ik soms wat laptops aan en mijn raspberry-pi. Een andere kabel van de meterkast loopt naar mijn werkkamer. Volgens mij is het onhandig om de switch te vervangen door een router. Want dan zit ik met mijn werkkamer niet meer op hetzelfde netwerk. Dat klopt toch? Maar mijn voornaamste zorg ben ik nog niet tegengekomen. Dat is of het signaal van mijn modem het signaal van mijn AP kan verstoren. Pakt de modem nu een belangrijk deel van de bandbreedte in door zichzelf continue kenbaar te maken, zonder dat hij iets te doen heeft. Dan heb ik nog vooral sociale motieven. Ik zorg er voor dat mijn wasmachine op christelijke tijdstippen draait. Zet de radio en/of TV niet te hard. En is het dan ook sociaal om niet teveel WIFI-hotspots te hebben? Of maakt dat niet uit omdat er toch maar één tegelijk werkt? Aannemende dat ik maar één tablet of telefoon heb werken.
Anoniem: 319464
En als vulling daaroo, je router is heel makkelijk als ap te configureren.Hammetje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:02:
[...]
Jij haalt een AccesPoint en een 'Range Extender' door elkaar.
Router ip geven in je bestaande reeks
Dhcp uitzetten
Firewall etc uitzetten
En de netwerkkabel op lan1 en niet op wan
@ TheMak Je hebt dus geen acces spoint maar een router.. ja toch, aan je Ziggo modem/router behoeft je niets te doen, behoud je ook je Ziggo accespoints.
Je extra router hang je op een zo'n hoog best mogelijk locatie op en je maakt een UTP verbinding van Lan port naar Lan port, op je router zet je HDCP uit, en maak de SSID en wachtwoord het zelfde als op je Ziggo router, je zegt dat je huis vrij klein is dan begrijp ik niet dat de Ziggo WiFi niet genoeg is ik heb hier in een zelfde situatie geen problemen met de WiFi, succes
Je extra router hang je op een zo'n hoog best mogelijk locatie op en je maakt een UTP verbinding van Lan port naar Lan port, op je router zet je HDCP uit, en maak de SSID en wachtwoord het zelfde als op je Ziggo router, je zegt dat je huis vrij klein is dan begrijp ik niet dat de Ziggo WiFi niet genoeg is ik heb hier in een zelfde situatie geen problemen met de WiFi, succes
Size isn't everything 
WiFi kan rustig >300m reiken, dat het in een huis niet eens 10% daarvan haalt heeft te maken met obstakels. Die kun je ook in een kleine woning hebben.
Typisch voorbeeld: 2-kamer doorzonappartement met voor woonkamer, achter slaapkamer en volledig betegelde badkamer er tussenin. Sommige soorten tegel blokkeren nagenoeg elk RF-signaal, dus ook WiFi. Als je WiFi AP aan de zijde van de badkamer (en dus niet de gang ernaast) staat, kan het zomaar zijn dat je ook in zo'n klein appartement geen dekking van beide kamers hebt vanaf een enkel AP. En laat dat nou net zijn wat TS beschrijft
Die modem zou het we ook prima kunnen dekken van de andere kant van de kamer, maar dat is niet waar coax binnenkomt.
Het kan zeker verstoren als je op een overlappend kanaal draait. Zorg dus dat je minimaal 4, liever 5 kanalen uit elkaar zit. 'Best practices' is om alleen kanalen 1, 6 en 11 te gebruiken in 2.4GHz.
Als je geen vrij kanaal hebt, hou er rekening mee dat het VEEL beter is om in exact zelfde kanaal te zitten als een ander netwerk dan te overlappen (dan delen ze de zendtijd in dat kanaal ipv elkaar alleen maar te verstoren)
Hier geldt zelfde als verstoring bij jezelf voorkomen: liefst volledig vrij gaan staan (minstens 4 kanalen ertussen), kan dat niet, ga dan op exact zelfde kanaal zitten, niet half overlappend. Stel iedereen in de buurt houdt zich netjes aan 1-6-11, test even welk van de drie beste performance geeft voor jou en pak die, dan vermijd je vanzelf de kanalen waar je buren op dat moment het actiefst zijn.
Dit kanaal gaat op voor 2.4GHz. Als er veel drukte is en je overal elkaar tot last bent is het tijd om naar 5GHz over te stappen. Hoe makkelijk dat is hangt af van:
1) welke modem/router je hebt van Ziggo (sommige hebben alleen 2.4GHz, andere hebben mogelijkheid om te kiezen tussen 2.4GHz en 5GHz maar niet tegelijk, en de recentere kunnen beide tegelijk).
2) welke losse router/AP je hebt (zelfde verhaal)
3) of je client devices het ondersteunen
Als je modem/router beide aankan maar niet tegelijk, en je losse AP wel beide aankan, is het typisch situatie waar je meerwaarde hebt aan twee AP's, aangezien 5GHz nog slechter door muren heen gaat dan 2.4GHz. Laat je losse AP beide doen vanaf andere kant van het huis en laat de modem/router alleen 5GHz doen. Dan heb je overal goede 5GHz dekking en redelijk tot goede 2.4GHz dekking voor je legacy zooi dat geen 5GHz aankan.
Wij kunnen je helpen met suggesties, maar dan moet je ons wel vertellen wat je daar exact hebt staan - sowieso nooit een overbodige luxe als je om hulp vraagt
WiFi kan rustig >300m reiken, dat het in een huis niet eens 10% daarvan haalt heeft te maken met obstakels. Die kun je ook in een kleine woning hebben.
Typisch voorbeeld: 2-kamer doorzonappartement met voor woonkamer, achter slaapkamer en volledig betegelde badkamer er tussenin. Sommige soorten tegel blokkeren nagenoeg elk RF-signaal, dus ook WiFi. Als je WiFi AP aan de zijde van de badkamer (en dus niet de gang ernaast) staat, kan het zomaar zijn dat je ook in zo'n klein appartement geen dekking van beide kamers hebt vanaf een enkel AP. En laat dat nou net zijn wat TS beschrijft

Die modem zou het we ook prima kunnen dekken van de andere kant van de kamer, maar dat is niet waar coax binnenkomt.
TheMak schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:51:
Nog even over mijn setup. De relatieve luxe dat ik met een AP het hele huis aan kan komt doordat mijn huis vrij klein is. Ik woon in een flat op de bovenste etage. Mijn slaapkamer en woonkamer zitten naast elkaar, en het signaal van mijn meterkast moet circa vier muren voordat deze mijn slaapkamer of woonkamer bereikt. WC en badkamer zitten er tussen. Het voordeel van Wifi uit de modem zou dan vooral zijn dat ik op de WC wifi heb. Wel heb ik de echte luxe dat ik loze leidingen heb. Ik trek dus een kabel van de meterkast naar mijn woonkamer. Daarop sluit ik een switch aan en daarop weer een AP. Op die switch sluit ik soms wat laptops aan en mijn raspberry-pi. Een andere kabel van de meterkast loopt naar mijn werkkamer. Volgens mij is het onhandig om de switch te vervangen door een router. Want dan zit ik met mijn werkkamer niet meer op hetzelfde netwerk. Dat klopt toch? Maar mijn voornaamste zorg ben ik nog niet tegengekomen. Dat is of het signaal van mijn modem het signaal van mijn AP kan verstoren. Pakt de modem nu een belangrijk deel van de bandbreedte in door zichzelf continue kenbaar te maken, zonder dat hij iets te doen heeft.

Het kan zeker verstoren als je op een overlappend kanaal draait. Zorg dus dat je minimaal 4, liever 5 kanalen uit elkaar zit. 'Best practices' is om alleen kanalen 1, 6 en 11 te gebruiken in 2.4GHz.
Als je geen vrij kanaal hebt, hou er rekening mee dat het VEEL beter is om in exact zelfde kanaal te zitten als een ander netwerk dan te overlappen (dan delen ze de zendtijd in dat kanaal ipv elkaar alleen maar te verstoren)
Binnen redelijke grenzen levert een AP alleen overlast als het gebruikt wordt als je tientallen gaat plaatsen beginnen de beacons waarmee ze zich adverteren een issue te worden, maar dat is hier niet aan de orde. Evt overlast voor de buren komt dus inderdaad van je apparaat die data verzendt/ontvangt, niet van de AP an sich.Dan heb ik nog vooral sociale motieven. Ik zorg er voor dat mijn wasmachine op christelijke tijdstippen draait. Zet de radio en/of TV niet te hard. En is het dan ook sociaal om niet teveel WIFI-hotspots te hebben? Of maakt dat niet uit omdat er toch maar één tegelijk werkt? Aannemende dat ik maar één tablet of telefoon heb werken.
Hier geldt zelfde als verstoring bij jezelf voorkomen: liefst volledig vrij gaan staan (minstens 4 kanalen ertussen), kan dat niet, ga dan op exact zelfde kanaal zitten, niet half overlappend. Stel iedereen in de buurt houdt zich netjes aan 1-6-11, test even welk van de drie beste performance geeft voor jou en pak die, dan vermijd je vanzelf de kanalen waar je buren op dat moment het actiefst zijn.
Dit kanaal gaat op voor 2.4GHz. Als er veel drukte is en je overal elkaar tot last bent is het tijd om naar 5GHz over te stappen. Hoe makkelijk dat is hangt af van:
1) welke modem/router je hebt van Ziggo (sommige hebben alleen 2.4GHz, andere hebben mogelijkheid om te kiezen tussen 2.4GHz en 5GHz maar niet tegelijk, en de recentere kunnen beide tegelijk).
2) welke losse router/AP je hebt (zelfde verhaal)
3) of je client devices het ondersteunen
Als je modem/router beide aankan maar niet tegelijk, en je losse AP wel beide aankan, is het typisch situatie waar je meerwaarde hebt aan twee AP's, aangezien 5GHz nog slechter door muren heen gaat dan 2.4GHz. Laat je losse AP beide doen vanaf andere kant van het huis en laat de modem/router alleen 5GHz doen. Dan heb je overal goede 5GHz dekking en redelijk tot goede 2.4GHz dekking voor je legacy zooi dat geen 5GHz aankan.
Wij kunnen je helpen met suggesties, maar dan moet je ons wel vertellen wat je daar exact hebt staan - sowieso nooit een overbodige luxe als je om hulp vraagt
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1