Nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen? Heb een desktop van een paar jaar oud en een laptop die eigenlijk niet meer voldoet aan mijn eisen ( pricewatch: Toshiba Satellite M70-264 (P-M 740; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4" T... ) Toch kan ik behoorlijk wat met dit oudje, alleen loop ik tegen wat zaken aan: te weinig opslag, te traag voor streams, te traag voor ehhh bijna alles!! Ik wil graag gewoon Windows, gebruik nu 7 en alles is eigenlijk goed. Gamen doe ik niet met de laptop, maar eventueel een game spelen zou wel een optie zijn. Zware programma's om foto's te bewerken gebruik ik niet, wel om foto's om te zetten. Ik wil de laptop gebruiken voor te internetten, streams (sport) te kijken en misschien als vervanging van de desktop.

Wat is je budget? Ongeveer 600 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? De laptop blijft eigenlijk altijd thuis

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren Liever geen Acer, of ander merk wat bekend staat om de slechtere kwaliteit. Wil graag genoeg opslag, dus 1TB harde schijf, 6 of 8 GB geheugen.
Ik zat zelf te denken aan zoiets:
pricewatch: Asus R556LA-DM1873T , wat zij de meningen over deze laptop, of zijn er betere alternatieven?

• pilskes
  • Niet online
Niemand een tip? Heb geen verstand van processors, moederborden, grafische kaarten enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Nu zag ik deze laptop bij de Expert:
https://www.expert.nl/tos...=wk072016&s2m_channel=102

Mag ik de mening hierover, en dan voor de processor en de grafische kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
pilskes schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:47:
Nu zag ik deze laptop bij de Expert:
https://www.expert.nl/tos...=wk072016&s2m_channel=102

Mag ik de mening hierover, en dan voor de processor en de grafische kaart?
http://www.toshiba.nl/lap...50-c/satellite-l50-c-25q/ staan de specificaties van deze laptop netjes opgesomd.

Wat opmerkingen:

de 2TB is wel fors qua opslag, maar 5400rpm, dat is de langzaamst werkende schijf die op dit moment verkrijgbaar is. Neem een 500GB 7200rpm en dan heb je wel 4x minder opslag, maar wel een schijf die 35% sneller werkt.

De processor is een Quad Core processor, wat in de basis inhoudt dat deze meerdere taken tegelijkertijd kan uitvoeren, prima dus. :).

8GB werkgeheugen is hedendaags ongeveer 2x meer dan gebruikelijk, dus ook prima.

Resolutie van 1366x768 is echt wel basis, daar wordt je tegenwoordig niet heel blij van, helemaal niet als je sportstreams wilt kijken, die tegenwoordig allemaal al Full-HD (1920x1080) worden uitgezonden.

Videokaart: Prima voor uw doel, gamen gaat niet.

Wifi: AC, dus dat kan lekker snel en is geen probleem.

Advies: Kijk naar een laptop met een snellere schijf (SSHD/SSD) en een resolutie van 1600x900 of beter, bijvoorbeeld deze gefilterde resultaten: http://tweakers.net/categ...tq8x61Rb8Wek9jxMVTNqweVke

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:51
laptopplus schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 00:11:
[...]

http://www.toshiba.nl/lap...50-c/satellite-l50-c-25q/ staan de specificaties van deze laptop netjes opgesomd.

Wat opmerkingen:

de 2TB is wel fors qua opslag, maar 5400rpm, dat is de langzaamst werkende schijf die op dit moment verkrijgbaar is. Neem een 500GB 7200rpm en dan heb je wel 4x minder opslag, maar wel een schijf die 35% sneller werkt.

De processor is een Quad Core processor, wat in de basis inhoudt dat deze meerdere taken tegelijkertijd kan uitvoeren, prima dus. :).

8GB werkgeheugen is hedendaags ongeveer 2x meer dan gebruikelijk, dus ook prima.

Resolutie van 1366x768 is echt wel basis, daar wordt je tegenwoordig niet heel blij van, helemaal niet als je sportstreams wilt kijken, die tegenwoordig allemaal al Full-HD (1920x1080) worden uitgezonden.

Videokaart: Prima voor uw doel, gamen gaat niet.

Wifi: AC, dus dat kan lekker snel en is geen probleem.

Advies: Kijk naar een laptop met een snellere schijf (SSHD/SSD) en een resolutie van 1600x900 of beter, bijvoorbeeld deze gefilterde resultaten: http://tweakers.net/categ...tq8x61Rb8Wek9jxMVTNqweVke
Merendeel mee eens, maar of een quadcore Atom nu echt voldoet als primair systeem betwijfel ik. Ja mooi dat er meerdere dingen tegelijk kunnen, maar wel altijd alles langzaam. Veel trage cores leveren nog geen snelle computer op.

Die 5200u uit de Asus is echt veel sneller. Zie:
http://www.notebookcheck....cture=0&64bit=0&daysold=0

De Toshiba komt mij voor als marketing-object: 2Tb schijfruimte, quadcore, 8 GiB geheugen. Staat leuk, maar wat wilde je met 8 GiB aan geheugen doen in een Atom-machine? De processor is te traag om de programma's te draaien die die hoeveelheid geheugen nodig hebben.

Bovenstaande zoeklinks is overigens prima. Het is jammer dat er zo weinig keus is in dit segment. Full HD, beetje behoorlijke cpu, daardoor vallen er al een hoop af.

De Asus voldoet aan bijna alle eisen. De hierboven genoemde SSD of hybride harde schijf (SSHD) is echter toch echt wel lekker. Zeker een 2.5 inch laptopschijf is gewoon niet zo snel. Maar dat maakt het zoeken wel een stuk lastiger.

pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59442532

Zou dan kunnen. Stond ook eerder in een BBG.

Je zou ook nog kunnen kijken of je de hdd op de plek van de Dvd-speler kunt zetten en dan b.v. een 256 GiB SSD op de plek van de harddisk zetten.

Of harddisk uit de laptop en in een externe casing en een SSD in de laptop.

Allemaal mogelijkheden. Alleen de vraag is wat het beste bij je past.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 16-02-2016 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
White Feather schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:10:
[...]

Merendeel mee eens, maar of een quadcore Atom nu echt voldoet als primair systeem betwijfel ik. Ja mooi dat er meerdere dingen tegelijk kunnen, maar wel altijd alles langzaam. Veel trage cores leveren nog geen snelle computer op.

Die 5200u uit de Asus is echt veel sneller. Zie:
http://www.notebookcheck....cture=0&64bit=0&daysold=0

De Toshiba komt mij voor als marketing-object: 2Tb schijfruimte, quadcore, 8 GiB geheugen. Staat leuk, maar wat wilde je met 8 GiB aan geheugen doen in een Atom-machine? De processor is te traag om de programma's te draaien die die hoeveelheid geheugen nodig hebben.

Bovenstaande zoeklinks is overigens prima. Het is jammer dat er zo weinig keus is in dit segment. Full HD, beetje behoorlijke cpu, daardoor vallen er al een hoop af.

De Asus voldoet aan bijna alle eisen. De hierboven genoemde SSD of hybride harde schijf (SSHD) is echter toch echt wel lekker. Zeker een 2.5 inch laptopschijf is gewoon niet zo snel. Maar dat maakt het zoeken wel een stuk lastiger.

pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59442532

Zou dan kunnen. Stond ook eerder in een BBG.

Je zou ook nog kunnen kijken of je de hdd op de plek van de Dvd-speler kunt zetten en dan b.v. een 256 GiB SSD op de plek van de harddisk zetten.

Of harddisk uit de laptop en in een externe casing en een SSD in de laptop.

Allemaal mogelijkheden. Alleen de vraag is wat het beste bij je past.

Succes!
Top man!!! Hier heb ik iets aan!

Ik ben op zoek naar een laptop waar ik een paar jaar mee vooruit kan. Ik ga geen zware programma's gebruiken (waarchijnlijk), maar ik kijk wel regelmatig sport streams. Ik heb nog een desktop pc, waar ik alle foto's op zet en mee bestel etc. Ik wil de laptop daar dus ook voor gaan gebruiken, eventueel met een extra harde schijf die ik er af en toe aan kan hangen.

Een dvd speler is eigenlijk wel een must, maar een grotere harde schijf dus eigenlijk ook wel.

Als je de specs ziet van de huidige laptop zou je in lachen uitbarsten!!!!

Als je naar mijn budget kijkt (+/- 500-600 euro) wat zou je dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareltjel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-02-2023
pricewatch: Acer Aspire E5-573G-35QT

Misschien niet zo veel opslag, maar wel een ssd met i3 en full HD scherm
Is het geen mogelijkheid om je foto's op een externe schijf op te slaan?

De acer is al eens beoordeeld door tweakers:
reviews: Laptop Best Buy Guide - December 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Kareltjel schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 19:00:
pricewatch: Acer Aspire E5-573G-35QT

Misschien niet zo veel opslag, maar wel een ssd met i3 en full HD scherm
Is het geen mogelijkheid om je foto's op een externe schijf op te slaan?

De acer is al eens beoordeeld door tweakers:
reviews: Laptop Best Buy Guide - December 2015
Ik heb niet echt een fijn gevoel bij Acer, maar dat is niet uit eigen ervaring, maar door de verhalen van anderen. Is er iets van waar dat Acer "minder goede" producten verkoopt? Bij Asus of Lenovo heb ik een beter gevoel, terwijl dit nergens op slaat..

De Acer heeft maar een i3, en als ik de review lees, zijn ze niet echt wild enthousiast over de laptop. Ik (als noob) zou het liefst een i7 of nieuwere i5 willen, ivm snelheid. Een goed scherm zou fijn zijn, maar geen dealbreker.'

Een externe harde schijf gaat er dan in ieder geval komen, maar wat opslagruimte op de laptop zou ook welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Zo, nog steeds op zoek. Nu heb ik een 2de hands gevonden:
V&A aangeboden: HP EliteBook 8560w i7-8GB-500GB (evt SSD)

Is dit een goede optie voor mij? Specs lijken me wel top, maar is de kwaliteit hiervan ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-04-2024
Goede poging, maar ik vind dat de laptop slecht past voor hetgene waarvoor je 'm wilt gebruiken. Zal het later uitgebreid toelichten.
Je zegt dat je af en toe een game wilt spelen, welke?

[ Voor 1% gewijzigd door Viince1 op 03-03-2016 21:33 . Reden: edit: Mobiele reactie, enigsinds kortaf. Sorry. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Viince1 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:10:
Goede poging, maar ik vind dat de laptop slecht past voor hetgene waarvoor je 'm wilt gebruiken. Zal het later uitgebreid toelichten.
Je zegt dat je af en toe een game wilt spelen, welke?
Thanx, ben benieuwd naar je verdere uitleg!

Ik ben een fan van race spellen, dus die zullen er dan wel op gespeeld worden. Ook een shooter oid zal wel langs komen.

Hou er ook rekening mee dat ik wel een tijdje met de laptop wil doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viince1
Goed. In deze post wil ik een aantal suggesties maken voor een laptop, maar deze ook onderbouwen.
Je stelt in je allereerste bericht dat je vooral opzoek bent naar een laptop die simpelweg ... sneller is!
Prima uitgangspunt, daar kan ik mij wat bij voorstellen. Maar wanneer is een computer snel?
pilskes schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:21:
[...]
De Acer heeft maar een i3, en als ik de review lees, zijn ze niet echt wild enthousiast over de laptop. Ik (als noob) zou het liefst een i7 of nieuwere i5 willen, ivm snelheid. Een goed scherm zou fijn zijn, maar geen dealbreker.'
Is het de processor die de snelheid van een computer bepaalt? Fout!
Ik ga je vertellen waarom. De processor van een computer is absoluut belangrijk, in dit onderdeel worden een groot deel van de berekeningen uitgevoerd die weer leiden tot acties. Echter, niet het belangrijkste onderdeel als het gaat om snelheid.

De 'snelheid' van een PC wordt niet bepaald door een of enkele onderdelen, maar door het traagste onderdeel. De kracht van een ketting wordt bepaald door de zwakste schakel, net zoals de snelheid van een computer vaak bepaalt wordt door het traagste onderdeel. Om dit verder te illustreren lopen we kort door de meest belangrijke onderdelen van elke PC heen. Hiernaast maak ik aanbevelingen op basis van de door jouw beschreven werkzaamheden.

opslag :
USB-sticks, harde schijven, SSD's, CD's en DVD's zijn allemaal vormen van opslag. De meest bekende vormen zijn de HDD (harde schijf) en SSD (solid state drive). Op de HDD/SSD staat Windows 7 opgeslagen en alle software, foto's documenten etc. De eerstgenoemde is het belangrijkste (Windows 7) voor snelheid. Zodra je een computer aanzet moet hij ' windows 7' op gaan halen van de harde schijf en deze doorgeven aan het geheugen. Hierna gaat de processor berekeningen uitvoeren en zo begint de opstartcyclus van je laptop. In tegenstelling tot de processor en geheugen blijft informatie op een HDD/SSD bewaard als de stroom wegvalt. Daarom moet de PC elke keer zo lang opstarten ('windows 7 ophalen en doorgeven') als je 'm uitgezet hebt. Dit geld niet alleen voor Windows. Als je een browser opent wordt dit opgehaald van een harde schijf, net zoals een document, foto, vrijwel alles.
Je kunt je dus vast wel voorstellen dat de doorvoersnelheid die het opslagmedia ondersteunt daarom een significante bijdrage levert aan de totale 'snelheid' van een computer. Vroeger waren er alleen HDD's, dit is de laatste jaren altijd het traagste onderdeel geweest van een computer. Tegenwoordig hebben we SSD's, deze opereren stukken sneller maar zijn duurder wanneer vergeleken met een harde schijf. Het snelheidsverschil tussen HDD's en SSD's is te vergelijken met het verschil tussen dag en nacht.

Welke opslag bij mijn werkzaamheden? : Voor een snelle ervaring ga je voor een SSD. Een SSD is echter duurder dan een HDD voor dezelfde opslaghoeveelheid. De vraag is dus hoeveel ruimte je foto's in beslag nemen, dan kunnen we iets roepen over een minimale grootte van de HDD of SSD.
Bij voorkeur wil je echter een SSD in plaats van een HDD, dus daar gaan we later naar zoeken. Een HDD is in de regel altijd te verwisselen voor een SSD en vice-versa, opslag is een van de twee onderdelen die vaak gemakkelijk aan te passen is op een laptop.

Geheugen:
Het geheugen (werkgeheugen/RAM) kan je eigenlijk zien als het kladblok van een PC. Er wordt data op weggeschreven die hij later wellicht nog nodig kan hebben. Hoe meer programma's je open hebt staan, hoe meer hij even weg moet schrijven. De functie van het geheugen is tijdelijk data parkeren die later nodig is, en dit snel kunnen uitleveren aan de processor. Het geheugen en processor kunnen retesnel data uitwisselen met elkaar. Het ophalen van data van de harde schijf duurt vaak vele malen langer.

Hoeveel geheugen voor mijn gebruik?
Op basis van de werkzaamheden die jij beschrijft zou ik je adviseren op zoek te gaan naar een laptop met 4 - 6Gb. Hoe meer hoe beter, maar het is zonde als het RAM niet gebruikt wordt. RAM is overigens één van de onderdelen die vaak achteraf nog uit te breiden is. Dit is fijn, want als we nu een prachtige laptop tegenkomen met te weinig RAM valt dit dus nog op te lossen! Hierover zal ik wat meer roepen bij een laptopselectie.

Processor :
Daar zijn we dan. Processors zijn te verdelen in twee kampen: Intel en AMD. Intel heeft momenteel een stapje voor op AMD qua techniek, snelheid en kosten. Hier gaan we echter niet te diep op in en het is niet zo dat AMD de bron van al het kwaad is. Omdat de meeste laptops een Intel processor hebben gaan we hier nog wat verder op in.
De processor krijgt informatie aangeleverd vanuit het geheugen, doet er een paar truukjes mee en parkeert de uitkomsten opnieuw in het RAM. Het is inderdaad het boegbeeld van snelheid van de computer, maar processors zijn al enkele jaren zo snel dat het vaak niet de reden is van traagheid op een computer.
Intel heeft in hoofdlijnen drie kampen: i3, i5 en i7. Dit is gedaan om snel onderscheid te kunnen maken, echter het is wat ingewikkelder. Een serienummer van intel ziet er ongeveer zo uit:
i5-6200u
De i5 geeft aan dat het om een processor gaat in de i5-reeds, de middenklasse. Het eerste getal na de streep (i5-6200) geeft de generatie van de processor aan. 6 is momenteel de laatste (en beste) generatie en heeft de naam 'skylake' gekregen. Het tweede nummer geeft een indicatie weer van de performance (i5-6200), hoe hoger hoe beter.
Hierdoor krijgen we wat rare situaties, zo kan het goed zijn dat een i7-6200u minder snel is dan een i5-4960k.Ondanks dat de eerstgenoemde een i7-serie is en een latere generatie is.
Sommige i3's zijn sneller dan i5's, en sommige i7's zijn weer trager dan een i5. Een beetje verwarrend. 8)7 Uiteindelijk zijn processors te vergelijken door de kloksnelheid (hoger is beter) en het aantal kernen (hoger is meer rekenkracht, minder energiezuinig).

Welke processor heb ik nodig?
Op basis van je gebruik stel ik voor dat we gaan kijken naar een i3/ i5-processor. Een i5 geniet overduidelijk de voorkeur voor gamen. De processor is echter meestal het laatste component waar ik naar kijk bij een laptop, omdat de meeste processors snel genoeg zijn.

Videokaart :
Racegames en shooters zullen hevig leunen op je videokaart. Er zijn videokaarten van nvidia en AMD. Van Nvidia willen we geen Quattro kaart (zoals in de laatstgenoemde laptop die jij voorstelde) omdat deze bedoeld is voor andere functies dan gamen, hij is er ook niet echt heel erg goed in. Het beoordelen van videokaarten gaat ongeveer hetzelfde als bij processors, het eerste nummer geeft de generatie aan (Nvidia Geforce 960m), de tweede een indicatie van de performance (Nivida Geforce 980m = beter dan 960m).
Welke videokaart heb ik nodig?
Videokaarten zijn duur spul. Het wordt aardig puzzelen om te kijken wat haalbaar is in het gestelde budget. Ik stel even voor dat we kijken wat het aanbod daarover zegt.

overig:
- Bij het kijken van steams is een scherm belangrijk. Bij voorkeur willen we een IPS-paneel als scherm. Dit is beter dan een TN-paneel doordat kleuren beter uitkomen.
- Bouwkwaliteit is fijn, maar voor jou minder belangrijk omdat je de laptop niet continue mee naar buiten neemt.
- Een CD-drive vindt je essentieel.

Voorgestelde opties
Ik edit dit er morgen nog in, ondertussen is het al kwart voor 12. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Nou nou, wat een duidelijke uitleg zeg! Top man!

Ik ben benieuwd naar je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
[b][message=46060913,noline]
Voorgestelde opties
Ik edit dit er morgen nog in, ondertussen is het al kwart voor 12. ;w
Heb je toevallig al tijd om wat opties te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
Sorry - laatste weken scriptie. Maar belofte maakt schuld.

Ik ben uiteindelijk in de pricewatch van Tweakers gaan filteren op de volgende dingen:
- prijs 200 - 700 (100 euro boven je budget, maar als een laptop voor 50 euro stukken beter is kun je dat best overwegen). De minimum van 200 euro zorgt ervoor dat we alleen kijken naar laptops die nu leverbaar zijn.
- CD-speler (steeds zeldzamer bij laptops)
- SSD (kun jij nog eens wat roepen over hoeveel opslag je gebruikt?)

De overige dingen heb ik niet toegepast, want ik zie nu al aankomen dat we in het gestelde budget op een paar gebieden concessies moeten maken. Dit resulteert in dit overzicht.

Door vervolgens te filteren op score komen eerst de laptops boven die zijn gereviewed door mede-tweakers. Enkele opties:

Acer Aspire v3
Met een middelmatige i5 processor, 8gb geheugen (!), een cd-drive en een videokaart van Nvidia geen slechte oplossing. De review spreekt van slechte kijkhoeken en dat is wel te verwachten met een edge-lit scherm, een wat oudere technologie. Waarschijnlijk werkt je huidige laptop daar ook op, dus hoe tevreden ben je met dat scherm? Een andere overweging is de beperkte opslag van 120gb. Wel een SSD, dus het gaat lekker vlot. Acer is het 'goedkopere' zusje van Asus, en dat betekent dat we iets minder van de bouwkwaliteit kunnen verwachten. Als je de laptop echter voornamelijk thuis laat zal dit weinig storend zijn.
Wat ik echt jammer vindt is het scherm, want voor het kijken van sport-streams is een mooi scherm wel fijn.

acer-aspire-e5-573g
Deze laptop wordt uitgebreid behandeld in de best buy guide, dus ik voeg hier weinig aan toe. Opnieuw een relatief minder scherm, en in dit model zit geen CD/DVD-speler. Je zou eventueel een externe cd/dvd speler kunnen kopen die je via USB aansluit, maar echt pragmatisch is dit niet. Helemaal niet in situaties waar je bijvoorbeeld op de bank zit. Hoe belangrijk is die cd/dvd speler?

HP Pavilion 15-ab121
Met de CD-speler en het IPS-scherm een noemenswaardige optie. Leuk om te benoemen dat er een AMD processor en videokaart inzit.
Omdat ik eigenlijk hier niet zo goed in thuis ben hoop ik dat andere Tweakers een inschatting kunnen maken van hoe dit past bij jouw gebruik. Nadeel is de 1TB-hdd storage, maar deze kan je eventueel later nog vervangen. Ik heb gecontroleerd of het mogelijk is om een SSD additioneel bij te plaatsen, maar er is slechts ruimte voor één (1) hard drive. De review spreekt van een waanzinnig goed geluid, en dat is wellicht ook een duidelijk pluspunt voor het bekijken van streams.

Een zoektocht door het tweedehands aanbod (op tweakers) bracht niks is op wat ik noemenswaardig vindt.

Kun je dit aanbod eens doornemen en stellen hoe je tegenover de suggesties staat? Als je vastloopt op het scherm adviseer ik je even te googelen op 'ips vs led' of simpelweg bij een computerwinkel naar binnen lopen en vragen of je het verschil mag zien tussen IPS en oudere panelen.
Er wordt nu al gewerkt aan een nieuwe 'best-buy guide' voor april waarin ook de keuze gemaakt wordt voor een laptop van jouw budget. Het kan interessant zijn om deze ontwikkelingen te volgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Viince1 op 08-03-2016 05:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark213
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 20:42
[b][message=45442853,noline]

Ik zat zelf te denken aan zoiets:
pricewatch: Asus R556LA-DM1873T , wat zij de meningen over deze laptop, of zijn er betere alternatieven?
Dit is echt een prima keuze. Ontzettend fraaie laptop. Compact en dun. Stond er gister bij de MM nog mee in mn handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Sorry, wist niet dat je het druk had! Toch super dat je weer een duidelijk en uitgebreid antwoord weet te geven.

Allereerst:
-Een dvd speler/writer is eigenlijk wel een must
-Ik gebruik redelijk wat opslag voor foto's, maar dit kan dus ook een externe hdd zijn. Een SSD is dus ook een optie, maar ivm programma's e.d. wel 1 van minimaal 320GB.
-Het geluid is niet heel erg belangrijk, meestal zit ik met oordopjes in omdat de vrouw iets anders wil zien op tv ;)

Ik heb je opties eens doorgenomen, en ik moet eerlijk zeggen dat Acer niet mijn voorkeur heeft. Dit is niet op persoonlijke ervaringen gebaseerd, maar meer op verhalen van anderen.
Ook is het scherm zoals je al vertelde niet echt geweldig. Het is wel wenselijk dat dit iets beter is, voor mijn gebruik heb ik geen super scherm nodig.

Bij de pricewatch: HP Pavilion 15-ab121nd vertelde je "Leuk om te benoemen dat er een AMD processor en videokaart inzit"
Is dit een voordeel dan tov een Intel?
De harde schijf is ook een 5400 rpm 1TB, is dit niet te traag??

Dus, een SSD met een externe HDD is denk ik slimmer, omdat de laptop met SSD vele malen sneller zal zijn bij gebruik. Een dvd-speler is ook zeer wenselijk, een HD scherm is wel wenselijk, verder geen voorkeur. De laptop moet wel een paar jaar meegaan, dus een best mogelijke processor moet erwel in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
Hi Pilskes,

AMD is niet echt een voordeel, ze staan momenteel zwakker op de markt als Intel. Maar, ik schrijf het niet af omdat gezien jouw gebruik, AMD dit goed zou kunnen beantwoorden. Aanvullend hierbij geldt ook dat de cd/dvd-speler het aanbod zo erg terugbrengt, dat we concessies moeten doen.

Je stelt een sterk argument over de SSD in de HP die ik eerder voorstelde. Ik heb eens gekeken of het aanbod is verandert, en wil uiteindelijk een nieuwe kandidaat voorstellen:

De HP-ab140nd
Dit is het geupgrade broertje van de HP-laptop die ik eerder voorstelde. Hier zit wel een SSD in (256gb),
er zit een snellere (AMD) processor in en daarmee ook een snellere videokaart. Ik heb even gekeken hoe deze zicht verhoudt tot Intel processors, en daarmee komt hij aardig in de buurt van een i5. Noemenswaardig is dat de AMD processor '3 kernen' heeft, en daarmee dus ook drie dingen tegelijk kan doen*. In dit modelletje zit 8gb geheugen, en daarmee kan je (ook de komende jaren) goed uit de voeten.
Het beloofde IPS-scherm zit er ook in, en natuurlijk de DVD/CD-speler. :)

Nadeel? 150 euro boven je budget (750 euro) . Ik wil je vragen zelf te overwegen of je bereid bent dit ervoor uit te geven. Anders zit er niks anders op dan concessies te moeten doen. Ik zie dit zelf als enige manier om een invulling te vinden voor al je wensen.
We kunnen ook teruggaan naar het budget van 600 euro, maar dan gaan we echt concessies moeten doen op snelheid, scherm of opslag. Wat ik je nog wel wil meegeven is dat HP regelmatig stunt met prijzen. Zie ook de opmerkingen onder dit review, waar mensen 'm toch goedkoper hebben weten te scoren dan 750 euro.

Alternatief
De HP die ik in de vorige post voorstelde voldoet in principe aan alle wensen behalve de SSD. Een SSD is in de meeste laptops zelf te plaatsen door de harde schijf te vervangen. Je kunt dan een losse SSD aanschaffen en deze plaatsen in dit model laptop. Dit is in de regel een kwestie van een paar schroeven losschroeven, SSD plaatsen en daarna de boel weer dichtschroeven, en dan de data overzetten.
Zo blijf je redelijk binnen je gestelde budget, alleen heb je een tragere processor en videokaart dan de de laptop die ik hierboven voorstel.

Kun je hier iets mee?

*Dit werkt niet altijd zo simpel. De ontwikkelaar van software moet hier ook op inspelen. Je kan er wel vanuit gaan dat Windows/Google Chrome/Firefox en veel software die breed wordt uitgerold hier gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Zo, dat is weer een heel verhaal zeg! Ik zit zelf natuurlijk ook rond te kijken, ook of ik mijn eisen misschien beter bij kan stellen zodat er een betere optie tevoorschijn komt.

Zo zat ik zelf te kijken of een 17" laptop meer opties gaf en zag ik deze opties:
- https://azerty.nl/0-1238-...er-17-3-1920-x-1080-.html
- https://azerty.nl/0-1238-...-brander-17-3-tn-160.html

Ik ben er nog steeds niet uit of een SSD voor mij beter is, aangezien opstarttijd mij niet zoveel uitmaakt. Of is het toch wel slim om een SSD te hebben en dan een externe harde schijf er bij te hebben voor alle opslag.. keuzes keuzes!

Ik ben er inmiddels wel achter dat een budget vaak rekbaar moet zijn, als je begint met een budget van 400 euro, kom je vaak op 500 euro uit. etc etc.
Dus iets hoger zal geen dealbreaker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Eigenlijk nog steeds niet iets gevonden waar ik happy meer zou zijn. Nu kan ik met korting een keuze uit 2 laptops krijgen.
Deze: http://www.imgdumper.nl/u...a-IMG-20160511-WA0003.jpg

En deze: http://www.imgdumper.nl/u...5-IMG-20160511-WA0002.jpg

De prijzen staan onderaan de afbeelding er bij. Welke zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:35
pilskes schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:50:
Eigenlijk nog steeds niet iets gevonden waar ik happy meer zou zijn. Nu kan ik met korting een keuze uit 2 laptops krijgen.

Ik zou voor de tweede gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Volkan1984 op 13-05-2016 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
pilskes schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:50:

Ik zou ook voor de 2de gaan
Heeft een ssd.
heeft een 2de harde schijf.
en Beeldscherm klinkt ook niet slecht.
Hou er wel rekening mee dat die wel geen dvd-rom speler heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Is deze de meerprijs echt waard? Wat kun je met de duurdere van de 2 wel, wat je met de andere niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Kan je met die duurdere laptop ook een beetje racegames spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Pagina: 1