5.1 speakerset ZELF maken

Pagina: 1
Acties:

• renegrap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
hallo mede tweakeraars,

ik wil graag zelf een 5.1 speakerset gaan bouwen, ik bedoel de speakers kopen en de omkasting zelf maken.
ik heb mezelf hier en daar al aardig ingelezen, maar loop toch tegen vragen aan.
dat begint al bij de speakers, je hebt ze van 10 tot 500 euro per stuk, maar waar moet ik op letten ?
is het beter allemaal van hetzelfde merk, of juist niet.

mijn idee is om : 2 front speakers met 2 tweeters en 1 midtone, 1 soundbar met 2 tweeters 2 midtone en 1 woofer (tje), 2 staande pilaren met 1 tweeter, 2 midtone en 2 woofers en vanzelf een basbox.

ik wil voor de set (alleen) speakers rond de € 1000 uitgeven. excl matriaal omkasting.

doel is om een goede set te maken die niet persee hard hoeft maar wel een mooi geluid creeerd.
keuze voor een receiver moet nog.

voor de beantwoorders alvast bedankt ;w

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:52
Je kunt eens kijken op htforum.nl of zelfbouwaudio.nl. Op tweakers hebben we nog Het grote Zelfbouw speaker topic

Daarnaast heb je diverse winkels/sites met kant en klare speaker ontwerpen. Die kun je zelf bouwen/afwerken, maar zijn qua drivers, maatvoering en filters al juist afgestemd. (bijv. speaker & co of speakerland)

[ Voor 5% gewijzigd door NoepZor op 08-12-2015 13:30 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• renegrap
Sommige had ik al gelezen en ben nu (NAAR AANLEIDING VAN JOUW REACTIE) de andere aan het lezen

Thanks !!
P.s. jammer dat er veel foto's niet meer op staan

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
Ok, ik heb ook wel wat ervaring in het zelfbouwen. Mijn fronts, center en sub zijn zelfbouw.
- Fronts: Jantzen 6
- Center: Jantzen 6 D'appolito
- Sub: Adire Audio Shiva in 54 liter closed in combinatie met een 300W plate amp.

Een aantal belangrijke punten:
- Je kan niet zomaar een tweeter, woofer en een voorgemaakt filter nemen en dat in een behuizing inbouwen en verwachten dat het goed klinkt. Als je geen ervaring hebt met het meten van luidsprekers: hou het bij een voorgedefinieerde kit die je namaakt. Dat heb ik ook gedaan
- Je kan niet zomaar de vorm en verhoudingen van een behuizing aanpassen zonder het geluidsbeeld te beinvloeden
- Je kan niet zomaar een tweeter of woofer vervangen door eentje van een ander type
- De afwerking kan je kiezen zoals je zelf wil of met welk budget je daar voor ogen hebt.
- Onderschat de totale kostprijs niet: verf, lijm, vijzen, fineer, het loopt al snel op
- kijk eens op volgende sites:
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
http://www.humblehomemadehifi.com/
http://www.zelfbouwaudio.nl/
http://www.lautsprechershop.de/
http://www.speakerland.com/

[ Voor 0% gewijzigd door DinoBe op 09-12-2015 13:38 . Reden: spellingsfoutjes ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-01 22:54

JT

VETAK y0

Inlezen is in deze wel belangrijk. Alvast wat vragen/overwegingen:
- 2 front speakers met 2 tweeters en 1 midtone: waarom twee tweeters? Levert extra gedoe op in je filter en je krijgt looptijdverschillen terwijl er geen voordeel van is.
- 1 soundbar met 2 tweeters 2 midtone en 1 woofer (tje): soundbar :? Ik ga er voor het gemak vanuit dat je een center bedoeld. Aangezien de bas via je subwoofer gaat is er 0 belang bij een losse woofer (doorgaans), ook hier is er alleen maar nadeel van. Zelfs over 2 midwoofers bestaat discussie maar hier zouden ook voordelen van zijn die te maken hebben met afstraling van een liggende speaker.
- 2 staande pilaren met 1 tweeter, 2 midtone en 2 woofers: waarom wil je 2 midwoofers en 2 gewone woofers? En waarom zijn deze grote speakers dan niet je fronts?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33

Jag

DinoBe schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:35:
Ok, ik heb ook wel wat ervaring in het zelfbouwen. Mijn fronts, center en sub zijn zelfbouw.
- Fronts: Jantzen 6
- Center: Jantzen 6 D'appolito
- Sub: Adire Audio Shiva in 54 liter closed in combinatie met een 300W plate amp.

Een aantal belangrijke punten:
- Je kan niet zomaar een tweeter, woofer en een voorgemaakt filter nemen en dat in een behuizing inbouwen en verwachten dat het goed klinkt. Als je geen ervaring hebt met het meten van luidsprekers: hou het bij een voorgedefinieerde kit die je namaakt. Dat heb ik ook gedaan
- Je kan niet zomaar de vorm en verhoudingen van een behuizing aanpassen zonder het geluidsbeeld te beinvloeden
- Je kan niet zomaar een tweeter of woofer vervangen door eentje van een ander type
- De afwerking kan je kiezen zoals je zelf wil of wel budget je daar voor ogen hebt.
- Onderschat de totale kostprijs niet: verf, lijm, vijzen, fineer, het loopt al snel op
- kijk eens op volgende sites:
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
http://www.humblehomemadehifi.com/
http://www.zelfbouwaudio.nl/
http://www.lautsprechershop.de/
http://www.speakerland.com/
+1 goede reactie niks meer aan toe te voegen :)

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Uitgaande van je beginpost neem ik aan dat je (nog) niet beschikt over de kennis om een compleet speakersysteem met 2 fronts, 1 center, 2 rears en een sub te ontwerpen. Zoals hierboven staat beschreven kan je namelijk niet zo maar wat spul bij elkaar gooien want de afstemming van de verschillende speakers, scheidingsfilters en kasten luistert erg nauw, zo nauw dat je vooralsnog er slim aan doet om een zogenaamde 'kit' te kopen.

Dit bedoel ik niet neerbuigend: ik bouw ook af en toe wat zelf en iedere keer tegen nieuwe issues aan waar je weer extra kennis voor nodig hebt. Met een 'kit' heb je toch het plezier van zelf bouwen, maar weet je wel zeker dat je een mooi eindresultaat (qua geluid) bereikt. Mijn eerste set was dan ook een kit maar toch een enorm leerproces.

Wat betreft je budget, €1000,- is krap. De standaard set-up is als volgt:

2 x Fronts: 1 woofer, 1 mid-woofer, 1 tweeter,
2 x Rear: 1 mid-woofer, 1 tweeter,
1 x Center: 2 mid-woofer, 1 tweeter,
1 x Subwoofer: 1 subwoofer, 1 (plate) amp.

Als je uit prijsoverwegingen zou moeten schaven aan het systeem zou je de woofers van de fronts weg kunnen laten. Dit dien je mee te nemen in de keuze van de sub. Je mist namelijk een stuk laag (grofweg tussen 50Hz en 80hz) dat vaak door deze drivers voor hun rekening wordt genomen. Je sub zal dus tot een hoger Hz moeten gaan om dit verschil op te vangen.. Gaat je sub dan minder laag? Wellicht. Is het klankbeeld minder accuraat? Wellicht.. Dat hangt volledig af van wat je wilt...

Verkijk je daarnaast niet op de kosten van de subwoofer versterker, vaak een plate-amp. Tenzij je een Chinese subwoofermodule neemt (waar ik geen ervaring mee heb), ben je snel €150,- kwijt (Wyntec, Hypex). Een subwooferversterker zit namelijk zelden in je HiFi receiver/versterker ingebouwd.

Iets om je de juiste richting op te helpen, een set van Lautsprecherbau.de. Drivers zijn allemaal van SB Acoustics, een prima merk met dito prijs/kwaliteit verhouding.

Front: Bouwplan inclusief woofers - € 165,- per stuk exclusief woofers
Center: Bouwplan - € 235,-
Rear: Bouwplan - € 165,- per stuk
Sub: Bouwplan - € 275,- inclusief versterker

Bovenstaande set is dus minimaal € 1175,-. Hier komen dus nog de kosten van het hout, eventueel gereedschap en afwerking nog bij.

Succes!

4800wp zuid - pvoutput.org

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

En nog een tip, begin eens met één setje speakers. Er gaat best wat tijd en moeite zitten in een mooie afwerking.

Verwijderd

@DinoBe geeft alvast wat goede websites aan.

Je hebt nog een lange weg te gaan. De speakers zijn maar een klein deel van de totale kosten en het aantal is vrijwel helemaal niet interessant. Ik zou als ik jou was ook helemaal niet beginnen aan een 5.1 set, je hebt immers maar 2 oren en geen 5.1 oren :-)
Je krijgt te maken met allerhande ontwerp-issues, zoals het scheidingsfilter en de kastbouw (zowel geluidstechnisch als praktisch). Het is zeker doenlijk zelf enorm goede luidsprekers te bouwen voor de helft van de prijs van vergelijkbare commerciële aanbiedingen, maar dat kost enorm veel tijd (en plezier). Het voordeel is dat je alles zelf kunt kiezen, zowel de onderdelen in je filter als de bekabeling, als de afwerking, als wat dan ook eigenlijk. Neem een goed ontwerp dat zich al bewezen heeft, want echt zelf duizenden uren tweaken en nieuwe kasten bouwen en weer tweaken is vrijwel ondoenlijk. Daar heb je ook heel veel meet-apparatuur voor nodig. Hou je aan het ontwerp, zowel kwa kastbouw als kwa speaker-keuze als kwa filter. Dan kun je zelf natuurlijk wel kiezen voor betere onderdelen: betere interne bekabeling, betere onderdelen in je filter, betere connectoren en natuurlijk kun je dan je eigen afwerking kiezen om ze uniek te maken (fineren is erg moeilijk, maar er zijn oplossingen voor).
Zelf luidsprekerboksen maken, gewoon 2 (stereo) om te beginnen kost je enorm veel tijd als je het goed wilt doen. Het kan veel voldoening en inzicht geven. Reken erop dat de speakers hooguit 25% van de totale kosten zijn.
Je eerste keuze is niet het aantal speakers, maar je filter. Zelf blijf ik voorstander van een 2-weg systeem. Ik denk nog steeds dat een filterloos systeem enorm hoge kosten met zich meebrengt en uiteindelijk denk ik dat een 1-weg systeem het hele frekwentie-gebied niet kan bevatten (tenzij je hele ingewikkelde hoornsystemen bouwt met extreem dure speakers). Een 3-weg systeem maakt de kosten van je filter weer enorm hoog en tevens heb je dan meer problemen in het ontwerp van het filter zitten.
Toen http://www.humblehomemadehifi.com/ nog niet commercieel was had hij een prachtig goedkoop te bouwen ontwerp van een 2-weg systeem op zijn website staan. Dat waren dan 2 vloerstaanders met elk 2 mid/bass-speakers en een tweater, dus wel gewoon een 2-weg systeem. Vraag hem er eens naar, want het ontwerp was fenomenaal interessant, edoch relatief eenvoudig. Ik weet zeker dat dat systeem enorm goed zal klinken en voor een redelijke prijs te bouwen is (denk een paar honderd euro in totaal). Het ontwerp was inclusief alle informatie met alles, dus zowel de speakers, als de bouw, als de filters, de gehele reut. Hij is begonnen als hobbyist, dus hij geeft je die info vast, want die stond jarenlang online. Hij kan je vast ook wel helpen de onderdelen te traceren (want ook dat kan een probleem zijn).
Weet waar je aan begint, het wordt snel een jaren project.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2015 07:53 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-01 22:54

JT

VETAK y0

Was dat een D'Appolito opstelling?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

JT schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:40:
Was dat een D'Appolito opstelling?
Zover ik me kan herinneren wel.
Jammer dat die oude website weg is.
Het was een opstelling onder het motto "heel duur is mooi, maar een budget systeem kan ook heel goed klinken". Volgens de ontwerper was het niet te voorkomen om toch 2 stuks mid/bass drivers te plaatsen, ook al werd daardoor het budget verhoogd. Die mid/bass speakers kostten ongeveer 55-60 euro per stuk, maar door er daarvan twee te nemen maakte dat het filter weer wat betaalbaarder.
Nevertheless, het was een puik ontwerp.
Ik heb hier ook nog een half-afgebouwd d'appolito systeem staan. Zouden ruim 50 kg per stuk worden en ik ging verhuizen (van 4 hoog zonder lift), dus maar even niet afgebouwd, en nu ... nog steeds niet afgebouwd. Speakers, filters, voeten, alles is er. Gewoon weer een nieuw project begonnen. Doe ik altijd, nooit afmaken, gewoon nieuw project beginnen. Op dit moment ben ik lekker klein bezig: oplaadbare speakers, kleiner dan een melkpak en sommige op formaat pakje sigaretten. Och ja, het houdt je bezig.

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
Zo te lezen wel ,mooi stukje

Verwijderd

Neu, ff zoeken hoor, is alweer lang geleden (alweer andere boksen en 2 versterkers gebouwd sindsdien), shit, hoe heette het ook weer? Ik heb even de tweeters erbij gepakt, gewoon nog nieuw in doos en wat zijn die krengen zwaar, ik kan het even niet vinden, is ook al oud, schema ken ik bijna uit mijn kop. Tweeters zijn Scan-Speak D2905/950000, best dure krengen en best legendarisch.
Zal ik een fotootje nemen van de binnenkant van de boksen? Ze staan hier nu toch ... zijplaat ligt er nog af, ik hang m'n was eraan op :-)

Verwijderd

Als iemand het nog iets interesseert, het project was Ariel:
http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html
En om precies te zijn versie 6, de nieuwste dus.
De gebruikte woofer (2x per box) was een Vifa P13WH-00 (en ja die liggen ook allemaal nog nieuw in de doos te smachten, alle vier). De voeten, volgestampt met absurde papier-in-olie condensatoren vormen dan het scheidingsfilter. Verzameld from all over the world, eigenlijk best bizar, condensatoren die amper in 1 hand passen.

• renegrap
Super mannen bedankt voor de reacties, ik ga me zeker verder inlezen en verdiepen.
Kijken of het voor mij haalbaar is om zelf (na) te maken .
Ik heb daarom ook nog niets ondernomen en ben me echt aan het oriënteren.
Dus .... ik sla zeker geen goede adviezen in de wind en alvast bedankt allen.

Verwijderd

Rene,
Als het je erom te doen is goede apparatuur te hebben, dan kun je beter gewoon kopen.
Als het erom te doen is om iets unieks te hebben, dan nog kun je beter gewoon kopen, er zijn wel aanbieders, kunstenaars of zelfbouwers die dat aanbieden.
Als het erom te doen is zelf meer inzicht te krijgen in de techniek en het eindresultaat niet het eerste doel is, dan kun je aan zelfbouw beginnen. Ik kan uit ervaring zeggen: het is een geweldige hobby en je leert steeds meer. Het is ook bijna verslavend, want door de toename van kennis start je vaak het volgende project al als het vorige nog niet is voltooid.
Een goede tip is wel: kijk eens tweedehands. Soms kun je voor een prikkie de mooiste en duurste systemen kopen. Als het puur om geluidskwaliteit gaat is er in al die jaren niet heel veel gewijzigd. Het is ook niet voor niets dat er vaak wordt teruggegrepen op oude techniek als buizenversterkers.
Geluidsweergave blijft nu eenmaal analoog, ook als je het digitaal opslaat.

• renegrap
Bedankt czar2020 ik snap het, het begon om het geluid alleen, maar inmiddels begin ik al aardig zin te krijgen om een. e.e.a. zelf te maken
zag ook een super reactie van dinobe met zeer veel uitgebreide voorbeelden top ga ze goed bekijken en kom er vast en zeker nog wel op terug.
THANKS Rene

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33

Jag

Leuk succes :). En post je vooruitgang maar in het grote zelfbouw topic!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-01 19:08
Als het doel het geluid is, dan kun je misschien beter gaan luisteren in hifi zaken.

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
Kijk anders eens hier: http://www.oaudio.de/en/L...kits/Cinema-and-surround/

Staan een hele leuke collectie speakers voor home cinema in :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De oude ontwerpen van tony staan nog (bijna) allemaal op zn website:
http://www.humblehomemadehifi.com/download.html

Bouw vooral een bestaand ontwerp na, en probeer op die manier te begrijpen waarom er voor dit ontwerp gekozen is.

En je zou denken dat speakerbouw veel elektra is, maar het is vooral veel schuren :)

Oh ja, hier staat nog steeds deze set:
http://www.lautsprechersh...ershop.de/hifi/morion.htm

Jaren geleden gebouwd, nog steeds tevreden.

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 13-12-2015 19:31 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

@teacher: och stom, ik heb die pagina wel gezien, maar domweg niet verder gekeken dan mijn neus lang was. Ik doelde dus op de 'Low Budget Speaker'. Dat klinkt goedkoop, maar denk toch maar snel aan een paar honderd euro (als je alles meerekent) en flink wat uurtjes werk. TS zal verbaasd staan hoe goed zoiets kan klinken.
Voor de rest klopt het helemaal, het is veel schuren en je kunt de afwerking zo ingewikkeld maken als je wilt (fineren, piano-lak spuiten, met leer bekleden, verzin het maar). Het is niet zomaar simpel nabouwen, je zult heel creatief kunnen zijn in de afwerking.

Zelf heb ik ook wel:
- wanddiktes van de kabinetten gewijzigd (want hoe stijver de wand, des te beter de speaker. Dan kom je nog flink aan het omrekenen)
- het kabinet op voeten gezet (waarin ik dan de filters zette, zodat ik er altijd bij kon)
- binnenbekabeling ingefreesd (zodat dat ook niet meer kon resoneren in de kast).

Kortom, ook met een bewezen concept kun je flink stoeien om het te verbeteren.

Misschien nog een paar algemene tips:
- richt je niet op 1 ding, grof gezegd: de speaker-units zouden ongeveer 1/3 van de kosten moeten zijn, je complete cabinet zou ongeveer 1/3 van de kosten moeten zijn en je filter zou ongeveer 1/3 van de kosten moeten zijn (dat uiteraard zonder de tijd die je voor 95% toch in je kabinet moet stoppen).
- gebruik goed MDF (zgn. harde persing) en niet die rommel uit de bouwmarkt. Het prijsverschil is vaak verrassend laag als je naar een goede hout-leverancier gaat (vraag gewoon om harde persing MDF).
- gebruik je multiplex, dan heeft engels onderzoek ooit uitgewezen dat Baltisch Berken multiplex de beste eigenschappen bezit. Wederom geen bouwmarkt-rommel nemen, bij 18 mm multiplex: 11 laags zonder gaps.
- schaf een goede bovenfrees aan, zonder bovenfrees begin je niks. De bovenfrees is mijn meest gebruikte apparaat en ik schroef 'm ook wel onder een plank om hem als onderfrees te gebruiken. Zaag desnoods je houtwerk iets ruimer en werk het strak af met de bovenfrees.
- in je filter: stop je geld in componenten die in serie staan met je speaker-units, de componenten die parallel staan hebben veel minder invloed
- start niet met een te ingewikkeld ontwerp: een 4-weg systeem heeft een veel ingewikkelder filter dan een 2-weg systeem en drijft de kosten van de componenten voor het filter ook enorm op.

Toevallig was ik zelf vandaag ook nog bezig met een nieuw project en stuitte toevallig op een google-doc waarin een enorme lijst aan resources is verzameld over speaker-design. De lijst is enorm lang en sommige links zijn verouderd, maar misschien toch handig deze in je bookmarks te zetten:
https://docs.google.com/d...hV88cU_Gk2FoI-9mc/preview

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2015 20:02 ]

Pagina: 1