[windows 10] Sporadisch uitvallen laptop na standby

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oooskar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-09 14:43
Ik krijg sinds ik een ssd in mijn laptop heb gezet + windows 10 hierop heb geïnstalleerd "critical process died" BSOD's.
Kenmerken:
  • Sinds afgelopen juli
  • Het is niet vaker of minder vaak voorgekomen in de loop der maanden
  • Dit gebeurd alleen wanneer ik mijn laptop uit slaapstand/standby opstart.
  • Dit gebeurd ook maar 1/5 van de keren dat ik hem uit slaapstand opstart, dus vandaar dat ik nu pas met het probleem kom. Ik ben er nu echter klaar mee.
  • Ik had het probleem niet voordat ik mijn ssd ging gebruiken of windows 10 had.
  • Ik ben op dezelfde dag van 8.1 naar 10 overgestapt en tegelijkertijd de ssd gaan gebruiken
Dit is mijn laptop; pricewatch: Acer Aspire V5-471P-53336G50Mass behalve dat ik Windows dus van de ssd draai, en de hdd voor opslag gebruik. Ik had gisteren ook al een "DPC watchdog violation" foutmelding. Hierna heb ik de ssd een firmware-update gegeven. Ik kreeg vandaag echter nog steeds "critical process died" meldingen.

Ik heb het volgende geprobeerd:
  • Aanpassen van standby methodes (hibernate, standby etc).
  • ACHI gecontroleerd, daar stond die al op
  • Ik heb windows 10 fris op de ssd gezet toen ik deze in de laptop zette.
  • Ik heb een surface test gedaan met easeus partition master (zie hieronder)
  • Ik heb geprobeerd via command promt terwijl pc opstartte (dus via soort van veilige modus gebeuren) een SFC /SCANNOW command proberen uit te voeren. Dit werkte niet. Ook toen ik in de regristry de versie van windows naar je juiste versie update hielp dit niet, ik heb de command dus niet kunnen uitvoeren.
  • Ik heb mijn S.M.A.R.T. laten checken om erachter te komen of het misschien aan mijn HDD/SSD ligt (Check je SMART ), deze waren beide in orde
Ik heb zeer veel gegoogled & geprobeerd, maar ben nu ten einde raad. Ik weet echt niet hoe ik het kan oplossen, en heb daarom besloten een eigen topic te beginnen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Hieronder een foto van de foutmelding

BSOD critical process

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
oooskar schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:02:
Ik heb windows 10 fris op de ssd gezet toen ik deze in de laptop zette.
Zijn alle drivers geïnstalleerd? Dit kun je zien in Apparaatbeheer.

Je laptop ondersteunt officieel Windows 10 ook niet.
• Ik heb een surface test gedaan met easeus partition master (zie hieronder)
Je screenshot ontbreekt.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 08-12-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oooskar
Ik miste inderdaad een driver: de "realtek pcie card reader". Het lijkt me echter niet dat deze invloed kan hebben (gehad) op mijn problemen.

Verder bleek het dat er niets mis was met mijn HDD & SSD. Uit de surface test bleek geen fout, sorry voor het vergeten van de screenshot van de surface test.

Ik merk nu ook nog een variant; ik start mijn laptop op en het scherm blijft zwart, waarbij hij niet reageert. Daarna moet ik het apparaat opnieuw opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
oooskar schreef op maandag 14 december 2015 @ 19:30:
Ik miste inderdaad een driver: de "realtek pcie card reader". Het lijkt me echter niet dat deze invloed kan hebben (gehad) op mijn problemen.

Ik merk nu ook nog een variant; ik start mijn laptop op en het scherm blijft zwart, waarbij hij niet reageert. Daarna moet ik het apparaat opnieuw opstarten.
Ontbrekende drivers kunnen allerlei problemen met zich mee brengen. Je geeft aan dat het scherm zwart blijft. Weet je zeker dat je laptop in die tussentijd niks doet.

Ik heb hetzelfde gehad met een desktop, deze gaf een zwart beeld nadat Windows geladen was. Ik dacht telkens dat deze was vastgelopen, maar op de achtergrond werd de desktop wel degelijk geladen. Bleek dat de videokaart niet met Windows 10 overweg kon.

Ik heb net even op de website van Acer gekeken en daar blijft dat Acer ook geen ondersteuning geeft voor Windows 10 op jou laptop. Probeer je videokaart drivers eens te updaten via Intel / AMD of NVIDIA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oooskar
Update; het probleem is inmiddels opgelost. Ik heb nu al sinds twee weken geen last meer van het probleem dat mijn laptop uitvalt na het opstarten vanuit standby. Het bleek dus aan de niet geïnstalleerde driver te liggen. Rens-br, bedankt voor je hulp!

[ Voor 13% gewijzigd door oooskar op 04-01-2016 10:10 ]