SSD en HDD, nieuwe installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Hi iedereen,

Over een aantal dagen krijg ik mijn samengestelde game PC binnen van Alternate, hier zit al een 2TB WD Black in en ik heb zelf nog een Samsung 840 PRO 512GB SSD die ik erin zet. Ik zit even met een vraagje.

Als ik Windows ga installeren (computer is nieuw, nooit een OS op geïnstalleerd geweest) moet ik dan de HDD ontkoppelen en alleen de SSD aansluiten? En zodra de installatie klaar is, de PC uitzetten en dan de HDD koppelen? Ik had ooit zoiets gehoord dat dit veiliger is in verband met de herstelpartitie van Windows. Het betreft Windows 10 64-bit.

Graag jullie advies hiervoor, thanks! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Robbie004 op 08-12-2015 22:44 ]

~ Kwaliteit staat boven alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42

Umbrah

The Incredible MapMan

In principe niet, je pakt gewoon je Windows 10 of 8.1 USB stick, en laat het UEFI het doen. In tegenstelling tot Windows 7 kan je in moderne Windows OS-en het UEFI het bootwerk en een stuk driverwerk kunnen afhandelen, daar wordt het opstarten absurd snel van. SATA poorten op AHCI, boot de installer van UEFI, en selecteer vervolgens de SSD, bootmanager komt ook bij het UEFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
@Umbrah

Thanks voor je reactie! Dus als ik de CD van Windows erin doe en vervolgens naar de BIOS ga, moet ik de CD op priority 1 zetten en de rest gaat vanzelf? Wat houdt UEFI eigenlijk precies in? Het komt mij wel ergens vaag bekend voor, het is nogal lang geleden sinds dat ik een PC heb gehad.

Maar ik kan dus gewoon de beide schijven in de behuizing laten en Windows lost het zelf op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Je kan toch gewoon s zoeken op UEFI?

Wikipedia: Unified Extensible Firmware Interface

CD via UEFI gaat niet, je moet een USB boot device maken bij UEFI BIOS boards. Lees je eens in, in de specs van je nieuwe pc, wat kan wel wat niet, en bepaal waar huidige 2 TB drive op gekoppeld zit. Ik zou deze loshalen, ssd kopppelen, wX installeren, alle toeters en bellen, 2e hdd erbij.

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
Hmm oké, dus ik moet Windows installeren via een USB stick? Dat is geen probleem. :-)

Ik krijg nu verschillende reacties over het loshalen of niet, wat moet ik nou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je bootvolorde juist hebt ingesteld, dan zou het geen probleem mogen opleveren, maar Windows 8.x en hoger heeft nogal eens de vreemde eigenschap een 100MB grote boot partitie aan te maken op de eerst HDD die gevonden wordt, terwijl het OS in principe op een SSD wordt geïnstalleerd. Dat is waarschijnlijk de reden van het advies bij de Windows installatie even de HDD te ontkoppelen van het systeem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
Ahhhh zo zit dat dus! Bedankt voor je uitleg, dan ga ik toch maar voor de veilige manier. En wat is aan te raden? Windows installeren via een bootable USB 3.0 stick of via een dvd in verband met de UEFI?

Pagina: 1