KPN televisie blokkeert WiFi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372672

Topicstarter
Beste mensen,

Sinds een dag heb ik KPN glasvezel en KPN televisie. Op de Experiabox heb ik een Apple Airport Extreme aangesloten (deze fungeert als wireless acces point en switch. Router functie staat uit)

Aan de Airport Extreme, die in de woonkamer staat, hangt het KPN kastje voor de TV. Op het moment deze aan staat krijg ik dus continue time-outs via WiFi. Ik heb weliswaar verbinding maar er komt niets door.

Gek genoeg, als ik mijn laptop met kabel aan de Airport hang, is er niets aan de hand.

Om de een of andere vage reden blokkeert WiFi dus door de IP TV. Ik neem aan dat dit voormelijk UDP verkeer is? Is hier een logische verklaring voor? Apparaten rebooten heeft niet geholpen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42
Volgens mij werkt IPTV niet met WiFi vanwege de vele broadcasts die gedaan worden.
De meeste WiFi netwerken trekken dat niet en gaan zulk gedrag vertonen. Ik meen zoiets in het kpn glasvezel topic gelezen te hebben.

correctie:
eymey schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:11:
Sinds de introductie van "flex poorten" op de Experiabox kan je inderdaad over 1 kabel (die richting een switch gaat) zowel je LAN als je IPTV devices aansluiten.

Echter, er is een grote 'maar' waar jij tegenaan loopt: IPTV streams zijn 'multicast'. Als je een switch hebt die niet 'multicast aware' is (technische term heet "IGMP Snooping"), dan zal je switch de IPTV streams naar alle aangesloten apparaten repliceren, dus ook je WIFI.

Je WIFI bandbreedte wordt dus flink opgeslokt door de TV-stream(s) die op dat moment binnen komt/komen.

Als je AP geen opties heeft om multicast verkeer oid. te blokkeren, dan is het zeer aan te raden om die op aparte poorten op je EB aan te sluiten.

[ Voor 65% gewijzigd door Venxir op 07-11-2014 22:11 . Reden: correctie met quote ]

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:39
Multicast en wifi is een ongelukkige combinatie. Als je AE igmp-snooping ondersteunt kun proberen of het helpt als je dat aanzet. Een aparte kabel voor je kastje werkt gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok vage sh!t.

Ik heb 1 kabel van Experiabox naar de woonkamer. Daar wil ik WiFi houden, dus als ik het goed begrijp moet ik een aparte kabel vanuit de Exp Box naar de woonkamer trekken?

Of kan ik een aparte switch in de woonkamer zetten met daarop de Airport en de televisie?

Mag toch niet zo zijn dat TV kastje je hele wifi-netwerk lam legt? En waarom kan ik op de kabel wel stabiel werken?

Netwerk topo is nu als volgt:

________Meterkast____________|_______Woonkamer_________
[Experiabox] ------- [gigabit switch] ----- [Airport Extreme] --- KPN TV

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 07-11-2014 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb IPTV persoonlijk helemaal afgeschreven door de kwaliteit, maar laatste keer dat ik er mee werkte was het puur een "2e VLAN" concept, waardoor je tot op zekere hoogte wel aan de experia box vast zat. Je zult dus altijd een tweede kabel moeten hebben.

Verder is wat hierboven vermeld staat een wifi bridge natuurlijk geen oplossing, ook niet voor die vlan. Daarnaast wil je multicast en broadcast verkeer (ook geen bonjour etc...) zo min mogelijk ontwijken via wifi... vooral dingen als bonjour kunnen broadcast storms krijgen. Vooral op grotere netwerken (eduroam of bedrijfsnetwerken) zijn al die apple-specifieke dingen dan ook weggefilterd. TV broadcast zal daar ook onder kunnen vallen.

Maar goed, los daarvan: vlan voor IPTV, en 100% bekabeld graag, en je eigen internet + wifi aan een andere poort van je experia box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks. Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met VLAN. Ja ik weet wat VLAN is maar wat heeft dat hier mee te maken?

Een WiFi bridge geen oplossing? Dat ding staat in de woonkamer om hier alles van WiFi te voorzien, daar ik natuurlijk met mijn laptop in de woonkamer zit en niet naast de meterkast.

Experia wifi staat dus ook uit en dat ding fungeert puur als DHCP server. De Experiabox is een ontzettend pauper apparaat dat ik zelf de "gigabit switch" op dat ding niet gebruik.

In de meterkast staat een TP-Link TL-SG1016D gigabit switch waar dus al mijn apparatuur op aangesloten

Eigenlijk is TV kijken via KPN een aanslag op je switches gezien de broadcast storms. Met een aparte kabel naar de Experiabox heb je dus geen last van broadcast storms op je netwerk?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 07-11-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:36
Anoniem: 372672 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 22:34:
Oplossing is dus TV direct naar de Experiabox dmv aparte kabel?
Kort: Ja.

IPTV werkt vrijwel alleen goed direct op de experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nachtnet schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 22:37:
[...]

Hmm ok. Overigens lijkt TV kijken geen negatief effect te hebben op de speedtests maar inderdaad wil ik die broadcasts niet op mijn netwerk hebben. Aparte kabel trekken dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Volgens mij stond er vroeger altijd een apart poortje op wat gelabeld was "TV". Die gaf dus een apart vlan aan waar die TV boxes op kunnen. Ik heb zelf (gelukkig) nog nooit dit hoeven hebben, maar familie/ex had het wel... immers, familie werkte bij KPN dus dat moest dan, zelfs al was er een goeie Ziggo link beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Umbrah schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 22:41:
Volgens mij stond er vroeger altijd een apart poortje op wat gelabeld was "TV". Die gaf dus een apart vlan aan waar die TV boxes op kunnen. Ik heb zelf (gelukkig) nog nooit dit hoeven hebben, maar familie/ex had het wel... immers, familie werkte bij KPN dus dat moest dan, zelfs al was er een goeie Ziggo link beschikbaar.
Poortje 3 was dit voorheen, nu snap ik wat je bedoelt met VLAN. Dit is inmiddels niet meer nodig en kan je hem overal inprikken... daarom dacht ik dat hij op een andere switch ook zou werken.

Tja Ziggo en UPC, ik ben er altijd erg tevreden over geweest daar ik altijd mijn volledige internetsnelheid haal. Vaak zelfs met een plus marge van 5-10mbit.

Bij KPN betaal ik voor 100mbit en krijg ik net aan 95 binnen... pomp gewoon 110 binnen denk ik dan.

De beeldkwaliteit van KPN is ruk. Je moet zappen naar 701 voor HD en om nou te zeggen dat het op HD lijkt...

Enige echte voordeel dat overeind blijft t.o.v. kabel is de dikke uploadsnelheid die ik nodig heb. Daarnaast nog wat prijsvoordeel als je ook mobiel hebt van KPN (KPN compleet)

Als UPC nou even zijn upload in orde maakt, kom ik gelijk weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
nachtnet schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 22:37:
[...]

onzin je kunt een switch (simpele) voor de itv en de airport leggen en ze hebben geen last meer van elkaar. itv op de airport is killing.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
raydekok schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 23:05:
[...]

onzin je kunt een switch (simpele) voor de itv en de airport leggen en ze hebben geen last meer van elkaar. itv op de airport is killing.
Je bedoelt de iTV en de Airport op een switch in de woonkamer?

Maar als die iTV inderdaad als een malle over mijn netwerk toetert, komt hij dus ook langs de gigabit switch in de meterkast met zn getoeter.. Dan hebben mijn NAS en desktops er ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
Nee hoor. Hij toetert sowieso samen met internet voordat ie binnenkomt op de experiabox. Probeer het eens je merkt het niet.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zelfde probleem gehad; zodra de TV ontvanger AAN staat (dus niet op standby, dat maakte niet uit) viel de internetverbinding op mijn apparaten weg. TV ontvanger in standby -> internet deed het weer.

Beste oplossing: extra kabel van TV ontvanger naar Experiabox...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geprobeerd wat raydekok zei. IP TV op simpel gigabit-switch en daar op de Airport Extreme. Blijkbaar kan deze switch er ook niet mee overweg want WiFi wordt helemaal weggedrukt

ipv tweede kabel ga ik denk ik power-line gebruiken.

Hierover heb ik een vraag. Maakt het nog uit welk type/merk?
En als ik in de toekomst de TV boven ook wil aansluiten, kan dit dan met 3 powerlines of moet ik er 4 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
Dan devolo van kpn zelf gebruiken.

Maar de vraag is hier. Wat was er eerder. Dus wie veroorzaakt wat? Waarom zou het de itv zijn en niet de airport? Ik heb er nog nooit over gehoord namelijk en installeer dit soort constructies dagelijks. En de airport is wel een onding als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Het heeft niks met wegdrukken of broadcasts te maken; de implementatie die KPN gebruikt zorgt er voor dat je Experia box een extra VLAN open zet op een poort zodra er een IPTV ontvanger op zit, en DHCP uit zet en vaak ook nog wel eens het subnet verandert als het oude VLAN vervalt of uitgeschakeld wordt voor iTV.

Als je soms met een switch nog wel verbinding krijgt komt dat door dat de switch in de EB en je AirPort simpele single-chip oplossingen zijn die nog een redelijk lange tijd de oude poort-MAC-mapping onthoud (zolang er ethernet frames met het gebruikte MAC adres langs komen). De AirPort heeft intern de WiFi niet aan die switch gekoppeld, en gaat op z'n best via PCI(e) naar de SoC die weer via een MII bus naar de switch gaat of zelfs in software met de SoC ethernet verbinding gebridged wordt.

De AirPorts draaien extreem goede software (NetBSD met fatsoenlijke SNMP implementaties en pf in plaats van dat iptables gezeur), maar de simpele switch chips zijn in nagenoeg alle consumenten roetdeeltjes hetzelfde. Vaak een low-end realtek of broadcom switch chip.

Dit had ook gewoon wel kunnen werken als KPN niet voor de implementatie die ze nu hebben had gekozen, maar om dat ze nog in 'security through obscurity' geloven laten ze het lekker zo. Want VLANs zijn 'veilig' ofzo.

De problemen die je trouwens hebt met multicast is niet zozeer het multicast gedeelte (wat trouwens op Experia boxen dan weer dramatisch geïmplementeerd is, ongeacht de vendor - Arcaydian doet het wat beter dan Thomson en ZTE, maar nog steeds slecht) maar de bakken IGMP spam die je maximale PPS van je switch chip satureren als die ook nog eens VLANs moet gaan zitten doen (waar ze niet echt goed op performen gezien ze als unmanaged switch chips bedoeld zijn).

Oplossing: ethernet poorten op je Experia Box precies zo gebruiken als KPN het voorschrijft, dat is ook de enige ondersteunde oplossing. Je kan aan de slag gaan met IGPM proxies, en udprxy en VLAN switching enzovoorts, maar als je wil dat het werkt zal je twee fysiek gescheiden netwerken moeten houden (of twee managed switches nemen en trunken).

Nu kijk ik zelf gewoon geen TV meer, dat lost voor mij twee problemen op: ik kan mijn netwerk normaal draaien en ik hoef de crappy content niet te zien van de Nederlandse zenders. Dat werkt natuurlijk niet voor iedereen ;) maar ik raad het wel iedereen aan. Haal je content gewoon ergens anders, op je eigen behoefte en eigen planning. Lost een heleboel gezeur op. En wil je wel wat live zien dan heb je de apps en web versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:08
Je kan een netgear gs105e ertussen Zetten om het multicast te filteren maar beter is om er 2 te kopen en 2 vlans over de kabel te leggen.
Ik zelf gebruik powerlin, de zyxel pl4201, voor mij perfect voor tv maar das erg afhankelijk per situatie/huishouden.

Vieze oplossing is je airport nat over nat te laten doen maar dan kan je ook niet meer zo makkelijk bij overige apparaten op je wired netwerk

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
johnkeates schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 19:49:
Het heeft niks met wegdrukken of broadcasts te maken; de implementatie die KPN gebruikt zorgt er voor dat je Experia box een extra VLAN open zet op een poort zodra er een IPTV ontvanger op zit, en DHCP uit zet en vaak ook nog wel eens het subnet verandert als het oude VLAN vervalt of uitgeschakeld wordt voor iTV.

Als je soms met een switch nog wel verbinding krijgt komt dat door dat de switch in de EB en je AirPort simpele single-chip oplossingen zijn die nog een redelijk lange tijd de oude poort-MAC-mapping onthoud (zolang er ethernet frames met het gebruikte MAC adres langs komen). De AirPort heeft intern de WiFi niet aan die switch gekoppeld, en gaat op z'n best via PCI(e) naar de SoC die weer via een MII bus naar de switch gaat of zelfs in software met de SoC ethernet verbinding gebridged wordt.

De AirPorts draaien extreem goede software (NetBSD met fatsoenlijke SNMP implementaties en pf in plaats van dat iptables gezeur), maar de simpele switch chips zijn in nagenoeg alle consumenten roetdeeltjes hetzelfde. Vaak een low-end realtek of broadcom switch chip.

Dit had ook gewoon wel kunnen werken als KPN niet voor de implementatie die ze nu hebben had gekozen, maar om dat ze nog in 'security through obscurity' geloven laten ze het lekker zo. Want VLANs zijn 'veilig' ofzo.

De problemen die je trouwens hebt met multicast is niet zozeer het multicast gedeelte (wat trouwens op Experia boxen dan weer dramatisch geïmplementeerd is, ongeacht de vendor - Arcaydian doet het wat beter dan Thomson en ZTE, maar nog steeds slecht) maar de bakken IGMP spam die je maximale PPS van je switch chip satureren als die ook nog eens VLANs moet gaan zitten doen (waar ze niet echt goed op performen gezien ze als unmanaged switch chips bedoeld zijn).

Oplossing: ethernet poorten op je Experia Box precies zo gebruiken als KPN het voorschrijft, dat is ook de enige ondersteunde oplossing. Je kan aan de slag gaan met IGPM proxies, en udprxy en VLAN switching enzovoorts, maar als je wil dat het werkt zal je twee fysiek gescheiden netwerken moeten houden (of twee managed switches nemen en trunken).

Nu kijk ik zelf gewoon geen TV meer, dat lost voor mij twee problemen op: ik kan mijn netwerk normaal draaien en ik hoef de crappy content niet te zien van de Nederlandse zenders. Dat werkt natuurlijk niet voor iedereen ;) maar ik raad het wel iedereen aan. Haal je content gewoon ergens anders, op je eigen behoefte en eigen planning. Lost een heleboel gezeur op. En wil je wel wat live zien dan heb je de apps en web versies.
Bazen uitleg. Hoewel ik er maar 1/3 van snap. Helaas beslis ik zelf niet alleen over de TV want zelf kijk ik misschien 30 minuten TV per dag. En dat is dan het journaal.

Ik ga inderdaad de TV rechtstreeks aansluiten. Het liefste werk ik niet met die Devolo rommel maar ik heb weinig keuze. Een tweede kabel trekken is een hell of a job want dan moet ik mijn nieuwe plinten slopen daar de kabel achter de plinten de berging in verdwijnt. Er ligt nog wel een tweede coax, dus iets van caox naar ethernet zou ook een oplossing zijn, maar niet goedkoop.

@raydekok

AirPort staat er al 2 jaar. Ding is een beest en super stabiel. Hij fungeert enkel als wireless AP en switch. Zeker geen onding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Je kan als het goed is wel 10Mbit ethernet over coax doen :p maar of dat leuk is...

Ander idee: als je een goede Cat5e kabel hebt kan je daar twee keer 100MBit overheen laten lopen. Als je intern genoeg hebt aan 100Mbit kan je dus twee netwerken over die kabel laten lopen. Je kan dan geen 1Gbit gebruiken om dat je dan te weinig aderparen hebt. Je moet dan wel aan beide kanten twee stekkers knijpen, of als je het netjes wil toen, dubbele contactdozen aansluiten met elk een half aantal paren.

Er zijn veel tutorials te vinden over hoe je dat kan doen. Voor TV is 100Mbit ruim voldoende. Als je intern veel met bestanden doet (bijv. met een NAS) is het wat minder fijn om dat je dan dus nooit meer dan 12MByte/sec gaat trekken.

Een voordeel van de Devolo's is volgens mij nog niet goed omschreven: KPN ondersteunt het. Als je dus problemen ergens hebt en je moet beschrijven hoe je het aangesloten hebt en roept dan "met powerline adapters van devolo", dan vind de helpdesk dat prima en kunnen ze hun lijstje afwerken. Als je iets ongewoons doet stoppen ze meestal meteen met hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:08
Interessant verhaal inderdaad van johnkeates maar dit lijkt op situaties dat mensen meerde devices achter een switch werkend proberen te krijgen voordat flexpoorten bestonden. Ik denk dat jij wel met het multicast/igmp probleem te maken hebt.

Waarom gaat dit niet overal mis? Een aantal wifi fabrikanten limiteren multicast verkeer op de WiFi op ongeveer 1mbit, hierdoor heb je er geen last van. De airport schijnt dit niet te doen dus jij hebt er wel last van ;)

Om dit te testen, zet je airport in router modus ipv brug modes (krijg je wel even nat over nat). Dan schijnt het multicast verkeer geblokkeerd te worden en moet je internet goed blijven werken.

Kijk ook even hier voor ervaring van andere mensen met flexpoorten
[KPN] Glasvezel en dan met name:
eymey schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:11:
Sinds de introductie van "flex poorten" op de Experiabox kan je inderdaad over 1 kabel (die richting een switch gaat) zowel je LAN als je IPTV devices aansluiten.

Echter, er is een grote 'maar' waar jij tegenaan loopt: IPTV streams zijn 'multicast'. Als je een switch hebt die niet 'multicast aware' is (technische term heet "IGMP Snooping"), dan zal je switch de IPTV streams naar alle aangesloten apparaten repliceren, dus ook je WIFI.

Je WIFI bandbreedte wordt dus flink opgeslokt door de TV-stream(s) die op dat moment binnen komt/komen.

Als je AP geen opties heeft om multicast verkeer oid. te blokkeren, dan is het zeer aan te raden om die op aparte poorten op je EB aan te sluiten.
Hoe los je het dus op?
- Ipv een simpele switch, koop een switch die multicast kan filteren zodat het multicast verkeer niet naar depot gaat waar je wifi/rest van netwerk op zit

OF

- koop 2 vlan aware switches en zet 2 vlans op, 1 voor iptv en 1 voor netwerk/internet (uitleg zie : http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/). zou niet nodig moeten zijn maar maakt het netwerk wel iets cleaner.

OF
- Split je netwerkkabel fysiek zodat je 2 gescheiden netwerken krijgt over 1 kabel

OF
- koop moca of power line

Maar dit allemaal zou niet nodig moeten zijn. Doe wat testjes met de airport in routemodus en kies daarna de oplossing. Ik gok erop dat de eerste oplossing al afdoende gaat zijn :)

[ Voor 140% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2014 12:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1