Leve PCI keying. PCI-X is 3.3V, dat is een 5V PCI kaart. Al zou het fysiek passen, het gaat niet werken.
Ik ga hier even tegendraads zijn en stellen dat als je erg weinig geld hebt, serverhardware ivm extreme afwaardering interessant kan zijn, en dat met flink wat creativiteit aardig wat mogelijk is. Maar...
1) Dit is 7-jaar oude serverhardware. Zelfs al zou je het in kunnen zetten als high-end gaminghardware, dan heb je het over high-end gaminghardware anno 2008, oftewel een vroege Core2Duo/Quad. Daar kun je prima casual gaming mee doen nu, maar een flagship high-end game van eind 2015 ga je er niet zinnig op kunnen draaien, evenmin als je dat zou kunnen op een gamingsysteem met een Core2Quad Q6600. Wees realistisch.
2) Als je hardware wilt gebruiken op manieren die nooit bedoeld zijn, zul je zoals gezegd creatief moeten zijn. Noodzakelijk voorwaarde daarvoor is dat je je flink in de materie verdiept, grondige kennis krijgt van de gebruikte bussen, de gebruikte voedingen. Op basis daarvan kun je dingen gaan hacken. Heb je geen zin je erin te verdiepen, dan moet je ECHT niet aan iets als dit beginnen. Tot nu toe laat je totaal geen zin in die richting zien en daar reageren mensen net zo hard op als op je onrealistische verwachtingen.
3) Vergeet het idee dat je dit naar een winkel kunt brengen voor support met wat jij wilt. 95% kans dat ze simpelweg weigeren, uit gebrek aan specifieke kennis, uit overtuiging dat wat dan ook ze doen niet te supporten valt, en uit twijfel of het aan de praat te krijgen is. De 5% heeft genoeg kennis en zelfvertrouwen om het werkend te krijgen. Maar gaat er ook tig uur aan kwijt zijn. Ga uit van EUR 25/u minimaal. Hoe groot was je budget ook al weer?
Ik voel iig met je mee qua gat tussen budget en ambities. Ik was ook ooit arme student die letterlijk schroothopen afstruinde voor z'n hardware en dan bijv op LAN-parties aankwam met bigtowers met daarin twee voedingen en 8 stokoude SCSI serverschijven in RAID om toch nog enige opslag en performance te krijgen. Maar ik heb me er dan ook fors in moeten verdiepen om dat soort Frankenstein werkend te krijgen.
Nu, als je er toch iets van wilt maken ga ik een paar tips geven. Ze vergen wat werk en risico's, en ik ga iig nu nog niet alles in detail beschrijven - want hoogstwaarschijnlijk verspilde moeite gezien je houding tot nu toe. Maar als je er verder mee wilt kan ik meer tips geven.
1) PCIe.
Dat ding heeft een PCIe slot op de riser. Het is een PCIe 1.0 8x slot. Meer dan 8 lanes ga je niet krijgen, maar je kunt prima een grotere kaart erin krijgen aangezien het een fysieke 16x slot is.
Als het een kortere 8x slot zou zijn geweest: gewoon achterkant slot eruit snijden, dan alsnog 16x kaart erin steken
Dan kun je in principe iedere 16x kaart erin steken. De bandbreedte zal nog altijd slechts 8 lanes zijn en dat het slechts PCIe 1.1 is. Dat betekent dat het geen zin heeft een kaart te kopen die bottlenecked zal zijn op de 2GB/s die je daarmee hebt. Nu, er zijn gewoon reviews die daar een antwoord op geven. Kijk maar naar deze:
https://www.techpowerup.c..._980_PCI-Express_Scaling/

Het valt dus mee - op 1600x900 (gezien CPU's meest realistische scenario - en tegelijk worst-case voor PCIe bandbreedte) haal je gemiddeld met PCIe 1.1 8x 85% van de performance die je met PCIe 3.0 16x zou halen. En dat getest met een recente high-end GPU. Met andere woorden, het loont waarschijnlijk om de krachtigste GPU erin te zetten die je werkend kunt krijgen.
Maar...
2) fysieke ruimte.
Je PCIe slot is de onderste. Je hebt dus geen ruimte voor een dual-slot kaart. Wat dan ook je kiest, het moet een single-slot koeler hebben.
en
3) voeding.
Zoals al eerder geroepen is, je hebt geen PCIe (6p of 8p) power connectors. Eerste uitdaging is die dingen fysiek krijgen. Dat is vrij eenvoudig, Je hebt een donor-connector nodig (kijk in de kringloop, bedel bij een computerwinkel of regel eentje bij vrienden). Vervolgens offer je een paar Molex-connectoren op om een 6p PCIe connector te voeden:
YouTube: How To Install A PCIe Power Plug Into An Older Computer PSU
Tweede uitdaging is de hoeveelheid stroom die de PSU kan leveren op 12V. Geen idee hoe dat zit in de DL380 G5, maar zou er als het goed is op moeten staan (op de PSU zelf dus). Servers voeden meestal flink wat HDDs, dus goede kans dat dat ding genoeg kan leveren voor een moderne mid-range kaart. Zoek het op en reken het uit. Of je in plaats van 6p ook een 8p zou kunnen doen, of zelfs meerdere 6p, hangt af van hoeveel gele en zwarte kabels uit de voeding komen. Je hebt minimaal twee van elk nodig voor een 6p, minimaal vier van elk voor een 8p (of dus twee 6p).
Vind je dit te moelijk: dan ben je beperkt tot een kaart die geen losse voeding nodig heeft.
Dus, om je exacte vraag te beantwoorden - je moet dus kijken naar een PCIe 16x kaart dat in een enkele slot past, en niet meer vermogen trekt dan je bij punt 3 van je voeding kunt krijgen. Je wilt dus een zo zuinig mogelijke kaart. Dat betekent dat je het beste bij de allernieuwste generatie kunt kijken, want daar krijg je hoogste FPS per Watt.
Zoek dus benchmarks op van recente mid/low end GPUs. De meest performante zonder losse voedingsstekker kan er sowieso in. Met genoemde hackwerk kun je de meest performante met enkele stekker (en enkele slot) nemen. Echter, dat gaat waarschijnlijk meer kosten dan die hele Proliant je nu al gekost heeft...
[
Voor 3% gewijzigd door
dion_b op 12-12-2015 01:57
]