Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 04:27:
Maar goed, als dat niet helemaal strookt is de oplossing natuurlijk simpel: zet de rente op zo'n niveau dat deze de kosten dekt, plus een beetje. Dan is het win-win-win geworden. De overheid en de belastingbetaler maakt winst, de student kan op een goede manier lenen en de maatschappij ziet rendement in de vorm van een hoger opgeleide inwoner.
Waarmee je studeren dus nog duurder maakt. Ergo, omdat een paar mensen het systeem willen gebruiken waarvoor het niet bedoeld is, moeten de mensen waar het wél voor bedoeld is maar meer betalen? Beetje krom niet?
Geen onderbuik aan deze kant, al krijg ik eerder het gevoel dat die aan de VVD-kant speelt, die houden zo van creatief denken en ondernemen, en daar doen opmerkingen als "nivelleren tot aan het gaatje" en "kruideniersmentaliteit die een brede visie onderdrukt" me wel aan denken.
Ondernemingsgeest prima, maar niet van studiefinanciering, dat is oneigenlijk gebruik.
We willen dat studeren betaalbaar blijft, dus studiefinanciering is een goedkope lening. Jij zegt, schaf de goedkope lening af, en maak er een commerciële lening van zodat het kosten-neutraal is. Daarmee verwaarloosd de overheid een belangrijke taak van haar: onderwijs stimuleren.
Dat heeft allemaal niks met onderbuik te maken, maar puur met op een verantwoorde manier met je recources omgaan. En mis-gebruik van voorzieningen, valt niet onder verantwoord.
En ik vind het frappant dat je de ene vorm van oplichting (zeggen dat je gaat studeren maar het niet van plan zijn) wel goedkeurt, en de andere vorm niet. De logica ontgaat me hier volledig.
[
Voor 12% gewijzigd door
Ardana op 09-12-2015 05:19
]