Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Hi iedereen,

Ik heb een vraag over de ASUS Maximus VIII Hero, als ik er een SSD op wil aansluiten (en HDD), maakt het dan ook uit op welke SATA-poort ik deze aansluit? Vroeg was het geloof ik dat SATA-poort 1 en 2 sneller waren dan de overige poorten, klopt dit nog steeds?

SSD: Samsung 840 PRO 512GB
HDD: Western Digital 2TB Black

Graag jullie advies hiervoor, alvast bedankt!

~ Kwaliteit staat boven alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:36

Umbrah

The Incredible MapMan

Hangt van de controller af, poort 1 en 2 waren nooit sneller; maar de controller waar ze op zaten misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01

KrazyJay

Daar zijn handleidingen voor, toch? Gewoon opletten of het sata2 of sata3-poorten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
@Umbrah

Hier ook weer bedankt voor je reactie :-), het moederbord heeft 8 SATA III 6 GB/s ports en twee SATA Express (SATAe). Ik gebruik dan toch alleen de SATA en niet de SATAe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
@KrazyJay

Het betreffen allemaal SATA 3 6GB/s poorten, maar maakt het tegenwoordig nog iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
Zo zien de SATA-poorten eruit van de ASUS Maximus VIII. De poorten rechts van de foto zijn toch poort 1 en 2 (boven en onder), en dan steeds verder naar links zijn toch poort 3 en 4 (boven en onder) etc. etc. Wat zijn eigenlijk die 2 kleinere aansluitingen? Die zijn nieuw voor mij...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BXLKxxO.jpg

[ Voor 78% gewijzigd door Robbie004 op 08-12-2015 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-06 19:50
Met de genoemde SSD en Harddisk maakt het op zich niet uit op welke poorten.

SATA Express porten zijn voor andere/speciale types SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
@kh65

Ah oké, thanks, duidelijk. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-06 23:08
Ik zou wel de sata-poorten gebruiken die op de intel controller zijn aangesloten (licht grijs).

Twee van de 8 sata poorten worden aangestuurd door een Asmedia controller (donker grijs), die kunnen naar mijn weten slechter presteren dan de Intel controller van de chipset.

[ Voor 5% gewijzigd door Eparox op 08-12-2015 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eparox schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:06:
Ik zou wel de sata-poorten gebruiken die op de intel controller zijn aangesloten.

Twee van de 8 sata poorten worden aangestuurd door een Asmedia controller, die kunnen naar mijn weten slechter presteren dan de intel controller van de chipset.
Dat en iig bij oudere Asmedia's had je ook kans op flinke problemen met je SSD.

Gewoon lekker op de Intel chipset houden, maar welk nummertje maakt weinig uit, al zet ik zelf voor het gemak altijd mijn OS schijf op SATA_0

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eparox
RobinHood schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:07:
[...]

Dat en iig bij oudere Asmedia's had je ook kans op flinke problemen met je SSD.

Gewoon lekker op de Intel chipset houden, maar welk nummertje maakt weinig uit, al zet ik zelf voor het gemak altijd mijn OS schijf op SATA_0
Exactly, alleen even oppassen als je een M2-sata schijf aansluit, dan wordt je SATA_1 poort inactief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
check je board-manual daar staat dit alles exact beschreven

In de meeste gevallen is bij de (extra) ASMedia Controller (2 SATA poorten) geen RAID mogelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Viper72 op 08-12-2015 23:25 ]

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
Bedankt voor jullie reacties!! Dus gewoon de SSD en de HDD op de meest rechtse SATA poorten aansluiten als ik het goed begrijp.

Stel ik wel er ooit een derde HDD bij, die moet dan op de grijze, links van de zwarte/donker grijze, aansluiten?

Nog een vraag, wat raden jullie aan:

1. De SSD eerst inbouwen, Windows installeren + drivers en dan pas de HDD.

2. SSD en HDD tegelijk aansluiten en Windows installeren op de SSD. Zie mijn andere topic: SSD en HDD, nieuwe installatie

Windows installeren via CD of USB stick ivm UEFI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
Eparox schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:11:
[...]

Exactly, alleen even oppassen als je een M2-sata schijf aansluit, dan wordt je SATA_1 poort inactief
SATA_0 en SATA_1 zijn toch de meest rechtse van het plaatje? Licht grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eparox
Robbie004 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:42:
Bedankt voor jullie reacties!! Dus gewoon de SSD en de HDD op de meest rechtse SATA poorten aansluiten als ik het goed begrijp.

Stel ik wel er ooit een derde HDD bij, die moet dan op de grijze, links van de zwarte/donker grijze, aansluiten?

Nog een vraag, wat raden jullie aan:

1. De SSD eerst inbouwen, Windows installeren + drivers en dan pas de HDD.

2. SSD en HDD tegelijk aansluiten en Windows installeren op de SSD. Zie mijn andere topic: SSD en HDD, nieuwe installatie

Windows installeren via CD of USB stick ivm UEFI?
1. Ik zou eerst de SSD inbouwen en installeren. Daarna je HDD pas aansluiten (je kunt hem uiteraard al wel monteren).

2. Lekker Windows via USB installeren, veel sneller en gemakkelijker als je hebt mij vraagt. Gebruik Rufus (usb tooltje) om een bootable USB met UEFI/GPT te maken en je zit gebakken.

3. Ik durf het niet te zeggen, je zult even de handleiding erbij moeten pakken en kijken hoe de SATA-poorten zijn aangeduid. Als je het echt niet kan vinden kun je altijd de middelste twee pakken (licht-grijze uiteraard) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
@Eparox

Bedankt voor je uitleg, ik ga zo dadelijk een bootable USB maken, ook bedankt voor je andere tips, erg bruikbaar! :-) Indien ik nog andere vragen heb, horen jullie zeker nog van mij. _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Robbie004 op 09-12-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
Bootable USB is gelukt, nu maar hopen dat het morgen werkt. Ik verwacht de PC namelijk morgen al!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Robbie004 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:43:
[...]

SATA_0 en SATA_1 zijn toch de meest rechtse van het plaatje? Licht grijs.
Over het algemeen de meest linkse waar een gewone SATA connector in past.

http://dlcdnet.asus.com/p...IMUS_VIII_HERO_UM_WEB.pdf

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/5e63539035758c2b7c478119df9a9dca.png

De zwarte moet je ontwijken, ASMedia meuk, de meest rechtse zijn eSATA poorten.

Die 2 kleine aansluitingen zijn samen met de 4 SATA poorten onderdeel van SATA Express. Als je een connector ziet snap je waarom:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/SATA_Express_motherboard_connection.svg

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 09-12-2015 18:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Robbie004
Aha! Dus zo zit dat precies. :-) Bedankt voor de heldere uitleg! Ik krijg de PC morgen binnen dus laten we hopen dat alles gelijk werkt. USB met Windows en een USB met drivers liggen al klaar. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 05:38
Eparox schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:30:
[...]

1. Ik zou eerst de SSD inbouwen en installeren. Daarna je HDD pas aansluiten (je kunt hem uiteraard al wel monteren).

2. Lekker Windows via USB installeren, veel sneller en gemakkelijker als je hebt mij vraagt. Gebruik Rufus (usb tooltje) om een bootable USB met UEFI/GPT te maken en je zit gebakken.

3. Ik durf het niet te zeggen, je zult even de handleiding erbij moeten pakken en kijken hoe de SATA-poorten zijn aangeduid. Als je het echt niet kan vinden kun je altijd de middelste twee pakken (licht-grijze uiteraard) :)
Ja klopt anders weet je niet wat de c: schijf is ,en je wilt natuurlijk windows installeren op de snelste hd in dit geval dus de sata aansluiting ssd harde schijf.
En daarna dus de d: schijf inpluggen.Ik neem aan dat dat dus de magneet schijf is. :)
Zorg dat de plug en play aanstaat tenminste als eufi bios deze instellingen nog hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Als je de schijven op volgorde aansluit zie je de disk op poort 0_0 gewoon als disk 0 en de disk op 0_1 als disk 1.

Als je dat niet zeker weet kijk je naar de grote, je hebt een HDD van 2TB en een SSD van 512GB. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1