Weerstandjes nodig voor LED config

Pagina: 1
Acties:

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:20

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Dag Tweakers,

Zit met 't volgende:

Ik heb LED-lampjes die werken op 3,5V. Als ik er 3 in serie schakel (op 12V) heb ik een weerstand nodig. Als ik er 4 in serie zet, heb ik dan nog steeds een weerstand nodig? Nergens te vinden mijn o-zo-simpele vraag :)

remember your end, someone owns us

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Je hebt bij leds altijd (mits je een spanningsbron gebruikt) een weerstand nodig. Bij 4 in series gaan ze/een niet aan en/of ze/een gaan stuk.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ChangeLife4Ever schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:41:
Ik heb LED-lampjes die werken op 3,5V...
Zijn dat al LED's met een ingebouwde weerstand?
Als ik er 4 in serie zet, heb ik dan nog steeds een weerstand nodig?
12 - 4 x 3,5 = -2; je hebt dan een negatieve weerstand nodig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-07 15:17
http://led.linear1.org/led.wiz

daar kun je je gegevens netjes invullen en krijg je een oplossing

ik adviseer 2x 2 leds en 270 ohm weerstandje

dus:
12V |---->|---->|---/\/\/----| GND
12V |---->|---->|---/\/\/----| GND

>| = led
/\/\/ = 270 ohm weerstand
*ohmse weerstand is ervanuitgaande dat je led 3,5 V is en 20 mA*

[ Voor 19% gewijzigd door timminater op 10-12-2015 14:03 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:37
Je hebt de weerstand nodig omdat led's een maximale stroom nodig hebben. Door er 4 in serie te zetten is de weerstand nog steeds te laag (want leds hebben weinig weerstand),

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Anoniem: 176232

Wat @timminater zegt.
Maar je ziet zelf toch wel wanneer LEDjes fel branden? Dan moet je de weerstand verhogen.
En als ze doorbranden ook. Zo duur zijn ledjes toch niet?
Theoretisch kunnen we er pas iets over zeggen als je niet alleen het voltage, maar het amperage of het vermogen van de LEDjes vermeldt. Staat de datasheet van die LEDjes niet gewoon op het web?
Van vrijwel alles staat de datasheet op het web...

• timminater
Anoniem: 176232 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:20:
Wat @timminater zegt.
Maar je ziet zelf toch wel wanneer LEDjes fel branden? Dan moet je de weerstand verhogen.
En als ze doorbranden ook. Zo duur zijn ledjes toch niet?
Theoretisch kunnen we er pas iets over zeggen als je niet alleen het voltage, maar het amperage of het vermogen van de LEDjes vermeldt. Staat de datasheet van die LEDjes niet gewoon op het web?
Van vrijwel alles staat de datasheet op het web...
Inderdaad de moeite om even te controleren, aangezien ik een led van 3,5V zeldzaam vind.

timminater schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:26:
[...]
Inderdaad de moeite om even te controleren, aangezien ik een led van 3,5V zeldzaam vind.
Jij hebt vast meer ervaring met LEDjes dan ik, maar ik heb alleen nog maar LEDjes gehad op 1,2-1,8V
Eerlijk gezegd, er zijn wel power-LEDs (CREE) die op 10V draaien, maar die zijn voor extreem licht geven en zeker niet voor signaal-doeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:05

FlyEragon

Alien Monkeys

Power led's kunnen dat met gemak zijn, er zijn ook leds met intern meerdere die's, die kunnen ook hogere werkspanningen hebben. Alles hangt af van specificaties en cijfers. Meten is weten, niet meten is rook.

FlyEragon schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:32:
Alles hangt af van specificaties en cijfers. Meten is weten, niet meten is rook.
Oftewel: datasheet zoeken ... staat vast wel ergens.
Moet je wel weten wat voor LEDs je hebt, een productnummer is dan wel handig, anders zoekt het moeilijk/niet. In dat geval even contact opnemen met de leverancier.

@TS:
Simpel gezegd: zet ze gewoon allemaal in serie als dat de bedoeling is, maar zet er een fikse weerstand achter (bijv. 1 kOhm). Branden ze dan enorm slap, dan kun je de weerstand verlagen. Was de weerstand te laag en gloeit er niks, dan kun je er vanuit gaan dat de weerstand te laag was en ze allemaal zijn doorgebrand. Ik ben maar een beetje domme techneut die zoiets met trial & error doet als ik niks kan vinden over die LEDjes. Maar ik probeer altijd wel de datasheets te achterhalen, al is dat bij LEDjes vaak wel lastig.

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:20

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Dank. De ledjes komen uit China, type 100 voor 'n euro. De specs die ik terug vind zijn Foward volt 3,2 - 3,6 en 20mah.

Ga maar 's ff proberen :)

remember your end, someone owns us

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:05

FlyEragon

Alien Monkeys

12 - (3 x 3,6) = 10,8V. Rest er 1,2V voor over de weerstand. R=U/I dus 1,2V / 0,02A = 60 ohm.

12 - (3 x 3,2) = 10,8V. Rest er 2,4V voor over de weerstand. R=U/I dus 2,4V / 0,02A = 120 ohm.

Je kan dus proberen met waardes die daar een beetje tussenin liggen.

• timminater
FlyEragon schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:32:
12 - (3 x 3,6) = 10,8V. Rest er 1,2V voor over de weerstand. R=U/I dus 1,2V / 0,02A = 60 ohm.

12 - (3 x 3,2) = 10,8V. Rest er 2,4V voor over de weerstand. R=U/I dus 2,4V / 0,02A = 120 ohm.

Je kan dus proberen met waardes die daar een beetje tussenin liggen.
aangezien er in dit geval 4 ledjes zijn is het handiger ze 2 aan 2 te monteren (2s2p)
anders krijg je 1 led met een weerstand ernaast waar de weerstand wel een erg hoog voltage moet wegstoken (lees erg warm word en defect gaat)

*dus kies een weerstand tussen de 270 en 330 ohm per 2 leds*

[ Voor 4% gewijzigd door timminater op 10-12-2015 15:59 ]

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
timminater schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:57:
aangezien er in dit geval 4 ledjes zijn is het handiger ze 2 aan 2 te monteren
Dat lees ik nergens.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 06:15
Brahiewahiewa schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:52:
[...]
12 - 4 x 3,5 = -2; je hebt dan een negatieve weerstand nodig
Dan moet je een TL in serie zetten, die hebben een negatieve weerstand. Verhoog je namelijk de stroom door de buis, dan neemt de spanning erover af, oftewel, een negatieve weerstand. Maar helaas, ze zullen zich nooit zo gedragen als jouw voorbeeld, dan heb je gratis energie :P

@TS: doe maar gewoon wat @timminater zegt.
Ik begrijp eigenlijk helemaal niet waarom je 4 LEDs in serie wilt laten branden.
Waarom wil je dat?
Gooi er anders een weerstand achter en zie wat het doet.
2s2p staat overigens voor 2 serieel en 2 parallel, voor als dat nog niet duidelijk was.

• timminater
Ik dacht het gelezen te hebben, indien het meer dan 4 leds zijn is uiteraard 3 leds in serie handiger!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

timminater schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:26:
[...]

De witte en de blauwe komen vrij normaal met een spanning daar in de buurt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

memphis schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:18:
[...]
De witte en de blauwe komen vrij normaal met een spanning daar in de buurt.
De blauwe die ik hier heb komen amper aan 1,8V
Zijn wel kleintjes, dat wel.

timminater schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:58:
[...]
Ik dacht het gelezen te hebben, indien het meer dan 4 leds zijn is uiteraard 3 leds in serie handiger!
TS wilde 3 LEDs in serie schakelen (waarom?), maar dacht dat 4 in serie beter paste bij 12V
Kennelijk een loze LED, maar die 3 begrijp ik ook al niet.

• AllesKan
TS heeft 100 ledjes. Hoeveel daarvan hij er wil laten branden is niet bekend, maar hij vraagt hoeveel ledjes in serie op 12V het makkelijkst is. En dat is in dit geval 3.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
ChangeLife4Ever schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:08:
Dank. De ledjes komen uit China, type 100 voor 'n euro. De specs die ik terug vind zijn Foward volt 3,2 - 3,6 en 20mah.

Als de minimum forward voltage 3,2 volt is, zullen ze helemaal niet branden als je er 4 in serie zet. Of hooguit héél zachtjes (als in: in het donker misschien nét zichtbaar).

De weerstand is niet om de spanning naar beneden te regelen, maar om de stroom te beperken.

3 LED's in serie zetten op 12 Volt is (in jouw geval) overigens een slecht idee. De spanning over de weerstand is dan theoretisch 1,5V, maar veel 12V voedingen hebben een spanningstolerantie van 10%. kortom de werkelijke spanning over de weerstand schommelt tussen de 0,3 en 3,7 volt. En daarmee kan de bijbehorende stroom meer dan een factor 10 schommelen tussen de minimale en maximale waarde. Dat zal erg rare effecten hebben op de felheid van je LED's.

Tweakers heeft overigens ergens een leuke weerstand-calculator verstopt, via google goed te vinden:
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
Deze zal je ook waarschuwen als je te veel LED's in serie hebt, probeer maar ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 10-12-2015 18:44 ]

AllesKan schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:36:
TS heeft 100 ledjes. Hoeveel daarvan hij er wil laten branden is niet bekend, maar hij vraagt hoeveel ledjes in serie op 12V het makkelijkst is. En dat is in dit geval 3.
100 LEDjes? Waar staat dat dan?
Ik zie die bewering niet, maar misschien ben ik doof?
Daarbij zou ik er met 3 ledjes (waarom?) wel een weerstandje tussen plaatsen.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:34

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Anoniem: 176232 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:15:
[...]

100 LEDjes? Waar staat dat dan?
Ik zie die bewering niet, maar misschien ben ik doof?
ChangeLife4Ever schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:08:

Deze ruimte is te huur!

• AllesKan
Anoniem: 176232 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:15:
Dat weet de TS al, zie de OP.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:15

SA007

Moderator Tweaking
Hoe je LEDjes aansluit staat ook uitgebreid in de EL FAQ bovenaan dit subforum:

EL FAQ

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 11:22

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Ben ook aan de gang met ledjes. Ik heb ben zelf tot het volgende schema gekomen maar volgens mij heb ik de weerstandjes verkeerd geplaatst. Moeten deze nu voor de ledschakeling of erna?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UfFagk6CBYNp2MPRDF9IK7lv/full.png

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• memphis

memphis

In een serieschakeling maakt het niet uit waar je de LED plaatst, volgens de standaard regeltjes plaats je die meestal aan de + kant van de voeding

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Maar dat zijn dan standaardregeltjes die je zelf bedenkt. Met andere woorden, iedereen zal het anders doen, als iemand bedenkt dat willekeurig ergens in het midden hem beter uitkomt, Joost mag weten waarom, dan is dat ook geen enkel probleem. Kortom, dat tweede deel van je zin over standaardregeltjes is totaal niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
FloydRaalte schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:42:
Ben ook aan de gang met ledjes. Ik heb ben zelf tot het volgende schema gekomen maar volgens mij heb ik de weerstandjes verkeerd geplaatst. Moeten deze nu voor de ledschakeling of erna?

[afbeelding]
Lees mijn post hierboven nog eens. Als je leds inderdaad zo'n hoge Vf hebben, vraag ik me af of dit slim is om te doen. Als er behalve leds niets anders aan de voeding hangt kan het best goed gaan hoor, maar als het onderdeel is van een grotere schakeling met wisselende belastingen kan het rare effecten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 11:22

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

mcDavid schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:58:
[...]

Lees mijn post hierboven nog eens. Als je leds inderdaad zo'n hoge Vf hebben, vraag ik me af of dit slim is om te doen. Als er behalve leds niets anders aan de voeding hangt kan het best goed gaan hoor, maar als het onderdeel is van een grotere schakeling met wisselende belastingen kan het rare effecten geven.
De leds hebben nu eenmaal 3,3Vf waarvan ik er 12 in een model heb zitten. (Millenium Falcon van StarWars) Verder hangt er niets aan. Ik overweeg nog wel extra leds toe te voegen in de sokkel waarop dit model komt te staan zodat hij van onderen ook belicht wordt.

Volgens de berekening kom ik inderdaad op de bovenstaande schakeling uit met weerstandjes van 120ohm. Ik heb dit al reeds getest en inderdaad, de leds branden vrij zwak. Is er een andere manier op dit op te lossen? Bijvoorbeeld een adapter met hoger voltage en da andere weerstandjes inbouwen?

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sja het makkelijkst zou zijn gewoon een lagere weerstand nemen. Maar niet te veel, want nogmaals zie eerdere post: die stroom loopt razendsnel op bij zo'n opstelling.
Misschien is het verstandig om eerst met een multimeter de exacte voedingsspanning te meten en op basis daarvan een weerstand te kiezen. Of nog beter: met een potmeter oid de weerstand opzoeken waarbij er exact 20mA door je leds loopt. Houd er wel rekening mee dat de spanning (en dus stroom) weer zal zakken als je meer series toevoegt. En ook als je de weerstand verlaagt, want ook dat leid tot een hogere belasting.

Persoonlijk zou ik het gewoon bij 2 leds in serie houden, veel makkelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 18-12-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die LED strips hebben ook gewoon 3 LED's in serie dus ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die zullen geen Vf van meer dan 3 V hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Gewoon met blauwe en witte LED's (3~3.5v)

Pagina: 1