Goed. In deze post wil ik een aantal suggesties maken voor een laptop, maar deze ook onderbouwen.
Je stelt in je allereerste bericht dat je vooral opzoek bent naar een laptop die simpelweg ... sneller is!
Prima uitgangspunt, daar kan ik mij wat bij voorstellen. Maar wanneer is een computer snel?
pilskes schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:21:
[...]
De Acer heeft maar een i3, en als ik de review lees, zijn ze niet echt wild enthousiast over de laptop. Ik (als noob) zou het liefst een i7 of nieuwere i5 willen, ivm snelheid. Een goed scherm zou fijn zijn, maar geen dealbreker.'
Is het de processor die de snelheid van een computer bepaalt? Fout!
Ik ga je vertellen waarom. De processor van een computer is absoluut belangrijk, in dit onderdeel worden een groot deel van de berekeningen uitgevoerd die weer leiden tot acties. Echter, niet het belangrijkste onderdeel als het gaat om snelheid.
De 'snelheid' van een PC wordt niet bepaald door een of enkele onderdelen, maar door het
traagste onderdeel. De kracht van een ketting wordt bepaald door de zwakste schakel, net zoals de snelheid van een computer vaak bepaalt wordt door het traagste onderdeel. Om dit verder te illustreren lopen we kort door de meest belangrijke onderdelen van elke PC heen. Hiernaast maak ik aanbevelingen op basis van de door jouw beschreven werkzaamheden.
opslag :
USB-sticks, harde schijven, SSD's, CD's en DVD's zijn allemaal vormen van opslag. De meest bekende vormen zijn de HDD (harde schijf) en SSD (solid state drive). Op de HDD/SSD staat Windows 7 opgeslagen en alle software, foto's documenten etc. De eerstgenoemde is het belangrijkste (Windows 7) voor snelheid. Zodra je een computer aanzet moet hij ' windows 7' op gaan halen van de harde schijf en deze doorgeven aan het geheugen. Hierna gaat de processor berekeningen uitvoeren en zo begint de opstartcyclus van je laptop. In tegenstelling tot de processor en geheugen blijft informatie op een HDD/SSD bewaard als de stroom wegvalt. Daarom moet de PC elke keer zo lang opstarten ('windows 7 ophalen en doorgeven') als je 'm uitgezet hebt. Dit geld niet alleen voor Windows. Als je een browser opent wordt dit opgehaald van een harde schijf, net zoals een document, foto, vrijwel alles.
Je kunt je dus vast wel voorstellen dat de doorvoersnelheid die het opslagmedia ondersteunt daarom een significante bijdrage levert aan de totale 'snelheid' van een computer. Vroeger waren er alleen HDD's, dit is de laatste jaren altijd het traagste onderdeel geweest van een computer. Tegenwoordig hebben we SSD's, deze opereren stukken sneller maar zijn duurder wanneer vergeleken met een harde schijf. Het snelheidsverschil tussen HDD's en SSD's is te vergelijken met het verschil tussen dag en nacht.
Welke opslag bij mijn werkzaamheden? : Voor een snelle ervaring ga je voor een SSD. Een SSD is echter duurder dan een HDD voor dezelfde opslaghoeveelheid. De vraag is dus hoeveel ruimte je foto's in beslag nemen, dan kunnen we iets roepen over een minimale grootte van de HDD of SSD.
Bij voorkeur wil je echter een SSD in plaats van een HDD, dus daar gaan we later naar zoeken. Een HDD is in de regel altijd te verwisselen voor een SSD en vice-versa, opslag is een van de twee onderdelen die vaak gemakkelijk aan te passen is op een laptop.
Geheugen:
Het geheugen (werkgeheugen/RAM) kan je eigenlijk zien als het kladblok van een PC. Er wordt data op weggeschreven die hij later wellicht nog nodig kan hebben. Hoe meer programma's je open hebt staan, hoe meer hij even weg moet schrijven. De functie van het geheugen is tijdelijk data parkeren die later nodig is, en dit snel kunnen uitleveren aan de processor. Het geheugen en processor kunnen retesnel data uitwisselen met elkaar. Het ophalen van data van de harde schijf duurt vaak vele malen langer.
Hoeveel geheugen voor mijn gebruik?
Op basis van de werkzaamheden die jij beschrijft zou ik je adviseren op zoek te gaan naar een laptop met 4 - 6Gb. Hoe meer hoe beter, maar het is zonde als het RAM niet gebruikt wordt. RAM is overigens één van de onderdelen die vaak achteraf nog uit te breiden is. Dit is fijn, want als we nu een prachtige laptop tegenkomen met te weinig RAM valt dit dus nog op te lossen! Hierover zal ik wat meer roepen bij een laptopselectie.
Processor :
Daar zijn we dan. Processors zijn te verdelen in twee kampen: Intel en AMD. Intel heeft momenteel een stapje voor op AMD qua techniek, snelheid en kosten. Hier gaan we echter niet te diep op in en het is niet zo dat AMD de bron van al het kwaad is. Omdat de meeste laptops een Intel processor hebben gaan we hier nog wat verder op in.
De processor krijgt informatie aangeleverd vanuit het geheugen, doet er een paar truukjes mee en parkeert de uitkomsten opnieuw in het RAM. Het is inderdaad het boegbeeld van snelheid van de computer, maar processors zijn al enkele jaren zo snel dat het vaak niet de reden is van traagheid op een computer.
Intel heeft in hoofdlijnen drie kampen: i3, i5 en i7. Dit is gedaan om snel onderscheid te kunnen maken, echter het is wat ingewikkelder. Een serienummer van intel ziet er ongeveer zo uit:
i5-6200u
De i5 geeft aan dat het om een processor gaat in de i5-reeds, de middenklasse. Het eerste getal na de streep (i5-
6200) geeft de generatie van de processor aan. 6 is momenteel de laatste (en beste) generatie en heeft de naam 'skylake' gekregen. Het tweede nummer geeft een indicatie weer van de performance (i5-6
200), hoe hoger hoe beter.
Hierdoor krijgen we wat rare situaties, zo kan het goed zijn dat een i7-6200u minder snel is dan een i5-4960k.Ondanks dat de eerstgenoemde een i7-serie is en een latere generatie is.
Sommige i3's zijn sneller dan i5's, en sommige i7's zijn weer trager dan een i5. Een beetje verwarrend.

Uiteindelijk zijn processors te vergelijken door de kloksnelheid (hoger is beter) en het aantal kernen (hoger is meer rekenkracht, minder energiezuinig).
Welke processor heb ik nodig?
Op basis van je gebruik stel ik voor dat we gaan kijken naar een i3/ i5-processor. Een i5 geniet overduidelijk de voorkeur voor gamen. De processor is echter meestal het laatste component waar ik naar kijk bij een laptop, omdat de meeste processors snel genoeg zijn.
Videokaart :
Racegames en shooters zullen hevig leunen op je videokaart. Er zijn videokaarten van nvidia en AMD. Van Nvidia willen we
geen Quattro kaart (zoals in de laatstgenoemde laptop die jij voorstelde) omdat deze bedoeld is voor andere functies dan gamen, hij is er ook niet echt heel erg goed in. Het beoordelen van videokaarten gaat ongeveer hetzelfde als bij processors, het eerste nummer geeft de generatie aan (Nvidia Geforce
960m), de tweede een indicatie van de performance (Nivida Geforce 9
80m = beter dan 960m).
Welke videokaart heb ik nodig?
Videokaarten zijn duur spul. Het wordt aardig puzzelen om te kijken wat haalbaar is in het gestelde budget. Ik stel even voor dat we kijken wat het aanbod daarover zegt.
overig:
- Bij het kijken van steams is een scherm belangrijk. Bij voorkeur willen we een IPS-paneel als scherm. Dit is beter dan een TN-paneel doordat kleuren beter uitkomen.
- Bouwkwaliteit is fijn, maar voor jou minder belangrijk omdat je de laptop niet continue mee naar buiten neemt.
- Een CD-drive vindt je essentieel.
Voorgestelde opties
Ik edit dit er morgen nog in, ondertussen is het al kwart voor 12.