• Gioaka
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22-02-2016
Beste Tweakers,

Het einde van het jaar komt eraan dus mijn eindejaars uitkering ook. Die wil ik dit jaar gebruiken voor een HTPC. Zit te twijfelen of ik een standaard barebone systeem neem zoals een zotac of Nuc.

Wil het even hier op de forum zetten en kijken wat de experts erover te vertellen hebben.

Belangrijk om aan te geven wat ik ermee wil doen.
  • Energiezuinig Liefst met een recente processor (Bijvoorbeeld SkyLake)
  • Als nas te gebruiken zijn (Heb glasvezel met een redelijke up en download)
  • Verschillend dingen kunnen aansturen (wellicht wat domotica of als server voor de internet instellingen van mijn Wireless accepoints).
  • Betrouwbaar
  • Makkelijk interface samen met mobiel of laptop te benaderen.
  • Moet 3D 4K films kunnen afspelen
  • Moet Kodi kunnen draaien
  • Afmeting ongeveer gelijk aan een DVD speler.
  • Moet kunnen downloaden met Couchpotato en sickbeard en uitpakken.
  • Moet van buitenaf veilig te benaderen zijn.
  • Snel en soepel door alles heen lopen.
De volgende onderdelen had ik in gedachten:
  • Processor Intel I5 6500
  • CPU Cooler Cooler Master Hyper 212 Plus
  • Moedernord Asus Z170M-PLUS
  • Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4-2666 Memory
  • Opslag : Samsung 500GB SSD 850 EVo
  • Lian Li PC-C37 of PCCase Silverstone ML04B
  • Voeding Corsair CX 430W 80+ Bronze Certified Semi-Modular ATX Power Supply
  • Optical Drive Asus BW-12B1ST/BLK/G/AS
Ben benieuwd of jullie nog leuke aanvullingen of betere configuraties hebben tegen uiteraard een vriendelijke prijs.

WIl ongeveer tussen de 650 -850 euro hieraan besteden

[Voor 23% gewijzigd door Gioaka op 09-12-2015 22:14]

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Leuk lijstje, maar wat heb je zelf gevonden?

39

• Gioaka
Hij is iets te snel geplaatst sorry ben er mee bezig om hem even up te daten .

Bedankt Fietsbel

• Gioaka
Nu staat die er helemaal op met mijn gevonden onderdelen.

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:53
Wil je niet meer opslag hebben in de vorm van hardeschijven voor je hele film/serie collectie? 2.5 jaar geleden heb ik dit gebouwd: Budget energiezuinige stille HTPC+Server combo .

Inmiddels wel met 8GB en een 128GB SSD. Dat draait Kodi en OpenMediaVault vlekkeloos (die laatste in een VM bovenop Kodibundi). Dat laatste is sowieso aan te bevelen: een simpele NAS die je via web kan benaderen bovenop KodiBuntu zodat Kodi vlekkeloos werkt. Check wel even de 4K support in Linux, mogelijk dat je liever Windows hebt.

128GB SSD is meer dan genoeg als OS + Temp schijf. Voor opslag wil je denk ik veel meer ruimte. Verder zou ik gewoon een goedkoper mobo nemen, de Z170 chipset heb je nergens voor nodig. Verder zullen de nieuwe dualcores ook wel vlot genoeg zijn. Par en Rar duurt misschien iets langer, maar als het goed is doe je dat toch in de achtergrond zonder dat je er lang op wacht.

Ok, eerlijk, mijn systeem is soms een beetje traag met de downclock naar 1.6GHz. Maar eigenlijk met name als ik echt wat met mijn NAS speel. Domotica, streamen van muziek, openen van Spotweb, bladeren door mijn database of films op Kodi spelen vlekkeloos. En het scheelt je een hoop verbruik, ik kom nooit boven de 25W uit het stopcontact! Iedere Watt is 2 euro op jaarbasis :*)

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:50

br00ky

Moderator Harde Waren

• Gioaka
@ Br))ky excuses en bedankt.
@GENETX bedankt hier heb ik wel wat aan. Zoiezo ga ik voor Windows inverband met de 4K. Heb nog een losse dokcikngstation met 2 x 2 TB erin welke ik seperaat kan aansturen, maar nog een losse schijf in de HTPC is ook niet verkeerd.

Maar geef je nu aan dat voor al mijn gevraagde functies geen hoge processor nodig is? VInd het wel belangrijk dat ik overal in huis gewoon makkelijk de HD film kan afspelen, vandaar de I5 processor. Energie is wel een belangrijk punt gezien hij naar alle waarschijnlijkheid 24/7 aan zal staan.

Daarnaast had ik de duurder mobo in verband met met goede aansturing van de video.

Maar eerlijk is eerlijk ben redelijk een noob hierin.

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:53
Gioaka schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:43:
@ Br))ky excuses en bedankt.
@GENETX bedankt hier heb ik wel wat aan. Zoiezo ga ik voor Windows inverband met de 4K. Heb nog een losse dokcikngstation met 2 x 2 TB erin welke ik seperaat kan aansturen, maar nog een losse schijf in de HTPC is ook niet verkeerd.

Maar geef je nu aan dat voor al mijn gevraagde functies geen hoge processor nodig is? VInd het wel belangrijk dat ik overal in huis gewoon makkelijk de HD film kan afspelen, vandaar de I5 processor. Energie is wel een belangrijk punt gezien hij naar alle waarschijnlijkheid 24/7 aan zal staan.
Ooh, je wilt ook video gaan streamen naar andere apparaten? Dat is inderdaad wel belangrijk om te weten! Direct streamen zonder transcoden zou wel kunnen, maar dan is het de vraag of de andere apparatuur het aankan. Grote kans dat je wilt gaan transcoden met Plex of Ambi en dat gaat je wel wat rekenkracht kosten. Alhoewel ik vermoed dat een i3 het ook prima aankan als het 1 of 2 streams zijn. Ambi doet overigens ook bij mij nog prima een 10GB MKV op een enkele 1.6GHz Celeron core van 2 generaties terug :+ .
Daarnaast had ik de duurder mobo in verband met met goede aansturing van de video.
Moederbord maakt niks uit daarvoor. De videokaart zit in de CPU en alles gaat via HDMI neem ik aan. Vroegâh had een duurder moederbord nog wel een betere audiochip voor analoog geluid, maar voor digitaal gaat het geen verschil maken.

En verder is 1x 8GB ook wel genoeg. Dan kun je later altijd nog upraden. En let op dat je een lage kast hebt. De meeste koelers passen daar NIET in, zo ook de door jou gekozen koeler. Sowieso iets om op te letten, er is niet veel ruimte, dus verzeker je er van dat alles past en compatible is. Verder kun je prima af met een A-merk 300W voeding. Check vooral ook dit topic: Het grote zuinige server topic

[Voor 13% gewijzigd door GENETX op 09-12-2015 23:00]

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:14
Ik ben met een zelfde soort setup bezig. Nog aan het twijfelen of we wel voor een mediacenter gaan, maar dat ter zijde.

Maar let er wel op dat wanneer je 4k materiaal af wilt gaan spelen op 60Hz, je ook HDMI 2.0 nodig gaat hebben en dat ook je tv/versterker dit moeten ondersteunen.
Dat of display port 1.4 oid (weet het even niet uit mijn hoofd.
Lager kan, maar dan krijg je max 30Hz op 4k.

En, er zijn nog niet zoveel moederborden die dit er standaard op hebben zitten.
Voor mij omdat ik zo klein mogelijk wilde gaan, wilde ik itx en daar waren er welgeteld maar 2 op Skylake waarvan het H170 model nog niet uit is en het Z model 200 euro kost.

• Ketho
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:44
Een Intel NUC met InTru 3D kan 4K UHD (3840x2160) op 60Hz afspelen via Mini DisplayPort 1.2

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5i3RYH€ 270,95€ 270,95
1Crucial CT2KIT51264BF160BJ€ 38,95€ 38,95
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 100,95€ 100,95
Importeer productenTotaal€ 410,85

Dan zou ik aanraden een aparte NAS te gebruiken voor je data opslag.

• Gioaka
Iedereen bedankt voor de nuttige reacties.

Bedankt voor de informatie het zet mij wel aan het denken. Een goede nas en losse nuc is niet verkeerd en makkelijker verwisselbaar als de techniek snel vooruit gaat.

Weet niet of de nas problemen heeft met het video 4K streamen. Het moet wel weer een serieuze Nas zijn. Zat te denken aan een synology 416 of 716+.l

Aanvullend vraag wat is het verschil tussen DLNA Certification & DLNA Compliance.?
Je geeft aan dat de 4K via de nuc met een minidisplay poort , dan moet ik dit wel weer met een adapater patchen naar HDMI 2.0.

ZIt goed in dubio,of een Nas + NUC/Zotac of een HTPC.

Waar zouden jullie voor gaan en wat is dan de belangrijkste reden dat je hiervoor kiest?

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:14
De eerste vraag kan ik niet beantwoorden.

Ik kan je wel vertellen wat ik heb.
Thuis draai ik een zuinige server en beneden een Mediaspeler.
Mocht er iets wijzigen (en ik ben aan het orienteren op een HTPC), dan behoud ik alsnog mijn server.

De optie kan zijn is je HTPC instellen ook als server. Maar ik heb het zelf het liefste los van elkaar. Mede ook omdat er ook foto's en video's van ons gezin op staan. Dat wil ik dan niet in 1 apparaat hebben zitten.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Gioaka schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:28:
[knip]

Weet niet of de nas problemen heeft met het video 4K streamen. Het moet wel weer een serieuze Nas zijn. Zat te denken aan een synology 416 of 716+.l

Aanvullend vraag wat is het verschil tussen DLNA Certification & DLNA Compliance.?
Je geeft aan dat de 4K via de nuc met een minidisplay poort , dan moet ik dit wel weer met een adapater patchen naar HDMI 2.0.

ZIt goed in dubio,of een Nas + NUC/Zotac of een HTPC.

Waar zouden jullie voor gaan en wat is dan de belangrijkste reden dat je hiervoor kiest?
Als je een NUC/Zotac of whatever in gaat zetten voor de zaken die jij nu aanhaalt dan is dat je HTPC, ik weet niet wat jij anders als HTPC zou zien? Een fatsoenlijke Synology (en dat zijn zeker de modellen jij aanhaalt), heeft geen enkel probleem met de data-stroom van zware media zoals BluRay ISO's of 4K media, zolang de rest van je interne netwerk daarvoor ook geschikt is.

Steady as she goes...

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee