G-sync monitor TN of ips zonder G-sync

Pagina: 1
Acties:

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
Aangezien de kerst voor de deur staat. Wil ik graag een monitor kopen. De monitor wordt gebruik om te gamen. Mijn idee was om een dell utrasharp u2515h + fractal design kelvin S36 te vragen aan de kerstman. Maar ik begin steeds meer te twijfelen om de cpu koeler weg te laten en dat geld bij de monitor te stoppen. Ik kom dan in een andere prijsklasse terecht. Wat ik zo al vind in die klasse is vaak een groter scherm met de zelfde 1440p.
Wat er steeds door mijn hoofd blijft spoken is g-sync. Aangezien de monitor toch en aantal jaar mee moet gaan lijkt me dit iets wat steeds belangrijker wordt om de games vloeiend te laten lopen.

game monitor

wat ik graag zou willen hebben is een 1440p ips 144 Hz g-sync monitor. Echter zal dat niet in mijn budget passen

Mijn budget is 500 met een uitschieter naar 600. Maar dat moet dan wel een zeer goede reden hebben.

ik heb geen voorkeur voor merk

Dit is mijn systeem op dit moment let op er zit nog geen GPU bij. Deze zal gekocht worden zodra de volgende generatie van Nvida beschikbaar is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 264,80€ 264,80
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 181,95€ 181,95
1Fractal Design Define S - Window€ 87,-€ 87,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 84,99€ 84,99
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
2Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 12,67€ 25,34
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M4A2400C14R€ 111,95€ 111,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 81,95€ 81,95
1Crucial MX100 256GB€ 107,96€ 107,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 984,89

De spellen die ik speel zijn: GTA5, Metal gear solid, assassin's creed en ik speel ook graag race games zoals project cars en iracing

Dit zijn de monitors die ik op het oog heb:
Dit is was eigenlijk mijn eerste optie.
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart+ pricewatch: Fractal Design Kelvin S36

De 1440p en 4K schermen
pricewatch: Dell S2716DG Zwart

pricewatch: Acer Predator XB280HKbprz Zwart
4K scherm misschien een stap te groot ivm resolutie. En maar 60 Hz.

De FHD schermen:
pricewatch: BenQ XL2420G Zwart

pricewatch: Acer XB270HA Zwart 27 inch FHD te groot voor deze resolutie???

pricewatch: AOC G2460PG Zwart

Zoals je ziet een aantal schermen met g-sync in de prijsklasse van mijn budget. Het zijn allemaal TN schermen. Ik ga de monitor alleen gebruiken dus de slechtere kijkhoeken is niet zo'n groot probleem. Maar moet ik niet gaan voor ips en de g-sync maar laten

Als jullie dit budget hadden welk scherm zouden jullie dan aanschaffen??

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kijkhoeken heb je meer mee te maken dan je denkt, je zit immers wel recht voor het midden van je monitor maar als je naar bijvoorbeeld rechtsboven kijkt op je monitor zit je hier ineens niet meer recht voor; je bekijkt het vanuit een hoek. Bij een TN paneel krijg je toch al snel last van color shifting naar mijn mening. Ik zou zelf, met jouw budget, onder geen enkele voorwaarde een TN paneel aanschaffen. Zelfs bij een budget van 160 euro zou ik een Iiyama halen met A-MVA paneel.

Jouw 'ideale' monitor is in feite een 750 euro kostende monitor: pricewatch: Acer XB270HU Zwart met G-sync, IPS, 27" WQHD & 144 Hz.
Inderdaad helaas behoorlijk buiten je budget; 750 euro is ook een enorme smak geld :)

Je moet jezelf afvragen waar je precies concessies op wil doen, je hebt met je huidige budget twee 'echte' keuzes:

(1) Een 27" 2560x1440 TN monitor met G-sync en 144 Hz.
(2) Een 27" 2560x1440 IPS monitor zonder G-sync en 60 Hz.
(3) Failliet gaan en de pricewatch: Acer XB270HU Zwart kopen

Ik noem bewust geen 27" monitor met FHD resolutie; ik vind het zelf namelijk te veel scherm oppervlakte voor het aantal pixels. Aangezien je ook graag een dikke Pascal generatie GPU wil halen, lijkt het me wel wenselijk dat je op een wat deftigere resolutie gamed gezien je eisenpakket!

Wat zijn de voordelen van de TN keuze? G-sync,144 Hz en een lage responstijd.
Dit heeft veel voordelen in snelle FPS games, vooral als je een beetje op niveau gamed.
De monitor is echter minder mooi qua kleuren, contrast en kijkhoeken; games zien er gewoon minder mooi uit, een film kijken is ook niet je-van-het en ook tijdens browsen zullen de kleuren minder mooi zijn.

Waarom een IPS monitor? Veel prachtiger beeld (kleuren), beter contrast, betere kijkhoeken en over het algemeen een mooiere game-ervaring. Nadelen? In verhouding duurder, dus je mist dan je G-sync en hogere hertz goodies.

Games als GTA5 + Metal Gear + Assassins creed zijn geweldig op een IPS scherm; race games zijn ook prima te doen met een responstijd van <8ms. Gezien je gamevoorkeur lijkt mij IPS ook een zeer goede keuze :)

Je komt dan al snel uit bij de volgende IPS monitoren:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zwart

Leuke/vreemde alternatieven:
Mócht je AMD ooit overwegen: pricewatch: Asus MG279Q Zwart
Gigantische monitor met A-MVA paneel: pricewatch: BenQ BL3200PT Zwart

Eigenlijk zou de Asus MG279Q perfect voor je zijn, ware het niet dat hij free sync heeft ipv G-sync.
Het is zeker ook geen slechte keuze voor bij een Nvidia kaart gezien de 144 Hz + IPS, maar toch jammer als je een feature niet kan gebruiken vanwege je videokaart keuze.

Kortom: Ik vind het erg lastig om je van goed advies te voorzien eigenlijk, behalve dan dat ik écht voor IPS of A-MVA zou kiezen. Je hebt een mooi budget dus er is meer dan genoeg keuze, maar een IPS WQHD 144 HZ + G-sync monitor zit er momenteel niet in vrees ik. Wellicht dat er binnen afzienbare tijd nog nieuwe monitoren worden gereleased; sinds dit jaar komen er steeds meer IPS panelen met WQHD resolutie + hoge refreshrate. Ook worden G-sync en Free-sync steeds meer omarmt door fabrikanten, maar ik weet natuurlijk niet of je nog even wil/kan wachten op nieuwe releases!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:42
Heb je op dit moment last van tearing, stutter, etc?
Ik vind het hele g-sync/freesync verhaal een beetje overhyped, heb je dat nu echt nodig?

Ik zou daarom dus 'gewoon' voor een 1440p scherm gaan, bij voorkeur (AM)VA of eventueel een IPS variant.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:01
g-sync heeft zeker wel voordelen,echter vooral als je gamed.
Games lopen gewoon vloeiender,Ik heb een 1440p ips zonder g-sync en een laptop met g-sync.

Ik prefereer het scherm van mijn laptop,omdat deze gewoon vloeiend werkt,zonder dat je v-sync hoeft te gebruiken,wat alleen maar inputlag toevoegt.

Believe the hype :)

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2015 07:34 ]

• downing
Bedankt voor jullie reacties. Dat het moeilijk kiezen is daar ben ik wel achter. Ik wel mijn zuur verdiende geld goed besteden. Ik zou graag die monitors irl zien en gebruik van willen maken. Echter is er nergens in mijn buurt in winkel waar ze deze monitors verkopen. Dus kan ik alleen op de ervaringen en reviews afgaan van andere mensen. En daar heb je dan het volgende probleem die vind gsync een hype en de andere wilt niet meer zonder.
Ik heb gisteravond nog gekeken naar die asus MG279Q. Stel ik zou bij het groene kamp blijven dan vervalt free sync natuurlijk. Ook al heeft ie maar een bereik tussen de 35-90. Dan heb ik wel een 1440p ips 144Hz scherm. Dat zal met een highend GPU natuurlijk ook smooth lopen.
Maar zijn er al schermen bekend die op korte termijn uitgaankomen die 1440p ips en G-sync gaan ondersteunen en in mijn budget gaan vallen????

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-02 14:46

Dreanor

Joene

Nee, binnen jou wensen zijn op dit moment geen monitoren te vinden. Zelf ben ik ook op zoek naar een game monitor en heb zelf wat onderzoek gedaan, zie mijn topic: Gaming monitor - IPS v TN, 1080 v 1440, G-sync v freesync

Echter, 27" IPS schermen met 144hz en G-sync zijn er gewoon niet onder de 700 euro (helaas)! De G-sync module zorgt al voor +150/200 euro meerprijs op een monitor. Je moet ergens concessie gaan doen, of geen G-sync, of kleinere monitor met g-sync, of gaan voor freesync.

Dat gezegd hebbende, deze maand (of volgende maand) komt Eizo met een 27" IPS scherm op 144hz met Freesync die €1100 euro gaat kosten! Dus zeg het maar. :P

Wat je ook kan doen is gaan voor een pricewatch: Acer XB270HU Zwart uit de tweedekansjes marktplaats van coolblue! Staan er nog 3 op dit moment en voor €490 euro kan je al een scherm kopen. Als je het aandurft gezien er redenen zijn waarom ze terug gestuurd zijn. ;)

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

• downing
We zijn weer een aantal dagen verder en heb een hoop reviews gelezen en filmpjes gekeken van deze twee schermen:
pricewatch: Asus MG279Q Zwart
pricewatch: Acer XB270HU Zwart

Ik heb voor me zelf besloten dat het een ips wordt en 144Hz. Beide schermen hebben dit. Het verschil tussen beide is G-sync en freesync. Als ik naar de bouw kwaliteit kijk dan steekt de asus hier boven uit. Kan het niet begrijpen dat een scherm van 700+ zo'n slechte bouw kwaliteit heeft. Ook de glazende bezel van de acer vind ik erg lelijk. Voor mijn gevoel scoord de asus hier een aantal punten. Mooi strak uiterlijk en gewone matte afwerking.
Dan het verhaal g-sync/ freesync. Aangezien ik pas een gpu ga aanschaven als de volgende generatie beschikbaar is. Zit ik nog niet vast aan 1 van die 2 kampen. AMD blijft in deze generatie wat achter, maar zal het zomaar eens beter kunnen gaan doen dan nvidia bij de volgende ronde. Wat zijn jullie ideeën hierover??freesync op de asus heeft een bereik van 35 tot 90Hz. Een high end Gpu zal daar boven gaan werken en in de reviews geven ze ook aan om freesync uit te zetten.

Daarom heb ik besloten om voor de asus te gaan en de acer links te laten liggen.
Als ik straks voor een nvidia Gpu zou gaan dan heb ik er minder problemen meedat ik freesync dan niet kan gebruiken het is een gratis iets wat je erbij krijgt en niet zoals g-sync waar je gewoon 100/150 extra mag voor betalen.

Laat Kerstmis maar beginnen.

• downing
Vandaag de knoop door gehakt en de asus MG279Q besteld bij Megekko voor 603.95 met 3 maanden pixelgarantie. Als het goed is wordt hij morgen geleverd. Dan zal hij eerst getest worden op dode/luie pixels. Ik wil het volgende programma ervoor gaan gebruiken:
https://www.google.nl/url...ZO_xv9NFxMNCgNw4PiGZrnnaQ

Is dit een goed programma om te testen of zijn er beteren beschikbaar??
Als alles goed is gaat hij terug de doos in en dan onder de boom.

• Igorvans
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-01 21:31
Ik heb zelf de Asus. En ben er super blij mee. I.c.m een GTX970. Ik zou wel een pixelgarantie erbij nemen voor de zekerheid. Aangezien er best wel veel klachten zijn online. Bij megekko hadden ze hem 2 weken geleden voor 623 euro incl. pixelgarantie. Eerste heb ik terug moeten sturen omdat er een streep in het midden was. En rechts heel wat luie pixels had. Tweede heeft wat last van bleeding en ips glow. Maar daar was ik snel gewend aan. Gamen had ik nog nooit ervaren op een 144htz ips scherm. Ik werd er heel blij van. Heb hem zelf nog gekalibreerd met de spider 4 pro. Als je zo'n apparaatje van iemand kan lenen, het is de moeite waard.Succes.

Lees net je laatste reactie 8)7
Veel plezier ermee!

[ Voor 14% gewijzigd door Igorvans op 18-12-2015 20:41 ]

• downing
Ken helaas niemand met een spyder 4 pro of een ander kalibratie apparaat. Mocht je toevallig geld gaan brengen naar het glazen huis dan moet je het maar laten weten. Woon in de buurt hahahah.
Maar heb de monitor ontvangen. Mijn eerste indruk was: Wow wat een scherm. Super groot en wat een immense ervaring. Helaas heeft dit scherm ook een dode pixel en een aantal luie pixels. Ook last van ips glow. Dus hij gaat retour. Gelukkig de pixelgarantie erbij genomen. Retour aanvraag is de deur uit. Hoop alleen dat het een beetje snel verloop zodat ik als nog iets onder de boom kan leggen. Iemand ervaring met Megokke.nl??

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:38
Deze review kwam vandaag online, al gezien?

http://nl.hardware.info/r...w-gaming-monitor-van-dell
Pagina: 1