Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

17" latop voor photoshop, lightroom, echt IPS paneel?

Pagina: 1
Acties:

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 16:21
Wat ga je met je laptop doen?
Naast internet, office en mailen gebruik is de laptop voornamelijk bedoelt voor Photoshop en Lightroom. Dit is hobbymatig en ik kan redelijk geduldig zijn.

Wat is je budget?
In eerste instantie dacht ik rond €800,--, maar na wat rond gekeken te hebben is dat erg lastig met een IPS scherm. Mag misschien dus wat meer zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, deze zal 99% van de tijd thuis in gebruik zijn en zal nauwelijks het huis verlaten

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeuren. 17" en een numeriek toetsenbord en een SSD voor de programma's. In mijn Asus laptop zit een 1TB schijf die ik kan gebruiken voor mijn data. Graag wil ik wel zo lang mogelijk met de laptop doen, simpelweg om niet vaak onnodig een laptop weg te gooien.

Andere vragen
Zoals ik al omschreef zullen de zwaarste programma's waarvoor ik de laptop ga gebruiken Photoshop en Lightroom zijn. Het scherm van mijn huidige laptop van ruim 6 jaar oud (Asus K70IO ) is nou niet echt lekker om foto's mee te berwerken aangezien de kijkhoeken zachtjes uitgedrukt erg slecht zijn. Maar het is ook een laptop van ruim 6 jaar oud. Een vraag die ik heb is hoe ver is de techniek vooruit gegaan zodat fotobewerking goed te doen is op een niet IPS paneel. Tweede vraag is hoe ver gaat een echte videokaart mij prestaties opleveren t.o.v. bijvoorbeeld de geïntegreerde in de i5 processor van de HP (zie hieronder.

Uiteraard al rond gegekeken:
HP Pavilion 17-g121nd: IPS-scherm, standaard geen SSD, geïntegreerde videokaart, nieuwst generatie i5

Lenovo Z70-80 80FG004LMBIPS-scherm, standaard geen SSD, losse videokaart, oude generatie i5

P•BOOK 17CL70 met verlicht toetsenbord en SSD: geen IPS-scherm, standaard SSD, losse videokaart, nieuwst generatie i5 (meerprijs).

Kan het goedkoper (geen IPS)? Of zijn er nog andere merken waar ik naar kan kijken? Of is een van de laptops hierboven erg geschikt?

• MRIdev
Schop mijn eigen (korte) draadje ;-) even omhoog in de hoop toch advies te krijgen.

Inmiddels ben ik bij de MediaMarkt wezen kijken waar een Lenovo Z70 stond om het IPS-scherm te vergelijken met die van andere laptops. De Lenovo heeft inderdaad een mooi scherm maar ik vond het niet heel erg er uit springen. Helaas kan ik van de HP nog geen echte reviews vinden.

Binnenkort hoop ik bij BTO in IJselstein te gaan kijken.

De nieuwe Inspiron serie van Dell kan bij niet IPS-paneel dan weer interessant worden.

[Voor 9% gewijzigd door MRIdev op 16-12-2015 20:53]

• laptopplus
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:02

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Kijk eens naar de pricewatch: BTO X•BOOK 17CL73 anders? Standaard al de i5 CPU 6e generatie en IPS scherm?

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

• JDillinger
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:28
Mag ik vragen waarom je per se een laptop wilt? Als hij 99% van de tijd het huis toch niet verlaat, en je met je budget concessies moet doen. Voor 800 euro kun je namelijk wel een prima desktop voor jouw eisen in elkaar zetten.. met een veel lekkerder scherm voor fotobewerking natuurlijk :), dan een 17 inch laptopje

• MRIdev
laptopplus schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:03:
Kijk eens naar de pricewatch: BTO X•BOOK 17CL73 anders? Standaard al de i5 CPU 6e generatie en IPS scherm?
Standaard heeft die geen IPS-paneel, maar bij een meerprijs van 299 euro. Dan komt er wel meteen een i7 6700HQ mee.
WWAS schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:52:
Mag ik vragen waarom je per se een laptop wilt? Als hij 99% van de tijd het huis toch niet verlaat, en je met je budget concessies moet doen. Voor 800 euro kun je namelijk wel een prima desktop voor jouw eisen in elkaar zetten.. met een veel lekkerder scherm voor fotobewerking natuurlijk :), dan een 17 inch laptopje
Inderdaad mee eens! We hebben momenteel geen "werkkamer" in huis en in onze woonkamer wil ik geen computerkast met een desktop met scherm erin. De laptop wordt voornamelijk aan de eetkamer gebruikt en zo nu en dan op de bank en als die niet gebruikt wordt dan is een laptop lekker makkelijk op te bergen.

De fotobewerking is hobbymatig, dus daar ligt juist mijn belangrijste afweging. Aan de andere kant bestaat er wel een kans dat ik dat meer en meer wil gaan doen over zeg een half jaar als ik gestopt ben met voetballen.

• Hardfreak
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01-03 13:56
Zelf ben ik ook op zoek naar een laptop voor beeldbewerking en het is enorm moeilijk om info te vinden over de kwaliteit van het gebruikte scherm. Op notebookcheck testen ze altijd de schermkwaliteit en ze hebben toch wel wat reviews staan.

Ik ben momenteel ook aan het zien naar de BTO PBOOK 15CL70, maar ik vind nergens reviews of info over het gebruikte scherm. Ik heb BTO al via mail en twitter gecontacteerd maar ze antwoorden niet.

Let wel op, IPS is niet persé een garantie dat het scherm goed is, er zijn genoeg IPS schermen die moeite hebben om de standaard sRGB kleurruimte correct te weergeven.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• MRIdev
Hardfreak schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:05:
Zelf ben ik ook op zoek naar een laptop voor beeldbewerking en het is enorm moeilijk om info te vinden over de kwaliteit van het gebruikte scherm. Op notebookcheck testen ze altijd de schermkwaliteit en ze hebben toch wel wat reviews staan.

Ik ben momenteel ook aan het zien naar de BTO PBOOK 15CL70, maar ik vind nergens reviews of info over het gebruikte scherm. Ik heb BTO al via mail en twitter gecontacteerd maar ze antwoorden niet.

Let wel op, IPS is niet persé een garantie dat het scherm goed is, er zijn genoeg IPS schermen die moeite hebben om de standaard sRGB kleurruimte correct te weergeven.
Je topic over een vergelijkbare laptop had ik inderdaad al in de smiezen ;) . Misschien heeft te maken met de prijscategorie dat er niet echte reviews te vinden zijn specifiek daarop gericht, maar dat is een gokje. Het zou ook kunnen dat er nog geen echte interesse is van laptopklanten. Oud artikel, maar misschien nog wel wat waar: google even op Where are the good laptop screens? (Kan niet schakelen naar ander tabblad in safari Ipad zonder deze tekst voor de tweede keer kwijt te raken |:( :( .)

Inmiddels HP gebeld en die laptop die ik onder andere op het oog had is zoals die is, geen mogelijkheid voor aanpassingen. Daarnaast gebeld gehad met BTO en wilde morgen er naar toe gaan, helaas zijn ze dan dicht. Dat wordt waarschijnlijk in de kerstvakantie. Ik zal ook de vragen stellen over de kleurruimte.

Ook ik heb nu, ondanks dat die 15" is, diezelfde BTO op het oog.
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True