Verdachte reviews webshop

Pagina: 1
Acties:

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07 10:44
Weet niet goed waar ik het moet melden, dan maar hier.

Ik wil graag wat kopen waarbij Bestbestshop de goedkoopste is. Omdat om meer dan €1000 gaat wil ik wel dat het veilig en goed is. Dus ik kijk naar de reviews en kom wat verdachts tegen. De meeste reviews lijken gefaked met fake accounts.

Zie http://tweakers.net/shopreview/8333/buybestshop/shopreviews/

ccjgardien (Anoniem: 680160) - 5 sterren: Aangemaakt op 21 juni 2015 zonder activiteit
bastiaanth (Anoniem: 712943) - 5 sterren: Aangemaakt op 2 december 2015 geen activiteit
teeningar (Anoniem: 281894) - 5 sterren: Aangemaakt op 27 nov 2008 geen activiteit
Mindyou8 (Anoniem: 709530) - 5 sterren: Aangemaakt op 18 november 2015 geen activiteit
Pierredenos(Pierredenos) - 4 sterren: Aangemaakt op 11 november 2015 geen activiteit
janmb64 (Anoniem: 707115) - 5 sterren: Aangemaakt op 6 november 2015 geen activiteit

Nu ga ik ze niet allemaal doen, maar de boodschap is duidelijk dacht ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:06
Duwtje naar Pricewatch

Toch hebben ze onderling geen matches voor zover ik kan zien.

[ Voor 40% gewijzigd door Señor Sjon op 11-12-2015 10:09 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoals in [ShR] Meldingen Shopreview - deel 5 (wat de juiste plek is voor dit soort meldingen) al vaak is uitgelegd: het is nogal kort door de bocht om dergelijke reviews zonder enige verdere onderbouwing af te doen als fake.

Er zijn talloze bezoekers van Tweakers zonder account. Een verzoekje van we webshop om een review te plaatsen is dan vaak een trigger om een account aan te maken (die stap is onderdeel van het plaatsen van een review als je niet bent ingelogd).

Ik kan zo snel geen opvallende zaken ontdekken, maar heb geen tijd om uitgebreid onderzoek te doen, dus dat laat ik even aan de shopreview experts over.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik zie ook een (goede) review van Therapy777 met 19k karma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-05 23:11
Beste Maniack,

Ik zocht naar een topic over het zelfde onderwerp. En toevallig, ... zie daar, zelfs over dezelfde webshop!
Ik deel jouw stelling geheel. Heb zelfs bij de reviews een melding er tussen gezet dat mensen kritisch de reviews op waarde moet gaan schatten.

Ik heb ook de lijst met reviews (en users) bekeken. En er is een duidelijke trend. Ik heb er zelf ook een product gekocht en was ook niet tevreden met de snelheid, communicatie.

Users met een lange historie (V&A, reviews, topics en reacties) zijn overwegend negatief/kritisch, maken een review van meerder alinea's en omschrijven en beargumenteren de scores die zij gegeven hebben.

Users die nog maar kort (soms een paar weken) bekend zijn bij Tweakers. Hebben allemaal maar 1 activiteit en dat is de betreffende shopreview en daarna geen enkele activiteit meer. Kallen voluit 5 sterren neer met 2 regels tekst in de trant van "goede communicatie, prima product en snel geleverd, helemaal tevreden".

Kom op daar zie je toch een patroon of niet? :(

In ieder geval, ik zocht even een plek om mijn ideeën te spuien.

Voorstel oplossing.

Net als bij nieuwsitem reacties, graag standaard alle reactie beneden een bepaalde waarde verbergen.
Bij de nieuwsitems zijn bij mij alle -1 beoordelingen standaard verborgen. Bij de shopreviews graag iedereen beneden een bepaalde hoeveelheid karma verbergen. Of een anders soortige treshhold.
Tweakers hoeft ze niet te blokken maar graag wel een soort filter.
Ook voor de algemene gemiddelde score, iedereen mag een review plaatsen, maar alleen bij een bepaald hoeveelheid karma gaat deze meetellen in het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:49

Mooijekind

Manager Product Content
Zoals Orion84 al aangaf zijn er talloze bezoekers van Tweakers zonder account. Een verzoekje van we webshop om een review te plaatsen is dan vaak een trigger om een account aan te maken (die stap is onderdeel van het plaatsen van een review als je niet bent ingelogd).
Wat dat betreft heeft een review van een nieuwe gebruiker evenveel waarde als van een gebruiker met X karma.

Het enige wat ik kan meegeven is dat we streng optreden tegen beinvloeding van de shopreview score door shops en dat we hier een aantal checks op doen.
Ik wil hiermee niet zeggen dat dit nooit voorkomt maar met de tools die we hebben maken we het wel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-05 23:11
mooijekind11 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:30:
Zoals Orion84 al aangaf zijn er talloze bezoekers van Tweakers zonder account. Een verzoekje van we webshop om een review te plaatsen is dan vaak een trigger om een account aan te maken (die stap is onderdeel van het plaatsen van een review als je niet bent ingelogd).
Wat dat betreft heeft een review van een nieuwe gebruiker evenveel waarde als van een gebruiker met X karma.

Het enige wat ik kan meegeven is dat we streng optreden tegen beinvloeding van de shopreview score door shops en dat we hier een aantal checks op doen.
Ik wil hiermee niet zeggen dat dit nooit voorkomt maar met de tools die we hebben maken we het wel moeilijk.
Waarom zou iemand in hemelsnaam alle moeite doen om een account te maken en vervolgens een review van 1 of 2 zinnen te plaatsen. Het aanmaken van het account duurt al langer. Geen enkel teken dat ze echt iets nuttigs zouden willen bijdragen omdat er alleen maar een paar hele algemene opmerkingen worden neergeplempt. |:(

Zoals gebruikelijk zijn voornamelijk de klagers die op internet de moeite doen om een review te plaatsen. Dat is een algemeen bekend feit. Als mensen tevreden zijn dat deze het wel goed vinden en niet apart een account ergens gaan aanmaken op een site die ze blijkbaar al helemaal niet kennen of gebruiken gezien de historie van de gebruiker.

Dan blijft er nog een heel verdacht patroon bij de shop in kwestie aanwezig. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sommige webshops bieden een korting voor een review geloof ik. Dat kan best een reden zijn.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er wordt vanuit shops inderdaad op allerlei manieren aangemoedigd om reviews te plaatsen. Dat is prima, zo lang er maar geen voorwaarden aan gesteld worden dat bijvoorbeeld alleen positieve reviews kans maken op een beloning. Als we daar lucht van krijgen wordt direct aan de winkel duidelijk gemaakt dat dat niet is toegestaan.

Daar komt dan nog bij dat ook bij shops die regelmatig steken laten vallen, er prima ook talloze foutloze bestellingen kunnen zijn. Pas als er ergens iets mis gaat of er nadien service nodig is (garantiekwestie of zo) onderscheiden de goede shops zich van de slechte, maar bij de simpele 13 in een dozijn bestellingen doen ook shops met een mindere reputatie het vaak gewoon goed. Dus verschillende positieve reviews bij een shop die ook een aantal zeer negatieve reviews heeft staan is niet onmogelijk of zo.

Neemt niet weg dat er absoluut zo nu en dan shops zijn die de boel belazeren en tips over verdenkingen op dat gebied zijn dan ook van harte welkom. Maar het gaat echt te ver om elke positieve review van een 'verse' gebruiker per definitie als verdacht te bestempelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 08-04-2016 15:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1