Goedkoopste manier om een lampje middels domotica aan/uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:11
Beste tweakers,

Wil straks op basis van mijn IP camera een lamp aan laten doen, Scenario is dan, IP cam detecteert een beweging, na een x aantal seconden gaat ergens een lamp aan.
Vlakbij deze lamp heb ik een Raspberry Pi en een N54L met DSM software, deze 2 machines zouden het signaal kunnen doorgeven. Heb alleen geen behoefte aan een groot domotica systeem (of light-weight: bijv EM6514), wat in dit geval een beetje overkill is voor wat ik in gedachten heb.

E.e.a. hoeft ook niet draadloos, de machines bevinden zich dicht genoeg in de buurt van de plek waar ik een lamp in gedachten heb. In welke richting moet ik denken als ik zo goedkoop mogelijk een lamp aan/uit wil zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoe handig ben je met een soldeerbout?
De RPi heeft GPIO pinnen, met een transistor + relais ben je voor een paar cent en een uurtje klussen klaar.
Sommige camera's hebben zelf al een bewegingsdetectie uitgang waar een relais op kan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Proton_ schreef op zondag 13 december 2015 @ 12:59:
Hoe handig ben je met een soldeerbout?
De RPi heeft GPIO pinnen, met een transistor + relais ben je voor een paar cent en een uurtje klussen klaar.
Sommige camera's hebben zelf al een bewegingsdetectie uitgang waar een relais op kan.
Nog nooit gesoldeerd, maar staat nog wel op mijn to-do lijstje :).
Mijn camera heeft volgens mij geen extra uitgang, alleen power + UTP. Ik zat zelf ook te kijken naar de GPIO pinnen van de RPi maar was in de veronderstelling dat je dan alleen kleine ledjes aan kon zetten, ik wil als het even kan een normale lamp hiermee aandoen.

[edit]
Zou zoiets i.c. de pi werken?

[ Voor 17% gewijzigd door Red devil op 13-12-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je kan 8 mA sourcen en 12mA sinken door een GPIO pin. Ruim genoeg om een transistor of FET te schakelen, die dan weer een relais kan schakelen. Een relais kan je vervolgens weer zo groot kiezen dat je er desnoods kilowatts mee kan schakelen :)

Een solid state relay kan je misschien direct door een GPIO pin schakelen (https://www.sparkfun.com/products/13015, niet de goedkoopste) , je hebt 3.3V@8mA tot je beschikking.

Weet je al hoe je de bewegingsdetectie gaat doen?
[edit]
Misschien, afhankelijk van de benodigde stuurstroom. Dan heb je wel een 5V bron nodig, maar die kan je ook van de RPi halen (al draait die zelf op 3.3V).

[ Voor 41% gewijzigd door Proton_ op 13-12-2015 14:09 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Proton_ schreef op zondag 13 december 2015 @ 14:05:
Je kan 8 mA sourcen en 12mA sinken door een GPIO pin. Ruim genoeg om een transistor of FET te schakelen, die dan weer een relais kan schakelen. Een relais kan je vervolgens weer zo groot kiezen dat je er desnoods kilowatts mee kan schakelen :)

Een solid state relay kan je misschien direct door een GPIO pin schakelen (https://www.sparkfun.com/products/13015, niet de goedkoopste) , je hebt 3.3V@8mA tot je beschikking.

Weet je al hoe je de bewegingsdetectie gaat doen?
Thanks, dat lijkt precies wat ik nodig heb! Zou je zoiets makkelijk in NL kunnen vinden? Waarschijnlijk moet je relatief veel betalen voor international shipping.
M.b.t. bewegingsdetectie, nog niet echt over nagedacht. Ik denk misschien een crontabje die een folder in de gaten houdt waar de files worden opgeslagen, of wellicht iets vanuit de IP cam zelf. Ik heb een hikvision camera gekocht, die hebben in principe wel aardige optie-lijst, misschien dat er iets bij zit wat gelijk een webscript op de pi kan aanroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Google brengt mij hier:
https://www.vekto.nl/solid-state-relais/ssr

maar als je zelf zoekt vind je vast iets goedkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368751

Op de Hikvision camera's zit vaak een uitgang alarm 0/I deze kun je zo aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 18:02
Waarom niet bij de bouwmarkt gewoon een lamp met bewegingsdetectie kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:53
Kun je niet beter een simpele bewegingssensor modden zodat deze bij een detectie een signaal geeft en je camera begint met opnemen? Ik heb zelf een domotica systeem waarbij het zo werkt (maar dat is niet goedkoop).

Bij mij is het:
Beweging detectie (langer dan 1 sec, om de katten uit te sluiten) > lamp aan en 5 fotos met 1sec interval.
Na 3min geen beweging gaat de lamp weer uit.

Eerst had ik filmpjes in plaats van fotos maar toen merkte ik dat ik toch meer af en aanloop had dan ik dacht. Fotos zie je overzichtelijk de thumbnails in een map en is persoonlijk makkelijker zoeken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Proton_ schreef op zondag 13 december 2015 @ 14:33:
Google brengt mij hier:
https://www.vekto.nl/solid-state-relais/ssr

maar als je zelf zoekt vind je vast iets goedkopers.
Thanks again!
Anoniem: 368751 schreef op zondag 13 december 2015 @ 14:38:
Op de Hikvision camera's zit vaak een uitgang alarm 0/I deze kun je zo aansluiten
Ja, ik heb ze gezien ja. De mijne heeft dat jammergenoeg niet.
pacificocean schreef op zondag 13 december 2015 @ 14:39:
Waarom niet bij de bouwmarkt gewoon een lamp met bewegingsdetectie kopen?
Dat kan, maar ik wil dat op basis van een trigger van buiten in het huis een lamp aangaan en zo doen alsof er iemand thuis is.
chaoscontrol schreef op zondag 13 december 2015 @ 14:55:
Kun je niet beter een simpele bewegingssensor modden zodat deze bij een detectie een signaal geeft en je camera begint met opnemen? Ik heb zelf een domotica systeem waarbij het zo werkt (maar dat is niet goedkoop).

Bij mij is het:
Beweging detectie (langer dan 1 sec, om de katten uit te sluiten) > lamp aan en 5 fotos met 1sec interval.
Na 3min geen beweging gaat de lamp weer uit.

Eerst had ik filmpjes in plaats van fotos maar toen merkte ik dat ik toch meer af en aanloop had dan ik dacht. Fotos zie je overzichtelijk de thumbnails in een map en is persoonlijk makkelijker zoeken.
Mijn camera wordt wel buiten gemonteerd. Ik denk dat je met software net wat makkelijker zones kunt detecteren voor motion detection, ook achteraf makkelijker te bewerken. Maar als de ruimte die je monitort overzichtelijk is en niet te groot, is jouw methode wel wat eleganter idd...

[edit]
Mmm deze @ eBay lijkt wel aardig wat op deze. Wel wat langer wachten natuurlijk.... ;)

[edit2]
Kan ik dit soort kabeltjes gebruiken om via de GPIO het signaal door te sturen?

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/A0MAAMXQDK1Rrcx5/s-l1600.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Red devil op 13-12-2015 18:01 ]

Pagina: 1