Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Experiabox knijpt internet met tv aan

Pagina: 1
Acties:

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11 15:50

Supercop

electronics is my game

Topicstarter
Hallo,

Ik heb diverse malen met de telfort klantenservice aan de lijn gehangen, maar we krijgen geen vinger aan de pols wat betreft mijn probleem met de experiabox. Ik heb inmiddels al een nieuwe ontvangen maar ook hier heb ik problemen mee. Misschien dat ik er hier achter kan komen.

Het probleem is als volgt. Ik heb een 100Mb/s verbinding bij telfort met een tv abonnement. Ik heb 3 ontvangers omdat ik 3 tv's heb. Wanneer ik rechtstreeks op de experiabox (bekabeld) een speedtest doe krijg ik netjes 100M/bs binnen en ook 100Mb/s up. Wanneer ik de tv aan zet gaat er +- 16Mb/s af, dat is begrijpelijk.

Maar als ik nu via de wifi wil internetten heb ik echt een belabberde verbinding, ik haal misschien een paar kb/sec. Wanneer ik vervolgens de tv uitzet, krijg ik wel een maximale wifi snelheid (in het geval van de experiabox 50m/sec). Wanneer ik een fritzbox (ouder type weliswaar) aansluit op de experiabox en daar een wifi verbinding mee maak, heb ik vreemd genoeg hetzelfde probleem.

Ik ben uiteraard wel zo slim om dan naast mijn wifi router te gaan testen en niet 2 verdiepingen hoger uiteraard. Ook heb ik al wat kanalen geswitched.

Mijn vermoeden is toch dat de experiabox op een of andere manier toch prioritering geeft aan het tv signaal en de boel plat trekt. Met 3tvs tegelijk aan heb ik ook geen enkel probleem.

Groeten,

Niels

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 13:50
Het klinkt alsof je multicast van de tv gerouteerd wordt op je wifi. Daar moet je het gaan zoeken :)

Zie ook: KPN televisie blokkeert WiFi

[ Voor 24% gewijzigd door stfn345 op 11-12-2015 13:29 ]

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11 15:50

Supercop

electronics is my game

Topicstarter
jezus dat is snel, klopt volgens mij exact! Toch maar een cursus aanbieden aan die telfort mensjes bij de helpdesk, zo moeilijk lijkt dit niet als dit je core business is.

Ik ga er eens mee spelen, wat wel een beetje vreemd is, dat de experiabox die zelf ook lijkt te doen dan, want met een wifi verbinding op de experiabox heb ik hetzelfde.

• Waturus
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Dit heb ik thuis ook. Heb nu alle tv's via een aparte switch lopen. Alles werkt nu prima :)

Overigens is het volgens mij normaal dat de bandbreedte van de tv van je totale bandbreedte af gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Waturus op 11-12-2015 13:37 ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 13:50
Supercop schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:34:
jezus dat is snel, klopt volgens mij exact! Toch maar een cursus aanbieden aan die telfort mensjes bij de helpdesk, zo moeilijk lijkt dit niet als dit je core business is.

Ik ga er eens mee spelen, wat wel een beetje vreemd is, dat de experiabox die zelf ook lijkt te doen dan, want met een wifi verbinding op de experiabox heb ik hetzelfde.
That's how I roll :) Veel succes bij het oplossen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:01
Waturus schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:37:
Overigens is het volgens mij normaal dat de bandbreedte van de tv van je totale bandbreedte af gaat.
Volgens mij is dat enkel 'normaal' bij VDSL of glas op een 100/100-poortje met dito abonnement.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:03
Volgens mij is dat helemaal niet normaal.
Als je een 100Mb abbo hebt is dat 100mB internet snelheid met of zonder tv aan.
Anders moet je gewoon je geld terug vragen.

Het kan zijn dat je te ver van de centrale zit, maar dat moet je provider je dan vertellen en zeggen dat je een lager abbonement moet nemen omdat je die 100Mb bij jouw niet kunnen leveren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:37:
Eeeh, die shiftknop is er om met beleid te gebruiken...

M=Mega, 10^6
m=milli, 10^-3
B=Byte, 8b
b=bit, 1/8B

100Mb != 100mB.

Oslik blyat! Oslik!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:33
Ben(V) schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:37:
Anders moet je gewoon je geld terug vragen.

Het kan zijn dat je te ver van de centrale zit, maar dat moet je provider je dan vertellen en zeggen dat je een lager abbonement moet nemen omdat je die 100Mb bij jouw niet kunnen leveren.
Geen idee of dit voor alle providers geldt, maar xs4all vermeldt heel duidelijk dat bandbreedte voor tv niet van je normale internet snelheid afgaat tenzij je internet snelheid gelijk is aan de maximale snelheid die de verbinding technisch kan leveren. Als jouw glasvezel verbinding 100Mb kan leveren, dan gaat tv dus inderdaad van die 100Mb af. Kan jouw glasvezel verbinding 500Mb leveren, dan heb je gewoon 100Mb internet tijdens tv kijken.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bij DSL is een EVC altijd binnen het bestaande dataabonnement.
Bij glas is een EVC altijd buiten het bestaande dataabonnement.

TV zou dus bij glas helemaal niet van de snelheid af mogen gaan.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32
Tenzij de verbinding technisch niet meer kan leveren zoals anboni ook al aangaf.
Met 100Mbit op glas ging het bij ons van de internet snelheid af. Bij de upgrade naar 500Mbit kregen we een gigabit ftu en nu hebben we max Internet snelheid ongeacht of er wel of niet en tv aan staat.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-11 09:35
Precies, bij een EoF verbinding is een EVC bij een 100/100 pakket binnen het bestaande data-abbo. Bij een 50/50 over een EoF verbinding gaat een EVC dus wel buiten pakket. Bij een GoF gaat het bij KPN ook altijd buiten het pakket, omdat KPN maximaal 500Mbit levert in GoF gebieden.

Bij DSL gaat een EVC overigens ook soms buiten pakket. Wanneer je op VVDSL maximaal ingetraind bent, heb je (nu nog) een 110/22 profiel. Als je bij XS4All (nieuwe VULA portfolio lijnen), Telfort (nog niet bij alle lijnen) of KPN een VVDSL lijn hebt met een abbo van 20/40/60/80Mbit gaat de EVC in dat geval buiten je data abonnement. Bij een 100Mbit KPN lijntje zonder BVVDSL gaat de eerste televisie buiten data abbo, de tweede die je aan zet gaat er binnen. Bij BVVDSL 220/60 (dit is nog niet commercieel leverbaar) gaat een EVC weer volledig buiten het bestaande data abonnement omdat dit data abbo tot 200Mbit gaat.

Overigens zoek even naar IGMP snooping, daarmee wordt meen ik multicast over WLAN uitgezet. Multicast en WLAN gaan niet goed samen :)

[ Voor 13% gewijzigd door RadioAir op 11-12-2015 21:56 ]

• Ben(V)
dion_b schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:27:
[...]

Eeeh, die shiftknop is er om met beleid te gebruiken...

M=Mega, 10^6
m=milli, 10^-3
B=Byte, 8b
b=bit, 1/8B

100Mb != 100mB.
Niet begrepen dat het een typevoutje was?
Valt me van je tegen, of wil je graag laten zien dat je weet wat de verkortingen betekenen? O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:15:
[...]

Niet begrepen dat het een typevoutje was?
Valt me van je tegen, of wil je graag laten zien dat je weet wat de verkortingen betekenen? O-)
Typvoutje? Kan, maar het zou zeker niet de eerste keer zijn dat iemand dat wel serieus meende. Een van de nadelen van een forum - iemand kan alleen lezen wat je schrijft, niet wat je bedoelde.

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
Als ik schrijf over een 100Mb abbo die dan een 100mB snelheid zou hebben lijkt mij het voor de hand liggend dat het een gevalletje te trage shift is.
Ik begrijp dat teksten moeilijker te interpreteren zijn dan verbale communicatie, maar zinsverband is er wel degelijk.

Verwarring tussen MB en Mb komt nog wel eens voor, maar milliBytes bestaan helemaal niet.

Even voor jouw begrip een Byte is 8 bits en een bit is de kleinste eenheid in de digitale wereld.
Een byte kun je maximaal door 8 delen en dus nooit door 1000 want een mB zou een duizendste byte zijn ofwel 0,0008 bits.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

lier

MikroTik nerd

Als we toch aan het mieren copuleren zijn...

Een mb (of mB) is onzin, maar per tijdseenheid kan het natuurlijk wel ;)
Oftewel mb/s of mB/s zijn (wat mij betreft) wel mogelijk (maar niet zo heel snel :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• robindboer
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 13:57
Bij KPN/Telfort komt bij een alles in één pakket internet, televisie en telefonie binnen op 3 verschillende VLAN's, als je dus een unmanaged switch gebruikt die naar zowel een TV als een apparaat gaat dat internet wil gebruiken kan hij ze niet meer uit elkaar houden. Oplossing is dan managed switches gebruiken.

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Ben(V) schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 10:20:
Als ik schrijf over een 100Mb abbo die dan een 100mB snelheid zou hebben lijkt mij het voor de hand liggend dat het een gevalletje te trage shift is.
Ik begrijp dat teksten moeilijker te interpreteren zijn dan verbale communicatie, maar zinsverband is er wel degelijk.

Verwarring tussen MB en Mb komt nog wel eens voor, maar milliBytes bestaan helemaal niet.

Even voor jouw begrip een Byte is 8 bits en een bit is de kleinste eenheid in de digitale wereld.
Een byte kun je maximaal door 8 delen en dus nooit door 1000 want een mB zou een duizendste byte zijn ofwel 0,0008 bits.
Wel als we hier toch gaan mierenneuken hoef je ook geen onwaarheden te verkopen. Je zegt wel dat mili een duizendste is maar toch doe je door een tienduizendste delen. Dus 0.001 B is dus 1 mB en dus is 1mB ook 0.008 bits, en geen 0.0008 bits die jij beweert. Of ga je hier weer zeggen dat je een typfout gemaakt hebt?

Mijn punt is, je moet je niet zo persoonlijk aangesproken voelen, ik zie vaak genoeg in het forum het hele mB Mb MBits/s verhaal fout genoteerd staan, en steeds onjuistheden staan.
Foutjes gebeuren, zeker, maar ik vind het juist goed dat iemand de moeite neemt om het, steeds weer, te verbeteren.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• Ben(V)
mierzuur pissen ;)

Pagina: 1