Provider ontkent storing (> 3 weken), hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Beste Tweakers. Ik zit met een vervelend probleem, en dat probleem heet KPN ;)

Ik ben 7 maanden geleden op dit adres komen wonen en ik moet helaas "overleven" met een ~ 5 mbit adsl lijntje. Dat is geen vetpot, maar het is gelukkig wel altijd stabiel geweest. Alternatieven, anders dan 4G, zijn hier niet beschikbaar.

Altijd stabiel dus, tot op 18 november het internet er ineens uit lag nadat ik van het werk terug kwam. Avondje storing kan gebeuren, ga ik mij niet al te druk over maken. Ik ben de hele dag al aan het programmeren, dus dan maar even iets anders doen. De volgende dagen loste dit probleem zich niet op, dus toen eerst maar het hele interne netwerk bekeken, machines gecontroleerd of die sluipverbruik hadden, maar dat bleek allemaal in orde. Daarna KPN gebeld om de storing te melden, en het helpt allemaal niks.100x de vraag of ik mijn experia box al gereset heb, 3 nieuwe modems en 2 monteurs verder te zijn, gestuurd door de 2e lijns support, ben ik weer terug bij af. Het enige wat deze monteurs hebben bereikt is dat het niet de hele dag plat is, maar alleen de uren dat ik van het internet gebruik wil maken :+

De symptonen:
In het weekend en savonds na 20:00 uur is het internet zo goed als onbereikbaar. We hebben het dan over speedtest.net resultaten van soms < 0,5 mbit up en down , pings van 200+ ms, soms zelfs 800+ ms!!!

Een traceroute naar tweakers.net is ook hopeloos:
Tracing route to tweakers.net [213.239.154.20]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms     1 ms    <1 ms  mijnmodem.kpn [192.168.2.254]
  2   297 ms   332 ms   350 ms  195.190.243.12
  3   457 ms   397 ms   395 ms  nl-rt-dc2-git-cr04.kpn.net [213.75.64.241]
  4   433 ms   450 ms   467 ms  nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.240]
  5   462 ms   465 ms   487 ms  nl-asd-dc2-ice-ir01.kpn.net [139.156.112.100]
  6    20 ms    20 ms    20 ms  amsix.true.nl [80.249.208.171]
  7    30 ms    21 ms    31 ms  ams7.edge01.tengig-6-1-11.true.nl [87.233.1.218]
  8    21 ms    22 ms    21 ms  tweakers.net [213.239.154.20]

Tijd voor een testopstelling dus, en die is als volgt:

-Experiabox gereset, wifi UIT, alleen mijn laptop via een gigabit certified cat4 5E kabel aangesloten (+- 2 meter)
-Schone windows installatie. Als ik niet actief van het internet gebruik maak, geeft de prestatiemonitor een "flat line" weer van 0kbps, op het oog dus geen sluipverbruik.
- Ik heb een scriptje laten draaien die met een 900 seconde interval een aantal pings en traceroutes doet, o.a. naar kpn.nl en tweakers.net , en deze output in een log bestandje opslaat.
Testresultaten::

Het is een enorm logfile dus hier is de TL;DR versie: Gedurende het grootste gedeelte van de dag is de ping gemiddeld 21ms, in de namiddag begin je "missers" te zien, en na 20:00 uur krijg je 300+ ms ping of timeouts.

Wat zegt KPN??

Nou kpn zegt onder andere "niks met mijn logs te kunnen", en blijft in alle gevallen beweren dat als ze naar mijn modem toe meten dat het wel goed is. Dat de monteur, op mijn verzoek, in zijn werkbon heeft vermeld dat de snelheid die het modem weer geeft niet gelijk is aan de snelheid die uit het modem komt wordt omheen gepraat en doodgezwegen.

Mijn voorstel om rond 20:00 a 21:00 uur hier een monteur te laten komen zodat hij het dan kan meten werd geweigerd. Ook doen ze uitspraken in de richting van "maar de belofte dat de verbinding veel beter gaat worden kan ik je niet doen.", en "Ik hoop natuurlijk dat onze Technische Dienst iets gaat vinden, maar nogmaals, dat durf ik niet te garanderen ". Jullie zullen begrijpen dat mijn frustratie niveau richting deze club inmiddels "off the charts" is ;)

Ook proberen ze mij, tegen 45 euro per maand meerprijs, een 4g voor thuis abbo te verkopen. Dat zou voor mij helemaal geen gekke optie zijn, maar ik ben wel van mening dat deze lijn ook gewoon normaal moet functioneren en dat simpelweg meer producten afnemen meer kwaad dan goed zal doen om dit opgelost te krijgen.

Zowel input voor het (eventueel juridisch) afhandelen van mijn kwestie met KPN, als het toewerken naar een technische oplossing zijn zeer welkom. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-09 12:40
Hebbe jij al een andere Xperiabox geprobeerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
supayoshi schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:57:
3 nieuwe modems en 2 monteurs verder te zijn, gestuurd door de 2e lijns support,
Ja dus.

Maar helaas kan ik niks verder melden behalve dat ik zelf al 4 dagen bezig ben KPN zakelijk te bellen.

Elke keer na 1 uur ong hang ik op want ik heb dan nog niemand aan de telefoon gekregen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:09

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

ongewoongewoon schreef op maandag 14 december 2015 @ 20:46:
Daarna KPN gebeld om de storing te melden, en het helpt allemaal niks.100x de vraag of ik mijn experia box al gereset heb, 3 nieuwe modems en 2 monteurs verder te zijn, gestuurd door de 2e lijns support, ben ik weer terug bij af.
supayoshi schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:57:
Bijzonder ironisch dit :+

Wat betreft testen... tja ik zou niet weten hoe je het anders duidelijk zou kunnen maken.

Wat me nu wel te binnen schiet... heb je bij de KPN modem ook zo'n Ziggo hotspot systeem dingetje? Zo ja, dan zouden mensen nog steeds over je internet lijntje kunnen gaan ondanks dat je je Wifi uitzet (tenzij je de hotspot functionaliteit zelf ook uit zet dan.)

Btw, zit je onder 2 accounts? Ivm de reply hierboven...?

[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 14-12-2015 22:07 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Bijzonder dat men met de logs niets kan/wil doen. Bij Ziggo dien je eerst 1000 dingen zelf te proberen voordat zij actie willen ondernemen. Sowieso zou ik, als het ooit oplost, om compensatie vragen. Drie weken (and counting) met internet wat gewoon na 20.00 uur (bank hang avondjes) waardeloos is, is gewoon niet acceptabel.

Daarbij lijkt het alsof de adsl lijn gewoon druk wordt na 20.00 uur. Hoe zit het met de nacht dan? Is het internet dan nog steeds zo ruk? (volgens je logs?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 08:04
Die logs kunnen we inderdaad niks mee, daar moet je verstand van hebben, en dat heb ik persoonlijk ook niks.

Het enige waar je wat aan hebt is 24 uurs metingen, zodat je kunt aangeven dat het stabiel is tot die tijd. En daarna slecht word.

4G optie met zo'n 4G modem is opzich leuk, speciaal voor buitengebied. Maar je hebt dan wel weer een datalimiet.

In grote plaatsen zijn er ook monteurs tot 20:00, soms zelfs 21:00 of 22:00 maar in buitengebied is het meestal maximaal 18:00.

Wat hebben de monteurs geconstateerd/gezegd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Klinkt eerder alsof je wijkcentrale het verkeer van alle adslers s avonds gewoon niet aankan. Hebben de buren hetzelfde probleem?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
Yariva schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:06:
[...]

[...]

Bijzonder ironisch dit :+

Wat betreft testen... tja ik zou niet weten hoe je het anders duidelijk zou kunnen maken.

Wat me nu wel te binnen schiet... heb je bij de KPN modem ook zo'n Ziggo hotspot systeem dingetje? Zo ja, dan zouden mensen nog steeds over je internet lijntje kunnen gaan ondanks dat je je Wifi uitzet (tenzij je de hotspot functionaliteit zelf ook uit zet dan.)

Btw, zit je onder 2 accounts? Ivm de reply hierboven...?
-Nee, er is niet zo'n ....dingetje ;). Als die er wel was dan was dit nog geen probleem: op mijn locatie gaat echt niemand van public wifi gebruik maken haha! Ik heb ook geen directe buren ;)
-En nope, dit is mijn enige account!
Mrjraider schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:12:
Bijzonder dat men met de logs niets kan/wil doen. Bij Ziggo dien je eerst 1000 dingen zelf te proberen voordat zij actie willen ondernemen. Sowieso zou ik, als het ooit oplost, om compensatie vragen. Drie weken (and counting) met internet wat gewoon na 20.00 uur (bank hang avondjes) waardeloos is, is gewoon niet acceptabel.

Daarbij lijkt het alsof de adsl lijn gewoon druk wordt na 20.00 uur. Hoe zit het met de nacht dan? Is het internet dan nog steeds zo ruk? (volgens je logs?)
In de nacht is het prima! Ik had KPN voorgesteld dat ze mij 4g voor het buitengebied zouden geven totdat deze situatie wordt opgelost. Maar de technische klantenservice lijkt deze authorisatie niet te hebben, en de sales afdeling hiervoor wil.....verkopen :P
rolandos582 schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:12:
Die logs kunnen we inderdaad niks mee, daar moet je verstand van hebben, en dat heb ik persoonlijk ook niks.

Het enige waar je wat aan hebt is 24 uurs metingen, zodat je kunt aangeven dat het stabiel is tot die tijd. En daarna slecht word.

4G optie met zo'n 4G modem is opzich leuk, speciaal voor buitengebied. Maar je hebt dan wel weer een datalimiet.

In grote plaatsen zijn er ook monteurs tot 20:00, soms zelfs 21:00 of 22:00 maar in buitengebied is het meestal maximaal 18:00.

Wat hebben de monteurs geconstateerd/gezegd dan?
De 1e monteur heeft verzuimd om iets anders te doen dan snel een ander modem inprikken en wegwezen. Ik was helaas niet zelf thuis, anders had ik om extra metingen gevraagd. De 2e monteur heeft de lijn doorgemeten, en die gaf een grote hoeveelheid fouten. Daarna is de monteur zo'n 3x op en neer gereen tussen mijn huis en de wijkcentrale, en meette daarna minder fouten (acceptabel, volgens de monteur). De lijn was op dat moment ook oke (niet zo gek om 08:00 @ zaterdagochtend natuurlijk. 8)7 ) ,maar gezien het feit dat er nu veel minder fouten over de lijn gingen had ik goede hoop dat dit de oplossing voor mijn probleem was. De monteur in kwestie constateerde 6.2 mbit downstream, waarvan er op dat moment maar 4,7 uit het modem kwam. Op het moment dat ik hier problemen heb, geeft het modem 5,2 down aan, maar de praktijk is <1 mbit.

De datalimiet van zo'n 4g abbo staat mij ook best wel tegen, hoewel 100GB i.v.m. kpn compleet best wel eens genoeg zou kunnen zijn. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel data ik in een maand maximaal verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ongewoongewoon schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:42:
De datalimiet van zo'n 4g abbo staat mij ook best wel tegen, hoewel 100GB i.v.m. kpn compleet best wel eens genoeg zou kunnen zijn. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel data ik in een maand maximaal verbruik.
Dan zou ik dat maar eerst in de gaten houden, afhankelijk van wat je met je verbinding doet kan het verbruik best hoog uitvallen. Zo'n limiet van 100GB heb ik bijvoorbeeld met 2 dagen er doorheen gejaagd :+ Nou heb ik weliswaar geen adsl, maar als je wat series volgt, torrent/YouTube/uitzending gemist etc in ( full) hd, dan zit je er nog wel een keer aan :P

Hier heb je wat programma's voor het bijhouden: http://alternativeto.net/...nse=free&platform=windows

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 15-12-2015 10:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Lijkt me een klassiek voorbeeld van een te drukke wijkcentrale/straatkast/whatnot.

Latency naar je modem is prima, die is het dus niet. Begrijpelijk dat KPN hem toch een keertje wil vervangen; procedures..

En dan het belangrijkste: het periodieke karakter van je problemen. Duidelijk een capaciteitsprobleem. Zelf ooit exact hetzelfde probleem bij Telfort gehad, nooit een bevredigend antwoord gehad, tot het magischerwijs opgelost was.

KPN lijkt me in principe niet incompetent, dus dan mag je aannemen dat ze van de meeste lijntjes/pijpen/machientjes wel kunnen zien hoe druk ze 't hebben. Alleen die netwerkengineers zitten natuurlijk niet achter de telefoon, terwijl je met een 'je hebt gelijk, we zijn er mee bezig' al een heel eind geholpen zou zijn.

Nog wat praktische ideetjes:
  • Bouw grafiekjes van je latency naar de eerste hop. Zelfs de grootste nono ziet dan in een oogopslag wat er aan het handje is
  • Post die grafiekjes op het KPN-forum. Grotere kans dat je een medewerker treft die wel wat kan/het snapt, in tegenstelling tot de eerste de beste telefoondrone. Of bijval krijgt van andere gebruikers in de buurt.
  • Bij Telfort zat ik duidelijk in een subnetje van enkele tientallen hosts. Ping er eens een vanaf een externe locatie, als het goed is heb je dan onomstotelijk bewijs dat het echt niet aan jou ligt.
Wat bij Telfort nog opviel, was dat datgene dat de bottleneck vormde op L3 liep te shapen. Met meerdere TCP-connecties simultaan was de lijnsnelheid nog wel wat op te krikken (of packetloss daar nog een rol bij speelt weet ik niet).

Sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ongewoongewoon
Raven schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:54:
[...]

Dan zou ik dat maar eerst in de gaten houden, afhankelijk van wat je met je verbinding doet kan het verbruik best hoog uitvallen. Zo'n limiet van 100GB heb ik bijvoorbeeld met 2 dagen er doorheen gejaagd :+ Nou heb ik weliswaar geen adsl, maar als je wat series volgt, torrent/YouTube/uitzending gemist etc in ( full) hd, dan zit je er nog wel een keer aan :P

Hier heb je wat programma's voor het bijhouden: http://alternativeto.net/...nse=free&platform=windows
Daar zitten wel wat leuke tussen, bespaart mij aardig wat tijd om zelf iets fatsoenlijks te ontwikkelen, bedankt :)
Thralas schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:03:
Lijkt me een klassiek voorbeeld van een te drukke wijkcentrale/straatkast/whatnot.

Latency naar je modem is prima, die is het dus niet. Begrijpelijk dat KPN hem toch een keertje wil vervangen; procedures..

En dan het belangrijkste: het periodieke karakter van je problemen. Duidelijk een capaciteitsprobleem. Zelf ooit exact hetzelfde probleem bij Telfort gehad, nooit een bevredigend antwoord gehad, tot het magischerwijs opgelost was.

KPN lijkt me in principe niet incompetent, dus dan mag je aannemen dat ze van de meeste lijntjes/pijpen/machientjes wel kunnen zien hoe druk ze 't hebben. Alleen die netwerkengineers zitten natuurlijk niet achter de telefoon, terwijl je met een 'je hebt gelijk, we zijn er mee bezig' al een heel eind geholpen zou zijn.

• Bouw grafiekjes van je latency naar de eerste hop. Zelfs de grootste nono ziet dan in een oogopslag wat er aan het handje is
  • Post die grafiekjes op het KPN-forum. Grotere kans dat je een medewerker treft die wel wat kan/het snapt, in tegenstelling tot de eerste de beste telefoondrone. Of bijval krijgt van andere gebruikers in de buurt.
  • Bij Telfort zat ik duidelijk in een subnetje van enkele tientallen hosts. Ping er eens een vanaf een externe locatie, als het goed is heb je dan onomstotelijk bewijs dat het echt niet aan jou ligt.
Wat bij Telfort nog opviel, was dat datgene dat de bottleneck vormde op L3 liep te shapen. Met meerdere TCP-connecties simultaan was de lijnsnelheid nog wel wat op te krikken (of packetloss daar nog een rol bij speelt weet ik niet).

Sterkte.
Ook een beetje waar ik bang voor ben. Ik zal wat grafiekjes gaan verzamelen en zien of ik er nog iets mee opschiet, maar de kans is aannemelijk dat er binnenkort een "4G buitengebied abbo voor thuis" review aan gaat komen. Door mij geschreven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:28

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ongewoongewoon, zou je me een pm kunnen sturen met postcode huisnummer. Kan ik misschien je lijn op afstand eens uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best een goed idee, dan zie je erg goed wat er gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Vallen je internetsnelheidproblemen toevallig samen met tijden waarop de tv aan staat (via iTV van KPN ook)? Zo ja, hoe ziet je netwerk eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:45
Nou, mij niet. Wat de traceroute vooral laat zien is dat de routers in de eerste paar hops prioriteit geven aan routeren (en terecht) in plaats van pings beantwoorden.
De achterliggende hops reageren immers wel snel en dat kan alleen maar als de eerste hops de packets vlot doorsturen.
Een ping van 20 ms naar tweakers.net vanaf een 5 Mbps ADSL-lijn is niks mis mee, en die tussenliggende hoge waarden doen daar niets aan af.

Ik zeg niet dat er niets aan de hand is, maar dat blijkt in ieder geval niet uit deze traceroute.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41
Out.of.Control schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:22:
[...]

Nou, mij niet. Wat de traceroute vooral laat zien is dat de routers in de eerste paar hops prioriteit geven aan routeren (en terecht) in plaats van pings beantwoorden.
De achterliggende hops reageren immers wel snel en dat kan alleen maar als de eerste hops de packets vlot doorsturen.
Een ping van 20 ms naar tweakers.net vanaf een 5 Mbps ADSL-lijn is niks mis mee, en die tussenliggende hoge waarden doen daar niets aan af.

Ik zeg niet dat er niets aan de hand is, maar dat blijkt in ieder geval niet uit deze traceroute.
Precies, vind de traceroutes er niet bijzonder uit zien - als de ping naar t.net nu erg zou fluctueren elke avond dan nog kan het zijn dat t.net druk is. Maargoed, 24/7 metingen naar diverse hosts zou meer inzicht moeten geven. Andersom kan trouwens ook, door een uptime monitor te gebruiken naar je eigen ip zodat vanaf buitenaf naar je toe ook latency en uptime geregistreerd wordt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Out.of.Control schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:22:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat zulke prioritering (verder niet bekend mee overigens) een situatie kan veroorzaken waar ICMP responses met bijna een factor 10 (!) vertraagd worden terwijl het verder allemaal 'goed' werkt - ondanks het feit dat ICMP beantwoorden ongetwijfeld een stuk 'duurder' is dan plain IP forwarden. Wel weer apart dat het bij 3 verschillende KPN hops lijkt te gebeuren - ik weet het allemaal niet meer :+.

Misschien is het wel een aanwijzing dat het niet zozeer een volle pijp is, maar een router/switch/device die het te druk heeft, maar dat is pure speculatie.
Als TS aangeeft dat het gepaard gaat met packet loss en beroerde throughput dan is het een-en-ander natuurlijk wel te correleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
Icephase schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:15:
Vallen je internetsnelheidproblemen toevallig samen met tijden waarop de tv aan staat (via iTV van KPN ook)? Zo ja, hoe ziet je netwerk eruit?
Op mijn adres is geen TV per vaste lijn beschikbaar, ik neem dan ook geen TV af. Digitenne, schotel etc is wel beschikbaar. Verder is mijn netwerk erg simpel: De experiabox is (wireless) met mijn apparaten verbonden. Binnenkort komt daar een TPlink P5 router achter, want die heb ik gewonnen met het tweakers sinterklaasfeest :)
BCC schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:23:
Klinkt eerder alsof je wijkcentrale het verkeer van alle adslers s avonds gewoon niet aankan. Hebben de buren hetzelfde probleem?
Dat is een beetje lastig vragen, ik heb niet echt "buren". Er wonen 4 kpn klanten in mijn straat, en het is een straat van een kilometer ongeveer? en mijn directe buurman gebruikt het internet alleen op kantooruren, en slechts zelden!

Update over mijn situatie: De afgelopen dagen is mijn internet een stukje stabieler geworden, hoewel het tussen 20:00 en 21:30 nog wel ergerlijk is. De downloadsnelheid is al wat stabieler, maar de 200+ ms ping problemen zijn er rond dat tijdstip nog altijd!

Ik was vandaag blij te lezen dat t-mobile ook nadenkt over 4g voor thuis! Ik heb mij ingeschreven voor hun pilot, ik haal op mijn thuisadres met de t-mobile + samsung S5 zo'n beetje 15/15 mbit met een ~30 ms ping. Als dat niks wordt dan zal het wel 4G voor thuis van kpn gaan worden, maar om heel eerlijk te zijn gun ik die het nu niet. De contractduur van 12 maanden bij kpn staat mij ook tegen, ik ben niet meer van plan om hier nog zo lang te wonen :9 Tijd voor een glasvezel adresje ;)

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:49
De omschrijving heeft ook wel erg veel weg van het probleem in dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1660041.
Hier wordt ook geklaagd over hoge ping en lage, onstabiele snelheid in de avonduren.
Mogelijk is er wel een verband tussen beide gevallen, en als er zijn misschien nog mensen met gelijke klachten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daar ook geen oplossing of zelfs duidelijke root cause.

Eens met velen dat die tracerts weinig zeggen, maar vind zeker dat symptoom+tijdstippen heel sterk wijst op capaciteitsprobleem.

Aangezien je bij DSL geen gedeelde lijn naar je huis hebt (itt DOCSIS) miet het hogerop in het netwerk fout gaan. Daar komt alle verkeer alsnog samen en krijg je dit als een link overbelast is.
Ik lees dat KPN de laatste maanden aardig aan de weg timmert qua verkopen. Zou zomaar kunnen dat hun capaciteitsbeheer daar beetje op achterloopt ;)

Nu, zelf kun je hier uiteraard weinig aan doen, een reguliere helpdesker evenmin. Maar we leven anno 2015 en bedrijven gaan gelijk op de knieen als mensen (terecht zoals hier of onterecht) stampij maken op sociale media. Heb je een Twitter-account? Tijd voor #kpn O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinwalter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 14:31
Inderdaad, probeer het via Twitter en Facebook.Dat heeft tot op zekere hoogte zeker nut. :)

• ongewoongewoon
dion_b schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:55:
Daar ook geen oplossing of zelfs duidelijke root cause.

Eens met velen dat die tracerts weinig zeggen, maar vind zeker dat symptoom+tijdstippen heel sterk wijst op capaciteitsprobleem.

Aangezien je bij DSL geen gedeelde lijn naar je huis hebt (itt DOCSIS) miet het hogerop in het netwerk fout gaan. Daar komt alle verkeer alsnog samen en krijg je dit als een link overbelast is.
Ik lees dat KPN de laatste maanden aardig aan de weg timmert qua verkopen. Zou zomaar kunnen dat hun capaciteitsbeheer daar beetje op achterloopt ;)

Nu, zelf kun je hier uiteraard weinig aan doen, een reguliere helpdesker evenmin. Maar we leven anno 2015 en bedrijven gaan gelijk op de knieen als mensen (terecht zoals hier of onterecht) stampij maken op sociale media. Heb je een Twitter-account? Tijd voor #kpn O-)
Ik gebruik geen twitter, maar ik zal een account aanmaken.
Ik zit te denken aan geautomatiseerde tweats tussen 20:00 en 21:00 uur via de API ;)

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Helemaal mee eens, dit idee kreeg ik ook al toen ik het verhaal las.
KPN lijkt me in principe niet incompetent,
Ik mis hier een smiley of eindquote [/sarcasme]
Goede tips! :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
Weet je zeker dat er niet een device is dat savonds je verbinding gebruikt?

Heb even snel het topic gelezen maar heb je ook getest met wifi uit, en 1 pc bekabeld aangesloten, en dan bij voorkeur niet de pc waarmee je al constateert dat er problemen zijn?

Omdat zowel je up als download instort verwacht ik dat iets je uplink helemaal voltrekt, daardoor stort je download ook in.

https://wren.co/join/Devian

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
Als je een wat hoge ping niet erg zou vinden dan kan je uit principe overstappen op satelliet internet.
Als ik in jouw situatie zat en geen gamende zoon zou hebben dan zou ik dat (alleen maar uit principe) doen.
http://www.skydsl.eu/en-NL/Internet-via-satellite bijvoorbeeld

[ Voor 13% gewijzigd door Silent7 op 17-12-2015 16:27 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-09 17:48
Devian schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:38:

Heb even snel het topic gelezen maar heb je ook getest met wifi uit, en 1 pc bekabeld aangesloten, en dan bij voorkeur niet de pc waarmee je al constateert dat er problemen zijn?

Omdat zowel je up als download instort verwacht ik dat iets je uplink helemaal voltrekt, daardoor stort je download ook in.
En als je het helemaal goed wilt testen, test je dit 2x met een verschillende PC

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
Wat ook werkt is gewoon directeur KPN ff mailen (voorletter+achternaam@kpn.com).
Heb ooit akkefietje gehad met aanvraag ISDN kinderdagverblijf, na 6 maanden (!!!) was het nog niet gelukt om een ISDN lijntje op te leveren. Toendertijd zat eelco blok redelijk hoog in de boom bij KPN. Mijn gehele correspondentie/klachtenrelaas onder elkaar geplakt in een email en op de gok naar e.blok@kpn gestuurd. En dat kwam aan, binnen half uur 3x gebeld door verschillende afdelingen en die ISDN lag er binnen no-time, daar heb ik toen echt van genoten :P

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-09 17:48
ybos schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:59:
Wat ook werkt is gewoon directeur KPN ff mailen (voorletter+achternaam@kpn.com).
Heb ooit akkefietje gehad met aanvraag ISDN kinderdagverblijf, na 6 maanden (!!!) was het nog niet gelukt om een ISDN lijntje op te leveren. Toendertijd zat eelco blok redelijk hoog in de boom bij KPN. Mijn gehele correspondentie/klachtenrelaas onder elkaar geplakt in een email en op de gok naar e.blok@kpn gestuurd. En dat kwam aan, binnen half uur 3x gebeld door verschillende afdelingen en die ISDN lag er binnen no-time, daar heb ik toen echt van genoten :P
Voorletter+achternaam is in veel gevallen niet zo. Overigens lijkt mij dit niet de beste oplossing.

• ongewoongewoon
Devian schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:38:

Ja dat weet ik zeker, want bij geen gebruik heb ik een flat-line op mijn systeembeheer netwerk monitor. Met wifi uit + bekabeling kan er geen enkel ander apparaat verbinding maken m.u.v. het modem zelf. Als ik alle apparaten in huis uit zet, wifi aan en mijn surface pro aan slinger, die 100% stock windows 10 is omdat ik deze gisteren een nieuwe installatie heb gegeven, lost het nog steeds niks op.
Silent7 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:24:
Als je een wat hoge ping niet erg zou vinden dan kan je uit principe overstappen op satelliet internet.
Als ik in jouw situatie zat en geen gamende zoon zou hebben dan zou ik dat (alleen maar uit principe) doen.
http://www.skydsl.eu/en-NL/Internet-via-satellite bijvoorbeeld
Ik zou een hoge ping jammer vinden, ik mag incidenteel graag een potje Battlefield spelen. Hoe hoog is de ping met zo'n verbinding?

M.b.t. T-mobile: vandaag een mail gehad waarin men bedankt voor mijn interesse, en dat ik z.s.m. hoor of ik aan hun pilot mee mag doen :D

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
De laatste keer dat ik ernaar keek kwam het neer op max 2 sec vertraging.
Wij zochten toen naar huizen in Frankrijk en toen we dat lazen was de mogelijkheid tot minimaal ADSL een harde eis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Ik heb een tijdje geleden ook gedoe gehad met mijn lijn (wel xDSL, geen IP). KPN-monteur was langsgekomen om alles goed aan te sluiten. Eerst werd er begonnen met het meten van de lijn. De monteur vertelde mij dat je door wat ruis CRC-fouten kunt hebben (daarvan mag je er maximaal 1 per uur hebben) en FEC-fouten (van deze mag je er 0 per uur hebben :+ ). Ik had dus het geluk dat het niet een maandagmorgen was en dat ik een praatje kon maken met een aardige monteur, nu weet ik zelf ook waar ik op moet letten bij een xDSL-verbinding.

Er bleek uiteindelijk een verkeerde lijn aangesloten te zijn en het bleek dat mijn modem met de verkeerde provider aan het praten was. Uiteindelijk alles goed aangesloten en en ik heb een stabiele verbinding van 30Mbit down, 3Mbit up (volgens modem, speedtest.net komt erg in de buurt).

Toevallig kan ik in mijn modem ook zien hoeveel CRC- en FEC-fouten ik heb gedurende een verbinding.
Ik ben nu op 5 min. na 210 uur verbonden en ik heb upstream 0 CRC-fouten en downstream 5009 (ja veel te veel dus) en voor FEC-fouten respectievelijk 2 en 133 (beiden 100% te veel).

Blijkbaar gaat het af en toe even mis maar hier heb ik geen last van.

Wat jij het best even kunt doen is even nagaan hoe je dit in jouw modem kunt bekijken en ook even nagaan wat voor fouten wel en niet mogen voorkomen en hoe veel. Ik neem aan dat je ook af en toe je modem reset, maar kopieer dan wel even eerst de logs. Ook is het slim om log-instellingen zo 'hoog' mogelijk te zetten zodat je niets mist. In mijn modem moet ik dan kiezen voor 'debug'.

Als je hier terug kunt zien dat er veel te veel fouten op je lijn komen dan kun je de logs aan je provider laten zien.

TL;DR: even wat technische informatie nagaan en de logs bijhouden, evt melden bij provider

• ongewoongewoon
M.l. schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:29:
Ik heb een tijdje geleden ook gedoe gehad met mijn lijn (wel xDSL, geen IP). KPN-monteur was langsgekomen om alles goed aan te sluiten. Eerst werd er begonnen met het meten van de lijn. De monteur vertelde mij dat je door wat ruis CRC-fouten kunt hebben (daarvan mag je er maximaal 1 per uur hebben) en FEC-fouten (van deze mag je er 0 per uur hebben :+ ). Ik had dus het geluk dat het niet een maandagmorgen was en dat ik een praatje kon maken met een aardige monteur, nu weet ik zelf ook waar ik op moet letten bij een xDSL-verbinding.

Er bleek uiteindelijk een verkeerde lijn aangesloten te zijn en het bleek dat mijn modem met de verkeerde provider aan het praten was. Uiteindelijk alles goed aangesloten en en ik heb een stabiele verbinding van 30Mbit down, 3Mbit up (volgens modem, speedtest.net komt erg in de buurt).

Toevallig kan ik in mijn modem ook zien hoeveel CRC- en FEC-fouten ik heb gedurende een verbinding.
Ik ben nu op 5 min. na 210 uur verbonden en ik heb upstream 0 CRC-fouten en downstream 5009 (ja veel te veel dus) en voor FEC-fouten respectievelijk 2 en 133 (beiden 100% te veel).

Blijkbaar gaat het af en toe even mis maar hier heb ik geen last van.

Wat jij het best even kunt doen is even nagaan hoe je dit in jouw modem kunt bekijken en ook even nagaan wat voor fouten wel en niet mogen voorkomen en hoe veel. Ik neem aan dat je ook af en toe je modem reset, maar kopieer dan wel even eerst de logs. Ook is het slim om log-instellingen zo 'hoog' mogelijk te zetten zodat je niets mist. In mijn modem moet ik dan kiezen voor 'debug'.

Als je hier terug kunt zien dat er veel te veel fouten op je lijn komen dan kun je de logs aan je provider laten zien.

TL;DR: even wat technische informatie nagaan en de logs bijhouden, evt melden bij provider
Hallo, bedankt voor de eye opener dat ik die fouten in het modem kan uitlezen. Het modem is gereset na de laatste monteur, ik heb die foutlogs opgezocht en het ik heb echt mega veel fouten in de downstream?

Indicator Name Upstream Downstream
FEC Error 0 55943
CRC Error 0 453
HEC Error 0 2257

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Mijn ervaring met ADSL in buitengebieden:
• Experiabox is ronduit klote. Leg die alsjeblieft in de magnetron.
• Draytek Vigor 120 is voor lange afstanden een beter modem. Daarachter kun je een eigen NAT-router aansluiten.
• De originele MxStream SpeedTouch is voor ADSL het beste modem, als je echt heel ver van de centrale zit.

Wat is de SNL/Loop van je lijn?

Bij mij thuis haal ik stabiel 25 mbit over 4G en zo'n 3 mbit over DSL. Vandaar dat ik maandelijks meer dan 300 GB verstook over 4G en is DSL puur als failover.

Bij mij op kantoor haal ik 128 kbit (down) over DSL. Vandaar dat ik RoutIT glas heb laten aanleggen. Dat overweeg ik stiekem ook voor thuis, aangezien Eurofiber bij ons in de straat ligt en glas een lagere ping heeft dan 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb met KPN exact dezelfde symptonen (gehad). Telefonisch willen ze je helaas niet vermelden of de wijkcentrale overbelast is en de monteur kan dat niet inzien. Ik zit niet in een buitengebied en haal gewoon 70Mbit en knappe latency overdag. S'avonds was het ook helemaal prut.

Heb 1x een monteur langs gehad die m'n IS/RA punt vervangen heeft omdat dat van een ouder type was, maar dat stond verder los van m'n probleem.

Ik heb ook de welbekende FEC errors:

FEC (Up/Down) 438/1171960022
CRC (Up/Down) 0/0

Metingen zijn met 1 dag en 19 uur uptime. Ik gok dat het vrij weinig te maken heeft met het daadwerkelijke probleem wat ik en TS had/hebben.

Bij mij is het probleem namelijk vanzelf opgelost. Ik ga er dus vanuit dat het gewoon een capaciteitsprobleem is in de (wijk)centrale.

Het is wel een enorm vervelend probleem. Wil je savonds lekker Netflix kijken valt de kwaliteit terug naar SD.

[ Voor 3% gewijzigd door Punica- op 18-12-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
Punica- schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:32:
Ik heb met KPN exact dezelfde symptonen (gehad). Telefonisch willen ze je helaas niet vermelden of de wijkcentrale overbelast is en de monteur kan dat niet inzien. Ik zit niet in een buitengebied en haal gewoon 70Mbit en knappe latency overdag. S'avonds was het ook helemaal prut.

Heb 1x een monteur langs gehad die m'n IS/RA punt vervangen heeft omdat dat van een ouder type was, maar dat stond verder los van m'n probleem.

Ik heb ook de welbekende FEC errors:

FEC (Up/Down) 438/1171960022
CRC (Up/Down) 0/0

Metingen zijn met 1 dag en 19 uur uptime. Ik gok dat het vrij weinig te maken heeft met het daadwerkelijke probleem wat ik en TS had/hebben.

Bij mij is het probleem namelijk vanzelf opgelost. Ik ga er dus vanuit dat het gewoon een capaciteitsprobleem is in de (wijk)centrale.

Het is wel een enorm vervelend probleem. Wil je savonds lekker Netflix kijken valt de kwaliteit terug naar SD.
Haha ik kan zelfs SD kwaliteit netflix wel vergeten op sommige momenten, gelukkig wordt bij KPN mijn melding nu behandeld en ik verwacht hier begin volgende werkweek wel wat meer van te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
RobinF schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:35:
[...]

Voorletter+achternaam is in veel gevallen niet zo. Overigens lijkt mij dit niet de beste oplossing.
Of het de beste oplossing is of niet, na maanden lief blijven, werkte voor mij op dat moment elke oplossing, inclusief deze...

En je hebt gelijk, het was voorletter.achternaam@kpn.com :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

ybos schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:50:
[...]

Of het de beste oplossing is of niet, na maanden lief blijven, werkte voor mij op dat moment elke oplossing, inclusief deze...

En je hebt gelijk, het was voorletter.achternaam@kpn.com :z
Prima methode, ik heb een keer na een akkefietje met Vodafone dit gedaan. Op zoek naar de grote baas en zijn twitter account gebruikt om mijn onvrede te uiten. Binnen een half uur opgelost. Gewoon doen, moet de support maar goed werk leveren dan hebben de hoge meneren er geen last van.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1